Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 424 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116467538
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Cantalamessa: Duch svatý vede subjektivně i objektivně
Vloženo Úterý, 31. březen 2009 @ 14:22:47 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Elo

Papežský kazatel se ve svém třetím postním kázání pro Svatého otce a členy římské kurie zaměřil na téma vedení Duchem svatým podle slov sv. Pavla z listu Římanům (8,14)

O. Cantalamessa zdůraznil, že pro svatého Pavla nebyl Duch svatý jenom „vnitřním učitelem“, nýbrž principem nového života; neomezuje se jen na ukázání toho, co je třeba dělat, ale dává schopnost dělat, co přikazuje. Duch svatý, řekl dále papežský kazatel, mluví skrze svědomí ke každému člověku, věřícímu či nevěřícímu, a volá ho dobrými vnuknutími či vnitřními osvíceními: „Jsou to pobídky následovat dobro a vyhýbat se zlému, přitažlivosti či náklonnosti srdce, které nemají přirozené vysvětlení, protože směřují často opačným směrem než by chtěla přirozenost. Právě tuto etickou složku lidské osoby někteří dnešní významní vědci a biologové překonali teorií, která spatřuje v lidské bytosti výsledek nahodilého druhového výběru. Pokud je však evoluce řízena pouze bojem o přežití silnějšího, jak si potom vysvětlit čiré skutky altruismu ba dokonce sebeobětování za věc pravdy a spravedlnosti? Boj o přežití tedy není jediným motorem evoluce. To je – mimochodem - závěr, ke kterému v knize Jazyk Boha dospěl známý biolog Francis Collins, vedoucí týmu, který zmapoval lidský genom.


O. Cantalamessa pak hovořil o dvou typech svědectví Ducha svatého: vnitřním a vnějším, tedy apoštolském. Je nezbytné – řekl – aby tyto dvě dimenze byly jednotné, „protože jen tak mohou vyústit ve víře“. Pokud se totiž přehlíží vnitřní svědectví, upadá se snadno do přepjatě právnické interpretace a autoritářství; pokud se přehlíží vnější, apoštolská dimenze, upadá se do subjektivismu a fanatismu: „Pokud je všechno redukováno pouze na osobní, soukromé naslouchání Duchu, otevírá se cesta neodvratného procesu dělení a rozdělování, protože si každý myslí, že je v právu. Samotná rozdělení a množení denominací a sekt, které si často v podstatných bodech vzájemně odporují, dokazují, že není možné, aby ve všech mluvil tentýž Duch pravdy, protože tak by odporoval sám sobě. Tomuto nebezpečí – jak známo – je nejvíce vystaven protestantismus, který učinil z „vnitřního svědectví“ Ducha svatého jediné kritérium pravdy, jež stojí proti každému vnějšímu, církevnímu svědectví, které není pouze psaným Slovem. Některé krajní proudy však jdou ještě dál a kladou vnitřní vedení Duchem i proti samotnému Písmu“.

Spolu s rozvojem racionalismu – řekl dále O.Cantalamessa – se duch přestává psát s velkým D a je ztotožňován s duchem pouze lidským. „Musíme ovšem poctivě uznat, že existuje také opačné nebezpečí, totiž absolutizace vnějšího a veřejného svědectví Ducha a opomíjení onoho individuálního, které nastává skrze svědomí osvícené milostí. Jinými slovy, vedení Duchem je pak omezováno pouze na oficiální magisterium církve a je tak ochuzována rozmanitost působení Ducha svatého. Snadno pak v takovém případě převládne pouze lidský, tj. organizační a institucionální prvek, je favorizována pasivita, laici jsou odsouváni stranou a církev je přehnaně klerikalizována.“ Také v tomto případě – řekl O.Cantalamessa je třeba hledat celek, syntézu, která je kritériem opravdu katolickým, tj. ideální harmonii mezi tím, co Duch praví mně, a tím, co říká církvi v jejím celku a skrze církev pak jednotlivcům. To byly některé myšlenky z pátečního postního kázání O.Cantalamessy pro Svatého otce a římskou kurii.

Zdroj: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=11043


"Cantalamessa: Duch svatý vede subjektivně i objektivně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Cantalamessa: Duch svatý vede subjektivně i objektivně (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 31. březen 2009 @ 17:47:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si poznamenať, že Cantalamessa práve vystihol to, o čom sa tu na GS často vedú spory a vyjadril v určitej vyváženej rovnováhe tento problém:
 "Pokud se totiž přehlíží vnitřní svědectví, upadá se snadno do přepjatě právnické interpretace a autoritářství; /to je snáď pokušenie katolíckej strany a pod..../
pokud se přehlíží vnější, apoštolská dimenze, upadá se do subjektivismu a fanatismu.../
to môže byť zasa pokušenie určitých nekatolíckych prúdov.../

Cantalamessa preto hovorí, že " je třeba hledat celek, syntézu... tj. ideální harmonii mezi tím, co Duch praví mně, a tím, co říká církvi v jejím celku a skrze církev pak jednotlivcům..."

O.Cantalamessa je třeba hledat celek, syntézu, která je kritériem opravdu katolickým, tj. ideální harmonii mezi tím, co Duch praví mně, a tím, co říká církvi v jejím celku a skrze církev pak jednotlivcům."



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy