Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 435 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465100
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci?
Vloženo Úterý, 05. únor 2008 @ 08:37:15 CET Vložil: Bolek

Dotazy čtenářů poslal dalibor_drobny

Otázka pro karelse.

Karels napsal v tomto komentáři:

Nikdy jsem nezpochybňoval to, že je Ježíš Bůh!
, ale o něco dále zase toto: Zpochybňuju Ježíšovu rovnost svému Otci – uvnitř trojice.

Upřímně by mě zajímalo, kdyby to rozvedl: co dělá Ježíše Bohem? Co znamená to, že je Bůh?

A v čem následně spočívá zmiňovaná nerovnst?

V čem má Ježíš méně než Otec?

Díky za případnou odpověď i názory ostatních.


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 08:49:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. On jediný je nesmrtelný a přebývá v nepřístupném světle; jeho nikdo z lidí neviděl a nemůže uvidět. Jemu patří čest a věčná moc. Amen. (1 Timoteovi 6:16 ) – řeší otázku podstaty (nesmrtelný) – týká se Boha Otce ne Syna Ježíše Krista.. – Boží slovo musí platit!!
2. Rád bych, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista je Bůh. (1. 1 Korinstkým 11:3) Což dokazuje minimálně určitou hierarchii uvnitř samotné trojice – což už se ocitá mimo katolický ortodoxní výklad..

Více se můžete dočíst tady...  





Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 10:11:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
-- jeho nikdo z lidí neviděl a nemůže uvidět--

Ve Starém zákoně je několik pasáží,kdy lidé tamního Boha viděli pak by neplatilo Hospodin=Otec




Ježíš Kristus Nazaretský - zjevené tajemství Boží (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 11:01:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Osobně si myslím, že naše víra stojí na Kristově lidství a božství. Tajemství preexistence Syna (Logos - Slova) u Otce, prorocké vidění Jeho příchodu a slávy Mojžíšem a izraelskými a judskými proroky... a také Jeho vtělení, život, služba, zástupná smrt za naše "minutí se cílem - čili hříchy", pohřeb, vzkříšení, vystoupení na nebesa a usednutí po pravici Boží. A také tajemství času Jeho druhého příchodu... tento biblický příběh, plný dynamiky...a zároveň biblická fakta, přinášející jejich posluchačům milost, pokoj a poznání pravdy... to vše mě naplňuje bázní před Hospodinem, Bohem Izraele, který se slitoval nad svým lidem i nad pohany... a zároveň nevýslovnou radostí - radostí víry v pravdu slova Jeho evangelia.Janovo evangelium 1,18 "Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn, který je v náručí Otcově, nám o něm řekl."
Takto jsme to my všichni na počátku cesty své víry přijali - kristocentricky. A takto to můžeme a máme ve víře střežit ve svém srdci a předávat dále...
...a tož tak (evangelicky) z Moravy.

daggie :-)



Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 12:57:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Souhlasím, proto musel být Hospodin ve Starém zákoně Syn Ježíš...--

No...:-) jednak ve SZ se o Ježíši ,trojjedinosti apd. nic nepíše a dále Hospodin zlikvidoval či nařídil zlikvidovat cca 2 milióny lidí ,Ježíš v NZ nezabil přímo nikoho.  



Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Úterý, 05. únor 2008 @ 21:22:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"co dělá Ježíše Bohem? Co znamená to, že je Bůh?"

Ježíš řekl: 'Nebo jsem sestoupil s nebe, ne abych činil vůli svou, ale vůli toho, jenž mne poslal...Neboť toto je vůle mého Otce...' Jeho činy jsou tedy plně vedeny Boží vůlí. Jak ale rozlišit Boha od Ježíše? Vždyť Bůh by se neprojevoval jinak.

'...jdu k Otci; neboť Otec je větší než já...' To znamená, že nelze Otce a Ježíše zcela zaměnit. 'V čem následně spočívá zmiňovaná nerovnst? V čem má Ježíš méně než Otec?' Osobně nevím. Možná málo znám Písmo. Možná to nebylo zjeveno. Možná to přesahuje možnosti lidské mysli to plně pochopit.

Elektron se chová při experimentu jako častice. Někdy. Někdy se chová jako vlna. Dokáže si jej člověk představit? Pravděpodobně ne, je to asi nad jeho obrazotvornost. Maximálně dokáže vytvořit teorii a napsat rovnice.

Výroky v Písmu jsou jako výsledky měřeni - něco co známe. Můžeme se snažit najít teorii, která ty výroky spojí do jednotného obrazu. Ale je zaručeno, že takový celkový obraz dokážeme myslí pojmout? Osobně vnímám nauku o Trojici jako takový pokus o sestavení. Nakolik je tento obraz přesný nevím, ale lepšího se mi zatím nedostalo. Každopádně přednost dávám platnosti výroků (pokud jim správně rozumím, což musím přezkoumávat a často korigovat) před platností obrazu - ten je třeba vždy případně přestavět podle potřeby.

Ale myslím si, že víc než o to, abych měl v mysli správný obraz Boží podstaty, jde o to, aby poznal JAK se nám zjevil Bůh v Ježíši, kterého napodoboval Pavel, kterého mám napodobovat já. Asi k tomuto účelu jsem byl stvořen.



Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 06. únor 2008 @ 07:33:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Výroky v Písmu jsou jako výsledky měřeni - něco co známe.--


řekl bych zavádějící tvrzení-měření lze totiž kdykoliv opakovat za korektních podmínek tedy opakovaně potvrdit.Řadu tvrzení v Bibli potvrdit nelze a jsou věroučného charakteru. 
 



Re: Ježíš Kristus je Bůh a přece není roven Otci? (Skóre: 1)
Vložil: dalibor_drobny v Středa, 06. únor 2008 @ 12:04:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Předně díky za odpovědi.

Ke tvým citacím:

On jediný je nesmrtelný a přebývá v nepřístupném světle; jeho nikdo z lidí neviděl a nemůže uvidět. Jemu patří čest a věčná moc. Amen. (1 Timoteovi 6:16 ) – řeší otázku podstaty (nesmrtelný) – týká se Boha Otce ne Syna Ježíše Krista.. – Boží slovo musí platit!!

Nikde v citaci není jasné, že se mluví pouze o Otci. Navíc otázka nesmrtelnosti se týká i Syna, který je Slovo, "a to slovo bylo Bůh" (Jan 1,1), a jeho vzkříšení je toho důkazem. Vždyť Syn sám říká, že "dává věčný život" (Jan 10,28), a jak by ho mohl dát, pokud by ho neměl? Má ho, neboť "jako Otec má život sám v sobě, tak dal i Synovi, aby měl život sám v sobě" (Jan 5,56). Vždyť všechno, co je Otce, je i Syna, "já a Otec jsme jedno" (Jan 10,30), což znamená, že je Ježíš - vtělený Syn - Bůh, jak správně následně pochopili Židé.

Zajímalo by mne však, co rozumíš onou podstatou? Co je podstata?

Já osobně bych to rozdělil následovně:

1) Je Bůh a ten je nestvořený.
2) A pak je stvoření (tedy vše ostatní mimo nestvořeného Boha) a to je stvořené.

Kam zde zařadit Ježíše? Pokud do první "kategorie", pak je Bůh a tudíž "má" vše, co dělá Boha Bohem: nestvořenost, věčnost, nesmrtelnost, všemohoucnost, nepodmíněnost, svrchovanost, svatost, vševědoucnost, moc stvořit a dávat život, moc vzkřísit z mrtvých...

Myslím, že nic mezi Bohem, tedy nějaký "mezistupeň", neexistuje. Že existuje, to tvrdili ariáni, že Logos - tedy Syn - je "prvotinou stvoření", ale ti byli již v počátcích křesťanství odsouzeni jako heretici.

Rád bych, abyste si uvědomili, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy muž a hlavou Krista je Bůh. (1. 1 Korinstkým 11:3) Což dokazuje minimálně určitou hierarchii uvnitř samotné trojice.

Je třeba si uvědomit, jak vlastně mluvit o Ježíši Kristu, je-li Bůh i člověk v jedné osobě. Jsou výpovědi, které vypovídají o jeho lidství, jako "měl hlad", "zemřel", "narodil se". A na druhé straně jsou výpovědi, které se vztahují k jeho božství: je "nesmrtelný", "všemohoucí", "stvořitel", "dříve než se Abraham narodil, já jsem" (Jan 8,58) ad.
V této perspektivě je pak třeba nazírat na biblické výpovědi.
To tedy obecně.
Ke tvému citátu - myslím, že to zvýrazňuje Kristovo prostřednictví mezi lidmi a Bohem, ale v žádném případě to nedokazuje, že by nebyl Bůh. Ono prostřednictví Kristovo se pak děje prostřednictvím jeho lidství, skrze vtělení Boha.
Že jsou v Trojici určité vztahy, to učí pravoslavná i katolická teologie, i některé protestantské církve. Tyto vztahy však nejsou ve smyslu nějaké podřízenosti Syna či Ducha Otci, jako kdyby oni byli něco méně než Otec (to by byla hereze subordinacionismu). Navíc popis těchto vztahů je pouze pomůckou pro naše lidské myšlení a tento popis daleko více neodpovídá skutečnosti vnitrobožských vztahů než odpovídá.
Kdyby totiž Syn byl něco méně než Otec a měl tudíž o nějaké ty "atributy" méně, již by nebyl Bohem a nemohl by říci "já a Otec jsem jedno" nebo "vše co je Otce je i mé". Kristus je však Bohem, neboť Otec mu svěřil vše, co má, tedy kromě své osoby, a podle trinitární teologie na základě Písma mu Syn toto „vše“ opět "vrací zpět". Touto navzájem předávanou plností Otce však není "něco", nýbrž "Někdo" - totiž osoba Ducha. Je zde vidět omezenost našeho vyjadřování, kdy "actus purus", onu "dějovou přítomnost" v Bohu, našimi pojmy rozkládáme do jakéhosi "rozloženého děje" vzájemného "předávání" v Trojici atp.

Jinak zajímavý úryvek, že Ježíš je Bůh, je např.: "Můj Pán a můj Bůh" (Jan 20,28), či Kristovo prohlášení, že on může odpouštět hřích ("Kdo jiný může odpouštět hříchy než Bůh?", Mk 2,7) nebo již zmíněné odkazy na Boží jméno (např. Jan 8,58: "dříve než se Abraham narodil, já jsem.") 

Bráním se pouze nějaké rovnosti Božích osob a jejich stejné podstatě...

Budu rád, když rozvedeš, co míníš onou podstatou.

A ještě k osobě Ducha.

Myslím, že je dosti přesvědčivé, když o Duchu jako o osobě mluví sám Kristus, např. v Janově evangeliu v pasážích o Přímluvci.

„Bůh potvrzoval jejich svědectví znameními, divy i rozličnými projevy své moci a rozdílením -„distribucí“ Ducha svatého podle své vůle.“ (zde se jistě nejedná o nějakou třetí osobu, protože osobu nelze rozdělovat)…

Jak potom vysvětlíš Kristova zaslíbení, např. že "Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek." (Jan 14,23) či "Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm." (Jan 6,56), když se osoba dle tebe nemůže "multiplikovat“?

Stran Ducha pohlédni i např. na závěr Zjevení: "Duch praví" (Zj 22,17) či Žid 10,15. Neosobní moc nemůže „hovořit“, to je znakem pouze osoby.



Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy