Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 267, komentářů celkem: 429602, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 447 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Syntezator
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507157
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Baptisté ani napotřetí neschválili vstup do České evangelikální aliance
Vloženo Pondělí, 06. březen 2006 @ 10:19:39 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Spuntik

  Baptisté ani napotřetí neschválili vstup do České evangelikální aliance Čeští baptisté na svém Sjezdu delegátů, který se uskutečnil 3. a  4. března 2006 v Ostravě, ani napotřetí neschválili vstup BJB do České evangelikální aliance. Návrh pražského vinohradského sboru na kolektivní členství BJB v ČEA nebyl sjezdem delegátů přijat. V emotivní reakci na nepřijetí návrhu požádal br. Kristoslav Smilek o okamžitém přijetí brněnského sboru do ČEA (bez řádného hlasování sborového shromáždění v Brně?).  Dosud byly členem ČEA pouze sbory BJB v Praze 3 a v Děčíně. BJB je totiž uspořádané na kongregačním principu a jednotlivé sbory mají svobodu rozhodnout se pro své samostatné členství samy. ČEA však nemůže oficiálně ani ve svých projektech (Kurzy Alfa, Rozvoj vůdčích schopností EQUIP, atd.) propagovat podporu celé BJB, jak se to občas stávalo. Návrh na přijetí BJB do ČEA nebyl přijat ani sjezdu delegátů v roce 2004 a ani poté, co se VV pokusil o "dodatečné inernetové hlasování" v této záležitosti:

Při „dodatečném hlasování“ o vstupu do České evangelikální aliance (ČEA) sbory BJB v ČR členství v ČEA neschválily. Mezi důvody, které uvádějí, jsou výhrady k některým bodům stanov, obsah pojmu evangelikál, tendence ČEA být "nadcírkevním ústředím"a k institucionalizaci charismaticko-letničních průsaků do stávajících evangelicko-evangelikálních denominací, pokus o rozmělnění důrazů v jednotlivých denominacích a vytvoření jedné "církve" apod.

Rozhodnutí sborů BJB je důkazem o tom, že pozorně sledují „církevní dění“ v naší vlasti a kladou naprosto logické otázky, jejichž zodpovězení je nezbytné pro činění moudrých a duchovně prozřetelných rozhodnutí. K celé věci se sbory případně vrátí na dalším Sjezdu v příštím roce. Neznamená to však, že by i nadále nesledovali jako pozorovatelé další vývoj v ČEA. Rovněž to neznamená, že by jednotlivé sbory BJB neměly mít i nadále plnou svobodu ke vstupu do ČEA. Argumenty proti členství BJB v ČEA byly formulovány mj. v otevřeném dopise žateckého sboru BJB Staršovstvo žateckého sboru zaujalo negativní postoj k členství BJB v ČEA. V diskusi o vstupu BJB do ČEA zazněly i tyty názory a námitky: - výhrady k některým bodům stanov: Zejména nepovažujeme za vhodné, že EA jako občanské sdružení chce jednat za církve s úřady a stát se reprezentantem církví, což jí nepřísluší; stát považuje za takovéhoto společného mluvčího Ekumenickou radu církví, jejímiž jsme členy. Předseda BJB je členem prezídia ERC a tajemník či někdo jiný z VV členem řídícího výboru. Ev. aliance je občanským sdružením, a to je registrováno u ministerstva vnitra, s kterým církve nemají nic do činění, poněvadž registrace, dotace atd. jsou záležitostí MK ČR. - Závazek členů ČEA předepisuje nějakou etiku jednání jen mezi evangelikály, takže lze předpokládat, že jednání s křesťany, které za evangelikály neoznačí, může být jiné, nekřesťanské. - Kdo to jsou evangelikálové? Denominace či jednotlivci? Jsou to baptisté jako celek? Je BJB evangelikál či evangelikální? Původní evangelická aliance byla modlitebním probuzeneckým hnutím napříč širokým církevním spektrem, kdežto současná Evangelikální aliance chce být "nadcírkevním ústředím", které postupně se snaží získat pod svou hlavičku různé denominace, které budou živit její aparát. Dříve např. byly výnosy finančních sbírech při aliančním modlitebním týdnu určeny na pomoc křesťanům či misijním organizacím v nejchudších zemích, loňské i letošní sbírky byly určeny na činnost České evangelické (nově "evangelikální") aliance. Desítky let se aliančních modlitebních týdnů zúčastňují i ČCE, adventisté, pravoslavní, CČSH, Křesťanské sbory, katolíci a další církve podle místních podmínek. Ty všechny mají teď vydržovat ČEA, která se snaží sdružit evangelikály proti ostatním křesťanům, jak letos uvedla ČEA v materiálech k modliteb. týdnu? Již jsme se setkali i s tím, že někteří "evangelikálové" zvažují svou účast na modlitebních týdnech nebo ekumenických akcích, protože se jich účastňují i "neevangelikálové". Jsou baptisté i luteráni evangelikálové? Vždyť augustána, která je dosud v luteránských publikacích, proklíná anabaptisty. Kvůli pojetí křtu není BJB členem Leuenberské konkordie, jejímiž členy je většina českých denominací, které jsou členy ČEA. Jsme pro spolupráci církvi všude tam, kde to je možné a v tom, co máme společné. Proto odmítáme členství BJB v ČEA přinejmenším jako nadbytečné, protože BJB je členem ERC. Odmítáme ČEA jako "nadcírkevní" opoziční instituci, v kterou se mění z původní evangelické aliance. - BJB bývala členem neformálního sdružení evangelických církví, které bez jakékoliv registrace a placení příspěvků bylo konzultatívním sdružením představitelů většiny nekatolických církví, kteří se setkávali podle potřeby k projednání toho, co považovali v dané chvíli za potřebné. V podstatě tyto denominace jsou také vydavateli Evangelického týdeníku "Kostnické jiskry". Jinou skutečností je, že BJB využívá ET KJ velmi málo a málo do něj i přispívá - k vlastní škodě. - obava, zda evangelikální hnutí není opět jakýsi další pokus o rozmělnění důrazů v jednotlivých denominacích a tím k pozdějšímu vytvoření jediné správné církve obecné (catholic). - obava, zda nejde spíše o institucionalizaci charismaticko-letničních průsaků do stávajících evangelicko-evangelikálních denominací.
Když se podíváme na personální složení rady ČEA viz http://www.ea.cz/rada_cea.htm , tak vidíme, že tam mají velice silný hlas zástupci AC a KS. Takže charismatici a letniční představují hlavní proud českého evangelikalismu? Viz též silné propojení mezi ČEA a KMS.
Doposavad se za leadera českého evangelikalismu (a nejkompetentnějšího vykladače co je evangelikalismus) považovalo vedení CB. Poslední Evangelikální teologická konference ukázala, že CB rozšiřuje prostor pro charismatiky a letniční. Asi jde o pokus ustát jejich vlastní vnitrocírkevní pnutí. Proč tomu ale má asistovat BJB? Při naši teologické "impotenci" tam stejně budeme jenom přikukovat. A jméno BJB bude přiřazováno k nejrůznějším - často i politickým - prohlášením ČEA.
- Podle stanov ČEA Evangelikální platforma představitelů církví naplňuje své poslání mimo jiné v těchto oblastech:

- aktivním prosazováním a podporou vize ČEA uvnitř svých denominací
- zaštítěním aktivit ČEA svou autoritou a jménem
- koordinací aktivit, které povedou k většímu vlivu evangelikálních křesťanů ve společnosti
- formulací stanovisek církví zastoupených v ČEA , která pak budou ČEA prezentovany v rámci její vize
To je ambiciózní záměr, ale nevidím způsob, jak ho dát v soulad s naším kongregačním zřízením? Ve vědomí, že BJB je dobrovolné sdružení místních církví s poměrně širokým spektrem postojů, jsme až dosud byli dosti opatrní formulovat veřejná stanoviska "baptistické církve v ČR".


- O evangeliu jsem již ledacos slyšel i četl. Vím, že evangelium je bytostně spojeno s osobou a dílem Pána Ježíše Krista. A vím také, že evangelium pro církev znovuobjevili reformátoři, a proto se denominace na ně odkazující začaly nazývat evangelické. Nevím však dost dobře, co to je "evangelikálium". Pozoruji, že evangelikál se vesměs považuje za (znovuzrozenou) elitu a tudíž za zdravé jádro uprostřed masy nominálních křesťanů. Pozoruji také, že za evangelikála je označován kde jaký ujetý charismatik, který nemá o svobodě evangelia ani páru. Není od věci být v elitním klubu, ale jenom abychom se dokázali shodnout, co je to to správné evangelikálium.
- Pokud některý baptistický sbor chce být v ČEA, ať si tam vstoupí. ČEA ale nesmí jednat ani se zaštiťovat jménem Bratrské jednoty baptistů v ČR. Aby nedošlo opět k absurdní situaci o níž se lze na Granu dočíst - že nejvyšší představitelé BJB doporučují Alfa kurzy (ze souvislosti pak vyplývá, že tím jsou všechny baptistické sbory nadšené)
Zazněly také vstřícné a pozitivní postoje, ale ty byly menšinové:
 - ČEA na rozdíl od ERC je aspoň trochu funkční. - ČEA se k nám chová slušně, organizuje akce, známe se s jejich představiteli - k obavě, že CB v ČEA rozšiřuje prostor pro charismatiky a letniční: Ano, ten prostor tu je, ale BJB se zatím neodhodlala ho zaplnit, tak ho zaplňují jiní.

- čím větší vliv v ČEA bude BJB mít, tím více bude moci ovlivnit politická prohlášení ČEA.
  zdroj:  Notabene  

Sorry, Comments are not available for this article.

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy