Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 427 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476546
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu
Vloženo Středa, 18. říjen 2006 @ 20:27:59 CEST Vložil: Bolek

Listárna poslal Aleš Franc

Se zájmem jsem si přečetl Štěpánův článek. Jak správně uvedl Štěpán, vítám, když někdo vezme moji studii vážně a napíše k ní kritickou recenzi. Za to patří Štěpánovi dík. Zvažoval jsem, zda na jeho článek zareagovat a pokud ano, zda tak mám učinit formou komentáře. Vzhledem k závažnosti celé situace a s přihlédnutím k velké razanci vlny manažerství, která - jak se zdá - chce nahradit klasické církevní struktury strukturami odvozenými z nadnárodních koncernů, rozhodl jsem se věnovat své odpovědi samostatný článek.

Jsem si vědom, že má studie přišla ve chvíli, kdy je tato vlna křesťanského managementu nejsilnější a z vlastní zkušenosti vím, že toto načasování není příliš vhodné. Studie proto většinou píši až v době, kdy daná hnutí a jejich sympatizanti procházejí rozčarováním a lidé se ptají po příčinách. “Charismatická církev sjednocení?” vyvolala takový rozruch a byla kladně přijata zejména proto, že vize naddenominačních apoštolů sjednocujících české denominace přinesla v té době své ovoce a Kurzy Alfa opět nesplnily očekávané naděje probuzení poslední doby. Nyní je čas, kdy někteří lidé zřejmě potřebují další injekci entusiasmu a jiskru, která by zažehla motor očekávaného probuzení. Manažerství se proto jeví jako lákavá nabídka. Snad i proto jsem se nedávno mohl v našem časopise dočíst, že svatý život a modlitby pro zahájení probuzení v podstatě nestačí a že je třeba patrně začít i manažerská školení vůdců. Mám tudíž minimální naději, že by studie mohla způsobit kladnou odezvu, nicméně jsem přesvědčen, že prevence může být někdy užitečnější než nákladná léčba. A nyní k věci: Bratr Štěpán Hlavsa vidí hlavní bod mé studie ve snaze prokázat spojení mezi knihami R. Colemana a učením KAMu. Tuto svoji konstrukci poté bratr Štěpán kritizuje a snaží se doložit, že takováto úvaha je nesprávná. Pokusím se tedy k této úvaze blíže vyjádřit. R. Coleman a učení KAMu Bratr Štěpán přiznává, že Colemanovu knihu nečetl, ale ze závěrů na Internetu vyvozuje, že jde o “zdravé dílko” a v “dostupných zdrojích dosud nenašel nic, co by v této knize mělo vést k manipulaci nebo činění učedníků lidem.” Myslím, že by bylo lépe, kdyby si byl býval bratr Štěpán knihu přečetl. Ze zkušenosti vím, že závěry z knih, které obvykle vytvářejí jejich stoupenci, prodejci, či sympatizanti, ke kritickému zkoumání dávají pramálo látky. Za sebe mohu říci, že jsem knihu podrobně nejen četl, ale i prostudoval. Z jejich závěrů jsem dokonce skládal zápočet. Proto si troufnu říci, že Colemanův vliv jsem mohl posoudit v rámci širších souvislostí. Vím, že někteří jsou Colemanem nadšeni a nechají se jím inspirovat, jiní naopak vidí jeho vliv kriticky. Zde bych si dovolil zacitovat z úvodu seminární práce jedné své spolužačky, která z Colemanovy knihy získala pocit, že Kristus je “plně automatizovaným systémem na výrobu učedníků”. Bratr Štěpán vytušil v mé práci zkratkovitou souvislost, kterou zobecňuje a vztahuje i na jiné má práce. “V tomto bodě je vidět základní problém celého článku, který do značné míry znehodnocuje jeho závěry. Musím podotknout, že tento problém se vyskytuje ve studiích Aleše France dosti často. Jedná se o stále opakované zjednodušování řetězce vlivu a jeho následků. V případě Roberta Colemana vypadá tento zjednodušující řetězec například takto: “Kniha “Mistrův plán zvěstování evangelia” -> inspiruje Danna Spadera, Davea Pattyho a Viktora Hojku -> materiály KAMu -> čeká nás kontroverze a rozpad, mějme se na pozoru před KAMem.” Na takovéto dedukce má bratr Štěpán jistě právo, i když by příště mohl být – ohledně těch jiných prací - konkrétnější. Nevím ovšem, kde takovýto závěr vyčetl. Tento řetězec není mým výmyslem. Inspiraci Colemanem přiznávají a dokládají jak Spader, tak Patty i Hojka. Důrazně proto odmítám, že jsem tento řetězec vykonstruoval já. Nikoliv. Tento řetězec popsali samotní protagonisté KAMu. A že učednická hnutí provázejí kontroverze? Ano provázejí, a to v daleko větším měřítku než jiná hnutí, což potvrzují mnozí odborníci v oblasti religionistiky. Ani to ovšem není má vina. Snažil jsem se v tomto bodě pouze tyto kontroverze šířeji zdokumentovat. Někoho sice mohou tyto informace, které bratr Štěpán takto sumarizoval, vést opravdu k ostražitosti, nicméně stoupence Colemana mohou naopak povzbudit k otevření se KAMu a k tomu nechat jeho pracovníky, aby koučovali jeho mládežníky a vedoucí sborů a vytvářet vertikální síť vztahů k jeho vůdcům. Nemyslím si ovšem, že Coleman je v mé práci podrobněji rozvíjen. Jde o pouhé citace protagonistů KAMu, kteří jej ve svých materiálech zmiňují. Nyní zde tedy znovu, obšírněji a v originále, uvedu několik citací a nechám na čtenáři samotném, zda mezi Colemanem a KAMem existují vztyčné body: David Patty: I have a tall stack of books in my library on discipleship, perhaps more than on any other single subject. It started on a family vacation years ago when I read the biography of Dawson Trotman, the founder of Navigators. His single minded passion for Christ inspired me, but it was his particular emphasis on discipleship that marked my 16 year old soul. He became my hero, and from that point on I devoured everything I could pick up on the subject. ”The Master Plan of Evangelism” by Colman soon followed, and then other classics like ”Disciples are Made, Not Born” by Henrichsen. These books deeply marked me, and a passion for disciplemaking began to drive all of my major decisions in ministry. Soon it became coupled with a conviction that disciplemaking contains the most powerful model for spreading the kingdom of God. Even today, other than Christ himself, there is probably nothing else that fires my passions more than true living discipleship.... Works citedHenrichsen, Walter A. Disciples are Made Not Born: Making Disciples out of Christians. Wheaton: Victor, 1974. Coleman, Robert E. The Master Plan of Evangelism. Old Tappan: Fleming H. Revel, 1963. Trotman, Dawson & Dave Trotman. Born to Reproduce. Colorado Springs: Navpress, 1975.  Dann Spader: The Priority of Multiplication In The Master Plan of Evangelism, Robert Coleman emphasizes that: "The test of any Christian life is the multiplication of that life in others." In the same way, the test of any Christian ministry is the multiplication of that ministry in the lives of others. In His Upper Room Discourse Jesus reiterated the principle of multiplication with His disciples. He taught them about bearing not only "fruit" (vs. 2), but "more fruit" (vs. 5), and even "much fruit" (vs. 8). He taught them that His Father is glorified by "much fruit" (John 15:2-8). Fruit bearing is recorded over 50 times in the New Testament. In the scriptures faithfulness was attributed to fruitfulness which was associated with multiplication. In the Parable of the Talents, Jesus taught us that faithfulness and fruitfulness were valued when the man with two talents multiplied it to four. The Master said "well done thou good and faithful servant." When the man with five talents multiplied it to ten, the same Master responded "well done thy good and faithful servant." The man with the one talent who buried it was told "you wicked and lazy servant." (Matthew 25:14-30).Jesus spent three years pouring into a few disciples, then nearing the end of life, challenged them to "make disciples of all nations" (Matt. 28:18-20)-knowing that it could never happen apart from multiplication... What Did Jesus Do? When Jesus' life is studied chronologically, you notice He had a very definite strategy of creating a movement of multiplication. He balanced the priorities of seeking the lost, establishing the believers, and training the workers. As you study, clear patterns emerge about ministry. The patterns of Christ's first, second and third years of ministry emerge and you begin to see a model emerge which Robert Coleman said "is nothing less than revolutionary."  Pakli-že Viktor Hojka přiznává původ teologie KAMu ve Spaderovi a zdůrazňuje Pattyho vliv na vývoj jeho služby, pak jistě nepřekvapí, že i on sám byl Colemanem nejen takto nepřímo, ale i přímo ovlivněn. Viktor Hojka: “ještě něco k učednictví a KAMu V 96 roce jsem se začal zabývat otázkou: Co by dělal Ježíš na mém místě? (asi o 3 roky jsem se poprvé setkal s tímto heslem na amerických náramcích WWJD). Tato otázka a čtení evangelií z tohoto pohledu velice ovlivnili mou službu. V roce 1997 jsem se seznámil s knihou MISTRŮV PLÁN ZVĚSTOVÁNÍ EVANGELIA a o rok později s materiály ŠVM KAMu.”  Když tři klíčové osobnosti KAMu, z nichž jeden je tvůrcem jeho učení, druhý jeho ředitelem a třetí koučem pro vedoucí českých církví, zmiňují Colemanův vliv v článcích, které popisují principy samotného sloupu jejich učení (KAMu), myslím, že každý sám je schopen zvážit, zda jsem ve své práci tento vliv zmínil oprávněně, či nikoliv. Po přečtení těchto citací si rovněž čtenář může sám učinit názor, zda je pravda, že “principy učednictví, které vychází ze vztahu Krista k jeho učedníkům a princip multiplikace, nalezl (Spadder) právě v Colemanově knize, jak se píše v mé studii, nebo zda “to ale zcela jistě nevyplývá z jedné spíše neutrální citace z knihy, o jejíž teologické závadnosti rovněž dosud nic nevíme”, jak tvrdí bratr Štěpán. Zde si navíc dovolím podotknout, že bratr Štěpán by měl použít jednotného čísla, neboť je to on, kdo o obsahu teologické závadnosti “nic neví”, protože ji nečetl. Znovu ovšem opakuji, že slovo “bludná kniha” vyčetl v dané studii bratr Štěpán. Dann Spader a ASCG Další Štěpánova výtka se týká spojení Spadera a ASCG. Bratr Štěpán tvrdí: “Sonlife Ministry tedy s největší pravděpodobností není členem této organizace, jak tvrdí Aleš, ale jejím členem je Dann Spader osobně.” Z popisu principů ASCG by bylo takovou doměnku možné vyslovit, nicméně opět můžeme Štěpánovu tezi konfrontovat s tím, co uvádí sama ASCG: American Society for Church Growth
Member Links
 
Links to ASCG Members' Websites Links are listed in alphabetical order by the last name of the ASCG member who is associated with that link. Sonlife Ministries
Dann Spader, Founder/Director (ASCG member at large)

Opět nechávám na čtenáři, aby zvážil, zda se jedná o pouhé “tušené souvislosti s “Americkou společností pro církevní růst” založenou “americkým čelným charismatikem a teonomistou Petrem Wagnerem.” Podle informací uvedených na stránkách této organizace je výslovně uvedeno, že členem je celá Sonlife Ministry, na kterou zde existuje i hypertextový odkaz. Spojení mezi Spadderem a ASCG v mé práci navíc není nikterak komentováno a je jen na čtenáři samotném, aby si tato fakta dal, či nedal do souvislosti. Pokud například uvedu, že současný ministr kultury je členem zednářské lóže, mohl bych být - podle stejné logiky - obviněn z toho, že tvrdím, že naše kultura je nyní pod zednářským vlivem, aniž bych to konstatoval. Nicméně považuji za důležité zmínit skutečnost, že tvůrce učení KAMu je členem ASCG, neboť se domnívám, že i tato informace má svoji vypovídající hodnotu a dokládá přinejmenším orientaci jejího představitele. Myslím, že závěry je dobré nechat opět na čtenáři samotném. Pro někoho, kdo je stoupencem “nové apoštolské reformace” a “probuzení poslední doby” a kdo touží, aby církve přijaly úřad nevolených, vyvolených apoštolů, kteří by transformovali církev do finální podoby inkarnovaného Krista, může být takováto informace naopak povzbuzením. Připouštím ale, že pro konzervativního křesťana, který nevěří v doktríny tzv. “nové reformace”, v “apoštoly nového druhu” a “nový pořádek” spojený s “probuzením poslední doby”, pro toho mohou být tyto informace o členství, možná, alarmující. Je multiplikace vskutku biblickým principem? V čem se ovšem s bratrem Štěpánem zcela zásadně rozcházím, je jeho tvrzení, že “Základní myšlenka Roberta Colemana a dalších je, že Ježíš sice sloužil všem, kázal zástupům, uzdravoval všechny, ale osobně se intenzívně věnoval menšímu okruhu 12 lidí a ještě zvlášť usilovněji jen 3 z nich. Jsem přesvědčen, že to je skutečně určitý vzor, který máme napodobovat.” Ponechme nyní stranou, že tímto výrokem zde bratr Štěpán jednoznačně ukazuje, že dobře ví, co je Colemanovo učení, když se jím snaží ospravedlňovat dané fenomény! Je si proto velmi dobře vědom, že Colemanovo učení je obsaženo v principech učednických manuálů vytvořených KAMem, i když se to snažil relativizovat. Ostatně i v současném směřování mládeže AC je jasně vidět vliv KAMu. KAM skutečně své učení zavedl nejen do BJB, jak plyne z diskusí s Janem Jackaničem, ale – jak lze rozpoznat i na Internetu - i do Apoštolské církve, kde se nyní vyučuje “model Ježíšovy služby” i “koučing” a články “managementu” jsou nyní na stránkách AC stále častější. Nicméně i přes tento příklon své církve k metodám takto pojatého učednictví a manažerství si nemyslím, a v mých studiích jsem se vícekrát snažil vysvětlit proč, že model Ježíšovy služby věnování se jeho učedníkům je i modelem toho, jak my máme vést “své” učedníky. Stoupenci tohoto modelu se jistě důrazně ohradí, že nejde o “jejich” učedníky, přesto i oni občas mluví o “svých” učednících (viz citované materiály KAMu). Dodnes je to ale výhradně On, živý a vzkříšený Pán Ježíš Kristus, kdo má se svými jednotlivými učedníky tento exkluzivní vztah. Malí mistři, kteří budují své dvanáctičlenné pyramidy, z niž privilegují tři bratry, jsou - podle mého názoru - Novému Zákonu cizí. Souhlasím s tím, že člověk může mít úzký vztah s omezenou skupinou lidí, ale ne k tomu, aby je učednicky vedl, a aby je “multiplikoval”, resp. vytvářel z nich své vlastní multiplikanty. Verše apoštola Pavla proto nelze interpretovat takto: a vám vůdcům pak pravím: každý z vás nechť má svých dvanáct následovníků, z nichž vyvolí užší okruh tří, a každý z těchto tří nechť má dalších dvanáct svých následovníků, jako i já jsem vyvolil Tita, Timotea a Trofima a oni pak vytvářejí další, dvanáctičlenné skupinky, z nichž se blíže věnují dalším třem. I vy toto čiňte podle našeho příkladu a já pak budu z Antiochie nade vše dohlížet.” Nyní bych se podíval na Štěpánem citované verše a dovolil si je strukturovat podle obsahu: Příklad hodný následování Filipským 3:17-18 Bratří, napodobujte mne. Hleďte na ty, kdo žijí podle našeho příkladu. Neboť mnozí, o nichž jsem vám často říkal a nyní to s pláčem opakuji, žijí jako nepřátelé Kristova kříže; 1 Korintským 11:1-2 Jednejte podle mého příkladu, jako já jednám podle příkladu Kristova. Chválím vás, že si mne stále připomínáte a držíte se tradice, kterou jste ode mne přijali. 2 Timoteovi 3:10-11 Ty však jsi sledoval mé učení, můj způsob života, mé úmysly, mou víru, shovívavost, lásku, trpělivost, pronásledování a útrapy, jaké mne stihly v Antiochii, v Ikoniu a v Lystře. Jaká pronásledování jsem přestál, a ze všech mě Pán vysvobodil! Zde vidím, že Pavel dává za příklad sebe a své spolupracovníky ve způsobu života s apelem na nesení kříže. Rozumím, že se zde jedná o Pavlův příklad v obětavosti, lásce, pokoře, nasazení. Tento příklad nás má oslovovat stále a máme jej proto plasticky vylíčen v Písmu. Nechť mi to nikdo nemá za zlé, ale nevidím zde Pavlovo volání po konstrukci učednické, jednomužné, několikapatrové pyramidy a ospravedlnění marketingových metod v církvi. Vzor zdravého učení 2 Timoteovi 1:13-14 Měj za vzor zdravých slov to, co jsi slyšel ode mne ve víře a lásce, která nás spojuje v Kristu Ježíši. Svěřený poklad chraň mocí Ducha svatého, který v nás přebývá.

Židům 5:12 Za takovou dobu už byste měli být sami učiteli, a zatím opět potřebujete, aby vás někdo učil abecedě Boží řeči; potřebujete mléko, ne hutný pokrm.
Zde vidím Pavlův příklad v obětavosti, lásce, pokoře, nasazení. Nechť mi to opět nikdo nemá za zlé, ale ani zde nevidím volání po konstrukci učednické, jednomužné, několikapatrové pyramidy a ospravedlnění marketingových metod v církvi. Ani druhý verš, podle mého soudu, nelze použít k opoře pro existenci trenérů, manažerů a multiplikace. Vzor duchovního otcovství 1 Korintským 4:14-17 Nepíši to proto, abych vás zahanbil, ale abych vás jako své milované děti napomenul. I kdybyste měli tisíce vychovatelů v Kristu, otců mnoho nemáte, neboť v Kristu Ježíši jsem vás já přivedl k životu skrze evangelium. Prosím vás: Jednejte podle mého příkladu! Právě proto jsem k vám poslal Timotea, svého v Pánu milovaného a věrného syna. On vám připomene můj způsob jednání v Kristu, jak učím v každé církvi. 2 Timoteovi 2:1-2 A ty, můj synu, buď silný milostí Krista Ježíše, a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, svěř to věrným lidem, kteří budou schopni učit zase jiné.   Stejně i zde vidím Pavlův příklad v obětavosti, lásce, pokoře, nasazení. Pavel je zde otcem, nikoliv trenérem, manažerem, koučem, mentorem nebo prezidentem pyramidální církve poslední doby, který řídí národní učednické instituce pomocí brožur a manuálů za účelem zvýšení církevního růstu a nárůstu počtu členů do gigantických megasborů. Nechť mi to nikdo nemá za zlé, ale stále zde nevidím volání po konstrukci učednické, jednomužné, několikapatrové pyramidy a ospravedlnění marketingových metod v církvi. Má management biblické kořeny? Štěpánův článek mne trochu rozesmutnil v tom, když vidím, jakým prismatem se dnes mladí služebníci dívají na Písmo. Obávám se, že učednické manuály a hierarchické pojetí autority už natolik zkreslilo jejich pohled na evangelium, že když čtou nějaký verš o příkladu otcovství, mají před očima učednickou buňku, kde mistr hierarchicky formuje své učedníky. Když čtou o pastýřích, vidí kouče a manažery a když čtou o vedení, vidí následování vůdců, kteří si povolávají své týmy. A pokud čtou o evangelizaci, mají před očima strategie a kurzy. A možná, když čtou o církvi, vidí skupinkové buňky, které jsou vertikálně seřazeny směrem k povolaným vůdcům. Nedivil bych se, kdyby tato má slova zněla stoupencům manažerských principů v církvi nespravedlivě. Vidět církev jako organizaci, kterou lze vést podle stejných principů jako nadnárodní výdělečnou společnost, to je smutný pohled na církev 21. století. Má otázka zní, kde je Bůh, když vše nahradí z marketingu pocházející, lidmi vymyšlené strategie, které fungují takřka všem vždy a všude? Pokud bychom marketingové růstové grafy, kde je přírůstek důkazem správně zvolené strategie, aplikovali na Boží království, pak byl Noe neschopný manažer, protože se po jeho mnohaletém kázání neobrátil ani jediný člověk. Možná, kdyby Noe v arše uspořádal společné večeře, na které by zval své přátele a nekonfrontačně s nimi diskutoval, a poté je nechal prožít nějakou tu nadpřirozenou manifestaci, mohlo být zachráněno mnohem více lidí. Také Gedeon zcela neodpovědně propustil většinu svého vojska a do bitvy šel s hrstkou vojáků. Jóšafat dal dokonce do čela svého vojska neozbrojené a nepřipravené zpěváky. Jediný prorok odvedl celé vojsko do opevněného města a bez zásahu lidské ruky jej odzbrojil. Budoucí král sundal brnění a postavil se těžkooděnci, ze kterého dostávaly elitní královské jednotky záchvaty paralyzující hrůzy, s mošnou a s kamínkem z potoka. To jsou hrubé chyby, které by brožurkami vyzbrojený, církevní manažer nikdy neudělal! Největší Mistr všech dob pak posílá své ovce mezi vlky. Jak zvláštní… To vše je ovšem možné jen za jedné podmínky, a to bezpodmínečného vztahu s Kristem. Ani dnes výlučný vztah s Kristem proto nelze nahradit vztahem s člověkem resp. aplikovat tento vzorec vztahu Krista s jeho učedníky na vztah lidí samotných. Vždyť Ježíš dnes není omezen tělem a stejně jako měl vztah se svými dvanácti, může jej mít s křesťany i dnes. Aleš Franc  


"Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 60 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 19. říjen 2006 @ 00:00:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aleš Franc znovu soutěží o pověst nejpilnějšího manipulátora české církevní obce.

//Vzhledem k závažnosti celé situace a s přihlédnutím k velké razanci vlny manažerství, která - jak se zdá - chce nahradit klasické církevní struktury strukturami odvozenými z nadnárodních koncernů
- má někdo takové poznatky? Je tu někde někdo, kdo se s tlakem na takové nahrazení setkal?
A.F. to evidentně není protože na takto položenou otázku vytrvale mlčí stále o stejné věci. Když otázka pomine, rozvíjí dál tyto teorie. On se o pravdivost svých tvrzení nikdy nestaral.
Mě by to fakt zajímalo, protože je to problém.
A zajímalo by mě to zejména z pohledu těch, kterých se to bytostně týká, tj. vedoucích.

A nyní qěci:
Colemanův Mistrův plán jsem četl před dvaceti lety, hluboce mě ovlivnil a celý život se s tímto dílem kriticky vyrovnávám.
NENÍ TAM NIC O MANAŽERSTVÍ!
A.F. alias Pastýř se skutečně staví k problémům v církvi osobitým způsobem:
//Pavel je zde otcem, nikoliv trenérem, manažerem, koučem, mentorem nebo prezidentem pyramidální církve poslední doby, který řídí národní učednické instituce pomocí brožur a manuálů za účelem zvýšení církevního růstu a nárůstu počtu členů do gigantických megasborů. Nechť mi to nikdo nemá za zlé, ale stále zde nevidím volání po konstrukci učednické, jednomužné, několikapatrové pyramidy a ospravedlnění marketingových metod v církvi.
- čistokrevně falešné obvinění - ale koho? Colemana? Nebo KAMu? Anebo je to zákrytné, zbabělé obvinění církevních vedoucích jeho vlastní denominace?

Těžko říci.
Já se, jak vidno, stavím k těmto terminologickým a ideologickým kejklím A.F. zcela nemilosrdně. To proto, že tento pán není nějaký dobrosrdečný, úsměvný fantasta, jako třeba Gregorius.
Mě znepokojují stejné problémy: pyramidální struktury, modely učednictví, autorita vůdců, to všechno jsou má témata po řadu let. Ale stavím se k nim čelem, mluvím s lidmi tváří v tvář. Učím veřejně. Nepoužívám pseudonymy. Odpovídám na položené otázky. A uznávám své kolegy a bratry, které Bůh k něčemu povolal. A to i tehdy, mají-li jiné názory. Pokud je kritizuji, tak za nehodné skutky, a ne za nějaké "učení".

A nesnáším z duše skutky člověka, který šíří vlastní exkluzivní učení tak, že implantuje antiteze ke svým tezím všem ostatním církvím, přičemž jeho vlastní církev je nekritizovatelná!

Olin




Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 19. říjen 2006 @ 08:56:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý a milovaný Oline, nejenže jsi opět jako charismatický mediální manipulátor nezklamal, ale vidíme, že pokud jsou tvoje manipulace důsledně demaskovávány, zpanikaříš a zmůžeš se pouze na plytké reakce typu "Zloděj křičí, chyťte zloděje!". S velkým údivem můžeme číst tvoje otázky, zda se někdo někde v církvích setkal se zaváděním manažerských technik odvozených z nadnárodních koncernů. Kdo tvoji soustavnou a neúnavnou propagandistickou činnost zde na Grano Salis nezná, by se možná mohl podivit, že venkovský kazatel od jihočeských rybníčků a vysublimovaný nejmocnější muž KMS, má tak malý přehled o současném dění a trendech v církvích. Kdo poznal tvoji snahu o comeback na výsluní charismatických vůdců úsilím o mediální proslulost coby francobijec a mediální předžvýkávač názorů pro charismatické ovečky, ví, že i v tomto případě jde o zcela účelovou a manipulizující realativizaci reálné skutečnosti. Pro rychlou orientaci náhodného čtenáře předkládám několik odkazů, které potvrzují, že vlna manažerství je v našich církvích na vzestupu: EQUIP na stránkách ČEA Nábor na EQUIP v oficiálním zpravodaji BIB   Mediální masáž - Organizace EQUIP chce letos vyškolit další milion křesťanských vedoucích Úloha KAMu je v tomto směru nepřehlédnutelná, jak se mj. můžeme dočíst i na stránkách s dnes již zakázaným přístupem: Úlohou KAM je certifikovat tyto kurzy a poskytovat základní vyučování. Škola vedoucích se koná o čtyřech víkendech v roce a obsahuje čtyřicet hodin vyučování, domácích úkolů, testů a praktických úloh. Program má dvě úrovně: první rok se zaměřuje na Kristův život a praktické dovednosti ve službě mládeže, zatímco druhý rok zdůrazňuje uskutečňování Kristovy strategie a koučing. Jak škola v rámci Církve bratrské, tak škola vedoucích u baptistů letos nabízely program pro druhý ročník. Tento kurz je navržen pro studenty, kteří již absolvovali základní ŠVM a jsou ve vedení svých mládeží. Každému studentu je přidělen kouč a malá skupina, aby mu pomohli hodnotit jeho službu a zaměřit se na klíčové kroky k růstu. Všichni, kdo tě tady čteme, jistě chápeme, že se nemůžeš Alešovi postavit v odborné diskusi. Na to prostě nemáš. Proto volíš způsoby, které již mnohokrát vysvětlené věci znovu a znovu relativizují a staví na začátek s údivem právě se probudivšího venkovana, který se s ničím takovým v životě nesetkal. Tato metoda má však v celé té záplavě informací o skutečném stavu pramalou naději na úspěch. Velice pozoruhodný je však tvůj výrok, který rozhodně nesmí být přehlédnut: "A uznávám své kolegy a bratry, které Bůh k něčemu povolal. A to i tehdy, mají-li jiné názory. Pokud je kritizuji, tak za nehodné skutky, a ne za nějaké "učení". Zřejmě nevědomky ale zcela výstižně jsi zde vyslovil tezi, kterou se charismatičtí vůdcové prostřednictvím všech svých paraorganizací, projektů i politického vlivu snaží vštípit křesťanům v oblasti jejich zájmu: Kritika charismatického učení není přípustná! Kdo se jí dopouští, je nepřítel č.1, vyobcován a proklet i zavržen.  



Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: jakobin v Čtvrtek, 19. říjen 2006 @ 10:45:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.zelo.cz
Ahoj Oline,
ten tvůj komentář k Francovi se opravdu nepovedl. Ono to z tvé strany opravdu působí jako žárlivé hašteření o přízeň čtenářů. (Mě znepokojují stejné problémy: pyramidální struktury, modely učednictví, autorita vůdců...................., ale já to dělám lépe). Způsob, kterým Franc prezentuje svoje studie je pro mě velmi přijatelný, jasně věci formuluje, dá se s ním o tom hovořit, vyhýbá se subjektivnímu hodnocení, hromadí fakta, píše pod svým plným jménem. Odpovídá na položené otázky. Kořen těchto i tebou zmiňovaných problémů je dle mého skutečně v „učení“ a ne v jednotlivých chybných aplikacích jedinců. Jinak by to nemohlo probíhat tak masově a s tak zoufale identickými rysy na mnoha místech současně. S učedníkováním mám taky své zkušenosti.



Management, Pastýřství/Učednictví a reformační myšlení (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Čtvrtek, 19. říjen 2006 @ 11:44:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Obávám se, že těmito "prostředky růstu", naprosto necitlivě implantovanými z USA (i když o citlivém implantování principů Pastýřsko-učenického hnutí v jakékoli podobě se nedá nikdy mluvit) do českých, moravských a slezských církví s reformační tradicí a živým reformačním myšlením, se dosáhlo jediného výsledku.
Tam, kde na tento systém členové sborů přistoupili (vedoucí pomíjím, ti se budou zodpovídat před Pánem!), došlo ke zcela bezprecedentnímu ZNOVUZAVEDENÍ PAPEŽSKÉHO SYSTÉMU v protestantských církvích. A to po cca 500 letech osvobozovacího boje v evropském církevním myšlení! Nemyslím si tedy, že by tyto "metody" byly pozitivem pro reformované církve, ale vnímám, že tato "cesta" je krokem zpět od trpělivé práce teologů, filozofů a všech opravdu novozákonně cítících křesťanů, jak znovunalézt pravdu a smysl pavlovského evangelia. Už to není ona "úzká cesta i brána ke spáse", jak ji definoval náš Pán Ježíš v ev. dle Lukáše 7,14: Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.
Spíše to vypadá naplnění verše 7,13: "prostorná je brána a široká cesta, která vede do záhuby; a mnoho je těch, kdo tudy vcházejí."
Charismatici a evangelikálové v ČR, zamyslete se, prosím. Nepokoušíte se přidat tímto způsobem jen další jízdní pruh na HIGHWAY TO HELL?
Třeba je ještě čas se zamyslet...Možná...
daggie
Jesus People
PS Přání "Šťastnou cestu!" nevyslovím, bylo by to ode mě nehezké. Raději "Talita kum!" :-)



Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: mykl v Čtvrtek, 19. říjen 2006 @ 16:03:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevim, proc porad podsouvas KAMu to slovo managemant, vzdyt jde o ucednictvi, a v tom je trosku rozdil, hmm? Zatim co v managementu jde o to byt nejlepsi, KAM umoznuje sdileni se na osobni urovni, o zadne zjistne osobni cile tam nekraci.

Taky nechapu, kam svyma stvavejma clankama smerujes? :(



Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: StoryKeeper v Pátek, 20. říjen 2006 @ 08:37:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K managementu na americky sposob:

Ronald McDonald Joins Rick Warren's PEACE Plan
http://www.sacredsandwich.com/headline12.htm

Autori clankov na tomto serveri sa snazia (aj satirickym sposobom) upozornovat na zavadzajuce (najma svetske) trendy v cirkvi. Dalsie clanky najdete tu:
http://www.sacredsandwich.com/news.htm
http://www.sacredsandwich.com/food_for_thought.htm



Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pondělí, 23. říjen 2006 @ 15:33:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Členství v ASCG
Začnu tím, co považuji za nejméně podstatné a to je otázka členství v American Society for Church Growth. Vzhledem k tomu, že členství v této organizaci je individuální, je seznam nadepsaný jako „Member Links“ pravědpodobně seznamem členů s připojením odkazů na organizace, ve kterých působí. Nepředpokládám, že členem ASCG je například univerzita Southeastern Baptist Theological Seminary jako taková, ale pouze osobně jeden z jejích profesorů.

Kniha Master Plan of Evangelism
Výhrada, že jsem knihu nečetl, je zcela oprávněná. Určitě se k tomu chystám, zatím musím pracovat s tím, co je na internetu k dispozici. To, co mi schází v původním článku, je právě věrohodné podložení chybných závěrů, které kniha obsahuje. Moje věta „o ... teologické závadnosti (knihy) rovněž dosud nic nevíme“ byla myšlena tak, že se o tom jako čtenáři článku, který chce toto učení kritizovat, nic podstatného nedozvídáme. Abych se vyjádřil zcela jasně. Pokud Aleš knihu podrobně studoval a nachází v ní vážné rozpory s Biblí, s praxí církve či nebezpečí zneužití, tak by mělo být uvedeno jaké. Mám dojem, že závažné hereze v novodobé církvi někdy nevycházejí z teologie od základu zcela špatné a mimobiblické, ale spíše z extrémizace některých důrazů, které by ve střízlivé podobě klidně mohly být součástí zdravé ortodoxie. Tak jako například extrémní pojetí „povinného“ uzdravení, které se vyučuje v hnutí víry, je pouze zneužitím zcela správného a biblického učení o Božím nadpřirozeném uzdravení, které jistě bylo a namnoze ještě stále je v církvi opomíjeno. Proto se může velmi snadno stát, že stejná kniha může někoho vést k ještě vydatnějšímu postoji k Bohu a jeho dílu a druhého naopak k uzurpování si moci nad životy druhých, které měl místo toho „se slzami v očích“ „ve dne v noci“ „usvědčovat, domlouvat a napomínat v trpělivém vyučování“. Snad každá kniha může být použita buď moudře, nebo nebezpečně. Kniha Master Plan of Evangelism, je jedna z nejprodávanějších současných křesťanských knih s počtem výtisků přesahujícím 2 mil. kusů. Bylo by asi naivní věřit tomu, že její čtenáři jsou všichni automaticky vystaveni nebezpečí hereze. Jedním z lidí, kteří uznávají, že byli knihou ovlivněni, je například i Billy Graham. Dokonce jí považuje za jednu z klíčových knih o evangelizaci a napsal její předmluvu. Předpokládám, že Billy Graham je dobře obeznámen s kontroverzí, kterou přineslo pastýřsko – učednické hnutí ve Spojených státech. Přesto nemá problém tuto knihu vřele doporučovat. Proč nikdo nebude obviňovat Billyho Grahama nebo jeho rozsáhlou misijní organizaci BGEA z toho, že na základě inspirace Colemanovou knihou, bude i jejich působení vyvolávat kontroverze a rozpad? No jednoduše proto, že kontroverze a rozpad pastýřského hnutí nemá, dle mého názoru, na svědomí učení R. Colemana, ale strnulý a manipulativní systém přísných autoritativních vztahů mezi jednotlivými členy, kde docházelo k neospravedlnitelnému zasahování do osobní svobody každého jednotlivce a kde byly odstraněny nutné pojistky zneužití moci. Skutečnost, že Dann Spader nebo David Hojka byli touto knihou inspirováni, nevypovídá o tom, že bychom se před nimi měli mít na pozoru. Otázkou totiž není, kdo všechno byl touto knihou ovlivněn, ale to, jestli Billy Graham nebo David Hojka (oj, to je kombinace, že?) usilují o takovou míru vlivu v životech druhých lidí, jaká přivedla pastýřské hnutí do tragické krize.
Nevím, zda jsem se vyjádřil dostatečně srozumitelně, ale celá diskuze přece byla původně o tom, jestli KAM představuje pro českou církev nebezpečí. Toto nebezpečí Aleš spatřuje v tom, že se KAM inspiruje podobnými důrazy, jako učednické hnutí, což dokládá například uznáváním knihy R. Colemana nebo členstvím Danna Spadera v ASCG. Já tyto argumenty považuji za velmi slabé a o podstatě sporu nepříliš vypovídající. Pro mě osobně jsou klíčové otázky tyto: Čím byl rozpad učednického hnutí způsoben? Dále: Lze takové snahy nalézt v učení nebo praktikách KAMu? Co konkrétně učí KAM nebiblického nebo nebezpečného, že by před ním měla být církev varována?
Nemohu se zbavit dojmu, že na tyto otázky nám Alešův článek odpovědi nedává. Pro pořádek prohlašuji, že varování Aleše před nebezpečím ztráty svobody jedinců v učednickém systému a střetem neformálních autorit v takovém modelu s formální autoritou církve, považuji za potřebné. Zatím jsem ale nenabyl dojmu, že toto nebezpečí představuje KAM.

Závěrem z časových důvodů jen krátce. Aleš si mě možná mylně zařadil do kategorie „mladý, pastor – manažer“. Chci jen stručně uvést, že jsem neprošel žádným školením KAMu, ani ničeho podobného, nejsem vzdělán žádným „učednickým manuálem“, není mi blízký skupinkový model sboru, v systému G12 spatřuji přehnanou fascinaci počtem 12 učedníků, nezastávám názor, že máme vytvářet pyramidu skupinek směrem k nejvyšším vůdcům, nejsou mi blízké megasbory (i když se je ani zdaleka neodvažuji odsuzovat, moje manželka se v takovém sboru obrátila a sloužila v něm, podobné sbory v dané oblasti jsou zdravé a zažili tam jedno z největších probuzení posledních let), na některé manažerské metody v církvi mám vypěstovánu slušnou alergii a obávám se snah řídit církev jako výdělečnou společnost. V počítači mám pro náš časopis rozepsaný článek „Proč nelze řídit sbor jako firmu?“. Management tedy umění řídit, považuji v církvi za jedno z obdarování, které nesmí nikdy nahrazovat Boží moc a zároveň ho nesmíme odmítat, protože při správě praktických záležitostí církve je organizačně schopných lidí nutně třeba. Tak jako při chválení Boha jde především o naše srdce a náš postoj, dnes už snad jen málokdo tvrdí, že když budou mít hudebníci správný postoj, tak nepotřebují dobré nástroje a dobrý trénink. Stejně tak považuji za předuchovnělou naivitu domnívat se, že nástroje organizace času, lidí a dokumentů jsou pro církev nepotřebné, budeme-li se dostatečně modlit. Nahrazování Boží moci způsoby a metodami není problém KAMu, ale problém nás, tedy církve jako takové. Mimochodem, nevšiml jsem si, že by v kruzích důrazně odmítajících KAM, bylo Boží moci více. Jen každý máme tendenci nahrazovat ji něčím jiným. Někde okázalou duc*****stí, jinde svátostnou obřadností, tradicí, rutinou či čímkoliv jiným. Všechny Boží děti, ale spojuje společné povolání přijít blíže k tomu, který je mocen nás „vyzbrojit mocí z výsosti“, abychom „šli a činili mu učedníky.“ Nemělo by nám to, během sporů o KAM, uniknout.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 23. říjen 2006 @ 16:43:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že na těchto stránkách dochází k jisté konfrontaci postojů Aleše France a Štěpána Hlavsy, spoluslužebníků z jedné církve.

Toto vidím v této konfrontaci za symptomatické:
//Bratr Štěpán přiznává, že Colemanovu knihu nečetl, ale ze závěrů na Internetu vyvozuje, že jde o “zdravé dílko” a v “dostupných zdrojích dosud nenašel nic, co by v této knize mělo vést k manipulaci nebo činění učedníků lidem.
- A.F. to zřejmě nedochází, ale to je zcela normální. Zdravý křesťan se takto projevuje. Normální, zralý, emocionálně zdravý křesťan PŘEDPOKLÁDÁ, že když tisíce křesťanů okolo něho něco četli, líbílo se jim to, a přitom dál slouží stejnému Pánu, tak to asi nebude jedovatá kniha s falešným učením. Přinejmenším polovina z nich by to poznala, kdyby to tak bylo. (Jiná věc je, že se to nemusí každému zdát stejně inspirativní a důležité.)

Normální, zdravý křesťan je vůči knize nějakého křesťanského učitele podezíravý teprve když má důvody. Ne tak A.Franc.

S A. Francem je to tak nějak opačně. Všiměme si, prosím, že jeho článek nijak zvlášť neodsuzuje KAM. Je namířen proti manažerským metodám v církvi, učednickému hnutí a podobně. Do toho je zatažena kniha R.Colemana, o které A.Franc neví nic podstatného, ale automaticky ji představuje jako knihu se špatným vlivem,
- aniž by zohlednil, se že v ní jím kritizované jevy církve neučí,
- aniž by vzal v úvahu, že se k ní hlásí už 40 let mnoho osvědčených křesťanů
- aniž by po pravdě sdělil, proč a komu ta kniha byla vůbec napsána - ačkoli to snadno zjistí každý, kdo ji vezme do ruky.

Proč je tomu tak? Inu - protože o tu knihu nejde! Je kontraproduktivní zastávat potom jakékoli obranářské postoje.

Když jsem vyrůstal Sydney Poitier byl skvělý herec, ale taky negr. Jak pro koho!
Dnes je ve slušné splečnosti jenom skvělým hercem klasické éry.
Svět už není černobílý. Mějme trpělivost - ale taky neústupnost - v jednání s A.F., který si toho na Boží vinici ještě nevšiml.

Olin





Re: Odpověď bratru Štěpánu Hlavsovi od Aleše France ohledně KAMu a managementu (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Úterý, 24. říjen 2006 @ 09:29:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý a milovaný Oline,

jako kazateli Slova Božího, byť venkovského a byť umouněného nekalou činností ve vedení smutně proslulé KMS, by ti možná mohla být povědomé Slovo Páně (i když na základě tvých předchozích vědomostí se o tom dá úspěšně pochybovat):

Kdož by pak řekl bratru svému: Rácha, povinen bude před radou státi; a kdož by řekl: Blázne, povinen bude pekelný oheň trpěti. Matouš 5:22b

Věz, že tvoje účelové mediální vytváření z našeho milého bratra Aleše France nenormálního, nezralého a emociálně nemocného člověka, přijde před Boží soud a nebudeš-li včas činit pokání, poneseš za tento čin adekvátní trest.

Tvůj argument, že Normální, zralý, emocionálně zdravý křesťan PŘEDPOKLÁDÁ, že když tisíce křesťanů okolo něho něco četli, líbílo se jim to, a přitom dál slouží stejnému Pánu, tak to asi nebude jedovatá kniha s falešným učením. je naprostým nesmyslem.

Normální, zralý, emocionálně zdravý křesťan naopak nepodléhá davové psychóze, stádovým instinktům ani marketinkovým kampaním bestsellerů.

Naopak. Normální, zralý, emocionálně zdravý křesťan je samostatný jak v myšlení, tak v činech, nese za ně plnou odpovědnost a proto pečlivě zkoumá, zda to, co je mu předkládáno jako bestseller, obsahuje opravdu zdravé učení.

Pokud bychom totiž tvůj množstevní argument uplatnili důsledně, pak jediným zdravým učením by byl katechismus katolické církve, neboť když ho jedna miliarda katolíků kolem nás četla, a líbilo se jim to, pak nemůže obsahovat žádné bludné učení.

Nakonec, proč ne? Podle tebe svět už není černobílý, peklo je prázdné a proto jsi zřejmě schopen dopouštět se čehokoliv, ve stylu Účel světí prostředky, aniž by sis lámal hlavu, jak to jednou před Boží soudnou stolicí vypořádáš.



Stránka vygenerována za: 0.48 sekundy