Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 434 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472389
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pravda je jen jedna
Vloženo Pondělí, 15. duben 2002 @ 08:20:05 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Pravda je jen jedna Pravda evangelia je pro křesťana poslední pravdou, která má univerzální povahu. S tím souvisí přesvědčení, že pravda je jen jedna, neexistují pravdy dvě. Od dob velikého novodobého filozofa René Descarta, Cartesia (1596 - 1650) se v evropském myšlení objevuje zvláště výrazně učení o dvojí pravdě. Descartes učil, že církevní dogmata se zabývají zjevenou pravdou, která nemá žádný přímý vztah k pravdě, kterou poznáváme rozumem. V českém myšlení je od reformačních dob podtrháváno, že pravda je jen jedna. J.A.Komenský měl o této otázce spory s Descartem  (viz v beletristickém zpracování u M. Hanuše, Osud národa, 1957, 219nn). Pravdu o skutečnosti nemůžeme v tomto věku bezezbytku poznat. Poznáme ji až na konci. Pravda má eschatologický charakter. Skutečnost, že mohlo dojít k otázce dvojí pravdy, vychází ze samé povahy pravdy. Poslední pravda, o kterou jde v evangeliu, není hotovou, poznatelnou pravdou v tomto věku, kdy všecka teologie je pouze teologia viatorum. Pravdu evangelia nemůžeme bezprostředně nazírat, matematicky dokázat, zmocnit se jí a ovládat ji. To znamená, že vlastní povaha a podstata pravdy bude zjevena teprve v budoucnosti, na konci času. Zatím poznáváme z částky (1K 13,12). V tomto věku nemůžeme beze zbytku k podstatě pravdy proniknout. Lidský rozum, jehož schopností si teolog velice váží jako božího daru a užívá jich při své bohoslovecké práci, nemůže proniknout do samé podstaty jsoucna. Různé myšlenkové systémy se o to sice pokoušejí, avšak podstata skutečnosti přesahuje rozumové poznání, je dialektická. Úkol hledání pravdy není v této časnosti nikdy ukončen. Prostředkem hledání pravdy je víra, která užívá rozum. Poněvadž má pravda evangelia eschatologickou povahu, nebudeme nikdy hotovi s jejím hledáním. Postupně sice pronikáme hlouběji, avšak hledání pravdy je pro vědu úkolem, který nikdy není u konce. Prostředek, který má při hledání pravdy ústřední úlohu, je víra a modlitba. Víra užívá rozumu jako nástroje pro formulování poznané pravdy. Kompetence rozumu při hledání pravdy v teologii byla v dějinách předmětem rozporných názorů. Patristická doba si byla vědoma skutečnosti, že rozumové poznání nestačí k poznání pravd víry, které mohou být uchopeny jen v modlitbě, vyznávání a vzývání (mají doxologickou povahu). Řehoř Veliký vyjádřil poměr víry a rozumu: fides non habet meritum, cui humana ratio praebet experimentum. Jasně rozpoznával, že víru nelze ověřit lidským rozumem. V rané scholastice měl Anselm z Canterbury za to, že pro věroučné výpovědi můžeme poskytnout rozumové důvody (rationes necessariae). Tak se snažil rozumově prokázat satisfakční teorii. Od 13. století si však scholastika uvědomovala, že pro teologické výpovědi neexistuje jistota rozumové evidence (certituto evidentiae - Alexandr Halenský). Články víry nemohou být světlem rozumu (lumen rationis), jak je u filozofických principů, nýbrž světlem víry (lumen fidei). Tomáš Akvinský považoval teologické poznání za poznání odvozené, teologii za odvozenou vědu. Podle Tomáše je v navázání na Aristotela vztah teologie k vědě jako nauce o principech takový, jako je vztah optiky ke geometrii, nauky o harmonii k aritmetice. Teologie pracuje s výpověďmi víry o pravdě jako s danými principy, o jejichž podstatě nemůže rozumem filozoficky uvažovat. Prostě je přijímá ve víře. V následujících letech je veden rozhovor o otázce, zda je teologie spekulativní nebo praktickou vědou. Tomáš Akvinský se klonil k názoru, že pravda evangelia je pravda spekulativní a soustřeďuje na sebe zájem i bez otázky po praxi. Reformace toto spekulativní pojetí pravdy, které již předtím kritizoval Duns Scotus, odmítla. Luther prohlásil: Vera theologia est practica... Pojetí teologie jako praktické vědy přešlo do ortodoxie. Výraz praktický však má v tomto pojetí svůj specifický obsah. Pojetí praxe vychází z osobního vztahu víry k Bohu Stvořiteli. který se projevuje zbožností. "Praxe je ontoligickou finální strukturou člověka zacílenou k Bohu" (Pannenberg, 237). Ortodoxní teologie se rozvíjí na základě analytické metody aplikované na takto pojatou praxi. Metafyzické pojetí pravdy nadřazuje pravdu tomuto světu, nepočítá však s dynamickým a dějinným pojetím pravdy, které je vlastní eschatologickému pojetí. Scholastika a ortodoxie chápou poslední pravdu, která je předmětem teologie, metafyzicky. Metafyzika se zabývá jsoucnem, které není přístupné smyslům člověka. Bůh je v tomto smyslu metafyzickou, transcendentní skutečností. Pravda je chápána předmětně, staticky, jako jsoucno, které je samo v sobě uzavřené, dokonalé. Avšak pravda evangelia, Bůh sám není nehybné jsoucno nad časem a prostorem, nýbrž živý Bůh, který do času a prostoru zasahuje. Proto se metafyzické pojetí nutně muselo dostat do vnitřní krize. Bylo vystřídáno eschatologickým pojetím, které je právo dynamickému a dějinnému pojetí biblické pravdy. Schleiermacher měl za to, že křesťanství je ve své dějinné podobě nositelem pravdy. Pro Schleiemachera je pravda křesťanství totožná s jeho dějinným zjevem jako pozitivní daností. Historický jev křesťanství je možno studovat historicko-kritickou metodou, a tak stále hlouběji pronikat k jeho podstatě. Podle tohoto pojetí, které vidí kontinuitu pravdy křesťanství v jeho historickém vývoji, je měřítkem pravdy vposledu skutečnost, že se tato pravda v dějinách osvědčuje. Avšak historická existence křesťanství se v době vzrůstající sekularizace stává stále méně přesvědčivým argumentem pro jeho pravdivost. Skutečnost, že se křesťanství udržuje v dějinách téměř 2000 let, ještě sama o sobě není svědectvím o tom, že má pravdu. Jiná světová náboženství jsou ještě starší. Hromádkův učitel E. Troeltsch těžce zápasí s otázkou, v čem spočívá absolutnost křesťanství, jestliže křesťanství chápeme pouze jako jeden z dějinných jevů. Metafyzické a fějinné pojetí pravdy křesťanství se zhroutilo. To vede k novým pokusům založeným na eschatologickém pojetí pravdy evangelia. Krize pravdy v teologii je krizí otázky po Bohu a jeho existenci. Současné teologické zápasy se odehrávají v době, kdy se metafyzické pojetí ukazuje jako nedostačující, ne-li nepřiměřené, jak dosvědčuje II. vatikánský koncil, ve kterém došlo ke kritice jednostranného navazování na Aristotela. Historické pojetí se stále víc prokazuje jako nepřesvědčivé v době, kdy vliv historického křesťanství je ve světě na ústupu. Tato situace vedla dokonce některé americké teology k tomu, že navázali na Nietzschovu formulaci o smrti Boha (tzv. teologie smrti Boha - představitelé této teologie jsou Paul van Buren, Gabriel Vahanian, Thomas J.J.Altizer). Dějí se nové pokusy vyjádřit povahu pravdy v křesťanství, které vycházejí z rozpoznání, že pravda evangelia má eschatologickou povahu. Na pozadí německého idealismu se o to pokouší W. Pannenberg, na pozadí Barthovy teologie H. Diem. W. Pannenberg vychází ze snahy pochopit pravdu zjevení jako pravdu, ke které směřuje vývoj veškerenstva a která se otevírá v rámci historického tradičního procesu křesťanství. Univerzální charakter této pravdy se podle něho projevuje v tom, že porozumění světu z víry ve stvoření musí být slučitelné s metodami a poznatky moderní vědy. Věda, která poskytuje Pannenbergovi jednotící základnu pro  spojení všeho poznání, je hermeneutika jako věda o smyslu světa a dění. Slabinou Pannenbergrovy koncepce je skutečnost, že eschatologickou povahu víry chápe jako hypotézu na rovině jiných vědeckých hypotéz, které se postupně v dějinách ověřují. To mu sice umožňuje najít společnou základnu s obecným vědeckým poznáním, avšak víra v Boha nesnáší takový přístup, který by z ní činil vědeckou hypotézu. Eschatologičnost víry není hypotetická, nedává podnět k domnění o boží existenci, nýbrž má základ v jistotě víry, že Bůh je a že pravda křesťanství je pravdou. Jistota víry je sama o sobě eschatologickou skutečností předjímající konec. Hermann Diem vychází z rozpoznání, že zjevení v Kristu, které je vlastním předmětem teologie, je událostí, která se vymyká jak posouzení historickou metodou, která klade otázku po faktech, tak filozoficko-principiální otázce po pravdě (I,35). K. Barth, na kterého Diem navazuje, poznamenává, že teologie je jako lidské úsilí o pravdu jenom vědou a že neposkytuje moudrost, která by přesahovala všechny vědy. Odmítá tak středověké chápání teologie jako vědy nadřazené všem ostatním, jako vědy, které má filozofie sloužit. Teologie se provozuje vždy v nevykoupeném světě, nese charakter předběžnosti, je vždy teologia viatorum. Činí-li si větší nároky, propadá klerikalismu. Právě proto, že se teologie ptá po poslední pravdě, přísluší ji skromnost. Lidský rozum nemůže panovat nad pravdou evangelia.Proto není možné pravdu evangelia uzavřít v určitý filozofický systém a vytvořit tak křesťanskou filozofii. "Teologie se v žádné době a v žádné situaci nesmí dát pozvat, tím méně zavázat jakýmkoli názorovým, pojmovým, obrazným nebo lingvistickým systémem, který vládne nebo by chtěl vládnout, ať je vyhlašován  ve jménu Aristotela nebo Cartesia, Kanta, Hegela nebo Heideggera, a uznat jej jako zákon, který by ji svazoval." (K. Barth, Einführung, 101). "To ovšem neznamená, že by teolog ve své práci směl podceňovat funkci rozumu" (tamtéž, 102). Lidskému rozumu je však ve vztahu ke zjevené pravdě postavena mez, za kterou nemůže. To neznamená, že na toto mezní místo vstupuje víra v Boha jako "ucpávač" mezer lidského poznání, dokud lidské poznání tuto mezeru nezaplní. K víře nepatří vyznání, credo, quia absurdum, není od ní požadováno sacrificum intellectus. Situace, kdy rozum narazí na mez ve vztahu ke zjevení, má jiný charakter. Rozum není omezován zvnějšku. Před rozumem se otevřou zvnitřku, ze samé podstaty věci nové eschatologické skutečnosti, které se nedají uchopit dosavadním způsobem myšlení.Je tu určitá analogie, ale jen analogie počínání vědce, který proniká do vnitřní matematické zákonitosti fyzikální skutečnosti a najednou stane před tajemstvím, na které jeho dosavadní matematika nestačí. Analogie kulhá v tom, že v tomto případě vědec objeví novou matematiku, zatímco teolog už nemůže s logikou jakékoli podoby jít dál. Josef Smolík


"Pravda je jen jedna" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pravda je jen jedna (Skóre: 1)
Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Úterý, 16. duben 2002 @ 08:42:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
tak tu zas máme studijní materiálek pro opravdový fajnšmekry. :-)



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy