|
Právě je 555 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116582262 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Nezobrazíš sobě Boha
Vloženo Neděle, 23. listopad 2008 @ 21:17:10 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit:
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: nula v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 07:09:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tito jsou živočichové, kteréž jísti budete ze všech hovad, kteráž jsou na zemi: Všeliké hovado, kteréž má kopyta rozdělená, tak aby rozdvojená byla, a přežívá, jísti budete. A však z těch, kteráž přežívají, a z těch, kteráž kopyta rozdělená mají, nebudete jísti, jako velblouda; nebo ač přežívá, ale kopyta rozděleného nemá, nečistý vám bude. Ani králíka, kterýž ač přežívá, ale kopyta rozděleného nemá, nečistý vám bude. Ani zajíce; nebo ač přežívá, ale kopyta rozděleného nemá, nečistý vám bude. Tolikéž ani svině; nebo ač má rozdělené kopyto, tak že se rozdvojuje, ale nepřežívá, nečistá bude vám. Masa jejich nebudete jísti, ani těla jejich mrtvého se dotýkati, nečistá budou vám: http://www.recepty-online.cz/kralici-maso/http://www.recepty-online.cz/zverina/peceny-zajic-na-cibuli.htmlhttp://second-hand.hyperinzerce.cz/bundy-kabaty/inzerat/927108-kozich-z-bileho-kralika-nabidka-prostejov/http://www.galea.cz/product_info.php?cPath=1_2_3_20&products_id=54&osCsid=13c34a6d557f9d3b5d4e55cde5fcf48ahttp://recepty.vareni.cz/pecene-jitrnice/Ustanovení mých ostříhejte. Hovadu svému nedáš se scházeti s hovadem jiného pokolení. Pole svého neposeješ rozdílným semenem, a rouchem z rozdílných věcí, jako z vlny a ze lnu, setkaným nebudeš se odívatihttp://www.bullova.namieru.eu/files/catalog/1/6/op_vesty_zimne.pdfhttp://www.slunecnizena.cz/index.php?main_page=product_info&products_id=573Mluv k Aronovi a rci: Kdožkoli z semene tvého po všech rodech svých bude míti na sobě vadu, nechť nepřistupuje, aby obětoval chléb Boha svého. Nebo žádný muž, kterýž by měl na sobě vadu, nemá přistupovati: Muž slepý, aneb kulhavý, aneb mající oud některý příliš malý, aneb příliš veliký, Aneb muž, kterýž by měl zlámanou nohu, aneb zlámanou ruku, Aneb hrbovatý, aneb krhavý, aneb kterýž má bělmo na oku svém, aneb prašivost ustavičnou, neb lišeje, aneb stlačené lůno. http://svata-hora.cz/cz/gallery/image/1456/privitani-kardinala-vlkahttp://www.doo.cz/readarticle.php?article_id=1 |
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 07:38:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Hezké věci. Myslím, že všechny patří k pokladům lidské kultury. Jejich smyslem je lépe povznést lidskou mysl k Bohu. Protože to je právě smyslem umění. Umělec, inspirován Duchem svatým svým dílem oslavuje Boha. Krása, vytvořená člověkem, je důkazem toho, že člověk byl stvořen k Božímu obrazu. Protože Bůh tvoří jen umělecká díla, originály. Nikdy ne kopie, či kýče.
Uvedený zákaz Desatera je třeba číst vcelku. Jen tak vynikne jeho skutečný smysl.
Je tedy zakázáno zobrazovat Boha za účelem vytvoření modly (Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit:).
Není mi známo, že by tato zobrazení někteří lidé považovali za skutečného Boha, jen o některých protestantech (včetně autora článku) si nejsem úplně jist. :o))
|
Re: Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: aviaf v Pátek, 19. prosinec 2008 @ 17:48:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek | Nemyslis, ze by bylo na miste treba zajimat se o to, jak toto prikazani interpretovali sami stari Izraelite, do jejichz historickeho a kulturniho kontextu bylo ponejprv zjeveno? Ja mam pocit, ze kdyz se podivas treba na existujici vykopavky votivnich oltaru nebo umeleckych del obecne, tak v nich pokusy o zpodobneni Hospodina nenajdes. Domnivam se proto, ze tohleto rozliseni na zobrazeni Boha jakozto umelecke dilo a jakozto modla je jednak ponekud akademicke, jednak to zni jako ex post racionalizace. Co ty na to?
Aviaf
|
]
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: Elo v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 07:44:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Starozákonný Boží ľud bol
obklopený národmi, ktorý naozaj uctieval bohov v sochách, obrazoch a
rôznych inýh podobách a doslova sa klaňal týmto modlám, ktoré "majú oči
a nevidia"... To súvisí s mentalitou, ba aj určitým vývojom ľudstva v dobách SZ. Ale odkedy Boh zobrazil sám seba v podobe človeka Ježiša Krista, odkedy aj sa zmenila mentalita a vyspelosť ľudí v tejto veci /dnes ani dnešní kultúrni pohania sa neklaňajú modlám z dreva.../, zákaz zobrazovania stráca zmysel. Tak to pochopila Cirkev prvých storočí kresťanstva ešte z čias prenasledovania kresťanov, a preto nachádzame aj rôzne obrazy v katakombách a inde. Po získaní slobody taktieť oficiálna Cirkev to potvrdila a spokojne vyzdobovala svoje chrámy. To boli vtedy ešte v Cirkvi na čele naozaj biskupi preosiaty rokmi prenasledovania... . V skutočnosti bohom je pre človeka to, čomu slúži celým srdcom,
a to môže byť aj peniaze, kariéra, auto, sex, žena, muž, sláva a pod.
Vystaviť v kostole pekný obraz alebo sochu je pre dnešného človeka
presne to isté ako mať pri sebe fotografiu človeka, ktorého milujem
alebo si vážim, a nikto nikoho neobviňuje z modloslužby. Pomáha mi to uvedomiť
si blízkosť tohto človeka, jeho črty. To platí aj o sochách a obrazoch
Krista, Márie a svätých. Je to forma umenia, ale aj forma evanjelizácie, lebo ikony a sochy umelecky vyjadrujú vždy určitú ideu, ktorú je niekedy ťažké vyjadriť slovom... Len umelecky negramotný, alebo "literou" zalepený človek dnes hľadá za tým nejaké idolopoklonstvo /žiaľ, sú tu, a tvária sa navyše veľmi horlivo a zbožne.../. . Isteže
môže byť modloslužbou, ak by tá láska k tomuto zobrazenému človeku bola
zaslepená a nezriadená, teda až nad lásku k Bohu /resp. ak by človek
bol viac fascinovaný krásou umeleckého diela, a nevidel za tým krásu a
dobrotu Boha, Pôvodcu tejto krásy.../. Ale ak budem chápať túto lásku k
človeku zobrazenému na obraze ako lásku k niekomu "v Bohu", "v Kristovi",
teda ako lásku, za ktorú vďačím jemu, a milujem jeho láskou, nie je to
žiadna modloslužba. Nikoho z nás /katolíci, pravoslávni/, verte, ani
nenapadne klaňať sa tomu materiálu sochy, obrazu, či kríža. Ale vidieť
a dovoliť zmyslom vnímať tieto materiálne podnety, môže byť pre nás
inšpiráciou plnšie, obsažnejšie, a preto i ľahšie klaňať sa, ďakovať,
uctievať Boha a dielo Krista na kríži, za Máriu a jej svätosť, či
obetavosť svútca v službe Kristovi... . Modloslužobník môže
byť človek aj nesprávnym chápaním a zbožňovaním litery Biblie, ba aj
papierovej knihy Biblie samu pre seba, a nie to, čo je za tým, teda nie
"v Bohu". Preto my tvrdíme, a je to súčasť aj nášho katechizmu,
že naše náboženstvo nie je nábožebnstvo kníhy, ale náboženstvo živého Božieho Slova... My sa držíme celého zmyslu
biblickej, ale aj historickej, psychologickej súvislosti, a nie
"litery" napísanej síce v Písme, ale v celkom inej súvisloti, a pre inú
kategóriu ľudí ako bol ľud starozákonný... . My však nikomu nebránime neeozdobovať si svoje kostoly. Prosím, neozdobujte si ich, majte hoci aj holé steny. Ale nevnucujte nám svoju logiku
o idolopoklonstve, že ju máme. My ju naozaj nemáme, ona existuje len vo
vašej fantázii... A nám sa zdá táto logika,
nehnevajte sa, príliš úzskostilivá /hoci možno dobre, z opatrnosti myslená/ ako nezrelá, lebo nevidí celú skutočnosť, ale lipne na litere SZ mimo všetkej reality... . Z dejín je napokon známe, že v Byzantskej Cirkvi východnej vyše 100 rokov trvalo ikonoborectvo, tj.
ničenie a zákaz ikon a toto bolo nasilu robené cisárom /z politickyých
dôvodov, lebo si chcel nakloniť heretikov, ktorí sa odlučovali z jeho
cirkvi a impéria.../. A najhlavnejšie postavy vtedajšej Cirkvi, vrátane
mnohých svätcov, vrátane rímskeho biskupa sa stavali proti cisárovi, a
ten zápas po 130 rokovch vybojovali, a dnes je to sviatok
Pravoslávia na Východe /myslím že v roku 843/ ... Vari si myslíte, že všetci títo o tomto nepremýšľali, a všetc iboli hlúpi a nerozumeli
Biblii?... |
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: dalibor_drobny v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 08:02:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jsem katolík, ale zobrazování Boha Otce jako děděčka s vousama je pro mě jasná blasfémie. Zobrazovat vtěleného Syna v lidské podobě ano, to si vybral sám Bůh, ale zobrazovat nezobrazitelného Otce? Je to duchovní pokřivenost a nízkost a má to mnohem blíže k pohanství něž ke křesťanství, i když je to zabaleno do formy zručného umění. |
Re: Re: Nezobrazíš sobě Boha kromě symboly (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 10:33:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Hudba, sochařství, malba se snaží vyobrazit krásno. Často i ideje. A je to dodnes. Piktogramy na stadionech, u vlaku atd. mluví obrazem : nevjíždět je symbol dřeva - břevna vodorovně přes cestu v kruhové tabuli, přeškrtnutá cigareta znamená Nekouřit atd. A pojmy, pro které máme slova se hůře vykreslí. Jak znázorníme hojnost ? Snopem klasů. Bylo to i na staré stokoruně. Ozubené kolo značí průmysl, kdysi srp a kladivo bylo spojení rolníků s dělníky tad. Jsou symboly odvozené od konkrétních věcí, na příklad znázornění siluety vozu na dopraví tabuli, a jsou symboly, pro které neexistuje tvar. V čínském písmu se tak znázorňují věci pomocí dohodnutého seskupení základních znaků. Postava pod praporem značí ´voják´. Dvě postavy pod jedním praporem je ´vojsko , armáda´. POjem ´dobro´ se v čínském písmu znázorní tak, že do jednoho políčka se dohromady vtěsná znak pro ženu a znak pro dítě v zavinovačce (malé dítě). A je snad lepší symbol pro ´dobro´než žena s malým dítětem? její život znamená poskytovat dobro dítěti. Podobně je dost jiných symbolů - lev odvahu, můza vznášející se nad hlavou básníka značí jeho inspiraci (ne bohyni pohanů) atd. Myslbek znázornil hudbu postavou ženy, která v zamyšlení tiskne k hrudi lyru. Chápeme symboly jako řeč barev a tvaru. Není to klanění se. |
]
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: Farel v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 08:22:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jednička a trojka je stejná a zřetelně vidím, že to není Bůh Otec, ale Sandokan. Je to prostě jen středověké prorocké vidění o příchodu Sandokana:)
|
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: Nematemne v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 16:21:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | To bych chtěl vidět, jak by si Izraelité mohli zobrazit Boha, když Jej nikdy neviděli. Myslím, že Oko trefil hřebíček na hlavičku v tom, že text v Desateru neřeší ani tak symbolické zobrazení Boha, ale uctívání tohoto zobrazení. Pochybují o tom, že někdo z katolíku se klaní obrazu vousatého dědy jako k Bohu, a že jsou přesvědčení o tom, že takto vypadá Stvořitel.
|
Re: Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: nula v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 16:30:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | --To bych chtěl vidět, jak by si Izraelité mohli zobrazit Boha, když Jej nikdy neviděli.-- dle Bible jej viděli dokonce s ním byli na večeři tedy vybraná izraelská skupina |
]
|
|
Re: Nezobrazíš sobě Boha (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 v Pátek, 19. prosinec 2008 @ 14:38:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Boha nikdo nikdy neviděl, kromě samotného Božího Syna. Všechny obrazy Boha popisované v Písmech, včetně Otce i Syna, např. ve Zj 1 a Zj 4 jsou jen symbolické. Není to ksutečná podoby Otce ani Syna.
Apoštolé sice viděli Syna Božího v lidské podobě. V celém Písmu NZ však je striktní absence jakéhokoli konkrétního popisu Jeho podoby (rysů tváře, postavy, barvy očí a vlasů apod.)!!!
Což je jasný důkaz, že ani yn Boží nesmí být zpodobňován na obrazech ani ve filmech. Každé takové zobrazení je lež a rouhání.
|
|
|
|
|