Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Maxim.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16158, komentáře < 7 dní: 241, komentářů celkem: 395051, adminů: 60, uživatelů: 5060  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 39 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska
·Medvedìv tvrdí, že západní termonukleární degeneráti znesvìcují køesťanství
·Proè volili evangelikálové Orbána
·23. dubna 2022 byl zvolen nový Výkonný výbor BJB
·Informace Sboru BJB v Jablonci nad Nisou o stavu ukonèení èlenství v BJB

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108061599
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Z dějin Jednoty bratrské - část první
Vloženo Středa, 02. listopad 2005 @ 17:21:54 CET Vložil: Bolek

Historie poslal jarda2005

Jednota bratrská zůstává i po pěti stoletích nejstarší původní českou reformační církví. Její učení se sice v mnohém časem proměnilo neboť přijímala ochotně nová učení, ale svou odlišnost zachovala do současné doby a s žádnou reformační církví se plně nesloučila ani se nevrátila do církve katolické.   Článek je zpracován z oficiálních materiálů JB, komentáře a mezititulky kurzivou doplněny. Jeho cílem je seznámit reformované s církví, která se nebála pohlédnout i kriticky do své historie. Kéž by se i ostatní církve přidali a poznali své skutečné základy a jejich postupný vývoj do současnosti. V mnohém by třeba pochopili i současné změny a "převraty".   Zdroj: Rudolf Říčan, Dějiny JB v přehledu, 1956   Část první - před, po a s německou reformací   Ustanovení kněží aneb jak to bylo na počátku   Rok 1467 Když Bratří nenašli lepšího řádu ani u Valdenských ani v církvích pravoslavných, rozhodli se konečně k zřízení vlastního kněžství na základě volby. Tak vybrali devět Bratří, které podle jejich duchovních darů a podle jejich života pokládali za způsobilé k této funkci a z nich byli losem určeni tři. … Aby bylo vyhověno pochybnostem méně vyspělých Bratří a očekávaným námitkám zvenčí, byla dodatečně přece jen zjednána souvislost se starším kněžským řádem a potvrzení získáno z pramene římského a valdenského. B. Michal, kněz římsky svěcený, byl vyslán k nejstaršímu valdenskému knězi v Čechách, aby si od něho vyžádal svěcení a aby přenesl toto svěcení spolu se svým svěcením na zvolené tři bratry, především na B. Matěje. Když se tak stalo, vzdal se B. Michal svého římského svěcení a ovšem i valdenského, přijatého jen za daným účelem.

Dalším losováním byl zvolen za bratrského kněze a vyžádal si nové potvrzení od B. Matěje. Došlo tedy i po tomto potvrzení prvních kněží z pramene staršího ke zcela určitému rozchodu s kněžstvím římským a valdenským. Rozdíl mezi kněžským a biskupským úřadem Bratří, podle Písma, neuznávali. …. Opuštění doslovného učení podle Písma aneb již povoleno přísahat a dělat jiné dosud zapovězené věci Rok 1494 Otázka vztahu k světské moci vedla ke vzniku Malé stránky Jednoty. Doba „starých Bratří“ byla výslovně uzavřena usnesením, že se Bratří necítí vázáni nadále spisy B. Řehoře, tlumočícími názory Petra Chelčického. …. Další přizpůsobení se době aneb proč se také bratrsky nerozlišovat Rok 1500 Byly přijaty agendy k ordinování kněží, jáhnů a biskupů z pera Lukášova. …. Reformace na scéně aneb nová učení se šíří i do Čech - Luther a Zwingli Lukáš opravdu neměl pochopení pro potřebu znalosti původních biblických jazyků, ba ani pro obecné vzdělání kněží v latině…. Obojí „novověrci“ měli podle jeho soudu víru „necelou a kusou“, s příliš jednostranným důrazem na spasení z milosti a s nevýstižným učením o svátosti stolu Páně. Při ní kladl Luther podle názoru bratrského přílišný důraz na hmotu svátosti, Zwingli pak vyprazdňoval její obsah učením, že jde o pouhé znamení. …. Došlo k výměně názorů (1522-24) poselstvími Bratří do Vitemberku, ale potom styk ustal. Přispěl ak tomu snad i selská válka (1525); Bratří sotva mohli zůstat lhostejní k Lutherovu odmítavému stanovisku vůči sedlákům. …. Podrobení se době aneb opět změna v bratrském učení Roku 1528 zemřel B. Lukáš B . Škoda nestačil však na to aby zachoval učení svého druha … Tentokrát se ukázalo již ve třech čtyřech letech, že luterská orientace převáží. Roku 1531 prohlášen odklon od spisů B. Lukáše stejně – byť pietněji – jako roku 1495 odstup od knih Řehořových. Bratři přijali Lutherovo učení o spasení z pouhé milosti a ospravedlnění pouhou věrou. Zasadili tento článek do svého vyznání jako jádro evangelia. Také v učení o svátostech přizpůsobili se Bratří Lutherovi; obmezili jejich počet na dvě (do té doby zachovávali sedm svátostí, byť ne v římském smyslu pojímaných) a nově formulovali vyznání o večeři Páně a o křtu. R. 1534 – pod vlivem reformace zahraniční, zvláště opět luterské, přestali Bratří roku 1534 znovu křtíti přistupující. …. Re-reformace aneb přeci jen nejsou bratři Bratřími kvůli Lutherovi B. Roh a B. Augusta, dospěli roku 1546 k zásadnímu poznání, že Jednota příliš neopatrně opustila cestu Lukášovu, příliš oslněna světlem luterství. …. Násilné kroky reformačních aneb jak jednaly odštěpené církve mezi sebou Rok 1548 - Bratří donucováni k přestupu do církve pod obojí, stíháni dlouhým vězení, jestliže neposlechli … zrádně zajat sám Augusta se svým pomocníkem, aby pak byli na mučidlech vyslýcháni pro domnělou účast na stavovské vzpouře. …. Roku 1553 došlo k volbě Starších bez Augustova vědomí a souhlasu. … Nutné kroky k obnovení správy Jednoty hněvaly velice B. Augustu, když se onich s velikým zpožděním dozvěděl, trvaje stále i s B. Bílkem v křivoklátském vězení. …. Konec první části ze tří.


"Z dějin Jednoty bratrské - část první" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Odvadeni pozornosti - dobry trik (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 03. listopad 2005 @ 08:41:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jardo2005,

Nedivim se Ti, ze po pripomince temne doby. ktera nastala po roce 1620, kdy byli verni krestane krute pronasledovani rimskymi katoliky, odvadis pozornost do doby pred timto osudnym rokem. Kdybych byl katolikem, delal bych to take, zvlast kdybych si uvedomoval, ze sve uceni uz nejsem schopen obhaji.

zdravi
reformovany



Jardo, nechapes rozdil v zakladu krestanstvi a rimskeho katolicismu (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 03. listopad 2005 @ 09:02:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mas rimsko - katolicke mysleni, ktere vychazi z mylnych predpokladu o neomylnosti rimske cirkve. Kdyby nekdy rimsti katolici pripustili, ze se jejich rimska cikev mylila, byl by to konec rimskeho katolicismu.

Podobne to chces aplikovat i na nas protestaty. Jenze se pletes. Luther, Kalvin, Komensky nebo jakekoliv jine, byt vazene osobnosti reformace, nejsou nasi papezove. Jsme schopni pripustit, ze se tito lide mylili a evangelikalni krestanstvi tim nekonci. Ptas se proc? Je to proto, ze krestanstvi nestoji na "neomylnosti" jistych lidi jako rimsky katolicismus. Krestanstvi stoji na Slove Bozim. Proto mame svobodu priznat chyby reformace a nahradit je Biblickym ucenim. Vy rimsti katolici nemate svobodu priznat chyby. Proto se Vam hromadi hereze a tak jak cas bezi dostavate se dal a dal od Boha. Nemate svobodu zadnou herezi zrusit, ale muzete pridavat dalsi. Verim, ze tato neuprimnost se rimskemu katolicismu stane osudnou. Nejpozdeji v onen Den.

zdravi



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy