Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 479 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485946
přístupů od 17. 10. 2001

´Mimo ŘKC není spása´
Vloženo Pátek, 21. březen 2008 @ 10:32:49 CET Vložil: Bolek

Katolicismus poslal Hyperion

Od sv. Cypriána z Kartága pochází slavný výrok "Extra Ecclesiam Nula Salus" (mímo církev není spásy). Na jeho příkladu je vidět, jak ŘKC kouzlí s interpretací svých dogmat.

Papež Bonifác VII.

Tento papež vyhlásil v roce 1302 bulu Unam Sanctam, kde se mimo jiné uvádí: "Prohlašujeme, ohlašujeme a definujeme, že pro spásu je nutné, aby každá lidská bytost podléhala (byla poslušná) římskému papeži."

V bule se jasně píše (celý text anglicky), že mimo církev (římskokatolickou) nelze dosáhnout spásy a odpuštění hříchů. Tato bula nese všechny znaky dogmatického prohlášení, o kterém ŘKC věří, že je neomylné.

Další papežové

Papežů, kteří se k tomuto dogmatu přihlásili, je opravdu mnoho, takže vyberu jen dva:

Evžen IV.: "Svatá římskokatolická církev pevně věří, vyznává a káže, že nikdo mimo katolickou církev, nejen pohané, ale i židé, heretici a schizmatici nemůže mít podíl na věčném životě, ale půjde do věčného ohně, který byl připraven pro ďábla a jeho anděly." (1441, Cantate Domino)

Pius IX: "Je jen jedna pravá, svatá katolická církev, kterou je apoštolská římská církev. Je jen jeden stolec založený na základě slov Páně Petrem, mimo které nelze najít pravou víru ani věčnou spásu. Kdo nemá církev za matku, nemůže mít Boha za otce, a kdokoli opustí Petrův stolec, na kterém je církev založena, věří chybně, že je v církvi." (1856, Singulari Quidem)

Zájemce mohu odkázat i na Ubi Primum (Lev XII.), Sumo Jugiter Studio (Řehoř XVI.), Sigulari Quidem (Pius IX.), Jucunda Sane (Pius X.), Ad Beatissimi Apostolorum (Benedikt XV.), Mortalium Animos (Pius XI.) a další. Mnohé lze najít na tomto webu.

Dnešní nauka ŘKC

V současné době se ŘKC teologové přou, je-li nauka o nemožnosti spásy a odpuštění hříchů mimo ŘKC (s pochopitelnou výjimkou těch, kteří nikdy neslyšeli evangelium) dogmatem. Není se čemu divit, když víme, co sama ŘKC říká o dogmatech

(Učitelský úřad církve používá plnosti své moci, kterou obdržel od Krista, když definuje nějaké dogma (článek víry), to znamená, když předkládá závazným způsobem, který vyžaduje od křesťanského lidu neodvolatelný souhlas víry, pravdy obsažené v Božím zjevení, nebo když jako definitivní předkládá ty pravdy, které jsou s nimi nutně spojeny. Katechismus KC §88)

a neomylnosti

(„Tato neomylnost přísluší římskému biskupovi, hlavě biskupského sboru, z jeho úřadu, když s konečnou platností vyhlašuje nauku o víře a mravech jako nejvyšší pastýř a učitel všech věřících křesťanů, který své bratry utvrzuje ve víře … Církvi přislíbenou neomylnost má také biskupský sbor, když s Petrovým nástupcem vykonává nejvyšší učitelský úřad“ především na ekumenickém koncilu. Když církev prostřednictvím svého nejvyššího učitelského úřadu předkládá něco „k věření jako zjevené od Boha“ a jako Kristovo učení, „jsou věřící povinni … k takovému výroku vnitřně přilnout náboženskou poslušností“. Tato neomylnost sahá tak daleko, jak sahá poklad božského zjevení. Katechismus KC §891)

Jak se na otázku spásy nekatolíků (i nekřesťanů) dívá ŘKC dnes popsal pěkně Gojim ve článku Nové dogmatické učenie rímsko-katolíkov, prijaté II. Vatikánskym koncilom a nemá smysl to opakovat. Rozpor nové nauky s minulými prohlášeními papežů je patrný. Je obdivuhodné, jak ŘKC dokáže kouzlit se slovy, aby nemusela přiznat, že jednou dané neomylné dogma bylo z jejího dnešního pohledu chybné.

Závěr

Z výše uvedeného je (snad) patrné, že je nebezpečné prohlašovat lidské názory za zjevenou pravdu Boží. Nejsem odpůrcem existence tradice v církvi (překladatelské, exegetické, bohoslužebné, v otázkách hierarchie atp.), ale je nepřijatelné a nekřesťanské prohlašovat lidské nauky za zjevenou pravdu od Boha, jak dělá ŘKC v případě dogmat (viz třeba tady). Lidské názory jsou často chybné a je přirozené, když člověk, který je např. konfrontován s novými skutečnostmi, názor změní. Změny v dogmatech (extra ecclesiam je jen jedním příkladem z mnoha), které se ŘKC snaží maskovat jako novou formulaci starého učení, však ukazují, že s nimi Bůh nemá nic společného.

Je svým způsobem jedno, odporují-li některá dogmata ŘKC Písmu. Podstatné je, že tato církev svévolně prohlašuje nebiblické nauky za zjevenou pravdu Boží a v některých případech si je podle potřeby mění a upravuje. Právě tato skutečnost je pro mě dostatečným důvodem, abych přestal ŘKC považovat za křesťanskou. Děkuji zejména Ireně, Reformovanému a Gojimovi, kteří mi pomohli vidět můj někdejší omyl.


"´Mimo ŘKC není spása´" | Přihlásit/Vytvořit účet | 201 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Na Grega jsem zapomněl (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 21. březen 2008 @ 10:51:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V poslední větě jsem ještě zapomněl zmínit Grega777, takže tak činím teď. Neznamená to, že s uvedenými ve všem souhlasím, ale opravdu mi pomohli pochopit.



Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 21. březen 2008 @ 10:57:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Písmo je také dogma



Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 21. březen 2008 @ 11:34:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Právě tato skutečnost je pro mě dostatečným důvodem, abych přestal ŘKC považovat za křesťanskou. Děkuji zejména Ireně, Reformovanému a Gojimovi, kteří mi pomohli vidět můj někdejší omyl.

To jako fakt, nebo to je vtip (ironie)?

Jinak: ja jsem obecne cim dal vic skeptickej vubec k samotny myslence dogmatu, tj. vyroku, jehoz platnost se schvali, a tim se na nej musi verit. Proc to cirkev vlastne takhle dela? Ve vede nikdo nesvolava koncil, aby se schvalil druhej termodynamickej zakon. Proste se to formuluje a je na kazdym, aby si to overil, pripadne vyvratil.

Vira sice neni veda, ale nase zkusenost s Bohem je snad dostatecne realna, aby bylo mozne o ni nejak diskutovat a z te diskuse aby vykrystalizovala pravda. Schvalovani takovejch pravd koncilem v historii cirkve povetsinou nebylo nic jinyho, nez upleteni mocenskyho bice na ty, kteri s "nami pravovernymi" nesouhlasili, aby se diskusi jednou provzdy zatnul tipec.

Aviaf



Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 21. březen 2008 @ 11:37:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
... a tak jsi synu Úranův exkomunikoval celou katolickou církev. Gratuluji! Nechť je ti země lehká ve společnosti Bonifácově.


Bonifác byl VIII. ne VII., ale to je detail.
Zajímavější je toto: holoubek sivý vydal zmíněnou bulu Unam sanctam, načež příští rok si pro něho osobně přišel Guillaume de Nogaret, vyslaný francouzkým králem, s Sciarrou Colonnou z Říma, a papeže zajali. Sice byl zanedlouho osvobozen, ale otřesen za pár dní zemřel. Pozoruhodné je nejen to, že se podařilo zajmout tohoto nejvyššího šéfička křesťanstva s pár stovkami vojáků, ale především to, že nikoho ani nenapadlo, aby za to útočníky trestal. Křesťanstvo to totiž většinově papeži přálo. A po jeho smrti si nikdo nic namítat nedovolil.

Nový papež zemřel pár měsíců po volbě a ten další byl Gaskoněc, do Říma vůbec nepřijel, korunován byl v Lyonu a nakonec se usídlil v Avignonu. Tento pravý a jediný vůdce křesťanstva, Klement V., na jednotě s nímž podle utržené věrouky závisí spása, nejprve zrušil platnost buly Unam sanctam pro Francouzské kálovství.  Od té doby, jste-li náhodou francouzi, nemusíte poslouchat papeže a jeho učení, chcete-li do nebe.
Pak papež Klement V. sankcionoval jeden z nejhorších zločinů, jakých se kdy nějaký křesťan dopustil: zrušil templářský řád - na příkaz francouzského krále, který byl, jak právě dokázal, skutečným vůdcem a vrchním pastýřem křesťanské církve. Templáři trpěli v mučírnách a hořeli na hranicích a nejspíš by je mohlo blažit aspoň to, že umírají v poslušnosti papeži a jdou tedy do nebe, kdyby ten parchant Klement V.ovšem tu bulu, která to tvrdila, pro Francii nezrušil! Takhle umírali jako kacíři, protože o tom rozhodl král, a nebe jim podle právě platného katolického učení zůstalo jistě uzavřeno.
¨

...a ten, kdo chce, ať si věří, čemu chce. Já se budu držet Ježíše a sloužit Hospodinu, a nezviklá mě ani gojim, natož jeho dávno mrtví soukmenovci, které jsem zmínil výše.


Olin





Bulu jsem nečetl ale... (Skóre: 1)
Vložil: ares v Pátek, 21. březen 2008 @ 11:41:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bulu jsem nečetl, ale myslím že ty také ne... V té Bule se jistě nemluví o tom že by mimo římskokatolickou církev nebylo spásy, že ne?!

Vždyť vždy bylo mnoho církví plně katolických, které byly na Římu nezávislé, ale přesto respektovali autoritu papeže... Tady ti posílám seznam takových plně katolických církví podle wikipedie:







Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: docent v Pátek, 21. březen 2008 @ 16:46:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím všechny diskutující,
i když tuším, co za následující slova sklidím, přesto je napíši. Taky se omlouvám, jestli se budu opakovat s komentářem některého dalšího diskutujícího, neměl jsem čas pročíst řádně celou diskuzi. Zdá se mě, že v článku došlo k propletení některých pojmů a vyvození mylných závěrů. Autor v textu k Bonifáci VIII. píše, že: “bula nese všechny znaky dogmatického prohlášení, o kterém ŘKC věří, že je neomylné.” Bula, encyklika, exhortace, apoštolské listy a další dokumenty, které vydává papež nejsou samy od sebe neomylné!Tyto dokumenty jsou projevem tzv. “řádného magisteria”, přičemž se jedná o doktrínu, která není neomylná a nezměnitelná. Dogma je naopak neomylné prohlášení církve o víře a mravech a spadá do tzv. “mimořádného magisteria”. Aby nějaké prohlášení bylo dogmatem, musí být prohlášeno “ex cathedra”, což nebyl tento případ! Podobných, mírně řečeno “sporných” prohlášení papežů, lze nalézt v historii mnoho, lze s nimi nesouhlasit, lze je, jak se to mnohdy děje zesměšňovat, ale nelze je vydávat za dogmata. Jako příklady lze napsat papeže Liberia (2. polovina 4. století), který vydal kompromisní, téměř ariánskou formuli o vztahu Otce a Syna; papeže Jana XXII.(14. století), který dokonce učil omyly ohledně eschatologie; Inocenc VIII.(15. století) , který vydal známou bulu “Summis desiderantes affectibus”, která se zabývala čarodějnickými procesy. Konec konců tento papež byl “výjimečný” ve více věcech, zastavil papežskou tiáru i část pokladu, měl syna a dceru a jeho vláda je charakterizována rozsáhlým nepotismem. A co Urban VIII. (1. polovina 17. století) a jeho omyl v případu Galilea Galileiho? Tak by šlo pokračovat dále, ale podstatné je to, že papežové v těchto a podobných případech nemluvili “ex cathedra”, čili jejich výroky nelze považovat za neomylné a dogmatické.
Autor v závěru hovoří o “změnách v dogmatech”, zajímalo by mne, které konkrétní dogma bylo změněno? Pokud někoho zajímá problematika neomylnosti, k čemu se vztahuje, na koho a kdy, dogmat, pramenů víry apod. doporučuji 2. díl učebnice fundamentální teologie “Církev - sloup a opora pravdy” (LANG, Albert. Církev - sloup a opora pravdy. 1. vyd. Olomouc: Velehrad, 1993. 236 s. ISBN 80-902353-3-6.)
Na závěr mi dovolte vám popřát radostné a pokojné Velikonoce v blízkosti vzkříšeného Pána. Radujme se! Ježíš vstal z mrtvých a zvítězil nad smrtí! Ani hřích už nám nemusí nahánět strach, protože jej neneseme sami. On byl vzkříšen pro naše ospravedlnění, tedy aby mohl vzít náš hřích a dát nám výměnou svou spravedlnost! Jemu buď sláva a vláda na věčné věky!
docent




Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 21. březen 2008 @ 18:53:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Mne se to nejak nezda, tenhle nazor.

Podivej, kdybych to mel vyjadrit nejakou vhodnou metaforou, asi bych rekl: evangelium to je jako pisnicka, piskana na pistalku, prosta a jednoducha, ale podmaniva.

Katolicka cirkev a katolicka vira, to je velkej filharmonickej orchestr hrajici tu stejnou pisnicku, akorat ve forme symfonicke basne. Cili je tam mnoho doprovodnych zvuku a mnoho dalsich nastroju, nejen ta puvodni pikola, ale je to furt ta stejna melodie. Jiste je na miste pripomenout, ze ve stredoveku hrali dost falesne, obzvlast dirigent jako kdyby maval uplne jinou skladbu. Jiste je treba zminit, ze ta pistalka dost casto nema solo, a ze ta symfonicka basen je mnohdy spis jen "na motivy" ty puvodni pisnicky, nez aby to byla primo ta pisnicka - ale porad by bylo, myslim, spravedlivy uznat, ze se jedna o tutez melodii a ze ta pistalka tam nekde v orchestru je (byt utopena hluboko mezi zestema). Mnoho mych pratel z rad katoliku tvrdi, ze ji tam slysej. Ja osobne uz ji sice v tom katolickem orchestru neslysim (ostatne to je ten duvod, proc jsem skoncil u dechoveho kvinteta metodistu), ale verim jim. Treba maj proste fajnovejsi sluch.

Pointa cele metafory: dokud katolici hrajou "tu nasu", tak patrej do rodiny. A ja myslim, ze voni tu nasu plus minus hrajou, byt to casto skripe (a komu ne?).

Aviaf



Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 21. březen 2008 @ 22:44:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Hyperione,

K tematu jsem našel dva zajímavé články.



První článek ukazuje spásu v pojetí ŘKC jakési pseudoevangelium: http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/81/zodc8106.phtml

Druhý obsahuje pohled římského katolíka na Florentský koncil: http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/81/zodc8107.phtml


Mnoho zajímavého k tematu se najde i na: http://nkz.reformace.cz/?p=4&pp=topic&string=31.5


zdraví

reformovaný







Re: ´Mimo ŘKC není spása´ (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 21. březen 2008 @ 23:29:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Hyperione,


Hezký kontrast dá srovnání výroků o spáse:


Římskokatolická církev:

"Budeš-li patřit k naší instituci a poslouchat veškeré učení, které naše instituce předkládá budeš nakonec po pravděpodobném pobytu v očistci spasen."

versus

Bůh ve svém Slově - Bibli:

Ř 10,9
"Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen."





Ale postoj ŘKC vlastně není nijak nový. Už v prvním století se vyskytli borci, kteří k pouhé víře v Ježíše Krista přidávali další podmínku:

Skutky 15,1
Tu přišli do Antiochie někteří lidé z Judska a začali bratry učit: "Nepřijmete-li obřízku, jak to předpisuje Mojžíšův zákon, nemůžete být spaseni."


Tehdy šlo o obřizku. V ŘKC jde o dodržování ŘKC zákona: podřízenost papeži, svátostná zpověď etc. Problém ovšem je, že evangelium + cokoliv už není pravé evangelium. Kdysi jsem o tom na Grano napsal článek: EVANGELIUM + Y = FALESNE EVANGELIUM

Toho, jak hezky říkáš, vývojového diagramu spásy podle ŘKC se týkají články:

EVANGELIUM PODLE BOHA VERSUS EVANGELIUM PODLE RIMA


A návrh na vytvoření nové společenské hry podle římského vývojového diagramu:

RIMSKY KATOLIKU NEZLOB SE!!!



zdraví

reformovaný








Stránka vygenerována za: 1.37 sekundy