Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 203, komentářů celkem: 429744, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 570 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
cizinec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116637265
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ekumenismus a pravoslaví
Vloženo Středa, 24. listopad 2010 @ 19:55:11 CET Vložil: Stepan

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

V ekumenické otázce někdy narážíme na citlivou oblast vzájemných vztahů mezi členy různých církví. Někdy si jinoslavní stěžují na jakési pohrdavé přezírání z naší strany, jindy jsou vzájemné vztahy srdečné natolik, že zatlačují do pozadí skutečné příčiny a důsledky rozdělení křesťanství. Zatlačují, ale neřeší. Přečetl jsem si v Hlasu Pravoslaví, prosincovém čísle 1995, článek o ekumenickém setkání křesťanských žen. Tlumočí se v něm názor protestantské teoložky a přítomných žen o "rozdílu mezi náboženskými strukturami tvrdě trvajících na staletých tradicích (patrně je tím míněno i Pravoslaví) a neviditelnou církví Kristovou, která v moci Ducha svatého působí přes hranice ... denominací". Dále se v článku hovoří o nadšení ze společných ekumenických bohoslužeb "vrcholících svatou večeří Páně" vysluhovanou jednou z přítomných sester farářek.

Rád bych na to reagoval. Mám za to, že (ten článek) nevypovídal o správném postoji Pravoslaví k ekumenismu. Jako kněz mám odpovědnost za to, co prostřednictvím tisku předávám svěřenému stádci. Budu za to souzen. A jestliže by měli moji pravoslavní věřící právě z tohoto článku usuzovat na postoj naší církve k ekumenické problematice a já bych jako pastýř k tomu nezaujal stanovisko, pak bych se, myslím, měl na Božím soudu čeho obávat. Jsem dalek toho, abych v jedné ruce s mečem a v druhé s plamennou pochodní volal do boje s nevěřícími. A už vůbec nejsem přesvědčen o tom, že by ostatními bylo potřebné pohrdat. Nebylo by to křesťanské, ba ani lidské. Přesto však musím trvat na tom, že mezi Pravoslavím a západním křesťanstvím je zásadní rozdíl. Když se mne jinoslavní ptali, jaký je tedy ten vlastně ten rozdíl, nenapadla mne jiná odpověď nežli: rozdílnost ducha. Hned se pokusím vysvětlit, co to znamená, v následujícím podobenství: Kdyby, dejme tomu v devátém století, usnul pravoslavný věřící ve svém chrámu kdesi na východě a ze svého neobvyklého spánku by se probudil až dnes, nezpozoroval by žádný podstatný rozdíl církevního ducha. Mohl by se zapojit do svaté liturgie aniž by si ihned povšiml, že uplynulo tisíciletí. Východní křesťanství se podstatně nezměnilo, setrvává v téže víře a duchu od Krista a apoštolů přes jejich nástupce - biskupy až k nám. Kdyby kdesi na západě usnul tímto zvláštním spánkem křesťan v devátém století a probudil se ve století desátém, bylo by to i zde podobné. Kdyby však na západě usnul v desátém století a probudil se ve třináctém, po rozdělení křesťanstva (v r. 1054), už by pocítil v církevní duc*****sti značnou změnu. A snadno si představíme, jak by se podivil, kdyby se probudil dnes. Od r. 1054 se opravdu západní křesťanství začíná měnit. Je to znát na církevním učení, na bohoslužbě, na organizaci církevní správy, ba i na architektuře chrámů. Přichází gotika, po ní renesance - návrat "křesťanské" Evropy k ideálům pohanské antiky, potom reformace, baroko a tak dále. Během toho se například ze západního církevního života vytratilo vzývání Ducha svatého. Píši to všechno proto, abych ilustroval, že se duc*****st západu změnila opravdu hodně. Každé z nových křesťanských společenstev (po Římskokatolické církvi přicházejí další, nová křesťanská společenství, tzv. reformační, a potom i sekty) se utvářelo jako vlastní, samostatný duchovní organismus, tělo. V každém z nich uzavřeně koluje vlastní duchovní "krevní skupina". Jistě někoho napadne - nu a co, vždyť Bůh je jen jeden, Duch svatý je jeden, takže v tom není žádný problém. Ale problém v tom je. Uvedu několik příkladů. Zatímco v Pravoslaví je upřímný člověk v ochraně Svatého Ducha na bezpečné cestě ke spáse, u jiných církví jsem na pochybách. Netvrdím, že v západních církvích vůbec Duch svatý nepůsobí, On vane kam chce, ale člověk je v nich také vystaven působení mnoha jiných duchů - jak jsem již napsal, jejich vlastních duchovních "krevních skupin". A to bez možnosti a záruky jejich pravého rozpoznání. Za působení Ducha svatého se tam považuje jakýkoliv duchovní závan, nebo i jen myšlenka. To vše jenom v jakémsi doufání a samozřejmém předpokládání, že je to skutečně od Boha. Sloužil jsem mnoho let v protestantské církvi a mám s tím zkušenosti. Dále: člověk, který přijde do takového prostředí, je kromě nejistých duchovních vlivů vystaven i názoru, že vlastně žádná z viditelných církví na světě nemůže být ta jediná pravá. Protestanté totiž dobře vědí, že něco takového by sami o sobě prohlásit nemohli. A když nemohou oni, tak nemůže ani nikdo jiný. Ale Pravoslaví může o sobě říci, že je pravou Církví Kristovou, a může to i přesvědčivě doložit. Také se vypráví o jednom mnišském učedníku, že ztratil milost Ducha svatého, kterou dostal při křtu, jen proto, že v náhodném rozhovoru s výmluvným židem připustil - "snad máte také pravdu". Když se pravoslavný křesťan modlí s jinoslavnými, pak tím vyjadřuje totéž: "Věříme sice jinak, někdy tak, že víra jednoho je pro druhého rouháním, ale snad máte také pravdu". Stojí-li pravoslavný křesťan v jinoslavném chrámu, dýchá duchovní atmosféru jiné víry a tato jiná víra působí na jeho srdce. Aniž si je toho vědom, rodí se v něm duchovní rozdvojení, vnitřní svár. Děje-li se to opakovaně, dochází k otupení, ke zpovrchnění víry a jejímu ochladnutí. To je cesta směrem od Boha, od bezpečné cesty ke spáse. Cesta k duchovní zmatenosti, ve které může člověk mylně zaměnit i krásné společenství lidí v Bohu za pouze hezké společenství lidí v jakémsi jejich společném duchu. To jsou tedy důvody, proč nesouhlasím se společnými modlitbami s jinoslavnými a nejsem přítelem takovéhoto ekumenického přibližování. Opravdu to není zkostnatělost ani pohrdání a už vůbec ne nepřátelství. Je to jen respektování poznaných duchovních zákonitostí. Jestliže může něco napomoci vztahům mezi jinak věřícími křesťany, pak je to, kromě charitativní spolupráce, především to, že pravoslavný křesťan bude důsledným pravoslavným křesťanem. Aby totiž ostatní měli vůbec možnost poznat, co je to skutečné Pravoslaví. A osobně mám rád, když římský katolík, nebo evangelík, pokud jsou o své víře přesvědčeni, se ke mně také tak chovají. Potom víme, co můžeme jeden od druhého očekávat. Potom spolu můžeme hovořit k věci. Ale být ekumenicky někde mezi církvemi, nebo nad nimi, je neplodné. Protože to, co máme společné, se týká jenom povrchu. Hluboké základy jsou rozdílné. Už proto, že kdyby ty opravdu základní věci byly společné, tak by za tu dlouhou dobu už jakékoli rozdělení zmizelo. Ale skutečnou Církev nelze rozdělit, Krista roztrhnout, živé tělo rozpoltit, aby žilo dál. Pravá Církev je jen jedna. Napadá mne v této věci věta, kterou kdysi při přednášce na Husově fakultě pravil evangelický profesor Amadeo Molnár (jehož památku chovám v hluboké úctě), že ekumenické hnutí je poslední křesťanskou herezí. Podobně se o tom vyslovil i pravoslavný biskup sv. Justýn Popovič. Dovolte mi tedy, abych se i já, nehodný, z důvodů, které jsem naznačil, mohl k tomuto hlasu připojit. A abych i vás vybídl k témuž. Nebuďme hněviví, ani pyšní, ale nebuďme ani naivní, či povrchní. Buďme pravdiví. kněz Jan Týmal
Psáno pro časopis Hlas Pravoslaví
Tento článek jsem převzal metodou CTRL C a CTTL V, což mi umožnuje výpočetní technika.

Nepřihlášený


Podobná témata

Ekumenismus

"Ekumenismus a pravoslaví" | Přihlásit/Vytvořit účet | 58 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 24. listopad 2010 @ 22:20:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek jsem převzal metodou CTRL C a CTTL V, což mi umožnuje výpočetní technika.

S velkou mocí přichází velká zodpovědnost.;-)

Jak už jsme psali na jiném místě, někteří čeští pravoslavní kněží se chovají dost paranoidně.

Na druhou stranu snad by se dalo s autorem shodnout v tom, že rozdíly nelze smazat násilným přehlížením a strkáním hlavy do písku, ale je třeba je vyargumentovat. Protože pravda je jen jedna a Kristus skutečně rozdělen není. A když jeden říká bílá a druhý černá, nemohou mít pravdu oba. Proto buďme pravdiví.

A začněme hned u pravoslavných. Mýlíte se a my jsme ochotni se s vámi bavit tak dlouho, až vám váš omyl vysvětlíme. Pokud si myslíte to samé vy o nás, tím lépe. Nestrkejme ale hlavu do písku a pojdme věci řešit.

To samé platí o protestantech.



Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 24. listopad 2010 @ 22:30:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Trošku mě zaráží to, že se spor pravoslavných a katolíků přenáší na protestantské fórum. Jestli se pravoslaví staví do opozice vůči katolíkům, pak zpravidla jsou to ti samí pravoslaví, co neberou protestanty už vůbec za partnery dialogu, natož aby vůči nim museli zaujímat pozici. Umím si představit, jak protestantismus označí bez větším skrupulí za hnis vytékající z nemocného římského katolicismu, či nějakou podobnou neotřelou formulaci (jen hádám, berte mě s rezervou). Kdo by měl čas, může se pravoslavnými stránkami pročíst, co tam o protestantech najde.

Působí to na mě jako "nepřítel mého nepřítele je můj přítel". Obávám se, že v tomto případě to neplatí. Protože když si pravoslavní myslí, že je s katolíkama rozdělují "zásadní věci", pak těžko hledat výraz pro to, v čem všem se liší od protestantů.


]


Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 24. listopad 2010 @ 23:10:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
   Umím si představit, jak protestantismus označí bez větším skrupulí za hnis vytékající z nemocného římského katolicismu.

   Hustý vyjádření, to se ti povedlo. Jak bys nazval protestantizmus ty sám?

   Protože když si pravoslavní myslí, že je s katolíkama rozdělují "zásadní věci", pak těžko hledat výraz pro to, v čem všem se liší od protestantů.

   Vypadá to, že varianta "pravoslavní se s některými křesťany shodnou více, než s římem" ti docela nahání hrůzu.


]


Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 24. listopad 2010 @ 23:39:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vypadá to, že varianta "pravoslavní se s některými křesťany shodnou více, než s římem" ti docela nahání hrůzu.

Spíše mi připadá jako sci-fi. Když nám, katolíkům, vytýkají, že se nedržíme dostatečně tradice, co teprve řeknou protestantům?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 08:49:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protestantstvo je veľmi rozmanitý jav.Keď však zoberieme pôvodné učenie umiernených Husitov,tak je celkom v súlade s pravoslávím(čo potvrdilli aj predstavitelia Carihradskej Cirkvi)Keď vezmeme konzervatívnych luteránov,či anglikánov,tak tých styčných bodov je viac ako s rímskym katolicizmom.Nebyť problému so svätením žien a homosexuálov,tak by rozbehnutý dialóg s týmito cirkvami bol oveľa ďalej ako rímskymi katolíkmi.
S kalvínami,či baptistami je už rozdielov viac,nehovoriac s novými letnično-charizmatickými cirkvami.
Napriek tomu pravoslávna Cirkev ostáva členom SRC a neprestáva sa snažiť o dialóg a ani modliť sa za jednotu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 11:12:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jediné, co objektivně rozděluje pravoslavné a římské katolíky je osoba papeže. Je naprosto pochopitelné, že v současné době je patriarcha největší kohout v kurníku a zájem na tom mít někoho, komu přizná čestný biskupský primát, pochopitelně nemá. Všechny teologické rozdíly se dají vysvětlit či překlenout.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 11:32:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Keby šlo o čestný primát,tak by to bol obrovský skok v učení Ríma.Veď pravoslávne učenie je práve o tom,že Rímu pred rozkolom patril primát lásky a cti.Ibaže Rím učí niečo iné -" ...kto by učil,že rímsky pápež má iba čestný primát nad cirkvou a nie úplnú jurisdikčnú moc,nech je prekliaty..."Tak sa píše v dogmatickej konštitúcii Pastor aeternus prijatej na I.vatikánskom koncile.Ak Rím na tomto učení niečo zmenil,dajte mi vedieť,budem nesmierne rád.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 11:36:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No já si myslím, že čestný primát a z něj vyplývající jurisdikční pravomoc je naprosto logická věc. Uznávat jen jedno a popírat druhé by bylo protichůdné. Vždyť je nemyslitelné, aby někdo tvrdil, že má papež čestný primát a zároveň že z tohoto primátu neplyne žádná jurisdikční moc.

A pověz mi, tam u vás, má patriarcha jurisdikční moc?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 12:15:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozrime sa ako sa "šidlo vykľuľo z vreca! ;)

Samozrejme,že Patriarcha má jurisdikciu vo svojej patriarchii.To však neznamená,že bude zasahovať do iného patriarchu.Rumunský patriarcha nemôže meniť rozhodnutia srnského,Carihradský aj ked je v poradí patriarchov na 1.mieste(čestnom) nemôže alexandrijskému riadiť akých biskupo si pre svoje diecézy stanoví.pravoslávne Cirkvi sú "autokephalne"(samosprávne),riadia sa kánonmi prvých siedmych ekumenických a tiež aj miestnych snemov,zároveň sú aj katholicke lebo beštky pravoslávne cirkvi tvoria jednu Cirkev ktorá má rovnakú vieru a prax,líšia iba v nepodstatných maličkostiach.Sú však aj východné cirkvi,ktoré sa označujú za pravoslávne(napr.Ukrajinská cirkev Kyjevského patriarchátu),ibaže vznikli nekanonickým spôsobom-schizmou-a ostatné pravoslávne cirkvi ich neuznali.vyriešiť tento problém sa dá iba trpezlivým jednaním...podobne sa nedávno navzájom uznali dve ruské cirkvi,myslím,že nejaký čas trvalo kým bola uznaná aj fínska pravoslávna cirkev.
Pravoslávna cirkev v Čechách a na Slovensku je plne autokephalna a je priamou dedičkou sv.Cyrila a Metoda.Jej znovuobnoviteľ pražský biskup sv.Gorazd II. bol umučený nemeckými nacistami...Ako Slovák Vám takého svedka viery a lásky ku vlasti v dobrom závidím...Okrem neho si uctievame ako svätcov aj sv.Ľudmilu,sv.Václava,sv.Ivana Českého a sv.Prokopa Sázavského.A tiež aj keď nie sú kanonizovaní,máme v úcte Jana Husa a Jeronýma Pražského za ich svedectvo vernosti k Pravde za ktorú boli upálení.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 12:27:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vida. Nám vytýkáš schizma, ale ono se i u vás něco najde.

Papež nekecá a ani nechce kecat do rozhodnutí cařihradského nebo srbského patriarchy. Od toho primát nemá a kvůli tomu o jednotu neusiluje. Naším cílem je nastolit jednotu a společenství s vámi.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 13:05:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozrejme,že nekecá,pretože nemôže.akonáhle by však pravoslávni prijali učenie Ríma o úplnom jurisdikčnom primáte pápeža,tak čo by ich čakalo?
-museli by prijať aj sptávnosť pozmenenia symbolu viery vložením "filioque"
-museli by prijať dogmu o nepoškvrnenom počatí
A to jednoducho pravoslávni neprijmú,lebo by popreli sami seba.

Ďalej by museli prijať:
-to,že akékoľvek biskupské svätenie musia predložiť na schválenie pápežovi
-museli by poslušne naklusať skladať účty do Ríma "ad limina"
-museli by uznať,že prax núteného celibátu,či zákaz prijímania z kalicha pre laikov je správny,lebo to tak praxuje Rím a ten je neomylný
-museli by uznať,že namiesto kanonicky písaných ikon,podľa uznensení ekumenického koncilu je možné do chrámov umiestniť rôzne podivné sochy,ktoré či obrazy
a mnoho ďaľších nechutností.

DAKUJEME,NECHCEME.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:17:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Laici nemají zakázáno přijímat z kalicha.

A celibát by uznávat nemuseli (viz řeckokatolická církev).

Sochy by si do kostelů dávat nemuseli, když mají neracionální potřebu se jich bát.

Předpokládám, že biskupy by mohl v klidu dál světit patriarcha.

A podobně.

Ono když se to vezme bod po bodu, tak ti tvé námitky pěkně prořídnou. ;-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:33:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zaráží mě, že se nezardíte označit Marii za boha, ale dogma o neposkvrněném početí PRO VÁS představuje překážku.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:50:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
nesplietajte pane :)))))


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 18:25:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Církev Bohorodičku slavně uctívá a vzdává jí čest. Sv. Řehoř Palama, když chtěl shrnout patristickou theologii, řekl, že Bohorodičce náleží druhé místo po Sv. Trojici, že je „bohem hned po Bohu“, poutem mezi stvořeným a nestvořeným. Nebo také „první mezi spasenými“, podle trefného výroku dalšího z theologů naší církve. Sv. Nikodém Svatohorec, jenž šířil světlo poznání v ne příliš dávné době, mínil, že i kůry andělské jsou zalévány světlem, přijímaným od Přesvaté Bohorodičky.

Dále, církev zobrazuje i zbožštěné lidi, lidi, kteří se stali bohy podle Milosti, protože Bůh se stal člověkem.

Zdroj: http://www.pravoslavnacirkev.cz/pravoslavnavira.htm




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravosl (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Středa, 01. prosinec 2010 @ 09:49:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Divné, kdyby ten web byl o římské katolické církvi, tak přijdou "místní" nekatolíci a začnou komentovat, kolik nepravd tam je apod.  Když však se jedná o pravoslavnou církev mlčí se jako hrob. Čím to? Nevolil bych sice stejná slova jako autor toho webu, ale to chce autor tím vyjádřit, pokud to dobře chápu, bych se klidně podepsál.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravosl (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Středa, 01. prosinec 2010 @ 12:20:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V pravoslavnej teológii je veľmi známy pojem "Theosis",teda zbožštenie.Neide o nič iného ako o to,že Božou milosťou sa stávame "Bohu-podobnými".(Syn Boží sa stal človekom aby sa človek mohol stať "bohom" sv.Ireneus Lyonský)Presvätá Bohorodička,ktorá dokonale splnila Božiu vôľu je v tomto smere najjagavejší príklad "theosisu".Nič iné sv.Gregor Palama na mysli nemal.A vôbec to nemá nič spoločné s učením o nepoškvrnenom počatí.Miešate hrušky s jablkami.Ak niečo chcete vedieť viac o učení pravoslávnej cirkvi ohľadom "theosis",odporúčam Vám dielko "Pravoslavná spiritualita" od Hierothea Vlachosa.Práve tam sa aj veľa píše o presvätej Bohorodici a tiež je tam mnoho citátov práve od sv.Gregora Palamu ohľadom Theotokos a theosis.
Ku zbožšteniu sme povolaní všetci,vy i ja.Záleží len na nás,ako túto obrovskú milosť prijmeme a budeme s nou spolupracovať.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pra (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 01. prosinec 2010 @ 12:31:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Photie!

Když jsem se poprvé setkal s tebou zmíněným výrokem Irenea, byl jsem velmi příjemně překvapen, poněvadž učil to, co učí Písmo, Kristus, apoštolové a proroci. Takže amen: Syn Boží se stal člověkem, aby se člověk mohl stát "bohem" - jen dodám, že Bohem v životě a přirozenosti, nikoli v Božství! Zbožštění člověka je vskutku Boží záměr kvůli tomu a proto, aby Bůh mohl být a byl skrze člověka - jednoho souhrnného nového člověka - vyjádřen.

Pán s tebou.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Středa, 01. prosinec 2010 @ 12:38:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Presne si to vystihol!

Christos prostredi nas!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenism (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 01. prosinec 2010 @ 18:08:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedával jsem to sem, že bych se do toho chtěl navážet. Chápu, že pravoslavní výrazy jako "všesvatost" nebo "zbožštění" nemyslí nic špatného a nechtějí tím popírat trojjedinost Boží a hřešit proti prvnímu přikázání.

Napsal jsem to sem kvůli něčemu jinému.

Myslím si totiž, že když bych jako katolík teď šel a to samé, co jsem tu citoval ze stránek pravoslavných, napsal za sebe do článku, tak mě tu někteří obrazně roztrhají zaživa. Nazvou mě bludařem, ohavným modlářem, *****m...

A zajímalo mě, jestli tento výrok napsaný za pravoslavné vyvolá podobně nesouhlasnou bouři, jakou bych očekával, když by to napsal katolík.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekume (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 08:15:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
je pravda,že všetkým nám viac chýba lepšieho poznania o učení "tých druhých",potom by tie debaty mali inú úroveň


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekume (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 05. prosinec 2010 @ 23:03:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
JMK, na to jsem se snažil ukazát svým příspěvkem. Všimni, si jedné zajimavosti (určítě budou i další, a já je teď třeba nevidím), už v minulosti zde někteří citovali Ireneje,byli to převážně katolicí. Sklidili za to, spíše vysměch. Teď se úkaže citát od Ireneje a to se souvislosti z Právoslavím a hle je to něják jinak.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 05. prosinec 2010 @ 22:58:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jj. Willy uznavájí i v ŘKC a jeho vyroky zde i předtím prezentováli i někteří katolicí co vystupují na Granu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenism (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 07:04:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kjubiku,

ujišťuji tě, že kdyby zde výše zmíněný Ireneův výrok uvedl katolík, přihlásil bych se k němu úplně stejně. Žel nestalo se tak. Místo toho tu někteří katolíci zpochybňují spásu těch, kdo jsou skutečně spaseni, ačkoli sami zřejmě a skutečně spaseni nejsou!

A aby bylo ještě jasněji, nemysli si, že jsem si nějak na zdejší katolíky "zasedl". Není tomu tak.

Pán s tebo.

w.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekume (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 18:47:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale byl zde jiný Irenejův výrok a nepřihlasil ses k němu. A navíc nechápu proč si brojil proti pojmu Bohorodička, když teď prohlašuješ, že člověk se může stát bohem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: E (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 18:59:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Musíme si vychutnat tuhle chvilku, kdy je díky pravoslavným tento mariánský titul vzat na milost. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: E (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 20:01:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten jiný Ireneův výrok jsem tu nezaznamenal, Kjubiku.

Proti pojmu Bohorodička jsem "brojil", protože Marie neporodila Boha, nýbrž člověka Ježíše. Bohem byl Pán Ježíš po Otci, nikoli po matce!

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 20:24:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty irenejové výroky jsou mimo jiné toto (myslím ty co zde vyskytovály na GS):

Tak třeba tento:  Lebo ako Eva bola zvedená slovom anjela odísť od Boha, vzbúrila sa proti Jeho Slovu, tak Mária skrze slovo anjela prijala radostné správy, že porodí Boha skrze poslúchnutie jeho Slova. Tá predchádzajúca bola zvedená neuposlúchnuť Boha, tá nasledujúca bola presvedčená uposlúchnuť Boha, aby panna Mária sa mohla stať zástancom panny Evy. Ako ľudské pokolenie bolo odsúdené na smrť skrze [skutok] Panny, tak aj bolo Pannou zachránené."

Nebo třeba: "V súhlase s týmto návrhom, Mária Panna sa pokladá za poslušnú, hovoriac, 'Hla služobnica Pána; nech sa mi stane podľa tvojho slova.' Ale Eva bola neposlušná; pretože ona neposlúchla, keď ešte bola panna. A dokonca ako ona, majúc vskutku manžela, Adama, ale aj tak ešte nebola panna (pretože v raji 'boli obaja nahí, a nehanbili sa,' vzhľadom k tomu oni, stvorení krátko predtým, nemali žiadne porozumenie plodenia detí: lebo bolo potrebné, aby najprv prišli do dospelého veku a potom sa rozmnožovali následne od toho času ), stali sa neposlušnými, bola príčinou smrti, aj svojej aj celej ľudskej rasy; tak taktiež urobila Mária, bola zasnúbená s mužom a pritom všetkom bola pannou, podrobila sa poslušnosti, stala sa príčinou spasenia, aj svojho aj celej ľudskej rasy. A z tohto dôvodu robí právny termín žena zasnúbená mužovi, manželku tomu, ktorý si ju zasnúbil, hoci ona bola doposiaľ panna; takto naznačujúc spätné odkazovanie sa Márie ku Eve, pretože čo je spojené nemohlo by byť inak rozlúčené, ako obrátením priebehu, ktorým tieto putá zjednotenia povstali; aby predchádzajúce putá boli zrušené nasledujúcimi, aby tie nasledujúce mohli nastaviť tie predchádzajúce opäť na slobodu… Prečo tiež Lukáš začína rodokmeň s Pánom, prinášajúc to späť k Adamovi, naznačujúc, že to bol On, ktorý ich znovu zrodil do Evanjelia života a nie oni Jeho. A takto to rovnako bolo ,aby ten uzol Evinej neposlušnosti bol uvoľnený poslušnosťou Máriinou. Lebo čo panna Eva spútala skrze neveru, to skutočne panna Mária oslobodila skrze vieru."

Jsou to citáty převzáte z tohoto článku.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 20:43:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tebou zmíněný článek od Ela jsem pro jeho délku a nepřehlednost nečetl.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: R (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 06. prosinec 2010 @ 21:28:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale jádro pudla není v délce toho článku ani přehlednosti či nepřehlednosti článku. Jádro diskuze bylo ohledně Irenejových výroku, což pak na to zapomináš.  Tys uvedl, že jsi jiné výroky Ireneje nezaregistrovál tak jsem ti dva vybrál, co již tady zazněly a na které jsi nereagovál. Délka 3strány A4 je moc? To abych, řekl právdu měl jsem za to, že toho sneseš více přečíst, zvláště když tři stránky to tak moc není.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:49:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
laici donedávna nemali prístup ku kalichu a aj teraz je to vzácna zriedkavoť,99,99 % svätého prijímania u romokatolíkov sa deje iba pod jedným spôsobom

píšem o nútenom celibáte v RKC,viem,že uniatom ho rkc ponechala ale prax u latiníkov je neprirodzená a je zdrojom škandálov...

My si do chrámov sochy nedávame z kanonických dôvodov,sú zakázané,vy to porušujete.

Ak chce Rím jednotu s pravoslávnymi cirkvami,nesmie im  vnucovať svoju nadvládu prostredníctvom pápeža a tiež sa zjednotiť s nami vo viere(nepoužívať filioque,pápežké dogmy,učenie o odpustkoch..to my odmietame(.Inými slovami,ak chcete byť v jednote spravoslávnymi,musíte sa opäť stať pravoslávnymi.My sa v žiadnom prípade nemienime stať uniatmi.

Ono,keď to zoberieme bod po bode zase sme na začiatku.Ostáva nám však mnoho iných spôsobov ako v dnešnom sekularizovanom svete spolupracovať-chrániť život od jeho počatia až po prirodzenú smrť,ochraňovať manželstvo ako posvätný zväzok muža a ženy,poukazovať na zvrátenosť ekonomického modelu maximálneho konzumizmu a šialenstvo kasínového kapitalizmu,ktorý nás prividol do finančnej krízy,zastať sa prenasledovaných a mučených vo vojnách vedených pod rúškom šírenia západnej civilizácie...Svet je chorý a v nebi sa nás nebudú pýtať,či sme sa podriadili pápežovi,ale či sme smädnému dali piť,hladnému jesť,či sme chránili deti(aj pred pedofilmi...)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 18:16:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
My zákaz soch neporušujeme. My jsme si ten zákaz kanonicky zrušili. ;-)

Nepočítám, jak často přijímám pod obojí, ale je to cca jednou do měsíce. To rozhodně nesouhlasí s tím tvým 99,9%.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Středa, 01. prosinec 2010 @ 12:24:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Akú to má logiku,že raz rimokatolicki kňazi dajú veriacim prijímať obojím a potom zase nie????


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravosl (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Středa, 01. prosinec 2010 @ 21:13:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ušetří nějaké litry vína


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 30. listopad 2010 @ 14:54:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, po zdejším rozhovoru pravoslavného katolíka a římského katolíka to vypadá, že to "fi" z toho "sci-fi" bude spíš ve tvojí hlavě.

  Ono totiž jde o to jaké tradice se člověk drží. Mnozí protestatné se podobně jako jiní křesťané drží tradice apoštolské a ta jak se zdá má v některých věcech blíže k církvím od kterých se Řím oddělil než k samotnému Římu, ze kterého pak mnozí protestanté vyšli.

  No, ještě je tu nezanedbatelná možnost, že Photius je protestant-provokatér který se vydává za pravoslavného. Nebo že pravoslavní jsou vlastně skrytí protestanti, když neuznávají papeže, sochy, neposkvrněné početí, nucený celibát atd. čím se občas protestanti s římany řežou.

  Vlastně se divím, že Photius není zaplaven takovými perlami jakými si zaházel Willyho.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 16:52:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už jsem si všiml toho, že ty takhle docela rád na lidi vytahuješ špínu, viď? Buď máš paměť jako slon, nebo si někam ukládáš obzvláště peprné výroky. Přiznej barvu, jak to je? :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:03:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Lidé obvykle píšou dlouhodobě konzistentně. A já celkem pozorně si čtu co lidi píší, snažím se jim porozumět a reagovat na to, jak věci dávají dohromady. O tobě si jen pomatuju, co tu pořád píšeš o protestantech, o bibli jako "modle" či bibli jako "soukromých ŘKC poznámkách", tradici, nejistě nespasení a jistotě papeže a transsubstanciace, o nedoučencích, pošetilcích, hlupácích, předpojatých zabedněncích a tak.

  Najít jeden konkrétní tvůj příspěvek, který dané téma obsahuje, je už pak velmi snadné (je jich tu mnoho takových různě podaných).



 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 18:12:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na jednu stranu se snažím být pravdivý a psát co na srdci, to na jazyku. Bez přetvářky. Na druhou stranu, když mě tu někdo vytočí, tak pak mnohdy napíšu něco ve hněvu, což bych neměl. To, že někdo nakládá s biblí (měřeno stejným metrem, jaký se tahá na katolíky) jako s modlou, to si opravdu myslím. Biblický fanatismus a fundamentalismus nemám rád, obzvlášť když není založen na křesťanské tradici, ale na svévolném výkladu.

Nejistotu spasení jsme doložili Písmem a spočívá čistě v tom, že ne každý, kdo říká Pane, Pane, vejde do nebeského království. Je třeba vytrvat až do konce.

Papež jistotu má a transsubstanciaci nerozumíte a ani se nesnažíte rozumět.

A předpojatí zabedněnci tu jsou. Jsem svým způsobem jeden z nich. Já se ale snažím svého zabednění zbavit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 30. listopad 2010 @ 19:22:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  OK, máš trochu horkou hlavu. Vážím si toho, že píšeš přímo a nesnažíš se věci zakulatit. Já jsem spíše kliďas, zase mám jiné "přednosti" - když někdo něco nemůže pochopit a je natvrdlý, tak jsem pak poněkud ironický a jízlivý, což taky není dobře. Většina lidí ironii či paradox stejně nepochopí (což je i moje chyba použité formulace) a jízlivost uráží stejně jako nadávka.


  Biblický fundamentalismus mám rád, protože když se podívám na místa kde berou bibli vážně, mají k ní úctu a poslouchají ji a na místa, kde bibli berou jen jako přívažek, svévolně jí vykládají k obrazu svého učení, tak ten rozdíl vypovídá o všem. Byť by ti posluchači byli "fanatici" a "fundamentalisti" a některé věci pochopili blbě. I tak je pro mne skóre 10:1 ve prospěch těch posluchačů a činitelů proti vykladačům a překrucovačům.

  Nejistotu spasení jste doložili písmem pro ty, co spasení nepřijali, v tom lze souhlasit, tam je to jasné a není co řešit. Ne každý kdo říká Pane Pane vejde do nebeského království: Pokud někdo sedí v lavici a jedinými "skutky" jsou kývání pastorovi, svěcení neděle, návštěva poutí a konferencí a odevzdávání desátků tak bych si na jeho věčný život nevsadil ani padesátník. Na slova písma, proroků apoštolů a Ježíše ohledně spasení těch, kteří Krista přijali jste ale většinou nijak nereagovali, jen jste si vytvořili nějaký svůj spor ve stylu "když někdo nevytrvá až dokonce a nemá lásku nebude spasen". Ti, kteří spasení přijali, se vám váš spor snaží vymluvit a popsat, že ten spor je jen virtuální a že spásu neodmítají, vy je ignorujete a opakujete stále dokola něco o "odmítnutí spásy".

  Podobně je to s papežem: Každému rozumnému nezabedněnému člověku, který čte ten úryvek o skále musí být jasné, že to místo je o mesiáši a jeho zjevení. Tuplem to musí být jasné tomu, kdo někdy četl žalmy nebo proroky. Protestantům je to jasné, pravoslavným je to jasné, jiným křesťanům je to jasné, ale vy si stále jedete svojí...

  Atd.

  Některým tématům nerozumím, tak o nich nepíšu. Některým rozumím málo, tak se opatrně ptám. Některé jsem si prožil velmi a do hloubky, tak o nich píšu často (až ti to moje procitnutí asi leze na nervy). Ale taky píšu co na srdci, to na jazyku.






]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Úterý, 30. listopad 2010 @ 17:56:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nie som protestant.Som pravoslávny kresťan.Naše výhrady voči chybným učeniam rímskeho katolicizmu sú staršieho dáta ako protestantské.V mnohom(aj keď nie vo všetkom) s protestantami súhlasíme,zvlášť s konzervatívnymi.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 30. listopad 2010 @ 18:06:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chceš říci, že se s protestanty shodneme na úctě ke svatým a Panně Marii? Nebo že jediným zdrojem víry je Písmo a tradice nemá žádný význam? Jo, počkej, co třeba na tom, že biskupové a patriarchové jsou jen lidskou nadbytečnou strukturou, protože jejich funkci mohou převzít laici na základě všeobecného kněžství? Jejda, nevím, kde dřív začít...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Středa, 01. prosinec 2010 @ 12:37:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už inde som písal,že mám na mysli konzervatívnych protestantov-teda konzervatívne lutheránske cirkvi,či anglikánske.O ostatných som napísal,že tam sme si už veľmi vzdialení.
Odporúčam zaujímavé dielko od Paula Hinlickyho "Budúcnosť cirkvi".Je to síce o dialógu luteránocv s rimokatolíkmi ale tých styčných bodov je oveľa viac ako si myslíš.Takí konzervatívni luteráni a konzervatívni anglikáni,ktorí odmietajú svätenie žien,či homosexulne partnerstvá a zachovávajú episkopálnu štruktúru hierarchie(v severských krajinách a v Anglicku nedošlo k prerušeniu vašej-latinskej apoštolskej postupnosti u biskupov na rozdiel od nemecka,či u kalvínov a baptistov,to snáď vieš) a mnohí z nich chápu aj rozdiel medzi úctou k svätým a klaňaním sa Bohu aj ke´d nepraktizujú túto úctu,či teologický význam ikony(vy latinci ste ikony nahradili *****lnatými a bucľatými soškami anjeličkov a pod.),tak tieto cirkvi sú na úplne inom leveli ako rôzne novoprotestantské letnično.charozmatické spoločenstvá.S týmito konzervatívnymi cirkvami má význam viesť ekumenický dialóg.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 01. prosinec 2010 @ 15:30:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pak je paradoxní, že ti konzervativní anglikáni vyhledali plné společenství s katolickou církví a ne s pravoslavím, no ne?

No a co se soch týče, rozlišovat mezi "2D" a "3D" zobrazením je čisté farizejství. Nemyslíš?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 10:38:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslíš,že tých niekoľko jednotlivcov tvorí všetkých konzervatívnych anglikánov???Ak by prestúpilo niekoľko desiatok tisícov,či státisícov konzervatívnych anglikánov ku rimokatolíkom,tak by to už niečo znamenolo,takto sú to len kusovky.Mimochodom,oni prestupujú aj ku nám(v Anglicku takto už funguje orthodoxná cirkev a mnoho jej členov boli pred tým anglikánmi) a tiež mnoho bratov rimokatolíkov našlo v orthodoxii svoj konečný prístav,zvlášť vo Francúzsku.Nedávno jedna rimokatolícka diecéza(cca 2 mil. veriacich) v strednej Amerike pristúpila k zjednotenia s pravoslávím.Takéto veci sa proste dejú,nakoniec o tom koľko katolíkov odišlo ku protestantom v Brazílii si zrejme počul.

VII.ekumenický snem,ktorý riešil aj úctu k ikonám,zakázal vnášať sochy do chrámov.

Otázka-poznáš rozdiel medzi sochou a bežným náboženským obrazom a kanonicky napísanou ikonou?

Ikona musí byť napísaná podľa prísnych pravidiel,každá farba má v nej svoj význam(napr.zlatá značí nebeské,Božské,hnedá,zemské...etc...)musí vyjadrovať dogmatické pravdy viery...je ťažké to popísať pár slovami,v príhodnom čase sem dám stránku o ikonách,myslím,že bude prínosom k tomu o čo vlastne ikona je a čo prestavuje.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 11:26:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono je jich víc než jen "kusovky". Stačí trochu sledovat zprávy.

" 3 March 2010, in Orlando, Florida, the eight members of the House of Bishops of the Anglican Church in America voted unanimously to become part of the Catholic Church along with 3,000 fellow communicants in 120 parishes in four dioceses across the country."

"On 12 March 2010, the Anglican Catholic Church of Canada formally requested the erection of an ordinariate in Canada."

"The Anglican Catholic Church in Australia (a province of the Tradicional Anglican Communion) and Forward in Faith Australia, mostly members of the Anglican Church of Australia, jointly applied for an ordinariate in Australia."

"In October 2010, the congregation of St Peter's in Folkestone became the first Church of England congregation to formally begin the process of joining the Roman Catholic Church."

"On 8 November 2010, three serving and two retired bishops of the Church of England announced their intention to join the Roman Catholic Church."

5 biskupů už není málo. Za nimi následuje cca 50 pastorů a těžko odhadnutelný počet věřících laiků.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 11:49:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zlý jazyk by řekl, že rozdíl mezi běžným obrazem a kanonicky napsanou ikonou je v tom, že to druhé je na hraně modloslužby. No a neodvažuji se odhadovat, co by "psaní ikon" řekl zlý protestantský jazyk.

Já osobně proti psaní ikon nic nemám. Není to jen průmyslové malování, ale celý rituál. Nikomu tuto formu spirituality neberu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Photius v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 13:46:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No,musím sa zastať niektorých protestantov a to z vlastnej skúsenosti.keď som im objasnil "teológiu ikony",ich názor bol veľmi kladný.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 02. prosinec 2010 @ 14:39:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Měl jsem na mysli jen "zlé jazyky", nechci všechny protestanty házet do jednoho pytle.

Takové ty zlé jazyky, co jsou schopni se do úmoru hádat nad tím, že Marie není Bohorodičkou. A k tomu ještě přihodí, že místo Panny Marie se zjevuje Satan a že vzývat Marii je to samé jako vzývat ďábla.

Místo článku o psaní ikon raději napiš něco o Bohorodičce, to tu lidé potřebují jako sůl.


]


Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 09:53:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Měli bychom počítat jako obvykle i s tou možností že názory a texty pravoslavných křesťanů může použít jako zbraň na vyvolání sporu kdokoliv, ve zlém úmyslu nebo třeba proti že mu to připadá vtipné. Může je překroutit nebo vytrhnout z kontextu.


]


Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 09:46:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka je jestli  ten mnišský učedník opravdu ztratil milost Ducha Svatého a kdo a jak to dosvědčil. Jestli je v Pekle. Nebo jestli jde o smyšlený příběh či podobenství kterým chtěl někdo s nadsázkou varovat své bližní. Tím že chováte v hluboké úctě památku profesora Molnára také připouštíte že by mohl mít pravdu. Stejně jako každý kdo miluje bližního svého jako sebe sama a to i svého nepřítele. Každý kdo vidí Ježíše Krista ve svém bližním. Nahého, hladového nebo opuštěného. Modlitba představuje kontakt se samotným Bohem. Nevěřím že by šlo tohleto spojení nějak narušit nebo pošpinit. Ani kdyby se okolo s odpuštěním ženili všichni čerti. Společná modlitba má zázračnou moc. Příkladem může být svatý Dominik který čelil jedné z největších hrůz v dějinách spásy kterou nebudu podrobně popisovat aby se někdo neinspiroval a snažil se ty lidi zachránit. Bez úspěchu. Dokud mu Svatá Bohorodice nedala Růženec. Ti kteří se ho s ním pomodlili se obrátili do jednoho, i když to neměli v úmyslu když na to přistoupili. Já chovám pravoslaví v hluboké úctě a nemám s ním problém. Teoretický ani praktický. Neměli ho ani popové a mnišky v Řecku se kterými jsem se setkal a kterým jsem řekl kdo jsem a oni mne přijali laskavě a dávali najevo radost. Ukázali mi hrob svatého Tita abych se u něho mohl pomodlit. K určitým změnám došlo zřejmě i v pravoslaví, i když toho moc o nich nevím  a někteří lidé je považovali za velice zásadní a odmítali je i za cenu vlastního života. Úkolem křesťana je být solí země a plamenem který má zapalovat, svatí apoštolové a misionáři všech dob se nebáli toho že nasáknou tím kam je Bůh poslal a že se zkazí nebo nakazí.
Co se týče konkrétní podoby ekumenismu tak ať se zcela a beze zbytku naplní vůle Boží, stejně jako všude a vždycky. Jak říkával starec Serafim Vyrickij - ne tak jak já ale tak jak chce Bůh.





Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 11:25:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že pisatel článku přemýšlí ve své lidské rovině, ve svých lidských možnostech, v lidských problémech a možná také v žabomyších sporech či utkvělých lidských představách o správnosti toho či onoho před Hospodinem a zapomněl na Hospodina samotného.

Je třeba se setkat s Živým Bohem, uznat Jeho MOC a přiznat mu tuto MOC. Udělám-li to, není možná nejednota, protože odpadne všechno lidské a zůstávám v němém úžasu stát před Hospodinem a přestane všechno ostatní existovat. Jsem tu jenom Já a Bůh.

Já v náručí Boha....................až pak jsou obřady.........jsou nesmírně krásné a důležité. Byla jsem  v pravoslavném chrámě, ale v pravoslavném chrámě není na prvním místě obřad, ale Hospodin ..............Vznešený, Mocný, Chvályhodný Bůh a Já, Jeho dítě, jsem v Jeho náručí...........v jednotě s celým světem......On stvořil svět...........jestli jsem v náručí Boha.......toužím po jednotě v modlitbě, chválách a klanění se Bohu.



Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Fera v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 11:53:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaelo, pokud jsi jak tvrdíš,v jednotě se světem, pak nejsi v Jeho náruči, ale toho druhého.


]


Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 13:24:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebuďte jako ten druhý který se nás pokouší chytat za slovo aby na nás mohl žalovat Bohu a který se často neprávem prohlašuje za pána a vlastníka světa. Tenhleten pojem má víc rovin a rozměrů, podobně jako třeba pojem člověk nebo tělo. Je  tvorem k obrazu Božímu a může být i kamenem úrazu (kontrast toho co pochází od Boha nebo od lidí) a tělo darem Božím i zdrojem pokušení.



]


Re: Re: Re: Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 14:53:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemusíš se do něj hned navážet, třeba to nemyslel zle. Třeba jen nechtěl, aby Jaela omylem psala věci, co si navzájem odporují. Duchovní jednota je jedna věc a popis srozumitelnými slovy druhá věc.


]


přihlaš se (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 14:04:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdyby, dejme tomu v devátém století, usnul pravoslavný věřící ve svém chrámu kdesi na východě a ze svého neobvyklého spánku by se probudil až dnes, nezpozoroval by žádný podstatný rozdíl církevního ducha.

Zato, kdyby usnul v prvním století a probudil by se v devátém, tak by nejspíš vyletěl z kůže.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: flame v Čtvrtek, 25. listopad 2010 @ 15:04:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mám takový návrh, abychom ignorovali všechny články, jejiž autoři, nebo ti, co jen něco zkopírovali, se nechtějí podepsat aspoň přezdívkou.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. listopad 2010 @ 09:26:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože jsem nedostal od pravoslavné strany odpovědi na své komentáře, pokusím se je připomnět.

..."kdy v římské chybí epiklese (vzývání Ducha svatého)"...

Tomu nerozumím, Ducha svatého vzýváme. My věříme v Boha ve třech osobách (a vy snad taky).

Během bohoslužby několikrát. Např. v eucharistické modlitbě,  ve vyznání víry: Věřím v Ducha svatého, Pána a dárce života, který z Otce i Syna vychází, s Otcem i Synem je zároveń uctíván a oslavován...... (a jsme zase u filioque).
Mě osobně by zajímalo, jak toto pravoslavný vlastně vnímá.
Pravoslavní, podle mých chabých znalostí používají Nikajské vyznání víry, se kterým nemáme my vůbec žádný problém. Duch svatý vychází z Otce, skrze Syna.  V tomto sporu se vlastně hádáme o tajemství Trojice, které plně obsáhnout je nad možnosti lidského rozumu!
My se zde opíráme o tvrzení Pána Ježíše, že všechno, co dělá Otec, dělá i Syn.

(J 5,19)
Ježíš jim tedy odpověděl: "Amen, amen, říkám vám: Syn nemůže sám od sebe dělat nic, jedině to, co vidí dělat Otce. Neboť cokoli dělá on, to podobně dělá i Syn.


My tedy věříme v následující "model". Je Dárce, Obdarovaný a Dar.
Otec se dává Synovi v Duchu svatém. Syn dělá podobně to, co Otec, dává se Otci v Duchu svatém. Následně pak Otec vylévá dar Ducha svatého na ostatní lidi.

Mě by konkrétně zajímalo, jak se pravoslavní vypořádávají s rozporem, kdy na jedné straně tvrdí, že Duch svatý vychází pouze z Otce a tvrzením evangelia (J 5,19), že cokoli dělá Otec, dělá i Syn.

Nechci, abychom se tady šermovali dokazováním "své" pravdy, ale pokud jsi schopen v lásce k tomu zaujmout své stanovisko, byl bych rád znal postoj pravoslavného. Protože se domnívám, že to ve skutečnosti problémem mezi námi ani není. Že je to možná jen nedorozumění.


Ono je toho moc, na co bych rád znal odpověď.

Když pravoslavný kněz prohlásí o proměněném chlebu a vínu, že je to tělo a krev Kristova, já věřím, že v té chvíli je neomylný. Stejně tak když po vyznání hříchů říká: "Odpouštějí se ti hříchy".

Neomylnost v tomto okamžiku nevychází z člověka, ale z Ducha svatého. Stejně tak my chápeme neomylnost papežskou. Papež je člověk omylný, jako každý jiný.


Nevěděl jsem ani, že nevěříte na očistec. Jak si potom vysvětlujete spasení člověka, který třeba náhle zemře, nemá hřích ke smrti, ale má spoustu hříchů všedních. Do nebe nic nečistého vejít nemůže! Pán Ježíš se přece zmiňuje o možnosti odpuštění hříchů i ve věku budoucím (Mt 12,32). Jinak by o tom přece nemluvil.



Re: Ekumenismus a pravoslaví (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 26. listopad 2010 @ 09:27:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

..." Podle jeho názoru duše Panny Marie byla přímo stvořena Pánem Bohem a nepochází od rodičů přirozenou cestou"...

Takto položené tvrzení přímo podsouvá, jakoby katolíci věřili, že lidská duše pochází z rodičů. Ale my vyznáváme, že každý člověk pochází od Boha a k Bohu se navrací.

Tedy duše Panny Marie má svůj původ úplně stejný, jako duše kteréhokoli dalšího z nás.

Abychom pochopili, v čem tedy spočívá rozdíl - tak ten spočívá v Božím zaslíbení, v Boží moci.
Musíme se vrátit úplně na počátek k protoevangeliu Gn 3,15.

Rozpoutám také nepřátelství mezi tebou a ženou i mezi tvým a jejím potomkem. On zasáhne tvou hlavu a ty zasáhneš jeho patu."


Bohem ustanovené nepřátelství se satanem přece znamená nutně bezhříšnost. Nelze to vyložit jinak. Bůh nedělá nic polovičatě.
Víme, že Pán Ježíš byl bez hříchu. I jako člověk (potomek ženy srv. J 2,4; J 19,26; kde Pán Ježíš oslovuje velmi nezvykle vlastní matku ženou.) byl Pán Ježíš v naprostém nepřátelství se satanem.
Zrovna to samé nepřátelství rozpoutal Bůh v srdci Ježíšovy matky Marie, jak přislíbil už na počátku věků.


Pravoslavní by neměli argumentovat tím, že čistý člověk svojí bezhříšností ztrácí cokoli ze svého lidství. Opak je pravdou. To hříšný člověk ztrácí lidskou důstojnost, stává se svým jednáním "zvířátkem".


Spoluvykupitelka je také jen nedorozuměním
.
Kristova oběť je dokonalá a stačí na usmíření za hříchy celého světa. To je i katolické vyznání.

Přesto apoštol Pavel píše:
(Kol 1,24)
Nyní se tedy raduji ve svých utrpeních pro vás a svým tělem doplňuji to, co zbývá z Kristových soužení pro jeho tělo, jímž je církev.

Křesťan se v utrpení stává podobným Kristu, aby mu jednou mohl být podobný i ve vzkříšení. Mít účast na Kristových souženích je tedy výsada křesťana, vyznamenání!
My víme, že Maria měla po celý svůj život i pod křížem tuto účast na Kristových souženích více, než kterýkoli jiný člověk.

(L 2,34-35)
Simeon jim požehnal a řekl Marii, jeho matce: "Hle, tento je určen k pádu a pozdvižení mnohých v Izraeli a za znamení, kterému bude odpíráno (a i tvou vlastní duší pronikne meč), aby bylo zjeveno myšlení mnoha srdcí."


My věříme, že Kristus je králem nebe i země (Zj 19,15-16; Mt 28,18) a že svatí v nebi mají účast na jeho vládě (Zj 20,4; Zj 2,26-27;). Proto Matku Boží tak ctíme, že dostala od Syna moc nad smýšlením lidských srdcí, dostala moc nám pomáhat. Protože Kristova vláda je vládou lásky a vypadá takto:
(Mt 20,25-25)
Ježíš je ale zavolal k sobě a řekl: "Víte, že vládcové národů nad nimi panují a velikáni nad nimi užívají moc.
Tak to ale mezi vámi nebude. Kdokoli by mezi vámi chtěl být veliký, ať je vaším služebníkem.

Matka Boží je služebnicí lásky.

Katolíci i pravoslavní nazýváme denně Boha svým Otcem. Jsme tedy bratři a přitom se tak málo známe a neznalost přináší předsudky.



Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy