Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472140
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM?
Vloženo Čtvrtek, 14. červen 2007 @ 16:21:01 CEST Vložil: bolek

Listárna poslal gregorios777



Často se zde setkáváme s kritikou katolíků z pera protestantů. V zájmu objektivity ( a také proto, že mě to zajímá ), bych velmi rád věděl, co přesně mají naopak katolíci vůči prostestantům. Díky za odpovědi kvalifikovaných katolíků.


Podobná témata

Listárna

"CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 26 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM? (Skóre: 1)
Vložil: Seraphim v Čtvrtek, 14. červen 2007 @ 17:51:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Pravoslavní a katolíci vytýkají současným protestantům, že mají zejména na západě kněžky - čili farářky, kazatelky a tím nežijí dle Písma svatého.

Katolíci vytýkají současným protestantům i pravoslavným, že obvykle jejich nejvyšší představitelé mlčí k vraždění dětí umělými potraty, k vraždění dětí potratovou antikoncepcí (hormonální, nitroděložní), k umělému oplodňování - neinformují, že je spojeno s vražděním dětí při pokusech na embryích, při spontánních i umělých potratech po implantaci embryí do dělohy. Protestanté a pravoslavní pak z nevědomosti vraždí své děti - to však nezůstává bez Božího trestu, oni však nechápou proč ten trest přišel a omylem se cítí jako nespravedlivě potrestaný svatý Job (Job trestán Bohem nebyl - byla jen přezkoušena jeho věrnost Bohu).



Re: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM? (Skóre: 1)
Vložil: becher v Pátek, 15. červen 2007 @ 10:59:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokusím se vybrat pár rozdílů, ne všechny bych ale nazval přímo výtkami.

1. Katolíci nepřijímají Lutherovu a Kalvínovu věroučnou nauku, ale hájí tradiční křesťanskou nauku tak, jak byla postupně definována církví a jak je z drtivé části společně vyznávána s pravoslavnými.
2. Katolíci nepřijímají modernistické teorie, jako je např. odmítání božství Kristova či odmítání stálého panenství Jeho Matky. (Zde je třeba říci, že modernismus je tradičnímu protestantismu zcela cizí.)
3. Rovněž nepřijímají snahy relativizovat a zpochybnit tradiční, po dvě tisíciletí jasné a nepochybné normy dobra a zla, představy o tom, co je a není hříchem. (Opět se vesměs netýká, resp. do nedávna netýkalo tradičního protestantismu.)

Protestanty nevnímají jako jednotnou skupinu, ale konglomerát církví s rozličně formulovanými teologickými názory. Snaží se vůči nim o stálý ekumenický dialog, který je ovšem podmíněn i vůlí druhé strany. Pokud je pro některou radikálně-protestantskou skupinku katolická církev nevěstkou babylónskou a papež *****m, sotva se s ní lze na něčem rozumném dohodnout.



Re: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM? (Skóre: 1)
Vložil: Sendy v Pátek, 15. červen 2007 @ 13:49:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mnohým protestantom (túto web stránku nevinímajúc) vôbec nejde o to, aby oponovali skutečnej náuke katolíckej Cirkvi. Vytvárajú si vlastnú interpretáciu katolíckej náuky, ktorá je od skutočnej katolíckej Cirkvi značne vzdialená a túto svoju interpretáciu katolíckej náuky potom podrobujú zdrvujúcej kritike. Vytrhujú z kontextu katolíckych vieroučných dokumentov jednotlivé vety a stavajú ich proti vlastnej interpretácii Písma. Taktiež často nerozumejú (alebo nechcú rozumieť) termínom, ktoré vo svojích dokumentoch používa katolícka Cirkev (napr. zásluha, uctievanie, Apoštolská tradícia, apoštolská postupnosť, nástupcovia apoštolov, odpustky...) a nasilu im pripisujú význam, ktorý im katolícka Cirkev nedáva. Pri serióznom dialógu by sa očakávalo, že protestant povie katolíkovi: "V dokumentoch katolíckej Cirkvi som čítal  takúto vec.  Ako to katolícka Cirkev vlastne myslí? Ako tomu mám správne rozumieť?" Namiesto toho však mnohí protestanti pripisujú vlastnú interpretáciu katolíckym dokumentom a keď sa aj nejaký katolík snaží vysvetliť, že katolícka Cirkev pod takýmito slovami a takýmito úkonmi má na mysli niečo úplne iné, mnohí protestanti radšej zostanú pri svojej interpretácii katolíckeho učenia, aby mali proti čomu protestovať. Darmo môže katolík vysvetľovať, že Máriu nepovažuje za Boha alebo že neopakuje Kristovu obetu na omši, protestant pozná najlepšie, ak to katolícka Cirkev vlastne myslí a on "vie", že Márii vzdávajú katolíci Božskú úctu a opakujú nedostatočnú Kristovu obetu na každej omši. 
Katolíkom teda na mnohých protestantoch vadí takáto tvrdošijná zátvrdlivosť a neschopnosť normálne diskutovať a argumentovať.

Taktiež je na protestantoch neprijateľné to, že za základ diskusie pokladajú samotné Písmo, pričom neotrasiteľne veria práve svojmu súkromnému výkladu Písma, ktoré neodôvodnene a nedokázateľne pripisujú inšpirácii Ducha, hoci je evidentné, že to množstvo protestantov, čo sa odvoláva na dary Ducha Písmo vykladá rozlične. A taktiež je neprijateľné to, že pokladajú samotné Písmo za základ všetkých diskusií, pričom ignorujú a spochybňujú učenie tých, ktorí rozoznali pravé biblické spisy od falošných, čím zostavili biblický kánon, a spochybnením ich učenia vlastne spochybňujú aj samotné Písmo.

A napokon je na protestantoch neprijateľné, že kresťanského Boha zdegradovali na pohanskú obludu, ktorá je rozhnevaná na hriešnych ľudí akýmsi "spravodlivým" násilníckym citom, ktorý musí byť utíšený nejakou obetou, a tento násilnícky Boh nie je schopný uspokojiť sa ničím menším ako krvou svojho vlastného Syna. Schladiac svoj hnev na svojom nevinnom Synovi je potom schopný tolerovať hriechy tých, ktorí uverili, že Boží Syn bol popravený namiesto nich, a akýmsi právnickým spôsobom ich navonok vyhlasuje za spravodlivých (vonkajškovo a právnicky im spravodlivosť len pripisuje či pripočítava) hoci spravodlivými skutočne nie sú, čím sa vlastne dopúšťa podvodu a klamstva. Je to prakticky jednoduchá analógia primitívneho pohanstva, kedy človek, ktorý sa cíti pod tlakom hnevu božstva, predhodí mu nejakú obetu (nejakú ovcu, alebo keď je božstvo náročnejšie, tak nejakého býka), aby utíšil hnev božstva a aby mu božstvo dalo pokoj. Keď má božstvo býka, je spokojné a toleruje človeka, prípadne urobí z človekom výmenný obchod: za ovcu úrodu, za býka zdravie a protestantizmus - za Božieho Syna, pokoj od Boha a večný život.

Na záver chcem veľmi vážne zdôrazniť fakt, že to, čo som napísal, sa vôbec netýka všetkých protestantov. Katolík vníma protestantov ako množstvo najrozličnejších vyznaní a preto aj takéto moje tvrdenia sa zákonite nemôžu vzťahovať na kompletne všetkých protestantov. Chcem povedať, že aj medzi protestantmi sú ľudia, ktorých si nesmierne vážim a obdivujem ich. A aj keď neprijímam všetko, čo tvrdia, som presvedčený o ich čistých úmysloch a o ich úprimnom hľadaní Boha.

 



K tématu: (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 16. červen 2007 @ 00:37:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Yves Congar napsal knihu "Rozdělená církev (Zásady katolického ekumenismu)".

Není tu někdo, kdo umí francouzsky a četl tu věc?
Byl bych rád, kdyby se zde objevila stručná rešerše. Bylo by to z pera povolaného člověka na téma - jak se k nám staví katolíci.

Děkuji,   Olin



Re: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM? (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Sobota, 16. červen 2007 @ 17:31:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vzájemným vyčítáním, nic nevyřešíme a jak nás dějiny učí mnohdy se po výčitkách sáhlo k razantnějším metodám. Rozpory ve výkladu Písma a v učení budou provázet křesťanství asi po celou dobu jeho existence. Tyto rozpory lze brát i jako výzvu, například k pokoře, protože vážit si víry druhého a uznat, že i on může být -stejně jako já- na dobré cestě není jednoduché.
Vede to i k poznání a důvěře v Boha, neboť On může přivést k sobě kohokoliv a způsobem ja uzná za vhodné, bez ohledu na naše názory.
Myslím si,že dobrá víra se pozná kromě jiného i postojem k lidem v jiných vyznání a dokonce i lidem mimo křesťanství. Čím víc mám potřebu tyto lidi zatracovat nebo brát ji naději na spásu, tím víc bych se měl nad sebou, svou vírou a chápáním Boha zamyslet. Myslím si, že člověk vyrovnaný (nejen ve víře) nemá potřeba nikoho zatracovat nebo odsuzovat a to ani člověka ani jeho církev.
Místo výčitek a vzájemného odsuzování je lépe se za sebe modlit a svěřit naše starosti Bohu, On sice nás nesjednotí ( tady na zemi) ale může naše srdce naplnit pokojem. Tak zkusme se nebát a otevřím mu svá srdce.

Honza



Re: CO KATOLÍCI VYČÍTAJÍ PROTESTANTŮM?, příklady z dějin (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 16. červen 2007 @ 20:34:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevrtám se moc v diferencích mezi církvemi, ale na životopisu Zwingliho mne zaujalo, že počet ´svátostí´ zredukoval na dvě : křest a Večeři Páně.
Manželství se tak stává nesvátostným životem a proto je lehčeji možné ho rozvést. Mazání nemocných olejem s moditbami, jak poisuje sv. Jakub v svém listu a nebo pokání (zpověď, svátost smíření) už tím není svátost.
Reformace rozvázala celibát (vcelku možno souhlasit), tím vrátila praxi do doby před 1200 a také umožnila vykládat Písmo podle toho, jak kdo chápe.
Na okraj: rozpory o výklad Písma se táhnou celým středověkem,
jen dvě zmínky : (1) Duns Scotus byl podezíraný za svůj výklad  stvoření, že všechno vyzářilo z Boha (emanace) (podobně tvrdí rabíni, že vycházející prvky z Boha zářily),
(2) ve františkánském řádu vznikla myšlenka, že když byl Kristus chudý a jeho učedníci také, má být bez majetku také celá církev. Odvozovali to ze slov ´ptáci mají svá hnízda, ale Syn Člověka nemá, kde by hlavu sklonil´ ( to se ale nemusí týkat chudoby, ale stálého příbytku, nebo přijetí Syna) a ze slov´neberte si na cestu měšce´, ale to znamená, že každý se o ně po cestách postaral podle starodávného izraelského pohostinství.
Tak vznikla myšlenka na ´chudobu´, a vzniklo radikální křídlo ve františkánském řádu zvané ´spirituálové´, z nichž Vilém Occam požadoval po papeži, aby on ani celá církev nevlastnili ani budovy, ani majetek a žili v budovách, které by patřily jiným atd. Dnes by takovému názoru tleskali ti, co chtějí okrást církev jako za předešlých 40 let.
Množství jiných sporů by bylo tady zbytečné rozvíjet.
Tedy to byla zmínka, že spory se táhly celou dobu. Reformace umožnila, aby vykladači podle různých názorů nebyli pronásledováni. 
Ale ani protestanti nebyli jednotní v otázkách svobody. Když  Linné publikoval svoje dělení rostlin podle květů, ozvaly se protestantské hlasy, že něco tak krásného v Božím stvoření nemůže mít pohlaví.
Jejich námitky se zakládaly na nesouvisející skutečnosti: pohlavní orgány člověka jsou při břišní měkké stěně blízko čisticím orgánům (konec střeva a vývod měchýře) a proto se každý člověk stydí se obnažit, ne kvůli pohlaví, ale kvůli čistotě.  I když je pravda, že činnost pohlaví má vliv na změnu metabolismu (a v souvislosti s tradicí se 2. února slaví památka očišťování rodičky P. Marie, jejíž duše nepotřebovala očištění, ale tělo se potřebovalo zotavit za šest neděl a jako osoba potřebovala uvedení do společnosti po porodu).
Nesouvisejícím postojem k místům na těle s pohlavím došlo ve Švédsku (i jinde) k dojmu či názoru, že pohlaví je nečisté. Ovšem rostliny nemají speciální vyměšovací orgány, zbavují se předmětů látkové výměny celými listy a kořeny, tudíž nemají žádné orgány, které by vzbuzovaly dojem nečistoty. A proto podle protestantů ve Švédsku nemají ani pohlaví, to byl názor za doby Linného.
O úrovni takového teologického (a vůbec logického) myšlení si můžeme domyslet svoje.
Ale jako katolíci, tak i protestanti se vždy za všech okolností považovali za svéprávné a schopné.
A tak celá škála otázek, jako vliv milosti, Eucharistie, jak očistit duši = vyznat hříchy (a nezpovídat se), křest a mnohé jiné zaměstnávaly církve na všech stranách ještě až do dnes.
Reformace také zavedla bohoslužbu v domácím jazyku a větší účast laiků na životě v církvi, k čemuž se katolická církev dopracovala až ve 20. století.



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy