Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429722, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 562 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
magdalena07
Frantisek100

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116617431
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Pravda
Vloženo Sobota, 27. duben 2002 @ 07:27:38 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály Pravda Z Biblického slovníku Adolfa Novotného
Zjevování pravdy evangeliem se obrací spíše ke svědomí než k rozumovému uvažování (2K 4,2) a osvojení pravdy je mařeno spíše neposlušností než nedostatkem myšlenkových schopností (Ř 1,18; 2,8; Ga 5,7; sr. 1Pt 1,22). ...
V některých nz výrocích biblický pojem pravdy Boha věrného a spasitelně jednajícího vede k tomu, že slovo pravda označuje soubor Božího zjevení a obsah víry, někdy přímo o v podobě přesně formulovaného vyznání. Navazuje tu na užití židovské. Tento význam se ohlašuje již v některých Pavlových výrocích (např. 2K 4,2; Ga 5,7), velmi zřetelný je však zejména v tzv. pastorálních epištolách, kde p. někdy označuje takřka již soubor učení církvi svěřeného a v církvi uchovaného (církev je sloup a pevnost pravdy - 1 Tm 3,15, odvraceti se od pravdy je totéž co odpírati učení v církvi zvěstovanému 2 Tm 4,4 aj.). Sem patří i obrat "přijíti k poznání pravdy" což znamená uvěřit v Ježíše Krista a potvrdit tuto víru vyznáním a křtem (1 Tm 2,4; 4,3; 2 Tm 2,25; 3,7; Tt 1,1; Žd 10,26). Nebezpečí, aby se toto užití pojmu pravdy neproměnilo ve vnější formalismus, čelí nejen Pavlovo odmítnutí podobného formalismu židovského domnívajícího se, že v pevně formulovaném zákoně má zabezpečující ztělesnění pravdy (Ř 2,20), nýbrž nadto jasné vědomí, že pravda, a to právě pravda evangelia, pravda slova, není pouhá sebesprávnější formulace, nýbrž živá osobní moc, která vládne našemu životu a proti níž nic nezmůžeme (2K 13,8).
Zvláštní místo mají i v této věci spisy Janovy. Slovo pravda je tam časté. Jde tu o pravdu, která se stala v Ježíši Kristu (J 1,17). Toto dobře sz pojetí je dovršeno a převýšeno, praví-li se, že Ježíš pravdou sám jest (14,6); jest jí proto, že v jeho osobě k nám s trvalou platností přichází věrnost a milosrdenství Boží (1,14). On přišel vydati svědectví pravdě (18,37) a to netoliko svými slovy, nýbrž svou celou bytostí, která nám ukazuje Otce (14,8-9). S touto vtělenou pravdou se setkává Pilát, ale nepoznává ji, protože sám není z pravdy, a proto se ptá, asi spíše bezradně než skepticky: Co jest pravda? (18,37-38). U Jana stejně jako v celém Písmu je totiž pravda především životní skutečností, nikoli pouhým nezaujatým a nezávazným poznáním věcí. Je v protikladu ke lži, v které člověk jinak žije; proto se v blízkosti pojmu pravdy několikrát objevuje pojem světla, jímž se vyjadřuje, že v pravdě Ježíšem přinesené můžeme správně vidět sami sebe ve vztahu k Bohu a proto se i právně orientovat v životě. ... Pravá skutečnost je člověku samému o sobě zahalena a uzavřena a otevírá se mu toliko Božím zjevením. Tma lži však nespočívá v pouhé nevědomosti, nýbrž v hříchu, a zjevení pravdy není pouhým sdělením správného vědění, nýbrž mocí, která vysvobozuje z otroctví hříchu (8,32-36). Proto i slovo Ježíšovo, které je zdrojem této pravdy (8,31), nelze chápat jen jako poučení, nýbrž jako slovo mocného, tvůrčího rozkazu, v němž je možno a třeba zůstávat. Pravda je založena na slovu Božím, které je totožné s Ježíšovým posláním na svět a které dochází svého cíle tehdy, když se lidé posvětí v pravdě, tj. přijmou slyšené slovo (17,17-19). Neděje se to svéprávnou mocí lidskou, nýbrž pravé přijetí Ježíše jako Slova i zůstávání v něm je dílem Utěšitele, totiž Ducha pravdy, který jediný uvádí ve všelikou pravdu (14,17; 15,26; 16,13). Proto je podle Jana možno vyjít ze tmy dřívějšího lživého způsobu života, vstoupit do nového vztahu k Bohu a tak se setkat s pravdou, poslední skutečností života. To je pravá pocta Boha v Duchu a pravdě (4,23n). V ní se dovršuje a naplňuje pravda Boží milostivé věrnosti, život lidský je postaven na spolehlivý základ a tím zároveň dochází svého uspokojení i touha po Bohu, po nalezení pravé poslední skutečnosti života. Janovské pojetí lze tak pokládat za shrnující a vrcholící zpracování všech základních motivů biblického pochopení pravdy. Úryvek z Biblického slovníku Adolfa Novotného, heslo Pravda, (zdůraznění naše)

"Pravda" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy