Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Nela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 8, článků celkem: 16318, komentáře < 7 dní: 529, komentářů celkem: 408345, adminů: 60, uživatelů: 5135  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 286 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Myslivec
brusle7
Frantisek100
gregorios777
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110957953
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jaký je asi původ slova vánoce?
Vloženo Úterý, 23. prosinec 2003 @ 08:50:48 CET Vložil: Bolek

Historie poslal daisy

  Jaký je asi původ slova vánoce? Podle jazykovědců pochází z němčiny. Jeho původní název byl „svatá noc“. Staré německé slovo Weihnachten si naši předkové počeštili zajímavým způsobem: první část
(vá-) převzali beze změny a druhou počeštili (weihen = zasvětit, nachten = stmívat se, Nacht = noc).

Vědci se shodují v tom, že kořeny dnešních vánoc je třeba hledat již v pohanských oslavách zimního slunovratu. Vánoce nemají jen tradici evropskou. Slavily se v Asii, u amerických Indiánů i jinde. Ve starém Římě se nakonec oslavy ustálily na 25. prosinec. Datum zvolil r. 274 po Kr. císař Aurelián jako den „natalis solis invicti“ - den Zrození nepřemožitelného Slunce“ (Nová Svoboda 24.12.1970). „Významný německý badatel Herman Usener doložil, že před nicejským koncilem (konaný v r. 325) se vánoce neslavily. 25. prosinec byl jako datum zrození Krista neznámý. První zmínku o dni narození Ježíšova najdeme u Jana Zlatoústého (374 - 407), ale ten ho datuje na 20. prosinec. V Římě se vánoce poprvé slavily až roku 365.“
(Kostnické Jiskry, evangelický týdeník, 20.12.1972). „Který den se Kristus narodil? Liturgický svátek Narození Páně (25. prosinec) je poměrně pozdní. Zdá se, že zhruba prvních 300 let křesťané neslavili narození Ježíšovo zvláštním svátkem... 25. prosinec je zaznamenán poprvé v Římě kolem r. 350.“
(Nový Zákon, Dr. D. M. Petrů, poznámka k evangeliu Lukáše 2,6). „Vánoce vznikly později než velikonoce. Jejich počátek leží ve 4. století... Skutečný den narození Páně není znám! Ve 3. století se křesťané v Egyptě domnívali, že se Ježíš narodil v květnu... Pro křesťana, který se opírá pouze o Písmo svaté, neexistují žádné povinnosti vůči takovýmto památkám! Nový Zákon neobsahuje ani zvyk ani příkaz k takovýmto svátkům...“
(Heinz H., Adventecho, duben 1988). „Římané slavili svátek nepřemožitelného boha Slunce. 25. prosinec se nazýval „narozením Slunce“ a po celé říši se konaly velké náboženské pohanské oslavy Mithrovy (iránský bůh světla a Slunce). Svátek narození Krista není nic jiného než pokřesťanštěná pohanská slavnost.“
(Handbook of Christian Feast and Customs, str. 60, N. York 1952, F. X. Weisser). „Jedna z převládajících náboženských myšlenek 2. a 3. stol. byla víra v božství Slunce... Toto božstvo má pro naše zkoumání zvláštní význam, neboť jeho svátek připadal na 25. prosince... Zřejmě údobí zimního slunovratu, kdy počíná vzrůstat síla Slunce, se hodí pro slavení svátku slunečního boha...“
(G. J. Laing, Survivals of Roman Religion, str. 150-153, N. York 1931). První křesťané neslavili žádný den jako památku Ježíšova zrození. Pojem vánoce pochází z toho, že pohané v době, kdy jsou noci velmi dlouhé, slavili k poctě boha Slunce tzv. veliké posvěcené svaté noci. Církev pak dala pohanským posvátným nocem křesťanský význam. Na dobu posvátných nocí 25. prosince ustanovila slavnost narození Krista.
(Kat. lidový katechismus, F. Spirago, str. 133).
Historický základ vyprávění o Ježíšově dětství u sv. Lukáše a Matouše tím ovšem není zpochybněn. Marek se omezuje vědomě na veřejný život a působení Ježíše a Jan nechce dosvědčovat věroučnou pravdu vtělení Božího Syna historickými zprávami o dětství, nýbrž teologickou reflexí, tzv. Prologem. U Matouše a Lukáše hraje důležitou roli porod panny. Ten dosvědčuje, že v Kristu začala spása a vyplnilo se starozákonní proroctví. "To všechno se stalo, aby se naplnilo, co řekl Pán ústy proroka: ,Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Emanuel,' to znamená ,Bůh s námi' (evangelium sv. Matouše, 1, 22-23). U Lukáše je historie narození Ježíše a Jana Křtitele líčena vedle sebe, neboť Jan je předchůdcem mesiáše a připravuje mu cestu. Tak říká Janova matka Alžběta Marii: "Požehnaná tys mezi ženami a požehnaný plod života tvého! Jak jsem si zasloužila, že matka mého Pána přichází ke mně?"

evangelium sv. Lukáše 1,42-43

"Jaký je asi původ slova vánoce?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jaký je asi původ slova vánoce? (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pátek, 17. prosinec 2010 @ 10:58:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezký přehled názorů na původ Vánoc. Bohužel ne zcela netendenční a ne zcela úplný. Já bych ještě doplnil toto:

"Ačkoli se kořeny Vánoc hledají v předkřesťanských oslavách zimního slunovratu (např. svátky mrtvých či Saturnáliích v antickém Římě), tato hypotéza pochází teprve z 18. století. Literární prameny naproti tomu prokazují, že křesťané spojovali datum narození Krista mnohem dříve, než císař Aurelianus (270-275) ustanovil na tento den svátek zrození nepřemožitelného slunce (natalis solis invicti). Tato teorie se zakládá na propojení názvu svátku s raně křesťanskou christologickou exegezí verše proroka Malachiáše, který obsahuje proroctví o Mesiáši, v němž „vzejde slunce spravedlnosti“. Teorie však opomíná skutečnost, že mezi pojmy „slunce spravedlnosti" a „nepřemožitelné slunce" neexistuje shoda. Krom toho máme dosvědčen tento titul přiřčený Kristu ve spisku De Pascha computus, který se dochoval mezi díly kartaginského biskupa Cypriána z roku 243."

Úcta k bohu Mithrovi se šířila po římské říši souběžně s křesťanstvím, nelze tvrdit, že napřed zde byl pohanský kult Mithry a do něj přišlo křesťanství a změnilo ho. Naopak, raná církev kritizovala mithraismus z kopírování křesťanství. Analogií ke křesťanství v mithraismu nalezneme celou řadu, cosi, co se podobá eucharistické večeří (víno a chléb jako krev a tělo Mithry), zmrtvýchvstání Mithry, Mithra boží syn a podobně.

"Již jeden z nejstarších biblických komentářů z přelomu 2. a 3. století připisovaný Hippolytovi označuje jako datum Kristova narození „středu 25. prosince". Totéž datum uvádí ve svém díle Chronografiai z roku 221 římský historik Sextus Iulius Africanus a již zmiňovaný spis De Pascha computus. Z dalších indicií lze usuzovat, že v mnoha částech římské říše křesťané slavili Kristovo narození již před Konstantinem: slaví-li společně Vánoce donatisté i katolíci v severní Africe, lze se domnívat, že se zde Kristovo narození slavilo již před schismatem obou stran, k němuž došlo po roce 311."

Můžeme tedy dosti důrazně tvrdit, že Vánoce nejsou předělané pohanské svátky. Vánoce se nezačaly slavit kvůli Mithrovi ani nikomu jinému, než je Ježíš, jedná se o původní křesťanské svátky. Celé mi to připadá jako romantická neopaganistická propaganda (nedivím se, že má kořeny v 18. století, trošku na mě z toho dýchá zednářské opojení pohanskými božstvy) ve smyslu, že všechno krásné, co slavíme, jsou přežitky z pohanství a že křesťanství jen vše zničilo a pokroutilo. A takovou propagandou si nenechám krásu oslav narození Spasitele zkazit.

Požehnané Vánoce Vám všem!



Re: Jaký je asi původ slova vánoce? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 17. prosinec 2010 @ 11:37:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Viz JMK. Mitrův kult je opravdu relativně mladý. Staří Peršané měli úplně jiné náboženství. Podívejme se na Velikonoce které slaví i někteří křesťani kteří neslaví Vánoce, stejně jako Vyvolený národ. Ty jsou dokonce pohyblivým svátkem, bez přesného data i letopočtu noci kdy byly označeny veřeje krví beránků a přesto je slavil i Ježíš Kristus. Nějaké svátky jara měla pravděpodobně i každá pohanská kultura a přesto v tom není žádná souvislost.



Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy