poslal Nepřihlášený Byl jsem požádán o vyjádření k proslovu Václava Klause
při letošní svatováclavské poutní mši ve Staré Boleslavi; ještě trochu
doplňuji původní celý text mé odpovědi, která byla zatím v médiích jen
částečně (byť nezkresleně) citována, o to však hojněji komentována.
Jistě nemusím zdůrazňovat, že jde o můj osobní názor, za nímž nestojí
žádná instituce, pouze mé svědomí, které mi nedovoluje mlčet.
Zaprvé: Klaus k oltáři nepatří. Projevy politiků při katolické mši (a
to nejen těch, kteří se vždy od náboženství distancovali) jsou jak
z občansko-politického, tak i z nábožensko-liturgického hlediska
anomálií. Je pastýřskou povinností biskupů dbát na posvátný charakter
liturgie a bránit se nebezpečí oživování rakousko-uherské „jednoty trůnu
a oltáře“ - ta se v minulosti církvi velmi vymstila. Prezidentův
výrazně politický projev při svatováclavské mši byl podle mého názoru
zneužitím náboženské slavnosti. Mše není místem pro lapání voličských
hlasů pro stávající ani zamýšlené politické strany.
Některé věty
Klausova proslovu jistě zněly a měly znít pro katolické věřící svůdně (a
bylo by možné s nimi souhlasit), nicméně v ústech tohoto muže jsou
nevěrohodné. To, jak si Klaus představuje „konzervativní hodnoty“,
vidíme dobře na jeho oblíbencích Hájkovi, Bátorovi (názor na p. Bátoru prezentoval Tomáš Halík v rozhovoru pro Magazín ChristNet.cz - pozn. red.) či Adamu Bartošovi – myslím, že o tento typ konzervatismu
opravdu není co stát.
Pokud Klaus zásadně změnil svůj vztah k církvi a
náboženství či poměru morálky a ekonomie, měl by to jasně říci, jinak je
vzhledem k jeho mnoha dosavadním výrokům jeho postoj nekonsistentní, a
tudíž velmi podezřelý z populistické účelovosti. Ostatně před několika
lety se týž Klaus rozčiloval nad tím, že ve veřejnoprávní televizi je
dán tak velký prostor bohoslužbě církve, která je přece něčím na způsob
zahrádkářského spolku - tenkrát tam totiž nekázal; těžko se ubránit
podezření, že pokud by si ovšem církev a její představitele ochočil,
mluvil by o ní medovým jazykem. Nemohu si pomoci, Klausovi coby kazateli
morálky z řady důvodů prostě nevěřím.
Klausova ideologie -
zejména jeho neustálé útoky na křesťanskou ideu sociálně-ekologického
tržního hospodářství - je v naprostém protikladu k sociálnímu učení
katolické církve a k sociálně-politickému myšlení papeže Benedikta XVI.,
který neoliberalistickou ideologii všespasitelného trhu soustavně
kritizuje. Stačí si přečíst papežovy nedávné projevy v Německu (včetně
jasné podpory ekologických snah, které Klaus démonizuje), abychom
viděli, že se Klaus papeže dovolává neoprávněně: buď tedy nerozumí tomu,
o čem mluví, nebo se dopouští záměrného zkreslení.
Klaus vyzval církev
ke spojenectví v neoliberalistickém odporu proti myšlence „sociálního
státu“. Model sociálního státu má mnoho podob (včetně některých dnes
opravdu nereálných), nicméně totální negace této myšlenky může také
znamenat nebezpečné odmítání jakékoliv sociální odpovědnosti státu – a
na to církev opravdu nemůže přistoupit, nechce-li popřít vlastní učení.
Naše
církev se opravdu musí rozhodnout, zda bude v duchu austrokatolicismu
okuřovat panovníka, který se jí snaží populisticky vlichotit, zda bude
z bohoslužeb a oltáře dělat tribunu jednostranné agitace držitelů
politické moci, anebo zda v duchu prorocké tradice bude umět říci lidem
typu Václava Klause – a politikům jakékoliv strany, kteří by
chtěli náboženství politicky instrumentalizovat - své statečné NE, byť
by tím riskovala ztrátu různých výhod a politických podpor.
Církev
sama z povahy svého poslání i jako integrální součást občanské
společnosti má jistě nejen právo, ale i povinnost vstupovat do veřejné
debaty o hodnotách a vyslovovat se k etickým aspektům politiky; ani
kněží nejsou zbaveni občanského práva se svobodně vyjadřovat k politice a
nést občanskou odpovědnost, avšak církev nikdy nesmí ztratit svobodu a
kritičnost ve vztahu k politické moci a k jejím nárokům a objednávkám.
Musí si uvědomit, že v pluralitní demokratické společnosti (naštěstí)
nemá a nebude mít jinou moc, než je moc slova a argumentů, nikoho dnes
nemůže k ničemu donutit, může být jen hlasem mezi hlasy – ale chce-li
být přesvědčivým hlasem, musí jí jít především o to, aby už nadále
neztrácela věrohodnost a aby se už nikdy s žádnou politickou mocí
nezaplétala.
www.christnet.cz