Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 189, komentářů celkem: 429730, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 559 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116619646
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Trocha ortodoxie nikoho nezabije
Vloženo Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 13:38:09 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal pastýř

Trocha ortodoxie nikoho nezabije Protože se zde někteří jedinci snaží prokázat, že celá dvě tisíciletí církevních dějin a dějin dogmatu jsou omylem, a že teprve až oni poznali ten zaručeně správný a „ortodoxní výklad Písma“, pokusil jsem se, velmi jednoduše, načrtnout několik základních chybných christologických směrů, které se vyskytovaly v prvních šesti stoletích církevních dějin. Tyto nauky byly na základě podrobných a dlouhodobých rozborů Písem odmítnuty a dodnes jsou odmítány jak katolickými, tak protestantskými církvemi i ortodoxním pravoslavím (krom monofyzitů). Ten, kdo by je přesto chtěl zastávat, vyvazuje se tak z rodiny křesťanských církví.

Základní ortodoxní dogma christologie (které pro srozumitelnost ve zkratce parafrázuji) vychází z předpokladu, že Pán Ježíš měl lidského ducha, duši i tělo a byl plně člověkem, zrozeným z ženy, tělesně zemřel a tělesně vstal z mrtvých. Zároveň byl Synem Božím, zplozeným před věky z Boha a skrze něho a pro něho byl učiněn svět viditelný i neviditelný. On je počátek i konec všeho co je a nic není co by nepovstalo skrze Něho. Způsobem bytí byl roven Bohu a plnost Božství v něm přebývala tělesně. Ježíš z Nazaretu byl tedy stoprocentní Bůh a stoprocentní člověk.   1. Nebyl Bohem nižší kategorie, který kdysi nebyl, jak učil Areios. 2. Nebyl adoptován za Boha až při křtu, jak učil Nestorios. 3. Nebyl Bohem, který měl jen zdánlivé tělo, jak učili doketisté. 4. Nebyl Božím Duchem, který jen oblékl lidské tělo, jak učil Apollinarios. 5. Nebyl jednou osobou vystupující ve třech dějinných úlohách, jak učili modalisté.   Ježíš měl plně lidskou a plně božskou přirozenost, nerozdělenou a nesmísenou. V jeho osobě byly dvě vůle, božská a lidská, působící ve shodě. Tělesného utrpení přitom byla účastna jen Kristova lidská přirozenost a vůle lidská byla poddána vůli božské. Kristus je tedy Bohočlověk, Syn Boží i lidský v jedné osobě. Odhlédneme-li od dějinné posloupnosti, dají se tyto body dynamicky shrnout v Apoštolském vyznání víry:   Věřím v Boha, Otce všemohoucího,
Stvořitele nebe i země, i v Ježíše Krista,
Syna jeho jediného, Pána našeho,
jenž se počal z Ducha Svatého,
narodil se z Marie panny,
trpěl pod Pontským Pilátem,
byl ukřižován, umřel, a byl pohřben,
sestoupil do pekel,
třetího dne vstal z mrtvých,
vstoupil na nebesa, sedí na pravici Boha,
Otce všemohoucího,
odkud přijde soudit živé i mrtvé.
Věřím v Ducha Svatého,
svatou církev obecnou,
svatých obcování, hříchů odpuštění,
z mrtvých vstání a život věčný.
Amen.
  Jak si můžeme povšimnout, tyto odchylky od pravověří nezůstaly jen historickým artefaktem. Dodnes tvoří pilíře moderních herezí počínaje Svědky Jehovovými (Arianismus), přes Branhamismus (modalismus), adventismus (popírá Kristovo sestoupení do pekel a nechává dočasně zaniknout věčnou, božskou přirozenost) nebo charismatické hnutí (nechává Krista duchovně zemřít, případně v pekle, po jeho tělesné smrti, nechává trpět Kristovu božskou přirozenost). Všimněme si, že tato hnutí tvoří jakési protipóly: Předůraznění Kristova Božství (Branhamismus) a nerespektování Kristova Božství (Jehovismus). Popírání Kristova sestoupení do pekel (adventismus) a vidění spásného prvku v Kristově sestoupení do pekel (charismatismus). Lze si všimnout, že tyto doktríny vždy: 1) snižují Krista na pouhou úroveň člověka a 2) zároveň zbožšťují člověka povýšením jej na úroveň Krista. Protipóly tudíž stojí na kružnici, nikoliv v přímce, a čím více se vzdalují, tím více se zároveň sbližují. Jehovismus tudíž není o nic méně nebezpečný než Branhamismus. Stejně tak – po christologické stránce - adventismus není o nic méně nebezpečný než charismatismus. Rovněž je dobré si povšimnout, že Jehovismus vychází historicky z raného adventismu a charismatismus z části navazuje na Branhamismus. Prakticky v každém století se tak v malém odvíjí to, co se odvíjelo v prvních stoletích církevních dějin. Člověka tak bezděky napadá, že bludní duchové, o kterých mluví Písmo, neumírají s představiteli těchto raných směrů, ale hledají si své vyjádření v historické církvi každé doby. A tak církev znovu a znovu povstává, aby se s těmito doktrínami vypořádala a vytěsnila je z rámce pravověří. Nebude tomu jinak ani v dnešní době. Je zajímavé, že i obrana falešných doktrín je stále stejná. Mluví se o lásce, jednotě a toleranci, případně se rozvíjí učení o „pomazané, silné lidské autoritě“, která je veřejně nekritizovatelná. Jindy je lidská, dozorčí autorita, naopak zpochybněna zcela a jedinci nesoucí daná učení pak nejsou nikomu zodpovědní, nejsou vykazatelní ani káznitelní. Často to jde ruku v ruce. Nejprve povstane skupina lidí, neuzná jednotlivé konfese a ostře se vymezí proti denominacím. Poté založí vlastní hnutí, začne rybařit v ostatních církvích a proselyty později seskupí do denominace, ve které autorita vůdce hraje velice podstatnou úlohu, je centralizovaná, nekritizovatelná a rozhoduje prakticky o všem. Výše zmíněná hnutí jsou toho zářným dokladem. Proto jsem přesvědčen, že je dobré studovat samostatně, i pod vedením zkušenějších, Písmo a historii a člověk tím získá stabilitu proti různým kultům. Už jen základní znalost dogmatiky nás tak ochrání před tím, abychom naletěli kdejakému větru učení. S pozdravem, Pastýř


"Trocha ortodoxie nikoho nezabije" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 13:59:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohl bych poprosit, zda by jednotlivé odstavce bylo možné oddělit prázdným řádkem? Odeslal jsem to tak, ale asi se to nějak slilo.

Děkuji.

Pastýř



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 14:27:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověče pastýři,

kdo Tě pasoval nad námi soudcem - Ten, kdo by je přesto chtěl zastávat, vyvazuje se tak z rodiny křesťanských církví.

Příště, pastýři, mluv za sebe, nebo Tě mám ještě nominovat na další Zlatou slzu za tvoji úlohu samozvaného soudce?

Můžeš mi říct, které protestantské církve? - odmítnuty a dodnes jsou odmítány jak katolickými, tak protestantskými církvemi

Nevíš, že tímhle porušuješ zásadu Sola scriptura? Jak vidím, moje nominace tvé osoby na Zlatou slzu, nebyla marná.

Tito všichni, které jsi prohlásil za heretiky, jsou pro mě bratři, pokud učinili Ježíše Krista Pánem svého života a učinili pokání ze svých hříchů.

Na to Apoštolské vyznání s klidem říkám amen.

Karels



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: Prorok (novazeme@centrum.cz) v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 14:57:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj tobě Pastýři. Existuje podle tebe termín letničismus, nebo letniční hnutí si dle tvého mínění toto označení nezaslouží? S úctou Prorok.



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 16:32:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K tomu bych chtěl říct snad jen, že ani trocha neortodoxie nikoho nezabije. :-)



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 16:36:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale asi má pastýř infarktové stavy, z naší neortodoxie. Díky Bohu, že nás dneska neupalují jak to dělávali dřív. V tom si protestanti nezadali za katolíkama.

Karels



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 16:58:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. Ježíš řekl, že tam, kde jsou dva nebo tři v jeho jménu, tam je s nimi. Není naprosto nijak nezbytně nutné patřit do některé z církví, které má na mysli pastýř a které "znovu povstávají, aby se s těmito doktrínami vypořádaly a vytěsnily je z rámce pravověří". Kdo by toto chtěl popírat, není v něm Duch Ježíše Krista a Duch Otce, ale takový člověk je lhář a nezná moc Boží. Dokážu si představit i to, že se někde může vyskytnout zcela výjimečně někdo, kdo nebude mít ani ty dva nebo tři nýbrž bude sám a Ježíš Kristus bude s ním (prostřednictvím svého slova), ale takový případ neznám.

2. A taky: Sotva kdo má čas a prostor, aby zkoumal historii křesťanských učení a teologii a dovedl zařadit každý názor do nějaké škatulky tak, jak to umí pastýř (všechna čest). Času je sotva tak akorát, aby člověk pečlivě četl a studoval Písma jako taková. I v tom může spočívat jistá nezakotvenost některých jedinců v konkrétní církvi, když začnou koketovat s nějakým církevním učením, avšak záhy zjistí, že v tom je něco jinak, než jak to zřetelně vidí v Písmu, ba zjišťují, že například trojičním učením a jinými zbytečnými představami jsou promořeny všechny církve, a odmítnou proto do takových církve vstupovat. Co dělat? Potulovat se z jedné církve do druhé? Myslet si bláhově, že svět nabídne něco, kde konečně bude všechno správně a podle Božího slova? Ale proč se tak namáhat a marně, když k nám Bůh z Písem a z našeho srdce promlouvá jasnou řečí a když nás vyučuje, takže nepotřebujeme, aby nám někdo o nás samotných něco říkal a posuzoval nás.



Re: Trocha ortodoxie nikoho nezabije (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 28. červenec 2005 @ 21:03:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Smazal jsem, pastýři, obě tvé nominace na Zlatou slzu. Možná tahle nominace stratila "punc" humoru, který snad byl zamýšlen v minulosti.

Nominoval jsem Tě bez lásky, jenom s touhou Ti to nandat, což s křesťanským postojem nemá nic společného. Proto jsem tyto nominace smazal, nebudovaly, akorát destruovaly.

S pozdravem Karels





Dotaz (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Pátek, 29. červenec 2005 @ 02:34:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
(nechává Krista duchovně zemřít, .....)

Pastýři Bible říká, že Ježíš zemřel na kříži, můžeš mi někde ukázat, kde Bible rozděluje která jeho část na tom kříži zemřela a která ne?




Pro Pastýře... (netýká se to tématu) (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Pátek, 29. červenec 2005 @ 07:50:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Pastýři,

chtěl bych se zeptat, jako člověka obeznámeného se vším možným o), jestli jsi neslyšel o projektu "Expanze království" který probíhá v charismatických církvích v ČR. S tímto úzce souvisí přepis kázání Alana Vincenta: Království v celé své kráse.

Pokud ano, chtěl bych slyšet tvůj názor. Díky.
Radim
radimb@seznam.cz



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy