|
Právě je 571 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: cizinec
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116636258 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Co by měl každý katolík vědět
Vloženo Čtvrtek, 18. listopad 2010 @ 16:26:29 CET Vložil: Stepan |
poslal Fera Smysl života.
Římskokatolíci, pokud chcete následovat Krista a ne spornou tradici, přečtěte si toto.
|
Podobná témata
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Pátek, 19. listopad 2010 @ 05:51:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | A na doplnění toto. |
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 07:07:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Souhlasím, každý katolík by měl vědět, jaké jsou argumenty těch, co na katolíky útočí. A měl by svou víru znát tak, aby se argumentům podobně valné úrovně mohl s prstem v nose zasmát a na požádání kterýkoli z nich vyvrátit.
Začínám si stále více uvědomovat, že jediná věc, která zásadně brzdí ekumenické úsilí, je lidská blbost.
|
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 19. listopad 2010 @ 08:50:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlasím s Vámi a dodávám že ne jenom blbost a ne jenom lidská. Bohu žel.
|
]
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 19. listopad 2010 @ 07:36:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Naivní, hloupé a lehce vyvratitelné argumenty člověka typicky povrchního, které i zde byly už mnohokrát proti katolíkům použity a jimi vyvráceny.
..."Řekl, "Posvěť je svou pravdou; tvé slovo je pravda." (Jan 17:17) Není jiného zdroje, než psané Písmo Svaté, na což výše zmíněné rčení "tvé slovo je pravda", poukazuje."...
To pak lituji ty první generace křesťanů, které toto psané Písmo svaté neměli a byli odkázáni "jen" na ústní podání apoštolů. Dále lituji všechny negramotné lidi, kteří v průběhu dvou tisíc let by tedy neměli k tomuto zdroji logicky přístup. Ale je to skutečně pravda? To jste ještě nikdy neslyšeli o hlásání evangelia?
Jen mě nejde do hlavy, protože Kristus byl velmi praktický, racionální člověk: Proč toto "Psané Písmo svaté" ("jediný zdroj") osobně církvi hned v jejím začátku sám nepředal?
|
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 07:42:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kruhy v obilí se také vysvětlily tisíckrát. A tisíckrát se dokonce přihlásili nadšenci, kteří se přiznali, že je vyrobili. A přesto se najdou volci, kteří si myslí, že sem za námi lítají přes půl galaxie mimozemšťané, kteří při vší své dokonalé technologii na mezihvězdné cestování nevymysleli nějaký způsob komunikace, který by neničil úrodu.
Boj s lidskou blbostí je sisyfovská práce. A uvedené argumenty dílem blba nesporně jsou.
|
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Pátek, 19. listopad 2010 @ 08:17:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jmk, díky za ocenění mých mentálních kvalit ve světle tvé duchovní noci. Až procitneš z toho snu, pokud procitneš, pochopíš, že jsi duchovně spal a věřil tomu, co tě může uspat navěky. Dobrou noc. |
]
Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 10:12:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Říkáš, že až se probudím, tak mi budeš připadat chytrý a moudrý? Nejsem si jistý, kdo z nás tu spí.
|
]
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 19. listopad 2010 @ 08:52:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Co takhle překonat neřest která se zove lenost a napsat to vlastními slovy ? :o))) Bod po bodu a nebo najednou ? Ať to tu můžeme znova probrat jestli máte chuť, tak jako to průběžně děláme ? |
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 10:10:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Odhaduji, že Fera by dokonce ani tak podkritický a rozumem nezatížený obsah, na jaký odkazuje, sesmolit nedokázal. Natož něco moudrého.
Proč reagovat na takovéto výpady? Copak rytíř přijímal výzvu k souboji od každého umaštěného sedláka?
Když někdo něco o víře toho druhého neví, má se slušně zeptat. Když někdo nezná ani základy, neměl by si hrát na teologa.
|
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Pátek, 19. listopad 2010 @ 11:50:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Těší mne, že jsem měl tu čest s nehloupým, neumaštěným nesedlákem, dá se říci někým vyjímečným, s někým, kdo je jako reklama na lidskou chytrost. |
]
Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 13:23:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kéž bych mohl říci to samé;)
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Sobota, 20. listopad 2010 @ 05:18:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak jsi mi to nandal. To teda hledím. |
]
Když někdo něco o víře toho druhého neví, ... - Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 19. listopad 2010 @ 13:52:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Když někdo něco o víře toho druhého neví, má se slušně zeptat.
To zní jako dobrý nápad.
Jsem zvědavý, až tu zase budeme něco psát o spasení v Kristu Ježíši, přijetí věčného života, krevní smlouvě, znovuzrození, proměně života a moci toho nového stvoření, o ponoření do vody, o křtu duchem svatým a duchovních darech a o mnoha dalších zkušenostech, které jsme zažili, jestli se touhle radou bude někdo řídit a zeptá se na to, čemu nerozumí, nebo jestli pořád bude něco psát o hereticích, o blbých nápadech, karikaturách a podobné věci co má sám v hlavě jako předsudek.
Třeba alespoň autor té dobré rady by se jí mohl řídit.
|
]
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 10:37:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jen namátkou (nemám žaludek takovou snůšku hloupostí číst celou):
Bible, také nazývána jako Svaté Písmo nebo Boží Slovo, je nejdůležitější
k našemu porozumění tomu, co je Bohem požadováno po člověku. Římský
katolicismus byl vždy ve sporu se Svatým Bohem ve sporné otázce - zdroj
pravdy. Sám Pán Ježíš Kristus identifikoval pravdu s psaným Slovem.
Řekl, "Posvěť je svou pravdou; tvé slovo je pravda." (Jan 17:17) Není jiného zdroje, než psané Písmo Svaté, na což výše zmíněné rčení "tvé slovo je pravda", poukazuje. Sám tento zdroj, Bible, je pro věřícího standardní pravdou a autoritou. Proto všichni pravdivě věřící důvěřují Bohu samému a jen Jeho Slovu. Bible je absolutní zdroj veškeré pravdy, stejně jako Pán deklaroval, "..Písmo nemůže být zrušeno" (Jan 10:35)
TOLIK ARGUMENTAČNÍCH A LOGICKÝCH CHYB V JEDNOM ODSTAVCI UŽ NENÍ VINOU NÁHODY, ALE NEFALŠOVANÉ BLBOSTI.
Předně celé je to Circulus in demonstrando, důkaz kruhem.
1. Bible je nazývána Boží Slovo. Dejme tomu, nazývejte si ji jak chcete. Až na to velké S, to tam nesedí, křesťané nazývají Bibli "Boží slovo".
2. Pán Ježíš indetifikoval pravdu s psaným Slovem. ("...tvé slovo je pravda.") WTF? Tady už jsme totálně mimo, Pán Ježíš nic o psaném Slovu neříká, hovoří jen o slovu. Úmyslné a manipulativní posunutí významu.
3. Není jiného zdroje, než psané Písmo Svaté. Výrok uvedený NAPROSTO bez důkazu, žádný Ježíšův výrok na to neodkazuje.
4. Bible je absolutní zdroj veškeré pravdy, stejně jako Pán deklaroval. Kde se tam najednou vzala Bible? Tady je ten důkaz kruhem.
Takže shrnuto, píše se tam: Bibli říkáme Boží Slovo. Boží slovo je pravda, tedy Bible je pravda, protože ji říkáme Boží Slovo.
Naprostý důkaz kruhem. Analogicky: Koránu chápou muslimové jako Boží slovo, Boží slovo je pravdivé, tedy Korán je pravda. A co víc, bez důkazu by analogicky uvedli, že je jediným zdrojem pravdy a poznání.
|
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 19. listopad 2010 @ 12:18:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V tom článku také nenacházím nic nového.
Odmyslím-li si to nesmyslně hrubé "WTF", které jsi si mohl odpustit, pak bych s tebou souhlasil. Zřejmě není více zneužívaného verše z Bible než 2Tm 3,16-17. Nespočtu, kolikrát jsem se jen tady na GS o tom bavil. Jde tam o svatá písma, která adresát zná od dětství, tudíž ani náhodou nejde o cokoli z NZ. Těžko spekulovat, o jaká hebrejská písma jde. Pojetí toho, co jsou písma byla hodně volná, o čemž svědčí i třeba 2Pt 3,16. Bible nikde o sobě neprohlašuje, že je slovo Boží a dokonce ani ne to, že je neomylná. Bible ani nikde netvrdí, co do ní patří a co ne a už vůbec netvrdí, že vše potřebné je v ní napsaáno. Hned na druhém místě ve zneužívanosti je Zj 22,18-19, a to zejména k tradici. Zajímalo by mě, proč někteří lidé mají problém pochopit, že se to týká jen toho jednoho svitku (v našem podání jedné knihy).
Ohledně té Bible to není důkaz kruhem, protože to není důkaz žádný. Existuje logický rozdíl mezi formulací "něčemu říkáme A" a "něco je A". Aby šlo vůbec o platný důkaz (byť kruhem), musela by Bible někde říkat, že takový a takový seznam původně samostatných knih tvoří slovo Boží. |
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 13:28:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pravda. Ono se to "snaží" být důkazem kruhem. Používá to několikrát posunutí významu.: Nazývat - být, slovo - psané slovo...
WTF jsem si mohl odpustit, snad nějaká slabší povaha neomdlela při tak hrubém výrazu.
|
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 19. listopad 2010 @ 20:39:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi už patřím ke starší generaci, ale když nevím, nestydím se zeptat.
Cop znamená konkrétně "WTF"? |
]
Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 21:57:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je taková ustálená zkratka současných náctiletých, kterou používají v rámci elektronické komunikace.
Znamená "What the f*ck?" Nebo volně přeloženo "sprosté citoslovce údivu".
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 20. listopad 2010 @ 12:16:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Dík! :-)
|
]
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 19. listopad 2010 @ 15:39:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Bible je nazývána Boží Slovo. Dejme tomu, nazývejte si ji jak chcete.
Já nevím proč se tak zlobíš, že mnozí nazývají bibli Božím slovem. Chodíš někdy na mši, JMK? Posloucháš při bohoslužbě slova?
Tam někdo přečte to písmo, o kterém říkáme, že je Boží slovo a na závěr řekne:
"Slyšeli jsme slovo Boží."
a lidé mu odpoví:
"Bohu díky!" a nebo "Chvála tobě, Kriste".
To jsou úžasné tradice.
Co prosímtě při bohoslužbě slova říkáš na danou větu ty? Taky se zlobíš jako tady pokaždé na GS, když někdo ten text písma nazývá Božím slovem? Použiješ sprosté slovíčko, až tě pan farář musí vyvést z kostela?
|
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 19. listopad 2010 @ 20:41:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už jsem to tu vysvětloval. Bible sama o sobě nestačí, aby se stala Božím slovem. Je třeba, aby skrze posvátné texty promluvil Duch svatý, aby je oživil. Aby se tak Bůh dotýkal lidských srdcí.
Jinak Bible samotná zůstává jen mrtvou literou.
|
]
Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Pátek, 19. listopad 2010 @ 21:01:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jinak Bible samotná zůstává jen mrtvou literou.
Jak pro koho! |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pátek, 19. listopad 2010 @ 21:58:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Boží Slovo a slovo Boží je něco jiného. Aspoň u katolíků.
Stejně jako je něco jiného Svatý otec a Otec Svatý.
Proto to rozčílení.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 19. listopad 2010 @ 22:32:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Aha.
A když je v katechismu napsáno:
Boží slovo.
Duch svatý připomíná liturgickému shromáždění na prvním
místě smysl událostí spásy tím, že dává život Božímu slovu, které je
hlásáno, aby bylo přijato a uváděno v život: „Mimořádný význam má při
slavení liturgie Písmo svaté. ...“ Duch svatý dává lektorům i posluchačům duchovní chápání Božího slova
podle toho, jak je disponováno jejich srdce. Slovy ... uvádí Duch svatý věřící i
služebníky liturgie do živého vztahu s Kristem, který je Slovem a
Obrazem Otce.
Slovo spásy víru v srdci nevěřících vzbuzuje a v srdci věřících živí;
vírou vzniká a roste shromáždění věřících.Hlásání Božího slova není
jen vyučováním: naléhá na odpověď víry, která má znamenat přisvědčení a
přistoupení na smlouvu mezi Bohem a jeho lidem. A Duch svatý navíc
uděluje milost víry, posiluje ji a dává jí růst ve společenství.
Tak se ti taky otevírá kudla v kapse a napadají tě zkratky co používá mládež?
Já myslím, že to musíš mít občas tam u vás dost těžké. Třeba když většina lidí okolo tebe věří na stvoření života Živým Bohem a ne na vývoj Mrtvou Smrtí, když věří, že bible je slovo Boží a nerozlišují to od Božího slova a tak...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 20. listopad 2010 @ 12:15:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Katechismus §107 Inspirované knihy učí pravdě. „Protože tedy všechno, co tvrdí
inspirovaní autoři neboli svatopisci, se musí považovat za tvrzení Ducha
svatého, je třeba uznat, že knihy Písma svatého učí spolehlivě, věrně a
bez omylu pravdu, kterou chtěl mít Bůh zaznamenanou v Písmě svatém pro
naši spásu.“
§ 108 Nicméně křesťanská víra není „náboženství knihy“. Křesťanství je
náboženstvím Božího „Slova“, slova, které „není slovem psaným a němým,
nýbrž Slovem vtěleným a živým“. Aby slova nezůstávala mrtvou literou, je
nezbytné, aby Kristus, věčné Slovo živého Boha, nám skrze Ducha svatého
„otevřel mysl, abychom rozuměli Písmu“ (Lk 24,45).
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 20. listopad 2010 @ 22:58:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Víš, oko tohle je docela zajímavé.
Pořád si tu římští katolíci stěžují, že někteří křesťané se ne a ne shodnout, že jsou nejednotní, neekumeničtí a já nevím co všechno.
A tady je jedno téma, na kterém by se dalo shodnout. V ŘKC se "Bible" docela běžně označuje pojmem "Boží slovo". Skoro bych řekl, že v ŘKC jsou "Bible" a "Boží slovo" běžně pojmy, které se používají záměnně a nikomu to nevadí a nepřijde, úplně přesně stejně jako u protestantů i u jiných křesťanů.
A jen se na GS v diskuzi objeví člověk, který římskému katolíkovi připomíná protestanta, musí ten ŘK natruc protestovat a tvářit se, že "Bible není tak úplně Boží slovo" a naznačovat že "Bibli nazvali Božím slovem protestanti" či co.
Proč toho ŘK ostatní ŘK neokřiknou a neřeknou: Hele, nechceš být alespoň trošku ekumenický? To netoužíš ani trochu po jednotě? U nás ve farnosti se také "bibli" říká "Boží slovo", to taky říkáme špatně?
To už skoro vypadá, že když protestant proti něčemu protestuje musí si římský katolík taky vyrobit svůj protest.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 21. listopad 2010 @ 11:33:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku Pokud někdo dá rovnítko mezo Boží Slovo (osobu Ježíše Krista) a Boží slovo - Bibli, je vhodné uvést věci na pravou míru. Nebo snad nesouhlasíš?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 11:39:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | No, tak bys to měl třeba tomu, kdo psal ten web http://www.vira.cz/bible napsat, aby to nepletli a uvedli tu stránku na pravou míru, nemyslíš? Že to tu na GS pletou nějací heretici a odpadlíci, to se stát může. Ale že to takto plete i pastorační středisko pražského arcibiskupství to je přece skandální.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 21. listopad 2010 @ 12:20:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku a co tam popletli?
"Ježíš je Slovo Otce, které bylo darováno lidem, aby odhalilo tvář Boha" (Jan Pavel II.).
"Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha a to Slovo bylo Bůh. Všecko
povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo nic, co jest." (Jan 1,1.3)
Bible je Boží slovo, které na sebe přijalo podobu psaného lidského
slova. S Boží mluvou se totiž nemůžeme setkat nikde bezprostředně. Proto
se k nám dostává lidským způsobem, prostřednictvím lidské řeči... Bible
je cele Boží i cele lidská.
Tvrdí tam snad někde, že Ježíš je kniha?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 16:05:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Oko, ta stránka na serveru vira.cz je výkladový termín, který popisuje význam slova "Bible". Já myslím, že je napsaný moc hezky, výstižně, pravdivě, není tam ani slovo o římských herezích a domyšlenkách (očistec, modly, náboženské úkony, uctívání stvoření, poslušnost papeži...). Prostě moc hezký článek, na kterém se mohou shodnout všichni křesťané. Teda protestanti by ho určitě zkritizovali, protože ho napsali římští katolíci, určitě by našli nějaký detail, nad kterým by se dalo polemizovat.
Já proti tomu článku nic nemám.
Dal jsem ti ho jen jako kontrast, paradox toho, čím začal tento thread. Někteří křesťané tady o písmu říkají totéž. Říkají: Bible JE Boží slovo. Ježíš JE to Slovo, které se stalo tělem. Mezi svatým písmem a Ježíšem je tedy velmi, velmi velká souvislost, přímá souvislost.
Pokud to ŘK nechce vidět a chce oponovat a mermomocí se oddělovat od křesťanů i v tomto tak základním tématu (podobně jako se odděluje třeba v tématu spasení v Ježíši Kristu) pak je to jeho věc. Ale pak je divné, když by se třeba tentýž člověk zlobil na nejednotu a volá po ekumenizmu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 21. listopad 2010 @ 19:10:27 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku Pán Ježíš je Boží Slovo. Vždy a za každých okolností je věčný Bůh.
Bible se může stát Božím slovem jen za určitých okolností. Jen tehdy, když je oživována Duchem svatým. Jinak zůstává mrtvou knihou, sice zajímavou, ale mrtvou literou.
To jsou věci, které by měl nejen každý katolík, ale dokonce i každý křesťan znát a nedělat si v tom guláš.
|
]
Boží slovo a bible - Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 22:14:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | To jsi hezky napsal.
Jen k tomu napíšu úryvek z těch stránek pastoračního středisko při Arcibiskupství pražském, které vysvětlují pojem "Bible, Boží slovo":
On je se svým slovem zcela totožný. Slovo u Boha znamená totéž jako čin
(viz výše). Co Bůh vyslovuje, to se také děje: "On řekl - a stalo se"
(Žl 33,9). Poté co se lidstvo odloučilo od Boha a nemohlo mu již více
"hledět tváří v tvář" - tedy když člověk již nemohl Bohu rozumět, učinil
Bůh rozhodující krok: Boží slovo na sebe přijalo lidskou podobu -
kterou je Boží Syn, Ježíš Kristus. Ježíšovo působení stojí především na
slovech, která jsou zároveň i činy. Jsou v něm vždy spojené vjedno, ať
už uzdravuje nemocného nebo nasycuje zástup.
NĚKOLIK citátů o Bibli
Bůh praví: "Spustí-li se lijavec nebo padá-li sníh z nebe,
nevrací se zpátky, nýbrž zavlažuje zemi a činí ji plodnou a úrodnou,
takže vydává símě tomu, kdo rozsívá, a chléb tomu, kdo jí. Tak tomu
bude i s mým slovem, které vychází z mých úst: Nevrátí se ke
mně s prázdnou, nýbrž vykoná, co chci, vykoná zdárně, k čemu jsem je
poslal." (Iz 55,10-11)
Vyzývám všechny k intenzívnějšímu a častějšímu kontaktu s Božím slovem,
které v nás působí svou uzdravující a tvořivou mocí! V něm objevujeme
tajemství Božího srdce a získáváme světlo, které nám umožňuje orientovat
se v různých životních situacích a proměňovat skutečnost, ve které se
nacházíme. (Jan Pavel II.) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Neděle, 21. listopad 2010 @ 16:10:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Žádný katolík, kterého znám, není tak hloupý, aby si pletl Krista a Bibli. Opravdu není.
Katolíci běžně používají výraz Boží slovo, to je pravda. Ale Boží Slovo s velkým S je christologický titul, je to Kristus. Aby nedocházelo k zmatení, tak se tento titul v této podobě nepoužívá a používá se většinou jen Slovo s velkým S.
Když ale nějaký napodobitel církve začne používat označení pro Bibli "Boží Slovo", je na místě ho opravit.
Ono bys to všechno chápal, kdybys chtěl. Ale ty musíš být za každou cenu v té své zabejčené opozici.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 21. listopad 2010 @ 22:15:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Ono bys to všechno chápal, kdybys chtěl. Ale ty musíš být za každou cenu v té své zabejčené opozici.
Hmm, výstižná věta.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 13:40:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No nezlob se na mě, ale opravdu se v mých očích chováš jako přinejmenším hlupák.
Oko ti vysvětluje, že je rozdíl mezi Božím slovem a Božím Slovem a ty se ho snažíš utřít odkazem na stránky www.vira.cz, kde to mají vysvětlené správně a naprosto přesně tak, jak ti to líčí i oko.
Tak co jsi, když ne hlupák?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík v (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 13:59:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Někdy si říkám, že máš fakt silné argumenty. Jsem z nich docela utřený.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katol (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 15:17:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Silné argumenty mne občas omrzí, když vidím, jak jdou někomu jedním uchem dovnitř a druhým ven.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý k (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 20:56:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | JMK, pokud se shodneme na tom, že "Bůh je totožný se svým slovem" a na tom, že "Bible je Boží slovo" a na tom, že "Ježíš přišel naplnit Bibli, že on je ten skutek, realita toho Božího slova" a že "Duch svatý musí obživit písmo aby bylo člověku k užitku" jsem docela vklidu.
Proti těmto věcem jsem já nikdy neprotestoval, naopak, jsem jejich letitý vyznavač. Pokud proti nim nejseš protestant ani ty, máme tu jedno docela ekumenické vyznání, na kterém se shodnem a to by stálo za oslavu, ne?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl kaž (Skóre: 1) Vložil: JMK v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 22:20:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na tom se neshodneme. Bůh není žádná knížka - to je modloslužba (tady je to slovo tak v oblibě).
Domyšleno do důsledků:
Bůh je totožný se svým slovem: Bůh=Boží slovo.
Bible je Boží slovo: Bible=Boží slovo.
Jednoduchou úvahou vyplývá: Bůh=Bible.
A na tom se s tebou neshodnu, zas tak mi v hlavě nestraší.
Proč je Bible nazývána Boží slovo? Protože Bůh k nám skrze ni zcela zvláštním a výjimečným způsobem promlouvá. Promlouvá k nám Bůh ještě jinak? Ano. Listem stromu, hvězdou na obloze, úsměvem bližního...a miliardami dalších věcí.
Ježíš nepřišel naplnit Bibli, Ježíš přišel naplnit Boží vůli. To sebou nese pochopitelně to, že naplnil Zákon a Proroky. Ale přišel by i kdyby tu Zákon a Proroci nebyli, nepřišel kvůli nim, ale kvůli Bohu. V době, kdy přišel, ještě žádná Bible ostatně ani nebyla. Existoval jen Zákon, Proroci atd. Proč je Ježíš nazývám Slovo (Logos)?
Pokud tyto věci vyznáváš, měl by ses nad nimi znovu zamyslet.
|
]
Bible je Boží slovo - Re: Co by měl (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 23. listopad 2010 @ 07:28:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Nad těmito věcmi jsem se velmi a dlouho zamýšlel, co ty?
1. "Bůh je totožný se svým slovem"
2. "Bible je Boží slovo"
3. "Ježíš přišel naplnit Bibli, že on je ten skutek, realita toho
Božího slova"
4. "Duch svatý musí obživit písmo aby bylo člověku k
užitku"
Proti kterému z těch mých výroků jsi protestant? Který je špatně?
Když se nechceš shodnout ani na nejzákladnějších základech křesťanství, které vyznává i ŘKC, ve které jsi, jak se chceš shodnout na čemkoliv jiném? To je skoro jako bys byl v nějakém osobním sporu: "Cokoliv napíše cizinec-fera-willy je špatně byť by to i ŘKC vyznávala stejně" ;-)
|
]
Bible je Boží slovo - Re: Co by měl (Skóre: 1) Vložil: JMK v Středa, 24. listopad 2010 @ 23:58:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Promiň, málem jsem tvůj dotaz přehlédl.
Předně. Souhlasím s obsahem toho, co chceš říci (nebo aspoň si to myslím).
S čím nesouhlasím, to je forma těch výroků, mám k nim výhrady.
"Bůh je totožný se svým slovem" je podle mě (ať už to visí na www.vira.cz nebo kde) velice nešťastná a nepřesná formulace.
Bůh není v rozporu se svým slovem. Co říká, to činí...a jeho slova jsou zároveň jeho činy...a jeho slova a činy jsou takové, jakým on je a vypovídají o něm. Náš vztah k Bohu je možný skrze jeho slovo. Obecně vztah Boha a světa probíhá pouze skrze Boží slovo, kterým Bůh svět tvoří.
Ale napsat, že Bůh je totožný, tedy ekvivalentní svému slovu, to vede k netriviálním závěrům. Je to stejné jako prohlásit, že Bůh je totožný se svou vůlí.
Pokud by platila ekvivalence, pak můžeme Boha a Boží slovo zaměňovat.
Tím dostaneme například výroky (logicky odvozené zcela korektně), že "Bible je Bůh".
Výrok, že Bůh je totožný se svým slovem, je tedy chybný a já jsem "proti němu protestant".
K dalšímu rozjímání doporučuji zabřednout do antické filozofie, teologie a významu termínu LOGOS v dějinách. Tento termín má a hlavně měl v kontextu své doby mnohem širší kontext než VERBUM, jakým byl přeložen do latiny.
Teologové si toho byli myslím dobře vědomi a tak o Kristu vždy hovoří ve smyslu LOGU, zatímco pro Bibli používají označení VERBUM DEI.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Sobota, 20. listopad 2010 @ 05:34:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A protože je Bible mrtvá litera, musí místo ní nastoupit katechismus, protože to je slovo inspirované Duchem svatým, skrze svoji jedinou pravou, posloupností udržovanou, neomylným otcem svatým ve Vatikánu spravovanou církev Kristovu, římskokatolickou.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: noname v Sobota, 20. listopad 2010 @ 20:09:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Fero, říkáš jak pro koho. Dovolím si pokračovat, pro mnohé zůstává mrtvou literou, pro mnohé asi ano, neboť mnozí znají jen slova Písma a různě s nimi manipulují podle svého gusta ale duch (smysl ) jim uniká. Nakonec tyto stránky jsou toho svědkem. Zde nejde o to hledat shodu ale utlouci svými argumenty protivníka. Je to zvláštní, jak mohou být křesťané protivníci ? Nebo snad nejsme všichni křesťané ? Kdo je můj bližní, koho pokládám za svého bratra v Kristu ? H. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Neděle, 21. listopad 2010 @ 05:59:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Honzo,
začnu Písmem: Přijměte také přilbu spasení a meč Ducha, jímž je slovo Boží. (Ef. 6:17)
Slovo Boží, Bible, je meč Ducha. Bible je jedinečná, protože jejím autorem je Boží Duch. A mečem se seká. Bible není vařečka kterou se naplácá nezbedům jen zadek. Bible je životanosná, ale na druhé straně je to smrtonosná sečná zbraň.
Slovo Boží je živé a mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce. Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat. (Žid. 4:12)
Slovo Boží rozsekává celého člověka, jeho ducha, duši i tělesné kosti až do morku, tak hluboké jsou biblické sečné rány! Bible je vážnost vážností. Je to text napsaný samotným Bohem. Pro ni se dostaneme do křížku s těmi, kdo ji berou na lehkou váhu.
Uvědom si, že mnohé diskutování je jen lidská moudrost, která je v podstatě jen pláňkou, nejsme-li pevně spojeni s Kristem!
Základním, nepopiratelným a normativním standardem pro život křesťana je Bible alias Boží slovo. Kdo popírá její věrohodnost v jakémkoli směru, není bratrem, ale zbloudilcem, který potřebuje nápravu, a proto vznikají protivníci na tomto Gs bitevním poli.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: noname v Neděle, 21. listopad 2010 @ 14:31:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Fero, "Základním, nepopiratelným a normativním
standardem pro život křesťana je Bible alias Boží slovo. Kdo popírá její
věrohodnost v jakémkoli směru, není bratrem, ale zbloudilcem, který potřebuje nápravu, a proto vznikají protivníci na tomto Gs bitevním poli. "
Má to však háček a ten je důvodem neporozumění, Všichni máme pravou cestu a za zbloudilce, který potřebuje nápravu, považujeme toho druhého. Pak se opravdu těžko domluvíme.
Písmo se Ti může být slovem Božím, rádcem na cestě k Bohu ale také prázdnou literou, pokud jej budeš brát jen jako slovo a vybírat si jednotlivé výroky jak se to právě hodí. Budeš-li chtít někoho jen napomínat, varovat, vyslovovat běda a pod najdeš tam vhodný materiál. Zrovna tak tam najdeš slova o pokoji, lásce, odpuštění a milosrdenství - pak záleží čemu se ti lépe naslouchá. Zrovna tak si to lze rozdělit, něco je určeno pro ty druhé, zbloudilé a jiná slova jsou zase víc pro mě. Nevím zda tohle je to pravé, jak máme Písmo chápat. H.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Neděle, 21. listopad 2010 @ 15:46:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Honzo, píšeš: Všichni máme pravou cestu a za zbloudilce, který potřebuje nápravu, považujeme toho druhého.
Kdybychom měli v rámci bratrské lásky a sebeodsouzení vždy ustupovat "poznání" druhého, bylo by naše předání evangelia závislé na ústupcích k lidem, jen abychom někoho nezranili, dělajíce z Božího slova plastelínu formující se vzhledem k požadavkům jednotlivých lidí a nepřihlížející k požadavkům Boha. Myslím si, že nejde ani tak o přizpůsobení evangelia jednotlivým osobám, ale o přizpůsobení jednotlivých osob evangeliu. Není tu cesta pro změnu jednou daných pravidel, požadavků Stvořitele vůči stvoření. Ten, kdo dává pravidla je Bůh!
Chápu, každý z nás si může myslet, že jeho cesta je tou pravou, oproti cestě druhého. Ale je jen jedna cesta, Kristus. Kdo jde po té cestě, je můj bratr. Kdo hledá a propaguje jiné, boční cesty, nepodmíněné Bohem, svádějící z té jediné cesty, je zbloudilý. Toho se v lásce, i když to tak nevypadá, snažím přivést ke Kristu, jako jediné cestě. Myslím, že tady se moc nemůžu mýlit, pokud se snažím ukazovat Ježíše, našeho Pána jako středobod vesmíru, nesnižitelného o dělení Jeho vyjímečnosti s nikým, ani Královnou vesmíru, pozemským otcem, či jinými Jehoslávuberoucími subjekty dosazovanými lidmi beroucími na sebe neoprávněně Jeho pravomoci. Můžeš si o mně myslet cokoli, ale vždy jsem se snažil ukazovat Krista jako Jediného Spasitele, a vždy jsem našel protivníky nejvíce v řadách řkc křesťanů, proto jsem zaměřen tam, kde cítím největší ohrožení evangelia Ježíšova.
Nemůžu cítit a hledat slova lásky a pokoje tam, kde se láska Boží, nepodmíněná, nahrazuje lidskou, falešnou, odvádějící od pravého evangelia, které je spojeno se jménem nad jména a ne se jmény odvozenými či vztahujícími se ke jménu Jeho, ale snažícími se démonskými praktikami odvést lidi od pravého Spasitele.
Mysli si o mně co chceš, ale je to špatně, že se vždy snažím, aby měli lidi cestu k Bohu bez smrtonosných, či odvádějících odboček? |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: noname v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 14:00:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Fero. "Mysli si o mně co chceš, ale je to špatně, že se
vždy snažím, aby měli lidi cestu k Bohu bez smrtonosných, či
odvádějících odboček?"
O tohle se snad snažíme všichni, zrovna tak pro je pro nás všechny jedinou cestou Kristus a přesto se neumíme domluvit. Nezdá se Ti, že tady něco nesouhlasí, o Božím slově pochybovat nebudeme, tudíž chyba je v nás. A jsem zase na začátku, tu chybu vidíme (hledáme ) nikoliv u sebe ale u druhého. Proto ať každý nejprve zkoumá sám sebe a pak může hledat třísku v oku svého bratra.
Nemusíš přitom ustupovat poznání druhého - ale můžeš pokorně uznat, že i on může mít pravdu a dobrou cestu, zejména proto, že všichni věříme v Krista. Proto můžeš jeho cestu svěřit Bohu a modlit se za něj i za sebe, třeba i proto aby Ti Bůh pomohl lépe mu porozumět. Možná, by jsi pak viděl méně smrtonosných kliček u druhých a třeba nějakou zahlédl i u sebe.
Možná máš jen velmi úzký pohled na lidi kolem sebe a zkoumáš je jen štěrbinou v rámci svého poznání ale to do jisté míry více či méně děláme všichni. Tak věřme v Boží milost, která zná naše skryté já a děkujme mu, že nás moudře vede po svých cestách a podobně mu děkujme i za věřící v jiných církvích.
H.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 19:08:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Noname.
Přece nebudeme hledat chybu u sebe, když jsme uvěřili v našeho Spasitele, Ježíše Krista a jdeme přímo za Ním. Je snad chybou svěřit svůj život někomu, kdo ho stvořil, udržuje a zachraňuje? Chyba byl náš život před tím!
Právě proto, že jsme mu uvěřili, pochopili o čem je řeč v evangeliu, poznali svůj skutečný stav, kdy jsme se zřekli našeho přirozeného "já", a vzali na sebe "On", jsme dokázali, že jsme si uvědomili, že my jsme ztraceni bez On. Že my jsme ti, co jsou špatní bez Něho! Když toto poznáš díky práci Ds, nikdy už se nebudeš povyšovat "já-druhý", ale "On ve mně - druhý"! Stali jsme se díky Jeho oběti na kříži dědici, bohatými dědici v Duchu, Jeho dětmi - kde tam hledat chybu?
A je snad povýšeneckým postojem chtít se rozdělit o přijmuté dědictví, snaha rozdělit se s těmi, kteří zbloudili? Ano, mám jen úzký pohled na lidi kolem sebe, snad je to tím, že na ně hledím skrze ty jediné dveře, které jsou správné. Není to širočina, úzký tam vchod, proto i úzký pohled.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: noname v Úterý, 23. listopad 2010 @ 14:17:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Fero.
"Přece nebudeme hledat chybu u sebe, když jsme uvěřili v našeho Spasitele, Ježíše Krista a jdeme přímo za Ním."
Tak proč jsou naše cesty tak rozdílné ? Proč nám tolik vadí, když někdo jde po jiné cestě ? Myslíš si, že už žijeme bezchybný život ? H.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Fera v Středa, 24. listopad 2010 @ 19:19:37 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Honzo, protože jsme nebyli povoláni do toho podivuhodného světla proto, abychom kázali o tmě. Kdo na ně slyší, slyší. Kdo ne, neovlivníme. Ale kázat to, co jsme dostali, musíme.
Není to o tom, zda je někdo horší člověk, nebo lepší. Před Bohem obstojíme, jen jako očištěni skrze Kristovu všesmývající drahocenou krev. K lásce s těmi, s kým jsem jednoho ducha se nemusím nutit ani mi ji nemusí nikdo přikazovat. Ta se prostě cítí. To samé u našich oponentů, je tedy jen otázka, která skupina je zrozena z Ducha a která z duše. Odkud pramení ta která víra.
|
]
|
|
Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Pátek, 19. listopad 2010 @ 14:52:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ...úprimne povedané niekedy závidím katolíkom...majú Slovo aj tradíciu...tradícia sa zázračne premieňa v Slovo Božie...katolík argumentuje Slovom Božím a tiež tradíciou, to znamená čím koľvek...výsledok je taký, že katolík má vždy pravdu...ak nenájde svoj argument v písme tak mu dopomôže svatá tradícia čo je tiež na úrovni písma... nad katolíkom nikdy nevyhráš...má vždy pravdu...ak raz katolík povie že napr.panna Mária bola vzatá do neba a písmo o tom mlčí, aj tak má katolík pravdu... zrejme sa ešte dočkáme veľa tradovaných nezmyslov, ktoré sa pod taktovkou ,,neomylného učiteľského úradu,, premenia na Slovo Božie... Boh nás od toho ochraňuj a zavaruj... amen ivanp
|
Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Sobota, 20. listopad 2010 @ 18:57:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Ivane,je potřeba rozlišovat mezi Tradicí všeobecné církve a tradicí římskokatolickou. Souhlasím s tím, že římskokatolická tradice je někdy v příkrém rozporu s Písmem. Je to jenom důsledek toho, že římskokatolická církev je jednou odpadlou místní cíkví (viz. rok 1054). Proto je potřeba tuto Tradici poznat a v případě jejího pokroucení římskokatolíky jim to připomenout a argumentovat takto: Toto a toto je vaše pokroucená tradice a skutečná Tradice Církve je jiná. Je to ale težké. Nicnémě úplně zavrhnout Tradici jako takovou nejde, protože například apoštol Lukáš přímo píše v úvodu Evangelia, že čerpá z tradice (Lk 1, 1-4). Zrovna tak apoštol Jan v samém závěru svého Evangelia, říká, že nebylo zapsáno všechno co Ježíš činil.V součastnosti zachovává původní Tradici Církve jenom Pravoslavná církev.Jinak souhlasím s tebou: Bůh nás ochraňuj od pokroucené římskokatolické tradice.Zdraví Cokolib |
]
Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Sobota, 20. listopad 2010 @ 21:08:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V součastnosti zachovává původní Tradici Církve jenom Pravoslavná církev.
Byl by nějaký důkaz na podporu toho tvrzení? A jak se pozná původní Tradice Církve od nepůvodní Tradice Církve?
|
]
Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Neděle, 21. listopad 2010 @ 02:49:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Kjubiku,úplný důkaz tohoto tvrzení by byl velmi náročný a dlouhý a dostali bychom ho jedině poctivým zkoumáním historie Církve, což je úkol na několik let.Proto uvedu jenom malý příklad. <br> Tradice říká, že první ikonu (ikona je řecky obraz) Bohorodice (Panny Marie) namaloval evangelista Lukáš, který byl nejenom lékař, ale i malíř. Písemná zpráva je o tom až z roku 530, kdy Theodor Lektor píše, že "císařovna Eudoxie poslala z Jeruzaléma obraz Matky Boží, který namaloval Lukáš" (Excerpta ex ecclesiastica hist. 1,1) <br> Okolo ikon se rozhořely v 8. století boje mezi obrazoborci (odmítači ikon) a ikonoklasty (uctívači ikon), je to poměrně dlouhá a ne vždy pěkná historie (vice než 100 let). Nicméně, bylo třeba teologicky zdůvodnit a vysvětlit, proč používat ikony a co je na tom správné. To se podařilo sv. Janovi z Damašku, který to shrnul asi takto: <br>
- Přestože je nemožné a fantastické pokoušet se zobrazovat přímo Boha, je naopak možné zobrazovat na ikonách Krista, Matku Boží, svaté a také anděly, kteří občas přijímali na sebe lidskou podobu.
- Uctívání obrazů je možné v tom případě, kdy se vztahuje k zobrazeným osobám a tím i k samotnému Bohu, prameni veškeré svatosti. Uctívání je třeba, pravdaže, diferencovat.
- Z uctívání obrazů je mnoho užitku, protože ikony jsou vyjádřením i pramenem náboženského poznání. Připomínají nám Boží dary, nabádají nás ke zbožnosti a zprostředkují Boží milost.
Tolik Jan z Damašku. <br> 7. všeobecný sněm v Konstantinopoli roku 787 v počtu asi 300 biskupů (na sněm byli připuštěni i mniši - laikové - s hlasem poradním), se s tímto ztotožnil a určil, jak má i uctívání ikon vypadat. Sedmý všeobecný sněm církve tak byl překonámím posledních reminiscencí dualismu a popírání hmoty. Hmota je stvořené dobro. Všechno na světě i sám svět získal vtělením Krista nový význam, byl požehnaný a povýšný do nové hodnoty. Všechno se stalo otevřené proudu Božího posvěcení. Samotná hmota se stala nositelkou milosti Svatého Ducha. Tedy posvěcená hmota nás neoděluje od Boha, ale otvírá nám cestu k obecenství s Bohem. V Kristu, který posvětil hmotné stvoření, hmotné bytí, je nám umožněno naše spasení v Bohu, posvěcení i našeho psychofyzického bytí. Proto obraz toho, co pctil Kristus, je pro nás prostředkem k uctívání samého Boha. <br>
V pravoslaví má tedy ikona svůj důležitý význam. Není to jenom prostý obraz, ale spíše okno do duchovního světa, okno do věčnosti. Ikonopisec (malíř) nikdy na ikoně nezdůrazňuje sebe a ikonu tvoří v postu a modlitbě. Že jsou ikony požehnané od Boha je možné se přesvědčit např. z toho, že některé ikony roní voňavé myro, některé pláčí. Viz např. zde http://www.pravoslavi.cz/brnofoto/0805myroikona2/index.htm <br> No a co se stalo na západě po rozkolu: naprosto se zapomnělo na duchovní význam ikony, začaly se malovat obrazy, které měly především lahodit oku diváka, umělci se začali předhánět, kdo bude lepší atd. Začaly se stavět a uctívat sochy (to bylo sněmem zakázáno), na některých chrámech jsou přímo ohyzdné zvířecí příšery. To je ona pokroucená tradice, a chápu, že je mnohým odporná. <br>
Zdraví Cokolib <br>
P.S. Omlouvám se předem za formátování, já se s tím HTML editorem, co je na Granosalis, snad nenaučím, v náhledu to vypadá pěkně, výsledek je pod psa.
|
]
Re: (Skóre: 1) Vložil: maws v Neděle, 21. listopad 2010 @ 10:14:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cokolibe, jestli dovolíš, doplnila bych ještě tento pohled:
Izraelský lid měl uznávat duchovou podstatu Boha, proto Starý zákon říká Neuděláte si tesanou sochu (Ex 20,4; Dt 4,16; Lv 26,1). Měl tím být chráněn před modloslužbou. I první křesťané užívali jen symboly, ne obrazy.
Křesťanství přicházelo i k lidem, kteří neuměli číst - a zobrazení biblických scén (nějakou formou) jim pomáhalo porozumět. Názory na zpodobování Krista se lišily, byly obavy hlavně z herezí, zda lze zobrazit Bohočlověka, jak by to potom bylo s jeho božstvím, prostí lidé uctívají obrazy s pověrčivostí atd.
Císař Lev III. zakázal v roce 730 v celé říši uctívání obrazů - nastalo rozdělení věřících, vzpoury a neklid. Obrazy byly ve velkém uctívány hlavně v klášterech, věřící, kteří byli s mnichy, žádali zachování obrazů. Vrchol obrazoborectví byl za císaře Konstantina, kdy koncil v Hierei roku 754 přikázal zničit všechny obrazy s nějakým náboženským motivem. Toto provázely popravy mnichů, všelijaké vzpoury a pronásledování věřících.
Když císařovna (regentka) Irena svolala roku 787 koncil do Konstantinopole, s úmyslem zastavit krveprolití a obnovit uctívání obrazů, kvůli těžkostem se zastánci obrazoborectví se celý koncil musel přesunout do Nikáje. Tam také definitivně rozhodli, co je klanění a co uctívání. Pouze samému Bohu patří latreia, klanění. Svatým se projevuje jen duleia, úcta. Čili ne klanění. Vycházeli z názorů Basila Velikého a Jana Damašského: uctívání obrazu souvisí s úctou k originálu, takže hodnotu, cenu, nemá samotný obraz, ale osoba, která je na něm zobrazena. (Kdo uctívá obraz, ctí tím zobrazeného). Pravoslaví považuje tento koncil za poslední ekumenický.
Nedovolím si posuzovat uměleckou nebo jinou hodnotu, nicméně vidím rozdíl mezi kvalitně napsanou ikonou a cetkami z poutí :-)
Jsou lidé, kteří se těžko koncentrují. Asi nebude rozumné kritizovat toho, komu zamyšlení před nějakým křesťanským symbolem pomůže ke ztišení a rozhovoru s Bohem. Vkus máme různý. Někdo podobnou inspiraci nachází třeba v klasické hudbě. Tolik k obrazům.
|
]
Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 21. listopad 2010 @ 12:03:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Už první křesťané začali používat obrazy (viz Kalixtovy katakomby v Římě).
Musíme si uvědomit, že mnoho věcí se příchodem Krista změnilo. Ve Starém zákoně byl satnoven zákaz obrazů a soch za účelem uctívání, za účelem zabránit modloslužbě. A to platí až dodnes. Žádný obraz, nebo socha nemůže nahradit Boha. Kristus sám však byl prvním viditelným obrazem Boha (dokonce by se dalo říct "živou sochou"). Křesťané tedy nezobrazovali to, co neznali, ale to, co skutečně poznali. Obrazy však nebyly "zbožštěny", ale jen pomáhaly se Bohu přiblížit.
Ikony jsou vlastně obrázkovým písmem, psaným textem, který bylo daleko snazší se naučit číst i nevzdělaným, než kterýkoli jiný druh písma. Ikony se dodnes nemalují, ale píší.
|
]
Re: Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 17:28:13 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nezobrazíš Boha. Proč? Viděl bych dva důvody: Stvořitele všeho nelze zobrazit, není nic co by Jej mohlo zobrazit, protože vše je v Něm obsaženo. Druhý důvod: Člověk má sklon upínat svou pozornost na věci viditelné a ne na věci neviditelné. Obrazy, sochy....ať jakýmikoliv líbivými slovy píšeš, že nejde o zbožštění naplňuje druhý důvod. Neznám příliš katolíku, ale pokusím se udělat průzkum o jejích vztahu k šutru, dřevu..... Ty jsi možná opatrný :-) Ale, to je jen počátek. Horší je, že někdo se vecpal do míst, které naleží Bohu. Sochy, obrazy jsou jen toho znázorněním i když nejde o jejích zbožštění. Důvěra Bohu? Nebo důvěra Marii, Antoničkovi, .... Tohle mi nabízíš ve své "skutečné" církvi, kde by jsi mne rád viděl? |
]
Re: Re: Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 23. listopad 2010 @ 09:21:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Důvěra Bohu, ve společenství svatých, spolu s Marií a svatými.
Křesťanství není jen o soukromém vztahu člověka s Bohem.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Úterý, 23. listopad 2010 @ 14:25:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Důvěra Bohu je nade vše. |
]
Re: Re: Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 23. listopad 2010 @ 10:39:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zajímavé, jak tu někdo brání tezi, že Boha nelze zobrazit, ale vykřikuje tu teze, že Boha lze zapsat na pár listů papíru. Když někdo chce někomu vytýkat úctu ke svatým a označovat ji jako modloslužbu, ať napřed své vlastní argumenty aplikuje na sebe a na Bibli, která mu podle jeho měřítek Boha nahradila.
Bůh možná nechtěl, aby se ho lidi pokoušeli zobrazit, protože se předně chtěl lidem zobrazit sám. Jako Kristus Ježíš.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Úterý, 23. listopad 2010 @ 14:37:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | .........Zajímavé, jak tu někdo brání tezi, že Boha nelze zobrazit........
Ty tuto tézi nezastáváš?
........ale vykřikuje tu teze, že Boha lze zapsat na pár listů papíru.......
Ale to není můj případ, že? Proč jsi mi toto napsal?
........Bůh možná nechtěl.......
Ano, ale Ježíš Kristus je JHVH jenž se nám lidem zjevil v těle. Nejde o jiného Boha. Nejenom, že nezobrazíš, ale hlavně, "nebudeš mít jiného Boha, než-li mne" praví JHVH. Člověk se má v důvěře obracet k Němu a ne k šutru, dřevu a ani k těm, které ty šutry a dřeva zobrazují. Když se mohu spolehnout na Stvořitele, proč hledat útočiště u stvořeného? Je to jako bych do teď mluvil s Bohem a ten by za mnou přišel a řekl: "Víš, nějak nestíhám, tady máš seznam svatých, každého pro něco, své problémy sděl jím, oni mi to potom předají." |
]
Re: Re: (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Neděle, 21. listopad 2010 @ 21:48:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milá maws,děkuji za hezké doplnění. S tou Konstantinopolí jsem to popletl, hrubá chyba, sedmý sněm byl samozřejmě v Nicei. Ještě jednou děkuji. Zdraví Cokolib |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 21. listopad 2010 @ 12:14:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cokolib
Ze tvé reakce je zřejmé, že budeš "skalní" pravoslavný. My katolíci říkáme, že pravoslavná víra je skutečnou a pravou vírou církve v podobě desátého století. Vy o nás říkáte, že je naše víra jiná, pokroucená, my říkáme, že je tatáž. Nemám moc možností o tomto rozmlouvat s pravoslavným.
V čem ještě spočívá nepřekonatelný rozdíl v naší věrouce, když pomineme úloho římského biskupa jako prvního mezi rovnými a když pomineme nepodstatnou rozdílnost liturgií?
Když pomineme rozhádání papeže a konstantinopolského patriarchy před tisíci roky?
Samotná hmota se stala nositelkou milosti svatého Ducha už v mnoha případech i dříve. Blátem pomazané oči, voda očišťující od malomocenství, Pavlova šátky, atd...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Neděle, 21. listopad 2010 @ 15:55:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A když pomineme čistě teologický a uměle vyprovokovaný spor o filioque...
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 00:09:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý oko.Pravoslavná víra je stejná v 21. století jako v 10. století tak jako v 1. století. Úlohou Církve je zachovávat celé učení Kristovo, ne k němu přidávat (viz Mat. 28, 16-20).Věroučné novinky přidané římskokatolíky po odpadnutí (vynechávám filioque): - očistec
- transsubstanciace
- dogma ex opere operato
- neposkvrněné početí Panny Marie
- neomylnost papežova
Snad jsem na nic nezapomněl, píšu to z hlavy. Bohužel, tyto věroučné rozdíly mají potom dopad na praxi, a to zásadní. Příkladem budiž třeba ne nepodstatný rozdíl v liturgii, kdy v římské chybí epiklese (vzývání Ducha svatého). Nebo třeba násilné udělování svátostí, jako důsledek dogmatu ex opere operato, což se dělo celkem nedávno v ustašovském Chorvatsku proti pravoslavným Srbům (pokřtít a zastřelit) . Pokud budeš mít zájem, je ke stažení Právoslavné dogmatické bohoslovie od THDr. Imricha Belejkaniče, tam se dovíš hodně. Je to velmi dobře napsaná vysokoškolská učebnice bohosloví. Je to slovensky (to snad nebude problém) a ke stažení v PDF z webu Pravoslavné církevní obce v Olomouci URL http://www.pravoslavnaolomouc.cz/ZIP/ZIP.HTM . Bohužel podobnou římskokatolickou učebnici telogie nemám k dispozici, takže mám možnost čerpat jenom z římskokatolického katechismu, co jsem našel někde na internetu. Já osobně proti římskokatolíkům jako osobám nic nemám, považuji je za oklamané, ale učení řískokatolické nemohu považovat za správné. To bych lhal. Myslím, že cesta jak se dostat k pravě, je opravdu poctivé studium historie, jak jsem psal již výše. Setkal jsem se však s úmyslným překrucováním a zamlčováním dějin v dílech římskokatolických historiků. Bílou vránou budiž František Dvorník, který však měl dost značné problémy. Budeš-li mít zájem, jsem ochoten svými chabými silami, ukázat ti pravoslavný pohled na křesťanství, je to ale nadlouho a náročné.Pokoj Kristův ať spočine na tobě. Zdraví Cokolib |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 10:24:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."kdy v římské chybí epiklese (vzývání Ducha svatého)"...
Tomu nerozumím, Ducha svatého vzýváme. My věříme v Boha ve třech osobách (a vy snad taky).
Během bohoslužby několikrát. Např. v eucharistické modlitbě, ve vyznání víry: Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je zároveń uctíván a oslavován...... (a jsme zase u filioque). Mě osobně by zajímalo, jak toto pravoslavný vlastně vnímá. Pravoslavní, podle mých chabých znalostí používají Nikajské vyznání víry, se kterým nemáme my vůbec žádný problém. Duch svatý vychází z Otce, skrze Syna. V tomto sporu se vlastně hádáme o tajemství Trojice, které plně obsáhnout je nad možnosti lidského rozumu! My se zde opíráme o tvrzení Pána Ježíše, že všechno, co dělá Otec, dělá i Syn.
(J 5,19) Ježíš jim tedy odpověděl: "Amen, amen, říkám vám: Syn nemůže
sám od sebe dělat nic, jedině to, co vidí dělat Otce. Neboť
cokoli dělá on, to podobně dělá i Syn.
My tedy věříme v následující "model". Je Dárce, Obdarovaný a Dar. Otec se dává Synovi v Duchu svatém. Syn dělá podobně to, co Otec, dává se Otci v Duchu svatém. Následně pak Otec vylévá dar Ducha svatého na ostatní lidi.
Mě by konkrétně zajímalo, jak se pravoslavní vypořádávají s rozporem, kdy na jedné straně tvrdí, že Duch svatý vychází pouze z Otce a tvrzením evangelia (J 5,19), že cokoli dělá Otec, dělá i Syn.
Nechci, abychom se tady šermovali dokazováním "své" pravdy, ale pokud jsi schopen v lásce k tomu zaujmout své stanovisko, byl bych rád znal postoj pravoslavného. Protože se domnívám, že to ve skutečnosti problémem mezi námi ani není. Že je to možná jen nedorozumění.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 10:34:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ono je toho moc, na co bych rád znal odpověď.
Když pravoslavný kněz prohlásí o proměněném chlebu a vínu, že je to tělo a krev Kristova, já věřím, že v té chvíli je neomylný. Stejně tak když po vyznání hříchů říká: "Odpouštějí se ti hříchy".
Neomylnost v tomto okamžiku nevychází z člověka, ale z Ducha svatého. Stejně tak my chápeme neomylnost papežskou. Papež je člověk omylný, jako každý jiný.
Nevěděl jsem ani, že nevěříte na očistec. Jak si potom vysvětlujete spasení člověka, který třeba náhle zemře, nemá hřích ke smrti, ale má spoustu hříchů všedních. Do nebe nic nečistého vejít nemůže! Pán Ježíš se přece zmiňuje o možnosti odpuštění hříchů i ve věku budoucím (Mt 12,32). Jinak by o tom přece nemluvil.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 11:39:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Oko, pokud tě tyto věci opravdu zajímají tak, že tě zajímají, zkus se podívat sem. Nevím, jak moc je to orthodoxní, ale vysvětlené jsou některé z těch sporných věcí celkem srozumitelně.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 18:00:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Navštívil jsem už některé pravoslavné stránky, ale to, před čím oni varovali jako před katolickou herezí, není vůbec naší víře podobné. Prý dokonce věříme v božskou čtveřici!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: JMK v Úterý, 23. listopad 2010 @ 10:43:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | České pravoslavné stránky jsou na extrémně nízké úrovni (podobné, jakou najdeme u konspiračních teorií, malých sekt a extrémistických organizací). Nemyslím si, že by to bylo celopravoslavným trendem. Často, když je nějaká skupina v menšině, o to více se vymezuje vůči většině a radikalizuje se. A tak má člověk stejný pocit četby seriózních informací na lokálních pravoslavných stránkách, jako když čte stránky ufologů, astrologů, homeopatů...nebo novinky.cz.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 23. listopad 2010 @ 18:57:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mojí zkušeností je, že odcházejí předčasně z diskuse.
Jako by si nebyli jisti pevností své víry, nebo z nedostatku vzdělání - nevím. Při některých tvrzeních na jejich stránkách se nestačím divit, čemu všemu prý věříme. Jsem jak v Jiříkově vidění. Přitom je to tak snadné si věci vysvětlit. Ale asi schází dobrá vůle naslouchat.
Když pravoslavný píše o své víře, nemám žádné problémy souhlasit. Jakmile se začne vymezovat a mluvit o katolících, je zcela mimo skutečnost. Jen povrchní znalosti na úrovni bulváru. Kéž by to šlo změnit!
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 18:28:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky za typ, je to "výživné", ale vysvětlujícího dialogu k ničemu.
Z článku Dogma o neposkvrněném početí" cituji:"Podle jeho názoru duše Panny Marie byla přímo
stvořena Pánem Bohem a nepochází od rodičů přirozenou cestou".
Cožpak pravoslavní se snad domnívají, že duše pochází z rodičů? My věříme, že každá lidská duše pochází od Boha a tělo pochází z rodičů.
Shodou okolností i zde v článku se také vyskytuje naprosto nesmyslná zmínka o "Čtveřici". Jeví se mi, že pravoslavní si vytvořili jakési fiktivní "katolické náboženství", karikaturu toho našeho skutečného a proti jednotlivým naprosto nesmyslným vymyšleným bodům se pak vymezují.
..."Byla-li by Panna Marie počata bez hříchu, pak
Ježíš Kristus by již neměl ani z půli stejný původ jako obyčejný člověk:
"... Cožpak pravoslavní snad neznají Písmo, nevědí, že Bůh stvořil člověka čistého, bez hříchu? Že Maria jako bezhříšná byla daleko víc člověkem, než kdokoli jiný, poznamenaný hříchem?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 19:29:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý oko,prosím tě, čti ten článek pomalu, celý citát je: Horlivými zastánci učení o neposkvrněném početí Panny Marie byli mniši františkánského řádu. Silným obhájcem byl Duns Scottus, který mu dal i teoretické zdůvodnění. Podle jeho názoru duše Panny Marie byla přímo stvořena Pánem Bohem a nepochází od rodičů přirozenou cestou.
To říká Duns Scotus, o tom co se domnívají pravoslavní v tomto úseku není nic.
O spoluvykupitelce jsem četl mnohokrát i jinde.
Pravoslavní znají písmo a vědí, že Bůh stvořil člověka čistého, ale hříchu se dopustil člověk ze své svobodné vůle, nezávisle na Bohu. Zdraví Cokolib
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 23. listopad 2010 @ 09:16:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Jsem rád, že jsi ještě neopustil diskusi.
..." Podle jeho názoru duše Panny Marie byla přímo stvořena Pánem Bohem a nepochází od rodičů přirozenou cestou"...
Takto položené tvrzení přímo podsouvá, jakoby katolíci věřili, že lidská duše pochází z rodičů. Ale my vyznáváme, že každý člověk pochází od Boha a k Bohu se navrací.
Tedy duše Panny Marie má svůj původ úplně stejný, jako duše kteréhokoli dalšího z nás.
Abychom pochopili, v čem tedy spočívá rozdíl - tak ten spočívá v Božím zaslíbení, v Boží moci. Musíme se vrátit úplně na počátek k protoevangeliu Gn 3,15.
Rozpoutám také nepřátelství mezi tebou a ženou i mezi tvým a jejím potomkem. On zasáhne tvou hlavu a ty zasáhneš jeho patu."
Bohem ustanovené nepřátelství se satanem přece znamená nutně bezhříšnost. Nelze to vyložit jinak. Bůh nedělá nic polovičatě. Víme, že Pán Ježíš byl bez hříchu. I jako člověk (potomek ženy srv. J 2,4; J 19,26; kde Pán Ježíš oslovuje velmi nezvykle vlastní matku ženou.) byl Pán Ježíš v naprostém nepřátelství se satanem. Zrovna to samé nepřátelství rozpoutal Bůh v srdci Ježíšovy matky Marie, jak přislíbil už na počátku věků.
Pravoslavní by neměli argumentovat tím, že čistý člověk svojí bezhříšností ztrácí cokoli ze svého lidství. Opak je pravdou. To hříšný člověk ztrácí lidskou důstojnost, stává se svým jednáním "zvířátkem".
Spoluvykupitelka je také jen nedorozuměním. Kristova oběť je dokonalá a stačí na usmíření za hříchy celého světa. To je i katolické vyznání.
Přesto apoštol Pavel píše: (Kol 1,24) Nyní se tedy raduji ve svých utrpeních pro vás a svým
tělem doplňuji to, co zbývá z Kristových soužení pro jeho tělo,
jímž je církev.
Křesťan se v utrpení stává podobným Kristu, aby mu jednou mohl být podobný i ve vzkříšení. Mít účast na Kristových souženích je tedy výsada křesťana, vyznamenání! My víme, že Maria měla po celý svůj život i pod křížem tuto účast na Kristových souženích více, než kterýkoli jiný člověk.
(L 2,34-35) Simeon jim požehnal a řekl Marii, jeho matce: "Hle, tento je
určen k pádu a pozdvižení mnohých v Izraeli a za znamení,
kterému bude odpíráno
(a i tvou vlastní duší pronikne meč), aby bylo zjeveno
myšlení mnoha srdcí." My věříme, že Kristus je králem nebe i země (Zj 19,15-16; Mt 28,18) a že svatí v nebi mají účast na jeho vládě (Zj 20,4; Zj 2,26-27;). Proto Matku Boží tak ctíme, že dostala od Syna moc nad smýšlením lidských srdcí, dostala moc nám pomáhat. Protože Kristova vláda je vládou lásky a vypadá takto: (Mt 20,25-25) Ježíš je ale zavolal k sobě a řekl: "Víte, že vládcové
národů nad nimi panují a velikáni nad nimi užívají moc.
Tak to ale mezi vámi nebude. Kdokoli by mezi vámi chtěl být
veliký, ať je vaším služebníkem. Matka Boží je služebnicí lásky. Katolíci i pravoslavní nazýváme denně Boha svým Otcem. Jsme tedy bratři a přitom se tak málo známe a neznalost přináší předsudky.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co by měl každý katolík vědět (Skóre: 1) Vložil: Cokolib v Pondělí, 22. listopad 2010 @ 18:39:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lepší je používat http://www.orthodoxia.cz/ to je plně pravoslavný web. http://www.pravoslav.gts.cz by měl být dávno zrušený, asi se tak dosud nestalo.Obsah je stejný. Připravuji pro oka odpověď, ale trochu mi to zabere a musím ještě pracovat. Takže později. Zdraví Cokolib |
]
|
|
|
|