Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 437 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469698
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: ex opere operato
Vloženo Úterý, 02. červen 2009 @ 21:36:35 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Platnost udělení svátostí, aneb jak působí Duch svatý skrze svátosti.


Protože se zde opakovaně vyskytuje nesprávná interpretace toho, jak katolíci vnímají svátosti, pokusím se vnést do této záležitosti trochu světla. Svátostná ekonomie spočívá v komunikaci (sdílení) plodů Kristova vykoupení prostřednictvím slavení svátostí církve a zvláště eucharistie, „dokud nepřijde“ (1 Kor 11,26) . Svátosti jsou tedy součástí liturgie, kterou slaví církev jako kněžské společenství. Duch svatý připravuje člověka k přijetí svátosti Božím slovem a vírou, která toto slovo přijímá. Vzkříšený a oslavený Kristus v církevní liturgii znamená a hlavně uskutečňuje své velikonoční tajemství. Tímže dal apoštolům Ducha svatého, udělil jim a jejich nástupcům moc uskutečňovat dílo spásy skrze eucharistickou oběť a svátosti, v nichž on sám působí, aby uděloval svou milost věřícím všech dob a v celém světě. Svátost se tedy neuděluje spravedlností člověka, ale Boží mocí.
Svátosti jsou vnímatelná a účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená církvi, skrze něž se nám uděluje božský život. Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství. Tajemství Kristova života jsou základem toho, co Kristus nyní prostřednictvím služebníků své církve rozdává ve svátostech.   „Co bylo viditelné na našem Spasiteli, přešlo do jeho svátostí“ (sv. Lev Veliký).Kristus svěřil svátosti své církvi. Jsou „církve“ ve dvojím významu: jsou „z ní“, protože jsou úkonem církve, jež je svátostí Kristovy činnosti; a jsou „pro ni“, v tom smyslu, že budují církev. Svátostný charakter je duchovní pečeť, udělená svátostmi křtu, biřmování a kněžského svěcení. Je to příslib a záruka božské ochrany.V síle této pečeti je křesťan připodobněn Kristu a různým způsobem se podílí na jeho kněžství. Náleží k církvi podle různých stavů a funkcí. Je tedy zasvěcen božskému kultu a službě církve. Protože je charakter nezničitelný, svátosti, jež jej vtiskují, se přijímají jen jednou za život. Svátosti nejenže víru předpokládají, nýbrž ji slovy a obřadnými prvky živí, posilují a vyjadřují. Odtud pochází starobylé úsloví: „Lex orandi, lex credendi“, totiž že církev věří tak, jak se modlí.  Svátosti jsou účinné ex opere operato, (už tím, že se koná svátostný úkon) protože v nich působí Kristus, jenž udílí totiž milost, kterou znamenají, nezávisle na osobní svatosti služebníka. Nicméně plody svátostí závisejí také na dispozicích toho, kdo je přijímá.

Toto je nutné pro pochopení účinků svátostí.
Při udílení svátostí zde máme dvě strany. Stranu dávající (Krista, viditelně zastoupeného tím, kdo se podílí na jeho kněžství) a stranu dostávající. Aby člověk obdržel milosti, plynoucí ze svátosti, musí pro to být disponován - plody svátostí lze obdržet jen skrze víru.

I člověku bez víry je tedy svátost sice udělena (Bůh nikdy nebere své dary zpět), ale člověk bez víry z toho nemá zatím žádný duchovní užitek. Člověk bez víry se dá přirovnat k nádobě, obrácené dnem vzhůru. Takovou nádobu nelze naplnit, má zpřevrácené hodnoty. Ovšem Boží láska i trpělivost s člověkem je bezmezná. Bůh k sobě člověka volá po celý jeho život. Pokud se takový později skutečně obrátí, bývá pak stejně naplněn dary Ducha - plody kdysi přijaté svátosti. Bůh má čas, ale lidský čas je omezen. Je tak člověku ke škodě kvality jeho života nestrávit ho ve spolupráci s Bohem.

Tridentský sněm mluví o trojím způsobu přijímání: svátostně, duchovně, svátostně i duchovně zároveň. I středověcí autoři mluví o "duchovním jídle", ale rozumějí tomu výrazu velmi široce: jí tělo Kristovo, kdo je spojen milostí s Vykupitelem. Protože je však eucharistie hlavní zdroj milosti, každé rozmnožení milosti má nějaký vztah k svatému přijímání. "Kdo v duchu církve věří," píše sv. Tomáš Akvinský, "ten podle úmyslů církve také touží po eucharistii a také přijímá…" Podle dnešního způsobu mluvy patří k duchovnímu svatému přijímání na prvním místě touha. Píše sv. František Saleský: "Nemůžete-li mít to štěstí, že byste mohli přijímat skutečně při mši svaté, přijímejte alespoň srdcem a duchem, spojte se s životodárným tělem Spasitelovým alespoň touhou." Je to touha po eucharistii. Nenazýváme tedy dnes "duchovním přijímáním" každou touhu po větší milosti a spojení s Bohem. Je to touha oživená láskou. Předpokládá tedy stav milosti, tak jako bychom měli přistoupit k přijímání skutečně. Je to touha vědomá. Náznaky této zbožnosti čteme už u sv. Augustina. Kdo touží po dokonalosti, touží i po onom "chlebu z nebe". Mojžíš a Áron jedli jenom manu, která je symbol eucharistie. "Protože však chápali ten viditelný chléb duchovně, duchovně po něm lačněli, duchovně ho okusili a duchovně se nasytili." Čteme, že nezemře, kdo jí tento chléb (srov. Jan 6, 51). Toto jídlo je podle sv. Augustina především jedení duchovní, "v srdci a ne zuby".
Rozlišujeme svátost, nakolik je viditelný úkon, a její sílu (virtus sacramenti). Ty dvě věci se dají od sebe oddělit. V tomto duchu mluví často středověcí autoři. Někomu se může dostat účinku svátosti (res sacramenti), i když navenek svátost nepřijal. "V církvi je dvojí přijímání těla Kristova," píše Alger z Lutychu, "jedno je tělesné, druhé duchovní, jedno ústy, druhé srdcem." Teologicky se tato pobožnost opírá o dvě základní pravdy. Věříme, že hlavní zdroj nadpřirozeného života je v eucharistii. Živ bude jen ten, kdo "jí toto tělo" (Jan 6, 51). Věříme však i v účinnost vnitřní touhy po dokonalosti. Toto přání může nahradit i vnější svátostný úkon. Touha žít je už životní úkon. Najde Krista, kdo ho hledá.

Teologové však rozlišují dvojí užitek svátosti: ten, který působí sama svátost (ex opere operato), a ten, který závisí na vnitřní dispozici, připravenosti toho, kdo přijímá (ex opere operantis).

Pro přijímání, které je pouze duchovní, jde ovšem o ten účinek druhý. Neznamená to, že by se dala přijatá milost matematicky dělit a počítat. "Může se stát,že dostanete tolik milostí, kolik jich dostane kněz ve svátostném přijímání, budete-li přijímat duchovně s velkou touhou…" Aby tato touha byla účinná, je ovšem potřeba, abychom byli ve stavu posvěcující milosti (bez smrtelného hříchu, v přátelství s Bohem). Jak tedy přijímat duchovně? Následování Krista píše: "Zbožný člověk může každý den i každou hodinu s užitkem a bez zábrany přistupovat k duchovnímu přijetí Krista." Opravdový vztah k Bohu nelze totiž nahradit ničím.


Podobná témata

Katolicismus

"ex opere operato" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Děkuji mému Bohu, že ač je článek možná pravdivý z hlediska toho, co se učí v řkc, neříká pravdu ohledně působení Ducha Svatého v Církvi, i když zmiňuje věci, které se tváří dobře a správně, ovšem bez poznání skutečnosti. Amen.

willy



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:49:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za pěkný článek. Měl bych jen pár otázek:

Tímže dal apoštolům Ducha svatého, udělil jim a jejich nástupcům moc uskutečňovat dílo spásy skrze eucharistickou oběť a svátosti, v nichž on sám působí, aby uděloval svou milost věřícím všech dob a v celém světě.

Dar Ducha svatého nedostali jen oni, ale je přislíben všem věřícím, ne? Členění Písma na kapitoly je občas zavádějící. Druhá kapitola skutků navazuje na první a tak to "všichni" ve 2,1nn je nutno chápat jako pžímé pokračování první. Takže Duch nesestoupil jen na apoštoly, ale asi na 120 lidí. I na jiných místech se dočteme o obdržení Ducha svatého. V čem je tedy obdarování apočtolů vyjímečné? - myslím ve vztahu ke svátostem.

 Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.

Co je to vlastně biskupské (potažmo jáhenské) svěcení, když to není svátost? A pokud tedy není, znamená to, že to svěcení může být člověku zase odebráno? Udělená svátost platí jednou provždy - člověk zůstává platně pokřtěným, i když se z něj stane satanista, kněžské svěcení je taky stále platné, i když se člověk stane heretikem.

Duchovní přijímání

Zařadil bys sem např. protestanty, kteří přijímají chléb a víno v církevním společenství, kde je pochopení darů symbolické a kde ani nemůže vzhledem k absenci apoštolské posloupnosti k platnému vykonání svátosti oltářní docházet?



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 03. červen 2009 @ 09:14:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš:
Ovšem Boží láska i trpělivost s člověkem je bezmezná.

Ptám se, opravdu BEZMEZNÁ, anebo jen nepředstavitelně velká, ale mající svoje meze?



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 03. červen 2009 @ 14:18:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
,,Svátosti jsou vnímatelná a účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená církvi, skrze něž se nám uděluje božský život. Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.,,

Myslím že tu je kameň úrazu...katolícke ,,sviatosti,, sú síce ustanovené cirkvou (rozumej RKC) ale nie sú ustanovené Kristom...
Podľa biblie sú iba dve sviatosti ktoré ustanovil Kristus a to:
 1.krst svätý
 2.večera Pánova
Sviatosť je iba to čo priamo prikázal Kristus a skladá sa zo Slova Božieho (čo prikázal Kristus) a z vonkajších vidieľných znakov,
to jest Voda pri krste a chlieb a víno pri večery Pánovej...tieto dve veci musia byť spolu...

...manželstvo nie je príkaz ale možnosť pre veriaceho a nie od Krista ale ešte z raja...
...kňažské svätenie je blud, pretože kňažský úrad Kristom skončil a neprešiel ďalej na nikoho...
...pomazanie nemocných je pekná vec a veľmi účinná ale nie každý kresťan sa s tým môže v živote stretnúť...
...pokánie je veľmi potrebná vec, alepokánie bolo potrebné aj v starom zákone, neustanovil ho Kristus...
...birmovanie...tomu naozaj nerozumiem ale isté je že to nenariadil Kristus...

je paradoxom to, že ani v RKC nikto nemôže prijať všetky ich ,,sviatosti,, pretože ak je nieko kňaz, nemôže mať sviatosť manželskú...ak má niekto sviatosť manželskú nemôže byť kňazom...
ešte smutnejšie na tom je to, žeani sám KRISTUS nespĺňa parametre pre všetky katolícke ,,sviatosti..(nebol ženatý)


ivanp



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 08. červen 2009 @ 11:37:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ona všechna podobenství z hmotného světa, snažící se vyjádřit nějakým způsobem věco duchovní, obvykle v něčem pokulhávají.

Pokusím se tedy ještě o jeden příměr, abych přiblížil, jak katolíci vnímají "ex opere operato".

Svátost je tedy platně udělena, i když je ten, kdo ji přijímá, je bez víry. Bez víry z ní nemůže čerpat milosti, není pro to disponován.
Je to podobné, jako když vám někdo otevře na vaše jméno bankovní účet. Vy však k tomu účtu nemáte volný přístup (absence víry), nemůžete z něho čerpat. Z tohoto pohledu je vám vlastně na nic. Ale z jiného úhlu pohledu jste vlastně získali. Stali jste se majetným vlastníkem účtu v bance a je zde možnost, že jednou získáte i právo s tímto účtem manipulovat (možnost, že získáte víru a ta umožní přístup k milostem oné svátosti).





Re: ex opere operato způsob věci a termín ekonomie (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 08. červen 2009 @ 16:06:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozastavení k neobvyklému pojmu ´ekonomie ´.
V řečtině to znamená způsob, jak je věc spravována , na příkald ekonomie hospodářství je způsob vedení hospodářství. Z toho povstává v ruštině slovo ´ekonomiť´, to zanmená šetřit a v angličtině ´to economize´, rovněž nerozhazovat, ale šetřit, ne šetřit peníze na hromádku, ale úspornš hospodařit. V němčine ´sparen´, z toho je i Sparkasse, spořitelna..
V latině tedy ekonomie znamená zařízení, uspořádání, ale kněží, kteří znají latinu jako chleba zapomínají, že každý to nezná a používají někdy to slovo ´ekonomie´ v textu pro všechny, čímž vyrábějí zmatek.
Protože v češtině třeba říci ´ekonomie Kristovy spásy´ neznaměná, že na nás Kristus šetřil , nebo že jsem byli ošulení, bylo na nás spořeno, nebo že spása se udělala šetrně, ale znamená to ´způsob, jakým byla zařízena Kristova spása (pro lid)´. Občas se to slovo ´ekonomie´ vyskytne v textech pro všechny, i pro ty, kdo latinu neznají a nevědí vlastně, že to slovo speciálně v církevní stylistice znamená ´zřízení, obstarání, spořádání´.
A tak slova ´Svátostná ekonomie spočívá v komunikaci ...´znamenají (mají být stylizovaná) , že Způsob svátostí spočívá ve způsobu sdílení...´, čili Svátostný způsob spočívá v komunikaci (sdílení) ...prostřednictvím slavení svátostí církve a zvláště eucharistie,
Do českého jazyka pronikají jiné výrazy , před sto lety ještě z němčiny, teď z angličtiny, celá staletí z řečtiny i latiny.  
Také z iných jazyků, na příklad ze slovenčiny ustálený výraz ´horko ťažko´, což znamená ´s námahou a obtíží´. Nebo český výraz ´vypít pivo na stojáka´ (bez usednutí) je italsky ´stando pede´, což starší generace zná také jako ¨ihned, bez zdržování´ (na příkald na úřadech), nebo ´vyřídit obratem, bez zdržování, na otočku´ a podobně.



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 11. červen 2009 @ 09:42:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, o duchovním přijímání eucharistie vím. Zajímalo by mně, jestli res sacramenti platí jen,  pro přijímání Těla Kristova a nebo i pro některou jinou ze sedmi svátosti.



Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy