Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 523 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486410
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Jaký je smysl života?
Vloženo Neděle, 06. září 2009 @ 13:05:55 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Karels

Jedna z nejzákladnějších otázek, kterou si lidstvo klade od pradávna, je - jaký je smysl lidské existence. Myslím si, že dříve nebo později si podobnou otázku položí každý z nás. Pro jednoho smyslem jeho života může být, že dosáhne dobrého pracovního postavení, pro druhého je to zajištění rodiny. Další vidí smysl života v cestování, návštěvě cizích zemí. Pro jiného může být smyslem života dobře se pobavit, užít si. Jak chápe tuto problematiku náboženství? Jak se k problému staví Svaté texty Bible? Myslím si osobně, že je jeden základní text, který zodpovídá tuto podstatnou otázku: „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ (Bible, evangelium podle Jana 17:3)



Biblický text je modlitbou Pána Ježíše Krista před jeho ukřižováním. Zmíněný text je část modlitby, slov k Bohu Otci. Vysvětlit by se tento textík dal i takto: „Smysl života lidí spočívá v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ Takže smysl života, jak jsem ho pochopil, je zodpovědět sám sobě otázku, které je stejně tak stará jako je hledání smyslu života a určitě s ní rovněž souvisí: rozhodnout, zda Bůh je, existuje, nebo nikoliv; zda biblické texty jsou sbírkou jakýchsi bájí, nebo jsou Slovem živého Boha, toto rozhodnutí má být životní náplní každého člověka.

Přestože se z řeckého ani latinského textu této pasáže nedá vyčíst dokonavost či nedokonavost slovesa „poznat“ [1], domnívám se, že pro ty, kteří Boha osobně nepoznali, kteří s ním nemají osobní vztah, je smyslem života rozhodnout, zda Bůh je nebo není. A pro ty z nás, kteří máme s Pánem Bohem osobní vztah, je smyslem života, křesťanského života poznávat Jej a Jeho vůli na každý den.

V našem uvažovaném textu: „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ (Bible, evangelium podle Jana 17:3) je užito slovesa poznat, které má charakter osobní zkušenosti. [2] Smyslem života tak nebude nějaké shromažďování teoretických znalosti, ale vyzískání naprosto konkrétní osobní zkušenosti.

Víte, vážení čtenáři, když jsem svědčil o křesťanské víře mému bratrovi, tak mi tvrdil, že moje modlitba je autosugesce. Prostě to, o čem jsem přesvědčený a co bych chtěl ve svém životě změnit, tak jenom nahlas recituju. V této argumentaci se můj bratr mýlí. Můžeme si vypomoct hebrejštinou. Pro modlitbu [3] a pro setkání je užito stejné hebrejské slovo. Dá se tedy vyvodit, že modlitba je prostorem setkání s tím, ke komu se obracíte.

Pokud se modlím, pokud nahlas vyjadřuju své myšlenky, svá přání, potom tak činím k Tomu, o kom naprosto jasně vím, že mě slyší a vyslyší. Apoštol Pavel napsal: „Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. Kdo k němu přistupuje, musí věřit, že Bůh jest a že se odměňuje těm, kdo ho hledají.“ (Bible, list Židům 11:6) V každý čas, kdy se modlím, vím, že mi je Pán Bůh ochotný naslouchat a také má slova vyslyšet.

Snad dalším nejpodstatnějším veršem Svatých textů Bible je: „Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen." (Bible, list Římanům 10:9) v textu se hovoří o vyznání Ježíše jako Pána. „Ježíš jako Pán“ neznamená pouze Ježíše coby autoritu, coby Pána, nebo dokonce pokud bychom chtěli uvažovat o Ježíši jako o nějakém pánovi, třebas ve smyslu pana Nováka. V tomto smyslu bychom zmíněný biblický text neměli chápat.

„Ježíš jako Pán“, znamená „Ježíš jako Bůh“, protože ono slovo Pán v hebrejštině [4], znamenalo Hospodina Boha. Pokud tedy chceme vyznat Ježíše jako Pána, potom to znamená, že se k němu, k Ježíši, můžeme svobodně modlit, můžeme Jej prosit za odpuštění hříchů a předložit mu problémy svého života a On, tedy Ježíš, je schopný naše modlitby vyslyšet. V souladu s mým poznáním biblických textů jsou jediné správné modlitby k Bohu Otci ve jménu Ježíše Krista, nebo k samotnému Ježíši Kristu. Modlitby k Duchu svatému, k Marii a k všemožným Svatým, andělům o tom jsem se ve Svatých textech Bible nikde nedočetl. Jsou součástí tradice, kterou já jako protestant naprosto odmítám.

Poznámky:


1. V Janově evangeliu je to konjunktiv slovesa γιγνωσκω, Nevyčtu dokonavost, nebo nedokonavost tohoto tvaru. 2. Řecky γιγνωσκω – ve verši Jan 17:3 a Genesis 4:1. V Genesis 4:1 jde o poznání Evy, což znamená, že Adam měl sexuální zkušenost, osobní zkušenost, jedinečnou zkušenost v poznání Evy. Poznání γιγνωσκω má proto charakter, význam, sémantickou hodnotu naprosto osobní zkušenosti.

3. קרא má význam jak vzývat, tak i setkat se.

4. Na místě čtyřpísmenného Božího jména tj. tetragramu יהוה , se čte jiné Boží jméno אדני [Adónaj], což znamená Pán, nebo jej naše překlady překládají jako Hospodin. Pán אדני = Bůh.

"Jaký je smysl života?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 126 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký je smysl života? (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Neděle, 06. září 2009 @ 14:22:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karels
Modlitby k Duchu svatému, k Marii a k všemožným Svatým, andělům o tom jsem se ve Svatých textech Bible nikde nedočetl. Jsou součástí tradice, kterou já jako protestant naprosto odmítám.

Bránu poznání v  tomto směru pootevřou deuterokanonické knihy.



Re: Jaký je smysl života? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 06. září 2009 @ 15:21:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Upřímně, přeci jenom vidím rozdíl v modlitbách k Duchu svatému - předpokládám, že Bůh takové modlitby slyší, já na takové modlitby říkám amen, ale sám je nepraktikuji.



Re: Jaký je smysl života? (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Neděle, 06. září 2009 @ 18:16:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V našem uvažovaném textu: „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ (Bible, evangelium podle Jana 17:3) je užito slovesa poznat, které má charakter osobní zkušenosti. [2] Smyslem života tak nebude nějaké shromažďování teoretických znalosti, ale vyzískání naprosto konkrétní osobní zkušenosti.

Nějak asi nechápu, co tím myslíš. Které řecké slovo by vyjadřovalo to získávání teoretických znalostí? Narážíš tu na často mlhavé rozdíly mezi gnósis, epignósis, sofia a fronésis? Jestli jsi to myslel tak, že třeba religionista, který zná velmi dobře Písmo a křesťanství, není zahrnut mezi ty, kteří poznali, pokud Hospodina nepřijal za Boha, pak souhlasím. Mně se ale vůbec nelíbí tradiční překlad, který uvádíš. Co bys říkal např. takovému život věčný je to, že mohou poznávat ..., nebo ..., aby poznávali ... Ano, je to tak, že tomu rozumím jako popisu života věčného a ne vymezení nějaké podmínky. Ono "poznávání" je v přítomném čase, což může (ale víme, že nemusí) znamenat, že je to neco už probíhající. Takže "život věčný" je pak jakýmsi synonymem k životu v Kristu, který začíná přijetím a spočívá v neustálém poznávání Boha, které nekončí smrtí. Samozřejmě to poznávání chápu čistě ve smyslu získávání osobních zkušeností a ne v nějakém hromadění informací.

Víte, vážení čtenáři, když jsem svědčil o křesťanské víře mému bratrovi, tak mi tvrdil, že moje modlitba je autosugesce. Prostě to, o čem jsem přesvědčený a co bych chtěl ve svém životě změnit, tak jenom nahlas recituju. V této argumentaci se můj bratr mýlí. Můžeme si vypomoct hebrejštinou. Pro modlitbu [3] a pro setkání je užito stejné hebrejské slovo. Dá se tedy vyvodit, že modlitba je prostorem setkání s tím, ke komu se obracíte.

Hebrejsky numím, takže neposoudím. Ale bratr může mít naprostou pravdu. My se v modlitbě můžeme setkávat jen se sebou samými, respektive s nějakou svojí projekcí.

„Ježíš jako Pán“, znamená „Ježíš jako Bůh“, protože ono slovo Pán v hebrejštině [4], znamenalo Hospodina Boha. Pokud tedy chceme vyznat Ježíše jako Pána, potom to znamená, že se k němu, k Ježíši, můžeme svobodně modlit, můžeme Jej prosit za odpuštění hříchů a předložit mu problémy svého života a On, tedy Ježíš, je schopný naše modlitby vyslyšet. V souladu s mým poznáním biblických textů jsou jediné správné modlitby k Bohu Otci ve jménu Ježíše Krista, nebo k samotnému Ježíši Kristu. Modlitby k Duchu svatému, k Marii a k všemožným Svatým, andělům o tom jsem se ve Svatých textech Bible nikde nedočetl. Jsou součástí tradice, kterou já jako protestant naprosto odmítám.

Tak teď ti nevím, ale zdá se mi, že neuznáváš trojiční dogma. Myslím tím to, že Ducha nepovažuješ za osobu. Pletu se? Rýpavá otázka, kterou tu už položili mnozí, leč odpověď jsem zatím nenašel - jak bez tradice víš, co jsou to svaté texty Bible? Neměli bychom tu tradici brát vážněji? Ježíš je kyrios totiž nemusí znamenat Ježíš je Hospodin. To je naprosto běžné slovo, které se v NZ používá pro kde koho. Mám tomu rozumět tak, že v hebrejském znění SZ je slovo Adonaj vyhrazeno jen Bohu? No, o Božství Ježíše můžeme hodit řeč jindy, ale rovnou ti říkám, že bez akceptování tradice bych v to nevěřil, protože v Písmu je nemálo pasáží, které mluví jednoznačně proti tomu, a těch pár, které se k obhajobě používají, jsou hodně slabé a některé (Fp 2,6) dokonce mohou mluvit proti tomu.



Re: Jaký je smysl života? (Skóre: 1)
Vložil: Rosman v Pondělí, 07. září 2009 @ 21:02:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko napsal:

"Svaté ctíme, ale jen Bohu se klaníme.  I v modlitbě."

Výňatek z katolického (nebiblického) evangelia:

"Otec nikoho nesoudí, ale všechen soud dal do rukou Synovi, aby všichni ctili Syna, jako ctí Otce, Marii a svaté. Kdo nemá v úctě Marii a svaté, nemá v úctě ani Syna ani Otce, který ho poslal." Katolický Jan 5,23 




Re: Jaký je smysl života? (Skóre: 1)
Vložil: Kojot v Úterý, 08. září 2009 @ 19:01:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
No, já si myslím, že otázka "Co budu dnes jíst." je patrně starší než otázka po smyslu života. A lidé, kteří řeší otázku přežití vědí, že smysl života je jen taková třešnička na dortu, kterou si může dovolit ten, kdo má zajištěny základní potřeby a trochu času nazbyt. To jen tak na okraj...



Stránka vygenerována za: 0.97 sekundy