Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 455 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116478772
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Byl Pavel pisatelem listu Židům (Hebrejům)?
Vloženo Pátek, 14. srpen 2009 @ 20:16:25 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Tento článek volně navazuje na můj předešlý text Byl Pavel pisatelem tzv. pastorálek?, ve kterém jsem slíbil, že se k listu Židům (Hebrejům) dostanu samostatně. V celém článku používám zkratku EH pro tento list.

Úvod

EH patří k teologicky nejpropracovanějším textům NZ. John Owen označoval EH spolu s listem Římanům za jakousi summu novozákonního poselství a jiný Jan, totiž Kalvín ji hodnotil ještě výše. Není proto nijak překvapující, že se od jejího sepsání objevují pokusy určit pisatele. Podívejme se tedy spolu na tuto nelehkou otázku.

Názory na autorství v průběhu věků

Kdo, když ne Pavel?

Za pisatele EH bylo označeno nemálo lidí (jedná-li se o osobu zmíněnou v Písmu, uvádím v závorce první takový odkaz): Barnabáš (Sk 4,6), Apollos (Sk 18,24), Silas (Sk 15,22), Lukáš (autor evangelia a Skutků), Timoteus (Sk 16,1), Filip (Mt 10,3), Priscilla a/nebo Akvila (Sk 18,26), Aristion z Alexandrie a Klement Římský.

Svědectví pro Pavla

Na Východě mluví pro Pavla např. Klement Alexandrijský, který podle církevního historika Eusebia tvrdil, že EH sepsal Pavel Hebrejsky a evangelista Lukáš ji následně přeložil do řečtiny. Na Západě pak máme svědectví Tertulliána, kterému však není snadné porozumět. Někteří NZ odborníci se domnívají, že za pisatele označoval Barnabáše, jiní poukazují na to, že EH jako kanonickou uznal právě pro své přesvědčení o Pavlovi jako pisateli. Jednoznačně Pavlovo autorství potvrzuje Eusebius, Jeroným, Hilarius, Ambrož, Bazil Veliký, Athanasius, Jan Zlatoústý, Řehoř z Nyssy a Augustin. V odborné literatuře se často uvádí výrok Origena, že "jen Bůh ví, kdo je pisatelem." Jedná se ale o výrok vytržený z kontextu, neboť Origenes dle Eusebia (Církevní dějiny; 6,25) napsal:"Měl-li bych vyjádřit svůj názor /na autorství EH. pozn ssns/, řekl bych, že obsahuje myšlenky apoštola /tj. Pavla - pozn. ssns/, ale že dikce a frazeologie patří někomu, kdo si učení apoštola pamatoval a zapsal to, co bylo řečeno jeho učitelem. Tvrdí-li proto nějaká církev, že tento dopis je Pavlův, ať je za to pochválena. Ne bez důvodů ji starší připsali Pavlovi. Ale kdo napsal 14. epištolu opravdu, ví jen Bůh. Někteří z těch, kteří nás předešli, tvrdí, že dopis napsal Klement, biskup Římský, jiní pak že Lukáš, autor Evangelia a Skutků." S tvrzením Origena souvisí jedna zajímavá otázka - je EH vůbec epištolou? Nejedná se o upravený záznam kázání? Těmi úpravami myslím třeba dodání 13. kapitoly. Mně osobně se tato myšlenka nezdá nepravděpodobná. Z hlediska poselství je lhostejné, jedná-li se o dopis či zapsané kázání, avšak pro otázku autorství může mít odpověď svoji důležitost.

Rovněž nejstarší papyrus obsahující listy apoštola Pavla (papyrus Chester Beatty II - P46) označuje Pavla za pisatele EH. Z původních 104 listů se jich dochovalo jen 86 (chybí části Římanům, 1. Tesalonickým a celý 2. Tesalonickým) a EH je řazena hned za list Římanům, protože epištoly byly seřazeny podle délky.

Námitky proti Pavlově autorství

Proč se Pavel nepodepsal?

Tato námitka napadne zřejmě každého, kdo začne EH číst a četl před tím některé listy apoštola. Zřejmě nejstarší doložitelnou odpověď na tuto otázku poskytl Klement Alexandrijský, který uvádí jako důvod Pavlovu skromnost. Autor oslovuje Židy a sám na začátku 3. kapitoly označuje Ježíše za apoštola Židů a sám Pavel se chápal jako apoštol pohanů. Podle Klementa tak Pavel neuvedl své jméno, aby jasně odlišil dílo Pána od svého (z teologických důvodů se nechtěl svým podpisem označit také za apoštola Židů) a protože si byl vědom, že jeho poslání je přednostně mezi pohany. Na Klementa pak navázal John Owen, který rovněž vychází z faktu, že Pavel byl vyvolen jako apoštol pohanů, a k tomu dodává, že důvodem proč zamlčet jméno mohla být jistá nevraživost vůči Pavlovi v kruzích židovských křesťanů, kteří by poselství listu mohli odmítnout jen proto, že to napsal Pavel.

Pokud se jednalo o zaslaný přepis nějakého Pavlova kázání a ne o dopis, pak je absence úvodního pozdravení a podpisu celkem pochopitelná. Rozhodně je ale zajímavé, že pisatel EH neuvedl žádné jméno. V předchozím článku o pastorálkách jsme viděli, že nemálo odborníků je považuje za pseudonym. EH je však anonymní a autora k takovému kroku musely vést dobré důvody.

Časté používání Septuaginty

V EH je pro citování SZ používána vesměs Septuaginta (řecký překlad SZ). O Pavlovi bezpečně víme, že mluvil hebrejsky. Ve svých epištolách také hojně cituje z hebrejského textu SZ, respektive z jeho aramejského překladu (Targunu). V mnoha židovských synagogách ve Svaté zemi bylo Písmo čteno nejprve hebrejsky a pak aramejsky, což byl jazyk, kterým lidé běžně mluvili. Je pravda, že i v nezpochybňovaných Pavlových listech najdeme citace ze Septuaginty (Ef 4,8), ale používat Septuagintu v takovém rozsahu je "nepavlovské".

Byl-li ale dopis (či kázání) určen přednostně židokřesťanům v diaspoře, pak se mi zdá být logické, že autor sáhl právě po Septuagintě, což bylo znění SZ, které jim bylo vlastní. Pokud by do řečtiny převedl hebrejský text, mohlo by to ve čtenářích vyvolat pochybnosti o celém svém argumentu, neboť by se odvolával na "jiný" SZ. Aniž bych nás chtěl srovnávat s apoštolem, děláme totéž. Pokud někomu tady na GS chceme něco ukázat v Písmu, použijeme některý z českých překladů, i když jsou tu lidé, kteří by mohli překládat přímo z hebrejštiny či řečtiny, respektive nějakého světového jazyka. My ale žijeme v jiné době a každý má při troše snahy možnost takový vlastní překlad okamžitě porovnat s mnoha dalšími.

Další možné vysvětlení poskytl už Klement Alexandrijský - viz výše. Pokud byla EH sepsána nejprve hebrejsky a následně přeložena do řečtiny, je pravděpodobné, že překladatel sáhl po uznávaném překladu. I my dnes, máme-li psát či překládat text o víře do cizího jazyka, sáhneme po nějakém tom překladu a nenamáháme se vytvářet vlastní.

Hebrejům 2,3

V tomto verši čteme:"jak unikneme my, zanedbáme-li tak velikou záchranu, která má svůj původ v tom, co říkal Pán, a byla nám potvrzena těmi, kteří to slyšeli." (ČSP) Pavel odmítal, že by obdržel Evangelium od jiných lidí, neboť Bůh mu přímo zjevil svého Syna (Gal 1,11-12). V odborné literatuře se často setkáme s tím, že tato sdělení nejsou slučitelná. Avšak autor EH netvrdí, že obdržel Evangelium od lidí. Říká, že Evangelium mu bylo potvrzeno (ebebaiothe) lidmi. ČEP je v tomto poněkud zavádějící. Byl-li pisatelem Pavel, pak se tu zřejmě odvolává na svoji první návštěvu Jeruzaléma, kde mluvil s Petrem a Jakubem (Gal 1,18-19) nebo nějakou jinou, podobnou příležitost.

Odlišná řečtina (styl a obraty) EH

Odlišnosti řečtiny použité v EH oproti ostatním Pavlovým spisům se věnoval už Origenes. Jedná-li se o překlad hebrejského textu, pak je to zcela irelevantní.

Porovnávání stylu je poněkud ošemetná záležitost a tak se tu názory odborníků rozcházejí. Nejsem bohužel dostatečně kompetentní k nějakým závěrům, ale stejně jako u pastorálek kladu veliký otazník za přesvědčení o nutnosti jednotnosti stylu.

Z hlediska obratů jsou významné zejména dva. Je to jednak absence pro Pavla typického spojení "Kristus Ježíš" a pak důraz na Ježíše jako nejvyššího kněze, který se jinde v Pavlových dopisech nenachází. Druhý jmenovaný může být způsoben tím, komu byl text přednostně adresován, u prvního nevím.

Závěr

Existují pochopitelně i důvody, které pro Pavlovo autorství svědčí. Např. v 13,25 nacházíme pozdravení (aspasmos), které je pro Pavla typické a které sám Pavel označuje za poznávací znak jeho dopisů (2Tes 3,17-18). Informace, které o pisateli EH máme (blízký přítel Timoteje - 13,28; Žid dobře obeznámený s židovskou tradicí a helénismem; učenec) odpovídají tomu, co víme o Pavlovi. Rovněž teologie listu je pavlovská a pisatel, nebyl-li jím přímo Pavel, byl jistě Pavlem velmi ovlivněn.

Přiznávám, že argumenty podporující Pavlovo autorství (uvedl jsem pouze stručný nástin) mě nijak zvlášť nepřesvědčily. Na druhou stranu ale považuji argumenty proti za stejně ne-li více nepřesvědčivé. Vzhledem k tomu, že Písmo neuvádí jméno pisatele a ani nejstarší tradice není jednotná, považuji Pavla "pouze" za docela pravděpodobného kandidáta. V případě zájmu o dané téma bych se v příštím článku zaměřil detailněji na argumenty PRO, samozřejmě včetně relevantních námitek proti nim.

Myslím, že nemůžeme nabýt v tomto životě jistoty ohledně autorství. Nepovažuji za rozumné vařit z vody jako Luther, který za autora označil Apolla, protože tady už není vůbec nic, čím bychom mohli takové tvrzení potvrdit. Určitě je mnohem důležitější to, co se v EH píše, než to, kdo to napsal, což platí o celém Písmu. Přesto se domnívám, že takovéto otázky mohou vést minimálně k lepšímu poznání Písma a pravdy Evangelia, protože nás vedou k hlubšímu studiu Písma jako celku, tj. v souvislostech mezi jednotlivými knihami.


Podobná témata

O Bibli

"Byl Pavel pisatelem listu Židům (Hebrejům)?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Byl Pavel pisatelem listu Židům (Hebrejům)? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 14. srpen 2009 @ 21:18:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobré pojednání, klobouk dolů.

..."Pavel odmítal, že by obdržel Evangelium od jiných lidí"...

Myslím si, že toto nebude tak docela pravda. V 1. Kor 15 se přece odvolává na svědectví apoštolů.



Re: Byl Pavel pisatelem listu Židům (Hebrejům)? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Sobota, 15. srpen 2009 @ 23:44:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě argumenty proPavla docela přesvědčili. dřív jsem si spíš myslel, že to Pavel nepsat, teďsi spíšmyslím, že ano, asi jako ten Origenes.



Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy