Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469211
přístupů od 17. 10. 2001

Nabídky: Tajemství víry
Vloženo Pátek, 12. květen 2006 @ 23:42:01 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels



Tajemství víry

Víra a její tajemství zajímá snad každého z nás. Jaké důvody mají lidé 21. století věřit příběhům a podobenstvím, které jsou zaznamenány ve Svatých textech Bible? Pro mnohé z vás je jistě víra tajemstvím. Jako vyznávající křesťan se pokusím, vážení čtenáři, učinit exkursi ve světě víry. Samozřejmě se neobejdeme bez přihlédnutí k hebrejštině, původnímu jazyku biblických textů. V hebrejštině je víra – אמוּנה [emuna] velice blízké slovo k jinému hebrejskému slovu pravda – אמת [emet].

Což je důležité zjištění, poněvadž obě slova jsou vzdělána od stejného slovního kořene – אמן [amana]. Od tohoto hebrejského slovního kořene je odvozeno například i ono vám jistě známé amen. Právě vztah mezi vírou a pravdou, blízký vztah mezi vírou a pravdou je díky hebrejštině nepřehlédnutelný. Podle Claude Tresmontanta (1) slovo „věřit“ ztratilo, svůj původní smysl. Ve 21. století už pro nás věřit neznamená poznání ani jistotu. Věřit už neznamená být si jistý někým, nebo něčím; věřit neznamená vědět.

Slovo věřit, či víra je díky různým vlivům, ať už jde o Viléma Ockmana, Martina Luthera, Pascala, Descarta, Kanta, Kierkegaarda, Karla Bartha mdlé přitakání, které už neznamená jistotu. Dnes se běžně říká: „Věřím, že přijde. Věřím, že se uzdraví. Věřím, že mi splatí dluh. Věřím, že udělá zkoušku.“ Což znamená ale, že si tím nejsem zcela jist. Víra v referenčním systému, v sémantickém smyslu uvažování, myšlení člověka 21. století je oddělena od rozumu a nijak nesouvisí s racionálním uvažováním. Ba často je víra dokonce stavěna do protikladu vůči rozumu. (2)

Proto vám vážení čtenáři navrhuji pro konkrétní pochopení, kudy se ubírá tato úvaha, „obměnit“ dočasně v Bibli slovo víra a věřit jiným slovním spojením – „mít jistotu pravdy“. Například jeden z nejznámějších biblických textů – „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.“ by pak měl tuto podobu – „Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo má jistotu pravdy o něm (o Ježíši), nezahynul, ale měl život věčný.“ (3)

Rozdíl mezi biblickým pojetím víry a vírou tak, jak se prezentuje, jak se chápe dnes, je propastný. Zatímco biblická víra je spjatá s tím, v koho věříme, tak je současné pojetí víry, věřit zcela odlišné. Můžete věřit například tomu, že existují mimozemšťané a tito mají fialová tykadélka. Věříte tomu, aniž jste si to nějakým způsobem ověřili a aniž má taková víra jakýkoliv vliv na váš život.

Ona souvztažnost víry – אמוּנה [emuna], se slovem pravda – אמת [emet] mně totiž signalizuje, radí, že má víra je úzce spjata s tím v koho věřím a také s tím v co věřím. Lidé se nás vyznávajících křesťanů ptají, jak to víme, že Bůh existuje, Bůh je. To bych si dovolil dostatečně vysvětlit. Pokud jsme uvěřili Pánu Bohu, nebo lépe uvěřili jsme v Boha, potom se Bůh k naší víře přiznává. Naše víra má praktickou podobu, která se projevila modlitbou. K tomuto skutku – k naší modlitbě se přizná a potvrdí ji sám Pán Bůh.

Ve svém minulém článku jsem měl odvahu napsat – „Proč křesťané věří tolika, pro mnohé, prapodivným naukám, naukám jako je existence nebe, Posledního soudu, hříchu, spásy atd.? Protože se jejich víra odvíjí od jejich osobní zkušenosti, od jejich duchovního setkání s živým Pánem Ježíšem.“ (4) Copak se nám zjevil Ježíš? Nikoliv, ale pouze se Pán Ježíš přiznal k našemu kroku víry.

Zatímco od nás Božích služebníků se očekává krok víry, který se kupříkladu projeví modlitbou. Boží odpověď, Boží milost je, že se k takovému kroku víry Bůh přizná a potvrdí ho. Prakticky to znamená, že když Pánu Bohu, Pánu Ježíši vydáme svůj život, když se modlíme za odpuštění našich vin a hříchů, tak se Bůh k takové modlitbě přizná a potvrdí ji tím způsobem, že nám jednak naše viny a hříchy odpustí, ale navíc se nám dá poznat. Zcela konkrétně a nezpochybnitelně Bůh dá poznat každému svému služebníku, že On existuje, že On – Pán Bůh jest. (5)

Na nás křesťanech je, abychom učinili kroky víry – to je naše část, ta Boží část je zase potvrdit a přiznat se k našim krokům víry. V každém případě apoštol Pavel píše – „Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. Kdo k němu přistupuje, musí věřit, že Bůh jest a že se odměňuje těm, kdo ho hledají.“ (6) Tady tato Pavlova výtka, toto Pavlovo konstatování vystihuje zcela jasně logiku víry, biblické víry. Pokud vyznávám, že jsem věřící křesťan a modlím se k Bohu, potom věřím, vím o Jeho existenci, existenci Boha. Nakonec by bylo podivné, pokud bych se modlil k Bohu, ale nevěřil v Něj. (7)



1. Claude Tresmontant (1927-1997) byl francouzský filosof, helénista a teolog, který vyučoval středověkou filosofii a filosofii vědy na Sorbonně. Byl členem akademie morálních a politických věd.

2. Tresmontant, Claude. Hebrejský Kristus. Knižná dielňa Timotej: 1999

3. Bible, evangelium podle Jana 3:16

4. Velikonoční poselství o Ježíši Kristu

5. Dokládá to i jeden biblický text: „Tak Boží Duch dosvědčuje našemu duchu, že jsme Boží děti.“ (Bible, list Římanům 8:16) Bůh sám učiní a dosvědčí nám, že jsme Boží děti a On je Bůh. Což znamená, že prostě a jednoduše víme o Boží existenci.

6. Bible, list Židům 11:6

7. Zásadní biblický text je: „Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme. K takové víře předků se Bůh přiznal svým svědectvím.“ (Bible, list Židům 11:1-2)


"Tajemství víry" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Tajemství víry (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Sobota, 13. květen 2006 @ 10:19:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Karelsi, souhlasím s tebou. Je smutná pravda, že nejen biblický pojem víry je dnes nepochopen. Týká se to mnoha základních pojmů naší víry - třeba hříchu a spásy. Jak píše C. S. Lewis, moderní člověk v těchto kategoriích už vůbec neuvažuje. Přirovnáme-li hřích k "nemoci" a spásu k "uzdravení" snad to bude (podle Lewise) srozumitelnější, i když by to znamenalo, že by si dnešní člověk musel nejdříve přiznat, že je duchovně nemocen a potřebuje uzdravit, zachránit, spasit - od Pána Ježíše Krista, jehož lékem je kříž. Jenže mnoho lidí žije v představě, že jsou zdraví a žádné uzdravení (v duchovním smyslu slova) nepotřebují.
A co říct o pojmu nejzákladnějším - o pojmu Boha? Podle J. Robinsona je pojem "bůh" zatížen tolikerými nebiblickými významy, že by podle něj bylo lépe na jednu či dvě generace tento pojem z křesťanství úplně vypustit ve prospěch pojmů jako "hlubina bytí" atd. To je jistě vyhrocený názor, ale zkus se zeptat u sousedů, jak si představují Boha?
A na závěr - když se ti dostává tolik odvahy, proč rovnou nenapíšeš, že Claude Tresmontant je římsko-katolický teolog a filosof, mj. nositel katolické ceny za literaturu? Byl by tím snad méně inspirativní či co?
Bratrsky Presbyter



Re: Tajemství víry (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 13. květen 2006 @ 11:11:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě Presbytere,

s tím bratrem Tresmontantem to nebyl úmysl, já jsem jenom zkopíroval první dvě věty, které se o něm píší ve wikipedii - Claude Tresmontant

Já s tím nemám problém, že byl katolík.

Karels




Re: Tajemství víry (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Úterý, 16. květen 2006 @ 08:45:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle,

mě zaráží tvoje rovnice víra = jistota pravdy. Já myslím, že jistotu ve víře má málokdo. Mám-li být upřímný, když říkám "věřím" tak to znamená "chci věřit, chci doufat", žádná jistota v tom není, spíš naděje. Respektive, když je mi dobře, zdá se mi snadné věřit, ale když jde do tuhého a jsem nějak v ohrožení, tak se zahanbením zjišťuji, jak je má víra maličká a k jistotě má hodně daleko. Myslím, že tak to je u většiny křesťanů.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy