Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 608 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Zajda

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116602244
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Chléb života
Vloženo Čtvrtek, 31. leden 2013 @ 20:27:14 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal McMartyn_

"Kdo přichází shůry, je nade všechny. Kdo je ze země, je pozemský a mluví pozemsky. Kdo přichází z nebe, je nade všechny a svědčí o tom, co viděl a slyšel, ale jeho svědectví nikdo nepřijímá" (Jan 3:31,32)

To je svědectví Jana Křtitele o Ježíši Kristu. Myslím, že v právě v Janově evangeliu je víc než v jiných částech Nového zákona vidět tato skutečnost. Pán Ježíš mluví o nebeských a duchovních věcech, ale člověk nerozumí a vykládá si Kristova slova pozemsky - tělesně. A netýký se to jen farizeů a zákoníků, ale i širokého okruhu Kristových učedníků.

Pán Ježíš mluví o novém narození z Boha, skrze Ducha svatého, ale první věc, kterou si Nikodemus představí je, jak se vrací do těla své matky a rodí se podruhé tělesným způsobem. Když se Ježíš setkává u Jákobovi studny se samařskou ženou mluví o vodě života, která se stane pramenem, vyvěrajícím k životu věčnému a kdo se této vody jednou napije nebude už nikdy žíznit. Z odpovědi samařanky vyplívá, že se na věc opět dívá přirozeným zrakem. Touží po tom, aby už nikdy neprožila fyzický pocit žízně. Pán Ježíš mluví o osvobození z otroctví hříchu, ale farizeové mají na mysli politickou nezávislost. Ale asi neznámějším je Kristova polemika s Židy a učedníky v 6 kapitole, kde mluví o chlebu života. Ježíš sám sebe nazývá chlebem a nikdo, kdo bude tento chléb jíst nezemře, ale bude živ navěky. Otázka jeho posluchačů mluví za vše : "Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo?"

Před tím, než Pán Ježíš mluvil o chlebu života, nasytil velké zástupy lidí, kteří ho nato chtěli provolat za svého krále. Jsem si jistý, že hodně, možná většina, lidí v tomto národě by i dnes chtěla Krista za svého krále, či prezidenta. Někoho, kdo jim dá pozemské jistoty, nasytí je, bude se zázračně starat o jejich přirozené potřeby, uzdravovat, bude řešit jejich problémy. Svědectví o takovém Kristu bude přitahovat masy lidí a takovému svědectví snadno porozumí. Pán Ježíš o takové kralování ale nestojí a proto od zástupu odchází. (Jan 6:15) Přesto by někdo mohl říct, že první den byl velkým úspěchem - tolik lidí následuje Krista. V tom případě byl následující den velkým fiaskem. Zástupy lidí hned z rána hledají Krista, toho Krista, který je tělesně nasytil. Kolik je i dnes takových lidí? Ten den ale ukazuje Ježíš na jiný chléb - na sebe sama. Z pozemského přechází na nebeské. Jenže většina z lidu nehladoví po tomto chlebu, nechápou Kristova slova a odchází od něj. (Jan 6:66)

Znali jste někdy někoho, kdo se nadchl pro Krista, následoval ho, ale dnes je od něj velmi daleko? A už se vám někdy stalo, že jste někomu svědčili o novém -duchovním- narození, vodě a chlebu života a dotyčný se na vás díval, jako byste spadli z nebe? Žádný div, vždyť samo Boží slovo nám to znovu potvrzuje : "Přirozený člověk nemůže přijmout věci Božího Ducha; jsou mu bláznovstvím a nemůže je chápat, protože se dají posoudit jen Duchem." A neplatí to jen o ateistech, ale i nábožensky orientovaných lidech. Řekněte někomu, kdo se považuje za křesťana, že když Pán Ježíš mluvil o tom, že je chléb života, který máme jíst, nemyslel tím svoji podstatu přenesenou do fyzického pokrmu, který musíme jíst, abychom měli život, ale myslel tím duchovní nasycení se jím samotným, v tu chvíli možná máte oheň na střeše. I my jsme byli kdysi pozemští, přirození a někteří z nás i náboženští, ale z mně neznámého důvodu se Bohu zalíbilo dát nám svého Ducha a přitáhnout ke Kristu, abychom porozuměli a přijali nebeská slova našeho Spasitele. To mě osvobozuje v jedné věci. Nemusím nabízet Krista, který uspokojí tělesný hlad a pocity. Nemusím přizpůsobovat Kristovo nebeské svědectví přirozenému (pozemskému) člověku v naději, že pak snáze uvěří. V tu chvíli totiž už nespoléhám cele na moc Božího Ducha ke spasení hříšníka. Pro přirozeného člověka bude neředěná zvěst o Kristu vždy bláznovstvím, na tom nic nezměníme. Bůh ale naštěstí ano.

A řekl: "Proto jsem vám pravil, že nikdo ke mně nemůže přijít, není-li mu to dáno od Otce." (Jan 6:65)


"Chléb života" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 01. únor 2013 @ 07:00:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."že když Pán Ježíš mluvil o tom, že je chléb života, který máme jíst, nemyslel tím svoji podstatu přenesenou do fyzického pokrmu, který musíme jíst, abychom měli život, ale myslel tím duchovní nasycení se jím samotným"...



(Mt 26,26-28)
A když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, rozlomil a dal ho učedníkům se slovy: "Vezměte, jezte, to je mé tělo."

Potom vzal kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: "Pijte z něho všichni,
neboť to je má krev nové smlouvy, která se prolévá za mnohé na odpuštění hříchů.



Je vůbec možné takto ostentativně překrucovat smysl Ježíšova učení a podsouvat nám zde, co si Ježíš myslel a co si nemyslel?
Máš nás snad za úplné pitomce, neschopné vlastního úsudku?



Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 01. únor 2013 @ 08:03:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...iste potom platí že Ježišov výrok ,,ja som dvere,, je doslovný a pan Oko sa klania každým dverám...
...tiež platí doslovný výrok že ,,ja som pravý výnny kmeň,, a pan Oko sa modlí k viniču a občas si ho dáva do vitrinky kde je Kristus vo forme viniča prítomný celý z dušou a telom...

tiež potom platí tento OKOv výrok:
Je vůbec možné takto ostentativně překrucovat smysl Ježíšova učení a podsouvat nám zde, co si Ježíš myslel a co si nemyslel?
Máš nás snad za úplné pitomce, neschopné vlastního úsudku

ivanp


]


Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 01. únor 2013 @ 10:43:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán Ježíš neřekl že je každý chléb a každé víno. Stejně jako neřekl že je každý kmen a každé dveře.


]


Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pátek, 01. únor 2013 @ 10:56:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, 

už jsem se tu ptal dvakrát tvého souvěrce Ela, jak vám chutná "proměněná" hostie, když tu stále omíláš katolické tvrzení, že se jedná  doslova o tělo a skutečnou krev Páně, nikoliv o symboly. Zatím u vás funguje "pštrosí" taktika, na tuto otázku žádná odpověď. Tak mi alespoň ty, jako nejerudovanější zdejší znalec a komentátor všeho,  sděl své stanovisko k tomuto článku a videu. Děje se to i u vás v kostele? Když ne, tak proč? Máš malou víru? Čarodějové v Africe dovedou taky něco podobného. Vaši kněží tyhle pseudookultní schopnosti nemají? Kdy je budou mít doopravdy? Tuším, že toho bude v téhle době čím dál víc a mám z toho strach, ne kvůli sobě, ale kvůli druhým. Proměna mouky na peptidy by nebyla ještě tak od věci, vždyť i mouka obsahuje nějakou bílkovinu.  Ale hemoglobin?, to bude už těžší. Že by sádra ronila krev? Tohle nedělal ani Ježíš Kristus, i když proměníl vodu na víno a rozmnožil chleby. Kdo dělá ty "zázraky"? Královna Nebes?  

Zajímavé, že Bohu upíráš schopnost stvořit cokoliv, třebas i člověka z prachu země, nebo narození Ježíše z panny a musíš se utíkat k Darwinovi, ale tomuhle věříš? Nevypadá to nějak podezřele? 

Poláci už mají "eucharistický zázrak", kdy ho bude mít ČR? Letos má přijet svatý otec, mohl by jak Kristův náměstek něco i nám přihodit. Ale asi to nepůjde, bylo tu u nás před Bílou Horou příliš mnoho "heretiků", zatímco v Polsku jen málo. 


]


Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 03. únor 2013 @ 10:21:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."omíláš katolické tvrzení, že se jedná  doslova o tělo a skutečnou krev Páně, nikoliv o symboly."...


Ty už jsi někdy viděl jíst nějaký symbol k věčnému zatracení?




A proto, kdokoli by jedl tento chléb a pil Pánův kalich nehodně, bude vinen tělem a krví Pána.
Ať tedy člověk prověří sám sebe a takto ať jí z toho chleba a pije z toho kalichu.
Neboť kdo jí a pije nehodně, jí a pije sám sobě odsouzení,

 jelikož nerozsuzuje Pánovo tělo
.     - Tedy nikoli symbol!



]


Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 03. únor 2013 @ 13:19:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
jelikož nerozsuzuje Pánovo tělo. - Tedy nikoli symbol!

Pánovo tělo jistě není symbol - symbol je ten chléb, který to tělo představuje. A když jsme u toho - co tedy znamená "nerozsuzovat tělo Páně"?

Už jsem tu jasně to, co vyplývá z Janova evangelia - Bůh = Slovo = tělo = chléb života. Takže tělo, které měl Pán na mysli, když mluvil o chlebu, byl Pán jako Slovo nikoli jako fyzické tělo. Ti, kteří si mysleli, že se jedná o Pánovo fyzické tělo, od Pána v tu chvíli, kdy pronesl tuto svou - podle nich tvrdou - řeč, odešli. Když se Ježíš obrátil k Dvanácti s otázkou: "I vy chcete odejít?", Petr odpověděl: „Pane, ke komu půjdeme? Máš slova věčného života a my jsme uvěřili a poznali, že ty jsi Kristus, Ten Svatý Boží.“


]


Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Neděle, 03. únor 2013 @ 19:42:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže Oko, nezlob se,

ale budeš mě muset zase nazvat sviňou, jako Elo, který rovněž mlčí jako hrob, protože v tomto případě jsem (s)prostý racionalista, podobně jako ty s těmi opičími předky a velrybami v minulosti. Jenže ty žádné reálné důkazy nemáš, ale já se v tomto případě ptám na vaše reálné důkazy, které se jak tvrdíte, dějí pokaždé a v přítomnosti. Neodpovídáš mi na to, na co jsem se tě ptal, tedy na to video a ty fotky. Takže kanibalismus v KC dosud žije? A víš něco o tom, že se tak dělo i v prvotní církvi? Už tehdy se "proměňovalo"? K té proměně dochází už když to "proměňování" provádí kněz (podle vás ano, protože "krev" nesměla zůstat někomu na vousech-proto jste zavedli ten zlepšovák), nebo až v břiše? Proč někomu až v břiše a někomu už na jazyku, jak to předvádíte na těch fotkách? V břiše v případě, když to necítíš v ústech. Co kdyby sis nechal ihned po mši vypumpovat žaludek na důkaz pravosti svého tvrzení? Ale nekousat! To by zahrnulo obě možnosti. A nejlépe aby vás bylo alespoň deset a pokus ještě několikrát opakovali. Možná by byl další důkaz na světě, ale už by to nebyl (eucharistický) zázrak, ale realita. Nicméně bys přesvědčil "nevěřící Tomáše". Asi mi namítneš, že blahoslavení jsou ti, kdo neviděli, ale uvěřili. Ale Pán nechal Tomáše vložit prst do ran, aniž by proti tomu něco namítal, naopak ho k tomu vybídl. Proč bys to nepodstoupil i ty?  Možná budeš slavný a zachráníš KC před poklesem členstva. 
V případě kladného výsledku bych musel přiznat, že jsem sprostý heretik, který jde rovnou do pekla, když jím jen obyčejný chléb a piji obyčejné víno bez proměňování k tomu oprávněnou osobou, a že není spásy mimo KC. Divím se, že to už někdo dávno neprovedl. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 04. únor 2013 @ 09:19:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Miluj své nepřátele!  Co děláte ? Jen samé posmívání a ponižování jiných věřících? Co je vám do toho, jak katolíci uctívají Památku Páně? Tady vůbec není důležité, zda věří, že ta oplatka apod., je skutečné Kristovo tělo či ne. Důležité je vědomí, že Kristus dává sílu, že je nám skrze Jeho oběť odpuštěno, že nás zachránil…Důležité je to, co tento obřad dává člověku do jeho srdce a mysli. Zda to mění člověka k lepšímu? Zda vnímají, co kněz hovoří ? Aby to nebyla jen formalita. A formální Památka Páně může být i u nekatolíků.

A vůbec by mne zajímalo, proč jsou někteří křesťané tak agresivní ??? Z historie víme, že tenhle postup nic dobrého nepřinesl.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pondělí, 04. únor 2013 @ 10:33:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku,

a proč právě katolíci na té své schopnosti "proměňovat" natolik bazírují, že jakákoliv ekumena s nimi právě v tomto bodě je nemožná? A kdo tak nečiní jako oni, je zatracený heretik? Ty věříš také v automatismy ex opere operato? Že tomu ani nemusím rozumět ani věřit, co dělám a stačí jenom to, že to dělám? A dokonce tomu nemusí věřit ani ten, kdo to poskytuje, stačí když k tomu má oprávnění od biskupa? Není to náhodou snaha držet lidi v pověrách a poslušnosti kléru falešným výkladem Písma? Ale máš pravdu, že podobná situace může vznikat i u nekatolíků (ve všech lidových církvích), tady se nemůžeme na nikoho povyšovat a soudit. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 04. únor 2013 @ 11:28:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mne ta představa, že oplatka je skutečné tělo Ježíše, nic neříká. Oplatka je pro mne oplatka a nic víc. Pro mne nedůležitější je představit si Pána Ježíše na kříži a jeho trápení kvůli mne a to, co tím dává. Já jsem chléb neboli duchovní život. To je to, co máme přijímat a co neprochází žaludkem, ale jde skrze Slovo do naší duše. A červená barva vína je krev, utrpení, kterým Pán Ježíš vše zaplatil, abychom si to uvědomovali a byli Bohu vděčni. Takže si znova představím ten poslední večer a Pána Ježíše s chlebem a vínem. Tehdy učedníci nevěděli, co to znamená. My to už víme.


A jak už jsem tu napsal, Pán Ježíš je dobrý psycholog a ví, že bez neustálého si připomínání toho, co stalo, prostě zapomeneme a duchovně zemřeme.


V době, kdy Pán Ježíš žil, nebyl čas na dlouhodobé vysvětlování. Obřad byl stanoven podle toho, co lidé znali, chlév a víno, život a utrpení, kterým byl život zaplacen. To čiňte na moji památku. A ne, že to bude dělat jen nějaký kněz. Pokud vím, tak například v křesťanských sborech tak činí vždy společně všichni  a jeden z nich vede bohoslužbu a je to velice důstojné. Tak to činili první křesťané, než se stalo z křesťanství státní náboženství a mocenská instituce.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 04. únor 2013 @ 12:50:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chléb - oprava



]


Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 01. únor 2013 @ 18:16:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Potrefená husa se ozvala.


]


Re: Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Pátek, 01. únor 2013 @ 18:17:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tím jsem reagoval na Okův komentář.


]


Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pátek, 01. únor 2013 @ 18:42:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je vůbec možné takto ostentativně překrucovat smysl Ježíšova učení a podsouvat nám zde, co si Ježíš myslel a co si nemyslel?

No v případě řkc je ostentativní překrucování Písma včetně Kristova učení a podsouvání samému Pánu, co si myslel a co ai nemyslel, naprosto zřejmá pravda!

Máš nás snad za úplné pitomce, neschopné vlastního úsudku?

Naopak, vy jste schopni úplně všeho podle vašeho úsudku, tzn. že vaše schopnost vlastního úsudku zatemňuje radu Boží výroky bez skutečného poznání Boha!



]


Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 01. únor 2013 @ 10:48:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Těžko můžete čekat že vzbudíte ve zbožném člověku zachvat nadšení. Když popřete klíčovou část Evangelia a snažíte se ho odvést od zdroje věčného života k věčnému zatracení.




Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Pátek, 01. únor 2013 @ 12:07:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vážený poutníku,

Na  tebe jsem se nic neptal, dotaz patřil Okovi.  Nechci v nikom vzbuzovat nadšení, jenom jsem se obyčejně zeptal. Věčně zatracovat byste určitě rádi chtěli, ale díky Bohu, není to ve vaší kompetenci, jen jste lidi za takové názory posílali před několika málo stoletími předčasně do nebe. 


]


Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 02. únor 2013 @ 13:39:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemám rád ty tahanice o tom, zda chléb, o kterém Pán Ježíš hovořil při poslední večeři, je skutečné tělo Pán Ježíše. Ano, jde o tělo, a všichni správně tušíme, že jde hlavně o tělo duchovní. To fyzické bychom si však měli připomenout v souvislosti s utrpením Pána Ježíše, ale daleko větší bylo utrpení duševní  a duchovní, které vrcholí výkřikem: „Bože můj, proč jsi mi opustil ?“


Pán Ježíš byl a je Bůh a je i dobrý psycholog. On ví, co potřebuje naše duše. Ten fyzický chléb, který jíme, je zdrojem energie pro náš fyzický život. Přeměňuje se v těle na látky potřebné pro stavbu našeho těla, ale také na látky, z nichž se uvolňuje energie pro chod našeho těla. Kdo zažil hlad či ztrátu krve, tak ví, jak je člověku zlé a jak ztrácí chuť do života a nemá sílu. Pán Ježíš věděl, že lidé potřebují spojení svého ducha s Bohem. Až odejde a nebude mezi učedníky, tak by se mohlo stát, že časem na Něho zapomenou. Všichni víme, že když se nebudeme modlit, chodit do kostela či shromáždění, tak naše víra a duchovní vlastnosti slábnou. Lidé potřebují opakování a připomínání. Proto zdůrazňuje, abychom toto, co znázornil, činili na jeho památku. A ne jednou a dost, ale opakovaně. Proč chléb?  Na jakém předmětu by se dal znázornit význam Pána Ježíše. Přece chléb je podmínkou našeho fyzického života a bez něho umíráme a podobně bez opakovaného spojení s Ježíšem a připomínání si Jeho významu, se  my bohužel stáváme duchovními mrtvolami. A proto chléb zde je duchovní Ježíš. Není důležitá  chuť chleba, je důležitý duch, který znova a znova naplňuje naše srdce, naši duši, našeho ducha, a dává na další období sílu k duchovnímu životu. A také k obrovské radosti z Daru Božího, který přesahuje naše pozemské bytí.


Také tu máme pohár vína. Tady není důležitý obsah tekutiny, ale barva. Je to barva krve. Abychom si také uvědomili, že ten duchovní chléb, ta duchovní síla, kterou z něho čerpáme, něco stála. Koho? Právě dárce duchovního chleba. Pána Ježíše. Bez Něho bychom to nikdy a nikdy neměli. A to připomenutí nás přece vede k díkům.


Radost ze životaa a vděk za obět – chléb a víno v duchovním smyslu.

Formální úkon bez tohoto vnitřního duchovního prožití je bez hodnoty a přínosu pro člověka.


Pochybuji, že by to všichni katoličtí věřící brali jen formálně. Důležité je, co cítí. Nakonec formálnost a zvyk bez duchovního významu může existovat i u nekatolíků.
Hezký den  František




Re: Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Bylina v Sobota, 02. únor 2013 @ 16:10:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře jsi to napsal Františku.


]


Re: Chléb života (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Sobota, 02. únor 2013 @ 13:40:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemám rád ty tahanice o tom, zda chléb, o kterém Pán Ježíš hovořil při poslední večeři, je skutečné tělo Pán Ježíše. Ano, jde o tělo, a všichni správně tušíme, že jde hlavně o tělo duchovní. To fyzické bychom si však měli připomenout v souvislosti s utrpením Pána Ježíše, ale daleko větší bylo utrpení duševní  a duchovní, které vrcholí výkřikem: „Bože můj, proč jsi mi opustil ?“


Pán Ježíš byl a je Bůh a je i dobrý psycholog. On ví, co potřebuje naše duše. Ten fyzický chléb, který jíme, je zdrojem energie pro náš fyzický život. Přeměňuje se v těle na látky potřebné pro stavbu našeho těla, ale také na látky, z nichž se uvolňuje energie pro chod našeho těla. Kdo zažil hlad či ztrátu krve, tak ví, jak je člověku zlé a jak ztrácí chuť do života a nemá sílu. Pán Ježíš věděl, že lidé potřebují spojení svého ducha s Bohem. Až odejde a nebude mezi učedníky, tak by se mohlo stát, že časem na Něho zapomenou. Všichni víme, že když se nebudeme modlit, chodit do kostela či shromáždění, tak naše víra a duchovní vlastnosti slábnou. Lidé potřebují opakování a připomínání. Proto zdůrazňuje, abychom toto, co znázornil, činili na jeho památku. A ne jednou a dost, ale opakovaně. Proč chléb?  Na jakém předmětu by se dal znázornit význam Pána Ježíše. Přece chléb je podmínkou našeho fyzického života a bez něho umíráme a podobně bez opakovaného spojení s Ježíšem a připomínání si Jeho významu, se  my bohužel stáváme duchovními mrtvolami. A proto chléb zde je duchovní Ježíš. Není důležitá  chuť chleba, je důležitý duch, který znova a znova naplňuje naše srdce, naši duši, našeho ducha, a dává na další období sílu k duchovnímu životu. A také k obrovské radosti z Daru Božího, který přesahuje naše pozemské bytí.


Také tu máme pohár vína. Tady není důležitý obsah tekutiny, ale barva. Je to barva krve. Abychom si také uvědomili, že ten duchovní chléb, ta duchovní síla, kterou z něho čerpáme, něco stála. Koho? Právě dárce duchovního chleba. Pána Ježíše. Bez Něho bychom to nikdy a nikdy neměli. A to připomenutí nás přece vede k díkům.


Radost ze životaa a vděk za obět – chléb a víno v duchovním smyslu.

Formální úkon bez tohoto vnitřního duchovního prožití je bez hodnoty a přínosu pro člověka.


Pochybuji, že by to všichni katoličtí věřící brali jen formálně. Důležité je, co cítí. Nakonec formálnost a zvyk bez duchovního významu může existovat i u nekatolíků.
Hezký den  František




Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy