Život víry: Václavova diskuse s ateisty
Vloženo Čtvrtek, 14. březen 2002 @ 07:29:54 CET Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený
Zajímavou a věřím, že i poučnou, diskusi vedl Krispus na jednom regionálním
serveru:
Je v dnešním přetechnizovaném světě ještě místo pro náboženství?
Jaké náboženství je vlastně nejlepší? Křesťanství, Islám, Budhismus,
...???
Má smysl vůbec chodit do kostela? Je nutné v životě věřit v nějakého
boha. Stvořil svět bůh nebo vznikl evoluci podle Darwinovy teorie druhu. Jak
se pozná klasické náboženství od sekty, kudy vede přesně hranice? To je
jen několik málo z velkého množství otázek nad kterými zde můžete
diskutovat.
17.02.2002 Dasty
Tak hnedka přidám první názor. Náboženství je nyní výborná berlička
pro ty, kteří se neumí chovat slušně sami od sebe. A potřebují nějakou
motivaci proč se chovat slušně (např: dostanou se do ráje). Vzhledem k tomu,
že lidí kteří tuto berličku potřebují je na této planetě stále ještě
hodně, má zde náboženství určitě své místo. Věřím ale, že jednou
lidstvo dospěje do takového stádia, že se všichni budou k sobě chovat slušně
a budou k sobě ohleduplní i bez hrozby, že když se tak chovat nebudou
dostanou se do pekla.
Neberme však nyní těmto lidem tuto berličku, a ani je neodsuzujme, je to
jako berle pro člověka který díky ní může chodit.
Druhý názor - 20.02.2002
Václav
S tímhle názorem nesouhlasím . Víra v Boha přeci není o slušném nebo
neslušném chování. Zajímalo by mně jakou máš motivaci ke slušnému chování
Ty ?
Re: slusny chovanui - 21.02.2002
Copak je nutná nějaká motivace k tomu abych se choval slušně. To by pro
člověka mnělo být něco samozřejmého.
Vím že víra není jen o slušném neslušném chování. Víra je především
o manipulaci. Ať už jde o manipulaci sama se sebou, nebo být manipulován někým
jinym či dokonce manipulovat na základě víry někým jiným. Na tom chování
se to ale obzvláště dobře ukazuje.
Není manipulace jako manipulace .... - 23.02.2002
Václav
Tou motivací pro všechny je žití , které není přítěží. Kdy moje chování
i chování těch druhých mi nezpůsobuje pocity neštěstí a nejde proti
kvalitě života. Určitě máme všichni podobné motivace.
Mluvíš o manipulaci jako o výsadě věřících . Skoro to vypadá jako by
nevěřící ( v Boha) byl naprosto svobodný ve svém chování. To si nemyslím
!
Nikdo z nás si nedělá co uzná za vhodné nýbrž je omezován . více či méně,
okolnostmi. Mezi ne patří především život ve společenství. Pokud nejsi věřící,
tak jsi manipulován všeobecně přijatými vzorci chování i když si to
nechceš připustit. Svět, jako morálně- společenský systém, je v duševní
oblasti lidských osobností ovládán Satanem, který nabízí jen „pozlátko“
, jakousi náhražku prožívání životního štěstí.
Satan je stvořená duchovní bytost, která se dostala do vzpoury proti svému
Stvořiteli. Člověk si pod tím pojmem představí hajzla, vraha nebo násilníka.
Prostě někoho, koho on následovat nebude. Jenže on neví, že Satan se představuje
jako určitý ideál, který má v prvé řadě na mysli dobro, lásku a
ohleduplnost. Jeho jedinou snahou přitom je, aby se člověk nikdy nesetkal s
pravou láskou, s pravou ohleduplností a pravým ideálem životního stylu
podle záměrů Boha Stvořitele.
Pokud připustíme, že jsme byli stvořeni Bohem, pak nejvyšším cílem lidského
snažení má být poznání Boha. Jedině Bůh ví, co je pro nás nejlepší (
protože nás stvořil a protože je Láska) a každý člověk, kdo pochopil
kdo je Bůh ( skrze víru ) našel pravý smysl života.
Toto poznání se pak projeví změnou chování v oblasti duše. Člověk začne
jinak přemýšlet, začne jinak mluvit a začne se jinak chovat než se choval
předtím. Nejde o berličku, manipulaci ani o povinnou slušnost. Jde o
naprostou změnu lidské osobnosti, která se projevuje navenek jako jistý životní
styl. Člověk , který má osobní vztah s Bohem , se chová podle Boží vůle
do té míry, do jaké míry je v něm ponořen ( myšleno obrazně). Dobře je
to vidět na jogínech, buddhistech, křesťanech a jiných lidech majících co
do činění s duchovními oblastmi.
Více než o slušném nebo neslušném chování bychom měli mluvit o životním
stylu. Nevěřící člověk je rovněž „ponořen“ do společenského systému,
zapadá do jistých vzorců chování, které mu diktuje jak se má chovat, jak
má přemýšlet, jak řadit priority atp. Stejně tak se dobrovolně podřizuje
duchovnímu vlivu vládce tohoto světa ( Satanu) který mu dal falešnou
pravomoc postavit se na místo Boha Stvořitele, vyhlásit, že Bůh neexistuje
s tím,že se máme jako lidská pospolitost organizovat sami ( bez Božího
vlivu ) .
Jde jen o zdánlivou svobodu. Mě spíš připadá jako neúprosný diktát.
Lidstvo se za poslední 2000 let nezměnilo, protože když se podíváme co dokázali
dělat vojáci v bývalé Jugoslávii se svými zajatci tak bychom zjistili, že
římští vojáci by se mohli červenat ! Jde o manipulaci duchovní mocí zla
a člověk se jí dobrovolně podřizuje jen proto, že předem vyloučil možnost
se podřídit duchovní moci dobra !
Jasnou manipulaci mých bližních, kteří Boha vyřadili ze svého života,
vidím také v tom, že nedokážou tolerovat svobodné chování křesťana. Vyčítají
mu jeho „svobodu“ nedělat určité věci. To proto, že oni nejsou schopni
dělat stejné věci jelikož k tomu nemají zdroj síly – totiž živou víru
v Boha…… a proto mluví o tom, že jsme Bohem ( vírou ) manipulováni. Je
to falešná karta.
re: slusne chovani, manipulace - 27.02.2002
sine.nomine
nabozenstvi nemusi byt jen berlickou, proc se slusne chovat... ale je fura
lidi, co si mysli, ze kdyz chodi do kostela, tak ze si muzou delat, co chtej a
buh jim odpusti. vim o cem mluvim, ziju na docela maly vesnici... i kdyz je asi
pravda, ze o tomhle vira neni, ja takovy lidi berou jako obycejny pozery, co si
jen na neco hrajou a pritom jim unika smysl toho vseho...
nechapu ten system, kdy verici nekomu ublizi, zajde se vyzpovidat, odrika si par
otcenasu a je mu odpusteno. prece odpustit muze jen postizeny!
co se tyce satana atd., ja si mysim, ze satan neexistuje, zlo nesesila nejaka
bytost, zlo je v nas a jen my sami ho muzem potlacit. anebo taky pustit ven.
viz. nacismus a dalsi hnusny -ismy, jugoslavie, rwanda, world business centre...
myslim, ze to je jeden z principu buddhismu, ale jist si tim nejsem.
ohledne existence boha jsme vedli pomerne zajimavou debatu v jednom predmetu na
gymplu, a prisli jsme k jedinemu spravnemu zaveru: nelze dokazat, ale ani
vyvratit exiestenci nebo neexistenci boha. takze dalsi princip: i dobro je jen a
jen v lidech a jen lidi ho muzou projevit (nebo potlacit)
hmmm, nejak sem se rozepsal...
K tématu - 27.02.2002
Václav
Je smutnou zkušeností, že křesťané se často chovají tak jak popisuje
sine.nomine. Uznávám, že jako celek má křesťanství „máslo na hlavě“.
Já takový být nechci a snad ani nejsem. Jde často o velké rozpory mezi vírou
a skutky – což je špatně. Já vím proč to tak je, ale nechci tady o tom
mluvit.
Jsou zde dvě roviny odpuštění. První, transcendentní rovina ( vztah s
Bohem) funguje tak, že mám poklesek, chybu, zlý úmysl apod. Bohu vyznat a
opustit. V tomto případě byli ublíženo mému Pánu a já vím, že když
toto udělám, odpustí mi pro svou Boží lásku. Je nutné říct, že „vyrábět“
hříchy a pak je takto řešit není programem aktivního křesťana. Jde o to
nehřešit ….ale pakliže zhřeším, mám hřích vyznat a opustit. Druhá
rovina je mezilidská. Jde o naše vzájemné vztahy….. a tam platí to píše
sine.nomine! Jsme především občané a respektujeme vzájemné vzorce chování
bez ohledu na to, zda jsme nebo nejsme věřící . Neumím si představit
aktivního křesťana, který by neměl urovnané vztahy se svými bližními.
Existence Satana je jasně řešeno v Bibli. To, že si někteří lidé myslí,
že neexistuje je jejich osobní názor na který máme každý právo. Otevřu-li
Písmo, zjistím, že Bůh o existenci duchovní moci zla mluví atp. Já má s
působením démonských sil osobní zkušenosti. Věřte mi, existuje !
Myslím si, že tady jde o duchovní vládu nad dušemi lidí, kteří nevyznávají
Krista jako svého Spasitele. Když se učedníci ptali Ježíše ( v podobenství
o zasetí plevele do obilí ) kdo to udělal; Ježíš jim odpovídá : „Nepřítel
člověk to učinil „ . Tady jde o to, že zlo skutečně působí skrze nás.
Nikdo není loutka, že by se nemohl ve své vůli ( v oblasti duše) ponoukání
Zlého vzepřít. Nepřítel Boží a lidský působí skrze nás v některých
případech aby zase jindy působil přímo a my se stávali jeho nástrojem.
Rozhodnutí studentů bylo správné. K tomu je potřeba víra. Rozhodující
je, že křesťanská víra není víra fanatická nebo víra nelogická. Je na
každém, zda se rozhodne věřit nebo ne. Já mluvím jako věřící a proto mám
možná jiné názory než ten, kdo nevěří. Abych zas nepsal litanie – raději
skončím. Věřím, že diskuse se rozeběhne a budeme v ní pokračovat .
Nazdar, no vidím že ses docela rozepsal, no ja nemam tolik času, abych si
rekci pripravoval ve wordu, takže budu psát rovnou, o to vic ale upřímněji.
O manipulaci mluvím hlavně v dobrém. Jinak na prvním místě jsem uvedl
manipulaci sáma sebe, na čemš není podle mně nic špatnéheho. Nekdo věří
v boha, že bůh mu pomůže, někdo věří v to, že je dost dobrý na to aby
cokoliv zvládl a tím se tak manipuluje k tomu že to skutečně zvládne.
Cely text jsi postavil na větě "Pokud připustíme, že jsme stvořeni
...". Vím že nejde stoprocentně dokázat, že jsme nebyly stvořeni
bohem, ale rozhodně nejde dokázat, že jsme jim stvořeni byli. Z pravděbodobnostního
hlediska je ale mnohem pravděpodobnější Darwinova teorie druhů, pro kterou
existuje přeci jen nějaká vědecká ověření, narozdíl od stvoření
bohem, kde nevím o jediném.
Dále bych se rád zmínil o té toleranci, jak sis všimnul já proti křesťanům
nic nemám, ale rozhodně se mi nelíbí takoví lidé, kteří někde volají
po toleranci ke křesťanům, a pak jinde prohlásí, že všichni kteřé nevěří
v boha se podřizují satanu.
Jinak velmi souhlasím se sine.nomine obzláště s tím odpouštěním,
odpustit může opravdu pouze postižený.
Na závěr se vrátím ještě jednou ke zdroji síly. Myslím si, že každý
člověk má mnohem lepší zdroj síly než víra v boha, je to víra v sebe
sama a ve své SCHOPNOSTI. Sice z toho "božského" se snáze čerpá,
ale není tak vydatný jako TENTO.
Troska dissinchronicity - 27.02.2002
No trošku se nam tady objevil drobny prolemek, psali jsme s Václavem naše
reakce současně a soucasně ji odeslali, takže má rekce se nedotýká té
poslední Václavovi, na kterou snad taky něco v brzké dobje stvořím.
Ahoj Dasty - 28.02.2002
Václav
Píšu ve wordu a pak to tam vložím protože chci ušetřit peníze za připojení
.Můžu Tě ujistit, že píšu taky „ z první“ a nic si nepřipravuji (
viz. v minulém příspěvku jak překlepy tak i přeházená slova což je moje
ostuda za kterou se všem omlouvám ) .
Ani křesťan nerezignuje na své schopnosti, které zcela přirozeně používá
pro zvládnutí různých situací. Má k tomu navíc podporu nebe, což není
berlička, ale zdroj duchovní síly.
Nechci z tohodle fora dělat přehlídku argumentů jak z jedné nebo druhé
strany. Řekl bych, že věda je na tom stejně jako filosofie – 50 : 50 . Možná
se nám podaří do města přivést některého ze zastánců kreace, který na
základě vědy se snaží zlomit jazýček vah ke kreaci.
Nosná věta Tvého vstupu byla ta, která mluví o lidech, kteří volají po
toleranci ke křesťanům a pak jinde prohlásí, že všichni kteří nevěří
v Boha se podřizují Satanu. Tím člověkem jsem v této diskusi já a proto
dovol, abych se k tomu vyjádřil:
To co jsem prohlásil je duchovní biblická pravda. Tu jsem si nevymyslel.
Objevil jsem ji v Bibli jako jeden z axiomů Boží pravdy. Neber to tak osobně
a neber to tak tragicky. Satan v našich představách je opravdu chápán jako
někdo, kdo stojí za vraždami, terorem, nenávistí apod. Ale on není hloupý.
V drtivém procentu se chová jako normální duchovní bytost. V tomhle formátu
není prostor na nějaké hluboké duchovní úvahy, ale je jisté ( z Písem) ,
že je duchovním vládcem tohoto světa a pracuje v „synech vzpoury“ ( Ef.
2 kap. ) . „Syn vzpoury“ ( chápej proti Bohu) není žádná nadávka ani
nemá pejorativní význam. Jde o člověka, který nepřijímá Boží svědectví
( nevěří biblické zvěsti o spasení ). Na to má každý právo, tedy nevěřit
. Dále si myslím, že ten Tvůj výrok velmi pěkně vystihuje tu malou
toleranci „světa“ vůči křesťanům. Nevěřící lidé si snad mohou
vyslechnout můj názor a jestliže ho mám a říkám to co říkám, pak nečekám,
že mě za to budete známkovat a hodnotit co smím či nesmím ! Jinými slovy
: Míč je na vaší straně hřiště a jsem zvědav co s ním uděláte ( myšleno
v té toleranci). Se svobodou světa se křesťané dávno vyrovnali a teď čekáme,
že lidé, kteří v Boha nevěří, nás začnou zrovna tak tolerovat v názorech
jako to dělá naše minorita. Nevím proč bych se Ti neměl líbit ……. to
jen proto, že jsem přesvědčen o jiném názoru ?
rozpor v chapani - 28.02.2002
no ja si myslim, ze hlavni problem je rozpor v chapanio bible a celych
nabozenstvi je rozpor v chapani. zatimco ja beru bibli, koran, talmus a podobne
knihy za podobenstvi, jini lide je chapou jako dogmaticke pravdy o kterych neni
mozno pochybovat...
ja napriklad tak trochu verim v takove veci jako reinkarnace nebo nejake vyssi
bytosti, ale ma predstava je velice mlhava (a vubec nejsem presvcedceny, proste
si myslim ze neco takoveho muze byt. muze, ale nemusi!) a nevim proc by mi nekdo
mel rikat jak to ma byt a jak ne.
podle me nabozenstvi vznikla z potreby usmerneni chovani lidi v davnych dobach,
kdy statni moc jeste nebyla na takove urovni, aby to zvladla. jde napriklad o 10
prikazani...myslim, ze o bibli by se melo ucit i ve skolach, ale ne jako
nabozenstvi! je to proste zaklad nasi kultury a civilizace at uz chceme nebo ne,
a kazdy by mel vedet na cem nase kutlura stoji. a klidne bych pak detem
povykladal i o tom co stoji v koranu nebo o principech buddhismu. proc ne?
nakonec, pokud se nechceme dockat valky kultur, musime se snazit jine kultury
pochopit...
bible a ji podbne knihy jsou vetsinou "kompilace" :)) ruznych starsich
textu, napriklad pribeh o noemove arse a potope sveta se objevil uz v eposu o
gilgamesovi 3500 let pred kristem...
vaclav si neumi predstavit krestana s rozhazenymi vztahy k bliznim, ale ja jo, a
znam takovych pomerne dost. bohuzel. je mi fakt lito, kdyz nekdo do sveta
vykrikuje jakej je hodnej a poctivej krestan a pritom se neumi chovat treba ani
k sousedum nebo pribuznym. ale jak uz sem napsal, takovi sou podle me jen pozeri,
co si na neco hrajou a pritom nevedi o co bezi.
vsichni co neveri se podrizuji satanu ale fura nevericich sou lepsi lidi nez
nektery verici. neni to rozpor?
jeste bych se chtel zeptat vaclava: co treba takovy tanzin gjamccho, jeho
svatost 14. dalajlama, podrizuje se i on satanu (neveri prece v boha)? a usama
bin ladin, mulla muhammad umar, oba silne a hluboce verici v boha (slovo allah
znamena buh)?
a co treba takove krizove vypravy, treba ta detska, ve jmenu boha nechat
rozsekat maly deti nakusy? tricetileta valka, ve ktere se navzajem vyvrazdovali
katolici a protestani oboji v jmenu boha? ve valce na balkane hralo nabozenstvi
take svou roli... srdova pravoslavni, chorvati katilici a muslimove (v bosne, v
kosovu)? neni v tom cosi shnileho?
Nedorozumneni - satan - 28.02.2002
No pokud satana bereme takto, tak to pak uz se to da brat. Ale preci jen,
pokud reknes ze vsichni neverici jsou ovladani satanem, podle te no "obecne
zname" definice satana, jsou tedy ovladani k nasilnictvi, vrazdeni, ....
Tak promin to moc tolerantne nezni.
Duvodem zes presne nevysvetlil co mas na mysli tim satanem a ja opravdu nemam
rad lidi kteri neco jineho rikaji(volani po toleranci) a delaji(oznaceni vsech
nevericih za ovladane satanem). Tohlecto bylo na zaklade tveho chovani nikoliv
NAZORU.
Byl to proste takovy sotek, neb jsme si proste pod satanem kazdy predstavil neco
jineho.
Ale tedkon k dalsimu:
Mluvis tam o nejakych zastancich kreace. Zni to zajimave vedecky duvod proc by
buh mohl existovat. Asi je to moc obsahle tema do teto diskuze ale kdyz by si ho
spracoval treba do formy clanku, radi bychom ho uverejnily.
Jen takove doporuceni at jiz k clanku nebo k forum: Pokud pouzivas nektere
vyrazi ktere mohou byt chapany jinak nebo jim nemusi byt porozumneno vubec, tak
je prosim vysvetli. Treba to vysvetleni s tim "synem vzpoury" bylo tak
akorat, ze se z toho dalo jasne pochopit co to je a co to neni.
Pokračujeme - sine.nomine - 28.02.2002
Václav
Nechci všechno komentovatm jde o diskusi. To, že chápeš Bibly, Korán, Gítu
apod. jako podobenství nebo, že máš jistou mlhavou představu o existenci
duchovních bytostí, o možnosti reinkarnace atd. je Tvé osobní vyznání,
které každý bude respektovat. Pak dodáváš, že nevíš proč ti má někdo
říkat, jak to má být.
Říkám to jako někdo, kdo nemá mlhavou představu o Bohu, jako ten kdo
nebere Bibli jen jako podobenství ( i když jich tam je celá řada) .....
proto to tak říkám. Když řeknu něco jiného, to co vychází zase z mého
přesvědčení a poznání, hned se ohrazujete proti mému pohledu. Prosím,
respektujme svobodu slova.
Epos o Gilgamešovi je jedním z mýtu a celosvětové potopě, která se podle
biblické informace stala . Zprávy o ní jsou na všech kontinentech. Epos
opisuje Boží jednání, které se skutečně stalo. Není to naopak ..... že
by Bible opsala epos !
Dovol ještě, abych vysvětlil objektivní, historické rozpory mezi křesťanskou
zvěstí a popisovanými zvěrstvy. Ano, dělo se to. Je to hanba křesťanství
jako legitimního názorového proudu, který tady vlastně vládl do osvícenecké
doby, kdy se začali vyvíjet jiné filozofické světonázory . Nezvládli to
ani protestanté, ke kterým se hlásím. Jsou dvě skupiny křesťanů. Ti, kteří
chápou víru a životní praxi jako členství v nějaké straně, formálně,
bez hluboké duchovní proměny lidské osobnosti Boží mocí. Dále jsou zde
ti, kteří uvěřili "naplno", ponořili se "do Boha" ,
stali se Božími dětmi. Tito křesťané se nespokojí s povrchním životem,
s pózou resp. hereckou rolí "takykřesťana" . Je potřeba aby bylo
více zapálených a horlivých křesťanů, kteří to s Kristem a vírou myslí
opravdově bez hereckých vložek.
Chtěl bych, abyste správně chápali moji poznámku o duchovním vlivu moci
zla ( Satanu) na " syny vzpoury" ( viz. první reakce k tématu). Týká
se to samozřejmě i dalajlamy, Usámy i Putina ..... prostě všech lidí na světě,
kteří se nevymanili z moci temností vírou v Krista Spasitele . Znovu opakuji
- nepředstavujte si Satana a jeho úklady jen jako nabádání k vraždám, nenávisti
atp. Pod jeho vlivem jsou i lidé krásní, užiteční pro společnost, hlásající
lásku a toleranci ....... ! Satanův cíl je jediný : Jde mu o to, aby se člověk
nikdy s živým Kristem nesetkal, aby zůstal "ve vzpouře" proti
Bohu. Vím, že se vám to špatně čte, ale podle mého poznání, je to tak.
Na druhé straně chci všechny uklidnit, že křesťané nejsou ušetřeni jeho
útoků a každý z nás někdy podlehne. Kdo trochu znáte Bibli - v Mt.16 kap.
Petr říká Ježíši ať nechodí do Jeruzaléma, že nemusí zemřít, protože
oni Ho ubrání. Ježíš mu říká : Odstup satane ! Opět opakuji, není tady
prostor pro širší vysvětlování - snad stačilo.
K těm válkám ..... po ukřižování Krista Bůh nikdy nechtěl, aby křesťané
vedli války a dělali ty věci o kterých píšeš. Jde o nepochopení Boha,
jde o světsko - naáboženský systém, který nemá s pravou vírou v Pána Ježíše
nic společného. Jsem si vědom, že se dostávám na tenký led. Chtělo by to
jinou formu dokreslení
této věci.
Pokračujeme - Dasty - 28.02.2002
Václav
POZN. Omluvte pravopisné chyby v předchozí rekci pro sine.nomine, je to se
mnou hrozné.... díky
-------------
Definice Satana, kterou uvádíš je jen kousek ledovce, který ční nad
hladinu. Jeho duchovní činost je skryta "pod hladinou" za krásné a
ušlechtilé myšlenky. Nebudu opakovat to, co jsem psal sine.nomine. Samozřejmě,
že se tato myšlenka těžko přijímá resp. nepřijímá .... docela Tě chápu.
Není to o toleranci, ale o poznání.
Jde o upřimnou snahu ukázat na složitosti dnešního světa. Píšeš, že to
je o mém chování nikoli názoru. Nevím kdes na to přišel. Je to o názoru,
o poznání, které se snažím diskutovat ne proto, abych někoho urazil nebo
byl netolerantní, ale proro, abystě měli možnost si tento názor seriózně
prověřit. Tohle vám nikdo moc něříká .... . Chci všechny ujistit, že mám
lidi rád, jejich stav mi nevadí a nevytvářím nějaké bariéry v přístupu
ke komukoliv.
Myslím, že se v našem městě ( Žamberku) najde veřejný prostor, kam
bychom takového člověka mohli pozvat na přednášku. Zkusím to nějak
promyslet a
možná se to legtos podaří. Bylo by to v městské knihovně v rámci formátu
" Setkání v knihovně" . Mimo jiné; mám tam mít 21.3. v 18.00
hod. úvod do besedy na téma " Bible, nejvydávanější kniha světa".
Každého srdečně zvu, můžeme se seznámit a navzájem obohatit svá poznání,
svůj život. Má vize je, aby se nás naši spoluobčané " přestali bát"
. Jde mi o vzájemné mísení názoru, hledání nových platforem ..... jde mi
o učení se toleranci . Musím přiznat, že křesťané neumí oslovit dnešního
postmoderního člověka, mluvíme kostrbatě, nesrozumitelně, kazatelským
slovníkem apod. Dík za Tvůj poslední odstavec z minulého vstupu....
Zajimava diskuzni komora :o) Clovek vzniknul z opice evoluci asi tak, jako
injekcni strikacka z nafukovaciho balonu. Az bude zmapovany cely lidsky genom a
take genom nasich predchudcu, ktere vykopali archeologove, tak se asi budeme
poradne divit, jakepak ze to geny poskocily sem a tam. Jenze to neudelala
evoluce, to byl zasah z venku :o) Jinak fanaticke krestanstvi je stejne
nebezpecne, jako satanismus, fasismus a dalsi moc pekne extremni hnuti. Ve sve
nefanaticke podobe je snad jen blouznenim lidi, kteri semi pred sebou padli na
zadek a misto toho, aby se presvedcili a vedeli, tak se nechavaji ohlupovat a
veri. Vira je pohodlnost, presvedceni a zjisteni je akce. Jen ti, co se pokusili
nabourat viru a nespolehli se na ni neco dokazali, jako priklad by snad mohl
slouzit Gallileo nebo G.Bruno.
Fanatismus je vždy špatně .... - 04.03.2002
Václav
Souhlas s Ian Auxxem, že každý fanatismus je špatný ... i náboženský.
Obecně lze za tento stav označit situaci kdy lidskou osobnost ovládá vůle
na úkor působení rozumu a citu. Jinak živá víra není ohlupující ani
fanatická - vychází z osobního vztahu s Bohem. Jestli před někým padám,
tak na kolena před svým Pánem .
No nevím, jestli bych já dokázal padnout před svým Pánem, ale jsem
vcelku tolerantní a pochopil bych to. V mém případě nehodlám padat na
kolena před nikým, protože autority si vybírám jen já sám a nenechám si
je diktovat ani vírou, ani církví, ani historií a taky určitě ne lidmi.
Jen to, co má pro mě smysl má cenu určit jako autoritu (nebo třeba i
prioritu). Osobně si vůbec nedokážu představit, co věřícím jejich víra
přináší... zapomnění? Ignoraci? Staromilství? Beznadějnou naději? Záchranu?
Nebo snad odpuštění? A nebo jde jen o to, že čekají, že zítřek bude lepší,
než dnešek? Mluvím teď o křesťanství, protože to je náboženství, které
je mi jako trn v oku. Jeho ryzí podstata by se snad dala pochopit, ale to, co z
toho udělali lidé, je hrůza.
Co mi přináší víra v Krista - 08.03.2002
Václav
Víra v Ježíše Krista ( a ted nemluvím o církvích a náboženství) mi
přináší spasení ( záchranu) od hříchu a jeho následků . To je první důležitá
věc. Toto spasení není jen záležitost nebe, ale je to důležitý prvek pro
kvalitu současného života. Jde o osobní vztah s osobním Bohem, který se dá
vnímat lidskou duší. Tuto autoritu si každý vybírá dobrovolně. Pokud je
v tom nátlak je to špatně. Pořád v těch příspěvcích od nevěřících
vidím netoleranci.Tak samozřejmě jako mnozí píšete, že si nenecháte nic
diktovat církví, historií ani lidmi tak samozřejmě já vyjadřuji své názory.
Nenechám si taky nic diktovat - ani Bohem. Víra není strach, není o diktátu.
Je to dobrovolné přijetí Krista a Jeho odkazu. Tak jak se mnozí odkazují na
myšlenky Nietzeho, Freuda nebo Marxe, tak se já odkazuji na odkaz Krista. Víra
je o lásce mezi Bohem a člověkem. Tou Boží láskou křesťan miluje své
bližní.
Věřím ve stvoření a Stvořitele. Jestlliže nás stvořila bytost jakou je
Bůh pak dokonale, v rámci nám svěřeného prostoru pro život. My jsme, díky
prvním lidem, byli z toho prostoru Bohem vyhnáni. Byl to trest za hřích. Teď
žijeme v prostoru, kdy je normální krást, podvádět, lhát, předvádět se
apod. V tomto prostoru si lze zaměnit víru v Boha za fanatismus světsko - náboženské
moci, za zabíjení ve jménu Boha v době, kdy se zabíjet dávno nemá atp.
Jestliže do nás Stvořitel vložil jistý "kód" smyslu života, tak
muselo jít o životní styl, který je charakterizován osobním vztahem s Ním.
Všechno mimo Něj je méně než můžeme mít. Připomínám, že Boží
podstatou je láska a ta nemohla nikdy chtít pro nás méně než největší
dobro. My jsme se toho dobra ( jako lidský rod ) zřekli a naučili se žít
bez Boha. Není to špatný, ale s Bohem je to ještě lepší. Jestliže jsem přijal
Krista jako Spasitele, tak jsem se vrátil k Bohu a jím zamýšlenému stylu života.
Vrátil jsem se do prostoru, kde se můžu s Bohem osobně setkávat. O tom je
pravé křesťanství. Souhlasím s tím, že mnozí "takykřesťané"
, bez osobního vztahu s Pánem s vírou v Boha udělali karikaturu. Jen vás,
kdo se budete účastnit diskuse, prosím, zkuste být tolerantní k jiným názorům
a berte je v pohodě tak jak jsme zvyklí se bavit u piva o fotbale nebo tak nějak
...
Ach.. nechtěl jsem v žádném případě vypadat netolerantně. Samozřejmě
Václavův názor uznávám jako názor člověka a nesnažím se mu ho vzít.
Ale popravdě řečeno, všechno, co napsal na mě zase působí oním
sladkobolným mámením neustálého milování bližního, lásky, krásy, ušlechtilosti
a dobra. Četl jsem knihy od Antona La Veye, zrovna tak jako bibli. Ale všechno
mi to připomíná jen past na lidské duše. Proč zrovna Kristus? Není on právě
důkazem, že ať je víra nebo ne, tak se lidstvo řítí do záhuby? Pokud
budu realista, tak můžu na 100% říct, že všichni lidé asi stěží přijmou
křes´tanství jako víru a mnozí ho budou pořád brát jako svého nepřítele.
K čemu potom bude tlupa věřících, kteří budou sice všechny milovat a
budou se snažit žít podle idealismu křesťanství, ale s během světa neudělají
nic? Budou mít hezky v duši? Budou mít svého pána, který jim bude do té
duše dodávat světlo? Podle mě to je slepá ulička, ze které se lidstvo
nikdy nepoučí a bude v ní kroužit pořád dokola, oči zastřené mlhou
vlastního klamu.
Od Václava Ianovi - 11.03.2002
Václav
Docela zajímavý postřeh. Pokud bude tahle tlupa věřících stažená do
svých
modliteben a kostelů, pokud se bude ustrašeně krčit před před svými bližními
a budou se bát chovat svobodně.... tak to bude o ničem. Proto se snažím
diskutovat na tomhle fóru abychom se navzájem víc poznali a začali jeden
druhému rozumět. Pokud nebudou křesťané aktivní, nebudou ve své víře
přirození a bez oné "svaté křeče" tak ta tlupa věřících ( to
je pěkný výraz)
bude čím dál tím menší. Bude-li to naopak, pak převrátíme celý svět !
John
Wesley ( tuším zakladatel metodistické církve) řekl : Dejte mi 100
zapálených Božích mužů a převrátíme celý svět ! Strašlivá chyba křesťanů
je
v tom, že neumí prezentovat Krista před světem, neumí mluvit srozumitelně
a
hlavně zůstává někde na povrchu. Vůbec nevyužívá těch možností, které
život
s Kristem nabízí. Je velmi často formální a velmi často soudí druhé pro
jejich názory, zevnějšek apod. Mezi věřími a nevěřícími vzniká napětí,
které
bylo ze začátku cítit i v tomto fóru. Všechno je o komunikaci, o poznání
toho druhého.
Jeden můj věřící kamarád mi psal, že měli shromáždění v Blansku v
jedné
veřejné jídelně, která byla v neděli zavřená . Přišel tam naprosto
opilý
muž, který kouřil. Můj kamarád měl zrovna kazání. Řekl mu, ať venku
dokouří
a přijde. Poslechl a pak přišel a začal mluvit. Řekl, že byl celou noc v
herně, kde přišel o velké peníze. Vypil značné množství piv. Říkal,
že se
chtěl se stavem své duše svěřit Bohu. Tak šel ráno do katolického
kostele.
Zrovna před nosem stáhli železnou bránu a zamkli. Šel dál a chtěl
vstoupit
do husitského kostela. Ti drželi kliku zevnitř, aby se tam nemohl dostat !
Nakonec pochodil až u společenství mého kamaráda. On ty piva vybrečel,
vyzpovídal se veřejně ze svých pochybení a přitom pocítil, že se ho Bůh
dotýká v tom jeho žalu. Navázali přátelství a dnes chodí mezi ně a je
spokojený. I tak vypadá Boží láska v praxi. Mimo jiné, asi polovina těch
věřících je romská.
Anton Szandor LaVey je zakladatel satanské církve a autor Satanské bible.
Nechci teď mluvit o satanistech. Přesto se zeptám tak jako Ty : A proč
vlastně Satan ?
( když ne Kristus ). I to sladobolné mámení ( které, přiznávám, někdy
křesťané vyplodí ) je neskonale lepší pro kvalitu života, než život
podle
satanského devatera ( to je převrácená obdoba Desatera z Bible ) . To co jsi
napsal mě oslovilo a budu nad tím přemýšlet. Ta věta " Není on (
Kristus) právě důkazem, že ať víra nebo ne, tak se lidstvo řítí do záhuby"
má hloubku
a je v ní pravda o křesťanech. To je hořká pravda, že právě my, křesťané,
jsme se stali brzdou vstupu Ježíše do srdcí našich bližních svým pařátismem
a zejména tím, že nemáme Pána s srdci ( rozuměj v mysli), ale často jen
na
papíře. A to je málo. Nestačí ani charitativní činnost. Jde o víc. Jde o
osobní, upřímný vztah k svému Pánu a Spasiteli, Ježíši Kristu. Teprve
potom
se křesťan stává přínosem pro stav a vědomí lidstva.
|