Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 530 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116488850
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Bohoslužba u kvakerů
Vloženo Neděle, 04. říjen 2009 @ 20:10:11 CEST Vložil: Stepan

Z našich církví poslal ssns

Cizinec tu ve svém nedávném článku Společenství svatých - soukromá, nebo veřejná záležitost popsal své zkušenosti s pojetím společenství v různých církvích. Psal o ŘKC a svém současném sboru, čímž vlastně ukázal dva způsoby pojetí života ve sborech. Rád bych vám poodhalil cestu třetí, cestu kvakerů.


Úvodní poznámka k terminologii

Pokud vím, není v češtině zcela ustálená terminologie. V článku tedy uvádím při prvním výskytu nějakého slova používané anglické termíny s možným českým ekvivalentem, který podle mě nejlépe vystihuje smysl a význam. Český jazyk umožňuje tři způsoby psaní slova kvaker. Jednak přímo z angličtiny převzatý termín quaker [1], dále pak vlastně fonetický přepis kvejkr a následně mnou používaný kvaker.

Moje první setkání s kvakery

Do místního kvakerského Meeting House (dům setkávání) jsme se se ženou vypravili tak, abychom na místě byli asi půl hodiny před stanoveným začátkem Quaker Meeting (Setkání). Od ostatních domů v ulici ho odlišovala pouze cedule "Dům stekávání - The Religious Society of Friends" (Náboženská společnost přátel, což je oficiální název, ale slovo "kvaker" není chápáno nijak hanlivě a sami kvakeři ho běžně používají). Hned po vstupu do budovy jsme vzbudili pozornost asi deseti lidí, kteří se k nám vydali a vyptávali se nás na vše možné. Když jsme potvrdili, že máme v úmyslu zúčastnit se Setkání, vzali nás dva z nich do malé místnosti, kde nás zběžně seznámili s kvakery. Myslím, že hlavním účelem bylo připravit nás na to, jak Setkání probíhá. Upozornili nás na to, že kvakeři nemají žádné duchovní a žádné krédo (tj. nějaký soupis nauk, které by všichni vyznávali).

Asi pět minut před plánovaným zahájením Setkání jsme se vydali do místnosti k tomu určené. U kvakerského Setkání není úplně správné mluvit o čase zahájení. Je sice určen, ale Setkání se považuje za zahájené v okamžiku, kdy první člověk zasedne. Místnost, kde Setkání probíhalo, připomínala ze všeho nejvíc klubovnu. Uprostřed byl stolek, na kterém byly ve váze květiny, Bible a kniha Quaker faith and practice [2] (Kvakerská víra a praxe). Kolem stolu byly ve třech řadách křesla a lavice a na nich vedle výtisků Bible a Kvakerské víry a praxe ještě brožurka Advices and Queries [3] (Rady a otázky). Nikde nebyly žádné náboženské symboly, žádné obrazy, nic kromě nápisu FIRE EXIT a nástěnných hodin.

Usedli jsme. Prvních 25 minut se nedělo nic. Do místnosti sice vešlo pár opozdilců, ale ti se jen v tichosti posadili a připojili se ke kolektivnímu mlčení. Představte si asi 30 dospělých lidí (na tomto Shromáždění nebyly děti, ale obecně se děti účastní, ale po nějaké době místnost opustí a věnují se jiným aktivitám) sedících v prosté místnosti bez jediného slova. Zpočátku jsem zvědavě (a nenápadně) pozoroval, co vlastně ostatní dělají. Většina měla zavřené oči, někteří se dívali z okna. Čas od času někdo sáhl po některé z výše uvedených knih, pro sebe si kousek přečetl a pak knihu odložil. Po těch 25 minutách (ano, podíval jsem se na hodinky a docela mě překvapilo, že už uběhlo tolik času) se postavila jedna žena a promluvila o tom, že ticho (mlčení) je nejlepší přípravou pro setkání s Bohem. Říkala, že v životě mluvíme vesměs my a že je dobře na nějakou chvíli zmlknout a nechat mluvit Boha přímo k nám. Svá slova doplnila osobní zkušeností, kdy při cestě z dovolené zaparkovali u dálnice, aby se prospali, a i přes hlučný provoz byly ostrovem ticha. Celá promluva trvala asi tak 3 minuty. Taková promluva se nazývá vocal ministry (vocal znamená ústní, hlasitý a ministry je tu pak použito ve smyslu kněžský úřad) a není to předem připravená řeč. Kvakeři věří, že je k takovému proslovu vede přímo Bůh. Při některých Shromážděních nepromluví vůbec nikdo, jindy je člověk svědkem i několika. Rozhodl jsem následovat to, co říkala, sáhl jsem po Radách a otázkách. Náhodou jsem si přečetl úryvek, který je v poznámkách [3], a modlil se k Bohu.

Setkání je ukončeno v okamžiku, kdy někdo (později jsem zjistil, že je to obvykle předem určená osoba) potřese rukou svému sousedovi. Totéž následně udělají i ostatní. Když se tak stalo, postavil se člověk, kterému říkají Clerk (tajemník). Kvakeři si mezi sebou vybírají lidi, jejichž úkolem je sbory spravovat (elder = starší, clerk = tajemník, overseer = dohlížitel, podle toho, co mi k tomu řekli, je to vlastně označení pro diakona). Tyto "funkce" jsou však čistě administrativního charakteru (často neplacené) a nejde tedy o nějakou obdobu starších, pastorů, kněží, které známe z jiných denominací. Tito lidé kromě správy (majetku, vydávání knih atp.) kvakery reprezentují ve vztahu k okolí. Úkolem tajemníka je pak po shromáždění seznámit ostatní s připravovanými akcemi. Při popisovaném Shromáždění tajemník nejprve představil mě a manželku, pak se přítomných zeptal, chtějí-li něco ostatním sdělit (tři lidé se vyjádřili k tomu, co během Shromáždění řekla ta paní). Pak následovalo upozornění na nějaké akce, mezi nimi i jednu pořádanou komunitou Taizé.

Jak už je v Anglii v mnoha církvích zvykem, následovala společná půlhodinka nad čajem či kávou, kde jsme měli možnost popovídat si navzájem.

Závěr

Moje první návštěva Shromáždění byla nezapomenutelným duchovním "zážitkem". Prvních půl hodiny jsem se spíš zvědavě rozhlížel kolem sebe, ale druhou půlhodinu jsem prožil v intenzivním společenství s Bohem v modlitbě beze slov, kdy jsem se vlastně přidal k ostatním. Myslím, že katolíci mi budou rozumět, protože hodnotu ticha ve vztahu k Bohu poznali např. při rekolekcích.

Setkání jsou centrem života kvakerů. Velmi mě zaujal příběh jedné paní, která trpí poruchou spánku. Setkání je pro ni jedinou příležitostí, kdy opravdu hluboce usne. Pokud by někdo pravidelně usínal v kostele, pochybuji, že by to kněz (pastor) vítal. Oni mi však k tomu řekli, že jsou opravdu rádi, že ji Bůh takto dopřeje hodinku zdravého spánku. Asi vás zarazilo, že během Setkání neproběhlo nic připomínajícího Večeři Páně (eucharistii). Kvakeři nepřikládají takovým věcem (rituálům) žádnou váhu (dokonce u nich ani neprobíhá křest).

-----
[1] quaker je odvozeno z anglického to quake = chvět se, třást se; původ tohoto označení není jistý. Jednou možností je, že pochází ze skutečnosti, že se lidé chvěli, když pod vedením Ducha mluvili na shromáždění. Pravděpodobnější je však původ jiný. George Fox (zakladatel hnutí) byl během svého života opakovaně souzen a vězněn, což byl osud mnoha kvakerů. Byl obviňován zejména na základě zákona (Conventicle Act), který v Anglii zakazoval jiná náboženská setkání než ta spojená s Církví Anglie (Church of England). Kvakeři byli označováni za agenty vyslané z Říma "římskými ropuchami, jezuity a františkány, aby svedli Angličany z cesty evangelia". Když byl Fox v říjnu 1650 opět zatčen, byl vyslýchán G. Bennettem  a N. Bartonem. V jednu chvíli Fox dotyčným pravil, že by se měl "třást (to tremble) při slovu Hospodina" (Iz. 66,5). Bennett se Foxe zeptal, jestli se on třese. A když Fox odpověděl kladně, označil ho Bennett za kvakera.

[2] Na první pohled se jedná o jakýsi kvakerský katechismus, ale v samotném úvodu stojí prohlášení, že kniha není myšlena jako nějaký soubor pravidel. Jedná se v podstatě o sebrané výroky kvakerů různých dob, ke kterým každá generace přidá něco svého. Vzhledem k neexistenci společného vyznání víry (kréda, dogmat) je tato kniha chápáno jen jako jakási pomůcka pro cestu životem.

[3] Brožurka obsahuje různé náměty na přemýšlení. Jeden příklad za všechny: Jsi schopen rozjímat o své smrti a smrti svých nejbližších? Akceptujeme-li realitu smrti, jsme osvobozeni k naplněnému životu. V případě takové ztráty si ponech čas truchlit. Když truchlí druzí, zahrň je svojí láskou.


Podobná témata

Z našich církví

"Bohoslužba u kvakerů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 36 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Neděle, 04. říjen 2009 @ 20:27:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl jsem dvakrát na shromáždění u kvakerů v Praze v Jeseniově ulici a líbilo se mi tam. Při tichu jsem měl zavřené oči. Až dokud mi někdo opravdu nepodal ruku. Byl jem na to ticho připravený dopředu z jejich internetové stránky, kterou mají, ale teď si nevzpomínám na její znění.



Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 04. říjen 2009 @ 21:02:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Díky za článek.

  Jen bych upřesnil - nepsal jsem článek Společenství svatých jen o sboru, ve kterém jsem, ale i o několika jiných místních církvích, které znám a jejich praxi ohledně života vespolečenství - CB, SŽ, CKS, CASD, BJB, AC a pod. V nich vypadá "společenství" podobně, typ nebo řád bohoslužeb mají samozřejmě různý.



Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 04. říjen 2009 @ 22:43:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když u nich neprobíhá křest, dají se stále ještě považovat za křesťany?
Spousta excentriků, co se hlásí ke křtům i k Večeři Páně za ně obvykle považována není!

Nechodí-li k Večeři Páně, nechybí jim něco???



Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 05. říjen 2009 @ 08:55:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé. Tichému uctívání Krista říkáme adorace. Tady ale také postrádám křest a naplnění Nové smlouvy.



Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 07. říjen 2009 @ 15:12:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Musím povedať, že čosi mi je na kvakeroch sympatické, ako aj na všetkých úprimných veriacich v Krista, nech sú kdekoľvek. A som presvedčenie, že tak nejako podobne je to sympatické aj Kristovi. Veď nemusí byť človek psychológom, aby nepochopil, že tu opísaná prax kvakerov zrejme je dôsledok ničoho iného, než znechutenia z toho, čo videli okolo a čo sa nazývalo kresťanstvom a v skutočnosti sa im to kresťanstvo nezdalo. Skrátka, aj ked by sa ortodoxnému kresťanovi ktorejkoľvek zanietenej cirkvi zdalo, že u kvaakerov tam čosi formálne chýba, a preto to nie je pokiaľ ide o cirkev to "pravé orechové", predsa nedá sa uprieť tam snahu o čistotu, opravdivosť, veľký rešpekt pred človekom, pred jeho názorom, slobodou atď. Povedal by som, že určitá dávka taejto "kvakerčiny" by sa zišla pridávkovať k mnohým cirkvám, vrátane KC všade tam, kde to chýba...

Aj ked teda kvakeri nespĺňajú kritéria toho, čo si predstavujeme pod pojmom "cirkev" v klasickom chápaní, zrejme Pán ich ponechal, či dopustil, či dokonca aj vzbudil, pretože čosi chce všetkým ostatným povedať. Myslím, že to je aj dôvod. prečo dopustil aj mnoho iného v rozličných cirkevných, kresťanských spoločenstvách, hnutiach. A preto bys om natomto mieste rád obrátil pozornosť nato, aby sme namiesto jednostranného kritizovania ocdchýľok iných od nášej sskupiny, cirkvi a pod. sa pokúšali rozmýšľať, čo nám tou, či onou skupinou, hnutím, cirkvou, dokonca náboženstvom  chcel Pán povedať... Ale nielen čosi negatívne, ale aj čosi pozitívne.

Aby to nebola len teória, tak o kvakeroch som sa už vyjadril, ale napríklad:

- baptisti sú pre mňa pripomienkou, že cirkvi - aj KC - by naozaj mali venovať väčšiu pozornosť dôslednej príprave na krst, neodflákať to, nebyť formalistami, ale naozaj vyžadovať splnenie rozumných požadovaných kritérií. /KC napríklad v tomto urobila krok vpred, ke´d obnovila katechumenátnu prípravu dospelých 1 až 2 roky, a u detí sprísnila podmienky.../

- U adventistov si zasa spomeniem vždy na svätenie nášho sviatočného ekvivalentu, teda - nedele. Keby kresťania jeden deň naozaj aspoň trochu viac sa venovali tomu, čo mal na mysli Pán, keď ustanovil jemu zasvätený deň v sobotu v Starom zákone, čo sme my v Novom zákone mnohí prenielsl na nedeľu, ale - žiaľ často - nenapĺňame jej obsah tak, ako by sa patrilo. Aj keď niekto je presvedčený, že nezáleží na dni, predsa si myslím s mnohými, že dobré je, ke´d jeden deň je naozaj úplne "iný", ked je viac preplnený Bohom, a keď je to deň spoločný pre kresťanov, aby aj na úrovni prežívania spoločenstva to bolo praktickejšie pre seba navzájom /vzájomná pomoc, stretnutie, bohoslužba, duchové podujatie, návšteva a pod./. Takže adventisti sú mne v tomto vzorom...

- Všetky cirkvi, ktoré podčiarkujú prítomnosť a pôsobenie Ducha Svätého, mi zasa napomínajú, že sme naozaj náš život kresťanský by mal byť životom vedeným Duchom Svätým, a nie nejakým iba vôľovým, často až kŕčovitým úsilím o morálne konanie, o konanie skutkov, a to niekedy až tak, že človek si neuvediňomuje pre Koho, a kvoli Komu..., ako to občas vidieť na mnohých nábožných ľudoch...

- Dokonca aj ked ich všeobecne nepovažujeme za kresťanov pre ich popieranie božstva Krista, ale aj Svedkovia Jahovovi by nás mnohých mohli podnietiť k väčšej apoštolskej horlivosti- Nie v tom dotieravom otravovaní ľudí po domoch, či po uliciach, ale snáď v tej ich snahe doslova študovať, učiť sa ako  prihovoriť sa súčasnému človeku tak, aby mu aspoň pripomenuli Boha, prípadne podať mu niečo do rúk, čo by mu ho mohlo pripomenúť... A tiež ten čas, ktorí sú occhotní pre tento cieľ obetovať...

Rád by som bol, keby niekto ddoplnil pozitívne charakteristky aj iných cirkví, či hnutí spoločenstiev, ktoré sú niečím typické, a domnieva sa, že sú v tom pozitívnym príkladom...



Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pátek, 09. říjen 2009 @ 05:08:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím všechny dříve příchozí.
Dovoluji si podotknout, že základní kvakerská terminologie v češtině ustálena je, respektive už několik let se tvoří a postupně se používáním a konzultacemi mezi českými kvakery ustaluje. Mám to jako wordovský soubor, na požádání pošlu.
Chválím tě, že jsi intuitivně přišel na prakticky stejné termíny, jaké opravdu používáme :-)




Re: Bohoslužba u kvakerů (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Pátek, 09. říjen 2009 @ 11:00:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Před časem měl pěkný článek o kvakerech M. C. Putna v rámci svých bostonských zápisků
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/martin-c-putna.php?itemid=2845



Stránka vygenerována za: 0.99 sekundy