|
Právě je 181 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124674475 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Pokání nebo lítost
Vloženo Sobota, 26. listopad 2011 @ 23:05:22 CET Vložil: Stepan |
poslal cizinec Jedním z pojmů, který působí nedorozumění při diskuzích
je právě pojem "pokání". V prostředí,
ve kterém jsem vyrůstal, znamenal ten
pojem "lítost nad hříchem" a platilo ..."pokání = lítost".
Představa, že "pokání a lítost totéž jsou" vede dokonce k tomu, že
jsou slova "lítost" a "pokání"
volně zaměňována, a to i v
bohoslužebných překladech.
V knize moudrosti
je například napsáno:
"... hříšným nabízíš příležitost k pokání". Když ale
posloucháte čtení v
kostele ve chvíli, kdy se
mluví o pokání, tak tam místo slova pokání
zazní "...po hříchu dáváš příležitost k lítosti".
Lidé, kteří tohle předporozumění nemají,
poznali, kam vede hřích a zažili odvrácení od
hříchu a
životní změnu v Ježíši, rozumí tomu pojmu "pokání" jinak. Když pak
zazní věta: "Odpuštění hříchů
jsem přijal skrze pokání", může nastat i všeobecný
souhlas nad něčím, co pro lidi s různou
zkušeností a předporozuměním znamená
jiný obsah.
Pocitová náboženství
Náboženství, ve kterém jsem žil, bylo z velké míry zaměřené na
pocity. K pocitům
přispívalo
prostředí, způsob víry, pomůcky, hlasitá hudba, exotické vůně, výpravná procesí,
monumentální
stavby či
monotónní podmanivé opakování slov a písní. Za pocity z zážitky cestovali lidé stovky a
tisíce kilometrů a doufali, že ten správný pocit vytržení změní jejich
život.
Když se zeptáte pocitového člověka na nějaký
důležitý okamžik jeho života (například
biřmování), zda zažil nějakou změnu,
tak
jeho odpověď obvykle zní: "No, nic zvláštního jsem při
tom necítil."
Když má vyjmenovat důležitý okamžik života na který si pomatuje, řekne například:
"tehdy to byl takový pocit souznění, sounáležitosti a jednoty..."
Pocit v těle či duši je často pro takového člověka to, čím
rozlišuje "pravost" a "nepravost" zážitku.
Když se takový člověk obrátí ke Kristu, zažije mnoho pocitů.
Protože být s Kristem je pro
člověka, který to nezažil, opravdu neuvěřitelný
pocit. Od takového člověka pak můžete slyšet: "Já
vám řeknu, že být s Kristem je
tak úžasný pocit, že tomu se nic nevyrovná. To je prostě nádhera.
Teď
je to to pravé! Ten pocit byste měli zažít také!".
A má pravdu. Ale čeká ho ještě dlouhá cesta, protože být s Kristem může být
také pocit rozbité
hlavy od kamení,
pocit tekoucí krve na zádech či
pocit tepla na nohách od náboženských fanatiků,
kteří ten "správný pocit"
ještě nezažili.
Mohou být ale sladkobolné pocity měřítkem věcí? Opravdu je pokání
člověka o tom, že je
potřeba vzbudit nějaký "správný, pravý, účinný Pocit"? To by pak
byli mistři pokání režiséři
hollywoodu, protože na konci snad každého jejich
dojáku vzbudí v lidech spoustu sladkobolných
pocitů. Také melancholici by na tom
byli s pokáním dobře, dokáží litovat všechno od celého vesmíru
až po sama sebe
a to dokonale a účinně.
Ve světě potkáte mnoho lidí, kteří prolitovali pořádný kus života
a nebylo jim to nic platné.
Najdete i lidi, které lítost dostala tak, že se
prolitovali až k smrti aniž by se v jejich životě cokoliv
změnilo a aniž by je
vůbec napadlo činit pokání. A to je
velmi biblické.
Když se zajímáte o lidi, kteří věří, že odpuštění hříchů je možné
získat "opravdovou lítostí", a
poptáte se jich na pokání,
obrácení, životní
změnu, zjistíte, že žádné pokání či změnu v životě
nezažili, jen tu lítost.
Nerozumí tak, na co se ptáte a jakou že změnu by měli prožít. A někdy také
zjistíte
že
to, čemu
říkáme pokání, očekávají až po smrti - v očistci. Ve chvíli, o které
snad všichni křesťané soudí, že
na pokání už bude pozdě.
Co tedy označujeme slovem "pokání"? A jaký je pro nás rozdíl proti pouhému
pocitu lítosti?
Pokání je změna
Ježíš
dává jako
příklad pokání muže v Ninive. Pojďme se podívat,
co se v Ninive stalo.
A Jonáš podruhé dostal slovo od Hospodina: „Vstaň a jdi do Ninive, toho
velikého města, a
kaž mu, co ti sám řeknu.“
Jonáš tedy vstal a šel do Ninive, jak mu Hospodin řekl. Ninive bylo nesmírně
veliké město;
projít jej trvalo tři dny. Jonáš vešel do města a už prvního dne,
kdy jím začal procházet a
volat: „Ninive bude za čtyřicet dnů zničeno,“.
Obyvatelé Ninive uvěřili Bohu. Vyhlásili půst a všichni od nejmenších až po
největší oblékli
pytlovinu.
...
...A když Bůh uviděl, jak se zachovali a jak se odvrátili od svých zlých cest,
slitoval se a
přestože řekl, že s nimi naloží zle, upustil od toho a neprovedl
to.
Obyvatelé
1. Uvěřili Bohu jeho zprávu o hříchu a jeho výsledku (likvidace, smrt)
2. Změnili své chování, odvrátili se od hříchu
Uvěřit té zprávě o tom, že člověk ve hříchu je v opravdu těžkém
průšvihu a výsledkem toho
průšvihu je smrt je základ pokání. Bez víry Bohu v
téhle věci či dokonce bez znalosti téhle věci
obvykle žádné pokání není.
Proto je začátkem evangelia, začátkem té křesťanské zvěsti o
Ježíši,
také zvěst
o posledním dni, soudu národů a líčení jak to v ten den bude vypadat,
kterou někteří
ani
nedoposlouchají do konce.
Podobnou situaci vidíme hned ve druhé kapitole Skutků,
kde Petr
káže k Izraelitům na den letnic.
„ ...Ježíše Bůh vzkřísil – my všichni jsme toho svědkové! Byl vyvýšen na
Boží pravici, přijal od
Otce zaslíbení Ducha svatého a to, co teď vidíte a
slyšíte, je jeho vylití. ... Ať si je všechen lid
Izraele jist, že Bůh učinil
Pánem a Mesiášem právě Ježíše, kterého jste ukřižovali!“
Ta slova je zasáhla do srdce. Začali se Petra a ostatních apoštolů ptát: „Co
máme dělat,
bratři?“
Tak vypadá pokání: Zasahuje mnohem hlouběji než jen do povrchních
emocí člověka, zasahuje
až do srdce. Má mnohem větší účinnost, než pocity a
mnohem delší životnost, než jepičí život lítosti.
Pokání a pocity
Když si vzpomenu na chvíle které jsem prožil a z nich na chvíle
pokání, rozhodně ty chvíle byly
bohaté na pocity. Když se pak podívám do písma
či tradice církve, vidím stejné pocity, které jsem
zažíval také.
Kdybych ty pocity sepsal, byly to například nejdříve:
Zklamání
Ohromení
Překvapení
Zděšení
Hrůza
Pokoření
Stud
Zahanbení
Hezky a věrně tu situaci, kdy si člověk uvědomí hloubku hříchu,
líčí Ezdráš:
...V naprostém zděšení jsem usedl a zůstal zděšen sedět až do večerní oběti.
Všichni, kdo se
třesou před slovy Boha Izraele, se kvůli nevěrnosti těch
navrátilců shromáždili kolem mě.
Teprve v čas večerní oběti jsem se ze své
trýzně vzpamatoval. Stále ještě v roztrženém rouchu
a plášti jsem padl na kolena
a vzepjal ruce k Hospodinu, svému Bohu, se slovy:
„Je mi hanba, Bože můj! Stydím se k tobě zvednout tvář, Bože můj! Naše hříchy
nám
přerostly přes hlavu, naše vina dosáhla k nebi. Ode dnů našich praotců až
dodnes hromadíme
svou vinu, a tak jsme pro své hříchy i se svými králi a kněžími
byli vydáváni do rukou
okolních králů...
Ale tak jako pokání není lítost tak také pokání
není zděšení či
zahanbení.
Pokání není o vnějších věcech, o vznosných slovech kterým se
lidé pokání snaží napodobit, o
tlučení se v prsa, popelu na hlavě a povrchních
emocích
které se snaží člověk vzbudit bez toho, že
by poznal hrůzu hříchu a svatost Boha. Je o
něčem uvnitř, o změně, kterou udělá Duch svatý, když
obnovuje znalost Božího
slova a usvědčuje ze hříchu. Ta vnitřní změna se pak ale samozřejmě
projeví navenek
v pocitech i změnou chování.
Když jsem v historii sledoval chvíle, kdy bylo evangelium kázáno
v moci Ducha svatého, narážel
jsem na tuhle věc stále dokola: Všude jsou vidět
lidé, kteří byli před Božím majestátem zasaženi v
srdci, zděšeni a třeba se i skáceli na zem a nebyli schopni
pohybu nebo řeči či naopak v hrůze křičeli
před tím, co je čeká.
Pokání ale
nepřináší jen tyhle pocity. U opravdového pokání bývají obvykle dva druhy lidí:
Ti,
kteří si uvědomí svůj hřích a obrátí se a ti, kteří pokání nečiní. Na ty, kteří pokání nečiní,
obvykle
také přijdou pocity:
Zuřivost
Vztek
Vzpoura
Násilí
Vypočítavost
Odpor
Křesťanské pokání začíná soudem, ale díky Bohu soudem nekončí.
Když se člověk poddá
Bohu, poddá se tomu svědectví o hříchu a svojí situaci,
uvěří v Ježíše, který za něj zemřel, tak v
Něm přijde
vysvobození, očištění od hříchu a změna života. A to
vysvobození je opět (obvykle)
provázené pocity:
Bázeň
Radost
Lítost
Vděčnost
Pokoj
Lehkost
a další.
Ale tak jako nemáme hříchy odpuštěny radostí
nebo vděčností, nemáme je odpuštěny
ani lítostí.
Odpuštění hříchů je totiž z víry ve jméno Ježíš.
Jsou u pokání nutné pocity?
Když jsem se na tohle téma bavil s lidmi, kteří se orientují na
pocity, tak mi psali: Bez lítosti není
pokání. Stejně tak by se dalo říci, že
není pokání bez radosti, vděčnosti či Božího pokoje. Tomu
ale už pocitoví lidé často
oponují: Protože zatímco lítost či jiné emoce dokáže vzbudit člověk či
nějaké okolnosti okolo
něj celkem snadno, Boží pokoj bez pokání ze hříchu není.
V reálném životě ale potkáte lidi, jejichž duše je tak nemocná,
bolavá, tak rozbitá a zničená, že
nejsou schopni nic cítit ani vzbudit nějaké
pocity. Když se rozhodují pro Krista a odvrací se od
hříchu, může to být životní
změna a rozhodnutí, které v tu chvíli nedoprovází žádný extra velký pocit,
dokonce žádný pocit. Přesto u nich nastane změna.
Pokání totiž není změna životních pocitů, pokání je
změna životních postojů.
Protože zármutek,
který je podle Boha, působí pokání k
záchraně, jehož nelze litovat,
kdežto zármutek světa
působí smrt.
Další zdroje
Když jsem napsal tenhle článek, tak jsem zjistil že jsem si ho
mohl odpustit, protože už jiní (či
život s Kristem sám) napsali o pokání totéž a
lépe, navíc uvádím jeden článek s osobním svědectvím
na dané téma.
Oswald J. Smith - Žádné probuzení bez pokání
Průkopníci metodismu (např. příběh Johna Nelsna, str. 39)
Spravedlnost, modlitba a přímluva
|
Podobná témata
|
|
Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Neděle, 27. listopad 2011 @ 09:29:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Moc krásně napsané.
Pokání je to, co člověka připravuje na přijetí Ježíše. Pokání začal už Jan Křtitel, který vedl své posluchače k tomu, aby se zamysleli nad sebou a jako projev pokání se pokřtili v řece. Pokání není jen pocit. Je to vnitřní proces nalezení pravdy o sobě a svého stavu před Bohem. Pravdy, která nás osloví a vede ke Kristu. Právě v pokání rozumím Pavlovi, který volá:
Jak ubohý jsem člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto smrtelného těla? 25Díky Bohu – on to udělá skrze Ježíše Krista, našeho Pána!
A teprve pak následuje to upřímné přijetí Ježíše. Teprve pak si uvědomím ten dar Boží milosti z lásky ke mně. To už nejsou jen pocity, to je celá osobnost s emoční, rozumovou i volní složkou. Osobně nemám moc rád jen to, co působí na city. To pak vydrží jen chvíli a člověk pak má pocit, že ještě nenašel to pravé. I když svůj význam to má také. Proto ty krásné písně, veřejné modlitby, vzájemná pomoc, empatie. Rozhodující je to, co pak osloví celou osobnost člověka. |
|
|
Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 27. listopad 2011 @ 11:33:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Moc krásně napsané to určitě je. Bohužel článek, přestože s mnoha jednotlivými body nelze než souhlasit, je stavbou na špatných základech.
Autor totiž vychází vychází z několika mylných předpokladů a ty se pokouší vyvracet a s nimi polemizovat.
1. nesprávný axiom: pokání = lítost.
Pokání není jenom lítost nad hříchy, ale lítost je naprosto nezbytnou součástí pokání. Bez lítosti nad způsobeným zlem není možno dosáhnout účinného postoje pokání, bez lítosti nad hříchem není tedy možné ani jeho odpuštění.
2. nesprávný axiom: lítost je sladkobolný pocit.
Lítost nad hříchy necharakterizuje nějaký sladkobolný pocit (to je skutečně hrůza, čemu jsi kdysi věřil!). Lítost je bolestí ducha a odsouzení spáchaného hříchu, spojené s předsevzetím změnit svůj život. Vyvěrá - li lítost z lásky k Bohu, je to lítost dokonalá. Taková lítost odpouští všední viny; dosáhne také odpuštění smrtelných
hříchů, zahrnuje-li pevné předsevzetí jít ke svátostné zpovědi, jakmile
to bude možné. Lítost nazývaná „nedokonalá“ je také Božím darem, hnutím
Ducha svatého. Rodí se z úvahy o ošklivosti hříchu nebo ze strachu před
věčným zavržením nebo jinými tresty, jež hrozí hříšníkovi (lítost ze
strachu). Svědomí je tak pohnuto, že může začít vnitřní vývoj, který se
působením milosti dovrší.
3. nesprávný axiom: lítost je záležitost pouze citová.
Lítost nad hříchy, nezbytná při skutečném pokání, je záležitostí především lidského chtění, lidské vůle. Většinou to sice bývá také záležitost citová, jsme přece lidé, nejsme kameny - ale podstatnou pro pokání je právě ona volní složka - lidské chtění, jako odpověď na volání Ducha, který v nás tuto touhu (chtění) po přiblížení se k Bohu skrze pokání vyvolává ( Fp 2,13 ).
Závěr: Pokání lze rozdělit asi na pět rozdílných částí: z nichž nejdůležitější je lítost nad hříchy. Dále k činění pokání přísluší zpytování svého svědomí, opravdové předsevzetí se v budoucnu polepšit, vyznání těžkých hříchů nejenom Bohu, ale také skrze svátostné smíření vyznání církvi (J 20,21-23), a dostiučinění - naplnění skutky v dalším životě své předsevzetí se polepšit.
..." Když se zeptáte pocitového člověka na nějaký
důležitý okamžik jeho života (například
biřmování), zda zažil nějakou změnu,
tak
jeho odpověď obvykle zní: "No, nic zvláštního jsem při
tom necítil.""...
Každý si může zpětně dohledat, že to právě vy, kteří jste opustili římskokatolickou církev, tak se jevíte jako pocitoví lidé, právě toto používáte jako pádný argument, že při biřmování v ŘKC jste "nic necítili" - a že to, že jste nic necítili, je vlastně důkazem, že tato církev není ta pravá (argumentace např. Andulky).
Jako "pocitoví lidé" se zde tedy projevujete právě vy, odpadlíci. Podle vašich představ křesťan musí třeba mluvit jazyky, nebo uzdravovat ve jménu Ježíš. Jinak to ještě není to "pravé ořechové! "
Opravdu smutné!
|
Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 27. listopad 2011 @ 13:31:55 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | 1. nesprávný axiom: pokání = lítost.
Pokání není jenom lítost nad hříchy, ale lítost je naprosto nezbytnou součástí pokání. Bez lítosti nad způsobeným zlem není možno dosáhnout účinného postoje pokání, bez lítosti nad hříchem není tedy možné ani jeho odpuštění.
Díky, oko za příspěvek. Pokud jsi od naší diskuze před pár měsíci pochopil, že pokání a lítost není to samé a že slovo "lítost" není synonymem pro "pokání", je to velký pokrok. Díky Bohu za něj.
Souhlasím, že lítost nad hříchy přímo souvisí s pokáním, stejně jako bázeň, radost atd, jak to popisuju v článku. Když člověk udělá pokání, lituje pak samozřejmě svých hříchů. Ale ta lítost může přijít - a není to až taková vyjímka - i delší dobu po pokání, po té změně života. I když obvykle se lítost nad hříchy dostaví velmi brzo, hned po zděšení a studu.
|
]
Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 27. listopad 2011 @ 19:49:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Ale ta lítost může přijít - a není to až taková vyjímka - i delší dobu po pokání"...
Zato ty jsi Toníku nepochopil nic, když stále tvrdíš takové nesmysly.
Kdybys pozorně četl, co ti píšu, tak by ti už muselo být jasné, že pokání bez lítosti je nemožné, je přímo nesmyslem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Neděle, 27. listopad 2011 @ 23:29:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Možná jsou někteří alergičtí na slovo lítost. Jinak si totiž ten článek vysvětlit neumím. K tomu, co jsi napsal a s čím souhlasím, bych dodal snad jen tolik, že lítost je mimo jiné jakýmsi indikátorem opravdovosti pokání a hlavně správné motivace. Prezentovat pokání bez lítosti jako "změnu smýšlení a pohledu (to je přesný překlad z řečtiny)" je velmi povrchní a farizejské. Hlavním a vlastně jediným cílem Božím ohledně člověka je jeho uzdravení z hříchu. Zloděj, který přestane krást, protože se pouze bojí, že ho zavřou, se stane lepším občanem a změní své smýšlení, ale jen skutečná lítost spojená s těmi dalšími 4 body ho posune blíže k uzdravení.
A už vůbec nechápu ten odpor a pohrdání emocionální stránkou člověka. Lítost je stejně tak (nejen) emocionální pochod jako láska. Neměli bychom tedy radši přestat milovat Boha? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pondělí, 28. listopad 2011 @ 00:49:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko: pokání bez lítosti je nemožné, je přímo nesmyslem Tak se podívejme, jak to "funguje" v praxi.
Pod článkem Proč byl Ježíš vlastně pokřtěn? mne oko veřejně obvinil z toho, že mu posílám nevyžádané spamy. Reagoval jsem tím, že o ničem takovém nevím a popsal nemnohou e-mail. korespondenci mezi námi. Reakcí oka bylo, že zrekapituloval mou údajnou listopadovou snůšku spamů, které jsem mu měl poslat. Odpověděl jsem odkazem na předchozí komentář s důrazem na pravdivost toho, co jsem napsal spolu s datem a časem mého posledního e-mailu. Oko odpověděl, že poslední e-mail jsem mu poslal včera (tj. 26.11.) s uvedením adresáře, z něhož jasně vyplynulo, že jsem ten mail neposlal já. Když ses do toho vložil ty, Slávku, se silnou pochybností, najednou píše, že se domníval, že mu to posílám já. Nic takového ale nepsal předtím. Podotýkám, že tu po každém, kdo něco tvrdí a jemu se to nezdá, požaduje důkazy, jinak to nepřijímá.
Mně pak v reakci na to, že tím, že nevěří, co mu píšu, ze mě dělá lháře a přitom píše lži o mně, napsal totéž - že se domníval, že jsem to psal já s tím, že se z jeho strany jednalo o omyl, nikoli o lež. Omluvil se za omyl a že je rád, že se to vyjasnilo.
Já tedy nevím - možná jsem si toho nevšiml, ale vidíš tam někde nějakou lítost nad tím, že opakovaně (3x) lživě a nespravedlivě bez důkazů obvinil druhého člověka z něčeho, co neudělal?! Já tam žádnou lítost nikde nevidím/nevnímám a obávám se, že je to proto, že tam žádná není!
Takhle vypadá v praxi pokání podle oka? Kde je tedy ta tolik proklamovaná lítost? Kde je omluva uživatelům a čtenářům GS - uvedl jsem vás v omyl (by-li to omyl), odpusťte mi to, prosím.
Co ty na to, Slávku?
slávek
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 28. listopad 2011 @ 23:10:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Upřímně řečeno fakt nechápu, co Oko vedlo k tomu, že se do tebe tak pustil kvůli nějakým spamům. Já jsem si původně myslel, že jde o nějaké vaše zprávy tady na GS, ale když jsem zjistil, že jde o maily, hned jsem vyjádřil svoji silnou pochybnst o tom, že ty bys něco takového dělal. Vůbec to neodpovídá tomu, co o tobě vím a co si myslím. Jeho nařčení stálo na vodě (biblicky řečeno na písku) a podle mě udělal velkou chybu a omluva je jistě na místě. Bylo od něj hloupé a ukvapené označit tě za lháře. Pokud svého kroku nelituje, pak máš samozřejmě pravdu, že u něj chybí i pokání.
Jen by mě zajímalo, proč vám ta lítost ve vztahu k pokání tak vadí. Vždyť naprosto ve všem, co děláme, hrajou emoce nějakou roli (a lítost není jen záležitost emocí). Vážně mi to přijde stejně nepochopitelné, jako kdyby mě tu někdo káral za to, že součástí mé víry je i láska k Bohu a Kristu. Je samozřejmě pravda, že není lítost jako lítost. Podržím se toho příkladu se zlodějem - je rozdíl mezi myšlenkou "je mi líto, že mě tentokrát chytili" a "je mi líto, že jsem svým hříšným chováním tolika lidem ublížil." Ta první lítosz nemá s pokáním nic společného. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Úterý, 29. listopad 2011 @ 00:36:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slávku,
mně lítost při pokání nevadí a vím, že často pokání provází, ale souhlasím s Toníkem, že lítost není pokání a pokání není lítost, tzn. že to nejsou synonyma, jak to psal dříve oko.
Bohu jde především/hlavně/spíše o tu změnu (smýšlení a jednání), než o lítost. Jde o to, aby ke změně došlo skutečně a ne naoko, jakoby. Je to nedílná součást proměny/obnovy mysli (Ř 12:2), která je vůdčí složkou naší duše a která řídí tělo, tzn. to, co bude tělo dělat - jestli budou naše údy údy nepravosti nebo spravedlnosti. Proto je také pokání v řečtině nejen změna smýšlení, nýbrž i jednání, podle něhož se pozná, že ke změně smýšlení opravdu došlo.
Zkrátka - lítost nemůže pravé pokání nahradit, ale může je doprovázet - nic proti tomu.
Tož tak.
Pán s tebou.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 29. listopad 2011 @ 09:13:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem si nějak nevšiml (nebo všiml a zapomněl to), ža by Oko tvrdil, že pokání=lítost. Sám tu napsal:"Pokání není jenom lítost nad hříchy, ale lítost je naprosto nezbytnou součástí pokání. " Já s tebou samozřejmě souhlasím, že změna smýšlení je to podstatné, ale na základě svých vlastních zkušeností si nedovedu představit pokání bez lítosti.
Dosud mě v životě k pokání vedly dvě věci - láska a lítost. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Úterý, 29. listopad 2011 @ 11:54:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oklamaní. (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 08. únor 2011 @ 08:22:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) Toníku Lítost nad hříchy = pokání.
To tě maměnka nenaučili? Není a ani nemůže být pokání bez lítosti. Jsou to v podstatě synonyma. To jen pro připomenutí toho, co jsi možná zapomněl, Slávku. Ale vypadá to, že od té doby se myšlení oka trochu posunulo.
Jinak - uvedu ti příklad pokání bez (nutnosti) lítosti, která v takovém případě není ani potřeba ani na místě. Něco si myslím/představuji a není to nic hříšného, prostě nějak smýšlím. A pak zjistím - čtením Bible, v modlitbě, při rozhovoru s Bohem - že Bůh smýšlí jinak. Nesmýšlel jsem zle nebo špatně; mohl jsem to, co dělám, myslet dobře a jednat dobře - ale v mých očích, ne v těch Božích. Ale když mi Bůh zjeví Jeho smýšlení, opustím svou představu a začnu smýšlet stejně jako Bůh a jednat podle Něho/toho, co si myslí On. Tam není čeho litovat, protože jsem se proti Bohu neprovinil, nikoho nepoškodil, nikomu neublížil, neudělal nic zlého, v opačném případě je na místě litovat a změnit smýšlení pro změnu jednání. Jde o to, že naše smýšlení těsně/přímo souvisí s naším jednáním.
Jsou i přirozeně dobří, hodní, milí lidé, kteří nedělají nic zlého, ale i oni potřebují změnu smýšlení a jednání, tj. pokání. My u nás v církvi dělíme pracovně lidi na bílé, tj. ty přirozeně hodné, milé, pak černé a zlaté. S černými nebývá problém, poněvadž většinou vědí, že jsou špatní a zlí, problém však bývá s bílými. Vždyť oni se přece nepotřebují měnit. Bůh chce však, aby bílí i černí byli/se stali zlatými, tj. Božími lidmi - skrze něž může být vyjádřen. Bílí i černí vyjadřují sebe, a tak jsou nezpůsobilí vyjadřovat Boha.
Tož tak.
slávek |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 29. listopad 2011 @ 17:34:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Aha, díky za připomenutí. Spíš bych řekl, že se Oko vyjádřil špatně a hodně zkratkovitě. Tomu tvému příkladu nerozumím, protože i v tom případě bych lítost pocítil, tj. litoval bych toho, že jsem smýšlel jinak než bych měl. Je-li mým cílem smýšlet jako On, pak je smýšlet jinak přece hříchem (doslova minutí se cíle), ne? Ale možná by to chtělo nějaký konkrétní příklad.
Jsou i přirozeně dobří, hodní, milí lidé, kteří nedělají nic zlého, ale i oni potřebují změnu smýšlení a jednání, tj. pokání.
Tak takového člověka jsem ještě nepotkal. Znám lidi, kteří si myslí, že nedělají nic zlého, ale neznám nikoho, o kom bych mohl prohlásit, že nic zlého nedělá, tj. nehněvá se na nikoho, nezávidí občas, nepodvádí, nemá hříšné myšlenky a touhy atp. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Úterý, 29. listopad 2011 @ 18:03:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Willy, lítost, jako počátek a součást pokání jsem nikdy neměl. Já měl pokaždé zoufání, ale někdy takové síly, že jsem volal k Bohu, ať mi z toho pomůže, ať mě zbaví té tíhy na svědomí. Po obrácení (a dokonalém očistění od alkoholu a kouření) CHVÁLA PÁNU, jsem měl pocit, jak ke mně mluví Pán, skrze Ducha, bylo to až hmatatelné, jednoduše absolutní naplněnost, že co jsem tenkrát zažil, bylo důrazné varování, malá ukázka, jakou moc má zlý, když Pán odníme Svou ochranu. Netvrdím, že to bylo nějaké předpeklí, no už NIKDY to nechci zažít. Pán použil Svou moc, aby na mně vyplnil Svou vůli a nikdy Mu nepřestanu být dost vděčný za to, že se mi dal poznat.AMEN. |
]
Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Úterý, 29. listopad 2011 @ 19:29:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Studente, u mne je tomu trochu jinak, někdy jsem lítostí přímo hnut a naplněn.
V tomto konkrétním případě je to lítost nad tím,když vidím, že slovo lítost ,je mezi křesťany považováno za nežádoucí a téměř za sprosté slovo.
/Lukáš 17,3-4/
3 Mějte se na pozoru! Když tvůj bratr zhřeší, pokárej ho, a bude-li toho litovat, odpusť mu. 4 A jestliže proti tobě zhřeší sedmkrát za den a sedmkrát k tobě přijde s prosbou: ‚Je mi to líto,‘ odpustíš mu!“
|
]
Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 29. listopad 2011 @ 21:15:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ahoj Vlastiku.
To by mne mrzelo, kdyby byl můj příspěvek pochopen jako že bych lítost "považoval za nežádoucí a sprosté slovo". Lítost je jistě důležitá a má svoje místo. Ale lítost přece není jádrem pokání, ani v těch verších, co uvádíš. Lítost je ukazatel toho, že člověk, který provedl něco zlého, změnil svůj postoj.
Pokud člověk nelituje zlého, které udělal, nejspíš se v jeho životě nic nezměnilo. Ale ani to nejde paušalizovat a absolutizovat, jak jsem uvedl v článku. Lítost přeci není jediný indikátor toho, že člověk učinil pokání, že změnil svoje postoje, rozhodl se jednat jinak, odvrátit se od hříchu, napravit škodu.
Toník
|
]
Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Úterý, 29. listopad 2011 @ 21:50:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Taky jde o to, čeho lituji a z jakého důvodu. Nemůžu litovat oka, že odmítá živý vztah s Pánem, nedokáži proměnit jeho mysl, aby hledal pravé evangelium na základě tvých svědectví. Já se v nich našel, okovi to není dané, je příliš svázaný se svou "církví". Lítost je uvědomování si že jednám v rozporu s Boží vůlí a měla by nastartovat proces nápravy v pokání. U katolíků nemožné pro řadu příčin, které jse na GS často rozebírají. |
]
Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 29. listopad 2011 @ 22:06:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | No, vidíš. A já oka lituju. Protože moc dobře a z vlastní zkušeností vím, co žije.
A opravdu znám hodně lidí, kteří litují kde čeho a lítost nad vlastním hříchem u nich nic pozitivního nenastartovala. Pokud něco nastartovala tak to jsou deprese, poruchy osobnosti či sebevražedné sklony.
Studente: V čem si myslíš, že jsi lepší, než oko? Proč jsi poznal Pána, obrátil se? Bylo to pro nějaké tvoje speciální kvality? Bylo to proto, že jsi byl méně svázaný s ŘKC? Nebo to byla Boží milost, která se tě dotkla a změnila tvůj pohled na svět?
U mne to bylo tak, že se mne Bůh dotknul a ukázal mi moji hříšnost a vysvobození v Ježíši Kristu. Být na mne, tak jsem se nikdy křesťanem nestal a jsem dodnes v ŘKC. A hájil bych tu pedofilní klany, upálení Jana Husa a růženec.
|
]
Re: Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Středa, 30. listopad 2011 @ 00:56:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jednoznačně Boží milost a legendární evangelizační nahrávky od Tondy Uhlíře;-) Znáš je? Taková úpřimnost a vylití duše... Pokud se jednou s ním potkám, tam někde v Mléčné dráze, určitě mu poděkuji... Nejsem lepší než oko,honza,poutnick a často jsem si kladl otázku, proč to Bůh se mnou tenkrát nevzdal:-) Dnes už odpověď znám a hodně lidí to dráždí. Před dobou internetu se informace, zvlášť náboženského charakteru hledali špatně, ale otázka, proč řkc dala upálit mistra Jana Husa a dívají se na něho skrz prsty a evangelíci o jeho díle mluvili s úctou, mi už dávno nedala spát, vždyť to mělo být obráceně...Tam někde začala v hlavě vrtat nedůvěra k Vatikánu. Byla to mozaika různých mých všetečných otázek a hledání odpovědí na ně. Pán začal konat Své dílo záchrany a použil si k tomu mé zvědavosti. |
]
Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 30. listopad 2011 @ 08:14:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Děkuji Bohu, že jsem svázaný s katolickou církví, že jsem byl vychováván ve vztahu k Bohu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 30. listopad 2011 @ 12:17:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak to tě ovšem vychovali špatně, poněvadž k Bohu správný vztah nemáš! |
]
Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 30. listopad 2011 @ 08:12:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Ale lítost přece není jádrem pokání,- Lítost je ukazatel toho, že člověk, který provedl něco zlého, změnil svůj postoj. "...
Lítost je jádrem pokání. Je příčinou změny postoje, nikoli jen ukazatelem. Můžeš litovat a neobrátit se, ale nemůžeš opravdově činit pokání (změnu smýšlení) bez lítosti.
|
]
Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 30. listopad 2011 @ 12:15:44 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Můžeš litovat a neobrátit se, ale nemůžeš opravdově činit pokání (změnu smýšlení) bez lítosti.
No, ty rozhodně můžeš, oko! O tom jsem se přesvědčil! Akorát, že se v tvém případě o žádné pokání nejednalo právě proto, že si nelitoval a doteď nelituješ toho zlého, co jsi učinil, a že se sám vůbec neřídíš tím, co říkáš a veřejně tu zastáváš!
Ach jo! |
]
Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Středa, 30. listopad 2011 @ 17:30:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Toníku,
také by mne mrzelo,kdyby jsi to bral nějak zvlášť osobně,neber to tak prosím.V těch verších je lítost uvedena jako "podmínka" pro odpuštění hříchů. (Bude-li toho litovat ,odpustíš mu!) Vždyť je psáno , ve Jménu Páně se bude zvěstovat pokání ,na odpuštění hříchů všem národům, počínajíc Jeruzalémem.
Nebo myslíš že tam mělo být psáno "zvěstovat obrácení ,na odpuštění hříchů" ?
Myslím že prve je činění pokání a pak následuje obrácení.
---- Pokud člověk nelituje zlého, které udělal, nejspíš se v jeho životě nic nezměnilo.---
S tím souhlasím.
Spravedliví činit pokání nepotřebují, pak i jejich obrácení je v nedohlednu. |
]
Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 00:19:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Jejej, neberu to osobně. Jsem rád, že taky někdo normálně diskutuje nad tématem, které jsem nadhodil.
V těch verších je lítost uvedena jako "podmínka"
pro odpuštění hříchů. (Bude-li toho litovat ,odpustíš mu!)
No, víš co je uvedeno v těch verších, Vlastiku? V řečtině je tam "μετανοεω, metanoeó" neboli "učinit pokání". Tu "lítost" a "litovat" ti tam dodal překladatel, ta v písmu není, stejně tak jako u toho bohoslužebného textu v úvodu. V KMS překladu se to pokusili přeložit:
...Zhřeší–li tvůj bratr, pokárej ho, a uzná–li svou vinu(metanoeó ean), odpusť mu. A zhřeší–li proti tobě sedmkrát za den a sedmkrát se k tobě obrátí se slovy: ‚Uznávám svou vinu(metanoeó), odpusť mi, odpustíš mu.“
A asi taky víš, že Ježíš za nás zemřel bezpodmínečně, v době, kdy jsme ještě byli hříšní. A že apoštolové zvěstovali/vyhlašovali odpuštění a pokání. A že když Ježíš odpouštěl, hleděl na víru. Zkus někde v písmu najít jako podmínku pro odpuštění litování či lítost...
Ano, jsou v písmu podmínky pro neodpuštění. například naše neodpuštění tomu, kdo se proti nám provinil, nebo hřích proti Duchu.
Vždyť je
psáno , ve Jménu Páně se bude zvěstovat pokání ,na odpuštění hříchů všem národům, počínajíc Jeruzalémem. Nebo myslíš že tam mělo být psáno "zvěstovat obrácení ,na odpuštění hříchů" ? Myslím že prve je činění pokání a pak následuje obrácení.
Ne, myslím si, že tam má být "pokání" a že obrácení je na základě pokání.
Právě proto je docela důležité vědět (a hlavně prožít), co to je pokání, že pokání je dar a není to jen pocit.
|
]
Re: Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 02:40:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku,
jistě je pokání Boží dar a myslím tak ,že velmi hluboký zásah do našich citů.
K čemu by někomu bylo to,že navenek uznal svou vinu,a té viny uvnitř nelitoval?Myslím tím, že by jen tak pocitově a strojově uznal vinu,ale vůbec by to s ním nehlo? Ve vnitř by se neobrátil? Nenarodil se znovu?
Vzpomeňme např. ap.Petra ,ještě před svým obrácením ,při zapření Pána.Představ si ,kdyby se na Pána podíval chladným pohledem a jen by řekl: "No a? Dobře,uznávám svou vinu,a teď mi musíš odpustit. "Ale vždyť on svého hříchu a viny předně litoval ,vždyť i hořce zaplakal! Styděl se a poznal a uznal svou hříšnost. A bylo mu odpuštěno. Tam se dělo jeho pokání i obrácení.A to jsou ty hluboké citové a změny,které v nás působí Bůh. Který i Nikodémovi říká: "Musíte se narodit znovu". |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 23:36:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | jistě je pokání Boží dar a myslím tak ,že velmi hluboký zásah do našich citů.
Jistě, samozřejmě, to vidím stejně a popisoval jsem to i v článku.
K čemu by někomu bylo to,že navenek uznal svou
vinu,a té viny uvnitř nelitoval?Myslím tím, že by jen tak pocitově a
strojově uznal vinu,ale vůbec by to s ním nehlo? Ve vnitř by se
neobrátil? Nenarodil se znovu?
No, není mi úplně příjemné tohle stahování na nějakou rovinu robota bez pocitů. Já tu nejsem ten, kdo se na pocity dívá svrchu. Jen mají pocity svoje místo a tím místem není moc k proměně života.
Chcešli, tak hřích je vrah, ničitel, panovačný, likvidační. Kromě mnoha jiných věcí ničí také emoční stránku člověka a může jí zcela zlikvidovat. V takové chvlíli (a i jiných) má místo vzbuzování lítosti mnohem větší smysl vnitřní obrácení od hříchu, byť nebude provázené zrovna v té chvíli žádnými pocity. Protože to vnitřní obrácení je důležitějí, než povrchní pocity. Ty přijdou později. A naopak, povrchní pocity obvykle nemají moc vyvolat odvrácení od hříchu. Lítost nemá stejnou moc, jako odvrácení se od híchu a už vůbec ne stejnou moc jako pokání.
Vzpomeňme např. ap.Petra ,ještě před svým
obrácením ,při zapření Pána.Představ si ,kdyby se na Pána podíval
chladným pohledem a jen by řekl: "No a? Dobře,uznávám svou vinu,a teď mi
musíš odpustit.... " Ale vždyť on svého hříchu a viny předně litoval ,vždyť i hořce zaplakal!
Jejej! Samozřejmě! Pocity, emoce jsou velmi důležité pro lidské vztahy. Podle projevů citů a pocitů se lidé často rozhodují.
Ale vzpomeňme na Jidáše. I on po svém činu pocítil lítost, dokonce napravil co udělal: Vrátil zlodějské peníze. Představ si, kdyby v té chvíli potkal Pána: Myslíš, že by jeho pohled byl méně lítostivý, méně by cítil vinu? Proč, když pocítil lítost? Možná i on potkal Ježíše, v písmu je napsáno, že "uviděl, že byl Ježíš odsouzen". Byl tedy u toho stejně, jako Petr.
A pak šel a oběsil se.
Pocity měli oba nejspíš stejné. Ale v něčem se lišili. Výsledek byl jiný. Protože Petr udělal pokání. Měl něco víc, než jen lítost, kterou měl Jidáš. Měl víru. Víru, že co Ježíš mluvil, je pravda, že existuje odpuštění. Měl naději, že je ještě šance. I když Ježíši nevěřil, že vstane. A měl poslušnost slovům Ježíše. Obrátil se.
|
]
Činění pokání je návrat k Bohu. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Pondělí, 05. prosinec 2011 @ 23:36:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku, to je dobře že jsme to probrali tak do hloubky. Jistě, Petr se zarmoutil podle Boží vůle ,a ten zármutek a lítost nad hříchem jej přivedl k pokání a obrácení(k očištění svědomí ). Jidáš litoval a zarmoutil se po způsobu světa - do záhuby : sebelítost , nenávist, zatrpklost, deprese,sebevržedné sklony. Jen k těm robotům . Nevím o tom ,že bych Ti psal o lidech bez pocitů .To jsme si jen neporozuměli. Naopak,nezamená to že by ti lidé neměli pocity.Dokonce mohou mít i pocit vlastní výlučnosti a nadřazenosti. Psal jsem tedy o lidech,kteří sice ústy ctí Boha ,ale jejicjh srdce jak šutr a daleko od Boha Takoví mohou stát jako "naučení roboti "i v řadě na "oplatek".
Přísloví 16:25 | Někdy se člověku zdá cesta přímá, ale nakonec přivede k smrti.
|
]
Re: Činění pokání je návrat k Bohu. (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 06. prosinec 2011 @ 00:53:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | S tím Jidášem a Petrem tomu rozumím přesně jak píšeš. V tom výsledku vidím rozdíl Božího zármutku, který vede k pokání a zármutku světa, který vede ke smrti.
Snad jsme si porozuměli i s těmi "bezcity". Asi se shodneme na tom, že jsou na světě lidé, kteří jsou bezcitní, nemají ani city, ani pocity. Do takového stavu mohou člověka dovést různé věci: Intenzivní bolest v rodině, mezi manželi, rodiči a dětmi. Drogy, alkohol. Nemoc, obvykle duševní. Práce v nějakém vražedném gangu. A také náboženství, farizejství, nadřazenost.
Co s tím?
Můj pohled je: Uvěřit Bohu (jsem mrtvola v pekle), obrácení se od hříchu k Bohu, Bůh daruje pokání, pocity se dostaví. Pohled toho, o čem si myslím, že je mimo a co k ničemu užitečnému není: Snažit se vzbudit lítost, snad se Bůh smiluje.
|
]
Re: Re: Činění pokání je návrat k Bohu. (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Úterý, 06. prosinec 2011 @ 01:21:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ---- Pohled toho, o čem si myslím, že je mimo a co k ničemu užitečnému není: Snažit se vzbudit lítost, snad se Bůh smiluje.---
Pokud jsem Ti zde dobře porozuměl,můj pohled je na to úplně opačný. Lítost lze vzbudit i v nepříteli.Ta lítost ho může dovést k pokání a obrácení. Věřím že Bůh je plný milosrdenství a soucitu se na ním nejen smiluje ,ale i slituje. Tak ,jako ON se smiloval a slitoval nad námi.
Už jdu spát ,dobrou noc Toníku. |
]
Re: Lítost je spojena s odpuštěním hříchů. (Skóre: 1) Vložil: Studentbible v Úterý, 29. listopad 2011 @ 21:58:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vlastíku, taky si často řeknu, že konkrétní věc se Pánu asi(určitě) nelíbí a krátce v duchu to vyznám. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 29. listopad 2011 @ 19:58:31 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." Bylo od něj hloupé a ukvapené označit tě za
lháře. Pokud svého kroku nelituje, pak máš samozřejmě pravdu, že u něj
chybí i pokání."...
Slávku, přečti si celé to vlákno. Kvůli tomu jsem ho vůbec za lháře neoznačil. Jistě víš, že vůbec není problém používat více emailových adres. Jelikož se emaily začaly objevovat časově v období, kdy získal Willy mou adresu, domníval jsem se po dlouhou dobu, že jsou od něho.
Když Willy odmítl tuto konkrétní adresu odesílatele, tak jsem se mu omluvil.
Willyho odpověď: "Ty jsi o tom, oko, ale nezačal psát proto, aby se to vyjasnilo, ale abys
mně pošpinil! A za to ses neomluvil! Takže si nech tvé "sorry",
poněvadž ti to evidentně líto není!"
Svou omluvu jse ještě jednou zopakoval.
Willyho odpověď: " Takže tvou omluvu nepřijímám, poněvadž se o omyl nejednalo!"
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 30. listopad 2011 @ 00:45:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já jsem ho četl, Staňo. Abys někoho označil za lháře, nemusíš to slovo vůbec použít. Ty tu třeba o sobě tvrdíš, že jsi římský katolík. Pokud napíšu, že nejsi, říkám jinými slovy, že lžeš. To vlákno:
Oko: Neposílej mi spamy. Willy: Já ti spamy neposílám. Oko: Ale posíláš, tady máš seznam. Willy: Žádné spamy ti neposílám. Oko: Posíláš. Tvůj poslední je ze včerejška.
Na začátku je omyl (za ten jsi se omluvil), ale pak jsi mu dvakrát nevěřil = označil ho za lháře (a tady jsem žádnou omluvu neviděl). Jinak jistě - založit si mailovou adresu trvá minutu. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 30. listopad 2011 @ 08:07:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." Tvůj poslední je ze včerejška."...
Taky jsem mu v něm na upřesnění poslal celou historii vlákna, aby nedošlo k mýlce. Abysme nezůstali na půli cesty. Upřesnil jsem odesilatele, aby se mohl vyjádřit. Když prohlásil, že to není jeho adresa, uvěřil jsem mu a nijak to nezpochybňoval.
Vůbec tedy nechápu, o co jde. Na svoji osobu je Willy přecitlivělý, ale nazývat druhé v normální diskusi lháři, na to má ramena!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 30. listopad 2011 @ 11:03:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na svoji osobu je Willy přecitlivělý, ale nazývat druhé v normální diskusi lháři, na to má ramena!
Tak s tím musím bohužel souhlasit.
Vůbec tedy nechápu, o co jde.
Jde o to, že jsem se zase pletl do debaty, do které mi nic není a u tohoto článku se mi to vrátilo i s úroky;-) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 30. listopad 2011 @ 12:08:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slávku,
možná je Bohu skutečně líto a želí toho, že jsi s tvrzením usvědčeného lháře nečinícího pokání a nelitujícího toho, co udělal, souhlasil.
Nepletl ses do debaty, do níž ti nic nebylo! Já jsem tě do té věci vtáhl, aby někdo nezaujatý věc posoudil a ty ses toho úkolu zhostil dobře.:-)
Tož tak. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 30. listopad 2011 @ 16:38:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale pletl. Vstoupil jsem do té vaší původní s tím, že jsem vyjádřil svou silnou pochybnost, že bys ty dělal to, z čeho tě Oko vinil. Sám víš, že jsem se už párkrát pozastavil nad tvými reakcemi. Mně opravdu přijde celkem nepatřičné, když u článku, kde si Oko klade celkem zajímavou otázku, odpovíš jen:
------ Re: Proč byl Ježíš vlastně pokřtěn? Vložil: Willy v Pátek, 25. listopad 2011 @ 14:41:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) oko,
proč se zabýváš Božími věcmi, když Boha a Jeho věci neznáš a znát nechceš?! Dokonce je odmítáš, zpochybňuješ a posmíváš se jim a tím i Bohu! Kdo tě k tomu nutí, když poznání P/pravdy vysvobozuje (J 8:32)? Proč tu P/pravdě neustále oponuješ? Považuješ to za prospěšnou činnost? Bůh ne a věz, že to nenechá bez následků!
Tož tak.
willy ---------
Ať už se Standou souhlasím či ne, nedovolil bych si o něm napsat, že nechce znát Boha. V žádném případě nepopírám, že máš oprávněný pocit křivdy ohledně těch spamů. Asi i chápu, proč jsi odmítl omluvu, ale už nerozumím tomu, proč jsi k tomu nenapsal, že Oku odpouštíš jeho provinění ... |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 00:29:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ale pletl. Vstoupil jsem do té vaší původní s tím, že jsem vyjádřil svou silnou pochybnost, že bys ty dělal to, z čeho tě Oko vinil. A ty myslíš, že to bylo špatně, když se tvá silná pochybnost ukázala být na místě?
Ať už se Standou souhlasím či ne, nedovolil bych si o něm napsat, že nechce znát Boha. Já bych si to taky nedovolil, kdybych to nevěděl a neměl dovoleno napsat.
V žádném případě nepopírám, že máš oprávněný pocit křivdy ohledně těch spamů. Asi i chápu, proč jsi odmítl omluvu, ale už nerozumím tomu, proč jsi k tomu nenapsal, že Oku odpouštíš jeho provinění ... Nemám pocit křivdy, nepočítám křivdy; věř nebo nevěř, v této věci jde o oko. Kdybych oku odpustil a omluvu přijal, nechal bych oko v tom, že šlo o omyl, a to nebyla/není pravda. Kdyby oko projevil lítost s tím, že je mu líto, že o mě (ale opravdu nejde o mě) napsal nepravdu, když ne přímo lež, tak bych mu odpustil, ale to se, žel, nestalo. O Toníkovi tady lhal mnohokrát, Toník ho na to opakovaně upozorňoval, ale omluvy se nedočkal. Tady je prostě něco evidentně špatně a oko, to musí uvidět!
K tomu verš z Izaiáše (26:10) Dává-li se milost svévolníku, spravedlnosti se nenaučí; v zemi správných řádů bude jednat podle, na Hospodinovu důstojnost nebude hledět.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 23:00:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já tedy vidím "přijetí omluvy" a "odpuštění" jako dvě věci. To druhé je to, co nám podle mě ukládá Pán - bezpodmínečné odpuštění. Možná máš nějaký jiný překlad Písma než já, ale já třeba v Lk 23,34 nečtu:"Otče odpusť jim, neboť se řádně omluvili a uznali svá pochybení." V Mt 6,12 také nějak nevidím:"..., jako i my jsme odpustili těm, kdo se proti nám provinili, své pochybení uznali a řádně se omluvili."
O mně tu už spousta lidí prohlásila spoustu nesmyslů a lží. Všem jsem to odpustil, i když jsem se nedočkal ani náznaku omluvy. Když se já proti někomu proviním, vždy následuje omluva z mé strany, ale tak nějak si myslím, že ti lidé (křesťané) mi už odpustili před omluvou. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 01. prosinec 2011 @ 23:16:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slávku,
ono je to ještě trochu jinak. Na jednu stranu máš pravdu, když říkáš, že máme odpouštět druhým jejich provinění. Ale co tedy ten Izaiáš 26:10 a co teprve Pán Ježíš v Lukáši 17:3b-4?
Zhřeší–li tvůj bratr, pokárej ho, a uzná–li svou vinu, tzn. uznání viny s rozhodnutím změnit svůj postoj (ř.: učinit pokání), odpusť mu. A zhřeší–li proti tobě sedmkrát za den a sedmkrát se k tobě obrátí se slovy: ‚Uznávám svou vinu, odpusť mi‘, odpustíš mu.“
A co Jan 20:23? Komu odpustíte hříchy, tomu jsou odpuštěny, komu je zadržíte, tomu jsou zadrženy. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 02. prosinec 2011 @ 22:33:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud jde o tu pas86 v Lukáši, pak jde přece o vztahy mezi bratry v Církvi. Asi jsem si špatně vyložil vaše debaty s Okem, ale měl jsem za to, že ho nepovažuješ za svého bratra v Církvi.
S tím Janem 20,23 jsi mě nachytal na švestkách, protože na tuto pasáž jsem si při své odpovědi vůbec nevzpomněl. Já osobně se holt držím na bezpečné straně a pro jistotu odpouštím všem i bez omluvy. Nemám ale právo předepisovat svůj postoj, který snad není v rozporu s Evangeliem, druhým a ještě je kárat. Přijmi tedy prosím moji omluvu za unáhlené a řádně nepodložené pokárání, Slávku. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítos (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pátek, 02. prosinec 2011 @ 22:55:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slávku,
nemusíš se mi omlouvat. Já ti nepsal proto, že bych měl něco proti tobě nebo že by mi vadilo tvé pokárání. Pán mi kdysi zjevil, co podle Něho znamená mít čisté srdce, po němž touží, aby v něm mohl mít svůj domov => nemít nic proti nikomu, dokonce ani tehdy, když vím, že Pán má něco proti němu. Tož tak.
Takže, abychom si rozuměli - ani to, co píšu oku, nepíšu proto, že bych to měl proti němu, ale proto, aby si on uvědomil, že je s ním něco špatně, že Pán má něco proti němu! A kdybych mu to, co je špatně a co nepřiznal/nevyznal a neopustil, já odpustil, týká-li se to mne, bylo by to pro oko kontraproduktivní, tj. myslel by si, že je (to) v pořádku, což není. Právě pro takové případy říká Pán Ježíš to, co jsem zmínil z Lukáše a Jana a je to v podstatě NZ aplikace toho Izaiáše 26:10.
Lukáš sice mluví o vztazích mezi bratry, jelikož se však oko zřejmě považuje za křesťana a tudíž za bratra v Kristu, tak je to na místě, aby věděl, jak to ve skutečné Církvi chodí nebo má chodit.
Milost s tebou.
slávek |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo l (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 02. prosinec 2011 @ 23:22:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S tím prvním odstavcem zcela souhlasím a vlastně jen lépe říkáš to, co jsem měl na mysli já. Jsem rád, že ti mé hloupé pokárání nevadilo, ale mně vadí, že jsem se ho dopustil. Díky za ten druhý odstavec. Tohle mi nikdy nedošlo a dává to velmi dobrý smysl! Ten Lukáš mi na tebe a Oko opravdu nesedí, ale to není podstatné - podstatné je to ostatní, co jsi napsal. Ještě jednou díky. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání ne (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pátek, 02. prosinec 2011 @ 23:42:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Rádo se stalo.:-) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 30. listopad 2011 @ 12:03:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vůbec tedy nechápu, o co jde. No, to je právě ta hrůza a děs!
Na svoji osobu je Willy přecitlivělý, ale nazývat druhé v normální diskusi lháři, na to má ramena!
willy není na svou osobu přecitlivělý, willy není nic! willy je citlivý na lež a nazývat lháře lhářem, na to nemá ramena, ale Ducha Pravdy, který mu tu lež zjevuje/ukazuje a vede ho, aby na ni ukázal a usvědčil ji jako lež! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 29. listopad 2011 @ 21:53:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Možná jsou někteří alergičtí na slovo lítost. Jinak si totiž ten článek vysvětlit neumím.
No, tohle bude asi komentář na mně? Nebo jsi to psal jen-tak do luftu?
Já opravdu nejsem alergický na slovo "lítost", byť jsem se jako maniodepresivní melancholik málem prolitoval až k smrti. To, na co jsem alergický jsou výroky typu "pokání=lítost", "bez lítosti není pokání" či "těžký hřích lze v nouzi odpustit olitováním" a podobné nesmysly, kterými jsme byli balamuceni a krmeni.
Jak by mohl být hřích odpuštěn indikátorem? To je jako myslet si, že červeným lakmusovým papírkem strčeným do destilované vody vyrobí člověk kyselinu. Ten, kdo si to myslí, zachytil vnější formu zbožnosti, ale její moc mu je nejspíš cizí. Stále se učí, ale nikdy nedojde poznání Boha.
Jak by bez lítosti nemohlo být pokání? Stačí se podívat do toho Ezdráše. Člověk tam najde to, co znám u opravdového pokání já. Hrůzu. Zděšení. Zahanbení. Třes. Tíživé vědomí viny. Překvapení z pohledu na realitu. Ti lidi byli natolik vyděšení a roztřesení, že na olitovávání hříchů docela zapoměli. Bylo to povrchní, farizejské, že to bylo jen ze strachu a zděšení? Nebo to bylo dostatečné pokání? No, bylo dostatečné, samozřejmě.
Lze ale říci, že "není pokání bez zděšení"? No, leda kdybych podle sebe soudil ostatní a zakládal život na pocitech.
Hlavním a vlastně jediným cílem Božím ohledně člověka je jeho uzdravení z hříchu.
Tak. Amen. Tak tomu rozumím také.
A už vůbec nechápu ten odpor a pohrdání
emocionální stránkou člověka. Lítost je stejně tak (nejen) emocionální
pochod jako láska. Neměli bychom tedy radši přestat milovat Boha?
Tohle bylo na mne, Slávku? Zas tak blbě jsem to napsat nechtěl ;-) Chtěl jsem trochu zarýt, ale asi jsem to přehnal.
Vůbec nepohrdám emocionální stránkou života. Mnohokrát jsem tu psal, že třeba bez vděčnosti a radosti ze života by se mi žilo o dost hůře. Ale i když pocit vděčnosti za život a jeho záchranu pomine, stejně budu stát. Protože můj život nestojí na pocitech.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 30. listopad 2011 @ 16:07:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Samozřejmě má ten komentář souvislost s tvým článkem, ale jinak jsem reagoval na Oka. Ve vztahu k tobě se držím svého slibu;-) |
]
Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 27. listopad 2011 @ 13:35:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Lítost nad hříchy necharakterizuje nějaký sladkobolný pocit (to je skutečně hrůza, čemu jsi kdysi věřil!). Lítost je bolestí ducha a odsouzení spáchaného hříchu, spojené s předsevzetím změnit svůj život.
Ano, dnes vím, že v ŘKC jsou pojmy naplněné jiným obsahem, než na jaký jsou lidé zvyklý.
Pokání lze rozdělit asi na pět rozdílných částí: z nichž nejdůležitější je lítost nad hříchy. Dále k činění pokání přísluší zpytování svého svědomí, opravdové předsevzetí se v budoucnu polepšit, vyznání těžkých hříchů nejenom Bohu, ale také skrze svátostné smíření vyznání církvi (J 20,21-23), a dostiučinění - naplnění skutky v dalším životě své předsevzetí se polepšit.
To jsou všechno vnější věci.
Pokud člověk zpytuje své svědomí, pocítí lítost nad hříchy, dá si opravdové předsevzetí, vyzná těžké hříchy a udělá všechny skutky, co mu pan fáráž ve zpovědi uloží, je mu to nanic, pokud neudělá pokání a nezmění se jeho život.
|
]
Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 27. listopad 2011 @ 13:47:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Každý si může zpětně dohledat, že to právě vy, kteří jste opustili římskokatolickou církev, tak se jevíte jako pocitoví lidé,
právě toto používáte jako pádný argument, že při biřmování v ŘKC jste
"nic necítili" - a že to, že jste nic necítili, je vlastně důkazem, že
tato církev není ta pravá (argumentace např. Andulky).
Jako
"pocitoví lidé" se zde tedy projevujete právě vy, odpadlíci. Podle
vašich představ křesťan musí třeba mluvit jazyky, nebo uzdravovat ve
jménu Ježíš. Jinak to ještě není to "pravé ořechové! "
Opravdu smutné!
Určitě jsem byl pocitový člověk a v ŘKC jsem se honil za emocemi, tak jako jiní, přiznávám.
V době, kdy jsem proděla biřmování - to mi bylo asi 19 let - jsem už ale byl o pořádný kus dál, než že bych vyhledával jen emoce, v té době jsem vyhledával životní změnu. Při biřmování se opravdu žádná změna nestala.
Pokud vím, tak jsem tu v souvislosti s mým biřmováním nikdy nepsal o nějakých pocitech. To je zase tvoje fabulace. Ani nevím co myslíš argumentací andulky? Možná její svědectví o životní cestě a jak poznala a přijala Ježíše? Tam moc neargumentuje, ale o biřmování píše:
Krátce po mém křtu jsem byla i biřmovaná, byl to honosný obřad, bych řekla, v té době se mně to líbilo, přijel i biskup, no byla to "sláva", avšak od biřmování se toho v duchovním životě moc nezměnilo.
Tím, jak jsi orientovaný na pocity, tak ti to zřejmě tvoje oko překroutí do "při biřmování jsem nic necítila". Ale zkus se zeptat Andulky, jestli ti to tvoje orinetace překroutí správně a jestli andulka píše o pocitech, nebo jestli její slova znamenají životní změnu, o které píšu v článku já.
|
]
Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 27. listopad 2011 @ 19:40:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."tak ti to zřejmě tvoje oko překroutí do "při
biřmování jsem nic necítila". Ale zkus se zeptat Andulky, jestli ti to
tvoje orinetace překroutí správně a jestli andulka píše o pocitech"...
Andulka říká - cituji: Jako katolička jsem byla biřmovaná, avšak žádná změna nenastala, kterou bych po tomto obřadu pociťovala ...
Odkaz.
|
]
Re: Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 27. listopad 2011 @ 21:52:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Jako katolička jsem byla biřmovaná, avšak žádná změna nenastala, kterou bych po tomto obřadu pociťovala ...
No, zkus se andulky zeptat, jestli tím "nenastala změna, kterou bych pociťovala" píše o změně života, kterou popisuji, nebo o pocitech, emocích. Jen se ujisti, jestli správně rozumíš tomu, co napsala.
|
]
Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 27. listopad 2011 @ 13:52:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Jako "pocitoví lidé" se zde tedy projevujete právě
vy, odpadlíci. Podle vašich představ křesťan musí třeba mluvit jazyky,
nebo uzdravovat ve jménu Ježíš. Jinak to ještě není to "pravé ořechové!
"
Opravdu smutné!
No ta tvoje oslední věta myslím celý tvůj komentář vystihuje nejlépe.
Křest Duchem svatým, modlitba v jazycích stejně jako uzdravování v moci Ducha svatého není o pocitech, ale právě o změně života. Když už jsi na to narazil, tak biřmování nebo křest Duchem svatým je hodně podobné jako lítost nebo pokání.
Křest Duchem svatým je opravdová změna života. Zmocnění ke službě druhým lidem. Na rozdíl od biřmování, které má svědectví bez vyjímky stejné: Pokud se u biřmování ptáš na životní změnu či moc, která ho provází, odpovědí je vždy mlčení u těch, kteří životní změnu nepoznali, a světectví o prázdnotě nábožných aktů bez moci od lidí, kteří biřmováním prošli a pokání poznali.
|
]
Re: Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 27. listopad 2011 @ 19:44:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Pokud se u biřmování ptáš na životní změnu či moc, která ho provází, odpovědí je vždy mlčení u těch, kteří životní změnu nepoznali"...
Kteří tu životní změnu nepoznali, nevyužili svých darů Ducha, nemají logicky ani co říci.
Ale ti, kteří využili darů Ducha při biřmování, o těch svědčí především jejich životy, jejich skutky.
|
]
|
|
Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Neděle, 27. listopad 2011 @ 23:33:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ---- Pokání totiž není změna životních pocitů, pokání je změna životních postojů. ----
Ano ,pokání s obrácením velmi souvisí! Sk 3,19 Proto čiňte pokání a obraťte se, aby byly smazány vaše hříchy
Lítost ,výčitky svědomí,zármutek citů podle Boží vůle vede k POKÁNÍ ,které je spojeno s následným OBRÁCENÍM, což je ta změna životních postojů o 380 stupňů.
L 5,32 Nepřišel jsem volat k pokání spravedlivé, ale hříšníky.“
|
|
|
Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 28. listopad 2011 @ 11:40:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Vážně si myslíte že to všechno nejde dohromady ? Že třeba nemůžete mít dobrý pocit z toho když konáte pokání a prohloubíte svůj vztah k Bohu ? Co by to bylo za rodinu kdyby tam všichni sice poslouchali jak dobře namazaný hodinový strojek a konali já nevím co všechno a nebylo jim spolu pocitově dobře ? Kdyby se neradovali z toho že jsou spolu a z drobných radostí jako je třeba pěkně prostřený stůl kde jsou talíře, příbory a všechno na správném místě ? Posezení u kamen nebo u krbu ? Řekl bych že lítost je jedna ze součástí pokání a že je velice důležitá. Pokání bez lítosti mi připadá jako víra bez lásky. |
Re: Re: Pokání nebo lítost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 28. listopad 2011 @ 19:08:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Poutnicku, přiznám se, že jsem vás nepochopil. Co nejde dohromady? Proč by nemohl mít člověk dobrý pocit z pokání? Proč by v rodině nemělo být lidem pocitově dobře, proč by se neměli radovat? Že je lítost součást pokání jsem psal ve svém článku: Stejně, jako je součást pokání radost, pokoj, pocit očištění, lehkosti či zahanbení nebo zděšení a mnohé další emoce.
Pocity a vůbec věci duše jsou velmi důležitou součástí života člověka, ale i když důležitou, tak přeci jen povrchní součástí. Pokud někdo svůj život nařídí podle pocitů, octne se dřív nebo později ve velkých těžkostech. Spíše dříve.
Článek jsem psal o zmatení, ve kterém jsme mnozí žili, kdy jsme si lítost a pokání pletli a tím oklamáním se domnívali, že člověk může mít odpuštěny hříchy skrze lítost (protože v písmu je napsané, že pokání je potřeba k odpuštění hříchů).
To byla fakt bláznivá domyšlenka té lidské tradice, co rozškubala bibli na atomy a poskládala z ní to skutkařské nevangelium, jak hezky píšete v jiném příspěvku. Tak jsem chtěl lidem, kteří se pořád ještě domnívají, že pokání=lítost a lidem, kteří poznali opravdouvou změnu v životě a odvrácení se od hříchu trochu popsat rozdíl mezi těmi dvěma světy tak, jak jsem ho poznal.
|
]
nejprve lítost a pak pokání (Skóre: 1) Vložil: martino v Úterý, 29. listopad 2011 @ 12:29:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 28. listopad 2011 @ 19:08:17 CET Článek jsem psal o zmatení, ve kterém jsme mnozí žili, kdy jsme si lítost a pokání pletli a tím oklamáním se domnívali, že člověk může mít odpuštěny hříchy skrze lítost (protože v písmu je napsané, že pokání je potřeba k odpuštění hříchů). Martino ŘKC: Článek je blábol, který nemá ani hlavu ani patu. Je ukázkou duchovního obrazu muže, který si uvázal na krk kámen a pak skočil do hluboké vody. Cizinec zde vystupuje jako osoba, která nám oznamuje, že si něco pletl, aby nás přesvědčil, že se plete stále. Usvědčený lhář z jiné diskusní rubriky, nemůže být osoba důvěry hodná, a pokud zde hlásá nesmysly, pak to považuji za drzost lháře, který nás jen utvrdil, že pravdy v něm není. Je mi líto Cizinče, ale lepší nick ,jsi nemohl vybrat. Ty nejsi nikde doma, ty jsi stálý cizinec a to všude. |
]
Re: nejprve lítost a pak pokání (Skóre: 1) Vložil: Willy v Úterý, 29. listopad 2011 @ 12:44:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No, Cizinec doma přece jen někde je, ale není to tvůj domov, martino.
Proto mu nerozumíš tomu, co píše a myslíš si, že jsou to nesmysly. Pro tebe prostě mluví "cizinsky". Ale až se ukáže, kde je Cizinec doma a kde ty doma nejsi, to se pak možná budeš divit! Tož tak.
willy |
]
Re: nejprve lítost a pak pokání (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 29. listopad 2011 @ 22:10:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Hezkej pokus, pane.
Ale už pomalu přicházíte na to, proč mám ten nick. Ano, správně. Jsem tady cizinec. Na návštěvě. Doma jsem jinde.
|
]
|
|
|
|