|
Právě je 441 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116463307 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu.
Vloženo Čtvrtek, 13. březen 2008 @ 20:34:27 CET Vložil: bolek |
poslal Nepřihlášený O problému smyslu všehomíra, o náboženství a jeho "pravdách", i o "pravdách" vědeckých - z pohledu rebela, fyzika Richarda Feynmana.
Když se řekne „fyzik“, možná si představíte obrýleného profesora, který s vážným výrazem ve tváři ve sklepě rozbíjí atom kladívkem, nebo měří vzdálenost Země-Mars příložníkem. Případně nějakého zarputilého vševěda, kterému není rozumět půl slova.
Ovšem i mezi vědci se vyskytne čas od času týpek jiný, daleko víc sexy. Jako třeba takový Richard Feynman. Ač nositel Nobelovy ceny, byl vše jen ne archeotypní suchopárný vědec. Mimo fyziky se zabýval hraním na bonga, cestoval a luštil mayské hieroglyfy, měl zálibu v otevírání cizích nedobytných sejfů... byl to prostě takový chytráček šikula, který svůj všetečný nos strkal do ledasčeho ... ať to byla výroba atomové bomby, nebo rozbité rádio. Byl i členem komise pro vyšetřování havárie Challengeru a jeho efektní demostrace chybovosti palivových kroužků raketoplánu s pomocí pouhé sklenice vody s ledem vešla do dějin. Jinými slovy, byl to rebel, můj člověk, navíc to byl krásnej chlap, skoro dvojník Jeana Maraise. To se holka prostě neudrží, aby se nezamilovala :-) Četla jsem od něj snad všechna pojednání o fyzice která napsal, protože jsou to spisky čtivé, přístupné i čtenáři se základním povědomím o moderní vědě. Když jsem ale našla v českém knihkupectví útlonkou knížku „O smyslu bytí“, lehce jsem znejistěla: Tak ty taky Feynmane? Nemám ráda takové ty hlasatele všepravd a všemouder, kterým je všechno jasné a smysl všeho mají v malíku levé zadní packy. Nad koupí knížky jsem prostě hodně váhala, láska neláska... Jenže to by to nesměl být Feynman, aby se k tématu nepostavil originálně. Naštěstí nezklamal.
Kniha je přepisem tří přednášek z roku 1963. Byl pozván, aby se podobně jako ostatní přednášející v rámci fóra organizovaného Washingtonovou univerzititou v Seattlu vyjádřil ke smyslu našeho bytí. Nenechte se zmást tím, že je to tak dávno. Myslím, že to co Feynman tvrdí nepostrádá na aktuálnosti a univerzálnosti. Feynmanovo pojednání je o tom, jak je nesmírně důležité, abychom si všichni navzájem přiznali, že nikdo z nás nemá v ničem pravdu a zároveň, že existují tisíce pravd platných současně. Dost podivné tvrzení od vědce, že? Vždyť věda je často v pozici neochvějného hlasatele nějaké pravdy, ne nepodobná zarputilé přesvědčenosti náboženských fanatiků. Ne však dle Feynmana. Ten žádá vědce, aby se upřímně přiznali, že i jejich možnosti poznání jsou limitované – a to nejen dnes, ale univerzálně. Nikdy nebudeme vědět všechno a i to, o čem si dnes myslíme, že "víme", bude pradvědodobně v budoucnosti zpřesněno nebo vyvráceno. Ve vztahu k univerzálním pravdám náboženství, (ateista) Feynman sice hájí právo věřících věřit si čemu chtějí, zároveň však upozorňuje na problém s těmi, kdo prostě něčemu „věří“ aniž by požadovali důkazy. Ti kdo pochybovat nechtějí nebo neumí, jsou nebezpeční nejen sobě, ale i jiným (soudím já).
Za jednu z největších svobod a potažmo i odpovědností člověka totiž považujeme, kolega Feynman i já, právo a povinnost pochybovat. Náboženství je dle Feynmana odpovědí na obecnou lidskou neschopnost vyrovnat se s nejistotou. Je to zoufalé volání po „jistotě“ ve světě, který žádnou nenabízí a neumožňuje. Než se uzoufat strachy z neexistence pevného bodu, než si vytvořit náplastičku v podobě „víry“, to je dle něj lepší se s nejistotou prostě smířit a oslavovat ji. „Kdybychom netrpěli pochybnostmi nebo si neuvědomovali svou nevědomost, neměli bychom žádné nové nápady. Věděli bychom co je pravda, a neexistovalo by nic, co by nám stálo za to prověřovat.“ Teprve v moderní době máme jakés takés právo o věcech kolem nás důsledně pochybovat. Je to obrovská svoboda, kterou nám všechny systémy založené na náboženstvích upíraly (stejně jako systémy totalitní). Feynman tvrdí, že nejistota a pochybnost by neměla být považována za problém. Tvrdí, že je v ní naše největší síla. „Cítím povinnost hlásat význam této svobody a učit, že pochybností se netřeba bát, že je máme vítat jako možnost dalšího rozvoje lidstva.“... „ Ohlédneme-li se zpět do těch nejhorších období naší historie, zjišťujeme, že vždy existovali lidé, kteří v cosi věřili – bezvýhradně a dogmaticky. A svou víru brali tak smrtelně vážně, že trvali na tom, že s nimi musí souhlasit i celý zbytek světa. Načež se začali dopouštět věcí, které byly v rozporu s jejich vírou, jen aby dokázali, že jejich učení je správné.“ ... „Přiznáme-li svoji nevědomost a nejistotu, máme naději, že se lidstvo dokáže vyvýjet bez omezení, že se neocitne ve slepé uličce, tak jako tolikrát v různých obdobích své historie.“ Za víru náboženskou si můžete dosadit jakoukoli jinou dogmatickou víru. Včetně té, že někdo věří, že zná smysl všeho. A tak je Feynmanův příspěvěk do debat ohledně smyslu všehomíra jasný – nevíme jaký je smysl všeho, nikdy se to nedovíme a je to tak rozhodně v pořádku. Tohle tvrzení s radostí podepíšu. A vy?
|
Podobná témata
|
|
Re: Věřící zoufale volá po jistotě; a věda ji nenabízí. Ni (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 14. březen 2008 @ 04:07:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Správně milá dívko, a takhle myslili i zapomenutí vědci dříve. Mikuláš Kusánský okolo let 1400 psal, že Boha začínáme poznávat, až uznáme, že ho neznáme. Psal také o geometrii a odvodil, že když zvětšíme trojúhelník na nekonečný rozměr, bude takový jako kruh, protože i kruh roztáhnutý nad všechny rozměry je stejně tvarovaný atd. Povoláním byl kardinál v úrodném údolí Rýna, znal i Jana Husa a psal o filosofii, např. odvážné pojednání ´Soukromý filosof o mysli´ , kde právě píše, jak lidé mají rozdílné náhledy. Výbor z jeho textů vyšel v českém překladu ve Vyšehradu s výborným doslovem od Freje, kde jsem pochopil podstatu jednání společností. |
|
|
Re: Věřící zoufale volá po "jistotě" a věda ji nenabízí. Ni (Skóre: 1) Vložil: rive v Pátek, 14. březen 2008 @ 06:34:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ale Feynman také našel svůj osobní smysl života (to, co ovlivňuje F. myšlení, konání), jeho smyslem existence, konání je: „důsledně“ o všem pochybovat" (jako nejlepší způsob jak se vyrovnat s nejistotou). Budiž oslavena „Nejistota“ to je ovoce, to je ta největší síla. Feynman kritizuje lidi, kteří dogmaticky v něco věří, a sám vyhlašuje dogma o naději a největší síle: Přiznáme-li svoji nevědomost a nejistotu, máme naději, že se lidstvo dokáže vyvíjet bez omezení, že se neocitne ve slepé uličce, tak jako tolikrát v různých obdobích své historie.“
A tak, když je smyslem našeho života nevědomost a nejistota, tak pak může Feynman klidně deklarovat další své dogma: nevíme jaký je smysl všeho, nikdy se to nedovíme a je to tak rozhodně v pořádku.
Takže zase nic jiného v tomto případě než „nové náboženství“. A jak říká Feynman: „náboženství je lidské volání po jistotě, neschopnost vyrovnat se s nejistotou“. Nevědomost, nejistota to je dogma – Feynmanova obrovná víra o naději pro lidstvo. A nakonec taková dogmatická Feynmanova rezignace, vůbec to nemělo smysl, všechno to mé pachtění, vůbec nevím k čemu to je a je to tak rozhodně v pořádku.
Písmo svaté – jako něco převyšující naše myšlení - slovo od Boha, řešící naše existencionální otázky: Odkud přicházíme, bylo to někdy lepší než teď, proč je ten život takový, bude to vždy takové, co bude potom. Odpovídá i na základní lidskou potřebu volání po smyslu bytí a konání, a tou je láska k Bohu, láska k lidem, život postavený na Písmu svatém. Žádná náplast, žádné lidské slovo.
rive |
|
|
Re: Věřící zoufale volá po "jistotě" a věda ji nenabízí. Ni (Skóre: 1) Vložil: nula v Pátek, 14. březen 2008 @ 08:13:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | --Písmo svaté – jako něco převyšující naše myšlení - slovo od Boha, řešící naše existencionální otázky: Odkud přicházíme, bylo to někdy lepší než teď, proč je ten život takový, bude to vždy takové, co bude potom. Odpovídá i na základní lidskou potřebu volání po smyslu bytí a konání, a tou je láska k Bohu, láska k lidem, život postavený na Písmu svatém. Žádná náplast, žádné lidské slovo--
Řekl bych přání je zde jasně otcem myšlenky.Jak vidno někoho takové myšlenkové konstrukce uspokojí jiného ne. |
|
|
rive (Skóre: 1) Vložil: nula v Pátek, 14. březen 2008 @ 08:24:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | --sám vyhlašuje dogma o naději a největší síle: Přiznáme-li svoji nevědomost a nejistotu, máme naději, že se lidstvo dokáže vyvíjet bez omezení, že se neocitne ve slepé uličce, tak jako tolikrát v různých obdobích své historie.“--
To není přece dogma,ale jeho názor klidně jej můžeš zpochybnit
A tak, když je smyslem našeho života nevědomost a nejistota, tak pak může Feynman klidně deklarovat další své dogma: nevíme jaký je smysl všeho, nikdy se to nedovíme a je to tak rozhodně v pořádku.--
Opět není dogma,ale jeho zkušenost .Ty snad znáš smysl všeho (pokud vůbec nějaký je) nebo někoho takového ? To že jen papouškuješ něco co někdo tvrdí v nějaké církvi,či opěvuješ Bibli kterou si kdysi část lidí prohlásila za Boží slovo poctivě hledajícího člověka jaksi neuspokojí...
|
Re: rive (Skóre: 1) Vložil: rive v Pátek, 14. březen 2008 @ 16:22:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nulo
Ano máš pravdu slovo dogma jsem použila s trochu nadneseným významem, ale v podstatě je to stejné, chtěla jsem říct, že pan vědec také ustrnul na určitém názoru, určité zkušenosti, která je pro něho stěžejní, ovlivňuje jeho pohled na svět.
Na otázku „ty snad znáš někoho…?“ co odpovědět?, když z tvé strany jde jen o otřelý obrat,vypadá, že už máš jasno: „Jen papouškuješ něco co někdo tvrdí v nějaké církvi,či opěvuješ Bibli kterou si kdysi část lidí prohlásila za Boží slovo“
Trochu mi ale děláš zmatek svým tvrzením poctivého hledající Boží slovo neuspokojí. Boží slovo tě neuspokojí, to je jasné, respektuji tvé výsostné právo a povinnost pochybovat. Ale proč hledáš pravdu a k tomu ještě „poctivě“, když pochybuješ, že ji lze nalézt??
Poctivé hledání. Mně se poctivé hledání spíše spojuje s reálnou existenciálni zkušenosti, např. když člověk stoji na prahu života a smrti (např. čeká na určitý zásadní lékařský výsledek). Poctivé hledání určitě není četba filozofických knih, nekonečné diskuze stále dokola, navíc když je tvým výsostným právem pochybovat. A k tomu ještě, když nepochybuješ, tak vlastně zanedbáš svou základní povinnost pochybovat.
rive |
]
|
|
Re: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu. (Skóre: 1) Vložil: Marek2 v Pátek, 14. březen 2008 @ 17:42:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | To jsi mě, rive, překvapila, že jsi četla všechny Feynmanovy knihy. Jeho "Přednášky" mě před dávnými lety přitáhly k fyzice. Díky za zajímavý článek. Citát: "vždy existovali lidé, kteří v cosi věřili – bezvýhradně a dogmaticky. A svou víru brali tak smrtelně vážně, že trvali na tom, že s nimi musí souhlasit i celý zbytek světa. Načež se začali dopouštět věcí, které byly v rozporu s jejich vírou, jen aby dokázali, že jejich učení je správné" považuji za úžasně výstižný. |
Re: Re: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu. (Skóre: 1) Vložil: rive v Pátek, 14. březen 2008 @ 18:44:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Marku 2 Ty a díky? Jak zdvořilé. Prosím rádo se stalo.
rive
Jen tak pro jiné: Samozřejmě, že nejsem autorem článku.
|
]
Re: Re: Re: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu. (Skóre: 1) Vložil: Marek2 v Sobota, 15. březen 2008 @ 16:29:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji rád a často, jen když je za co. |
]
Re: Re: Re: Re: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu. (Skóre: 1) Vložil: rive v Neděle, 16. březen 2008 @ 07:30:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :)))))
Dobře jsem možná blbá, nečetla jsem žádnou knihu od F. znám pouze určitá fakta o jeho životě, fakta o jeho některých myšlenkách. Mě spíše zaujal na těch pár řádcích výše do očí bijící paradox jeho myšlenek. Beznaděj, a to od člověka, který měl obrovské rozumové schopnosti pochopit mnohé ze zákonitosti fyzických dějů. Strach z nalezení pevného bodu. Paradox, že si nedokázal správně odpovědět na otázku, proč ta fascinující dokonalost a přesnost stvoření, fyzikálních dějů.
Dovolím si říci, že je celkem lstivou lži tvrzení, že právo ovšem důsledně pochybovat konečně přináší tu dlouho odpíranou svobodu a je zdrojem dalšího rozvoje lidstva.
Taky si dovolím odhlédnout do minulosti a zeptat se, jestli tou obrovskou svobodou objevovat nová tabu, jestli ta dlouho odpíraná svoboda je to, že F. se klidně v pohodě podílí na realizaci něčeho, co přinese lidstvu smrt a utrpení (pomalé dlouhé umírání).
Objevil si někdy v těch svých F. knihách nějakou moudrou myšlenku, která by tuto svobodu lidstva ve jménu pokroku řešila. Jak si je lidstvo právě v osobách takových Feynmanů samo sobě nebezpečné!!
Zabývá se v některých svých pamětech obdobím, kdy se podílel na realizaci výroby atomové bomby, která byla svržena v Japonsku a nějak tu situaci ozřejmuje, vysvětluje nebo nějak pojmenovává? Jak se zhostil odpovědnosti nebo před ní utekl nebo celý život utíkal? Možná, to bych si přečetla, abych zase nebyla tak blbá, pochopila více motivy lidí, kteří přišli na to „co je rozhodně v pořádku" ( F:„nevíme jaký je smysl všeho, nikdy se to nedovíme a je to tak rozhodně v pořádku). |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Věřící zoufale volá po ´jistotě´ a věda ji nenabízí. Nikomu. (Skóre: 1) Vložil: Marek2 v Neděle, 16. březen 2008 @ 14:34:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Podle Tvého prvního komentáře jsem myslel, že jsi autorem článku, omlouvám se. Od pana Feynmana jsem četl pouze fyzikální knihy. V tom byl vynikající. |
]
|
|
|
|