poslal Nepřihlášený Motto:
Kniha (Krvavý měsíc od P. Greiga) osloví každého (ne)modlitebníka,
který často těžce zápasí o svůj pravidelný modlitební život a
potřebuje povzbuzení a novou chuť k modlitbě. V knize čtenář
najde množství nové inspirace i v oblasti různých forem modlitby.
Kniha také může zaujmout ty, kdo hledají způsoby, jak mezidenominačně
spolupracovat na zasažení svého města. Daniel Raška dodává: „S
určitou nadsázkou se dá říci, že kniha může čtenáři obrátit jeho
život naruby. Tuto výjimečnou knihu si Bůh použil, aby ve mně vzbudil
touhu zažít Boží zázraky v našich městech, vidět obnovenou církev
a zachráněný český národ.“
In: Tisková zpráva
k vydání
Red Moon
Rising: An Army for God with a “Violent Reaction”
Lighthouse Trails Editors
Krvavý měsíc: Jak modlitby 24–7 probouzejí generaci (2003, Relevant
Books), kterou napsal britský autor Pete Greig, se stává stále více
populární mezi křesťanskou mládeží. Greig je zakladatelem
mezinárodního modlitebního hnutí s názvem 24–7 Prayer and Boiler
Rooms. V inteview
Greig vysvětluje, že jeho organizace se již nachází ve více než
65 zemích a spolupracuje se skupinami, jako je Armáda spásy a YWAM a
založila „moderní kláštery, které jsou založeny na příkladu
starých Keltů“.
Zatímco Greigova kniha a služba se na první pohled mohou jevit jako
modlitební hnutí, průzkum ukazuje, že kniha i hnutí jsou silně
ovlivněny kontemplativní spiritualitu a myšlením New Age. A tak
zatímco se mládežníci po celém světě přesunují (k modlitbě) do
Greigových kotelen (z angl. „boiler room“), (modlitebních
místností), mohou se tím dostat do něčeho zcela jiného, než jsou
biblické modlitby. Pokud se vaše mládež hodlá zapojit do hnutí modliteb
24–7, může být pro vás užitečný i druhý pohled.
Greig upozorňuje své čtenáře na knihu „Abba Otče“, jejímž autorem
je Brennan
Mannin, a vybízí je k jejímu následnému čtení. V této
knize Manning říká, že Dr. Beatrice Bruteauová je
„důvěryhodným průvodcem kontemplativního vědomí“.
Sama Bruteauová je zakladatelkou Školy pro
kontemplaci a věří, že Bůh přebývá v každé lidské bytosti.
Napsala knihu „Co se můžeme naučit od východu“, kde prohlašuje:
„„Uvědomili jsme si sami sebe jako Já, které říká, že jen
JÁ JSEM, bez následného predikátu "já jsem to“ nebo „mám tuto
kvalitu“. Jsme jen neomezené, absolutní JÁ JSEM".“
Také v Manningově knize se píše: "Když naleznu Krista, najdu
své pravé já, a pokud najdu své pravé já, naleznu Krista“. Také
Thomas Merton věřil
tomu, co uvádějí Bruteauová a Manning, totiž, že Bůh přebývá
v každé lidské bytosti, jen je třeba si to uvědomit. Když tedy Greig
nabádá své čtenáře stát se dětmi Abba, ukazuje jim na mystický,
panteistický pohled Thomase Mertona.
„Krvavý měsíc“ učí čtenáře lectio
divina, ale varuje je, že hlas jejich „vnitřního
fundamentalisty“ jim může namlouvat, že to není biblické – ve
skutečnosti ale právě to může být hlas Ducha svatého. Tato kniha pak
cituje další stoupence kontemplace, jako je Leonard
Sweet, Brian
McLaren a Henri
Nouwen, a hovoří přitom o paradigmatu a kulturním posunu, který
se nyní po celém světě odehrává.
Na webových stránkách 24–7 Prayer, v části s názvem Labyrinty
a liturgie, se uvádí: „Je načase, abychom shromáždili své
zdroje a vytvořili sbírku z domácí liturgie, která by byla
k dispozici každému, kdo touží, aby ji mohl užívat
v modlitební místnosti nebo jako součást svého osobního
modlitebního rytmu“.
Na Greigových stránkách existují články a diskuse, které se týkají
témat, jako mnišství, kláštery a meditace. Jeden článek s názvem
The Cross and the Cellar,
napsal Morton
Kelsey. Kelsey, sám episkopální kněz, byl silným advokátem
kontemplativní spirituality. Uvedl: „Většinu praktik New Age
můžete najít na hlubině křesťanství… věřím, že Svatý žije
v každé duši“. (A Time of Departing, s. 67).
V jiném článku
Greig říká, že modlitby 24–7 jsou součástí „globální
exploze modliteb“, která zahrnuje hnutí Katolické charismatické obnovy, uctívání
v Taizé, IHOP
a další modlitební hnutí.
Organizace Modlitby 24–7 má odbočku s názvem The Order of the
Mustard Seed. Stejně jako v 18. století, i zde jsou
účastníci vyzváni, aby se zavázali slibem nosit speciálně vyrobený
prsten. Když si prostudujeme jejich web, postupně zjistíme, že tento slib
je slibem kontemplativním. Tyto stránky jsou ostatně tak přeplněné
kontemplativními a okultními koncepty, odkazy, citacemi atd., že by popis
hloubky tohoto svodu přesahoval popis v tomto článku.
V článku na
Mustard Seed, Greig uvádí svůj obdiv k Henrimu Nouwenovi, když
prohlásil: „Jsem pevně zakotven ve fanklubu Henriho Nouwena
v touze po větší duchovní hloubce a jsem uchvácen v (jeho) "Rytmech a
Pravidlech Života“. Ale tyto rytmy a pravidla jsou naplněné
mystikou a duchovní temnotou. „Pravidla byla tepem života pro
mnohé z těch, kterých si vážíme nejvíce“. Greig pak
dodává seznam několika kontemplativců, včetně Thomase Mertona a Matky
Terezy (viz její adresa: Contemplatives in the Heart
of the World). Vision Study Guide
pak poskytuje instrukce k duchovním disciplínám, včetně ticha a
posvátného prostoru.
Naneštěstí tento „kulturní posun“, jak jsme shledali
v posledních několika letech, a který se objevuje
v křesťanství, je ponořen v mysticismu a ve spojení všech
světových náboženských tradic. A když Greig hovoří o své
vizi armády mladých lidí, kteří „násilně reagují na
náboženství kompromisu“, zní to podobně jako
„barbarismus“ Erwina McManuse, „vojnostářství“ od Teen Manii
a teze Děti v Armádě
s nadpřirozenými schopnostmi. Je děsivé spatřovat rostoucí trend,
který vyznívá spíše jako příprava na křížovou výpravu, než jako
jazyk Ježíše Krista a jeho učedníků. Trocha tohoto, v kombinaci
s kontemplativní mystikou, může přinést neočekávané výsledky.
www.apologet.cz