Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 561 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487093
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl?
Vloženo Pondělí, 17. březen 2008 @ 19:57:30 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal karels

Pokud spolu katolíci a protestanté diskutují, tak vznikají zcela pochopitelně vzájemné vztahy. A to ať už jsou to vztahy pozitivní, nebo vztahy, které už tak pozitivní nejsou. Sympatie si někdy získat nemůžeme to je fakt. Vím a znám to z vlastní zkušenosti, když jste jednou někomu nesympatický, tak ať děláte, co děláte, nezavděčíte se mu se ničím.

Jiné je to, ale ze vztahy, kdy tak říkajíc musíme své partnery v dialogu akceptovat. Zdá se to až neskutečné, tolik věcí nás navzájem spojuje a my to ani nevidíme. My protestanté a katolíci máme přece téhož Boha. Biblické texty jsou pro nás autoritou. Ano jsou tady pohledy, které nemáme stejné. Což je dáno tradičním pohledem – tradicí, který je pro naše bratry a sestry katolíky autoritativní. Ale v zásadě máme mnoho společného. Možná víc než společného, vždyť naše budoucnost je v očekávání příchodu našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista.



Teď zodpovím otázku z nadpisu, „Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? “ Mají svůj smysl diskuzní fora, kde se názorově střetávají i protestanté sami mezi sebou, kde se vyjasňuji názory na různá biblická témata.

Odpověď je jednoznačně ano! Nestanu se katolíkem a naši bratři katolíci zase ne protestanté. Ale rozhovor, diskuze, dialog už o ledačem svědčí. To, že spolu hovoříme, je první krok ke vzájemnému pochopení. Nemusíme s naším oponentem v diskuzi souhlasit. Ale to, že spolu mluvíme, tak něco jasně signalizuje. Signalizuje změnu ve vzájemných vztazích. To, že spolu mluvíme ukazuje na vzájemný respekt jednoho vůči druhému.

Vzájemný rozhovor, dialog může ukazovat na respektování jedné strany diskutujících vůči druhé straně. Ale také ukazuje ještě něco navíc. Jde o odbourání předsudků, předsudků, které jsou paradoxně v této době informační exploze normálním stavem. Proto mně nevadí, když se něco dozvím, proč je Papež neomylný, proč eucharistie je pochopená takto a ne jinak, a tak dále.

Ve vzájemný rozhovorech možná nejde tolik o to, abych svého kolegu v dialogu, bratra, udusil pravdivostí svých argumentů, nýbrž abych vysvětlil, jak já to chápu a proč uctívám Boha zrovna takto a ne jinak. Svůj názor a vyznání, kdy se hlásím k reformaci zřejmě nezměním. Přesto s vysvětlením a pochopením naší katolické protistrany vidím gesto vstřícnosti, gesto, abychom my protestanté pochopili, že i oni patří do rodiny Božích dětí.

Křesťanství není omezeno jenom tím, jak uctívání Boha chápe jednotlivec, nýbrž jak nám ho ukázal Pán Ježíš. Proto vidím nejdůležitější pro vzájemné rozhovory mezi protestanty a katolíky toto slovo Pána Ježíše: „Nové přikázání vám dávám, abyste se navzájem milovali; jako já jsem miloval vás, i vy se milujte navzájem.“ (Jan 13:34) Milovat se navzájem nemusí nutně znamenat souhlas se vším, co druzí dělají a jaké mají názory. Milovat se navzájem právě naopak respektuje rozdíly. Rozdíly, které jsou dány jednak historickým vývojem, tradicí, nebo rozdílný poznáním.

A je to slovo povzbuzení pro naše rozhovory, rozhovory mezi katolíky a protestanty. Minimálně mějme respekt jeden k druhému a neurážejme se. To je obsahem slov Pána Ježíše, které řekl svým učedníků, než odešel ke svému nebeskému Otci. Je to pro nás možná tak trochu výzva, protože budeme nuceni naslouchat něčemu, co nám není vůbec blízké. Ale řekněte mi, vážení čtenáři Grano Salis, je život o něčem jiném?

S pozdravem a přáním pokoje k následujícím svátkům velikonočním přeje, karels





Podobná témata

Ekumenismus

"Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 43 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1)
Vložil: ares v Pondělí, 17. březen 2008 @ 21:58:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karels,

moc ti děkuji za povzbudivá slova. Ta otázka je velice důležitá. "Mají diskuze mezi katolíky a protestanty smysl?" Odpověď je samozřejmě jednoduchá, ale hůře se přijímá...

Samozřejmě, že mají!! Ale!! Pouze mezi lidmi dobré vůle!! Pouze mezi lidmi, kteří chtějí diskutovat... To znamená: Nikoli vnutit svůj názor a druhého ignorovat, ale naopak, nejdříve naslouchat a poté svému partnerovi, který se zase snaží pochopit mne, hezky mírně a s láskou osvětlit svůj názor. Diskuse je možná pouze mezi dvěma bližními, kteří milují jeden druhého, jako sama sebe! Kristus nám sice říkal: "milujte také své nepřátele", ale to samozřejmě neznamená povinost diskutovat s nimi, protože taková diskuse je často nemožná! Kristus také často nediskutoval, ale mlčel, když ho ostatní uráželi... Diskutoval pouze tehdy, když Ho ostatní skutečně chtěli poslouchat!!

Zde ne Granu je to opravdu hodně vyhrocené!! Nebudu soudit kdo zde má, nebo nemá dobrou vůli... Určitě tu ale pár takových lidí je... Jedním z nich jsi pro mě třeba Ty! Celkově ale jsou pro mě internetové diskuse slzavým údolím křesťanství... Když srovnám úroveň diskuzí třeba v bulvárním Reflexu a zde na Granu (ale i na Cristnetu a kdekoli jinde) nevidím mezi nevěřícím a křesťanem VŮBEC žádný rozdíl!! Utěšuju se, že takto na internetu diskutujících křesťanů je jen mizivé procento. Drtivá většina křesťanů co znám "nečetuje", a na moje časté povzdechy nad úrovní internetových diskusí křesťanů, jen nevěřícně a nevědomě kroutí hlavami... Myslím si, že je to také možná tím, že tuto komunikaci vyhledávají ti, kteří nemají možná takovou možnost se setkávat přirozeně naživo... Internet může lidi sbližovat, ale díky anonymitě může stejně tak rozdělovat! Jak patologické vztahy tu na Granosalis panují, jsem měl mimojiné možnost sledovat, když se plánovalo 1. setkání uživatelů Granosalis, které naprosto skrachovalo! Křesťané, kteří se hrdě nazývají církví a dotýká se jich když je srovnávají se spolkem zahrádkářů, se sejít nedokažou, kdožto jiné takové internetové komunity, jako můžou být třeba ti zahrádkáři se běžně scházejí.... To je ostuda! Tomu říkáme evagelizace? Na internetu určitě ne!! Tady jestliže se někdo stane křesťanem nemůže to být naše zásluha, bude to zřejmě nějaký KÁMEN, ze kterého si Kristus sám musel udělat svého služebníka...

Ale abych nebyl jenom negativní... Je tu spoustu lidí, kterých si vážím... Jako katolík budu mluvit o těch protestantech kterým rád naslouchám... Mám rád třeba Tomáše Řeháka z AC.. Herce Davida Vávru z Křesťanského magazínu a člena Českobratrské církve.. Výborným člověkem byl jistě i nedávno zemřelý protestantský biblista Jan Heler. Líbí se mi počínání Coeny. Sympatický je mi třeba Dan Drápal. atd. I tady na Granu jsou lidi, kterým rád naslouchám, ale nebudu je jmenovat. Tady by se to rovnalo hození kamenem. Tito lidé ale jistě dokáží druhému naslouchat.

Také přeji všem, a zvláště Tobě, požehnané ty nejkrásnější svátky v roce.



Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pondělí, 17. březen 2008 @ 23:54:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Nestanu se katolíkem a naši bratři katolíci zase ne protestanté.

Vidis, ja bych zrovna rekl, ze katolici spoustu veci z toho protestantskyho progamu prevzali.
Napriklad protestantskej duraz na Bibli a bohosluzbu v narodnim jazyce.
Napriklad protestantskou predstavu, ze je dulezite a zadouci, aby verici clovek cetl v Bibli k vlastnimu uzitku.
Napriklad do jiste miry i silnej duraz protestantu na vyznam Kristovy milosti pro spasu (proto treba z katolicke praxe zmizely ty nejhorsi stredoveke excesy jako byly odpustky a zastupne pouti a podobne).
A myslim, ze se za tech poslednich pet set let i rozsirila role a vliv laictva v RKC - opet (alespon do urcite miry) v reakci na protestantskou praxi, - zatimco pred reformaci byli radovi verici v zasade postaveni do role pasivnich divaku.

V jinych oblastech se ovsem katolici a protestanti nadale rozchazeji (napr. postaveni papeze, sluzba zen, celibat, mariansky kult a kult svatych).

Protestanti toho od katoliku za tech pet set let podle me tolik neprejali, ale je treba mit na pameti, ze protestantske cirkve zdedily od katoliku vlastne UPLNE vsechno - tedy s vyjimkou tech oblasti, ktere byly podstatou reformacniho programu. Je tu totiz i otazka, co noveho, co by zaroven bylo hodno nasledovani, vlastne z katolicke cirkve za ty roky od reformace vlastne vzeslo...?

Ve sfere dogmatu se jedna povetsinou o veci, ktere se protestantum nezdaji (papezska neomylnost, neposkvrnene poceti, nanebevstoupeni panny Marie).
V oblasti biblistiky a studia Bible jsou protestantska a katolicka biblistika na srovnatelne vysoke urovni, protoze spolu komunikujou.
Ve vecech fungovani a spravy cirkve katolicka cirkev v mnohem teprve dohanela, co v ranem novoveku z trucu zaspala (odtud ten pojem aggiornamento - zdnesneni).

Takze ja si myslim, ze ten dialog ma smysl a ze se ty cirkve navzajem docela zretelne ovlivnujou.

Aviaf



Učení a historie římskokatolické církve je atrapou a kreaturou křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 18. březen 2008 @ 07:44:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš Kristus nedal svým životem příklad mužům ani ženám, aby se zavírali do klášterů, a tak se připravovali pro nebe. Nikdy neučil, že máme v sobě potlačovat lásku a soucit. Spasitelovo srdce překypovalo láskou. Čím více se člověk blíží k mravní dokonalosti, tím je citlivější, tím více vnímá hřích a tím plněji cítí s trpícím. Papež tvrdí, že je zástupcem Ježíše Krista, projevuje však charakter podobný Spasiteli? Poslal Kristus někoho do vězení nebo na mučení proto, že ho neuctíval jako Vládce nebes? Odsoudil k smrti ty, kdo ho neuznávali? Když se obyvatelé jedné samařské vesnice k němu zachovali neuctivě, apoštol Jan se rozzlobil a žádal: "Pane, máme přivolat oheň s nebe, aby je zahubil, jako to učinil Eliáš?" Pán Ježíš se soucitně podíval na své učedníky, pokáral jejich tvrdost a řekl: "Syn člověka nepřišel lidi zahubit, ale zachránit." (Lk 9,54.56) Jaký rozdíl můžeme sledovat mezi postoji Ježíše Krista a toho, kdo se vydává za jeho zástupce.

Dnes římská církev ukazuje světu čistý štít, protože se omluvila za minulost plnou krutostí. Oblékla si šat podobný Kristu, v podstatě se však nezměnila. Základní principy papežství, které platily v uplynulých staletích, platí i dnes. Poučky vydané v nejtemnějších dobách, platí dodnes. Nepřesvědčujme sami sebe. Papežství, jaké jsou dnes protestanté ochotni uznávat, je totéž papežství, které vládlo světu v době reformace, kdy povstávali Boží muži, aby s nasazením života odhalili jeho nepravosti. Dnes je právě tak pyšné a opovážlivé, jako když vládlo nad králi a knížaty a osobovalo si práva, která náleží jen Bohu. Podstata papežství je dnes neméně krutá a tyranská, než tomu bylo v době, kdy pošlapávalo lidskou svobodu a vraždilo Boží věrné. (viz Dodatek č. 40)

Papežství je právě to, co proroctví popisuje jako odpadnutí posledních dnů (viz 2 Te 2,3.4). Součástí jeho strategie je brát na sebe vždy takovou podobu, která nejlépe poslouží jeho cílům. Chameleónská proměnlivost kryje stále stejný hadí jed. Prohlašuje: "Nejsme vázáni dodržovat slovo dané kacířům, ani osobám podezřelým z kacířství." (Lenfant, díl 1, str. 516) Můžeme tuto moc, jejíž tisícileté dějiny jsou psány krví věrných Božích následovníků, nyní uznávat za součást Kristovy církve?




Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 08:55:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Ahoj Karle.

  Myslím, že ta otázka je ještě trošku obecnější, mají smysl vzájemné rozhovory lidí, kteří věří bibli více, než tradici a mezi těmi, kteří věří tradici víc než bibli? Přeci jen to rozdělení "katolíci x protestanti" zavání hned napoprvé válkou. Navíc s římskými katolíky se neshodnou na mnoha věcech mnozí křesťané, nejen protestanti, a jako římští katolíci vystupují vůči křesťanství také jiné skupiny se zvláštním zjevením a výlučností.


  K římským katolíkům jsem napsal článek ze svých zkušeností, Jak zacházet s katolíky. Myslím si, že vzájemné rozhovory mají smysl, ale s vědomím reálné situace. Asi nemá smysl diskutovat s římským katolíkem nad tématy, ve kterých si postavili svoje speciální zjevení nad bibli a biblické verše používají vytržené z kontextu a znalostí historie jen na důkaz svých zjevení - ať už je to změna sedmého dne, změna deseti přikázání, vytvoření papeže, zvláštní praxe křtu, očistec a další dobře známé věci.

  Diskutovat nad takovými věcmi je asi jako diskutovat s někým jiným nad jménem Jehova nebo s jiným nad tím, jestli byl Ježíš větší prorok než Mohamed či jestli je Ježíš další inkarnací Krišny. Taková diskuze s římským katolíkem skončí přibližně stejně - dovíte se přibližně to, co si myslí ŘKC, těžko to, co si myslí římský katolík sám. Je to i proto, že málokterý římský katolík je schopen v těchto tématech myslet něco jiného, to by byl protimluv.

  Z takové diskuze vzniknou jen antipatie. Vychází to i z omezeného pohledu, který ŘKC udržuje. Pro římského katolíka často existují jen "katolíci, protestatní a nevěřící", nemá lepší rozlišení. Dějiny křesťanství pro něj vypadají tak, že od začátku tu byla ŘKC a pak se někdy ve středověku objevili protestanti a to je ten problém. Pokud pak diskutuje, na jakékoliv téma se dívá touto optikou, není často schopen jiného pohledu a to samozřejmě jakokoliv diskuzi dost ztěžuje.


  Dalším nepříjemnou komplikací, kterou je dobré v diskuzi znát, je obsah slov. ŘKC systém je klasické náboženství opatřené nátěrem křesťanských pojmů. Ty pojmy samotné ale mají jiný smysl. Klasicky se na to naráží třeba u pojmu "uctívat", "milost", "spasení" a mnoha dalších. Tyto věci jde celkem dobře překonat, pokud je na obou stranách nějaká vůle ke komunikaci. Pokud máte pocit, že jeden mluví o voze a druhý o koze, je možná potřeba si vysvětlit, co který pojem v diskuzi znamená.


  Jinak jsem to tu několikrát psal: Jako katolík jsem moc vděčný za to, že se našli křesťané, křeří mi kázali Boží moc ke spasení každému, kdo věří, kteří měli trpělivost diskutovat se mnou, i když to bylo dost komplikované a kteří přemohli svůj strach a vysvobodili mě od Neposkvrněného početí. Dřív jsem měl s mnoha lidmi společnou Matku a byl jsem jejich bratr. Teď mám s jinými lidmi společného Otce a jsme bratři. Mohu-li posoudit, je mezi tím hodně veliký rozdíl a to druhé je lepší.



Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:36:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Karelsi,




Ono také záleží na tom, co si kdo od těch rozhovorů slibuje. Pravověrnější římští katolící si od nich mohou například slibovat REKATOLIZACI protestantů podobně jako od ekumenismu viz:

Katolíci přiznávají: Rekatolizace je pravý ekumenismus



zdraví

reformovaný



Re: Mají vzájemné rozhovory mezi katolíky a protestanty nějaký smysl? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 18. březen 2008 @ 09:52:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak jsem si mohl všimnout už dřív, největšími oponenty proti katolictví jsou bývalí katolíci - například reformovaný, cizinec, Irena.

Ale nezlobte se lidi, to, že vás nepřívedli ke spasení v katolické církvi tam, ještě neznamená, že katolická církev nikoho nepřivede ke spáse. Mně skoro připadá, že jste na katolickou církev naštvaní.., ale tam selhal člověk, ne instituce! To bychom podle jednoho mohli soudit všechny! Například Čunek a jeho aféra - a celá KDU-ČSL je zlodějská organizace - ale to přece není pravda.

Ano, na úrovni inistituce se nikdy katolíci a protestanti neshodnou, ale tady na webu diskuzují lidi a ne představitelé katolíků, protestantů. Konkrétně já jsem tady byl vždycky sám za sebe... i proti vůli vedení Apoštolské církve, která nerada viděla, když někdo chodil na Grano salis. (navíc moje neortodoxn názory..)

Takže tady vystupuju jako křesťan, protestant. Vím, že nikoho z katolíků nepřemluvím, aby přestali vyznávat svoje věroučné body... Já jsem navíc přesvědčený, že katolická církev je naprosto neroformovatelná - k našemu (protestantskému) poznání. Takže mně připadá naprosto unavující pořád do katolíků "šít" a opakovat věci o Marii, eucharistii, o Papeži..





Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy