|
Právě je 337 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Tolstoj gregorios777
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 120358081 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety?
Vloženo Neděle, 09. říjen 2011 @ 23:43:24 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Vztah církví a státu
Život v Kristu 2001/1
V posledních dnech – článek píši v půli prosince
– se v tisku objevily zprávy na výše uvedené téma, ve kterých
figurovalo jméno naší církve. Masmédia vždycky přinášela pravdu,
polopravdu i lež, leckdy dokonale promíšené. Ani v tomto
případě tomu není jinak, takže mne bratr biskup požádal
o zpřehlednění současné situace pro vás, čtenáře. Krátce po
sametové revoluci naše země získala církevní zákon, který nám může
závidět většina Evropy, ne-li Evropa celá. Církve registrované státem
jsou dle státních zákonů rovnoprávné a všechny (pokud neodmítly) jsou
podporovány ze strany státu především finančními příspěvky na platy
duchovních. Tato dotace činí zhruba 0,6 miliardy Kč ročně, což je
nepatrný zlomek celkového státního rozpočtu. Většina těchto financí je
určena římskokatolické církvi. Zákon dále zaručuje svobodné působení
církví na veřejnosti ulicemi počínaje a věznicemi konče.
S výše uvedeným stavem je nespokojeno několik jednotlivců spolu
s církví, která byla po staletí zvyklá na mocenský monopol ve
státě. Proto již od okamžiku přijetí zákona je veden vytrvalý boj za
jeho zrušení případně změnu. Od roku 1996 jsme jako církev členy
Ekumenické rady církví, která sdružuje jedenáct členských církví jak
protestantských tak reformovaných. I na její půdě bratr
biskup vytrvale usiloval o zachování současné právní
úpravy, nicméně dlouho zůstával osamocen.
Postupně si však
i další církve začaly uvědomovat pravou podstatu tlaku
směřujícího ke změně církevního zákona. Před více než rokem jsem
bratra biskupa na tomto fóru vystřídal a jako zástupce naší církve jsem
v ním započaté cestě pokračoval. Opakovaně jsem upozorňoval, že
současné úsilí o změnu církevního zákona přinese
protestantským církvím nejen újmu finanční ale především
okleštění rozvoje a svobodného působení ve společnosti.
Letos se k našemu úsilí veřejně přidaly další tři církve –
Církev československá husitská, Pravoslavná církev v českých
zemích a Starokatolická církev v ČR. Vícekrát jsem se zamýšlel,
proč právě tyto tři. Mám osobní pracovní vysvětlení – všechny
vyšly z římskokatolické církve, a tedy ji znají nejlépe.
Jsem rád, že jsme mohli společně zformulovat stanovisko, ve kterém se
jasně stavíme proti úsilí o změnu stávající právní úpravy a
zároveň se odmítáme spolupodílet na snaze římskokatolické
církve vydobýt si zpět svůj ztracený majetek. Stanovisko bylo
zasláno příslušným představitelům. I nadále se chceme podílet na
společné práci Ekumenické rady církví, jakkoliv nám její demokratické
principy zatím přinášejí jen přehlasování ze strany ostatních
členských církví.
Tato demokracie je v poslední době zdrojem neuvěřitelných situací:
V případě, že se protestanté vzdají současné právní
úpravy, nabízí jim římskokatolická církev nezávazně! podíl na výnosu
z majetkových restitucí, které jí tyto církve pomohou vydobýt,
římskokatolická církev, která ve svém nedávno vyšlém dokumentu
„Vyhlášení Dominus lesus" o sobě jasně prohlašuje, že je jedinou
spasitelnou církví a většinu ostatních církví ani církvemi nelze
nazvat. V současné době jsme jako čtyři církve tiskem
obviňováni, že zápasíme o peníze a snažíme se prosadit zachování
stávajícího způsobu financování církví státem, zatímco ostatní
církve usilují o zrušení současné finanční závislosti církví na
státu. Tento úhel pohledu se mi osobně jeví poněkud pokřivený.
Za prvé jsem vícekrát v Ekumenické radě církví opakoval, že
jako církev jsme ekonomicky soběstační a pokud dostáváme
finanční dotaci od státu, vracíme ji společnosti pouze jinou formou,
především prostřednictvím sociální práce.
Za druhé se nepokoušíme cokoliv prosazovat, protože současný
církevní zákon je vyhovující a funkční, stačí tedy za ním
pouze stát. Prosazována je jeho změna, což se čtyř výše jmenovaných
církví včetně naší netýká.
Za třetí údajné úsilí o zrušení finanční závislosti církví
na státu je prázdným reklamním sloganem dobrým pouze pro klamání
nezasvěcené veřejnosti. Ve skutečnosti je vyvíjena snaha, aby po
zrušení současného způsobu finanční podpory církví ze strany státu
tato dále pokračovala, ovšem formálně pod jinou hlavičkou.
V podstatě jde jen o změnu rozdělování této podpory
mezi stávající církve poté, co bude vybojována realizace
římskokatolických restitučních nároků.
Za čtvrté bojujeme za zachování stávajícího způsobu financování
církví jen proto, že je těsně provázán s ostatní legislativou
zajišťující všem státem registrovaným církvím svobodné působení
včetně veřejného kázání evangelia. Pokud by byla prosazena zrněna
v oblasti financí,je velmi reálné, že ztratíme jako církev
i svobodu působení ve společnosti. A to je hlavní důvod našeho
konzervativního postoje.
Proč tento můj článek stejně jako mnohé předchozí některé věci jen
naznačuje? Po více než ročním úsilí, prostudování stohů materiálů a
účasti na řadě jednání se mi podařilo alespoň zčásti proniknout do
výše uvedeného dění. A i to jen díky bratru biskupovi a bratru M.
Slabihoudovi, kteří mi v tomto směru prošlapali cestu a jsou mi
i nadále neocenitelnou pomocí. Bez nich a bez modliteb církve bych
nemohl stát tam, kde stojím, a dělat to, co dělám. Proto mi odpusťte
stručnost.
Pán vám žehnej
AN
(Aleš Navrátil)
tučné písmo přídáno
Zveřejněno jako elektronická příloha seminární práce Letniční
církev a ekumenismus
Zdroj: http://www.apologet.cz
|
Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 16:53:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | přidaly další tři církve –
Církev československá husitská, Pravoslavná církev v českých
zemích a Starokatolická církev v ČR. Vícekrát jsem se zamýšlel,
proč právě tyto tři. Mám osobní pracovní vysvětlení – všechny
vyšly z římskokatolické církve, a tedy ji znají nejlépe.
Pravoslavná církev nevyšla z Římskokatolické církve !!!!!! Naopak, Římskokatolická církev se odtrhla od Pravoslavných církví.
Za prvé jsem vícekrát v Ekumenické radě církví opakoval, že
jako církev jsme ekonomicky soběstační a pokud dostáváme
finanční dotaci od státu, vracíme ji společnosti pouze jinou formou,
především prostřednictvím sociální práce.
To je prima. Jsem proto, aby církve finencovali jejich klienti, jako kteroukoliv jinou službu. Nevím, proč mám financovat dvě desítky církví, když já jako smrtelník nemůžu být zároveň přítomen jednou zadnicí na víc než na jedné bohoslužbě. Tak směle k americkému modelu odluky církve od státu.
|
Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 20:22:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Římskokatolická církev se odtrhla od Pravoslavných církví.
Ano, a zde by měli římsko-katolíci začít s ekumenou. Petr byl měl příjmout napomenutí o Pavla, jako kdysi, a s pokáním se navrátit a být tak příkladem pro ostatní. |
]
Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: joker v Pondělí, 10. říjen 2011 @ 20:41:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zajímavé informace byly zveřejněny včera zde. V souvislosti s husity je zde uvedeno toto:
Husitská církev přistupuje k vládnímu návrhu slovy svého patriarchy spíše opatrně a s otázkami. "Z historických důvodů jsme ve všech jednáních zdůrazňovali, že pro nás není řešením naturální restituce. Také jsme nechtěli odluku, nýbrž naopak model určité kooperace se státem," říká Butta. Církev podle něj hradí z vlastních prostředků třicet až čtyřicet procent provozu.
To je trochu něco jiného, než uvádí Aleš Navrátil. Nejde o nějakou tíživou historickou zkušenost s Římskokatolickou církví (navíc když husité existují od roku 1920), ale o ekonomické zájmy. |
]
Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:10:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pravoslavní v Čechách vznikli tak, že se Matěj Pavlík (sv. Gorazd II.) 1924 odtrhl od čechoslováků (od 70. let taky husitů) a ti se zase odtrhli 1920 od katolíků.
Původně příliš mnoho zadnic na jedno biskupské koryto, dnes příliš málo zadnic na jednu bohoslužbu. Původně něco málo v přepočtu na zadnici, dnes fůra prachů v přepočtu na zadnici i na koryto.
Ty nic nefinancuješ. Ty peníze nikdy tvoje nebyly a ani teď nejsou. Hospodská politika je tvá doména. Tak směle k dalším úvahám.
|
]
Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Úterý, 11. říjen 2011 @ 16:50:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pravoslavní v Čechách nevznikli působením Gorazda. Pominu-li Cyrila s Metodějem a na Byzanc navázanou tradici klášterů a pousteven (St. Ivan apod.), tak současná Pravoslavná círekv (ta "Gorazdova") měla ještě hlubší kořeny, a to nikoliv na Moskevský patriarchát, ze kterého Česká pravoslavná církev papírově vychází, ale na Srbskou pravoslavnou církev.
|
]
Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 11. říjen 2011 @ 09:21:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ani jedno ani druhé. Římskokatolickou církev založil svatý Petr v Římě a pravoslavnou jeho bratr svatý Ondřej v Konstantinopoli. |
]
Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Úterý, 11. říjen 2011 @ 16:58:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Římskokatolickou církev založil svatý Petr v Římě a pravoslavnou jeho bratr svatý Ondřej v Konstantinopoli.
My si nerozumíme. Jestliže římskokatolickou respektive pravoslavnou církev založili zmínění bratři apoštolé, jak bys nazýval církve třetího století, které měli sídla patriarchátu v Jeruzalémě, Antiochii a Alexandrii?
|
]
Re: Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: joker v Pátek, 14. říjen 2011 @ 10:31:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nevznikla pravoslavná církev až při velkém schizmatu v roce 1054? |
]
|
|
Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:14:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | K páně apoštolovým hloubkovým analýzám: pokud apoštolská církev dostává dotace a vrací ji společnosti jinou formou, kde je její odměna v nebi? Není to opovrhované skutkaření? I bratr biskup usiloval o to, aby stát platil jako dosud. To je dobrej spolek. |
Re: Re: Jaký byl vztah Apoštolské církve a státu před 10-ti lety? (Skóre: 1) Vložil: quercus v Úterý, 11. říjen 2011 @ 00:23:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V čem je teda rozdíl? V tom, že ty původně před rokem 1948 katolický prachy teď nechceme od hnusnejch katolíků, kterým je vracet nemusíme, ale od státu, kterej je těm katolíkům ukrad a kterýmu je zase vrátíme sociální prací, při které vůbec nebudeme evangelizovat a shánět ovečky do svýho apoštolskýho ovčince. |
]
|
|
|
|