Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 194, komentářů celkem: 429735, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 573 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116627976
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nekvašený chléb
Vloženo Neděle, 01. červen 2014 @ 00:15:14 CEST Vložil: Olda

Dotazy čtenářů poslal hirali

Jaký význam měl ve starém zákoně nekvašený chléb? Proč to Buh židum tak přikázal?


"Nekvašený chléb" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 02. červen 2014 @ 09:03:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sederová večeře nebo hostina je popsána na mnoha místech. Dobrý a stručný přehled je například na Wikipedii, pod heslem Seder. Stálo by za to si k tomu najít příslušné starozákonní pasáže, kde je popsáno v reálu to co který pokrm a úkon symbolizuje a potom pokračovat dál. Směrem k Novému zákonu, k současnosti a k našemu vlastnímu životu. Náš Pán Ježíš Kristus nebyl ukřižován a nevstal z mrtvých zrovna o Velikonocích náhodou. Zaslíbení a milosti z těch starozákonních se naplnila v Něm, k tomuto bodu všechno směřovalo.  My si o Velké noci při vigílii vždycky čteme dlouhé úryvky Písma až od stvoření a od Adama, jak spolu všechno souvisí. Význam pro nás mohou mít i zdánlivé maličkosti. To že jedl Vyvolený národ přepásaný a nakvap nám může připomenout že i my jsme tady na tomto světě jen hosté a poutníci.  Nevíme dne ani hodiny kdy odejdeme stejně nazí jako jsme přišli. Párkrát jsem se také setkal s tím že nám naši nepřátelé hrubým způsobem vytýkali že používáme při mši nekvašený chléb, že bychom prý měli používat kvašený. Nevíte někdo jestli to nějakým způsobem odůvodňují ?



Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 02. červen 2014 @ 18:40:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, jestli považuješ za vaše nepřátele pravolsavné, ale ti používají při eucharistii kvašený chléb. Nijak nekritizují katolickou praxi, ale uvádějí hned několik důvodů.

1) Nekvašený chléb je nazván chlebem soužení (Dt 16,3) a to jim moc nesedí k eucharistii.
2) Vzhledem k tomu, že víno a chléb jsou v pravoslaví chápány jako oběť, pak na to lze vzhledem ke Kristu vztáhnout oběť z prvotin (např. Dt 26), kdy se obětoval chléb kvašený. Ježíš je v několika ohledech chápán jako prvotina (stvoření, vzkříšení atp.)
3) Písmo neříká, že první křesťané použivali nekvašený chléb, který se vztahoval jen k tomu Pesachu.
4) Církevní otcové nic nenamítali proti použití kvašeného chleba a tradice církve je tu nejednotná.
5) Kvasnice mají symbolizovat Krista v nás (ve vztahu k L 13,20-21)


]


Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 03. červen 2014 @ 08:47:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dík za vysvětlení. Pravoslavná církev má nepřerušenou kontinuitu, dotýkané kněze i platné svátosti.  Skutečné Tělo i skutečnou Krev. Zřejmě bez ohledu na to že náš Pán Ježíš Kristus použil na Zelený čtvrtek před ukřižováním chléb nekvašený. Což vyplývá mimo jiné z podstaty sederové večeře.  Tak jak se slavila tenkrát a jak se slaví dodnes. Nekvašený maces a víno jsou základním pokrmem a obětí. Jíst v předvečer ukřižování chléb strádání také dává smysl. Pán Ježíš neporušil nic z tehdejších předpisů. Včetně toho že slavili hod beránka o den dřív, v pátek který začínal čtvrtečním večerem, na což měli oficiálně povolenou  vyjímku  obyvatelé Galileje ze které pocházeli někteří apoštolové a svaté ženy včetně Panny Marie jedly odděleně od mužů.


]


Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 03. červen 2014 @ 11:04:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Tělo Krista podstupující oběť je - SMRTELNÉ! 
2) Nekvašený chléb symbolizuje Kristovo- SMRTELNÉ TĚLO!
3) Kristovo vzkříšené tělo je- NESMRTELNÉ!
4) Nekvašený chléb není symbolem - NESMRTELNÉHO TĚLA, je symbolem smrtelného těla, které se za nás vydalo.
5) Oběť Krista je dokonaná! Dokonáno jest!!
6) Kristus po své oběti vstal z mrtvých a vstoupil na nebesa.
7) Oběť Krista nejde nijak opakovat, kdo se o to parodicky pokouší, ten je antikrist!





]


Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 03. červen 2014 @ 16:36:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud je mi známo, byl rozdíl mezi Východem a Západem v použití kvašeného či nekvašeného chleba již od prvních století. A rád bych tě upozornil na to, že církve východního ritu, které jsou v jednotě s papežem, používají rovněž kvašený chléb. A Florentský koncil v roce 1439 jasně a dogmaticky prohlásil, že lze používat obě formy.Katolíci římského ritu jsou povinni používat nekvašený. Jediné kritické vyjádření, kterého jsem si vědom, přišlo po schizmatu ze strany patriarchy Konstantinopole, který Řím odsoudil za praxi nekvašeného chleba. Byl to však ojedinělý exces a hlavně nesmysl.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 08. červen 2014 @ 22:45:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud je mi známo, byl rozdíl mezi Východem a Západem v použití kvašeného či nekvašeného chleba již od prvních století.

Ahoj ssns, máš k tomu nějak důkaz? Ptám se jen tak ze zajímavosti.


]


Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 01. červen 2014 @ 12:04:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kvas má v Písmu jednak význam pozitivní, jak často Ježíš hovoří o kvasu, kterým připodobňuje růst Božího království v Matouši 13:33. Samotný Ježíš však současně varuje před kvasem negativním, jak zde píše nick helena, což Matouš vysvětluje v 16:12.

Antropomorfismem můžeme jako lidé usoudit, že Pánbůh si byl dobře vědom špatného vlivu kvasu, neboť kvašení, které je způsobeno rozmnožováním enzymů bakterií, se může zvrhnout, a namísto dobrého výsledku může procesem kvašení vzniknout nežádoucí výsledek nebo i jedovatá přiboudlina. Takže vydal instrukci, jak výše psal ssns, kde kromě chvatu (kvašení vyžaduje čas) měl určitě na mysli i tuto zvrhlost, která je dokonce vlastní svévolníkům. Viz  žalm 75:9.



Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Neděle, 01. červen 2014 @ 12:15:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já myslel, že nekvašený chléb je památka na to, jak prchali z Egypta. Šlo to tak rychle, že nestihli chléb vykvasit, tak ho upekli na cestu nekvašený. Nějaké symboly bych v tom nehledal. A nikdy mne nenapadlo se tím zabývat. Jsou mnohem komplikovanější věci ze SZ zcela nepochopitelné.



Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Neděle, 01. červen 2014 @ 18:29:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš je Buh klidně při poslední večeři mohl použít kvašený chléb proč to ale neudělal??? Jaký to má význam??? Má nekvašený chléb i jiný význam než památku na vyjíti z egypta????  Ježíš byl dokonalý a chléb je jeho tělo. Kvas znamená že něco musí uzrát ale v případě Ježíše nic zrát nemuseloprotože Ježíš je dokonalý.  Otázka je jak by to potom bylo s Ježíšovou krví byla dokonalá nebo ne????  



Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 01. červen 2014 @ 23:21:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ježíš je Buh klidně při poslední večeři mohl použít kvašený chléb proč to ale neudělal???
Proč to neudělal by bylo dobré zeptat se ho na to. Dle mého míněni je to proto, že chtěl poslední večeří slavit v průběhu pesachové večeře společně s apoštoly. Pesachová večeře určitě není jen tak nějaké jídlo. Je to a mám za to, že i vždycky byla jistá židovská bohoslužba.

Jaký to má význam???
Doporučují se seznámit z nějakou pesachovou hagadou, určíte to tam bude dostatečně vysvětleno. Proč se ji macesy, co to pro Židy znamená, proč kvašené nikoliv apod.

Má nekvašený chléb i jiný význam než památku na vyjíti z egypta????
Stejná odpověď jako výše, seznam se z pesachovou hagadou tam se to dozvíš.

Otázka je jak by to potom bylo s Ježíšovou krví byla dokonalá nebo ne????  
Já věřím, že byla, je a bude dokonalá.

Jen stále nechápu, co se v tom dotazu co v článku řeší. Starý zákon jak popisoval velmi zjednodušeně paschu popřípadě jak Židé slavili čí stále slaví Velikonoce čí Nový Zákon a jeho vztah k pesachu a Velikonocim.  


]


Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 02. červen 2014 @ 00:04:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud má nějaký význam že chléb měl být nekvašený tak logicky to lze přenést i na víno a dnes všichni tvrdí že víno při poslední večeři bylo KVAŠENÉ  proč nekvašený chléb a kvašené víno???


]


Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 02. červen 2014 @ 00:46:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hirali poslyš je pro tebe těžké seznámit se z tou pesachovou hagadou? Čí alespoň jak probíhal čí jak se stále slaví Sedar Pesach? Určitě by ses tam  dozvěděl vše co potřebuješ čí chceš vědět. Proč takové je víno košer a proč zrovna takové víno košer není.

Promiň ale vypadá mi to, že jako bys chtěl až ti stále někdo odpovídá na tvé otázky ale ty ani nehneš prstem (kromě vyťukaní pár vět na klávesnici počítače) abys cokoliv zjistil. Nebo pokud to je problém si najít potřeba informace o slavení sederu čí potažmo celého pesachu, tak si zajdi poptat v nějaké synagoze. Určitě ti lepé odpoví po důvodu použíti nekvašeného chleba a košer vina než zde. Také jsem do nedávna nic o sederu nic nevěděl, ale okolnosti mne donutili se o to aspoň okrajově zajímat.     


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 02. červen 2014 @ 18:44:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemyslím, že lze celou pesachovou hagadu vztáhnout zpětně do doby Mojžíše či Ježíše. Všechny věci, které se používají a věci, které se říkají a gesta, která se dělají, jsou plodem celkém dlouhého ustalování rabínské praxe.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Pondělí, 02. červen 2014 @ 20:49:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemyslím, že lze celou pesachovou hagadu vztáhnout zpětně do doby Mojžíše či Ježíše. Všechny věci, které se používají a věci, které se říkají a gesta, která se dělají, jsou plodem celkem dlouhého ustalování rabínské praxe.

Souhlas vidím to stejně. Jednak je to z důvodu, že jsou tam i pasáže co řekli k tomu rabíni a jednak skladba sederového večera co svým způsobem vyvíjela a v různých diasporách se objevily změny menší čí větší. Ale symbolika proč nekvašený chleba a košer vino myslím, že bude dobře popsaný v každé čí alespoň většině. Nevím jak to je u ostatních vydaných pesachových hagadach, ale v té Nové pražské pesachové hagadě je i stručný náčrt vývoje čí historie jak to v minulosti bylo a jak je k tomu dnes.


]


Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 02. červen 2014 @ 07:01:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud má nějaký význam že chléb měl být nekvašený tak logicky to lze přenést i na víno

To se tedy nedá. Svátek nekvašených chlebů není svátek nekvašeného vína, což by asi byl nějaký chemií nacpaný ovocný džus. Jinak výjimkou jsou adventisté, kteří předkládají tu směšnou historku o tom, jak Ježíš nikdy nepil alkohol. Nesmyslnost takového tvrzení tu kdysi pěkně vysvětlil vinař Oko.


]


Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 02. červen 2014 @ 09:51:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Připadá mi úplně zbytečné pitvat se v tom, jaký byl chleba a jaké bylo víno. To vůbec není důležité a není ani symbolem či předobrazem něčeho. Tam je důležitá ta událost poslední večeře a to, co Pán Ježíš svým učedníkům vlastně přikázal.  Říká, že to je na památku. Čili něco, co si máme připomínat. Když si nic nepřipomínáme, tak časem zapomeneme. A připodobnění k chlebu a vínu má také svůj význam. Vždyť chleb je nejdůležitější pokrm k našemu fyzickému životu. Tak jako potřebujeme chleb k životu fyzickému, potřebujeme Ježíše k životu duchovnímu. A pak je třeba si uvědomit, že tento duchovní "chleb" něco stál. Stál život Syna Božího. Krev představuje život, který musel Pán Ježíš zaplatit pro duchovní chleb za naše hříchy. Barva vína, což byl běžný nápoj, je obvykle červená a souhlasí s barvou krve. Lidičky " vo tom je" a na to ostatní kašleme. Jinak se v tom tak zamotáme, že se ztratí význam Památky Páně



]


Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 03. červen 2014 @ 10:07:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nelze zapomenout ani časem, ani zapomenout pro lidské nepřipomínání.

 Nebe a země pominou- slova Krista nepominou.


]


Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 01. červen 2014 @ 00:43:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dt 16,3 odpovídá na tvoji otázku: Nebudeš při něm jíst nic kvašeného. Po sedm dní budeš při něm jíst nekvašené chleby, chléb poroby, neboť jsi chvatně vyšel z egyptské země. Po všechny dny svého života si budeš připomínat den, kdy jsi vyšel z egyptské země. 




Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: helena v Neděle, 01. červen 2014 @ 06:23:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
myslím, že u Matouše je o pozor na KVAS saducejský a farizejskýto vypadá na HŘÍCH LŽI


]


Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 01. červen 2014 @ 12:27:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je snad Království nebeské hříchem lži? Pověděl jim i toto podobenství: "Království nebeské je jako kvas, který žena vmísí do tří měřic mouky, až se všecko prokvasí." (Mt 13,33)


]


Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 02. červen 2014 @ 08:45:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
on není KVAS jako Kvas a také to má souvislost s obětí z Leviticua zákazy!nelze upozornit jen na jedno!Mat 16,6 je varujte se kvasu farizejského!Mat 13,33 podobno je království nebeské kvasu!I.Kor 5,8 takže HODUJME ne v kvasu starém, ani v kvasu zlosti a nešlechetnosti  etc etc


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 03. červen 2014 @ 10:16:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je kvašení řízené, kvalitativně cílené, zhodnocující. A je kvašení neřízené, kvalitativně znehodnocující. Proto jsou biblická podobenství o kvasu přenesené do duchovních oblastí velmi dobře vystihující. Však za předpokladu, že člověk má o běžných kvasných procesech praktickou zkušenost. Těžko budou podobenství o kvasu chápat lidé na baterky, kteří o tom jak se při běžné výrobě potravin prakticky využívají kvasinky- neví vůbec nic.


]


Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 01. červen 2014 @ 14:15:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že jde odpovědět tak, jak ti odpověděl ssns. Pokud bys ale chtěl vědět více doporučují se seznámit s jakoukoliv pesachovou hagadou. Třeba v češtině vyšla Nová Pražská pesachová hagada a tam to je také hodně pěkně popsané.  


]


Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Vacant v Středa, 04. červen 2014 @ 16:07:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kristus proměňuje své oslavené Tělo ve východní liturgii z kvašeného chleba a v západní z nekvašeného. Obojí jež správné a dovolené. Jinak by nemohlo docházet k proměně. Odpovídá to tomu jak Ježíše Krista přednostně vnímáme. My vidíme v první řadě Krista trpícího a  ukřižovaného a pravoslavná církev vzkříšeného z mrtvých a vládnoucího ve slávě a moci. Dobře se to doplňuje.



Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 03. červen 2014 @ 10:01:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Jaké tělo za nás Kristus vydal? Tělo smrtelné nebo tělo nesmrtelné? Nekvašený chléb symbolizuje smrtelné, pomíjející Kristovo tělo!
2) O kterém chlebu řekl Kristus, toto je moje (smrtelné) tělo? Tělo které jde na smrt?
3) Který chléb je plnohodnotný? Chléb z kynutého těsta? Nebo chléb s těsta nekynutého? Což je spíše placka, oplatek než chléb.
4) Kvas může být velmi zhodnocující, tak jako třeba v případě chleba.
5) Kvas může být i znehodnocující, tak jako v případě ovocných šťáv, které nechceme proměňovat na opojný alkohol.



Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 02. červenec 2014 @ 17:27:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Milí písmáci a koumáci, můžete mi prosím vysvětlit, proč Ježíš (podle NZ) podává artos, tedy kvašený chléb, nikoli azymos, tedy nekvašený, jak mu přikazoval Zákon?

Děkuji... :-)



Re: Re: Nekvašený chléb (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 02. červenec 2014 @ 17:45:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

659. Odkud víme, že Pán Ježíš použil při poslední večeři pšeničného chleba kvašeného? Ze Pán Ježíš při poslední večeři použil pšeničného chleba kvašeného, víme z Písma svatého, kde v řeckém znění chléb ten nazývá se „artos“, to jest chléb kvašený, kdežto nekvašený chléb se řecky nazývá „azymos“. (Mat. 26, 26; Mar. 14, 22; Luk. 22, 19.) 660. Použil Pán Ježíš kvašeného pšeničného chleba i po svém zmrtvýchvstání, když v Emauzích dvěma učedníkům podával svatou eucharistii? Pán Ježíš použil kvašeného pšeničného chleba i po svém zmrtvýchvstání, když v Emauzích dvěma učedníkům podával svatou eucharistii, neboť i zde jest v evangeliu chléb ten nazýván řecky „artos“. (Luk. 24, 30.) 661. Používali také apoštolé při svaté eucharistii kvašeného chleba pšeničného? Také apoštolé používali při svaté eucharistii vždycky a bez výjimky kvašeného chleba pšeničného, neboť i oni chléb eucharistický nazývali řecky vesměs jen „artos“. (Skut. 2, 42; Skut. 2, 46; Skut. 20, 7; 1.Kor. 10, 16.)
Zdroj: http://pravoslavi.cz/katechismus/iii.html


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy