Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478112
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Úpadek Efezských - varování pro všechny církve
Vloženo Úterý, 19. květen 2009 @ 20:52:06 CEST Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal Willy

Sk 20:17-21 Z Milétu poslal (Pavel) vzkaz do Efezu a zavolal si starší církve. Když k němu přišli, řekl jim: „Vy víte, jak jsem od prvního dne, kdy jsem vstoupil do Asie, byl s vámi po celý čas a sloužil jako otrok Pánu se vší pokorou, v slzách i zkouškách / pokušeních, které mě potkaly pro úklady Židů; jak jsem nic nezamlčel z toho, co by vám prospívalo, ale všechno jsem vám oznámil, když jsem vás učil veřejně i po domech. Naléhavě jsem Židům i Řekům svědčil o pokání k Bohu a o víře v našeho Pána Ježíše Krista.

v. 25-32 „A nyní, hle, já vím, že vy všichni, mezi kterými jsem procházel a hlásal [Boží] království, již nespatříte mou tvář. Proto vám dnešního dne dosvědčuji, že jsem čistý od krve všech, neboť jsem nic nezamlčel a oznámil jsem vám celou vůli/plán/úradek Boží. Dávejte pozor na sebe a na celé stádo, v němž vás Duch Svatý ustanovil za strážce, abyste pásli Boží/Pánovu církev, kterou si získal vlastní krví/krví vlastního Syna. Já vím, že po mém odchodu k vám vejdou draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo. I z vás samotných povstanou muži, kteří budou mluvit převrácené věci, aby strhli učedníky za sebou. Proto buďte bdělí a mějte na paměti, že jsem po tři roky dnem i nocí nepřestal se slzami napomínat jednoho každého z vás. A nyní vás svěřuji Bohu a slovu jeho milosti, které (Slovo)/který (Bůh) má moc vás zbudovat a dát vám dědictví mezi všemi posvěcenými."

1Tm 1:3-4 Když jsem cestoval do Makedonie, vybídl jsem tě, abys zůstal v Efezu a nařídil jistým lidem, aby neučili odchylným naukám a nezabývali se bájemi a nekonečnými rodokmeny, které vedou spíše k hloubání/sporům než k Boží správě/řádu záchrany (ř. ‚oikonomia‘), která spočívá na víře.

2Tm 1:15 Víš o tom, že se ode mne odvrátili všichni, kdo jsou v Asii, ...

Zj 2:4-5 Ale mám proti tobě, že jsi opustil svou první lásku. Rozpomeň se, odkud jsi spadl, učiň pokání, tzn. změnu smýšlení i jednání a začni jednat jako dřív (ř.: učiň první skutky)! Ne–li, přijdu k tobě  a pohnu tvým svícnem z jeho místa; jestliže neučiníš pokání/změnu smýšlení a jednání.



 Tři roky se apoštol Pavel věnoval věřícím v Efezu a zvláště starším, které tam Duch Svatý ustanovil za strážce, aby pásli Boží církev, nezamlčel jim, co by jim prospělo a oznámil jim celou Boží vůli, Boží plán a úradek. Když si však nechal zavolat starší Efezské církve do Milétu, prorokuje jim, že mezi ně přijdou draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo a dokonce z nich samých povstanou muži, mluvící převrácené věci, aby strhli učedníky za sebou.

 Nedlouho po té se tak zřejmě stalo, neboť posílá do Efezu Timotea kromě jiného proto, aby přikázal jistým lidem, aby neučili odchylným naukám, tzn. aby neučili věřící něco jiného než apoštolské učení, které vede k Boží správě - ekonomii = rozdílení bohatství trojjediného Boha v Jeho Domě/domácnosti, spočívající na víře, která je tu pro naplnění touhy Božího srdce - vybudování Církve, jíž brány podsvětí nepřemohou neboli k vybudování Těla Kristova v lásce (Ef 4:16).

 Pavlovo uvěznění v Římě pak mělo až na výjimky (2Tm 1:16-18) za následek odvrácení se od (opuštění) apoštola, jeho služby a učení, jakoby všechno jim prokázáné Boží dobrodiní bylo zapomenuto a Efezští svatí, jak měl proti nim i Pán Ježíš, opouštějí svou první lásku (Zj 2:4) a je jim tudíž Pánem přikázána změna smýšlení a jednání (v. 5), což v jejich případě znamená vrátit se k první lásce a jí motivovaným prvním skutkům. Neboli je jim znovu nově uloženo milovat Pána Jeho/Boží láskou a konat dobré skutky, k nimž byli v Kristu Ježíši stvořeni, aby v nich chodili/žili (Ef 2:10).

 Vzhledem k tomu, že všech sedm dopisů sedmi sborům v Asii v knize Zjevení (2. a 3. kapitola) je určeno všem církvím, měli bychom tento v Písmu zaznamenaný úpadek církve v Efezu vzít jako vážné varování před opuštěním služby a učení apoštolů, které je obsahem všech epištol v NS. Není bez zajímavosti, že přičteme-li epištolu Hebreům Pavlovi, je jeho epištol 14 (2x7) a byly adresovány sedmi církvím (Galatským - církvím v regionu - provincie Galacie), jeho třem spolupracovníkům a Hebreům. K sedmi Pavlovým epištolám určených církvím tu pak máme sedm Pánových dopisů sedmi sborům, které jsou jistou ukázkou a zároveň korekcí toho, kam církve opuštěním apoštola, jeho služby a apoštolského učení mohou spadnout. A právě církev v Efezu je jediná adresátem jak Pavlova, tak Pánova dopisu.

 Jistě není náhodou, že se církví v Efezu zabývají tolik nejen Skutky apoštolů, ale i samostatný a mimochodem na důležitá zjevení velice bohatý dopis Pavlův a konečně i kniha Zjevení hned prvním dopisem sboru ze sedmi sborů v Asii, které se všechny odvrátily od (opustili) Pavla. Ale jediný sbor v Efezu opuštěním apoštola Pavla a jeho služby nesl sebou za následek opuštění první lásky. Mám za to, že je to tak proto, že prvním následkem opuštění služby a učení apoštolů je opuštění první lásky.

A tak si z toho vezměme ponaučení a neopouštějme službu a učení apoštolů zaznamenané v NS a přijměme Janovu opravující službu v jeho evangeliu a třech listech, kde hlavní důraz spočívá na životě, na žití božského života, jehož vyjádřením je právě láska, podle níž se poznají praví Pánovi učedníci a podle níž poznají i oni, že jsou v Bohu - v Kristu a Bůh je v nich jako jejich život a jejich láska jak k Bohu, tak k lidem.

Kéž se nad námi Bůh smiluje a dá nám milost k pokání = změnit smýšlení a jednání, aby nás mohl obnovit a skutečně nás obnovil v naší první lásce k Němu i k těm, které miluje On. Amen.

Tož tak.

Podobná témata

Zamyšlení

"Úpadek Efezských - varování pro všechny církve" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Úpadek Efezských - varování pro všechny církve (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 20. květen 2009 @ 00:17:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji, Willy, za pěkný článek. Nevím, do jaké míry to bylo tvým záměrem, ale plyne z něho docela potřebné varování před přeceňováním historické praxe poapoštolské církve, kterého se myslím např. právě já nezřídka dopouštím. A zapomínám při tom na fakt, že mnohé z praxe a učení bylo do morku v církvi zkaženo už v době apoštolské.

Docela mě zaujal tvůj překlad ohledně skutků ve verši ze Zjevení. Dříve bych tam preferoval vid nedokonavý (čiň první skutky) ve smyslu návratu k prvotnímu učení a kázání, tj. činit to, co činili, dokud se drželi apoštolského učení. Oni se místo skutků apoštolského učení zabývali nesmysly a zřejmě se tak dostali do spárů nějakého bludného a zcestaného výkladu evangelia. Ale ty zřejmě danou pasáž chápeš v kontextu své závěrečné výzvy a spojením "učiň první skutky" rozumíš skutky pokání, neboť pokání je to, co nás prvotně ke Kristu přivádí a co nás tedy může k němu navrátit, když sejdeme z cesty. A tak je v té pasáži krátce za sebou hned dvojí výzva k pokání. Výborná myšlenka, Willy! Jen doufám, že ti jen něco nepodsouvám, protože z dalšího (což v jejich případě znamená vrátit se k první lásce a jí motivovaným prvním skutkům. Neboli je jim znovu nově uloženo milovat Pána Jeho/Boží láskou a konat dobré skutky, k nimž byli v Kristu Ježíši stvořeni, aby v nich chodili/žili (Ef 2:10).) to zase vypadá, že tomu vidu nedáváš takový smysl a chápeš to tak, jak jsem to chápal já před tím, než jsi tu nastínil jinou možnost překladu a tím i výkladu.

Drobné odlehčení závěrem. Nemělo by slovo Ámen následovat až po tož tak? Ono je celý ten článek jakýmsi komentářem k závěrečné výzvě (skoro bych řekl modlitbě).



Re: Úpadek Efezských - varování pro všechny církve (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 20. květen 2009 @ 07:58:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vynikající článek, před nedávnem jsem na kauzu Efezského sboru hodně myslel.



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy