Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 200, komentářů celkem: 429741, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 563 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116632431
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Vánoční kapr
Vloženo Pondělí, 24. prosinec 2012 @ 16:21:06 CET Vložil: Stepan

Povídky poslal Nepřihlášený

Vánoční kapr

(vánoční horor)

Dnes jsem se probudil brzy, ještě byla tma, kterou celou noc rušila jen záhadná blikající barevná světýlka nad hladinou. Rychle jsem pohlédl na moji Šupinku, která se tiše vznášela vedle mě a ještě podřimovala. 

Snad se jí zdálo o našem krásném domově, kde jsme spolu vyrostli a kde jsme se poznali. Naše namlouvání bylo překrásné, byl jsem celý bez sebe, když jsem ji potkal, a byla to, jak se mezi námi kapry říká, láska na první pohled. 

Byli jsme všude spolu a plánovali jsme si krásnou budoucnost. Náš rybník byl veliký a kolem břehu bylo mnoho nádherných zákoutí, ze kterých by se určitě dalo vybrat místečko pro šťastný domov. Už jsme se domlouvali, že jakmile přečkáme tuto zimu, hned na jaře založíme rodinu.

To jsme ještě netušili, jak krutě do našich plánů zasáhnou události, které spustil nevídaný přírodní úkaz. Jednoho podzimního dne náhle z ničeho nic začala klesat hladina našeho rybníka. Bylo to tak rychlé, že jsme po několika hodinách zůstali překvapeni v nejhlubším místě rybníka, ze kterého nyní byla směšně malá louže. Bylo nás tam stovky, možná že i tisíce. Sousedé z blízkých vrbinek i docela neznámí obyvatelé z protějšího břehu. Zmocnila se nás panika, protože jsme nevěděli, co s námi bude. 

Úzkostlivě jsme se s mojí Šupinkou drželi pohromadě a tolik jsme se báli, aby nás něco nerozdělilo. Velký asi čtyřkilový kapr, který si rád nechal říkat Učitel, shromáždil kolem sebe davy kaprů a začal kázat o tom, že se přiblížila poslední kapří hodina a že se nás brzy zmocní strašní tvorové, kterým říkáme NERYBY. 

NERYBY jsou obludně velcí tvorové, kteří žijí na březích našeho rybníka, mají strašlivé obrovské ploutve a používají mocná nerybí kouzla. 

Sám učitel se dvakrát dostal do zajetí NERYBY. Její kouzlo byla neodolatelná voňavá a lahodná kulička, kterou když ryba spolkne, nikdy nemůže udržet v žaludku, ale velikou rychlostí vyletí zpět do pusy a tam způsobí strašnou bolest, která rybu táhne na břeh. Ať se snažíte jak můžete, kouzlo je tak mocné, že zcela vyčerpáni skončíte v ploutvích NERYBY. 

Tenkrát Učitel slyšel, jak NERYBA povídá: "Budou z nich pěkní vánoční kapři". A tak jsme se začali bát, protože jsme nevěděli, co to znamená být vánočním kaprem, ale tušili jsme, že to bude cosi neblahého.

"Už je to tady!", volal Učitel, "budeme vánočními kapry. Modlete se k Velké Rybě, ať nás zachrání!". A davy našich sousedů se začaly společně modlit s poslední nadějí na vysvobození z budoucích útrap. Byla to modlitba beze slov, jen bylo vidět tisíce kapřích úst jak se naprázdno otevírají a zavírají v nekonečném volání...

Ale konec našeho štěstí byl neodvratný a kouzla NERYB strašlivá. Na břehu našeho rybníka jsme spatřili velké množství NERYB, které mocnými kouzly nabíraly naše dobré sousedy po pěti i deseti z našeho hejna. Se Šupinkou jsme se na sebe zoufale dívali a čekali, až na nás přijde řada. Náhle nás oba i s pár dalšími mocné kouzlo uchopilo a vyzdvihlo do neuvěřitelné výše, krátce jsme letěli vzduchem a pak jsme dopadli na jakési dlouhé kouzlo, které nás vezlo výš a výš a pak jsme zas padali zas dolů, hluboko, do jakési malé a těsné místnosti plné vody a dalších kaprů.

Bylo nás tam už tak moc, že jsme skorem už ani dýchat nemohli. Pak se nad námi prudce zavřelo nebe, něco zacvaklo a slyšeli jsme jak jedna NERYBA povídá: "Hotovo! Transport připraven k odjezdu."

Tak jsme se dozvěděli, že jsme se dostali do nějakého transportu, ale kam jedeme, to jsme nikdo netušili. Někteří staří kapři vzpomínali, že v mládí jeli také v jednom transportu, a tehdá byli přivezeni do našeho krásného rybníka. A jiní z toho hned vyvozovali, že to jistě bude pro nás šťastný transport a že se určitě dostaneme do rybníka ještě krásnějšího, v pravdě rajského. Někteří se začali radovat a těšit, jak to bude krásné. Byli ale i tací, kteří malovali rybího čerta na zeď. My se Šupinkou jsme se snažili držet při sobě, abychom se jeden druhému neztratili.

Cesta byla dlouhá a vysilující. Dusili jsme se nedostatkem vzduchu, jen občas se k nám dostala vzduchová bublinka, kterými byla naše temná místnost spoře zásobena.

Rajský rybník nás nečekal. Dostali jsme se do dalších místností, kde jsme byli ve velkých množstvích drženi dlouhou dobu. Byla to zlá doba, vzpomínali jsme na náš krásný rybník, na jeho nádherné bahnité dno, na spousta zákoutí a skrýší, kde jsme si mohli užívat soukromí. V našem vězení, tak jsme tomu začali říkat, o žádném soukromí nemohla být ani řeč. Bylo nás tam tolik, že jsme neustále jeden na druhého naráželi, bolestně se otloukali a bylo to k nevydržení. Snažil jsme se chránit moji milovanou Šupinku jak to šlo a byl jí neustále po boku. Nedostávali jsme nic jíst a byli jsme vyhladovělí a tak slabí...

Pak se mezi námi začala šířit poplašná zpráva o dalších transportech. Už jsme si nic pěkného nenamlouvali. Věděli jsme, že to může být ještě horší. A taky že ano. Nakonec posledním transportem jsme se ocitli v této maličké nádrži, kde jsme dnešní noc přenocovali. Začíná nový den a my netušíme, co dobrého či zlého nám přinese. Drží nás se Šupinkou jediná myšlenka: zůstat spolu až do konce, ať bude jakýkoliv.

Na hladině vidíme, že pomalu svítá a že okolí začíná ožívat. Kolem naší kádě se objevují různé NERYBY. Některé velké, jiné staré a některé docela malé, asi jsou to NEPULCI. Prohlížejí si nás, pak některá NERYBA na někoho z nás ukáže a mocné kouzlo toho nešťastníka vytáhne ven. Co ho asi venku čeká? Bojíme se a ještě více se tiskneme k sobě. Šupinko, nikdy tě neopustím, šeptám ji hodně z blízka, aby to nikdo neslyšel. Mám tě moc ráda, šeptá Šupinka a její oči jsou moc smutné, tak smutné, že mi to srdce utrhne.

Náhle se nad nás nakloní jedna stará NERYBA a ukáže na Šupinku. Ta je vzápětí mocným kouzlem vyzdvižena nahoru. Žalem mi snad pukne srdce.. A vzápětí na mě ukáže jeden malý NEPULEC a i já jsem zdvihán do výše. Moje poslední kapří hodinka nastala...

Z té výše vidím velký dřevěný pult plný kapří krve a na něm... ó Velká Rybo! ..na něm bojuje z posledních sil o život moje Šupinka. Obrovská NERYBA ji drží červenými ploutvemi a ptá se té staré NERYBY: 

"Zabít?" 

"Zabít!", říká ta stará a ještě stačím koutkem oka zahlédnout, jak moji ubohou Šupinku několikrát surově udeří do hlavy nějakým dřevěným kouzlem. Kapičky rudé krve se rozstříknou po okolí a potřísní šaty okolostojících NERYB. Štítivě si je otírají bílými papírovými kapesníčky. Šupinka přestává bojovat a já padám do jakéhosi tvrdého kouzla, které mi ošklivě odřelo hřbetní ploutev. Křičel bych bolestí, ale na vzduchu stejně není nic slyšet. Jen jak se NERYBA ptá: 

"Zabít?" 

Ano, ať mě zabijí, přeji si, bez Šupinky pro mě život už nemá žádnou cenu.. Ale ten malý NEPULEC zakroutí hlavou, že ne, že mě chce živého. 

NERYBA mě hodí do nějakého modrého kouzla, kde se nedá vůbec dýchat. Visím hlavou dolů a přes ústa se mi lepí odporně modré kouzlo. Myslím, že se asi udusím.

Proberu se kdesi v jiné místnosti, konečně ve vodě. Místnost není velká, ale voda je příšerně teplá a páchne nějakou chemikálií. Je to hrozné. Občas se nad hladinu nakloní ten NEPULEC a šťouchá do mě, že nevím kam se strachy schovat. 

S NEPULCEM občas přijde i NERYBA a dohadují se o mě. NERYBA mě chce zabít, ale NEPULEC pláče, že mě nedá. Radši, kdyby mě zabili, abych měl tohoto trápení konec, myslím si a přeji si, ať už to všechno skončí. NEPULEC nechce a povídá něco o Milosrdenství. To asi bude něco ještě strašnějšího, než zabití, které jsem viděl ráno. Stará NERYBA brblá, ale nakonec souhlasí. Že prý když jsou ty vánoce...

Strachy umírám, když mě opět zvedají do výše a dávají do toho odporného modrého kouzla. Opět se dlouho dusím až ztrácím vědomí.

Probouzím se na břehu řeky, když ně NEPULEC drží oběma ploutvemi a povídá: "Vánoční kapříku, daruji ti život. Žij!" a hází mě do řeky. 

Voda je chladná ale proud je dravý a přemáhá mě. Ještě několikrát zahlédnu NERYBU a NEPULCE, kteří stojí na břehu dívají se za mnou. Proud se mnou cloumá a unáší mě dál a dál. Nemám sílu mu vzdorovat, narážím na ostré kameny a větve v korytě řeky. Způsobují mi strašlivé rány...krvácím a slábnu... Nemám už ani sílu udržet se a plavat vzpřímeně. Ležím na boku, dravá voda si se mnou pohrává jak se jí zachce a vše kolem mě se vzdaluje někam daleko.. 

Tak, tohle je to jejich Milosrdenství..., blesklo mi hlavou a pak se všechno začíná pomalu propadat do hluboké tmy vánoční noci...


Podobná témata

Povídky

"Vánoční kapr" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Středa, 26. prosinec 2012 @ 18:17:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a tak to dopadá, když i římané dostanou "kapra" do svých rukou a vysíleného absencí duchovní stravy pošlou vstříc svobodě, aby se vlastními silami dostal ze spárů na základě tohoto nevyhnutelné smrti. 

To je to jejich milosrdenství, propadající se do vánoční tmy okamžiku svobody v doufání záchrany života vlastními silami tam, kde nejsou.

I ten kapr je Boží vůlí určen tam, kde měl skončit aby posloužil účelu svého stvoření, a ne, aby jeho smrt byla zbytečná díky lidské snaze vyjmout jej z Božího řádu bez Boha neexistující falešnou lidskou dobrotou končící jeho zbytečnou smrtí. 



Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Čtvrtek, 27. prosinec 2012 @ 07:49:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Tenhle dojemný vánoční příběh patří snad na nějaký vegetariánský, snad hinduistický web, nikoliv na křesťanský. Je to ideologie zelených, velmi blízká, vlastně součást hnutí New Age. 

Nevím, zda je i toto možno přisuzovat katolíkům, ale vzhledem k tomu že jejich šéfové se snaží o multi-kulti sblížení s pohany včetně hinduistů a i ve věrouce se v něčem hnutí New Age přibližují, je možné, že od toho už nejsou daleko. Co když ten kapr byl náš pradědeček? 

Pán Ježíš přece jedl rybu i velikonočního beránka, nebyl to žádný vegetarián. Rajský stav, bez smrti, bude až v nebi. Teď máme dovoleno živit se i živočichy. 




]


Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 27. prosinec 2012 @ 10:37:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Jan, aspoň na Vianoce si si mohol odpustiť tie plané /a totálne neprasvdivé/ a zhadzovačné narážky na svojcih "ideových odporcov". Nezdá sa ti?...


]


Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pátek, 28. prosinec 2012 @ 14:01:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Elo, 

Pokud jíž k vánocům kapra, tak se tě to netýká. 
Ale to, že vaši představení koketují s hnutím New Age a v některých otázkách (těch důležítých, nikoliv podružných jako je jezení masa) mají hodně společného, to je pravda, to nemůžeš popřít a žádná vánoční idyla na tom nemůže nic změnit. Omlouvám se, jestli jsem ti zkazil Vánoce. Byl bych rád, kdyby tomu tak nebylo, ale pravdu u mne nelze tak snadno umlčet. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pátek, 28. prosinec 2012 @ 14:14:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A propos:
Já nejsem autorem ani vkladatelem toho článku a řízky z kapra mi moc chutnají a alespoň o Vánocích si je nenechám ujít. Můj komentář k tomu byl až po Vánocích, takže jsem vlastně nikomu Vánoce otrávit nemohl.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 01. leden 2013 @ 09:25:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neviem, Jan, z ktorého bulváru si sa dočítal o koketovaní KC s hnutím New Age. Ja som však domáci v KC, a hovorím, ti potvrdzujem, že sa v tomto mýliš, a viem o čom hovorím...  Ak sa ti niečo len zdá, to je už iný problém.
A ak už obviňuješ, patrilo by sa aj povedať, o čo ide, pretože nie je nič ľahšie, než povedať všeobecne, že "Jan21 je taký a taký"... Ale vopred ťa opäť /ako v minulosti( upozorňujem: Radšej múdro pomlč, alebo sa najprv opýtaj, než si tu začať neodôvodnené obviňovania a "kecy"... Je nový rok, a patrí sa, aby aj tu na GS zavládol aj aspoň trochu nový duch. Pochopil si?...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Úterý, 01. leden 2013 @ 11:04:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Elo,

Neobjevil bych to v žádném bulváru, ten se o takové věci nezajímá, ale objevil to váš souvěrec v r. 1991 v knížce vašeho "svatého otce", tehdy ještě "šéfinkvizitora" Josefa Ratzingera Úvod do křesťanství , která tehdy vyšla v českém překladu. Ihned jsem si tu knížku vypůjčil, a jelikož to bylo jen bohapusté filozofování, zaměřil jsem se jen na odvolávky na stránky v této knížce a s hrůzou jsem zjistil, že jeho NOVÉ VÝKLADY KŘESŤANSKÉHO KRÉDA- TEOLOGIE PRO 21.STOLETÍ vychází právě z Ratzingerovy knihy a proto jsem tehdy psal i arcibiskupu Vlkovi, ať mi to nějak vysvětlí. Vysvětlil mi to "německý" vlk (děkan Wolf z UK), že vše je OK, že snad v KC je to nejlepší, co existuje, a brány pekelné vás nepřemohou a basta. Už jsem to zde několikrát zveřejňoval. A jeho praktické kroky v pokračování apostáze jeho předchůdce - bratříčkování se se všemi pohany v duchu New Age taky o něčem svědčí. Jestli se dal Ratzinger od té doby na pokání za své hereze, o tom nevím, ale že mu mnozí němečtí emeritní biskupové nechtěli podat ruku, bylo také divné. 

Ratzinger tehdy vycházel z vašeho jezuity, evolucionisty Tailharda de Chardin, který jak chápu se zamlouvá i tobě, ale to nabourává celou křesťanskou biblickou zvěst. Darwiniovi věřil i Wojtyla. Darvinismus je páteří New Age, víra, že lidstvo se samo spasí evolucí ducha, tak na co nějaký Ježíš. 

Takže žádný bulvár, ale samotný váš svatý otec. Ale jelikož je neomylný, nic s tím Elo nenaděláš. A jestli se ti to nelíbí, můžeš jedině vystoupit z KC. Ale myslím, že se ti to spíš líbí a já s tím nic nenadělám, než to, že budu vždy hájit biblickou pravdu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 01. leden 2013 @ 15:53:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No to si ale len pustil dymovú clonu, spomenul nejaké mená, a to je podľa teba nejaký dôkaz o New Age v KC?... Mne sa skôr zdá, že kard. Ratzinger a jeho štýl písania v tých rokoch /filozofický/ presahuje tvoje schopnosti porozumieť mu, preto ti tvoje vývody ad absurdum...
 Navyše, pána Ratzingera si vážia oveľa väčšie kapacity ako si ty, a on už čosi znamená aj v tom teologickom, aj vo filozofickom svete. Preto by som v mojej dôvere dal prednosť radšej jemu ako tebe - bez urážky.

A neviem o akom bratríčkovaní so všetkými pohanmi to hovoríš. Veď každý rozumný vie, že namiesto vojen je lepšie viesť dialóg, predovšetkým s veľkými  náboženstvami. A dnes to robí nielen KC, ale prakticky všetky veľké cirkvi /ktoré majú na to "perssonál".../. No to nie je o nijakých kompromisoch vo veciach viery, ani o synkretizme. A Ratzinger je v tomto naozaj radikálny, o tom nájdeš kopu dôkazov na www.radiovaticana.cz v jeho vyhláseniach a vyjadreniach. A hoci nie je neomylný hocikedy, a nie je nemussí byť neomylný ani pri písaaní svojich kníh, ale aj tak je dôveryhodným človekom filozofom, teológom, ba aj pápežom a jedným z naváženejších predstaviteľov kresťanstva vo svete. Už si si prečítal aspoň niektorú knihu o Ježišovi Nazaretskom?... Prečítaj, a presvedčíš sa o jeho ortodoxnosti a nenájdeš tam ani náznak New Age si nejakých iných vážnych závad...

A s tou evolučnou teóriou , Chardinovi a Darwinovi, ak je to pre teba veľkáý problém sa, milý Jan, len zhadzuješ. Myslím, že som ti to už raz vysvetlil jasne. Ale nemám tú moc odstrániť niekomu klapky na očiach, keď ich dotyčný tam chce silou mocou mať.

Preto ti želám v novom roku 2013 viac vnútornej slobody a oslobodenie od všetkých podobných "blokád" ducha. Elo.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 02. leden 2013 @ 09:26:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Elo,

Samozřejmě se nechci a nemohu srovnávat s takovými filozofickými velikány jako jsi ty, Oko tady a Wojtyla, Ratzinger, Chardin a nevím kdo ještě u vás. To bych si nikdy nedovolil. 

 Ale víš co říká písmo? Je přece napsáno: "Zahubím moudrost moudrých a rozumnost rozumných zavrhnu." (1.Kor. 1,19)

Raději zůstávám troubou, nedoukem a bláznem (pro Ježíše) a nechtěl bych se stát obětí nějakého "-ismu", (na př. dawinismu, potažmo katolicismu, který ho plně akceptuje i v otázkách věrouky).

Ať žije památka vašeho duchovního otce Charlese Darwina. Evoluci sice sám neobjevil, protože už dávno existovala v katolicismu v oblasti víry, ale pomohl ji zevšeobecnit na všechno, proto si zaslouží za svoji genialitu vaší největší úcty. Že je to lež a pouhá spekulace, nevadí. Vždyť oním duchovním otcem je též "Otec lži". Víš kdo je to Elo? No přece Antikrist. Chceš i ty patřit jemu? Máš ještě čas se rohodnout, pokud žiješ. Pak už ti ani očistec nepomůže. 

Maj sa. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 04. leden 2013 @ 04:08:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mly Jan, vdakaa za tvoju dojemnu starostlivost o moju spasu. Ved ja som nikdy nepovedal, ze evolucia je pre mna fakt ako Biblia.  Ja som povedal, ze je to pre mna nepodstatna vec, pretoze moja viera stoji na Bohu, a to ci On k tomu pri stvoreni veci  volil cestu evolucie (teda postupne utvaral veci) alebo ich stvoril hned a zaraz, to je pre mna druhorade, nepodstatne...

Poznas sv. Augustina, a zrejme ho povazujes za dostatocne mudreho a svateho, a on tiez raz vyslovil myslienku o tom, ze (pisem podla zmyslu...) "tak ako v zrnku psenici je uz program a vsetko potrebne k tomu, aby z neho raz sa vyvinula postupne cela rastlina s plodmi, tak aj Boh mohol analogicky utvorit postupne cely svet z nejakeho prvotneho "semiacka"'. V kazdom pripade bez Boha a jeho bozskej asistencie (pritomnosti a p;sobeniu) by nic nevzniklo, ani sa nevyvijalo...
A o otm, ako to vlastne prebehlo, dal nam Boh rozum, a ti kompetentni nech to riesia vececky. V nijakom pripade nemozu onjavit nieco, co by bolo proti Bohu...

Takze vidis, je to inak, ako nam ty zasa nerozvazne podsuvas. Jan, uz tuto chybu viac neopakuj. Stale si to ty, ten tvrdohlavy a nepoucitelny, nic a nikoho nevnimajuci len seba - Jan...

Boze, otvor mu srdce, aby bol schopny aj cosi prijat a pochopit... Elo.


]


Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Pátek, 28. prosinec 2012 @ 14:46:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Elo, kdyby to bylo jen o kaprech a vašem možném vegetariánském životě, není o čem psát a není důvod hádat se, jez si i kopřivy, když tvé přesvědčení.
Ale vy si k tomu možnému salátu bez kapra dáte v kostelíku pečené Krista tělo a to už zavání ne jen vegetariánstvím, když už se ozýváš, abys nás navedl na stopu.   


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 01. leden 2013 @ 09:41:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ak sa ti to nepáči, Ferra, vybav si to s Ježišom Kristom, či s spoštolmi, ktorý v Evanjeliách jasne písal o obrade, ktorý sa nazýva "lámanie chleba", či "večera Pánova", či Eucharistia"/vďakyvzdávanie/ a pod., a ktoré sa aj v Písme, aj v starej kresťanskej tradícii z prvých storočí chápe ako duchovný pokrm, ktorým sa prijíma "Telo a Krv" samého Krissdta pod spôsobmi chleba a vína, a ktorý stará Cirkev /dávno pred vami/ pochopila a prijala presne v takom zmysle, ako to ešte dnes chápu a prijímajú katolícke, pravoslávne a ostatné východné cirkvi s apoštolskou postupnosťou /spolu ich je okolo 30/. A ja verím radšej s touto starou Cirkvou, ako by sa mal  pridať k tým, ktorí si po mnohých storočiach ten výklad starých slov Písma vyložili inak... Hoci nemám právo tvrdiť, žeby Kristus nemohol byť prítomný aj na zhromaždeniach tých, ktorí veria v tejto veci inak. Pretože tá jeho príítomnosť má zrejme viacej podôb /"kde sú dvaja-traja v mojom mene...", v Božom slove a i./, a ľudskými slovami je ťažké vystihnúť plnosť tejto skutočnosti. Preto sa mi zdá, že hádať sa o tom nie je príliš rozumné, ale skôr prijímať tieto veci s úctou, a ostávať otvorený voči Tajomstvu, ktoré nás všetkých presahuje. Nemyslíš?...




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Pátek, 04. leden 2013 @ 06:23:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se Elo, pokud jsem se dotkl tvé víry, ale já jen, že si představuji druhý fyzický příchod Krista na zemi s většími úkazy a znameními, než jsou pouhá otevřená ústa oklamaných při eucharistii a polknutí. 

Ale rád tě čtu, jen ta slovenština už mi tak nejde, jako když bývaly ve společném státě každé pondělí slovenské inscenace v televizi.


]


Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Pátek, 28. prosinec 2012 @ 07:44:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Čím se asi živí autor toho článku ? Jestlipak oplakává každý kus salámu nebo řízek na svém talíři ?



Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: autor v Pátek, 28. prosinec 2012 @ 17:20:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem autorem této povídky. Děkuji  všem za vaše komentáře. Překvapily mě některé vaše interpretace mého textu a spekulace, které z nich vyvozujete.

Jsem konzervativní evangelický křesťan, nejsem ani vegetarián ani hinduista. Nepsal jsem to ani jako filipiku proti katolíkům. 

Letos o vánocích jsem jedl smaženého kapra a toto jídlo mám rád. V našem hospodářství jsem domácí zvířata nejen choval, ale i vlastnoručně zbavoval života za účelem přípravy pokrmů. Řeznickou práci dokáži provádět svépomocí. Ale o tomto moje povídka není.

Má podtitul "vánoční horor" a jde o pokus, touto formou hlouběji nahlédnout do některých konfliktů dnešní doby. Nejde jen o vánoce, i když vánoční aktualizace je podle mého dobře zvýrazňuje. Postrádáme empatii nejen ke zvířatům, ale i k lidem, našim bližním nebo ideovým oponentům. Naše obranné a konzumní mechanismy a procesy, které dokážeme sofistikovaně propracovat do posledního detailu, jsou v posledku hrůzným svědectvím o naší lidské porušenosti.

V této povídce je vícero odkazů na tato obecnější témata a věřím, že pokud odložíme vlastní myšlenková schémata, předsudky a ve zdejším prostředí navyklou diskusní rutinu, že se nám podaří promýšlet hlouběji některé souvislosti s naším životem, společenstvím nebo většinovou společností.



Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Sobota, 29. prosinec 2012 @ 06:00:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý autore,

Pokud si všímáš třeba pořadů na komerčních televizích, hlavně na Nově, musíš mi dát za pravdu, že té empatie vůči zvířatům je tam víc než dost. Pes nebo kočka, kůň nebo opice či jakékoliv zvíře má stejnou nebo i větší hodnotu než člověk a skoro každý den je tam nějaký srdcervoucí psí , kočičí nebo opičí příběh.

Rozdíl mezi zvířetem a člověkem je zde nepatrný, nebo žádný. A tohle je právě výsledek akceptování evoluční teorie, že našimi prapředky mohli být dejme tomu i kapři, než se jim podařilo vylézt na souš. Je to ideologie zelených, ideologie náboženství Nového věku, zbožňování přírody.

Příroda je tu pro člověka a člověk byl stvořen k "obrazu Božímu", aby s ním měl duchovní společenství. Nemyslím, že nějaké zvíře je vůbec schopno uvažovat o nějakém bohu, posmrtném životě či nějakých existenciálních otázkách, o životu a smrti, i když každý tvor má v sobě zakódován pud sebezáchovy. Ty věříš v nějaké zvířecí nebe a zvířecí posmrtný život, že se snažíš ubírat tímto směrem? Mnozí dnešní lidé tímto směrem myslí. A místo dětí si pořizují psy a kočky, těch bude v domácnostech víc než dětí. Kam tento vývoj povede? 

Já sám osobně mám ke zvířatům empatie dost a určitě bych si nevybral povolání řezníka. Dnešní lidé žijí ve virtuálním světě blikotajících elektronů u monitorů, odtrženi od přírody, bez víry, v rozvrácených rodinách, bez bázně před kýmkoliv a pak se nedivme, že jdou do školy a tam postřílejí najednou desítky malých dětí. 



]


Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 29. prosinec 2012 @ 10:24:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Jane



Co mě napadá za provokativní otázky k rozdílu mezi člověkem a zvířetem:


1. Kdo se postavil proti Bohu; člověk nebo nějaké zvíře?

2. Je i padlý člověk Božím obrazem nebo je spíše již jen Boží karikaturou?

3. Je na tom lépe člověk, kterého Bůh nenávidí, jako napřiklad Ezau, nebo třeba kočka.

4. Kdo je tedy Bohu milejší - Ezau nebo kočka?

5. Je lepší být zavržený člověk nebo běžný pes?


Btw. neklonil bych se k separátnímu "zvířecímu nebi". Naopak z Bible se zdá spíše vyplývat, že zvířata budou v ráji tedy společně s lidmi. Naopak nikde není ani náznaku, že by nějaká zvířata měla končit v pekle.

Iz 11:6

Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit.


Myslím, že vlkem zde není míněn známý český kardinál :-)).




]


Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Sobota, 29. prosinec 2012 @ 15:00:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj reformovaný,

Na všechny tvé otázky nemohu odpovědět, protože nejsem Bůh.

Ale domnívám se, že

- Proti Bohu se mohl postavit pouze člověk. Jen člověk je bytost duchovní, protože myslí, má svědomí , svobodnou vůli a je odpovědný za své činy. Nic takového neexistuje u zvířete, to má jen pudy a instinkty. Proto nemohu akceptovat evoluci (i teistickou), ta popírá možnost vzpoury proti Bohu a tím de facto i celou ústřední myšlenku bible o nápravě takovéhoto stavu skrze Kristovu oběť. První lidský pár nebyla žádná prací polidštěná opice, ale člověk už s plně vyvinutým intelektem, svobodnou vůlí a odpovědností. V tom já vidím podstatu "k Božímu obrazu". Zvíře nemá možnost volby. 

- Padlý člověk je stále člověkem a odpovědným za své činy z možností stát se z karikatůry  Božím obrazem. Tím nemyslím úplnou dokonalost, ale možnost obstát před Bohem, pokud jsme ochotni si přivlastnit Kristovu dokonalost a jeho spravedlnost, jak o tom učí Bible (NZ). 

- Rajský stav popisovaný u Izajáše je snad alegorie a týká se tisíciletého království na zemi, nikoliv poměrů v nebi. Je hodně nezodpověditelných otázek, o kterých lze jen spekulovat a nikam to nevede.

Všechno stvoření na zemi bylo stvořeno pro člověka a poddáno člověku do jeho správy. A že je padlý člověk špatným správcem, o tom není pochyb.

Spekulace jestli Ezau nebo kočka je zcela mimo mísu. Člověka nelze srovnávat s kočkou. Psi a kočky myslím v nebi nebudou: Kočka není ani jednou v bibli zmíněna a psi spíše vždy s negativní konotací. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 29. prosinec 2012 @ 16:14:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Jane píšeš,

Jen člověk je bytost duchovní, protože myslí, má svědomí , svobodnou vůli a je odpovědný za své činy.

Řekl bych, že není důkaz, že pouze člověk ze stvoření na zemi myslí a Bible nic takového pokud vím netvrdí. Ani nikde neníř řečeno, že člověk je jediná duchovní bytost na zemi. Souhlasím, že člověk je odpovědný za své činy - ale to je proto, že ho Bůh za ně volá k odpovědnosti.

Naopak nikde v Bibli nenajdeš sousloví "svobodná vůle". Tím jsem se kdysi na GS zabýval:


Když hovoříme o předurčení, obvykle velmi brzo narazíme na otázku "svobodné vůle." Co si máme ale pod tímto pojmem představit? Než budeme v tématu předurčení pokračovat, bude užitečné, abychom pojem "svobodná vůle" definovali. Jak tedy svobodnou vůli definovat? Vezměme si na pomoc Bibli a obyčejnou lidskou životní zkušenost. Bible nás učí, že máme možnost volit z různých alternativ a za své volby neseme odpovědnost:


Dt 30,19
Dovolávám se dnes proti vám svědectví nebes i země: Předložil jsem ti život i smrt, požehnání i zlořečení; vyvol si tedy život, abys byl živ ty i tvé potomstvo

Rozhodnutí, která činíme, jsou naše rozhodnutí a volíme to, co sami v danou chvíli nejvíce chceme. Bible také učí, že to, jak člověk volí, vychází z jeho charakteru. Pán Ježíš to říká naprosto jasně:

Mt 7,16-18
Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce.

Dokonce i to, jakou člověk volí řeč, vypovídá o jeho chrakteru:

Mt 12,34-35
Plemeno zmijí: Jak může být vaše řeč dobrá, když jste zlí? Čím srdce přetéká, to ústa mluví. Dobrý člověk z dobrého pokladu srdce vynáší dobré; zlý člověk ze zlého pokladu vynáší zlé.

To, co nás Bible učí o možnosti volby a o podmíněnosti toho, co volíme v morální oblasti naším charakterem, není nijak překvapivé, protože to je v dokonalém souladu s naší životní zkušeností. Od notorického podvodníka očekáváme, že bude jednat jako podvodník a například obchodování s ním se raději vyhneme. Naopak od člověka, který je známý svou poctivostí, můžeme očekávat solidní jednání. Zkrátka a jednoduše, člověk má možnost volit a to jak volí je podmíněno tím, jaký má charakter. Samozřejmě například zloděj aut neukradne každé auto, které na ulici uvidí. Za to však nevděčíme jeho charakteru, ale spíše okolnostem, které ho od krádeže odrazují: blízkost policejní hlídky, typ zabezpečení se kterým si neví rady, časová tíseň, obtížná zpeněžitelnost daného typu auta atd.

Definice svobodné vůle podložená Biblí i životní zkušeností by tedy mohla znít: "Člověk má svobodu volit z různých alternativ, přičemž jeho volby jsou podmíněny jeho charakterem." Zde je možná užitečné poznamenat, že Bible sousloví "svobodná vůle" vlastně nezná. Proto je vhodnější hovořit spíše o svobodě volby.

Ilustrace
Když dáte vybrat žíznivému člověku na poušti mezi šálkem grogu a dvoulitrovkou studené minerálky, můžete tušit, že sáhne po minerálce. Když tutéž nabídku učiníte prokřehlému člověku v zimě na horách, můžete tušit, že sáhne po grogu. Volba je jasně podmíněna stavem člověka. Podobné je to i v morální oblasti, ale k té se dostaneme až později.

Někdy se ovšem setkáváme s představou jakési ničím nepodmíněné a na ničem nezávislé "svobodné vůle." Podle této představy se v podstatě jakákoliv bytost může v různých situacích rozhodovat, zda zvolí zlo či dobro, aniž by její rozhodování mělo vztah k jejímu charakteru. To však neodpovídá ani Bibli, ani životní zkušenosti. Kdyby tato představa o "naprosto na ničem nezávislé svobodné vůli platila," pak by lidské rozhodování bylo výsledkem nikoliv charakteru daného člověka, ale něčeho, co bychom snad mohli nazvat "náhodným generátorem volby." Rozlišovat za této situace, zda raději jednáte s poctivým člověkem než s gaunerem, by naprosto ztratilo smysl. Poctivec by totiž kdykoliv mohl jednat jako gauner a gauner naopak jako poctivec. A mělo by to ještě jeden závažný důsledek. Svobodnou vůli by podle této definice neměl ani sám Bůh! Proč? Protože kdyby se Bůh mohl rozhodovat nezávisle na svém charakteru, tak by pro nás platilo: "jezme a pijme, neboť zítra se může stát cokoliv." Bůh rozhodující se na ničem nezávisle by mohl jednat kdykoliv jako zlá bytost. Mohl by se například rozhodnout mučit v pekle oddané křesťany a naopak mít společenství se satanisty až do konce oddanými zlu. A zde se právě jasně ukazuje, jak je absurdní pojetí jakési na ničem a hlavně na charakteru dané bytosti nezávislé "svobodné vůle." Kdyby platilo, nemohli bychom si být jisti nikdy ničím.


Shrnutí

Člověk má svobodu volit z různých možností a za své volby je odpovědný. Volby člověka jsou však podmíněny jeho charakterem.

více viz:http://granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=6050&mode=nested&order=0&thold=0


zdraví

reformovaný



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Neděle, 30. prosinec 2012 @ 07:56:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tady nelze než spekulovat.

Duchovních bytostí se na zemi vyskytuje samozřejmě spousta, ale žádná tato (kromě člověka) nepřebývá ve fyzickém těle. Nevěřím tomu, že některé zvíře je duchovní bytost (kromě hada v ráji). Určitou inteligenci vykazují i zvířata, ale ta nejsou odpovědná za své chování, nevědí, co je dobro a zlo, jednají pudově. Nelze třeba vinit medvědího samce, že sežere své potomky v důsledku hladu. U člověka by to bylo nepřípustné. Trochu mi vrtá hlavou, odkud se třeba kanibalismus u lidí (doslova lidožroutsví) vzalo. Je to zřejmě posedlost zlým duchem a i takoví lidé se mohou duchovně znovuzrodit. 
Že se však lidé vzájemně "žerou" od nepaměti, je neodiskutovatelný fakt a vždy to nejprve začíná v mysli člověka a končí fyzickým násilím.

Svobodná vůle u člověka implikuje samozřejmě i svobodnou volbu. Tady je zbytečné se hádat o slovíčka. 

Diskutovat o tom, zda Bůh má či nemá svobodnou volbu nebo vůli je nelogické. Bůh může samozřejmě cokoliv a nemůžeme ho snižovat na úroveň člověka. Víme však že všechny věci (tedy i zlé) napomáhají dobrému, těm kdo Boha milují. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Středa, 02. leden 2013 @ 19:12:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zapomněl jsem ještě na démonické posedlosti, ale to je u lidí stav, který není nezvratný. Samozřejmě démoni mohou přebývat i ve zvířeti - viz Mk 5,13.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Čtvrtek, 03. leden 2013 @ 12:22:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsi řekl reformovaný moc hezky. Zatím nejlepší definice lidské svobody co jsem slyšel. Dá se z toho jasně pochopit, proč Ježíš říká farizeům, že jsou otroci hříchu - hříšný člověk se může rozhodovat jen v rámci hříšnosti. Nemá možnost se rozhodnout svatě, dokud ho Bůh neučiní svatým.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 03. leden 2013 @ 21:28:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Bylino,

díky. Je povzbudivé slyšet, že někdo příjímá to co dnes mnozí odmítají. Dnes většina lidí jakoby si myslela, že se slitují nad Bohem když ho "přijímají". Neradi slyší, že je to naopak tak, že Bůh přijímá člověka.


zdraví

reformovaný




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 04. leden 2013 @ 06:48:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, tady se spíš prezentují takoví, kteří tvrdí, že člověk nemá žádnou svobodu a že všechno za člověka dělá Bůh a že kdyby měl člověk možnost se rozhodnout, tak by z toho Bohu nevzešla sláva. Proto jsem rád, že jsi napsal ten příspěvek.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 04. leden 2013 @ 07:56:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem se reformovaný podíval na ten odkaz co jsi dal a musím se přiznat, že jsem v rozpacích. Tvůj(nebo Kalvínův) pohled na vyvolení naprosto nesdílím. Je to jen chabý pokus lidského omezeného rozumu pochopit něco, nebo Někoho, kdo je pro nás nepředstavitelný. Proto přišel Boží Syn v lidském těle, abychom mohli Boha poznat aspoň v naší rovině. Pokusy vysvětlit vyvolení jsou pro upřímného člověka problematické a hlavně nesmyslné. Vyvolává to jen hádky mezi bratry.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Ferra v Pátek, 04. leden 2013 @ 09:06:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když je Bůh se svým úradkem pro tebe nepředstavitelně nepochopitelný, snaž se aspoň poznat člověka se svou ne/mocí, aby jsi pochopil kdo je Stvořitel a kdo stvoření. 

A není to o Kalvínovi s jeho chybami, ale o Bohu s jeho právy Hrnčíře. 

Je snad svoboda tvého Boha omezena lidskou zvrácenou, kromě toho, že nemůže popřít sám sebe?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 04. leden 2013 @ 11:42:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Franto. Nedávno jsme se spolu bavili o tom, že není dobré si v poznávání Pána dělat strop. No Ty, jak vidím, už jeden máš. A ještě ke všemu tady ten strop arogantně předvádíš a povyšuješ nad poznání jiných.
Myslím si, že reformovaný to napsal správně - že totiž rozhodování každé osoby, včetně Boha, je omezeno, nebo spíše určeno jeho charakterem. Právě proto, že nemůže popřít sám sebe, svůj charakter, je jeho rozhodování omezeno. Ale to nemá se svobodou nic společného. Svoboda je , že mohu dělat to, co mi říká mé bytostné já - srdce, nebo charakter, nebo jak to nazvat, a nikdo a nic mi v tom nemůže zabránit. A tuto svobodu má pouze Bůh a ti, kterým ji deleguje, totiž jeho děti, pokud konají jeho vůli.
Ta tvoje teorie o předurčenosti a vyvolenosti jen některých lidí má mnohé slabiny a nedpovídá některým slovům v písmu. Kdybys o tom dokázal nezaujatě přemýšlet, tak bys k tomu také dospěl. Tato teorie neodpovídá Božímu charakteru, jak ho zjevuje písmo.
Víš mě ty Tvoje výroky o Boží svrchovanost připadají, jako bys byl včera s Bohem na pivu a on se Ti svěřil se svým plánem.


]


Provokativní otázky k rozdílu mezi člověkem a zvířetem: (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 29. prosinec 2012 @ 10:31:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dal jsem tyto otázky již jako komentář ke kometáři Jana 21, ale myslím, že se hodí k článku obecně.


Co mě napadá za provokativní otázky k rozdílu mezi člověkem a zvířetem:


1. Kdo se postavil proti Bohu; člověk nebo nějaké zvíře?

2. Je i padlý člověk Božím obrazem nebo je spíše již jen Boží karikaturou?

3. Je na tom lépe člověk, kterého Bůh nenávidí, jako napřiklad Ezau, nebo třeba kočka.

4. Kdo je tedy Bohu milejší - Ezau nebo kočka?

5. Je lepší být zavržený člověk nebo běžný pes?


Btw. neklonil bych se k separátnímu "zvířecímu nebi". Naopak z Bible se zdá spíše vyplývat, že zvířata budou v ráji - tedy společně s lidmi. Naopak nikde není ani náznaku, že by nějaká zvířata měla končit v pekle.

Iz 11:6

Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit.


Myslím, že vlkem zde není míněn známý český kardinál :-)).



Re: Vánoční kapr (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 02. leden 2013 @ 21:31:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jde medvěd po lese. Vedle něho jeho láska medvědice. V dáli zahlédnou nemedvěda a jeho lásku nemedvědici. Táto máš hlad, sežereme je? Sežereme mámo!
Hrr na ně! Ale co to? Nemedvěd náhle zalící kulovnicí, pandou dvě rány a medvěd z medvědicí jsou kotama hore. 
Nemedvěd říká své milující nemedvědici.
Rozdělej oheň, bude hostina. Napřed chtěli sežrat oni nás a nyní sežereme my je!




Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy