Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 274, komentářů celkem: 429609, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 451 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
magdalena07
ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116508972
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak nás vidí nevěřící: Charismatici - kdo jsou?
Vloženo Pátek, 01. říjen 2004 @ 06:04:17 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal praiser

Jak nás vidí nevěřící: Charismatici - kdo jsou? si můžete přečíst na http://zena.centrum.cz:  

 "Ježíši, miluji tě!"
Přijde vám tento výrok postavený na hlavu? Pravděpodobně patříte mezi "rozumnou" ateistickou většinu naší společnosti. Jenže i v rámci této "rozumné" společnosti se najde pár "bláznů", kteří mají pocit, že právě díky Ježíši má jejich život smysl. Liší se i od ostatních křesťanů a obvykle se nebojí své přesvědčení dát najevo. Kdo jsou tihle věčně šťastní lidé?


Láska od samotného Boha

"Vůbec netušíš, jak dobře tě znám. Netušíš, že o tvém životě, jak vnitřním tak i vnějším, vím úplně všechno. Do nejmenšího detailu. I to je předpoklad, abych tě mohl milovat zcela osobně, zcela konkrétně a to bez jakýchkoliv podmínek. Nikdo na světě ti nemůže rozumět jako já. Nikdo tě nemůže chápat tak jako já. Právě proto, že nikdo na světě tě nezná tak dobře jako já. Největší touhou mého srdce je starat se o tebe a obdarovávat tě v každém okamžiku tím nejlepším, co právě potřebuješ. Miluji tě, ať si to uvědomuješ nebo neuvědomuješ, ať chceš nebo nechceš. Přestože jsem všemohoucí, jednu věc udělat nemohu. Nemohu tě přestat milovat..." Toto je ukázka z údajného dopisu Ježíše Krista člověku. Text je podepsán Ježíš, ačkoliv není autentický. Autorem jsou členové Společnosti pro Ježíše Kroměříž, jehož cílem je obracet lidi na víru v Ježíše jako jediného Spasitele, Tvůrce vesmíru a jedinou cestu. Dopis může vyznívat podivně, ale podobných skupin jako je Společnost pro Ježíše je více. Začaly vznikat na začátku dvacátého století v USA. Postupně se šířily a vzniklo několik církví, případně se nové myšlenky rozšířily do stávajících církví. Vžil se název letniční hnutí. V polovině šedesátých let se objevila nová vlna v rámci křesťanství, která navazovala na původní letniční hnutí. Tato vlna se nazývá charismatické hnutí. Původně řecké slovo charisma lze přeložit jako duchovní dar. Charismatické i letniční hnutí stojí na několika společných základech.


Jen jedna cesta

Charismatické hnutí je široký proud v rámci celého křesťanství. V každé církvi či společenství se může projevovat jinak, ale obecně lze hovořit o několika společných bodech. První z nich je velmi intenzivní vztah k Bohu. Charismatici údajně cítí boží lásku a přímo s Bohem hovoří. Tento vztah prožívají velmi intenzivně. Charismatici se scházejí a pořádají různá duchovní sezení, při kterých věří, že dostávají duchovní dary. Příkladem může být dar mluvení jazyky. V Bibli je popsána situace, kdy následovníci Ježíše mluvili k velkému zástupu a všichni jim, i přes rozdílnou národnost, rozuměli. Podobný stav se pokoušejí charismatici navodit i při svých setkáních. Ve chvíli, kdy údajně na ně sestoupí Duch Svatý, začnou vyvolávat různé nesrozumitelné zvuky či se zcela dostanou do transu. V tom případě je jakákoli psychická reakce jako pláč a nebo smích vnímána jako dar Ducha Svatého. Charismatici rovněž věří v uzdravení těla pomocí modlitby. Výjimkou nejsou ani dojemné příběhy o tom, že slepí vidí a chromí chodí. Charismatici svou víru prožívají velmi citově, což se podepisuje i na tom, že nedokážou mít kritický pohled. Charismatické proudy se tak velmi často radikalizují a zcela odmítají tradiční církve jako zkostnatělé. Výsledkem bývá jejich izolace v rámci křesťanství i celé společnosti. Přesto se jedná o proud relativně úspěšný a stále si nalézající nové příznivce.


Vyhánění démonů

Charismatická spiritualita je velmi těžko kontrolovatelná, a tak s sebou přináší i velmi podezřelé jevy. Jedním z nich je tzn. vyhánění démonů. Část charismatiků se domnívá, že v člověku sídlí zlí démoni, které je třeba odstranit modlitbou. Důkazem přítomnosti démonů jsou podle nich nemoci a nebo jen špatný psychický stav. Zní to velmi tvrdě, ale v očích radikálního charismatika je nemocný člověk posedlý zlem. Podobně tvrdý přístup mají radikální charismatici i k lékařství obecně. Nevěří tradiční medicíně, ale pouze svým modlitbám. Jsou ochotni se modlit za dusící se dítě, ale lékaře nezavolají, protože by to byl důkaz jejich nedůvěry v Boha. Mezi charismatiky se objevuje i názor, že žena je povinna být zcela podřízena muži. Z tohoto důvodu nesmí ženy číst čtení z Bible a ani se nahlas modlit na shromáždění, jejich úkolem je plně poslouchat manžela. Důvodem přejímání zcestných názorů je právě nedostatek kritičnosti. Charismatici zdůrazňují roli citů, ale záměrně potlačují rozum. Mohou vám proto sdělit, že příliš přemýšlíte, a proto jste dary od Boha nedostal.


"Hodní" charismatici

Výše popsané se týká především radikálních proudů v rámci charismatického hnutí. V tomto případě by bylo možné hovořit o sektářském chování. Ale vedle "bláznivých" existují také umírnění charismatici. Ti zpravidla setrvávají v tradičních církvích a ani okolí je nevnímá jako podezřelé osoby, ale jako vcelku milé lidi. Tito lidé mohou ve svých tradičních církvích nabízet nové podměty a nové názory. Což je prospěšné oběma stranám. Nelze charismatiky paušálně odsoudit a nebo chválit. Jsou "produktem" nové doby, které klade důraz především na rozum a techniku. Naproti tomu charismatici přicházejí s poselstvím lásky, které se poslouchá velmi dobře. Pokud je ve vašem okolí některý z umírněných charismatiků, rozhodně nemáte důvod se ho bát. Avšak začne-li vám kdosi neznámí strkat letáčky o nesmírné lásce Ježíšově, je třeba mít se na pozoru. Mezi charismatiky je i dost duševně labilních lidí, kteří si vírou řeší své vlastní problémy. Pak je lepší předat jim kontakt na psychologa či psychiatra.


Více se dozvíte na těchto stránkách:

www.jezis.cz
www.cho.cz
granosalis.cz
www.hcjb.cz
krestanskesbory.cz
www.kshk.cz

Autor: Salome

"Jak nás vidí nevěřící: Charismatici - kdo jsou?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak nás vidí nevěřící: Charismatici - kdo jsou? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 02. říjen 2004 @ 01:31:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji milé Salome za lehce publicistický pohled na charismatiky. Mám však k němu několik poznámek. Má-li to být karikatura asi v tom smyslu, v jakém si charismatici občas vykreslují ateisty, je to v pořádku, ale karikatura musí vykreslovat existující nápadné rysy. To se Salome podařilo jen místy, asi proto, že charismatiky zná jen z chodníku, když ji oslovují a tisknou do ruky letáček.
Přejdu tedy rovnou ke zřejmým omylům:
Skutečnost, že prožívám, coby charismatik, víru citově, se podepisuje na tom, že nedokážu mít kritický pohled. Každý, kdo mě zná, se asi složí smíchy, jestliže si mě sem dosadí. Kritický pohled bych mohl rozdávat. Vzápětí je řečeno, že se díváme velmi kriticky na tradiční církve. Má tím být řečeno, že se díváme kriticky na ostatní, ale ne na sebe? Budiž, jen nevím, co je na tom charismatického, to jsem viděl v hojné míře ve všech církvích, co jsem viděl, a všude stejně.
Charismatická spiritualita je velmi těžko kontrolovatelná? Vezměme to komparativně: Pokud vím, velmi těžko kontrolovatelná je především spiritualita v liberálně protestantském prostředí, dále v katolické církvi, a čím dále jdeme k exkluzivnějším církvím, tím je spiritualita kontrolovatelnější. Dál, než charismatici jsou pouze klasičtí evangelikálové.
Salome dále nepozorovaně přechází k jakýmsi radikálním charismatikům. Lidé, které charakterizuje jejich vírou, navštěvují sbory v naší zemi asi stejně často, jako yetti. Pokud však nemá na mysli víru, ale praktické úlety, tak ty se skutečně občas mezi námi vyskytují, právě tak často, abychom je mohli nazvat úlety. Do toho Salome zamotala podivný vztah k ženám a jejich službě skutečně zcela omylem: Jde totiž o starý, tradičně protestantský pohled na rodinu a úlohu ženy. Charismatici jsou známí ve svém křesťanském okolí tím, že tuto praxi zbořili a zdůvodnili to i teoreticky. Pravda - ne všichni, někteří se drží i tradičního modelu, nikdy však ne takto extrémně. Úloha charismatických vůdců v naší zemi v zrovnoprávnění ženy v církevní službě je však obecně známá a skutečně irituje zastánce tradičních protestantských schémat.
Musíme však dodat, že charismatici nebyli první, kdo to udělal. První byli liberálové. Charismatici přinesli tuto společenskou revoluci tam, kam liberálové svým vlivem nedosáhli.
Těmito poznámkami nechci snížit základní hodnotu textu, která spočívá v tom, že si můžeme a máme ze sebe dělat legraci. Dospěl jsem, milá Salome, k závěru, že hodný charismatik přestává být hodný, když uvěří, že Bůh ho miluje bezpodmínečnou láskou.
NUŽE, Bůh miluje i tebe, Salome, a já jsem blázen, húhúú!
Olin



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy