Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 488 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486031
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8.
Vloženo Pondělí, 05. listopad 2007 @ 08:48:24 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal IC 434

Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8.

8. Quo vadis charismatické hnutí?

Charismatické hnutí opětovně přineslo do naší země větší důraz na znovuzrození člověka.

Rovněž znovuotevřelo otázku duchovních darů. Mohli jsme v něm vidět osobní zážitky s Bohem, poznat, že Bůh je opravdu živý a jedná i v dnešní době. Za to mu patří bezesporu kladné body. A ne na posledním místě bylo (a stále je) i silnější volání po osobní čistotě a svatosti, důraz na odpor k hříchu, jako i touha po zvěstování evangelia apod.


Ale mnozí charismatičtí vůdcové hnali za každou cenu hnutí bezhlavě stále dál ve víře, že nastává konec světa a druhý příchod Ježíše je za dveřmi. I proto zůstali jen u těch zážitků, nic jiného nemělo pomalu cenu, jen evangelizace. Právě důraz na zážitky za každou cenu se stal takovou první Sirénou co sladkým zpěvem zmámila hnutí z cesty. Do každého intimního vztahu patří emocionální zážitky. Patří do manželského vztahu muže a ženy a nejinak je tomu i ve vztahu člověk-Bůh. Jenže tak jako manželství nemůže být postaveno jen na sexu, tak ani vztah mezi člověkem a Bohem nemůže být postaven jen na emocích. Vztah postavený jen na prožitcích je nestabilní a povrchní vztah. Nejde do hloubky a těžko pak překonává nástrahy takovému vztahu postavené.


Charismatické hnutí ty nástrahy nepřekonalo. Spontánnost a zamilovanost nepřešla do opravdové a hluboké lásky. Přesvědčení vůdců, že teď to dělají dobře a líp než všichni ostatní, přineslo pravý opak prohloubení vztahu. Do čela sborů nastoupili kazatelé mnohdy pohrdající hlubším studiem a jinou než charismatickou teologií. Znalosti nelze nahradit nadšením. Tento nadšenecký amatérismus se nakonec projevil. Hnutí zextrémovalo.

Dnes můžeme i z úst představitelů charismatické hnutí slyšet slova o krizi. Sbory početně stagnují, z mnoha z nich už nejsou ani klasické živé probuzenecké sbory. Jiné se ovšem pořád více a více extrémují a obviňují ty první z malého nadšení a zapálení. Cestu jak z toho ven si hnutí naplánovalo v najití těch pravých apoštolů a proroků, kteří hnutí vyvedou z krize. Má to být ještě větší návrat k praxi prvotní církve a celé té myšlence se začalo říkat apoštolsko-prorocká reformace.

Jen to hledání těch správných apoštolsko-prorockých autorit zatím nějak pokulhává. A mám obavu, aby nenašli pravý opak.

V celém hnutí je kladen velký důraz na podřizování se a neodporování autoritám. V poslední době se k tomu přidává manažerský přístup, snaha o ještě větší disciplínu a budování pevné organizace naddenominačními institucemi. Přičteme-li k tomu velký důraz na prožitky, zázraky a skoro nekriticky přijímaná proroctví, jako i velkou touhu po duchovních věcech, tak máme skvělé zřízení s báječně připraveným podhoubím pro nástup opravdového diktátora. Takový nesvobodný systém si doslova říká o zneužití.

Ne nejsem ani moc příznivcem myšlenky, že právě charismatické hnutí bude spolu s Katolickou církví po ekumenickém propojení onou šelmou ze zjevení. Jednoduše nejsem zastáncem této myšlenky, protože to nevím. Jen mne mrzí, že hnutí, které mělo zpočátku velký potenciál i nesporné Boží požehnání o oboje přišlo. Nedokázalo přejít z dětského věku do dospělosti. A snaha o tento přechod je nyní dělána dost nebezpečnými postupy.

Za povšimnutí stojí i změna v názoru na práva žen. Stále více a více se charismatické učení v této otázce blíží k názoru totožnému s organizací Svědků Jehovových. Podobně jako sbor, vidí nové charismatické učení i rodinu. Muž je nadřazený a žena je odsunuta do role podřízené a vždy poslušné osoby. Dokonce situace došla tak daleko, že jsem slyšel charismatického kazatele kázat, navzdory kolektivně přijatému denominačnímu řádu, jasně proti ženám jakožto starším ve sboru.

Zamysleme se nyní nad tím, co by charismatickému hnutí nejvíce prospělo při přechodu z dětství do dospělosti. Osobně si myslím, že rozhodně profesinalizace vedení (a to i na úrovni vedení sborů) ve smyslu teologického, nejednostranného vzdělání bez povyšování charismatického poznání. Jinými slovy: trochu pokory. Dále pak znovuprojití a uvolnění prostoru pro svobodnou diskuzi k bodům, které jsem načrtnul v kapitole O co jde. A jednoznačně je to opuštění metod autoritativního vedení. Dokud se bude vedení nadřazovat nad prosté členy sboru, tak nelze o svobodné diskuzi a církvi mluvit. Tam kde není svoboda, tam nakonec je jen minimální, nebo dokonce žádný rozvoj. Tak tomu vždy bylo, je a bude. Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího, než je demokracie. A právě svobodnou demokracií v církvi je možno skrze znovuzrozené osoby uskutečnit aspoň trochu Boží vládu. To je ta vysněná teokracie. Líp ji na tomto světě praktikovat nelze.

Každý extrém je nezdravý. V církvi je nezdravý jak ten pravicový, extrémně-liberální přístup, kdy nakonec zcela zaniká pohled na Ježíše jako na jedinou cestu k Bohu, tak i ten levicový extrémně charismatický přístup. A pokud charismatické hnutí neopustí extrémní názory, nebude uzdraveno. Právě snaha o větší a dokonalou organizovanost, jako i změna názoru na práva žen a hledání apoštola-vůdce, to jsou další varovné signály co vydávají zprávu o tom kam celé hnutí směřuje. I v tomto pojetí se stále více blíží pojetí organizace Svědků Jehovových, Moonistů a dalších sekt. Každopádně osud charismatického hnutí je nyní hlavně v rukou jeho vůdců. Ale nejen jich. Pokud se běžní členové nechají dobrovolně a slepě zavádět na jinou cestu, jsou stejně vinni jako vedení.


 
Obsah publikace Skrytá tvář charismatismu:
 

Předmluva

 
I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí
 


II. Svědectví
 
2.     Vladěnka
9.     Desátky
13.   Trojí lid
14.   Učedník
16.   Vlny
19.   Závěr


III. Bitvy

 
1.     Počátky
3.     Sola pastor
5.     Chronologie
6.     Panta rhei
9.     Exodus


IV. Nesnesitelná lehkost křesťanství
 
1.     Počátky
2.     Starší
3.     Rozhodování
4.     Odchod, omluvný list
5.     Svoboda a svědomí
6.     (Ne)rovnost
7.     Závěr
8.     Post scriptum..

Podobná témata

Charismatici

"Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8." | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8. (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Pondělí, 05. listopad 2007 @ 09:06:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtěl bych jenom připomenout k poznámce v úvodu: "Charismatické hnutí opětovně přineslo do naší země větší důraz na znovuzrození člověka.", že baptisté přinášejí tento důraz na znovuzrození člověka v naší zemi již po staletí. Není to tedy žádné novum nebo mimořádný objev a přínos charismatického hnutí.



Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8. (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 05. listopad 2007 @ 09:48:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Baptista má částečně pravdu - ale trošku mimo. Je jasné, že charismatici nevynalezli učení o znovuzrození, ale že přinesli toto učení do denominací, v nichž se "nenosilo". Na druhou stranu - kdyby toto bylo to podstatné, co by přinesli charismatici k baptistům nebo do CB? No jistě - kontroverzní učení o křtu v Duchu svatém, přece.

Já vím, že ajsí měl ty statě napsány, než je zveřejnil, takže s tím nic neudělá, ale znovu se tu objevuje nápadný nesoulad: autor nezná než jednu "odrůdu" charismatického hnutí z jednoho mikroregionu, ale dělá neopodstatněné závěry o "celém hnutí".
Je to směšné. Opravdu nevím, proč se autor nevyhnul této blamáži tím, že by konzultoval svoje poznatky alespoň s tuctem lidí, kteří mají na charismatickém hnutí nějaký podíl.

Nápadné je to zejména na charakteristikách, které uvádí:
 - ačkoli je celkem dobře ověřitelné, že charismatické hnutí je v porovnání se sesterskými evangelikálními a letničními proudy nápadně antiautoritářské, tak autor píše, že  "V celém hnutí je kladen velký důraz na podřizování se a neodporování autoritám"
Taková blbost!
Ne že by to tak NĚKDE nebylo, ale to je proto, že tato příbuzná hnutí a jejich dceřinné církve se navzájem ovlivňují a přejímají některá svá učení napříč.
V případě celkem nesporné autoritativnosti Petra Šimmera, s nímž tady ajsí ve skutečnosti polemizuje, jsem to já osobně viděl odedávna jako projev jeho "cébáctví" - jestli to někoho neurazí - a ne nějakého charismatismu. Ten se u něj projevuje jinde. Vždyť jsme se s ním přece dlouho stýkali a právě v této věci se od nás nápadně lišil!

 - "změna v názoru na práva žen" - no hrůza!
Nepodezírám ajsího ze lži ani náhodou. On prostě vůbec neví!
Mezi charismatiky, i v KS, je dost mizogynů, ale to je proto, že si to mnozí přinesli právě z těch starších hnutí, zejména z letničního prostředí, a zejména také z CB. A ta změna! Právě charismatické hnutí přineslo do probuzeneckých denominací osvobození ženy k duchovní službě, tak jako dříve liberálové přinesli totéž do protestantských církví. Do evangelikálních a letničních církví to přinést nemohli, protože je tam nikdo nepustil. To udělali až charismatici, na druhou stranu jsou někdy ovlivňováni opačně právě z těchto starších hnutí, které jsou mnohým charismatikům vzorem.

Na závěr jistého zklamání z chudoby stati "quo vadis" uvádím, že autorovi přiznávám osobní zaujetí protrpěné na vlastním osudu, ale vytýkám mu značné neznalosti předmětu, o němž spekuluje.

Olin 



Re: Skrytá tvář charismatismu - I. Psychická manipulace v charismatickém hnutí 8. (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Úterý, 06. listopad 2007 @ 08:39:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Oline,
myslím, že tvoje polemika ohledně žen je zprávná, o tom žádná. Velký rozdíl mezi tebou na jedné straně a např mnou a IC na straně druhé je, že my opravdu máme určité negativní zážitky z ultracharismatických sborů (až s odstupem času si člověk to negativní uvědomí v plné síle a umí ho definovat). Osobně tě neznám, ale z tvých článků, informací o KS Samaria a jednoho dosti letmého setkání před mnoha lety jsem získal dojem, že se v KS Samraia praktikuje to, co tu již někdo trefně nazval "charizmatické křesťanství s lidskou tváří". Proto v době, kdy si tvoje ovečky v Samarii užívaly luxusu normálního sborového života (což ti je ke cti), zažívaly stovky lidí v jiných sborech manipulaci, zmatek a trápení (nechci hovořit konkrétně). Proto nám asi nemůžeš úplně rozumět. Charizmatické hnutí, tak jak ho znám v katolické církvi je opravdu něco zcela jiného než to, co jsem zažil u "ultracharismatiků" ve svém městě. Neříkám, že život v ultracharismatickém sboru byl permanentní stres a manipulace, život běžel normálně svojí cestou se svými radostmi a starostmi, ale z dlouhodobého hlediska to orpavdu nebylo normální prostředí pro zdravý lidský a křesťasnký život. Asi také proto ultracharismatické sbory fungují jako průchoďáky, kde se každých pár let kompletně vymění členská základna. Tak to jenom můj postřeh, proč se ti asi zdá, že charismatiky kritizujeme, ale zde se kritizují jen sektářské praktiky (viz znaky definující sektu) v určité části charizmatického spektra nic víc.



Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy