Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 460 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485552
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Proudy soudobé religiozity
Vloženo Neděle, 21. říjen 2001 @ 17:44:36 CEST Vložil: Stepan

Charismatici Proudy soudobé religiozity Sledujeme-li vývoj na scéně sekt a destruktivních kultů v posledních desetiletích můžeme pozorovat určitou změnu v profilaci těchto skupin. Dá se říci, že je můžeme schematicky rozdělit do dvou základních proudů. Nabízíme následující tabulku s komentářem, ve kterých se snažíme představit základní prvky těchto proudů, které samy vykazují. © 1998 CPoNS Charakteristika Tradiční
("klasická religiozita") Moderní
("městská religiozita") 1 koncepce totalitní, uzavřenost, elitářství volná hnutí 2 prezentace zřetelně náboženská skupina svůj charakter spíše psychologizují 3 členství výlučné, bezvýhradná oddanost 'jen' sympatizanti, zájemci 4 vedení skupina přesně vede skupina 'jen' usměrňuje 5 víra víra v jasně formulovaná dogmata (věří se v CO) víra v prožitek, zkušenost, funkčnost (věří se ŽE) 6 obsah víry jedinečnost - vyhraněnost charakteristický synkretismus 7 spása věří v jedinou cestu k záchraně věří ve více možných cest
k záchraně
8 Bůh víra většinou v osobního Boha neosobní bůh, neopanteismus, bůh je uvnitř člověka 9 argumentace apelace na rozum, logiku, systém apelace na emoce, city, prožitek 10 jazyk spíše archaický, klasické náboženské termíny mystický nebo naopak 'vědecký'(i kombinace) 11 pojetí času zpravidla lineární převážně cyklické, kruhové 12 eschatologie vnější zásah 'z nebe' - konec světa (život v nebi či úplná obnova Země) vše se vyřeší nyní - vybudování ráje na zemi, duchovní obnova člověka Samozřejmě jde jen o schéma, které nemůže 100% postihnout toto téma, zvláště při obrovské rozmanitosti sekt. Jde o model, který se snaží postihnout hlavní principy v přístupu k náboženství jako takového. Komentář 1. Koncepce
Způsob organizace skupiny, jak ji lze popsat z pohledu sociologie, Sleduje především vnitřní vztahy ve skupině, jak je strukturovaná, atd.
  • Totalitní, uzavřenost, elitářství - Tyto skupiny vykazují v tomto bodě klasické rysy sekt či kultů. V čele těchto skupin stojí jediný vůdce nebo skupina vyvolených s vyjímečným postavením. Jejich výroky jsou ostatními členy společenství chápány jako vždy pravdivé, neomylné a závazné.
  • Volná hnutí - Velice přitažlivé je pro současného člověka nemuset se vázat. To můžeme pozorovat nejen v oblasti duchovní, ale např. i politické, kde vidíme malou členskou základnu. Lidé jsou znechuceni oficiálností, formálnostmi a minulou dobou, kdy se 'všichni' někde 'museli' angažovat. Další věcí je, že členství zavazuje. Svoboda, dnes tak prosazovaná je v chápání většiny lidí neslučitelná v uzavření se v nějaké organizaci. Možnost 'pouhé inklinace' k určitým myšlenkám dělá tuto koncepci velice přitažlivou.
2. Prezentace
Vnější prezentace skupiny, hraje významnou roli v její schopnosti uspět se svou nabídkou. Zamyslíme-li s nad vývojem myšlení společnosti (dané samozřejmě kulturou,...) pochopíme trend, kdy dnes alespoň v "západním světě" přestává být atraktivní klasické náboženství, ale velice výrazně vzrůstá počet kultů, které slaví úspěch, a to především díky tomu, že se prezentují moderním způsobem.
  • Zřetelně náboženská skupina - Nutno říci, že skupiny, které se prezentují jako zřetelně náboženské jsou dnes za horizontem svých dřívějších úspěchů na misijním poli. (Stále mějme na mysli, že hovoříme o naší 'západní' kultuře. Země třetího světa jsou dnes stále velice ovlivňovány misijním úsilím těchto skupin.)
  • Svůj charakter spíše psychologizují - Novodobé kulty dnes sází na kartu moderní vědy, psychologie, aby působili pro moderního člověka hodnověrněji. Bylo by však chybou se domnívat, že jejich metody jsou už tedy dokázané, vědecky podložen a uznávané - spíše naopak. Tito noví mesiášové pouze používají moderní vědecký jazyk, terminologii, která má přesvědčit posluchače o fundovanosti a vědeckosti prezentované metody. A protože znalosti z fyziky, biologie a dalších věd zůstávají u většiny lidí (pokud se v životě některým konkrétním směrem nespecializují) na základní úrovni, může pak dotyčný manipulovat s naším myšlením jednoduchým způsobem. Stačí mu spojit skutečné odborné pojmy do někdy až bizardních souvislostí, a člověku pak nezbývá než přiznat, že na tom asi něco bude, neboť naše znalosti nám nestačí objevit zkraty v jeho argumentech.
3. Členství Forma kontaktu se skupinou může být různá, v žádném případě však nelze podceňovat možnosti ovlivňování člověka, i když není přímým členem nějaké organizace.
  • Výlučné, bezvýhradná oddanost - Skupiny tradiční koncepce mají vždy bezvýhradé členství. Její členové jsou výlučně jejími členy, všechny ostatní skupiny považují za nepřátelské, za protibožské. Existují přesná pravidla pro možnost vstupu do skupiny, který je možný pouze po jejich bezvýhradném splnění.
  • 'Jen' sympatizanti, zájemci - Moderní skupiny nevyžadují po svých obětech přímý závazný vstup do organizace. Spokojí se 'pouze' s tím, že člověk chodí na jejich kurzy, kupuje si jejich produkty, atp. Člověk se pak cítí volný, nezávislý, a neuvědomuje si, že i touto cestou může být manipulován.
4. Vedení
  • Skupina přesně vede - Na základě svého dogmatizmu tyto skupiny mají přesný plán pro život svých členů a to často do největších podrobností - co číst a nečíst, co si oblékat, co jíst a nejíst, kam chodit, koho si vzít a podobně. Členové absolutně věří v pravdivost skupiny, proto se takto nechávají vést, což je ke skupině připoutává ještě více.
  • Skupina 'jen' usměrňuje - V moderních skupinách nejsou na jejich příznivce kladeny požadavky formou přímých příkazů či zákazů. Spíše jde o doporučení nebo možnost výběru z několika variant, ovšem se zdůrazněním nejlepšího efektu u těch věcí, které jsou skupině ideově nejblíž. Nakonec dochází ke stejnému výsledku jako u skupin tradičních. Pro moderního člověka nejsou populární přímé příkazy a zákazy, dnes lidé touží alespn po pocitu, že se mohou sami rozhodovat. Na druhé straně mnohým skupinám vychází vstříc jedna ze základních lidských potřeb - potřeba zbavit se odpovědnosti za svá rozhodnutí. Proto lidé v mnohých náboženských skupinách jsou rádi, že je někdo alespon nějakou formou vede. .
5. Víra
  • Víra v jasně formulovaná dogmata (věří se v CO) - Obsah víry je vtradičních skupinách přesně sformulován. V těchto skupinách je nejdůležitějši vědět v co se přesně věří a podle toho odvíjet svůj život-
  • Víra v prožitek, zkušenost, funkčnost (věří se ŽE) - Pro příznivce moderních skupin není až tak důležité v co ta která skupina věří, ale směrodatné je, má-li jejich členství nějaký výsledek, prožili-li ve skupině nějaké, pro ně pozitivní, zkušenosti. Tyto skupiny vedou často charismatické osobnosti, které umí člověku říct, jaký efekt bude mít jeho účast ve skupině. Lidem se potom samozřejmě naplní jejich předem naprogramovaná očekávání.
6. Obsah víry
  • Jedinečnost - vyhraněnost - Tradiční skupiny se vyznačují často velikou originálností svojí věrouky či způsobu života. Zakládají si na odlišnosti od všech ostatních. Tato odlišnost až vyhraněnost mnohdy tvoří hlavní smysl jejich existence.
  • Charakteristický synkretismus - U moderních skupin je typické přejímání prvků víry z různých tradic, at už z různých náboženství nebo i například psychoterapeutických škol. Tímto spojením, někdy velice bizardním, vznikne pak nová skupina s vlastním systémem nauk. Zcela typické je i to, že jsou přebírány ty prvky, které se nejlépe hodí zakladateli takové skupiny, nebo které jsou nejvhodnější pro složení obyvatel dané lokality, v níž skupina působí.
7. Spása
  • Věří v jedinou cestu k záchraně - V tradičních skupinách je předkládána pouze jediná cesta k záchraně, ke spasení, k věčnému životu. Tato je velice jednoduchá - stačí být poslušným členem této skupiny a člověk má záchranu jistou.
  • Věří ve více možných cest k záchraně - Pro moderního člověka je důležité mít pocit možnosti více cest ke spáse, chce vědět, že může jít i jinak než ti kolem něj. Moderní skupiny nabízejí lidem právě toto - můžete bud meditovat nebo se starat o potřebné, můžete zpívat boží jména nebo rozdávat letáčky, každý jak ráčí. Problémem je ovšem to, že tyto věci musí člověk dělat přesně podle návodu jeho skupiny nebo nejlépe pod jejím vedením.
8. Bůh
  • Víra většinou v osobního Boha V tradičních skupinách je Bůh chápán jako osoba se všemi atributy, které k tomu patří, osoba dokonalá a neomezená.
  • Neosobní bůh, neopanteismus, bůh je uvnitř člověka Moderní skupiny prezentují boha (pokud ho vůbec pezentují) jako neosobní vesmírnou energii, která naplnuje vše, nebo ztotožnují s bohem člověka. (Proto je často jejich cílem rozvoj božských vlastností v člověku údajně skrytých a zapomenutých).
9. Argumentace
  • Apelace na rozum, logiku, systém
  • Apelace na emoce, city, prožitek
10. Jazyk
  • Spíše archaický, klasické náboženské termíny - Pro tradiční skupiny je typické používání archaických termínů při bohoslužbách a často i mimo ně. Velmi často používají náboženských termínů ze svého náboženského okruhu (Bůh, spasení,...) a brání se termínům ostatních systémů.
  • Mystický nebo naopak 'vědecký' (i kombinace) - V dnešní době je velice populární používat jazyk mystična, tajemna, což dává mnohým lidem pocítit jakousi vyjímečnost, novost, neotřelost. Pomáhá jim to vymanit se ze svazujících tradic. Podobně je tomu i u používání jazyka vědeckého (nebo spíš rádoby vědeckého), který je populární zvláště v sekularizovaných oblastech a dají se v něm vyjádřit přesvědčivě mnohé náboženské skutečnosti. Hlavním problémem při používání mystické či vědecké terminologie je určitá zkratkovitost a zjednodušenost. Náboženské skupiny totiž mohou využít nezasvěcenosti prostých lidí do této terminologie a dát výrazům svůj zjednodušený a ke svému obrazu upravený význam.
11. Pojetí času
  • Zpravidla lineární - Tradiční skupiny vidí dějiny jako linii vinoucí se od přesně definovaného počátku (např. stvoření světa), přes jednotlivé události (mnohdy přesně na rok vypočítané) až k opět jasně definovanému závěru (konec světa).
  • Převážně cyklické, kruhové - Moderní skupiny vidí dějiny jako stále se opakující bloky, podobně vnímají i život člověka - jako stále se opakující životy (reinkarnace).
12. Eschatologie
  • Vnější zásah 'z nebe' - konec světa (život v nebi či úplná obnova Země)
  • Vše se vyřeší nyní - vybudování ráje na zemi, duchovní obnova člověka
Detailní informace získáte na adrese CPoNS - Centrum pro prevenci v oblasti náboženských sekt. Nejkomplexnější informace a služby o této problematice v českém jazyce na webu. Obecné psychologicko-sociologické studie, profily jednotlivých skupin, on-line diskuze, e-mailová poradna, chat. Stránky jsou denně aktualizovány.
Copyright © 1998 CPoNS

"Proudy soudobé religiozity" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy