poslal Nepřihlášený V mém původním článku
nazvaném „Co je pravda?“ jsem příspívajícím
uživatelům Grano Salis položil otázky: Co je pravda? Nezajímají mě proklamace,
naučená Písma, ale to, jak by svými vlastními slovy popsali, co je pravdou a
jak se dá pravda poznat nebo zakusit.
Ze
všech komentářů pod pokračováním v článku „Co je pravda (poděkování a
odpovědi) mi vykrystalizovaly k uvážení jen dvě odpovědi uživatelů timga a
wolleka. Odpovídám pouze na reakci timgovu, kde víceméně reaguji i na odpověď
wolleku. Děkuji Vám za Vaše reakce.
timg :
Zjevným se světlo (pravda) o to víc stává, rozzáří-li
se na temném místě. A žádná tma není ze světla, jednoduše proto že ve
světle žádná tma není. Nepíšu to proto, že bych neznal světlo.
Odpověď :
Timgu,
zaměňujete dva výrazy, pravda a světlo, jako dva pojmy vyjadřující jedno a totéž,
popřípadě píšete o pravdě v zástupném termínu jako o světle. Rozumím, že
mi asi naznačujete rozdíl mezi pravdou samotnou a pravdivostí z ní vycházející
nebo o ni svědčící, podobně jako je rozdíl mezi světlem a září světla či
svítivostí.
Píšete,
že žádná tma není ze světla, protože ve světle žádná tma není. Tady bych si dovolil
Vám trošičku oponovat citací z biblické zprávy o stvoření: „…a oddělil světlo od tmy“ (Gn1:4). Podle biblické zprávy byla v první
den (fáze) stvoření nebe a země nejprve tma (Gn1:1,2 Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. Země byla pustá a prázdná a nad propastnou tůní byla tma) a nebylo tehdy nic vidět až do
stvoření světla (Gn1:4 (Bůh) viděl, že světlo je dobré) Až po stvoření světla
je konstatováno, že lze světlo vidět a poznáno, že je dobré. Světlo bylo sice
také stvořeno v první fázi Stvořitelova díla, ale až v jejím závěru, až po tmě (Gn1:2 … nad propastnou tůní byla tma). Do
existence tmy, promluvil Bůh své slovo: „Buď
světlo“ (Gn1:3). Buď nebo Budiž, tedy buď – již, teď; nyní buď, zjev
se). Světlo tedy prostoupilo skrze tmu jako záblesk, zář (2K4:6 … Bůh který řekl: Z temnoty ať zazáří
světlo, …). Až poté v úplném závěru první fáze stvoření došlo k oddělení
světla od tmy (Gn1:4) a teprve až ve čtvrté fázi k vytvoření (zjevení)
jeho zdrojů (Gn1:16 Učinil tedy Bůh dvě
veliká světla: větší světlo, aby vládlo ve dne, a menší světlo, aby vládlo v
noci; učinil i hvězdy). Nicméně je při tomto biblickém popisu Stvořitelova
díla uvažovat jako naprosto běžný člověk, který pozoruje události, tak jak běží,
tedy běžný chod událostí, které jsou pozorovatelné lidským zrakem z povrchu
planety Země pohlížejícím do Vesmíru a poté na Zemi kolem sebe. Dříve než je ráno
vidět slunce, tma ustupuje, je prostupována přicházejícím světlem jako září,
zábleskem od vycházejícího slunce, než vyjde (přijde) slunce samo a oddělí úplně
světlo od tmy noci. A na sklonku dne, slunce zajde, přijde tma a teprve potom
se objeví na nebi měsíc a postupně hvězdy, jejich záře je za dne pohlceno září
slunce. Na Zemi jsou však stinná místa, kde i za jasného dne je tma, a z hlubší
temné jámy lze pozorovat noční oblohu. Je tedy z tohoto pohledu člověka
pozorujícího vzhled Nebes z povrchu zemského nakonec zřejmé, že světlo bylo,
ač nebylo vidět skrze tmu, že bylo zahaleno ve tmě či za tmou. A stejně je
zřejmé, že Slunce bylo, ač ještě nebylo vidět pro tmu a světlo přichází od
Slunce jako oznamovatel, zvěstovatel jeho příchodu. A když Slunce přijde
(vyjde) a v pravé poledne svítí kolmo na Zemi nad člověkem, je tma pod
nohama člověka (jako) poražena a na nebi svítí vítěz. A střídání těch dnů a
nocí, poloha Slunce, Měsíce a Hvězd, určuje tok opakujícího se (navracejícího
se) času a zároveň postupujícího vpřed času, jak ho člověk na Zemi vnímá. Tedy
opakované a zároveň proměnlivé děje.
Tím vším jsem chtěl jen reagovat na Vaše zaměňování dvou výrazů
„světlo a pravda“. Světlo je dobré nebo dobrotivé a přináší spatřitelné dobrotivost,
která zjevuje, co je Dobro. Ale není tím pravým Světlem, tedy zdrojem svitu,
tak jako jimi jsou světla svítící na obloze - Slunce, Měsíc (zrcadlo Slunečního
svitu), Hvězdy; viz. k porovnání Gn1:3 vs. Gn1:16. Pokud bychom takto uvažovali
o pravdě, pak i pravdivost není co Pravda. Stejně jako dobrotivost nebo dobrota
není Dobrem samotným, nýbrž Dobro předchází jako jeho úvodce, oznamovatel –
zvěstovatel vyslaný nebo vycházející z Dobra. Nicméně nade vším, tedy jak nad
Světlem (Světly – většími, menšími až i nejnepatrnějšími) stojí v moci jejich
Tvůrce Bůh. A nad Pravdou stojí Bůh sám, ze kterého Pravda vychází nebo pochází
a svědčí o Bohu samotném. Ale zkusme se na to podívat z opačného pohledu,
tedy že svit, jas je pravým Světlem a jeho zdroj je světlem, tedy spíše jako
spotřebič (lampa) a ne jeho výrobna. V tom případě byly Hvězdy (vč.
Slunce) stvořeny kvůli Světlu - svitu, aby ho vyzařovaly. Řekněme, že jakoby Světlo
existující v nehmotné nezjevené podobě bývá zhmotněno, projeveno skrze
stvořitelské jednání Boha stvořením Hvězd. Bůh o sobě dává tušit.
Pravda se tedy dá poznávat, zakoušet skrze její pravdivé
projevy, ale tyto její projevy nejsou Pravdou samotnou a stejně tak Pravda není
Bůh sám, ale je Božím projevem. Jak tuto Pravdu poznáváte a zakoušíte ji? Jak
se o ní přesvědčujete? Jak ji hledáte? Pokud jste o Pravdě poznal již vše, znamená
to, že jste již zakusil veškerou její pravdivost a tedy Boží Pravdu? Víte už
tedy o Ježíši Kristu, který o sobě prohlásil, že je Pravda, všechno? Jak
poznáváte a zakoušíte, že Ježíš Kristus je Bohem zjevená Pravda nebo že Boží
Slovo je Pravda? A víte-li o Ježíši Kristu všechno, pak máte za to, že víte o
Bohu naprosto vše?
K tomuto bych ještě přidal svůj dotaz minule položený
uživateli JirkaB, která zůstala bez jakékoliv odpovědi všech:
„… přispěvatel Willy ptal, kde je
zaznamenáno, na co se Ježíš Kristus odkazoval, tedy na to, že se Eliášovi mělo
stát, co je o něm psáno, že přijde a učiní mu, co sami chtěli. Je-li tento
Ježíšův výrok pravdivý, tak jak je přeloženo překladateli, pak by se takový
výrok měl v Písmu nacházet nebo alespoň takové výroky, které k tomuto
vedou. Pak lze posuzovat Ježíšova slova za pravdivá. Je-li Ježíš zosobněním
pravdy, pak by však měla být ta Písma o Eliášovi jím zosobněna.“
Je-li Ježíš Kristus Pravda, pak tedy musí být také
pravdivé jeho tvrzení z Mk9:13, kde je napsáno: Ale pravím vám, že Eliáš již přišel a učinili mu, co se jim líbilo, jak
je to o něm psáno.“ Kde je to tedy napsáno v bibli? Přijímáte
toto Ježíšovo tvrzení jako pravdu autority bez ověření skutečnosti, tedy bez
hledání existence takového psaného záznamu jen proto, že to prohlásil nebo si
pravdivost jeho slov „…a učinili mu, co
se jim líbilo, jak je to o něm psáno“ ověřujete hledáním takového zaznamenaného
psaného textu? Ověřujete si i tady shodu tohoto tvrzení se skutečností nebo jeho
slovům věříte jen proto, že o sobě prohlásil, že je Pravda, tedy že to řekl On,
tak se tvrzení se skutečností nemusí shodovat? Jenže shoda tvrzení se
skutečností nemusí existovat vždy. Ani listy javoru nejsou přeci vždy zelené a
co je „o něm psáno“ nemusí znamenat, že je to doslovná citace nějakého psaného
textu.
Předem
děkuji za Vaše další odpovědi.
armespit