Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 485 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116492147
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech
Vloženo Neděle, 15. listopad 2009 @ 20:53:50 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal ssns

Co vlastně obsahují listy apoštola Pavla? Je to slovo Boží, Pavlovy soukromé názory, nebo je to směs obojího? Pojďme se ve stručnosti podívat, co k tomu sám Pavel říká.


Úvod

Za Pavlovy listy v článku označuji všechny, které nesou jeho podpis. Otázka, kterou se s prvním přiblížení tento článek zabývá, mi vrtá hlavou už pěknou chvilku. Protože však víc hlav víc ví (více syslů, více smyslů), zdá se mi rozumné podělit se i s vámi na GS. Doufám, že to bude k oboustrannému užitku.

Bible = slovo Boží?

Tvrzení, že Bible je slovo Boží je velmi časté (sám ho používám), ale je třeba vědět, že je to jen nepřesné označení. Bible jistě často deklaruje, že obsahuje slovo Boží, tj. slova pronesená samotným Bohem, ale současně obsahuje i slova z úplně jiného pramene. V rámci přímých řečí tak v Bibli máme slova Satana (např. Jb 1,9) a slova lidí, z nichž některá jsou pravdivá a jiná jsou vědomým klamáním. Zaměřme se však na samotného Pavla.

Toto vám praví Pán, toto vám pravím já

Výchozím bodem může být sedmá kapitola prvního listu do Korintu. Rozdělení Písma na kapitoly je až dílem pozdější reakce, ale v případě tohoto listu je z textu oprávněné považovat začátek sedmé kapitoly za zahájení nového tématu. Pavel se verši 7,1 sděluje, že nadále se bude věnovat odpovědi na dopis, který od korintského sboru obdržel. Přeskočme pár veršů a podívejme se do verše desátého a jedenáctého, kde Pavel píše: "Těm, kteří žijí v manželství, přikazuji - ne já, ale Pán - aby žena od muže neodcházela. A když už odejde, ať zůstane neprovdána nebo se s mužem smíří; a muž ať ženu neopouští." Pavel tu zdůrazňuje, že těchto pár vět není jeho vlastním názorem, ale že jde o příkaz Pána, tj. slovo Boží ve vlastním slova smyslu. My víme, že Pavel tu zmiňuje slova Pána, která známe z evangelií.

Ve verši 12 Pavel upozorňuje, že následující slova jsou už jeho vlastní a ne Boží: "Ostatním pravím já, a ne už Pán ..." Je tedy zřejmé, že Pavel nepovažoval svoje slova za vyjádření slov Pána. Následuje tu příkladu starozákonních proroků, kteří důsledně dbali na to, aby posluchači věděli, kdy mluví sami za sebe a kdy mluví Hospodin.

Jak tedy Pavlovy listy chápat?

Všechna Pavlova slova můžeme chápat jako slova Pána, není-li uvedeno jinak, nebo všechna Pavlova slova můžeme chápat jako jeho soukromé názory, není-li uvedeno jinak. Právě ta sedmá kapitola ukazuje, že první možnost není správná. Pavel normálně pokračuje ve svém listu s tím, že upozorňuje na změnu tématu. Najednou přijde vsuvka, kde upozorní, že už nemluví sám za sebe, kterou záhy ukončí s tím, že se opět vrací ke stavu, kdy mluví sám za sebe. Pavel se ve svých listech vyjadřuje tak, že on něco chce, něco si myslí atp.

Pavel jako autorita

Mluvil-li Kristus, pak jeho slova mají vzhledem k tomu, kým byl a je, absolutní autoritu. Je však správné takovouto autoritu připsat samotnému Pavlovi? Sám Pavel se svým čtenářům svěřuje s tím, že bojuje se svojí hříšností a že koná věci, které jsou zlé a které konat nechce (Ř 7,15 - 25) a právě v tomto kontextu je nutné chápat jeho slova, že následuje příkladu Krista (1Kor 11,1). Sám o svém poznání mluví jako o částečném a tudíž neúplném (1Kor 13,9nn). Ve Skutcích máme dokonce zaznamenáno, že Pavel nerozpoznal působení Ducha svatého, který mu zakázal cestu do Jeruzaléma. (Sk 21,4nn) A nyní si prosím všimněte, co sám Pavel o své cestě do Jeruzaléme řekl:"Nyní jdu do Jeruzaléma, protože mě Duch nutí, a nevím, co mě tam potká." (Sk 20,22)! Pavla natolik zaslepila touha jeho srdce  (Ř 9,1-5), že nerozpoznal či ignoroval přímé vedení Duchem svatým. V tomto kontextu je zajímavý i verš: "Po těchto událostech se Pavel veden Duchem svatým rozhodl, že půjde přes Makedonii a Achaju do Jeruzaléma." (Sk 19,21a) Je tedy možné, že Bůh původně chtěl, aby Pavel do Jeruzaléma šel, a následně změnil názor, nebo Pavel cestu do Jeruzaléma vydával za vedení Ducha, což od něj převzal ve verši 19,21a Lukáš, ačkoli tomu tak nikdy nebylo, na což byl Duchem svatým následně (marně) upozorněn.

Závěr

Sám apoštol Pavel varuje před tím, co kolega aviaf nazývá modloslužbou Bible:"nové smlouvě, jež není založena na liteře, nýbrž na Duchu. Litera zabíjí, ale Duch dává život." (2Kor 3,6) Pavlovy listy jsou nesmírně cenným svědectvím o Kristu, ale nesmíme zapomínat, že se jedná o sobní svědectví jednoho člověka, který se vyjadřoval v kontextu své doby (1Kor 11,4 - 16; 1Tm 2,12; Ef 6,5) a který si nikdy nečinil nárok na neomylnost. Ježíš nám přislíbil Přímluvce, který nás bude uvádět do pravdy. Sám Pavel neváhal změnit nařízení, na kterém se spolu s dalšími usnesl (Sk 21,25 vs. Ř 14 a Kol 2,16). Křesťanství není náboženství knihy jako islám. Křesťané byli cca. 3 století ochotni obětovat pro Krista vše včetně svého života, i když žádné Písmo ještě neměli. Lpění na liteře je pohodlné, ale zkusme důvěřovat Kristu a Duchu svatému. Mnozí mohou zabloudit tak, jak se to stalo nejen Pavlovi, ale lpění na liteře není žádnou zárukou, že bloudit nebudeme, o čemž svědčí historie i dnešní stav křesťanství.


Podobná témata

O Bibli

"Slovo lidské a Boží v Pavlových listech" | Přihlásit/Vytvořit účet | 165 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 07:45:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych v tom viděl ještě další možmost. Ne směsice ale jednota v Duchu. Myslím si že svatý Pavel byl a je s Bohem zajedno a dělá přesně to čím byl pověřen-tlumočí a přibližuje Kristovu vůli nám. Bez ohledu na to jestli právě používá přesný citát nebo mluví svými slovy. Stejně jako dávní proroci. I ti často pracovali na vinici Páně pořád, i když zrovna neprorokovali. Pro Krista umírají lidé i dneska a perou si roucha v prolité krvi a budou umírat dokud neobnoví svět a neujme se Království.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 09:09:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns
Písmo svaté obsahuje Boží slovo, a protože je inspirováno, je to opravu slovo Boží.

Bůh je autorem Písma svatého v tom smyslu, že inspiruje jeho lidské autory; působí v nich a skrze ně. Tak nám dává jistotu, že jejich spisy neomylně učí spásonosné pravdě.

Žalm 119,105 Světlem pro mé nohy je tvé slovo, osvěcuje moji stezku.

Církev měla vždy v úctě Boží Písmo  jako tělo Páně, v obou nachází celý křesťanský život svou potravu a svou vlastní normu.





Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 09:52:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A dávejme pozor, abychom nepřešli z důvěřování Duchu ve víru ve všemožná a všetečné duchy. Řada bratří tomu bohužel není daleko. Možná proto, že se bytosně bojí "modloslužby Bible" a "vražedmé litery".

Jak pravil Marcus Tullius Cicero, kdo se zdráhá sloužiti zákonům, bude muset sloužit tyranům.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 14:44:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím,
dovolím se něco osvětlit. Kromě jiného jste napsal:
Sám Pavel neváhal změnit nařízení, na kterém se spolu s dalšími usnesl (Sk 21,25 vs. Ř 14 a Kol 2,16)
Asi neznáte výklad této změny, proto píšete tyto věci. Měl by jste si uvědomit, určité základní věci. Sk. 21,25: Je odvolávka na Sk. 15,20. V té době byli v mnoha sborech mimo Izrael i věřící ze Židů. Právě z ohledem na tyto Židy byly tehdy ke smilstvu připojeny i ty další tři věci, modlám obětované, krev a zardoušené. Jenže jak vidíme právě v listu do Říma a Kolosis, a přidal bych i do Korintu,  tam už věřící z pohanů učí jen o smilstvu. Pominul totiž problém s Židy mezi pohany v církvích. Výmluvné je Ř 15,1: My silní jsme povinni snášet slabosti těch, kteří nemají sílu, a nemít zalíbení sami v sobě. Je třeba číst v čase a uvědomovat si důsledky změn, které mezi tím probíhaly.
Nedovolil bych si zlehčovat ani slovíčko z Písma.
Podívejte se například na Skutky 20,17 až 25. verš 21: Naléhavě jsem Židům i Řekům svědčil o pokání k Bohu a o víře v našeho Pána Ježíše Krista. Tady Lukáš jasně rozděluje dvě rozdílné věci. Pokání k Bohu a víra v Pána Ježíše Krista. Pokud někdo řekne, že k spasení od věčného zahynutí je třeba oboje, tak by měl zpytovat svědomí, a ujasnit si svou víru.
verš 24: ...dokončil běh a službu, kterou jsem přijal od Pána Ježíše: dosvědčovat evangelium Boží milostí.
verš 25: A nyní, hle, já vím, že vy všichni, mezi kterými jsem procházel a hlásal Království, již nespatříte mou tvář.
Jak výmluvné, mnozí z diskutujících, kteří přijali slovo o království, by nejraději apoštola Pavla a epištoly vyřadili z Písma. Není divu, vždyť se na nich naplňuje toto slovo apoštola Pavla.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 15:15:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, ssns!
Opäť pekný a užitočný článok. Pomáha reálnejšie hľadieť na Písmo a na jeho časti. Pokiaľ ide o ten názov a aj tému "ľudské - Božie"  chcel by som len poznamenať, že Cirekv považovala vždy Písnmo za aj slovo Božie aj slovo ľudské, totiž Božie slovo  v ľudskej  podobe, vyjadrené ľuďmi, ľudskou rečou. A pretože aj ľudia aj ľudská reč je nedokonalá, viacznačná, často nepresná, nedokonalá, obmedzená vo vyadrovacích možostiach,  jednoducho ako všetko ľudské, nemôže mať punc dokonalosti ako má absolútny Boh. Preto si myslím, že Cirkev chápala vždy aj Bibliu ako Božie slovo v tomto zmysle. Ak treda schválila aj listy apoštola Pavla, schválila ich ako Božie slovo v tomto zmysle /v ľudkej podobe.../.

V istom zmysle aj Evanjeliá, alebo aj v pasážach, kde hovorí priamo Kristus, či kde sa niekto odvoláva na Boha, vyjadruje sa po ľudsky, teda s ľudskou obmedzenosťou, ktorá z toho vyplýva. Kristus hovoril v konkrétnej súvislosti pre konkrétnych ľudí, a nikto z evanjelistov nebol v stave presne zachytiť myšlienkz Krista, resp. všetky, ktoré s témou súvisia. CV tomto zmysle sú aj Evanjeliá, aj čokoľvek obmedzené, a "originál" kázania Krista bol určite oveľa plnší, než sa dá vyjadriť v ľudskom slove na papieri... Písmo teda v skutočnosti len obsashuje ľudské slovo.

No ono Písmo bolo iste písané pod vplyvom Ducha. Duch inšpiroval pavla napísať niečo, a aišpiroval aj kohosi, aby to rozšíril pre ostatných, a zasa kohosi, aby sa to presadilo do kánonu kníh N.Z... Či Pavol písal = ako vraví - "podľa Pána", či podľa svojho zdania, je to pre nás Božie slovo. Ved prakticky nikto z pisateľov N.Z. si určite neuvedomoval, že to, čo práve teraz robí, ke´d píše tento list, žeto bude raz Božie ako súčasť Biblie sa ohlasovať. No Božie slovo v tom bolo, lebo ho inšpiroval Boží Duch, hoci Pavol /či niekto iný/ si to nemusel uvedomovať...

Spomínam si raz na jeden tvoj článok o dialektickom vyjadrovaní v Písme v niektorých veciach. Myslím, že je to metóda Božia aj pokiaľ ide o Písmo. Práve tá "hranatosť" ľudského slova so vyžaduje často vyjadriť tú istú vec raz tak, a raz onak, z iného zorného uhla, aby človek pochopil podstatu. Aj v Písme je treba, aby človek vedel vážiť slová. Sú všetky inšpiroivaané, v tom sú Božie, ale nie všetky sú rovnako zaväzujúce, či významné... Pavol, pretože písal spravidla prílôežitostne, sa vyjadroval príležitostne ku konkrétnym okolnostiam v tej dobe, a na tom mieste. A preto my top nemôžeme "zožrať aj s navijakom" len preto, že je to "napísané"... Niektoré jeho výroky sú naozaj poplatné tej dobe /nosenie šatiek, niektoré  výroky o ženách a pod./, iné majú prenikavú Božiu hĺbku. /ráve preto aj Pavlove listy ako aj celé Písmo  malo by byť  byť v rukách Cirkvi, ktorá ho autenticky vykladá, ak vie. No často nevie, a pretže je múdra, jednoducho nechá o určitých pasážach diskutovať, až kým sa nevyjasnia. A niečo pochopíme naozaj až v nebi...

V Duchu, ktorý v Cirkvi je predsa len prítomný,  je nádej, že postupne budeme vedieť aj pavlove listy chápať stále bližiše podľa Pavla, alebo - ešte lepšie - podľa toho, čo nám nimi chcel Boh povedať.

Všetko dobré. Elo.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 19:42:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já velmi souhlasím a jsem velmi rád, že si toho všiml i někdo jiný.
Mám takový pocit, že křesťané jsou hodně zaměřeni do budoucnosti - posmrtný život, Druhý příchod, nebeské království - nebo do minulosti - stvoření světa, biblické dějiny, kdy Bůh jednal a mluvil, všechno bylo naprosto jasné a Boží vůle známá. Přítomnost se pak zanedbává. Já nevěřím, že Bůh působil třeba v době první generace křesťanů víc než v naší době, i když mě to nepovede k tomu, že bych se snažil napodobovat jejich duchovní dary a třeba se tlačit do mluvení jazyky (jakkoli tuhle zkušenost mám, ale nikoliv ve shromáždění, nikoliv každý týden a nikoliv kdy se mi zamane). Vede mě to i k tomu, že vidím Boží působení za víc věcmi dnes, než bych je viděl normálně, a trochu víc lidského v těch biblických popisech.
Mimochodem, četli jste někdy třeba novinovou reportáž o události, které jste byli sami přítomni? Zvláště reportáž o události, které autor toho článku hodně fandil a byl její součástí?
Ano, vidím listy i evangelia jako reflexe. Odraz zkušeností první (možná místy druhé) generace křesťanů s Ježíšem.
Je dobré si uvědomit, že ta sbírka reflexí nemusí být úplně kompletní. Ne v tom smyslu, že bych k tomu kánonu chtěl něco přidávat, to ne, ale v tom smyslu, že třeba apoštol Pavel se hodně věnuje Ježíšově oběti a zmrtvýchvstání, a předkládá svůj pohled, jak jim rozumí, svou (to neznamená, že nemůže být Bohem inspirovaná) teologii. Ale téměř vůbec se nevěnuje Ježíšovu učení. Tím vůbec neodmítám spisy apoštola Pavla a vůbec Nový zákon, chci jen říct, že je chápu jako výchozí krok, jako výzvu k tomu, abychom i my uvažovali o tom, co Ježíš znamená pro nás, jaká je naše zkušenost s ním a třeba se to pokusili i nějak formulovat, aby z toho mohl mít užitek i někdo jiný. Přece jen máme k dnešním lidem o bratru dva tisíce let a tři tisíce kilometrů blíž než apoštol Pavel.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: Momonka v Úterý, 17. listopad 2009 @ 09:23:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si taky přispět. Je pravda, co jsi napsal, s tím souhlasím. Nicméně chtěla bych podotknout, že apoštol Petr podtrhl důležitost, neřku-li autoritu Pavlových slov, když o jeho epištolách napsal: "Jsou v nich některá nesnadno srozumitelná místa, která nevědomí a nestálí lidé ke své vlastní záhubě překrucují, tak jako i ostatní Písma." (2Pt 3,16) Pokud píše přímo "ke své vlastní záhubě", tak je to na pováženou. A dovětek "tak jako i ostatní Písma" svědčí o tom, že Pavlovy dopisy postavil na úroveň Písem, čili v oné době Starého zákona.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: prozaik v Úterý, 17. listopad 2009 @ 10:35:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1, Dobrých 50 let po vzniku Kristovy církve neměly sbory k dispozici žádný "Nový zákon" v tom dnešním smyslu. Čerpaly z Bohem odkryté (2.Kor 3,14) Septuaginty a možná některého z evangelií v písemném opisu. Jen některé sbory měly, kromě zmíněného, také osobní dopis od Pavla. Některé možná neměly nic, jen ústní informaci o Kristu a jeho roli v dějinách.

2, Pavel byl Bohem inspirován, přesto rozlišuje svá doporučení od jasných Božích slov. Přesto se někteří dychtivě chytají jakýchkoli jeho náznaků, které se jim hodí do krámu, aby si prosadili něco zlého. Například fenomén "privilegium paulinum" vznikl jako důsledek překroucení a vyzdvižení slov apoštola NAD slova Krista. A tak jsou dnes v církvi k vidění 2x ženatí starší, jejichž první ženy dosud žijí.

3, Myslím, že akcent na Ducha, který vyplývá z úvodního článku je správný. Samotné Písmo má někdy verše pro to či ono řešení, a litera je svatá, ale ve výkladu a aplikaci je podřízena Duchu, který je jejím původcem. Nikoli naopak.



Re: Slovo lidské a Boží v Pavlových listech (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Úterý, 17. listopad 2009 @ 15:59:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ve verši 12 Pavel upozorňuje, že následující slova jsou už jeho vlastní a ne Boží: "Ostatním pravím já, a ne už Pán ..."

Ono je potrebné prečítať celú kapitolu a až potom robiť zavery z prečítaného.Ap. Pavel v  40 verši hovorí:
 "A nazdám sa, že i ja mám Ducha Božieho."
Ap.Pavel nemôže predsa hovoriť pod mocou Ducha Božieho niečo, čo by bolo v rozpore z Božou vôľou. 
Spochybňovanie týchto slov apoštola je doslovava diabolsky čin.

Matúš 4:3  A pristúpiac k nemu pokušiteľ riekol mu: Ak si Syn Boží, povedz, aby sa tieto kamene staly chlebami.
4  A on odpovedajúc riekol: Je napísané: Človek nebude žiť na samom chlebe, ale na každom slove, ktoré vychádza skrze ústa Božie.Diabol sa snaží spochybniť to:že P.Ježíš je Boží Syn.

Jedna z nazákladnejších zbraní diabla je spochybňovanie.
Ak my niekto spochybní pravdivosť Biblie o čo sa mám potom oprieť ?

Tvoj príspevok ti našepkal sám diabol.Mal by si sa zamyslieť nad tým v koho službách vlastne pracuješ ? 








Stránka vygenerována za: 0.62 sekundy