Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 348 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461805
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Důvěru nevzdávejme
Vloženo Pátek, 13. únor 2009 @ 11:57:25 CET Vložil: Olda

Zkoušky poslal Nepřihlášený

Synodní senior Českobratrské církve evangelické Joel Ruml sděluje čerstvé reakce na případ zpronevěry

Ke zpronevěře peněz z celocírkevních prostředků jste vydali poměrně podrobné prohlášení, přesto by nás zajímal tvůj osobní názor.

Rád bych na začátku zdůraznil, že vůbec nesnižuji hodnotu zcizených peněz. Celých 10 milionů je opravdu mnoho. Jde o peníze z ciziny, z větší části určené na různé projekty, a náš první úkol bude dát zahraničním dárcům najevo, že na co dali, to uděláme. To je naše priorita a cestou důkladné inventury a šetření prostředky k tomu najdeme.

Moje další úvahy se však již netýkají peněz. Vlastně již desátý den chodím s tou ztrátou spát a ráno mi obrazně řečeno stojí u postele. Stále se musím ptát, co je na církvi nejvíce zneužitelné. Myslím, že je to prostor důvěry, který zde byl záměrně odhalen a zneužit. Nechci srovnávat rovnou s heparinovým vrahem, ale i tam šlo o podobnou důvěru. Ve zdravotnictví přece jeden druhému věří pro jeho práci, že je na něj spolehnutí, a do jisté míry jde o věci, které nejsou uchopitelné strukturou, systémem, ničím. My jsme v této důvěře – myslím, že většinově – v církvi žili. Najednou byla ošklivě zneužita, a to ne jen po stránce odborné, ale přímo vyznavačské, protože inkriminovaný pracovník chodil i na naše pobožnosti, zpíval a modlil se s námi – a v duši se nám šklebil, co jsme za hlupáky, protože nám svěřených 10 milionů už má doma. To mi připadá úplně zrůdné!

Ale! Když o tom přemýšlím dál, nedovedu si představit, že bychom hodnotu nám v církvi nejvlastnější zaměnili za podezřívání a nedůvěru. V tom bych nemohl žít! Církev by pro mne hrozně ztratila, kdybychom se teď soustředili jen na administrativní opatření. Jistě jsou pro práci s penězi nezbytná, ale stejně tak i vědomí, že zde pracujeme s důvěrou. Tohoto vědomí se nesmíme vzdát, protože jinak bychom zlikvidovali společenství. Nemohu žít tam, kde si musí lidé a priori nevěřit, a nedovedu si představit, že bych se měl v tomto smyslu změnit.

Druhá stránka věci mne též provází na každém kroku. Cestou do ciziny, v autě, doma se mi vybavují teologické a biblické souvislosti. Vždyť často kážeme: budete zneužívaní, budou vás obžalovávat, budete padat – a hned to vyvažuje naděje: ale nepadnete! Teď si říkám, vždyť jsem vlastně kázal o něčem, co jsem pořádně nezažil. Tváří v tvář církvi si to uvědomuji. Dostávám i velmi ošklivé a drsné e-maily, ale nemám důvod se obhajovat a objektivizovat, vždyť součástí naší důvěry k lidem je důvěra vůči Bohu. Kdybych na jedné straně polevil, rozvrátím svou bytost. Mé úvahy nyní jinak souzní s řečmi, které bylo a lze slyšet na konventech i synodech: vždyť se bavíme v podstatě pořád jenom o řádech a penězích! Co když tato událost pro nás znamená varování: orientujete se špatně; vaše jistota je jinde!
Opakuji, ztráta je obrovská, nezlehčuji ji; ale dostávám se již do stadia, kdy ke mně začíná promlouvat i toto zásadnější sdělení. Proto náš dopis končí vyznáním, že „máme naději, že je v Božích rukou připraveno východisko“.

Jste synodní rada, která schytala jedno z nejtěžších období restrukturalizace celé společnosti. Zvolili jste zpočátku důsledně nedirektivní model, tebe jsem ale často slyšel si postesknout, že autorita v církvi schází, jako bys ji stále hledal. Jak o ní přemýšlíš dnes?

Ve chvíli opravdového vnitřního narušení, jako když ti někdo nafackuje nebo tě ošidí, jsem vděčný za všechnu podporu. Je hezké číst e-maily, které sem přišly od lidí z církve. Jedna členka řekla budeme šetřit, druhá řekla uděláme sbírku, ano, v tomto světě se takové věci dějí. Pragmatické konstatování, máte peníze a spravujete velký majetek, který bude přitahovat všelijaké komáry. Nebo když slyším, lidičky, zažili jsme horší věci, přežijeme i tohle, věřím, že tyto spontánní reakce nenaordinovali faráři.
Čas od času je ze mne velký pietista, tak zas nyní. Najednou si připomínám s jinou naléhavostí první otázku Heidelberského katechismu, „co jest tvým jediným potěšením...“. Ve chvílích znejistění se ptát, kdo je mou autoritou, není tak špatná pozice. Nemyslím vůči policii – kéž by ovšem našli něco na jeho účtech! – ale jak dnes můžeš chtít krytá záda i ze strany církve? Pak najednou přijde hlavní potěšení „nejsem sám svůj“ a to je mou autoritou, mým světýlkem, přenáší mne přes toto špatné období.

Máš pocit, že bys býval sám potřeboval víc důvěry od svých podřízených?

Společenství synodní rady je úžasně kompaktní a toho si hodně považuji. Co se týče kanceláře, tuším velké zneklidnění, protože on to hrál na všechny. Církev ho neznala, takže do jisté míry jsou na tom všichni stejně. Spousta členů církve však v malém zažila něco podobného, přijdou montéři a zmizí tři sta tisíc, jde o atak na životní styl postavený na důvěře. Jestli myslíš důvěry ze strany farářů, také si nemohu stěžovat. Na farářském kurzu, který shodou okolností v onom týdnu probíhal, jsem cítil, že si váží naší otevřenosti. Chtěli jsme tam bezprostředně informovat. Slyšeli jsme i kritické pohledy na fungování ústředí, ale viděl jsem, že se snaží chápat naši těžkou pozici.

Ve vzduchu létají slova o kontrolních mechanismech, máš už nyní nějaké teologické úvahy k této situaci?

Lid Kristův je do jisté míry společenství všem odhalené i měřitelné. „Oni věří v Písmo,“ kdekdo si v něm přečte, v co máme věřit a jak nás bude hodnotit. Na tom můžeme těžko něco měnit, pokud chceme lidem Kristovým zůstat. Naše církevní řády a pravidla jsou ovlivněna faktem, že spoustu nových změn jsme vytvářeli v mezidobí, kdy jsme jen dobíhali život a okolní společnost. Řády a předpisy nikdy nejsou schopny nastavit takové podmínky, které přijdou, ale reagují na to, co se objevilo. I kriminalisté nám potvrdili, že když takoví zločinci nastoupí do firmy s takovým cílem, tak ji stejně jednou okradou. To nemá být omluva, jen konfrontace s realitou. Doufáme, že včera při našem zasedání dohodnutá opatření i analýzy, které se připravují pro synod, eliminují podobná nebezpečí, ale jisti si nikdy být nemůžeme. Nakonec v této časnosti si nemáme být jisti ničím. Možná čelíme zvláštnímu druhu zkoušky, kterou má celá církev projít. Jestli zůstane jenom na přístupu, vy jste tam zbyteční, tohle děláte vždycky špatně, budeme si všecko řídit sami, pak nejspíš dojde k otřesení celé podstaty společného vědomí naší církve. ČCE je právě v rámci České republiky zajímavá tím, že je v ní provázaná zbožnost, zkušenosti, víra lidí od Slezska přes Horácko, Prahu až po západní Čechy a společně chce tato různost této společnosti něco přinášet. Myslím, že nadcházející synod přinese návrhy změn struktury a nejspíš nás čekají změny řádu, abychom byli chráněnější, ale důvěru nevzdávejme.

Je podle tebe velikost našeho ústředí optimální?

Nemyslím si, že naše ústřední kancelář se má zvětšovat, stejně jako jiné naše články řízení, spíš je třeba povzbudit vědomí, že toto ústředí chce sloužit církvi a chce být její součástí. Nechce být vydělováno a nahlíženo někdy málem jako parta darmožroutů, ale koordinovat soužití církve. Pochopitelně, že jsou chyby a existují velká zanedbání, to nechci bagatelizovat. Ovšem výzvy do sborů, že potřebujeme personální pomoc do toho či onoho oddělení, jen málo nesou ovoce. Všelijaké náznaky ze strany sborů či ironizace, o nichž se dozvím, ústředí demotivují a soudržnost ohrožují. Představy typu, my si naše platy zařídíme sami, my nikoho nepotřebujeme, nedoceňují fakt, že naše sbory do velké míry samostatné jsou, ale v rámci presbyterně synodního zřízení, kdy zkrátka chceme některé věci delegovat ke společnému konání, promýšlení a hledání. Věříme, že taková delegace se obrátí ve společné dobro. Toto zřízení je sice nejsložitějším zřízením, co vůbec je, ale zřízení cenným právě pro jednotlivce ve společenství a pro společenství podporující důstojnost jednotlivce.

4. února se ptal jam

Zdroj: časopis Český bratr 2009/1


"Důvěru nevzdávejme" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy