Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 268 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116537689
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: KREV sebevydání a skvostnost života
Vloženo Čtvrtek, 01. leden 2009 @ 09:29:10 CET Vložil: Olda

Úvod do křesťanství poslal Nepřihlášený

Aktuální slovníček biblických pojmů

Krev, hebrejsky dám, řecky haima, latinsky sanguis, znamená ovšem významnou tělní tekutinu, bez níž nelze žít (sklad krevní plazmy a krvinek). V Orientě ztotožňována krev s duší. Krev každého člověka byla jedinečně vzácná, bylo to tabu. V mimoizraelském světě byla krev magikum. Kulty Baalův, Adónisův, Attisův, Mithrův a ovšem Dionýsův pracovaly s krví, sebezraňováním nebo zraňováním druhých. Ezau k smrti znavený byl fascinován jakoby magickou kaší Jákobovou; žádá: „Dej mi zhltnout trochu toho červeného (mín-háádom), toho krvavého (háádom)“ Krev (i její červená barva) měla ochranný (odvratný) charakter. Krví natřené veřeje a naddveří Ex 12,7 – jako u předizraelských nomádů, chrání před smrtí a démonií. Pití krve bylo hnusné překročení dovoleného (prorocká narážka Iz 65,4).

Legálně vylévána byla krev zvířecích obětí (Lv, Nu, Dt, Žalmy, Proroci); šlo o zástupnictví: zvíře zabito – místo člověka. Pro každého platilo: „Kdo prolije krev člověka, toho krev bude člověkem prolita.“ (Gn 9,6) Nejvýznamnější bylo krevní kropení nebo pomazávání kultických předmětů nebo vybraného společenství (Ex 24 aj.) Pokropení lidu znamenalo „krev smlouvy“ (dam ha-berít Ex 24,8). Závazek naprosté poslušnosti byl zpečetěn obětní krví. Slovo a krev tu tvoří nezrušitelnou unii. Po Mojžíšově vyhlášení a cestě vzhůru s vybranými osobami proběhl dole svatý hod: „i jedli a pili“ (’-k-l + š-t-h); to je reálný předobraz novozákonní Večeře Páně.

V Novém zákoně je krev nevinných postavena pod Boží soud (Ř 3,15 Zj 6,10). Podstatně je zdůrazněno, že jsme ospravedlněni Kristovou krví (Ř 5,9 Ef 1,7 1Pt 1,2 Zj 1,5 aj.). To je představeno nejen slovem, nýbrž i svatým hodem. Poslední Ježíšova večeře je zahrocena do budoucna další hod už bude v Božím království (Mk 14,25 „nový kalich“ kainos en té basileia tú theú). V novozákonním pojetí Kristovy krve působí židovská tradice, podle níž krev pít nelze, a vliv soudobých mystérií, v nichž je božská krev lékem nesmrtelnosti.

1. Božího Krista máme „pít“ ne jako magickou tekutinu, jež nás dostává do nebe, ale jako to, co hasí naši prudkou žízeň po bytí s Vykupujícím.

2. Víno není živel, nepijeme Krista, abychom se stali Kristem, nýbrž, abychom žili a radovali se v pokoji a lásce.

3. Ježíš se za nás vydal celý, vydávejme se taky, a to cele, za své blízké i vzdálenější.

4. Přibližujme svou vírou Boží proměnu světa. Svět starý puchří. Nový svět roste a jeho hostina už voní.

Milan Balabán


časopis Protestant 10/2008


"KREV sebevydání a skvostnost života" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.12 sekundy