|
Právě je 630 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116494155 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem
Vloženo Pondělí, 13. březen 2006 @ 12:59:38 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Aleš Navrátil, zástupce biskupa Apoštolské církve ČR, se ve článku Smlouva by porušila rovnoprávnost církví zveřejněném 9. března 2006 v deníku Lidové noviny vyjádřil ke třem aspektům vztahů mezí církvemi a státem:
Pod titulkem Ministr Jandák neplní sliby byl v Lidových novinách 17. února 2006 otištěn článek pana kardinála Miloslava Vlka, arcibiskupa pražského. Vzhledem k tomu, že pan kardinál ve svém článku mluví jak o římskokatolické církvi tak o „církvích“, mohl by u nezasvěceného čtenáře vzniknout dojem, že postoje katolické církve se kryjí s postoji církví ostatních. Není tomu tak.
Pan kardinál ventiloval několik stěžejních témat - kritiku jednání vládní moci s církvemi již od samé sametové revoluce, kritiku církevního zákona a způsobu financování církví státem, kritiku neochoty vlády ratifikovat smlouvu České republiky s Vatikánem.
m 0pt">
Rád bych povzbudil čtenáře, že jsou v našem státě i jiné církve s pohledy diametrálně odlišnými, ke kterým patří i Apoštolská církev.
Naše církev je skutečně hluboce vděčná všem našim demokratickým vládám, že umožnily církvím v našem státě působení a rozvoj ve srovnání s ostatními vyspělými demokraciemi nevídaný. Církve v naší zemi mohou již přes patnáct let působit ve společnosti podstatně svobodněji, nežli je tomu v naprosté většině evropských zemí.
Druhým velkým pozitivem stávajícího církevního zákona je rovnoprávnost církví před státem, kterou by ratifikace smlouvy s Vatikánem v každém případě porušila. Smutné důsledky takového kroku zažívají protestantské církve řady evropských zemí, kde konkordát ve svých důsledcích výrazně privilegoval římskokatolickou církev.
Za třetí jsme vděčni za stávající způsob financování církví státem, který funguje již desetiletí hladce a průhledně při (ve srovnání s celkovou výší národního důchodu) minimálních nákladech.
Jestliže se již titulek (zvolený redakcí LN), ale i obsah článku pana kardinála dotkl pana ministra Jandáka, dlužno poznamenat, že je to první ministr, který projevil velmi čitelně ochotu církevní záležitosti nejen spravovat, ale také církvím naslouchat. Děkujeme pane ministře.
10. března 2006 se k výše uvedenému článku Aleše Navrátila vyjádřil v Lidových novinách čtenář Ondřej P. Vaněček z Prahy:
Zástupce biskupa Apoštolské církve pan Aleš Navrátil si přihřál svoji polívčičku v polemice s kardinálem Miloslavem Vlkem a kritizuje jeho výroky v souvislosti s horkou bramborou smlouvy ČR s Vatikánem. Jedna věta za všechny: „Rád bych povzbudil čtenáře, že jsou v našem státě i jiné církve s pohledy diametrálně odlišnými, ke kterým patří i apoštolská církev.“ Propaganda jak řemen! Zaskočilo mne to od člena tak statečné církve, jíž si vážím, protože ač nevelká, často pozvedá hlas, když mnohé ostatní církve (včetně mé domovské římsko-katolické) mlčí nebo jen nejasně blekotají.
Hlavně svým textem ale vicebiskup Navrátil dokládá udivující nevědomost. Což neví, že Ekumenická rada církví, která sjednocuje a zastupuje protestantské církve (včetně Apoštolské církve!), měla v plánu uzavřít se státem obdobnou smlouvu, jak se o tom dříve jednalo? Tím by byla pozice všech křesťanských církví vůči státu obdobná - rovná.
Co nebudu moc komentovat, jsou zjevné nepravdy, jako že financování církví funguje hladce.
12. března 2006 se k výše uvedenému článku Aleše Navrátila vyjádřil v Lidových novinách čtenář Petr Žůrek, katolický duchovní:
Pan Aleš Navrátil, zástupce biskupa Apoštolské církve, se v diskusi v LN ze čtvrtka 9. března vyjádřil neobyčejně pochvalně ke vztahu jeho církve k demokratickému zřízení. Byl i kritický k vyjádřením pana kardinála Miloslava Vlka.
Dovolte mi reagovat jen jedním argumentem. Jsou to peníze. Apoštolská církev v ČR má podle statistik z roku 2003 příspěvek od státu celkem 24,5 milionu korun. K této církvi se v roce 1991 přihlásilo 1 485 občanů. Tato církev měla v roce 2003 celkem 8 zaměstnanců administrativy a počet věřících na jednoho placeného duchovního byl 38. Tato církev je nejhýčkanější mezi církvemi a náboženskými společnosti. Pro srovnání u husitů připadalo na jednoho duchovního 308, u českých bratrů 447, u římských katolíků 1 056 a u evangelíků a.v. 1 654 věřících.
V české společnosti je zvláště mezi většími církvemi dost rozšířený upřímný dialog a ekumenismus. To, že byly extrémní rozdíly v přístupu některých státních úředníků k jednotlivým církvím je z naznačených údajů zřejmé. Důvody pochvalného dopisu pana Navrátila jsou doufám z velké míry také jasné.
Článek nadepsaný „Smlouva by narušila rovnoprávnost církví“ vyjadřuje tedy zcela specifický pohled na rovnoprávnost mezi církvemi. Důvody kritiky, kterou vznesl pan kardinál by měly být pozorně zkoumány. Neměli bychom se bát i otázky peněz. Je třeba rozlišit, kdo hledá řešení, a kdo je už zaplacený. Ale především jde o zítřek, o společnou zodpovědnost a kooperaci k dobru naprosté většiny. A zde je třeba i panu ministrovi upřímně popřát vše dobré, a aby se mu dařilo nejen církvím naslouchat, ale také konat.
Zdroj: deník Lidové noviny
|
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Bany v Úterý, 14. březen 2006 @ 12:00:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nemám informace z žádných jednání, tak se k tomu nemohu vyjadřovat. Jen mne vždy zaujme porovnání velikosti jednotlivých církví. Kdyby všichni ti, kteří připadají na jednoho duchovního, žili svými životy Krista, tak už jsme dávno křesťanským státem a určitě by nebyl problém například s financemi v církvi. Dále si kladu otázku, kolik problémů nám dělají nadnárodní smlouvy Evropské unie. Proč mít z pohledu normálního občana ještě nějakou další smlouvu třeba s Vatikánem, bude nám vydávat nějaké zaběhnuté tuneláře ? |
]
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Bany v Středa, 15. březen 2006 @ 06:26:49 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je to smutné, ale také ne. Je mi líto, že si zatím na "církev" Kristovu v některých případech hrajeme. Moc klábosíme, hádáme se o slovíčka a výsledek je v podstatě nula. Všichni jsou pořád stejně "chytří" a nikdo si nechce od nikoho nic odnést, ale prosadit svou. Církev z toho neprospívá. |
]
|
|
počty duchovních v Apoštolské církvi (Skóre: 1) Vložil: Olda v Středa, 15. březen 2006 @ 09:06:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Podíval jsem se na webovské stránky Ministerstva kultury a našel jsem tam, že v roce 2004 měla Apoštolská církev celkem 142 státem placených duchovních (viz http://www.mkcr.cz/download.php?id=2099 ) + administrativa.
Při sčítání lidu v roce 2001 se k Apoštolské církvi přihlásilo celkem 4.548 osob (viz http://www.mkcr.cz/article.php?id=1228 ).
Což by pak znamenalo cca 32 oveček na jednoho duchovního.
Z nekatolických církví má více duchovních již pouze:
Pravoslavná církev – 148 (na 23.000 oveček)
ČCE – 245 (na 117.000 oveček)
CČSH – 374 (na 99.000 oveček) |
Re: počty duchovních v Apoštolské církvi (Skóre: 1) Vložil: Bany v Středa, 15. březen 2006 @ 09:29:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kladu si zde otázku, v tom počtu asi nejsou jen pastoři sborů AC, ale i pracovníci misií a nadací. To by se dalo zjistit. |
]
Re: počty duchovních v Apoštolské církvi (Skóre: 1) Vložil: joker v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 12:21:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nechtěl jsem se vyjadřovat, protože neznám současný stav v AC. Několik let zpět je pravda taková, že jako duchovní (což lze pro laiky volně přeložit jako "farář") byli vykazováni i lidé, kteří např. pracovali v Teen Challenge nebo Royal Rangers. Někteří z těchto pracovníků přitom jako duchovní (=faráři, pastoři, starší sborů atd.) nevystupovali, pouze pracovali v té které nadaci nebo účelové organizaci.
Netvrdím, že je to špatně. Jak jsem napsal, rovnítko mezi duchovní a farář mohou pokládat novináři nebo neinformovaní laici a skutečnost přitom může být (a věřím že je) zcela jiná. Bylo by dobré, kdyby se k tomu vyjádřil nějaký kompetentní zástupce AC už proto, že zde byla AC zpochybněna a nepřímo nařknuta ze zneužívání státních prostředků. |
]
Re: počty duchovních v Apoštolské církvi (Skóre: 1) Vložil: Olda v Pátek, 17. březen 2006 @ 07:04:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem, podle kterého jsou vypláceny státní dotace církvím, se v § 1 praví:
Stát poskytuje podle dalších ustanovení tohoto zákona registrovaným církvím ) a náboženským společnostem, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštních práv, stanovenou2) úhradu osobních požitků duchovních, působících jako zaměstnanci církví a náboženských společností v duchovní správě, v církevní administrativě nebo v ústavech pro výchovu duchovních, jestliže o to církev nebo náboženská společnost požádá.
V Pravidlech Ministerstva kultury pro poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu se dále upřesňuje, že:
Administrativou se pro účely vyplácení finančních prostředků ze státního rozpočtu prostřednictvím MK rozumí zejména správa, organizování, práce spojená s vyřizováním agendy a vykonáváním různorodých administrativních prací v ústředí církve. Z toho vyplývá, že z těchto prostředků nemohou být hrazeny platy a pojistné ostatních pracovníků, např. uklízečky, řidiče, domovníka, vrátného, zahradníka, údržbáře, kostelníka apod. Stejně tak nemohou být z těchto prostředků vypláceny osoby vykonávající administrativní práce v účelových zařízeních. |
]
|
|
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Olin v Středa, 15. březen 2006 @ 10:01:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | 1. U neinformovaných žurnalistů mě nic nepřekvapí, ale zaráží mě, že i křesťané mohou být na omylu: údaj, kolik lidí se ke které církvi hlásí, je zcela irelevantní. Neznamená nic jiného, než to, k čemu se lidé hlásí. Jakýsi průzkum veřejného mínění. A u "lidových církví" pak neznamená už vůbec nic.
Jestli existují nějaké objektivní údaje měřící velikost a dosah církví, pak to mohou být jen součty aktivit těchto církví a součty lidí využívajících těchto aktivit, přičemž ovšem musí být spolu sčítány jen aktivity stejného charakteru a zaměření. To je ale práce, a do ní se nikomu, pokud vím, nechce.
2. Skutečnost, že AC má nejvíc duchovních v porovnání se svou velikostí dráždí kdekoho, ale kdo si přizná, že skutečným důvodem tohoto stavu je skutečnost, že většina církví má prostě nedostatek duchovních?
Kdyby např. katolíci měli pětinásobek kněží, stát by je zaplatil. Nemůže je ale platit, když je nemají!
Představa, že jsou to nějací úředníci, kteří rozhodují o tom, kolik smí mít která církev duchovních, je úsměvná.
"velikost" - myšleno významem - církve se dá měřit taky podle toho, kolik plodí duchovních v poměru ke své základně. Biblický poměr není povinný, ale pro mne je vzorem: 1:12.
3. AC má taky pravdu v tom, že žijeme a pracujeme v prostředí náboženské svobody. Nepleťme si ale hladké fungování rozpočtu na platy duchovních s financováním církví: Stát církve nefinancuje. Stát pouze přispívá na platy duchovních, aniž by se snažil zasahovat do jejich práce. Není to plat! Za takový "plat" by se měla každá církev stydět. Je to jen příspěvek na plat, a stát nám tím neposkytuje nějakou laskavost. Plýtvá penězi na mnohem pochybnější účely a v tomto případě si hlavně bere záminku pro to, aby zadržoval církevní majetek.
Olin
|
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Olda v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 07:43:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oline,
pokud se nemýlím, tak jste pastorem KS.
Vám by se nehodily státní dotace?
Nevím, kolik máte "duchovních", ale třeba 20 miliónů státu by Vám bylo málo? |
]
|
|
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Středa, 15. březen 2006 @ 13:41:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak už uvedl Olin, čísla ze sčítání lidí neodpovídají počtu lidí, o které se duchovní skutečně stará. Podle statistik například u římskokatolické církve činí návštěvnost na bohoslužbách obvykle 10-20% z celkového počtu lidí, kteří se k ní hlásí. V Litoměřické arcidiecézi to činilo dokonce 6,95%.
Také hodně záleží na způsobu organizace církve, množství aktivit a míře zapojení členů. Proto lze tato čísla jen obtížně srovnávat.
Pro informaci mohu uvést, že číslo ze sčítání lidí je obvykle o něco vyšší, než je počet členů Apoštolské církve. To je dáno poměrně úzkým pojetím členství. V našich interních statistikách uvádíme kromě počtu členů také odhadem počet členů včetně hostů a také počty dětí. Toto číslo je podle mých zkušeností ve sborech obvykle o 30-100% vyšší než počet členů. To jsou počty lidí, o které se skutečně daný duchovní stará.
Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem |
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Olda v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 07:46:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bratře Hlavso,
dovede odhadnou kolik vašich duchovních z těch současných 142 (možná že v roce 2006 je to zase o něco více) by zůstalo v plonočasové službě v případě zastavení státních dotací na platy farářů a církevní administrativy? |
]
Re: Představitel apoštolské církve se vyjádřil ke vztahům mezi církvemi a státem (Skóre: 1) Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pátek, 17. březen 2006 @ 11:53:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Odhaduji, že drtivá většina sborů by své pastory uživila. V našich sborech je obvyklé, že pastor nemá plat sestávající jen z příspěvku státu, ale sbor druhou část jeho mzdy hradí z vlastních prostředků. Rozhodnutí o výši jeho mzdy, je tedy věcí každého jednotlivého sboru. Naši členové jsou tedy obvykle srozuměni s tím, že formou darů, sbírek a desátků svůj sbor a svého pastora finančně podporují. (Neboť slovo "pastor" není odvozeno od toho, že ho pošleme se pást (:-)
Letniční církev působila 40 let v ilegalitě, procházela pronásledováním ze strany státní moci, neměla pochopitelně jediného zaměstnaného pracovníka a přesto nezanikla, ale naopak rostla. Jsme Bohu vděční za svobodu, kterou nám v této době dal a změní-li se v budoucnu způsob financování církví (což je pravděpodobné), věříme, že se s tím naše církev vyrovná a bude moci dál Bohu sloužit.
Jinak já osobně bych preferoval jiný způsob financování církví, ale to je otázka politická a zatím se nezdá, že by bylo nablízku nějaké řešení.
Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem
|
]
|
|
dotační systém je diskriminační (Skóre: 1) Vložil: Olda v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 07:38:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ano – Apoštolská církev využívá v maximální míře naprosto neracionální dotační systém státní podpory církvím. Možná, že svým extrémním pojetím „duchovních“ (1 farář na 12 oveček) přispěje k tomu, že bude tento ostudný systém finanční závislosti církví na státu zrušen.
Připustíme-li (pro účely statistického porovnání), že v pastorační péči Apoštolské církve je 10.000 osob (může někdo ze zasvěcených sdělit, kolik má AC pokřtěných členů?), pak 32,5 milionů Kč, které AC v roce 2004 na svou činnost obdržela od státu, představuje, že na každou jednu pastorovanou osobu dostává AC od státu 3.200 Kč ročně. To je dostatečně silné pouto, aby se AC chovalo servilně k Ministerstvu kultury, které tuto dotaci distribuuje a které by mohlo eventuelně navrhnout novelizaci tohoto beznormativního systému.
Církev bratrská s poměrně značnějším dosahem (k1.1.2006 udává 9.443 členů včetně dětí – tedy i zde by bylo třeba přičíst 30-100% na přátele) dostala v roce 2004 od státu pouze 22,2 milionu Kč.
To nejdůležitější chci připomenout na konec: celý ten dotační systém je v zásadě diskriminační, neboť na čerpání státní dotace nemají nárok ty církve, jež byly státem zaregistrovány až po datu vydání posledního církevního zákona (tedy od roku 2002 a později), což se týká například Křesťanských společností (a nejen v této věci, ale v celé oblasti tzv. zvláštních práv – církevní svatby, duchovní služba ve vězeňství a armádě, církevní školy, zpovědní tajemství apod.)
|
|
|
ještě ke státním dotacím - diskriminovány jsou církve vzniklé po roce 1989 (Skóre: 1) Vložil: Olda v Čtvrtek, 16. březen 2006 @ 07:41:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V podstatě je třeba říci, že státem jsou dotovány pouze ty církve, které byly etablovány již za komunistického režimu (to se týká i AC, jež byla státem zlegalizována ještě na sklonku tohoto režimu).
Církevní zákon diskriminuje všechny církve, které vznikly po roce 1989. |
|
|
|
|