Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 232, komentářů celkem: 429548, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 431 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467179
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: O Kainovi a Ábelovi
Vloženo Pátek, 24. červen 2005 @ 15:18:41 CEST Vložil: Karels

Zamyšlení Karels poslal:

O Kainovi a Ábelovi

Tento příběh, příběh prvního zločinu v dějinách lidstva určitě dobře znáte. Ale pro připomenutí si jen v krátkosti načrtněme, co se stalo. Gn 4,1-16

Po vyhnání z Ráje, Adam z Evou založili lidský rod, lidskou rasu, když měl Adam intimní poměr s Evou. Přičemž, z tohoto svazku se narodil první syn Kain. Potom se narodil druhý syn Ábel. Co o nich víme? Kain byl zemědělec, Ábel byl pastýř ovcí. Za nějakou dobu jejich života, tito synové Adama a Evy přinesli Pánu Bohu své dary. Bůh přijal Ábelův dar, ale Kainův dar odmítl. Kain se rozčílil, i přes varování od Boha, zabíjí svého bratra Ábela. Pán Bůh potom vyšetřuje tuto první vraždu v lidské historii a vynáší rozsudek. Pro Kaina to znamená vyhnanství a strach, ani půda mu nebude vynášet tolik co dřív. Ale přesto Boží soud nad Kainem má charakter milosti - Kainovi je dovoleno žít. A je chráněn proti krevní mstě. To je reálný příběh, který se stal.

A nyní bych se s vámi teď rád podělil o to, čím mě tento text Božího slova obohatil. Především údaje, jako: „Po jisté době přinesl …“ Gn 4,3; „…a usadil se v zemi Nódu, východně od Edenu.“ Gn 4,16. Tyto údaje o jistém časovém úseku, o konkrétním místě mně dávají jistotu tvrdit, že tento příběh se skutečně stal. Víte, bratři a sestry, dnes je mnoho tendencí tvrdit, že Boží slovo není Božím slovem, ale slovem člověka. Žel, tyto hlasy jsou často slyšet i z našeho „tábora“, „tábora“ křesťanů. Konkrétní místa a časové údaje, nám napovídají, že to co čteme je realita, je to „kus“ naší historie, historie celého lidstva. Není to jen nějaká pohádka, bajka, součást folklorního vyprávění, ale je to skutečný příběh. Příběh o lidském násilí vystupňovaný v maximální možné míře, ale je to také příběh o Božím jednání, Boží odpovědi, Božím charakteru.

Jistě jste tuto pasáž Božího slova četli už mnohokrát, snad jste viděli i nějaké televizní zpracování na toto téma, bylo zcela jistě napsáno na tento úsek historie mnoho dobrých komentářů, také mnoho kázání na tuto část Božího slova, bylo kázáno. A já se teď pokusím podělit o můj pohled na tento příběh.

Hlavní aktéři jsou zde předně Bůh, ačkoliv to vypadá jako by tím hlavním aktérem tohoto prvního dramatu v lidské historii byl Kain a Ábel, není tomu tak. Víme přece, že Bible je knihou především o Pánu Bohu. To co mně z tohoto vyprávění okamžitě oslovuje, je to že Bůh zná problémy lidí. Zná člověka, vždyť ho stvořil. A to nejenom, že ho zná, ale nabízí také své řešení. Co si z tohoto vyprávění mohu vzít? A podle čeho vím, jak se o mně Pán Bůh stará a nabízí pro mne řešení mých vlastních problémů? Podle toho jak znal, jednal, mluvil, odpovídal prvním lidem, tak zná, jedná, odpovídá nám i dnes. A to je to, co si z tohoto vyprávění mohu vzít.

Jako by v celém příběhu nešlo hlavně o lidi, ale o Našeho Boha, jak se postaví k volbě člověka. Jak Pán Bůh jedná se zlobou člověka, jak bojuje proti hromadícímu se zlu. Je zajímavé, že Bůh musel vědět, že Kain zabije Ábela. A přesto, Pán Bůh ještě dává radu Kainovi, jak se vyhnout přicházející katastrofě. Jistě jste na mnohé podmětné myšlenky přišli sami, bratři a sestry.

Já se nyní pokusím něco nastínit z originálu, tj. z hebrejštiny. Dá se tam něco vyčíst víc? Já věřím, že ano. V našem ekumenickém překladu Bible je psáno, že Kain byl zemědělec. To ale v originále, tedy v hebrejštině tak napsáno není. V hebrejštině je řečeno, že Kain byl עבד אדמה [ovéd adámá]. Což bych doslova přeložil jako služebník země, nebo ještě „ostřeji“ jako otrok země. Přeložit, že Kain byl zemědělec, je jedna z možností překladu. Přesnější překlad nám však dává více prostoru pochopit toto první drama lidské historie.To, že Kain byl služebník země už dává tušit něco z jeho charakteru. Kain byl podle mne modloslužebník. Není v textu řečeno, jakým způsobem tak činil. To slovo, ten kořen עבד [avada] tj. sloužit, služebník, služba, bývá v Bibli jednoznačně užíváno v souvislosti se službou Bohu, tj. bohoslužbou. Je tak řečeno o Izraeli, že vyšel z domu otroctví, služby מבית עבדים (falešným bohům, vládcům), k tomu, aby sloužil Živému Bohu. Ex 20,2 atd. Je tak řečeno o Mesiáši, Spasiteli - On je služebník Hospodinův. A služebník Hospodinův je velké téma v knize proroka Izajáše, o trpícím služebníku. My tohoto služebníka Hospodinova, trpícího služebníka vírou „identifikujeme“ jako Našeho Pána Ježíše. Např. Iz 42,1-9; Iz 49,1-13; Iz 50,4-11

A co Kain? Kain byl naproti tomu, služebníkem země. Určitě znal vyprávění od svých rodičů o ráji a tamější přírodě. O veliké hojnosti rostlin v ráji a snažil se obnovit původní stav. Možná chtěl zvrátit osud svých rodičů. On si dal přírodu na první místo, před službou Bohu. Snad si chtěl Kain horlivým „zahrádkařením“ (milovníci zahradničení, nechť mi odpustí) vydobýt ztracený ráj. To nevíme. Ale v souvislosti s tímto příběhem, si nemohu nevzpomenout na slova Pána Ježíše, o tom, že nemůžeme sloužit dvěma pánům - Bohu i majetku. Protože jedním pohrdneme a pro druhého se rozhodneme. Luk 16,13 A jak to vypadá, Kainovo srdce bylo asi hodně při majetku. Jinak by nebyl nazván služebníkem země! To co je důležité, je to, že znal Boha. O Pánu Bohu věděl, vždyť s Bohem mluví a také mu přináší dary. Ale Pán Bůh z nějakého důvodu jeho dary nepřijímá. Možná to byly důvody, které jsem se vám tady snažil nastínit, bratři a sestry. A posléze, i přes varování Boha, Kain zabíjí svého bratra Ábela.

Tento příběh, by měl být velkým varováním pro nás, abychom netoužili příliš po majetku. Majetek sám o sobě není špatný, ale naše přílišná touha nás může zavést někam, kam jsme nechtěli. Tento příběh o Kainovi a Ábelovi by měl zůstat jako „memento“ pro nás, kteří jsme se vydali Pánu Ježíši do jeho služby. Abychom nesloužili víc vlastním zájmům, než svému Pánu.

Karel Sýkora, Apoštolská církev, Olomouc

"O Kainovi a Ábelovi" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O Kainovi a Ábelovi (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 26. červen 2005 @ 09:55:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
מארץ מצרים מבית עבדים [meerec Micrajim mibet avadim] Což znamená - "z egyptské země, z domu otroctví".

Micrajim - je Egypt, a má koncovku duálu. Což židé komentují, že byli vysvobozeni ze dvou otroctví - fyzického a duchovního.

Karels



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy