Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 525 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489285
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: V čem je Polsko duchovně vyspělejší než "ateistická" ČR?
Vloženo Pátek, 23. březen 2007 @ 10:39:20 CET Vložil: bolek

Společnost poslal nula

Pan Halík v jednou příspěvku uvedl následující statistický údaj:

Podle sčítání lidu v Polsku r.2000 v zemi je celkem 92,6 % věřících křesťanů, přičemž římskokatolického vyznání je 90,5 % obyvatel

A já se ptám jaké jsou plody?

Když si člověk totiž přečte statistiky a zniňuje to  i článek viz. níže zjistí,že v Polsku se v podstatě ,vraždí,krade, atd.  stejně jako v ČR tedy zemi označované mnohdy za ateistickou tím  jaksi duchovně nevyspělou apd.  . Rozdíl je pouze v počtu rozvodů-tady vnímám silný tlak společnosti respektive rodiny, kdy partneři mnohdy raději v manželství trpí než aby se rozvedli a v  množství potratů což je dáno oficiálním zákazem,kdy se lékář vystavuje trestnímu stíhání,takže kvete tzv. potratová turistika především do Běloruska a nelegální potraty.             

Na  toto téma navazuje  pěkný článek Vladimíra Petriláka,který se věnuje religionizitě současné polské mládeže 

Polský katolicismus mladých

Pro náš Čechy je Polsko exotickou zemí – zvláště kvůli nezvykle masovému katolicismu. Stále jsou zde plné kostely, život se řídí tradičním křesťanským kalendářem. A naprosto nepochopitelné je pro nás to, že aktivními a početnými katolíky jsou i mladí. Chodí na davové poutě do Jasné Hory, mají své statisícové mše, jsou jednoduše vidět na všech církevních akcích. Jistě – Polsko je katolické, ale kdybychom chtěli na chvíli být farizei, tak musíme s jistou dávku škodolibosti říci, že to nijak neovlivňuje cosi, co by se dalo nazvat jako morální úroveň národu. Krás se tu krade, vraždit vraždí, řidiči nedodržují pravidla silničního provozu snad více než u nás, no snad jen těch rozvodů a potratů je tu mnohem méně. Tento farizejský pohled je jistě zjednodušený a určitě nezahrnuje všechny aspekty složité spleti života společnosti. Ale cosi na něm je. O tom není pochyb. Letos na jaře, kdy zemřel papež Jan Pavel II. (Karol Wojtyla), Polsko opět ukázalo svou náboženskou tvář – Evropa byla překvapena tím, jak Poláci tuto událost reflektovali, co se dělo v kostelích, na ulicích či pláních. Národ se modli, rozjímal a prim v tom znovu hrála mládež. Meditativní truchlení statisíců mladých dokonce dostalo název – byla řeč o generaci JP2 (dle Jana Pavla 2.), která může změnit celou zem – polskou zem.

Jenže ta polská mládež je také úplně normální – obléká se stejně nevkusně, jako mládež ve zbytku Evropy, poslouchá tu samou hudbu, chodí na tytéž filmy či hraje ty samé počítačové hry. Kouří, fetují, mají předmanželský pohlavní styk (samozřejmě, že ne všichni) – prostě, kromě toho, že chodí do kostela, se snad v ničem neliší od zbytku Evropy.

Tomasz Szlendak, vědecký pracovník Sociologického institutu University M.Koperníka v Toruni, se v Rzeczpospolité v článku nazvaném Festivalová pobožnost mládeže (12.8.2005, str.9) pokusil popsat, uchopit podstatu religiosity současné polské mládeže.Tvrdí, že pobožnost generace JP2 je selektivní a festivalová. Selektivní – to znamená, že si člověk z morálních a náboženských příkazů vybírá pouze ty, které se mu hodí. Důvodem je podle autora touha po příjemnosti – čili chování naprosto totožné s chováním zákazníka obchodního centra. Mladí totiž takřka všechny oblasti kultury, v tom i náboženství, začínají pojímat stejně jako např. nákupy, které jim mají poskytnout příjemnost. Znamená to, že jevy známé z oblasti spotřeby, konzumace, se přenášejí i do jiných oblastí života, náboženství nevyjímaje.

Autor článku v deníku Rzeczpospolita zavádí pojem „náboženský supermarket“, který funguje vlastně stejně jako ten obyčejný supermarket. Mladí po něm chodí, pozorují a vybírají si zboží, které jim dává onu příjemnost, jakousi slast, požitek. V náboženském supermarketu však ne všechno zboží je tak slastné – některé vyžaduje disciplinu, odříkání, sebezapření – tomu se mladí jednoduše vyhnou. Je to přeci obchoďák. Berou si jen sladké tyčinky (jako např. pocit společenství v náboženské skupině anebo slib štěstí po smrti) a na regálech nechávají ocet a sůl (morální příkazy týkající se sexuality).

Podle sociologických výzkumů se mládež poměrně snadno vyrovnala s nesrovnalostmi, které z takového přístupu k náboženství vyplývají. Jednoduše si myslí, že církev by měla reformovat své postoje – to alespoň tvrdí sociologové – církev by měla zmírnit svůj postoj k rozvodům (to si myslí 63% mladých mezi 19. a 30. rokem). Generace JP2 tedy bez větších výčitek svědomí má svoje „normativní puzzle“, kde je místo pro náboženské nadšení v davu, tichou modlitbu i předmanželský sex či rozvody.

Tento postoj podle mínění autora není důsledkem sekularisace (čili ateisace, odmítnutí náboženství jako takového, leč supermarketisace náboženství. Jde o féerii – v náboženském životě se mnohé zobrazuje jako kouzelný výjev, máme zde festival vněmů, požitků. Připomenu, že mnohé z davových mší, které se pořádaly na pláních či velkých náměstích po smrti papeže, se odehrávaly v noci – čili plály pochodně či jakási světélka – účastníci to mohli sledovat na velkých obrazovkách – telebimech, které církevní organizátoři bleskurychle nainstalovali. Szlendak píše tvrdě: „Prodej musí doprovázet pokus omámit - okouzlit zákazníka“.

Institucionální církev vidí co se děje, jaká je mládež, a sama se snaží svou nabídku učinit magickou, lákovou, takovou aby odpovídala očekávání mladých. Tradiční formy pobožnosti jsou pro mladé nudné, nelákají je. Proto církev musí (chtě nechtě) přizpůsobit svůj jazyk, způsob vyjádření zvěsti, těmto gustům. Proto namísto slova začíná převládat ikona (obraz), namísto racionální zvěsti nastupuje emoční a vněmová zvěst. Popkultura začíná získávat své místo i v církvi.

Pobožnost mladých je pobožností prožitků. Pasivní účast ve mši, ritualita – to není to pravé ořechové. Mládí chce být aktivní – proto církev akceptuje využití nových (pro ni) vyjadřovacích způsobů jako tanec, moderní populární hudbu, exprese těla v rámci ceremonií.

Mladí jsou hledači – proto je podle autora článku přirozené, že v důsledku střetu onoho hledačství a také nového způsobu přijímání (požitkového) nabízeného „zboží“, vznikají nové formy pobožnosti, jakkoliv v Polsku stále de iure katolické. Objevují se jakési hybridní formy – podnikatelské religiosity, kdy mladí podnikatelé hledají a nacházejí nový prostor pro své aktivity s využitím či místem pro své spotřebitelské návyky – něčím takovým jsou údajně internetové portály s náboženským backgroundem, ale ve své podstatě stejné jako všechny jiné portály.

Tomasz Szlendak nedává odpověď na otázku, jak bude vypadat pobožnost v budoucnosti. Upozorňuje na radikální změnu, která se děje nyní. Všímá si také toho, že v tomto festivalovém pojetí náboženství se jaksi vytrácí křesťanská tradice individuálního duchovního hledání.

Nevím, zda tato analýza je přesná a výstižná. Určitě je však podnětná a umožňuje postřehnout některé aspekty, které jsou nepochybně přítomné v popisovaném jevu. Všímá si totiž obecných regulí, které fungují v západním světě široce pojaté popkultury – a to se týká nás všech.

P.S: Jedna příhoda na závěr – známý přišel na hotolový pokoj ve Varšavě a našel tam na stolku Bibli a vedle jí pozvánku do místního bordelu-lepší příklad farizejství by asi těžko pohledal     



Podobná témata

Společnost

"V čem je Polsko duchovně vyspělejší než "ateistická" ČR?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: V čem je Polsko duchovně vyspělejší než "ateistická" ČR? (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Pátek, 23. březen 2007 @ 11:19:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Ahoj Nulo, náš Pán Ježíš nám nesllíbil, že budeme bezchybní. Co se týká kriminality v polsku měl by jste sem dát nějaké statistiky s odkazy abychom mohli poznat jaká je kriminalita na počet obyvatel a neměli bychom zapomínat i na to, že Polsko má  38 622 660 obyvatel (31. na světě, 2004) http://cs.wikipedia.org/wiki/Polsko To co možná považujete za "normální mládež" je jenom důkazem toho, že stačí 10% ateistů (i méně) na to aby se skazili i křesťané natož rozložil celý národ. To je jako u nás kdy se stejně jako i v Polsku na tomto stavu poepsali desítky let socialismu. Zkuste zjistit jaká je kriminalita např. na Maltě já jsem na betón přesvědčen, že menší neboť se měli svobodu na rozdíl od nás. Ta příhoda s Biblí a "pozvánkou" nic může znamenatí znamenat pouze to, že ji tam mohl zanechat předchozí host s morálkou autora, který si to pro oživení mohl také vymyslet



Například je Polsko vyspělejší v tom, že odmítá ... (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Pátek, 23. březen 2007 @ 11:28:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
http://prolife.cz/media/index.html?action=2&fd=218



Re: V čem je Polsko duchovně vyspělejší než "ateistická" ČR? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 23. březen 2007 @ 11:34:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Miloslave,

Srovnani s kriminalitou na Malte kulha, protoze Malta je malicky ostrov a na malych ostrovech je kriminalita obecne nizka. Kdyz nekdo napr. na malem ostrove ukradne auto, tak co s nim - nema s nim kam ujet atd.

A ze by trestnou cinost v Polsku pachalo jen tech 10 procent co se nehlasi ke katolicismu? To uz je opravdu usmevne.


zdravi

reformovany



Miloslav (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 23. březen 2007 @ 12:57:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Ahoj Nulo, náš Pán Ježíš nám nesllíbil, že budeme bezchybní.—
O tom vůbec nebyla řeč a jak vidím odpověď na moji otázku nezazněla.
--Co se týká kriminality v polsku měl by jste sem dát nějaké statistiky s odkazy abychom mohli poznat jaká je kriminalita na počet obyvatel—
Tyto údaje jsem měl k dispozici asi před rokem-byly tam údaje i z ostatních zemí střední Evropy ohledně kriminality ,pokud máte ovšem pochybnosti myslím,že není zas takový problém si to jinde ověřit,když mě stejně nedůvěřujete  
 --a neměli bychom zapomínat i na to, že Polsko má  38 622 660 obyvatel (31. na světě, 2004) http://cs.wikipedia.org/wiki/Polsko--
Teď netuším co tím chtěl basník říci? Například počet vražd byl samozřejmě přepočítán na 100 000 obyvatel
 --To co možná považujete za "normální mládež" je jenom důkazem toho, že stačí 10% ateistů (i méně) na to aby se skazili i křesťané natož rozložil celý národ.—
Nesmyslná výmluva až komického charakteru -se mi někdy zdá jako by jste občas žil na jiné planetě. 

 --To je jako u nás kdy se stejně jako i v Polsku na tomto stavu poepsali desítky let socialismu.—
Opět výmluva všechno svádět na socialismus. Vemte si pak pobožné USA –nejvíce věznů na světě společně s Ruskem na počet obyvatel
 
--Zkuste zjistit jaká je kriminalita např. na Maltě já jsem na betón přesvědčen, že menší neboť se měli svobodu na rozdíl od nás.—
Nesrovnatelné viz. reformovaný navíc jiný region  

--Ta příhoda s Biblí a "pozvánkou" nic může znamenatí znamenat pouze to, že ji tam mohl zanechat předchozí host s morálkou autora, který si to pro oživení mohl také vymyslet—
Opět bagatelizování .Zklamu vás –ona pozvánka do bordelu pocházela od hotelu a byla i na ostatních pokojích (současně s tou Biblí) ,zřejmě měli nějakou obchodní dohodu s oním zábavním podnikem.
--jenom si myslím, že pokud jsou to praktikující křesťané tak, že májí větší morální blok ke zlu. Prostě mají určité mantinely za které většina z nich nejde.—
To jsou teoretické úvahy jak lze vidět v praxi to funguje jinak.Ono strach z posmrtného zatracení může hrát určitou roli,ale to bylo i ve středověku navíc zločincům hrozila i za krádež smrt či těžké fyzické tresty, přesto se kradlo,vraždilo atd.  



Jsou občané Polska spokojeni s prokatolickou vládou ? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 23. březen 2007 @ 14:17:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poláci jsou s bratry nespokojeni. Proč?

Václav Burian


Každý, kdo ještě pamatuje, že Polsko bylo nejzbídačenější ze všech západních gubernií sovětského impíria, se snad z té zprávy těší.

"Růst průmyslové výroby v Polsku v únoru zpomalil na 12, 9 procenta z revidovaných 15, 4 procenta v předchozím měsíci. Oznámil to dnes statistický úřad. Tempo růstu zaostalo za očekáváním analytiků, kteří počítali se zvýšením o 13, 5 procenta," čtu v Aktuálně.cz, zrovna když se chystám psát tento polský příspěvek. Přestože se píše o zpomalení, samotná rychlost růstu je stále vysoká.

Dobré zprávy
Z Polska přicházejí další dobré zprávy. Po ošklivém lustračním skandálu, kvůli němuž se musel vzdát úřadu varšavského arcibiskupa papežem čerstvě jmenovaný kandidát, se zřejmě našel kandidát vhodnější.

Arcibiskup Kazimierz Nycz by zřejmě mohl uklidnit rozjitřenou náladu a také by mohl pomoci udržet církev v rozumném odstupu od politické sféry. Což dodejme se i v posledních letech dařilo. Biskupská konference už na rozdíl od počátku devadesátých let nespojovala naděje s jednotlivými politickými uskupeními, která mívala ostatně v Polsku dost krátký život. "Ve chvíli, kdy by se církev jakkoliv zapojila do politiky, dříve či později by se stala nástrojem jedné orientace a přestala by být otevřená vůči všem," řekl arcibiskup Nycz v rozhovoru pro krakovský Tygodnik Powszechny.

Biskupům v tomto směru ovšem nejeden problém zůstane: i když církev jako celek se dávno s žádnou konkrétní politickou stranou nespojuje, zůstávají některá katolická média, která propagují politickou orientaci jednoznačnou. Z nich ovšem nejvlivnější je koncern sdružující Radyjo Maria, list Nasz Dziennik a televizi Trwam; ten nejen strany známkuje, ale má ambice strany tvořit či jim odnímat důvěru.

Horší zpráva a jedna záhada
Podle nejnovějšího průzkumu veřejného mínění renomované agentury TNS OBOP 77 procent Poláků hodnotí práci vlády jako špatnou a 63 procent jich hodnotí záporně i působení prezidenta.

Jen necelých třicet procent je toho názoru, že prezident Lech Kaczyński plní své povinnosti dobře. S jeho bratrem premiérem je spokojeno pouhých 23 procent dotázaných.

Není vlastně ale tolik divu. Odpovědět, v čem je nynější vládně-prezidentská formace, jejímž jsou dvojčata Kaczyńští emblémem, úspěšná, je těžké. Pokud je dnes Polsko mravnější nebo méně mravné než dřív, je to výsledek hlubšího vývoje společnosti, ale v to, že vláda provedla slibovanou morální revoluci, už patrně věří málokdo. Nebo je morální obrat a slibovaná (očištěná) čtvrtá republika teprve přede dveřmi? Ale jak se to pozná? Podle redukování každého protestu na pikle komunistů, postkomunistů a kryptokomunistů, jak to zrovna vyzkoušel ministr za Ligu polských rodin Mirosław Orzechowski vůči protestujícím učitelům?

Jestliže v Polsku trvá velmi živá veřejná diskuse v názorově i formálně pestrých médiích, jestliže pokračuje hospodářský růst, je to spíš tím, že nynější vládní formace hodně mluví, ale přece jen nepřešla na jak se v Polsku říká ruční řízení politiky a hospodářství.
Sama skutečnost tedy chválí stát spíše liberální, ačkoliv on sám jako by mnoho stoupenců neměl. Navzdory nespokojenosti s vládou a prezidentem se počet stoupenců stran příliš nemění v žádném směru. Levice a liberálové jsou stále slabí. A Občanská platforma, nejsilnější opoziční strana, v mnohém připomíná Právo a spravedlnost, nejsilnější stranu vládní. Dvojčata to možná nejsou, ale hledat rozdíly vyžaduje oko poměrně bedlivé.



Autor (1959) je novinář, polonista, redaktor Listů,




Re: V čem je Polsko duchovně vyspělejší než "ateistická" ČR? (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Pátek, 23. březen 2007 @ 14:46:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, Polsko je nesrovnatelně více náboženské než Česká republika. Ale co se týká duchovní vyspělosti jsme na tom, myslím, zhruba stejně. Leckterý nevěřící je více duchovní než leckterý věřící křesťan.



Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy