Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429728, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 568 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
oko
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116619100
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Veľká noc
Vloženo Pátek, 19. duben 2019 @ 21:52:59 CEST Vložil: Tomas

Zlatá slza poslal Nepřihlášený

5. prednáška zo série "Diabolština v populárných sviatkoch". 

Čím sa líši biblická Veľká noc od tradičných veľkonočných sviatkov slávených dnes? Určovanie dátumu sviatku. 
Predobraz Veľkej noci a jeho naplnenie v smrti Ježiša Krista. Cisár Konštantín a Nicejský koncil. Symbol kvasu 
a nekvasené chleby. Odkiaľ pochádzajú veľkonočné koláče? 
Čo majú spoločné maľované vajíčka a zajace s Ježišom Kristom?


"Veľká noc" | Přihlásit/Vytvořit účet | 63 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: zeryk v Pondělí, 22. duben 2019 @ 13:03:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

//Predobraz Veľkej noci a jeho naplnenie v smrti Ježiša Krista. //

Obrazy jsou dobré v tom, že "nediktují".
Tak např . do Egypta poslal Izraelity Bůh, poslal Bůh lidi hřešit ?
Beránek se narodil rodičům(oběma) Ježíš taky?
Nebyl zabit jeden beránek,ale "hodně", bylo více Ježíšů ?
Beránci se snědli,kosti spálili...a už nikdy nebyli, Ježíš taky nevstal z mrtvých ?

Naplnění obrazu je dáno ještě před jeho "zobrazením" lidské mysli...
Výsledek (naplnění) určilo obraz.
Obraz lidského vnímání může ovšem být jiný .




Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 14:10:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>nekvasené chleby<<
Hm, zajímalo by mě, co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině, (když trocha kvasu prokvasí celé těsto).



Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 17:53:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Hm, zajímalo by mě, 

Proč? Z jakého důvodu? 

co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině,

Kdyby mě to zajímalo, nebudu si nic představovat a vymýšlet, ale zeptám se Židů.

(když trocha kvasu prokvasí celé těsto).

 Tohle slovní spojení nemá s potravinou Židů nic moc společného.  Kvas se vyskytuje v podobenství o království, taky v dopisech (o novotě života, odstranění starého..) a pak ve zmínce o kvasu farizeů - pokrytectví. 



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 18:18:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Z jakého důvodu?<< Zvídám, co znáte ohledně svátku Pesachu.
>>Kdyby mě to zajímalo ...<< A už jste se ptala, nebo Vás to nikdy nezajímalo?
>>Tohle slovní spojení nemá s potravinou Židů nic společného ...<< Ale má :) Že by jako ten "před-obraz, nebo podobnost, alegorie? A vyřčeno k zástupům (z Židů). A apoštol psal o 'starém kvasu', jeho odstranění, tedy zjevně alegorie na pesachové téma.
Takže co, paní Milko? Co je ten kvas v potravině? Čeho se to zbavují Židé před pesachem? :))




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 18:38:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota

Takže co, paní Milko? Co je ten kvas v potravině? Čeho se to zbavují Židé před pesachem? :))

Pište 5, pane profesore. :)

Nikdy mě to nezajímalo. Nejsem Žid a tyto svátky neslavím.




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 23. duben 2019 @ 18:43:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Meduňkou.
"Nechápu jak jsem bez této povědomosti mohl až donynějška žít. Do rána snad ani neusnu."
😂😂😂


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 18:48:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Pište 5, pane profesore. :)
Nikdy mě to nezajímalo. Nejsem Žid a tyto svátky neslavím.<<
Za tuhle upřímnost píšu pochvalu.
A ty Vaše předchozí poznámky beru za poznámky puberťačky ;)



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 23. duben 2019 @ 19:59:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co si to k Milce dovoluješ darebáku!
Hned na začátku ti jasně řekla, že jí to nezajímá, a pokud by ji to zajímalo zeptala by se přímo.
To ty tele se zde vyptáváš na představy a chceš se holedbat ve způsobu pubertálního jedince.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 19:56:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Tohle slovní spojení nemá s potravinou Židů nic společného ...<< Ale má :) Že by jako ten "před-obraz, nebo podobnost, alegorie? A vyřčeno k zástupům (z Židů). A apoštol psal o 'starém kvasu', jeho odstranění, tedy zjevně alegorie na pesachové téma

Matouš 13:
Jiné podobenství mluvil jim, řka: Podobno jest království enebeské akvasu, kterýž vzavši žena, zadělala ve třech měřicích mouky, až by zkysalo všecko.

Tohle není pesachové téma. 


Kor. 5
Tady jde o Krista a nový život. Ostatně jako Pavlovi vždycky...

 Nevíte snad, že maličko kvasu prokvasí celé těsto?
7 Vyčistěte tedy starý kvas, abyste byli novým těstem, poněvadž jste nekvašení. Vždyť přece byl za nás obětován náš velikonoční Beránek, Kristus!
8 Proto slavme svátek ne se starým kvasem, ani s kvasem špatnosti a ničemnosti, ale s nekvašenými chleby upřímnosti a pravdy.

O tom, co je starý kvas:
Matouš 16
 I kterakž pak nerozumíte, že ne o chlebu mluvil jsem vám, pravě: Varujte se od kvasu farizejského a saducejského?
12 Tedy srozuměli, že neřekl, aby se varovali od kvasu chleba, ale od učení farizeů a saduceů. (Ježíš a učedníci)



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 20:10:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>>Kor. 5
Tady jde o Krista a nový život. Ostatně jako Pavlovi vždycky...

 Nevíte snad, že maličko kvasu prokvasí celé těsto?
7 Vyčistěte tedy starý kvas, abyste byli novým těstem, poněvadž jste nekvašení. Vždyť přece byl za nás obětován náš velikonoční Beránek, Kristus!
8 Proto slavme svátek ne se starým kvasem, ani s kvasem špatnosti a ničemnosti, ale s nekvašenými chleby upřímnosti a pravdy.<<<

Tak tady jde zjevně o alegorii na svátek Pesach :)
Takže čeho se to Židé zbavují před svátkem Pesachu?
Co je tím kvasem v potravině, který celé těsto prokvasí a jehož se Židé zbavují :)
Pěkně bez alegorie. Jste přeci ženou, co ví, co způsobuje, že těsto kvasí :)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 20:24:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Tak tady jde zjevně o alegorii na svátek Pesach. 

Nejde o skutečné těsto, ani o to, co ho kvasí. 
Jde o křesťany. Aby v nich nebyla špatnost a ničemnost. Mají být "novým těstem" , protože za ně Kristus zemřel. 


Takže čeho se to Židé zbavují před svátkem Pesachu?

Nezbývá než zopakovat: nezajímá mě slavení židovského svátku. 
 Nejsem Žid. 


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 20:51:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Nejde o skutečné těsto, ani o to, co ho kvasí. 
Jde o křesťany. Aby v nich nebyla špatnost a ničemnost. Mají být "novým těstem" , protože za ně Kristus zemřel. <<

Jde o zjevnou alegorii na svátky paschy :))) Odpovídáte vyhýbavě.

>>Nezbývá než zopakovat: nezajímá mě slavení židovského svátku. 
 Nejsem Žid. <<

To už vím :) I to, že nevíte, co způsobuje kvas :( Jak byste tedy mohla vědět, čeho se Židé před Pesachem zbavují. Nezájem o tom, k čemu se alegorické vyjádření použilo, nevede k hlubšímu poznání. Apoštol však zjevně psal to přirovnání k  pochopení těm,co snad o slavnosti Pesachu cosi věděli. Anebo jen prázdně tlachal o tom, co křesťany tehdy nezajímalo?? 
(Ať u toho neusnete :)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 21:06:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Už jsem pekla chleba, vím, co do něj patří, pokud nemá být nekvašený.

Co myslíte, o co Pavlovi šlo? ... měli křesťané znát židovský svátek a přípravy na něj, nebo chtěl vysvětlit něco jiného? Jestli ano, tak  co? ....Když se tak podíváte na tu 5.kap. Korintským...o čem to je? 
Jak chápete Pavlova slova o obětovaném beránkovi? 


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 21:28:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pekla jste už chleba. Věřím, že ano. 
Co tedy způsobuje, že obilné těsto kvasí?  ;))

Co myslíte, Milko, na základě srovnání k čemu apoštol učil o tom, jak mají křesťané teď žít a jak už nežít? Vysvětloval naplnění před-obrazu na základě neznalosti o něm? Zmiňoval tedy nezajímavosti a zbytečnosti pro kristovce. Měl to napsat jinak a nesrovnávat k Pesachu, protože to Vás, pohany, nezajímá. 



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Úterý, 23. duben 2019 @ 22:02:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Dnes se nejspíš častěji používá trochu jiný kvásek. Asi mnoho lidí neschovává nějaký zbytek od posledního pečení.


Nesrovnával vždycky k Pesachu, v Gal. je to trochu jinak a také je to o kvasu:
já Pavel vám říkám, že budete-li se obřezávat, Kristus vám nijak neprospěje.
 Každému člověku, který se nechává obřezat, pak znovu dosvědčuji, že je povinen dodržovat celý Zákon.
 Zbavili jste se Krista, vy všichni, kdo se ospravedlňujete Zákonem; odpadli jste od milosti!
 My přece očekáváme naději spravedlnosti skrze Ducha na základě víry.
 Maličko kvasu prokvasí celé těsto.

na základě srovnání k čemu apoštol učil o tom, jak mají křesťané teď žít a jak už nežít? 
Učil na základě milosti, která mu byla dána, zjevení Krista a poznání Boha skrze něj. 










]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 23. duben 2019 @ 22:34:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Dnes se nejspíš častěji používá trochu jiný kvásek. Asi mnoho lidí neschovává nějaký zbytek od posledního pečení.<<
To určitě. Chlebový kvásek je něco jiného než droždí ;)
A také kvasný chléb vypadá a chutná jinak než kynutý z droždí.
Ale ono vůbec nebylo (a není) zapotřebí si ponechávat kvásek od posledního zadělávání těsta, aby těsto kvasilo, že.
Takže čeho se to ti Židé před Pesachem zbavují? ;)

Znepokojuje Vás znalost? 
Co myslíte, slavili první křesťané Pesach tak jako Židé nebo tak jako Vy, kristovci, slavíte Velikonoce? :)




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 24. duben 2019 @ 09:10:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přijel dealer s kvasnicema.

😂😂😂😂😂😂😂


]


Diskuse pěkně po šalomácku (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Středa, 24. duben 2019 @ 14:03:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V: Hm, zajímalo by mě, co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině, (když trocha kvasu prokvasí celé těsto).
 
Mi: Kdyby mě to zajímalo, nebudu si nic představovat a vymýšlet, ale zeptám se Židů.


V: Takže co, paní Milko? Co je ten kvas v potravině? Čeho se to zbavují Židé před pesachem? :))


Mi: Nikdy mě to nezajímalo. Nejsem Žid a tyto svátky neslavím.

 





]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Středa, 24. duben 2019 @ 16:29:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, cokoliv co bylo kvašené, ne jen kvas. Takže kvašené nápoje, zadělané těsto z "kvasné" mouky,....
A cokoliv co by začalo kvasit "samo od sebe", obecně veškerý chamec. 
Nevím, asi je mi bližší odstranění kvasu z nitra člověka, než do puntíku domyšlené a vycizelované odstraňování čehokoliv potenciálně kvasícího.  Lhostejnost či laxnost není dobrá, ale tvrdý přístup litery v křesťanství nic dobrého nepřinesl. Nemyslím, že je to v SZ jinak. Bůh něco chtěl zjevit, sdělit a chtěl, aby si lidé něco uvědomili. 

Odpověď Milky byla pěkná, každý člověk, o to více křesťan, by se měl zbavit čehokoliv co dokáže "prokvasit" jeho život a ne jen o velikonocích. Ale každou chvíli.

Jak slavili první křesťané velikonoce to netuším, ale ani nevím co považuješ za křesťanské slavení velikonoc. Kočičky, pomlázka, vajíčka to je pohanství. Já nějak Velikonoce neslavím. Letos jsme malovali kousek jedné turistické značky a s jednou kamarádkou jsme mluvili o životě, Bohu, hledání...

Co ty vnímáš jako cíl odstranění chamecu? Myslíš, že od počátku se odstraňoval chamec nebo jen kvas? Písmo se nejeví až tak jednoznačné jaká je dnešní vycizelovaná praxe. Exodus 12:34 by dle dnešních pravidel myslím neprošel. Dnešní pravidla dávají na zpracování těsta minuty, aby nebyl započat proces kvašení, takže zabalení a nesení těsta by nepřicházelo v úvahu.








]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Středa, 24. duben 2019 @ 17:32:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Zdravím, cokoliv co bylo kvašené, ne jen kvas.<<
Ale vůbec ne:) Smíš mít ocet, ač tedy se značkou kašrutu, kysané zelí, kvašené okurky ...
>>A cokoliv co by začalo kvasit "samo od sebe", obecně veškerý chamec.<<
Cokoliv ne. Chamec není cokoliv, co by mohlo kvasit. Ale co je mu podobné toto jsou kitnijot. Nesmí se to vlastnit.
Izrael vyšel z Micrajim ve spěchu.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Středa, 24. duben 2019 @ 18:07:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nesměli jíst kvašené a při spěšném odchodu zadělané těsto nestihlo vykvasit... tedy z Egypta nevynášeli žádný kvas - a to by se právě dalo vnímat jako předobraz křesťanské tradice.
Nebrat si s sebou žádný hřích, jak trocha kvasu celé těsto prokvasí, tak jedna moucha zničí mastičkáři mast...



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 09:03:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom JirkoB.

Ptal jsem se na toto:
>>nekvasené chleby<<
Hm, zajímalo by mě, co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině, (když trocha kvasu prokvasí celé těsto).

Podle reakce zdejších kristovců, kteří se vyjádřili, zjistil jsem, že nevědí, nezajímalo je to, a nezajímá. Ty jediný z nich ses zajímal a zjistil alespoň něco ohledně chámecu.
Toho, čeho se Židé před Pesachem zbavují, však není jen kvas k zadělávání moučného těsta, ale veškerých výrobků z pěti druhů obilí nebo těch, které obsahují jejich příměs a mohlo by při kontaktu s vodou v nich dojít k procesu kvasení. Zbavují se tedy i obilné mouky potřebné k vytvoření těsta. Nekvašené chleby se pečou tudíž už před svátky. K procesu kvašení mouky, k bobtnání, postačuje tekutina, třeba jen voda, žádný kvásek či kvasnice, droždí :)



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 14:44:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nekvašené chleby jsou odjakživa běžnou záležitostí v skoro v každé národní kuchyni, a u nás se tomu všeobecně říká "placky". Těsto připravené bez kvašení může být různé, z různých druhů obilnin, a dokonce může být třeba i z brambor. Nekvašené těsto se běžně používá i při výrobě cukroví. V rámci náboženských židovsko- katolických tradic se v postní době před Velikonocemi v jídelníčku zcela běžně objevují produkty vyrobené z nekvašeného těsta. Tyto kulinářské praktiky mají svůj původ v kuchyni židovské, ovlivněné nařízením božím, a žel i farisejstvím.
Nařízení Boží ohledně židovského "kulinářství" ztrácí svůj předobrazný význam v okamžiku kdy se Spasitel Kristus (beránek) obětovává za lidstvo, a kdy ustanovuje Novou Smlouvu! A od té doby se tyto "kulinářské" praktiky nečiní předobrazně, ale na památku. Víra však na těchto praktikách nestojí. Toto co ti popisuji, učí katecheti již mladé katolíky, tak zde neobjevuj ameriku. 

Mno, a když se tak urputně držíš SZ nařízení!
Kolik jsi už v celopalech obětoval Hospodinu zvířat? Nebo ty jsi snad nějaká výjimka? Už ses dal obřezat? Jsi vůbec obřezaný Předabraháme?


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Čtvrtek, 25. duben 2019 @ 16:30:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Á ještě výjimka. I ty kulináři, předdikobraze :)))

>>Nařízení Boží ohledně židovského "kulinářství" ztrácí svůj předobrazný význam v okamžiku kdy se Spasitel Kristus (beránek) obětovává za lidstvo, a kdy ustanovuje Novou Smlouvu! A od té doby se tyto "kulinářské" praktiky nečiní předobrazně, ale na památku. Víra však na těchto praktikách nestojí. Toto co ti popisuji, učí katecheti již mladé katolíky, tak zde neobjevuj ameriku.<<

Ex12: 14 [www.obohu.cz]Tento den vám budiž památným a oslavujte ho jako Hospodinův svátek, po všechna vaše pokolení jej oslavujte, toť zákon navěky!  15 [www.obohu.cz]Po sedm dní jezte macesy, a počínaje prvním dnem odstraňte kvásek ze svých domů, poněvadž duše každého z Jisraele, duše každého, kdo by od prvního do sedmého dne jedl kynuté, bude vyťata z Jisraele.

Ex12: 18 [www.obohu.cz]Od prvního dne, večera čtrnáctého dne měsíce, až do jednadvacátého dne měsíce večer jezte macesy!  19 [www.obohu.cz]Po sedm dní ať se ve vašich domech nevyskytuje kvásek, poněvadž z obce Jisraele bude vyťata duše každého, kdo by jedl kynuté, ať už přistěhovalce nebo domorodce 20 [www.obohu.cz]Nic kynutého nejezte, ve všech svých sídlech jezte macesy!“<<

Ex 13: 3 [www.obohu.cz]A Moše řekl lidu: „Pamatuj tento den, kdy jste vyšli z Micrajim, z domova otroků, protože vás odtud Hospodin vyvedl pevnou rukou, a nejez nic kynutého! 4 [www.obohu.cz]Dnes v jarním měsíci vycházíte, 5 [www.obohu.cz]a až tě Hospodin přivede do země Kenaánců a Chetitů, Emorejců, Chivitů a Jevusejců, již dát tobě přísahal tvým otcům, do země přetékající mlékem a medem, budeš konat tuto službu tohoto měsíce.  6 [www.obohu.cz]Sedm dní jez macesy, a sedmého dne je Hospodinova slavnost.  7 [www.obohu.cz]Každý ať jí sedm dní macesy a ať se ti ve tvých hranicích neukáže kynuté a kvásek. 8 [www.obohu.cz]A tohoto dne pak vyprávěj svému synu, říkaje: To proto, co mi Hospodin způsobil mým východem z Micrajim. 9 [www.obohu.cz]A protože tě Hospodin vyvedl z Micrajim pevnou rukou, budiž učení Hospodina v tvých ústech, měj je za znamení na své ruce a k upamatování mezi svýma očima. 10 [www.obohu.cz]Zachovávej toto nařízení každého roku v určenou dobu!

Ex 23: 15 [www.obohu.cz]Zachovávej svátek macesů, po sedm dní, jak jsem ti přikázal, jez v období jarního měsíce macesy, jelikož jsi tehdy vyšel z Micrajim, a ať vás má tvář nevidí přicházet s prázdnou! 

Ex 34: 18 [www.obohu.cz]Ale zachovávej po sedm dní svátek macesů v určeném čase jarního měsíce, jak jsem ti přikázal, poněvadž tohoto jarního měsíce jsi vyšel z Micrajim! 

Dt 16:  3 [www.obohu.cz]Poněvadž jsi ze země Micrajim vyšel ve spěchu, nejez během pesachu nic kynutého, v jeho průběhu jez sedm dní macesy, chudý chléb, aby sis připomínal den svého východu ze země Micrajim po všechny dny svého života.   4 [www.obohu.cz]Sedm dní ať se neobjeví kvásek na celém tvém území a prvního dne z masa, které jsi navečer obětoval, nic nenechávej do rána.

5 [www.obohu.cz]Pesachovou oběť nesmíš zaříznout na libovolném místě z míst, která ti Hospodin, tvůj Bůh dává, 6 [www.obohu.cz]ale jedině na místě, které Hospodin, tvůj Bůh, učiní příbytkem svého jména. Tam zařízneš pesachovou oběť odpoledne při západu slunce, v době svého východu z Micrajim. 7 [www.obohu.cz]A když jsi ji upekl a snědl na místě, které Hospodin, tvůj Bůh zvolí, ráno se rozluč a rozejdi se do svých stanů. 8 [www.obohu.cz]Macesy jez sedm dní a sedmý den je pro Hospodina, tvého Boha, závěrečný, tak nekonej žádnou práci.

>>Mno, a když se tak urputně držíš SZ nařízení!
Kolik jsi už v celopalech obětoval Hospodinu zvířat? Nebo ty jsi snad nějaká výjimka? Už ses dal obřezat? Jsi vůbec obřezaný Předabraháme?<<

Dt 12:  11 [www.obohu.cz]Bude to místo, které Hospodin, váš Bůh, zvolil, aby tam usídlil své jméno, tam budete přinášet vše, co vám přikazuji, své celooběti a dobrovolné oběti, své desátky a příspěvky z výnosu svých rukou a všechny své vybrané dary, které Hospodinu slíbíte.  12 [www.obohu.cz]Tam se budete radovat před tváří Hospodina, svého Boha, vy, vaši synové a vaše dcery, vaši otroci a vaše služky a Levi ve vašich branách, protože nemá s vámi podíl a dědictví. 13 [www.obohu.cz]Střež se obětovat své celooběti na libovolném místě, které vidíš! 14 [www.obohu.cz]Dělej, jak ti dnes přikazuji, a obětuj své celooběti pouze na místě, jež zvolil Hospodin v jednom z tvých kmenů!

Obřízka není co křesťanské vyznání a smočení a sugesce a je to :)
 https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Gijur
Takže ještě nikoliv. ;) Snad za 5, 7, 10 let. Díky, že jsi netrpělivý za mne, myslivečku :)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pátek, 26. duben 2019 @ 00:27:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zajímavé,
zatím vše co jsem dohledal bylo jen o chamecu, což by mělo být něco buď enzymaticky zkvašeného - těsto či hotový výrobek nebo něco co "kvasí". 
Jde o pět základních obilnin, ale suchou mouku za chamec nepovažovali. 
Proto se dal fofrem upéci (do 18minut) před svátkem, ale i při něm. 
Suchá mouka, v přísnějším pojetí dokonce mouka z obilí sklízeného v plné zralosti a suchu (macesová mouka), se mohla vlastnit. Tedy, pokud jsi ji dokázal skladovat v suchu. Aby nezačala kvasit. Ale pokud by kápla voda, vlhký sklep, zmokla, prasknutý vodovod... tak pak všechno ven. Ale máš suchou mouku, měj ji, vyrábíš-li maces, tak máš  max 18minut, aby nevznikl chamec. 

Třeba tak to popisují i v olomoucké diaspoře. Nebo já to tak pochopil. Je možné, že obyčejnou mouku (nemacesovou) dnes všichni nebo jen někteří již také nedovolují.  Nevím, jak to tedy je.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 00:42:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Špatně jsi pochopil, JirkoB.
V žádném případě nesmí Žid během svátků Pesach vlastnit! obilnou mouku.
Macesová 'moučka' není mouka :) Jde o najemno drcené macesy. 
A protože jde o drcený maces upečený do 18-ti minut od zadělání těsta a při značně vysoké teplotě, doma ho v troubě nebo na peci neupečeš. Ale i tak nesmí Žid vůbec vlastnit, natož uchovávat doma mouku.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 00:54:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A ještě bych dodal, že v takto upečeném macesu už při kontaktu s tekutinou nedochází k bobtnání. (A buletin k přípravě Pesachu mám z obce v emailu :)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 01:26:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z '''Průvodce Pesachem":
Chamec je cokoliv z pěti druhů obilnin (pšenice, ječmen, oves, žito, špalda), co přišlo do styku 
s vodou alespoň na osmnáct minut. Obsahuje-li voda některé příměsi nebo je-li teplá, ke kvašení 
dochází dříve nebo ihned. Naopak hněteme-li těsto, ke kvašení nedochází, osmnáct minut se počítá až od okamžiku, kdy těsto necháme ležet.
Vše, co některou z těchto obilovin v nějaké podobě obsahuje jako jednu ze složek v jakémkoli 
poměru (třeba i 1:1000), se nazývá ta’arovet chamec, chamecová směs, a je to zakázáno 
konzumovat, vlastnit a jakkoli využívat stejně jako čistý chamec (s výjimkou odpoledne 14. nisanu, kdy je zakázána jen taková směs chamecu, ve které je chamec zastoupen v poměru alespoň 1:60).
Chamecem nemusí být jen potraviny, ale i nápoje (např. whisky a pivo), léky a kosmetika atd.

Ale přeci jen jedna má oprava :) 
chamec je zakázáno nejen konzumovat, ale i držet v domácnosti (respektive vlastnictví). Proto musí být celá domácnost (nejen kuchyně) před Pesachem vyčištěna. Chamec, který je určen k prodeji, musí být bezpečně uzavřen na zvláštním místě. Chamec, který zůstane v domácnosti omylem, je anulován bitulem, a je-li později nalezen, musí se zničit.
Určité potraviny se na Pesach nesmí konzumovat, ale mohou se ponechat v domě; je však nutno je jasně označit a dobře uskladnit (nejlépe v nějaké označené krabici na skrytém místě v komoře, ve skříni apod.), aby nebyly omylem konzumovány. 
Jde zejména o:
...
 Zcela zvláštní skupinu představuje jídlo, které chamec obsahuje, ale bylo před Pesachem 
prodáno. Zvláštní skupina je to proto, že toto jídlo může být sice fyzicky přítomno v domě, 
ale nesmí být drženo ve vlastnictví. Prodaný chamec, i když je fyzicky ukryt v krabici u 
původního majitele, je i s místem úkrytu vlastnictvím majitele nového. 
K tomu:
Vzhledem k tomu, že Žid nesmí během Pesachu vlastnit chamec, rozšířil se zvyk větší množství 
chamecu před Pesachem prodat nežidovské osobě a po Pesachu zase vykoupit zpět. Původně proto, aby tak obchodníci a výrobci zabránili velkým ztrátám zboží nebo trhu, později i kvůli malým ztrátám domácností. Prodat je tak možné i malé množství chamecu, ale této možnosti by se nemělo zneužívat, lepší je chamec před Pesachem SPOTŘEBOVAT NEBO ZNIČIT.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 02:46:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale že jsi mi, JirkoB, nasadil brouka do hlavy, jestli jsem rabína pochopil správně, hledal jsem a:

'Technicky, mouka nemusí být chamec. Běžnou praxí však je, že před zahájením procesu mletí se zrna pšenice temperují (nastříkají) vodou a nechají se stát, dokud do nich nepronikne vlhkost. Proto je zvykem považovat mouku za chamec'.

Díky za námitku a ujištění. ;)
Z vyprávění vím, že se stalo jednomu Židovi, že prodal na Pesach sýpku či sklad arabovi, snad bez právníka a rabína, a ten mu ji nechtěl už prodat zpět.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pátek, 26. duben 2019 @ 23:27:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže "košer" mouka je tedy povolená. Mouka, kde bylo obilí sklizeno v plné zralosti a suché a při transportu, skladování, mletí nebylo použito vody. 
Jde o speciální dozorovanou mouku /od sklizně přes mletí až dodávku/, která se může použít i pro přípravu macesu. 

Myslíš Petře, že taková pravidla byla od počátku (vyjití)? Mně přijde, že jsou léty vycizelovaná.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Sobota, 27. duben 2019 @ 09:17:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obilí (pšenice) určené pro Pesach nesmí dojít do plné zralosti zrn, ale musí být sklizeno dříve, jinak by mohlo po dešti zkvasit (nabobtnat) už v klasu. Sklízí se, když ještě dozrává a stébla jsou nazelenalá a ne když jsou stébla bílá a obilky suché. Zrna nesmí klíčit a nesmí být rozbitá, musí se udělat pečlivý výběr. Musí se samozřejmě chránit před hlodavci a před vlhkem, deštěm. Mlýny musí být pečlivě vyčištěny a vykošerovány. První semletá mouka se pro Pesach nepoužívá. A i po semletí zrn platí přísná pravidla pro skladování i převoz mouky. Nesmí se použít mouka semletá téhož dne, kdy je ještě teplá a při styku s vodou by rychle zkvasila. Mouka se musí důkladně prosít. Ani na holý hřbet zvířete nesmí být pytle s moukou převáženy a ani by se neměly převážet pytle složené na sobě a přiléhající k sobě. Obilí se nesmí propírat vodou a mlít ve vodním mlýně.  Na obilí se tedy dohlíží (rabíny) už od sklizně.Jen tam, kde nejsou výše uvedenému protivící se zvyky, může být dohlíženo až od chvíle, kdy se mísí těsto.
Pravidla jsou tedy přísná, ale ne tam, kde jsou dodržovány tradiční zvyklosti.
Takže pesachová mouka je označena kašrutem, a jen tu lze přechovávat, protože je ověřená.

Léty vycizelovaná pravidla? :) 
Nemyslím, nechápu to takto. Beru to tak, že ta dnešní pravidla by dříve platit ani nemusela, v podstatě byla tehdy dodržována. Jde spíše o reakci na nové životní podmínky člověka. Jsou nové způsoby zpracování a pěstění potravy. A Židé jsou také rozptýleni mezi národy, kde jsou volnější pravidla. Však vidíš, co se tu dnes dováží k nám.  Porážky zvířat jsou necitelné, stresující, maso na pultech je krvavé, obalené tuky, v jiných potravinách jsou příměsy, těžko třeba najdeš sušené jednodruhové ovoce bez příměsy arašídů apod., také mouky jsou problematické, i masné výrobky obsahují stopy mléka, a éčka :), třeba ty siřičitany v sýrech ,  mnohá jsou z vepřového, mořských plodů ... :)

Je to jako třeba jako s jednoduchým zákonem, že provoz musí být bezpečný. A pak jsou pravidla, a ta se přizpůsobují vývoji a změnám podmínek (v proměnách času:), aby byl zákon naplněn, dodržen a nebyl přestoupen, byť i nechtěně.Asi tak, tož tak. Pravidla jsou bezpečnostními opatřeními, (jako i technické  nebo bezpečnostní normy).

Stále se však ptám, čeho se to ti Židé před Pesachem zbavují ;)
A také, ptal jsem se jinde trochu jinak - neustupují křesťané od standardu k svévoli?
Ale i dnes pohané (non židé, národy) však zjišťují, že není dobře potraviny mísit než při přípravě jídel a ne všechny, a také ty porážky a chov zvěře ... zpřísňují pravidla, ale ještě dost benevolentně (popíchnu -  v pohanském , křesťanském zvyku, zvyklosti). Vše je dovoleno :), no ale ne vše prospívá. Takže? Co neprospívá, je také dovoleno? Možná :), pohanům, jako - kdo chce jíst, co chce jíst, ať si to jí, ale za svoje. Ale ať na to nedoplácí někdo druhý. (Sím, bez reakce na poslední dvě věty ;)

 


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Sobota, 27. duben 2019 @ 10:56:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

A Boží království naštěstí není  pokrm a nápoj, nýbrž spravedlnost, pokoj a radost v Duchu Svatém.



  • 20 [biblenet.cz]Jestliže jste spolu s Kristem zemřeli mocnostem světa, proč si necháváte předpisovat:
  • 21 [biblenet.cz]neber to do rukou, nejez, nedotýkej se – jako byste stále ještě byli v moci světa?
  • 22 [biblenet.cz]Jsou to lidské předpisy a nauky o věcech, které se použitím ničí.
  • 23 [biblenet.cz]Vydávají se za moudrost jako zvláštní projev zbožnosti, sebeponižování nebo tělesné umrtvování, ale nic neznamenají pro ovládání vášní.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Sobota, 27. duben 2019 @ 11:10:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vášně se buď odříkají, nebo se přikrmují. :)
Tělesnost se také přikrmuje,nebo se nechává hladovět.
Živit své tělo a odříkat mu, je prací lidského ducha.
Kdo se přežírá, má svého ducha žroutem :)
Odděluj jak chceš, ale co je tělesné živí i tvou mysl a přitahuje srdce.
A pokud povoluješ tělu, povoluješ jen své vášni tvého ducha :)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Sobota, 27. duben 2019 @ 12:33:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jakou to má souvislost s tím, co jsem napsal výše ?


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Sobota, 27. duben 2019 @ 12:48:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V gnosticismu křesťanství. V odtržení ducha od těla. V království B-žím, co není pozemským. V odtržení od reality. Ve víře beze skutku. V prázdných slovech bez naplnění.V duchaření bez rukou a nohou, úst i žaludku. :) V létání v oblacích bez pevných nohou na zemi :) Tož tak.




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Neděle, 28. duben 2019 @ 10:06:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je psáno, všeho zkuste dobrého se držte.

tedy, že může člověk zkusit vše o čem neví. O čem ví předem, že to není dobré, tam to zkoušet samozřejmě nemá a pokud o něčem o čem nevěděl, že je zlé, zjistí, že je zlé, tak to samozřejmě činit nemá a v tomto smyslu je to zakázáno.
Je to dokonalejší zákon, než pořád doplňovat do seznam zakázaných věcí nové a nové věci, je to zákon "věčný".
Zakázáno je prostě vše co není dobré a to od té chvíle co se zjistí, že to dobré není. 
Dále je univerzálnější v tom, že existují věci zlé pro jednoho, ale dobré pro jiného. Například pro alkoholika je zlá jediná kapka alkoholu a proto ji má zakázanou, pro lidi jako Timoteus naopak je alkohol v léčebných dávkách dobrý.A to je rozdíl mezi mrtvou a živou literou.

Co židé vymetají z domu ve skutečnosti nevím, protože na tomto přikázání je pro mne viditelné naplnění slova Kristova, ústy mě ctí,ale jejich srdce je daleko, příkazy otců rušíte zákon Boží.
Neměli mít v domě nic zkvašeného, tak je psáno. Nemuseli dělat rozbor enzymů zda náhodou mouka neobsahuje již enzym... a vymýšlet dokonalý postup jak příkaz dodržet a pro "praktickou nerealizovatelnost v chápání mrtvé litery" jej nakonec ohnout. Docela mne to překvapilo, že příkazy Boží se do dnešního dne brilantně ohýbají ve jménu jejich absolutního dodržování. Jak v dobách dřívějších se obcházely cesty v sobotu.
Ohledně nekvašeného:
V Exodu je přesně psáno, že nebude nic zkvašeného ve tvém domě. Nebude v tvém domě. Proč se tedy praktikuje nebudeš vlastnit? To je docela rozdíl. Před velikonoci stačí regál prodat (papírově) nežidu. Ale to pak kvašené věci v domě máš, pouze si ohnul zákon do realizovatelné formy pro obchodníky. Ano mám v obchodě, v mém obchodě mouku pro pohany, v mém domě mouku pro pohany, ale v době Velikonoc ji nevlastním a je označena přesně podle platné legislativy - například 350/2011 sbírky. Mám tedy svůj dům plný kvašeného, ale není to moje vlastnictví a tak je to v pořádku. Je to řádně označeno, nemůže dojít k záměně, zneužití, není to můj majetek, byť toho mám plný barák.

Jedno musím uznat, židé opravdu ústy milují Boha, jejich touha následovat je neuvěřitelná a neměřitelná. Většina křesťanů, ani já jim nesahám po kotníky. Vycizelovat přikázání Boží pomocí vědeckých kolokviií do současné úrovně, to klobouk dolů. Vím, že židovští představitelé zákona, jsou schopni sehnat vědce z celého světa, aby jim pomohli s dodržením zákona. Někdy v 50letech bylo vědecké kolokvium, kdy židé dali dohromady přední fyziky, nositele nobelovek, aby vyřešili, zda elektřina je oheň. 

Jenže Petře, tyto věci již nevidíš. Zajímavé je, že u křesťanů jsi je viděl a vadily ti, dnes je nevidíš. Ale je to pochopitelné, je pochopitelné, že výklad rabínských odborníků je pro tebe pravdivější, než slova heretiků. Bylo by divné, kdyby to bylo naopak. Když jsem uvěřil, tak jsem to tak měl. 

Na jednu stranu touha vydolovat pomocí moderních postupů nejhlubší význam přikázání (třeba pomocí enzymů definovat BEZPEČNĚ kvašení, pomocí nositelů nobelovek definovat oheň) vypadá velmi zbožně. Na druhou stranu si myslím, že toto není zrovna to, co Bůh chtěl. 
Trošku jsi to spojil se zdravím, a mnohá přikázání taková jsou ...no, v případě nekvašených chlebů o Pesachu to ze zdravím ovšem nemá nic společného, jelikož po Velikonocích je chamec dovolen. Tam jde o duchovní význam. A ten duchovní význam analýza enzymů spolehlivě zabíjí. Tak to vnímám já.
Třeba u "křesťanů" ti většina lidí řekne, že Vánoce jsou svátky stresu a obžerství, shonu, .... a přitom všude se mluví o duchovním významu. Ale ten tam díky shonu není. 

Takže díky neuvěřitelně složitým vycizelovaným pravidlům netuším čeho se Židé zbavují. Pravděpodobně jen čehokoliv, co obsahuje jakýkoliv náznak kvasného enzymu, kde by mohlo dojít enzymatickým procesem je vzniku CO2, tedy kvašení. Takže čehokoliv co za současného stavu vědy jde takto označit. To aplikace přikázání ukazuje docela jasně. Ale nad to víc nevidím... 

Podle Exodu se ovšem měli zbavovat pouze nakvašeného těsta, rozhodně nešlo o mouku, rozhodně neměli limit 18minut... protože zadělané těsto zabalili a vzali s sebou. Předpokládám, že pochod do první zastávky byl delší než 18minut. 

Podle mne, se díky dodatečným doplňkům a přikázání minulo cílem, ten cíl nebylo dodržet jen přikázáním ten cíl byl podle mne jiný, ale pro mne to není viditelné, já bych mohl napsat jen přenesený křesťanský význam, jak psala Milka.

Píšu co jen v tuto chvíli vidím a neidealizuji si ani křesťany,ale ani židy. Dodržování litery do absurdity je pohanství jak vyšije. A je jedno jestli v křesťanství nebo jinde. Ignorace přikázání je zase svévole a to v křesťanství i jinde... o obojím se píše již v SZ.

Škoda, že se vracíš k rabínskému židovství, ne ke zjevenému židovství. V mém chápání jsou to dost odlišné víry. 
Je to zajímavé, pravdyduchaisty nemusíš a chápu to. Co se dnes v pravděduchaismu učí jsou dobrý nesmysly. Ale v židovství to to nevadí, když to prošlo redakční úpravou a je autorizováno rabíny s dostatečnou schvalovací úrovní. Systém stejný jako v ŘKC.  Bible + katechismus. Zde SZ + prováděcí vyhlášky rabínů.
Ale třeba ta vyhláška o 18minutách byla jednou také jen pravdyduchaismus, než byla orazítkována a validována. Není bezpečnější jít ke zdroji? Jenže není to pýcha jít ke zdroji a dojít k něčemu jinému než duchovní autority a lidé, kteří jdou cestou k Bohu mnoho a mnoho let ..?

pokoj tobě

jirka











]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Neděle, 28. duben 2019 @ 14:49:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom JirkoB.
Abych zkrátil příspěvek, budu citovat Tvá slova, na která reaguji, zkráceně.

>>Neměli mít v domě nic zkvašeného, tak je psáno. ... Jak v dobách dřívějších se obcházely cesty v sobotu.<<

Nejen ve svém domě neměli Jisraelci podle příkazů Tory uchovávat chámec, ale na celém svém území až k hranicím Erec Jisrael. Nejen tedy nejíst, nemít při sobě, ve svém domě, ve svých branách, ale i na všech svých pozemcích, na celém území své země.
Objev procesu kvašení, že k němu dochází i bez přídavku kvasu, to není nic nového, znali to už převelice dávno, tedy i Jisraelci v Micrajim a 'pěstili si' kvásek. Objev je v tom, proč to tak je :)
Nicméně větší poznání vede k větší zodpovědnosti, to ano. A rozhodně nejde o ohýbání Tory. Z různých důvodů záměny, a zvláště při přebývání mezi pohany, bylo nutno také zavést opatření o používání kitnijot, luštěnin či koření apod. Aškenáští Židé mají tedy přísnější pravidla než Sefardští Židé.

>>V Exodu je přesně psáno, že nebude nic zkvašeného ve tvém domě. ... Je to řádně označeno, nemůže dojít k záměně, zneužití, není to můj majetek, byť toho mám plný barák.<<

Nevlastnit, to je správné vyjadření slova nemít. Mohl bys klidně přemístit chamec mimo své vlastnictví (dům, zahradu) a uložit to u nežida po dobu svátků. Jak už jsem psal, příkaz Tory je, že se žádný chámec nenalezne na území Erec Jisrael, tedy ani v domech nežidů, přistěhovalců žijících na území Jisraele. V diaspoře, zvláště dnes, kdy Židé nežijí v gettech, (avšak žijí co nejblíže sobě, stěhují se k sobě, tedy k místu Obce, aby dodržovali šabat), je to trochu jiné, ale platí, že chamec se prodává mimo území města, obce.

Zavedení zálohového prodeje počas svátků Pesach bylo původně jen případné, výjimečné. Ano, tento zvyk se rozšířil i do domácností a je předmětem značné kritiky mnoha rabínů. Dá se říci, že zbožní Židé to nedělají a rabíni, kteří to kritizují takovou praxi v místě svého působení neumožňují. Psal jsem už tady, že je to problematické. Např. u nás nic takového není.

Přílohou příspěvek jednoho rabína, který tuto praxi kritizuje a vysvětluje, ale je to francouzky:
https://www.massorti.com/Vente-du-Hamets-une-pratique-a-bannir

>>Někdy v 50letech bylo vědecké kolokvium, kdy židé dali dohromady přední fyziky, nositele nobelovek, aby vyřešili, zda elektřina je oheň.<<

Šlo o to, zda rozvěcením žárovek, vařením na sporáku, v troubě apod. nedochází k přestoupení prací zakázaných o šabatu a spojených s činností pro a v Chrámu. Modernizace prostě vede k těmto otázkám. Podobně je s automobilovou dopravou apod.

 >>Jenže Petře, tyto věci již nevidíš. Zajímavé je, že u křesťanů jsi je viděl a vadily ti, dnes je nevidíš. Ale je to pochopitelné, je pochopitelné, že výklad rabínských odborníků je pro tebe pravdivější, než slova heretiků. Bylo by divné, kdyby to bylo naopak. Když jsem uvěřil, tak jsem to tak měl. <<

Snad jsi z výše uvedeného pochopil, JirkoB, že nemáš pravdu.

>>Trošku jsi to spojil se zdravím, a mnohá přikázání taková jsou ...no, v případě nekvašených chlebů o Pesachu to ze zdravím ovšem nemá nic společného, jelikož po Velikonocích je chamec dovolen. Tam jde o duchovní význam. A ten duchovní význam analýza enzymů spolehlivě zabíjí. Tak to vnímám já.<<

Se zdravím jsem nic nespojil. Analýza enzymů, proč dochází ke kvašení, s tím má společného jen to, že se ví proč :) Vůbec nevím, proč jsi má slova s tím spojil a ještě se zdravím. Jde o to, že nežidovské produkty se neřídí zákony Tory. A jsou proto pro Židy mnohdy nepoživatelné. Ať už se jedná o porážku zvěře nebo o mísení živočišného s rostlinným a zvláště pro Židy nedovoleným, nečistým.

>>|Podle Exodu se ovšem měli zbavovat pouze nakvašeného těsta, rozhodně nešlo o mouku, rozhodně neměli limit 18minut... protože zadělané těsto zabalili a vzali s sebou. Předpokládám, že pochod do první zastávky byl delší než 18minut. <<

Židé při vyhnanství z Micrajim měli na odchod velice krátkou dobu. Zadělané těsto nestihlo ani vykvasit, nabobtnat a tak je museli narychlo upéct nekvašené jako placky a dokonce se nestihli ani udělat zásobu potravin, nejen upečených macesů, na cestu. Tak rychle museli opustit své příbytky, domovy. Velice, velice rychle. Jen tak neodešli, ale byli vyhnáni, ve chvatu - asi tak jako při nedávném šoa. Stihli si pobrat to nejdůležitější (a přesto odešli z Micrajim obohaceni s velikým majetkem, a také s mnoha goji :).

>>Škoda, že se vracíš k rabínskému židovství, ne ke zjevenému židovství. V mém chápání jsou to dost odlišné víry.<<

Zjevené židovství? Myslíš křesťanství? :) Utíkám z toho Micrajim, vrátit se nechci.

>> Není bezpečnější jít ke zdroji? Jenže není to pýcha jít ke zdroji a dojít k něčemu jinému než duchovní autority a lidé, kteří jdou cestou k Bohu mnoho a mnoho let ..?<<

Určitě je to lepší, to i to. Moudří u sebe samých, to je pravdyduchaismus.

Jinak JirkoB, ty mé otázky zůstávájí. A já jsem příklad goje s Židy vyhnanými a utíkajícími z Micrajim, ale ne z těch gojů, kdo by se rádi vrátili k plným mísám masa a představili před oči Židů zlaté tele. :) Mé srdce je srdce Žida. Se vším všudy, s pády i se svobodami.




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 28. duben 2019 @ 17:01:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Objev procesu kvašení, že k němu dochází i bez přídavku kvasu, to není nic nového, znali to už převelice dávno, tedy i Jisraelci v Micrajim a 'pěstili si' kvásek. Objev je v tom, proč to tak je :)


  Díky za příspěvky a za ukázky uvažování v těchto tématech.

  Napadá mne: Slyšeli Židé o Louisi Pasteurovi a jeho pokusech? Pokud ano, nejsou pak ti pravověrní a poctiví židé nesví z toho, že nejsou schopni naplnit přikázání zcela správně, i když se tolik snaží? 

  Mně tedy k dané situaci připadá, že správné řešení na odstranění kvasu a dodržení přikázání je zabalit celý dům do hliníkové fólie, nějakých 48 hodin před svátky, prohřát ho za mírného přetlaku na 85°C a ponechat dům na této teplotě po celou dobu svátků. Technologie na to existují, jsou dostupné (nechali je vyvinou křesťané na sanaci svých památek, aby jim déle vydržely ;-).

  Toník


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Neděle, 28. duben 2019 @ 18:39:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj tobě Petře, 

neboj lanařit nikam tě nebudu, protože to nejde. 
Zjeveným židovstvím jsme nemyslel křesťanství. Ale samozřejmě bych tě měl rád za bratra křesťana... důvody znáš, zbytečné psát...
...ale i tak nejsem takový bloud, abych tě lanařil takto hloupě zpět. Neboj.
Takže nešlo o křesťanství, ale židovství to "původní a pravé". To židovství bez přídavků lidských. které už v čase SZ proroci (Bůh) vracel zpět k originálu. Například, vaše oběti jsem si neoblíbil.  Zjeveným židovstvím jsem myslel "původní židovství od praotců a proroků". To přímo zjevené, bez fyzikální analýzy 18minutového těsta apod...  ale chápu to, že Židé to činí z veliké bázně před Hospodinem. Plyne to z nejhlubší odevzdanosti a bázně. Nevidím v tom zlo a vypočítavost.. ale i tak to není nejlepší a vede to k ohýbání "principu" omezenými možnostmi litery.

Napíši viditelnější příklad - ŘKC. ŘKC určitě vznikla s křesťanství, ale dnes je originálu vzdálena docela dost. A naneštěstí si sama na sebe vymyslela opatření pro zabránění prozření. Katechismus. Slova Pána + katechismus =  "zákon" a tím se zavřela cesta zpět. A bratři to činili ze stejných pohnutek, z absolutní bázně před Hospodinem. Tak chtěli být poslušní, až věří "jinému bohu". Dokud neškrtneš katechnismus tak nemáš šanci se vrátit. Svědci Jehovovi - podobné, CASD - podobné. 

Ale pak samozřejmě hrozí pravdyduchaismus. Jenže vláda litery nad milosrdenstvím je lepší verze? Určitě ne. 
Hrozí jak správně píšeš být moudrým ze sebe sama. Řešením je cesta katechismu? To se mi nezdá, podle mne jde o dva extrémy a pravá cesta je mezi nimi. 

Tvé srdce je srdcem Žida, v pořádku, ale byl bych raději, kdyby jsi šel cestou prostřední, ani rabínskou ani moudrý sám v sobě. Ale přikázat ti to nemohu, mám naději, že na to jednou přijdeš. Pak, podle mně, budeš pravým Izraelitou. Tak jak bych přál bratřím, aby byli křesťané bez ismů...tak tobě i bratřím ze židů bych přál, aby byli také Židé bez ismů....a pak se naplní slovo, že spojil ty dva v jedno. A nepíšu o pominutí zákona. Zákon přeci nepomine.  

Dříve jsi velmi rostl otázkami, posouval jsi sebe i druhé otázkami. Nezapomeň na ně, byly dobré.

A zpět k chamecu. Přiznávám, že fakt nevím. Co jsem psal je upřímné, detailní precizní dodržování a postupy co jsem četli mi odpověď zamlžili. Znám jen tu co platí pro křesťany. Jak je to tedy u Židů? 
Čeho se zbavují? Chámecu. Co to pro ně znamená? (a nemyslím postup a druhy obilí).

pokoj tobě

Jirka




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Neděle, 28. duben 2019 @ 20:33:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
JirkoB.

Nebojím se:) Nemusíš psát něco jako 'neboj se'.
Příliš domýšlíš ;) Asi jako s tím spojením moderního objevu, proč dochází ke kvašení - 'enzymů a 18 minut do kvašení'. Nic moderního v tom není. Pojednává o tom Talmud v Mišně a měl to říci Šimon ben Lakiš žijíci někdy po roce 200 o.l. A jde o to, že těsto bude kvašené za dobu ujití cca ( řím.) 1 míle.
Omyly jsou i v tom, že Jisraelci jedli do exodu z Micrajim kvašené chleby. Ale oni jedli nekvašený chléb po celou dobu otroctví, tedy chléb zadělávaný bez kvásku. Je to chléb poroby, otroctví, který jedli otcové v Micrajim. Moše na začátku měsíce nisan řekl, že vyjdou. Měli tedy 2 týdny na to, zadělávat chléb, nechat ho nabobtnat :) 
Trochu úsměvné, promiň, mi přijde, když kristovec křesťan radí, co je pravé židovství. Promiň, ale neumíš ve své laknosti a benevolenci tolik mi známé z křesťanství, srovnat. Nebudu něco napůl ;)


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pondělí, 29. duben 2019 @ 17:04:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ať se vrátíme zpět k začátku, tedy otázce čeho se židé zbavují.
Jak vidno, křesťané nedokázali odpovědět, tak je to na tobě:



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Neděle, 28. duben 2019 @ 20:34:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Takže nešlo o křesťanství, ale židovství to "původní a pravé". To židovství bez přídavků lidských. které už v čase SZ proroci (Bůh) vracel zpět k originálu. Například, vaše oběti jsem si neoblíbil.  Zjeveným židovstvím jsem myslel "původní židovství od praotců a proroků". To přímo zjevené, bez fyzikální analýzy 18minutového těsta apod...

Jirko, souhlasím. Dobře jsi to Votovi napsal. Navíc bych chtěl vyjádřit, že to pravé původní židovství, bez lidských přídavků, ale přesně tak, jak jej máme zjevené v Písmu, bylo zcela v souladu s Boží vůli a Božím záměrem - tak tomu věřím - do chvíle, než přišel Ježíš Kristus, aby jej (Zákon) naplnil.

Dnešní židovství či judaismu je fraška - nelze už dodržovat to, co bylo naplněno pčátkem letopočtu. Mohou si na něco hrát, mohou se zabývat nějakými 18 minutami, ale Pána tím míjí. Bohužel :-(.

//ale chápu to, že Židé to činí z veliké bázně před Hospodinem. Plyne to z nejhlubší odevzdanosti a bázně. Nevidím v tom zlo a vypočítavost..

Já taky ne. Vidím v tom nedostatek moudrosti a upřímnosti. A zřejmě i pravdivosti.

//A bratři to činili ze stejných pohnutek, z absolutní bázně před Hospodinem. 

To "absolutní" bych vynechal. Já v tom vidím povrchnost a závislost na jiných lidech. Kdo by byl dostatečně upřímný, nikdy tak na druhých lidech závislý nebude, ale bude Hospodina hledat celým svým srdcem, celou svou myslí i duší. A Pán Ježíš se mu dá poznat.

//Tak chtěli být poslušní, až věří "jinému bohu". Dokud neškrtneš katechnismus tak nemáš šanci se vrátit. Svědci Jehovovi - podobné, CASD - podobné. 

Třeba mně před tímto ochránilo "čisté logické myšlení". Mnohé z toho, čemu podlehnou sektáři, totiž je natolik iracionální, že logicky založený člověk by tomu nikdy neuvěřil - Přesto mnozí hodně inteligentní lidé propadli sektám. Ono je totiž možné toto myšlení 'odpojit' - a pak je možné cokoliv.

//Ale pak samozřejmě hrozí pravdyduchaismus.

A co to je? Mimo šalomáky jsem o tomto pojmy za desítky let křesťanství neslyšel. Třeba znám Torontské požehnání, hnutí víry, a další bludaře, ale toto neexistuje.

Pokoj Tobě,

wollek


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pondělí, 29. duben 2019 @ 17:09:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj

pravdyduchaismus ... neber to jako nějaký definiční termín. Třeba zde padl i termín moudrý sám v sobě, nebo jestli jsi četl Saturnina, tak manžel tety Kateřiny. Naučte mne počítat do deseti a zbytek si odvodím sám..

... v křesťanství to mohou být ještě slovní spojení - Bůh mi řekl, Duch Svatý mi zjevil, Písmáci vědí, že...., zjevil mi to Bůh...

..a často jsou to věci v rozporu s nějakým úsekem Písma a správně by to mělo být já si myslím...  prostě moudrosti bez korekcí starších...

jirka






]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pondělí, 29. duben 2019 @ 18:12:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
JirkoB,

Tvou otázku, tady prozatím vrátím, (už i vzhledem k tomu, co jsi 'vytvořil ve své představě o 18 minutách ve spojení s objevem enzymů, a svedl k narážkám k tomu druhé. Vyvrátil jsem Ti to minule, a poukazoval na to i dříve, že znalost doby nakvašení nemá nic společného s nějakým objevem, proč potraviny kvasí. Vyvrátil jsem Ti i další věci, např. ohledně toho, jak to bylo při exodu z Micrajim a jak byl Mošem Torou stanoven svátek Pesachu a macesů, a kde všude nesmí být kvas nebo to, že by kvasem zadělávané chleby jedli Jisraelci před Pesachem. Je pěkné, že sis něco našel, ale uvažuješ dost přimýšlivě, což jsi naznačil, že jinak to bez představy Ježíše neumíš, a je to upřímné, nicméně to není nestranný pohled, ale dosti zaujatý předporozumněním. Prostě nevyčtený z Tory, která o tom hovoří.)

Mne zajímá toto:
Hm, zajímalo by mě, co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině, (když trocha kvasu prokvasí celé těsto).

a nikoliv to, že zdejší kristovci včetně Tebe, neumí odpovědět na otázku, ale je zajímavé, že mají plná ústa toho, jak to ti Židé dělají špatně, chápou Toru špatně, a jsou neupřímní, nemoudří, že je to z jejich strany fraška, není to pravé židovství, apod.
Tak dost keců kolem proti tomu, jak to Židé dělají špatně, (slaví své svátky stanovené v Toře jako jejich věčnou památku,a které mají slavit a nezapomínat je věčně z generace na generace, učit jim své potomky), a zkus upřímně a vzpřímeně odpovědět na to, co jsem se ptal a nebuď jako ostatní kristovci zde.
Nevím, to je už dost v této chvíli a po tom všem, kam jsi a k čemu zavedl řeč, nedostatečná odpověď, když 'víš, co je to pravé židovství' a že judaismus není to pravé židovství.



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pondělí, 29. duben 2019 @ 18:48:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..jak píšeš, z mé strany nejde o nestranný pohled jde o pohled s předporozumněním...

Jinak nevím co chceš slyšet, tedy číst. Já se za nic neschovávám. Prostě nevím. Chápu křesťanský výklad, nechápu židovský, navíc jsi psal, že nic kvašeného nejedli.... že v diaspoře jedli chléb poroby - nekvašený. 
Že se těšili na svobodu a začali zadělávat na "kynutý" chléb? Pochopil jsem dobře? 
Že by ten kvas symbolizoval "svobodu" a aby nepřešla ve svévoli po několika generacích, tak jednou za rok brzda a návrat do uvědomění si, že vše je v milosti Boží?

Spekulace. Nevím. 

Jirka









]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pondělí, 29. duben 2019 @ 19:17:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co (si) chci přečíst?
Odpověď na otázku, tak jak jsem ji položil a v prostém čtení:


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Pondělí, 29. duben 2019 @ 20:48:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...kvásek, kvasnice, rozpracované kynoucí těsto...  a dnes co se nazývá chámec.



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 30. duben 2019 @ 10:01:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odpověď, JirkoB,
nicméně jsem se ptal na to, co je to ten kvas v potravině, a odpověděl jsi, že je to kvásek, kvasnice, což je to stejné - je to kvas; a pak že jde o rozpracované kynoucí těsto, což je zase chamec. 
Jen pro orientaci, kvas je hebrejsky seor a ne chamec.
Kvas je kvas; to není odpověď, kterou bych očekával od Tebe. Ale stačí.
Odpovědí na položenou otázku jsem se vlastně dočkal, (i s přídavky ;).
Šalom.



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Středa, 01. květen 2019 @ 08:17:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj tobě Petře,

co je tedy tím kvasem v potravině podle tvého pochopení?

Jirka



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Středa, 01. květen 2019 @ 19:54:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom JirkoB.
Naznačil jsem toho tady dost.
Ale myslím si, že není (mi) vhodné to tady sdílet.
Kdo chce zjistí si to, nebo o tom popřemýšlí.
(Také o tom, proč se po Pe-sachu má chamec jíst, a že byla povinnost přinášet chamec jako oběť na svátky Šavu'ot, což je náznakem odpovědi na křesťanskou otázku, že Židé po Pesachu jedí chamec a rozhodně ho nemají ze svého jídelníčku vyřazovat).
Zde jsem odpověď na mou otázku už zjistil. Podle předpokladu.
Tak zase sorry :(


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 28. duben 2019 @ 16:52:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Jirko

  Moc hezky jsi popsal situaci. Jsem rád za tu diskuzi s Votou a za to, že popisuje aktuální situaci židů. Také mi ten způsob uvažování, ta snaha naplnit přikázání až do důsledků, přesně připomnělo naše uvažování v ŘKC. Taky jsem si vzpomněl na farizeje popsané v bibli, na jejich styl uvažování - a situace vypadá podobná, jako tenkrát.

  Toník


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 28. duben 2019 @ 17:16:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Na tomto něco bude a ne jen něco málo.

  Nedávno jsem byl v nějakém "košer" hotelu, dozorem rabína. Měli tam nějakých 100 druhů jídel, nenarazil jsem na jediné, které by se "nedalo jíst" a byly s ním nějaké problémy. Když člověk vyrazí do obchoďáku v nějakém babylonu národů, je tam 1000 druhů jídel a je těžkost si vybrat něco, co se dá sníst bez těžkostí - i když má všechno tak krásně barevné obaly.

  Potkávám docela dost lidí, kteří jedí "co jim pod ruku přijde" a trpí pak všelijakými alergiemi i jinými nemocemi. A pár z těch lidí už umřelo na rakovinu, či jim chybí kus tlustého střeva.

  A taky potkávám dost lidí, které Bůh vede k tomu, aby koukali na to, co jedí.

  Není náhoda, že na špičce "zdraví" národů světa jsou ty národy, které koukají na to, co jedí a že na druhé straně na žebříčku zemí s nejvyššími výdaji na zdravotnictví vévodí země, kde se sní co pod ruku přijde, hlavně s ohledem na cenu...

  I když, někdy to může zkreslovat, třeba když britští vědci přijdou na to, že ČR je nejnezdravější zemí světa, ale nedojde jim, že je to i proto, že do Prahy lítají chlastat jejich děti.

  Toník


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Pátek, 26. duben 2019 @ 21:12:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Zcela zvláštní skupinu představuje jídlo, které chamec obsahuje, ale bylo před Pesachem 
prodáno. Zvláštní skupina je to proto, že toto jídlo může být sice fyzicky přítomno v domě, 
ale nesmí být drženo ve vlastnictví. Prodaný chamec, i když je fyzicky ukryt v krabici u 
původního majitele, je i s místem úkrytu vlastnictvím majitele nového. 

Jestli dobře rozumím, po skončení svátků a určených dnů se vlastnictví převede zpět na toho, kdo prodal. 
A počítá se s tím? Předpokládá se, že se tak stane? 



]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 22:09:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A je Váš zájem, paní Milko, o tuto problematiku z upřímné zvědavosti?
Nedivte se mému dotazu. :)
Že jde o problematické řešení, které je dnes nadužíváno a napadáno zejména u nepodnikatelských osob a mělo jít o výjimku, musím zdůraznit.
 


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Pátek, 26. duben 2019 @ 22:23:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Není to jen o tomto problematickém řešení. 
Celkově - ve způsobu zbavení se některých věcí či potravin po dobu svátků. I kdyby je vyhodil a ne prodal. Po skončení svátků se k nim vrátí, nebo si pořídí nové kvašené,  už je nevyhazuje.
To gesto, těch několik dní bez určených věcí, potravin, ...je to jen takový symbol, připomínka.

Když se křesťan zbavuje něčeho, co považuje za "kvas, co prokvasí vše" - zbavuje se ne hmotných věcí, ale určitého jednání, myšlení - a už se k tomu vracet nechce. Je to něco, co do jeho života nemá patřit - nikdy, ne jen o svátcích , v určených určitých dnech. 




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Pátek, 26. duben 2019 @ 22:47:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je pěkné. A Žid? (Má Toru, na celý život, dar od B-ha :) 
Jinak chamec se nevyhazuje do odpadků, nesmí se to.
A po svátcích se chamec opět nakupuje a jí.
Symboly, připomínky, to je křesťansko charismatické, letniční pojetí.
Vzpomínka, památka, to je osobní prožívání.
A židovská historie je plná 'Micrajim' a nedává zapomenout, ale i exodů.
A proto ''nezapomeň', a macesy jsou chlebem poroby a ponížení a chamec chlebem pýchy.
Jiný však je chamec před Pesachem a jiný po něm, a patří k životu. Jde už o jinou chloubu a pýchu.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Pátek, 26. duben 2019 @ 23:23:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  • Vota
  • A Žid?
  • Protože jste byli vzkříšeni s Kristem, hledejte to, co je nad vámi, kde Kristus sedí na pravici Boží. Zemřeli jste a váš život je skryt spolu s Kristem v Bohu. Neobelhávejte jeden druhého, svlečte ze sebe starého člověka i s jeho skutky a oblečte nového, který dochází pravého poznání, když se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele.
  • Potom už není Řek a Žid, obřezaný a neobřezaný, barbar, divoch, otrok a svobodný – ale všechno a ve všech Kristus.(Kol.3)




]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Sobota, 27. duben 2019 @ 11:01:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>Potom už není Řek a Žid, obřezaný a neobřezaný, barbar, divoch, otrok a svobodný – ale všechno a ve všech Kristus.(Kol.3)<<

Stále jsou Řekové i Židé, obřezaní i neobřezaní, barbaři, divoši, svobodní i otroci.
Ale to, co spojuje lidi, je být dobrým člověkem. Už jsem Vám, Milko, psal kdysi - buďte dobrou křesťankou.
Žid bude Židem a zůstane Židem, bude-li činit to, co z něho činí Žida. Příslušnost Žida je národní zbožností. Jen činí žida Židem. 

Přečtěte si, prosím, Devarim/Deuteronomium 29 a 30.
Z toho oddílu Tory vypisuji:
15 [www.obohu.cz]Hleď, předložil jsem ti dnes život a dobro a smrt a zlo. 16 [www.obohu.cz]Proto ti dnes přikazuji milovat Hospodina, svého Boha, chodit jeho cestami a zachovávat jeho příkazy, jeho nařízení a jeho zákony, tedy žij a množ se, a Hospodin, tvůj Bůh, ti v té zemi, kam přicházíš, abys ji získal, bude že­hnat. 17 [www.obohu.cz]Odvrátíš-li však své srdce a poslouchat nebudeš, necháš se strhnout a budeš se kořit jiným božstvům a sloužit jim,  18 [www.obohu.cz]nutně zaniknete, jak jsem vám dnes řekl, a na té půdě, k níž přejdete přes Jarden, abyste tam přišli a získali ji, neprodloužíte dny. 19 [www.obohu.cz]Nebesa a zemi si dnes beru za svědky, že jsem ti předložil život a smrt, požehnání a prokletí, abys žil ty a tvé sémě a zvolil život. 20 [www.obohu.cz]Abys miloval Hospodina, svého Boha, abys naslouchal jeho hlasu a k němu lnul, protože on je tvým životem a prodloužením tvých dnů na půdě, již Hospodin přísahal dát tvým otcům, Avrahamovi, Jicchakovi a Jaakovovi!“

A k tomu Vajikra/Leviticus 20:
22 [www.obohu.cz]A budete-li zachovávat má nařízení a mé zákony, nevyzvrátí vás země, do níž vás přivádím, abyste se v ní usadili.  23 [www.obohu.cz]Nepřejímejte zvyky národa, který před vámi vyháním, protože dělali toto vše a já si je zhnusil.  24 [www.obohu.cz]Řekni jim: Zdědíte jejich půdu, zemi tekoucího mléka a medu, a já vám ji dám dědictvím, já, Hospodin, váš Bůh, jenž jsem si vás oddělil od národů. 25 [www.obohu.cz] Proto oddělujte ryzí dobytek od nečistého a nečisté ptactvo od ryzího a nešpiňte své duše tím dobytkem, ptactvem a vším tím, co leze po zemi a co jsem vám oddělil za nečisté. 26 [www.obohu.cz]Buďte mi svatí, protože já, Hospodin, jsem svatý a oddělil jsem vás pro sebe z národů. 27 [www.obohu.cz]A kdyby muž nebo žena mezi vámi byli duchaři nebo věštci, musí být odsouzeni k smrti, ukamenujte je, jejich krev na ně!

Nebude Řek ani Žid ... Židé jsou a budou. Mila/židovská Obřízka, to není značka těla o národní příslušnosti, ale o příslušnosti k národu vyvoleného mezi všemi národy země a odděleného z národů, zasvěceného H-spodinu (Ha-Šem, To Jméno), B-hu Jednomu (Elohim echad!). Žid, co není Židem, není Žid, ale každý žid má rodovou povinnost být Židem, a to je o Smluvním závazku Tory. A Mašiach nebude liberál, ale povede B-ží lid, ten národ Jisraele, k životu k naplňování Tory. Nebude liberál, aby prohlásil k Židům, že naplnil Toru a zrušil Toru a že nyní už není ani Žid a ani Řek. Přitáhne srdce synů Jisraele k otcům Jisraele a k Toře. Nikoliv naopak.

Čeho se to tedy Židé zbavují před Pesachem? :)





]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Sobota, 27. duben 2019 @ 12:40:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--- Stále jsou Řekové i Židé, obřezaní i neobřezaní, barbaři, divoši, svobodní i otroci---

Toto dělení, tyto bariéry jsou , ale mimo Krista.

V Kristu jsou zrušeny. V  Kristu už není ani Žid, ani Řek, ani obřezaný,....
Tyto věci, toto dělení už nemají žádný smysl, nic to neznamená. Smysl má pouze nové stvoření.


Mešiah jak o něm píšeš, tak takového se Židé nedočkají. Žádný takový nepřijde.
Mešiah už přišel.


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Sobota, 27. duben 2019 @ 19:27:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Je zvláštní, jak vás evangelium o Kristu minulo ...A to jste prý tvrdil, ještě nedávno, že jste křesťan. 

Ale to, co spojuje lidi, je být dobrým člověkem. 
A kdo rozhoduje, jak se pozná "dobrý člověk", v čem je ta "dobrota"? 
[www.obohu.cz]Proto ti dnes přikazuji milovat Hospodina, svého Boha, chodit jeho cestami a zachovávat jeho příkazy, jeho nařízení a jeho zákony, tedy žij a množ se, a Hospodin, tvůj Bůh, ti v té zemi, kam přicházíš, abys ji získal, bude že­hnat
Ze Židů, co opustili Egypt, do zaslíbené země dorazil jen velmi nepatrný počet osob. Ani Mojžíš nevstoupil. 
Nějak se jim nedařilo poslouchat Hospodina a plnit Zákon.


Nechci, aby to vypadalo jako kritika židů a povyšování nad ně. Nejsme lepší lidé, poslušnější (myslím-křesťané) to Bůh je dobrý, to On - poslal Syna a přinesl milost a odpuštění. Je to jeho dílo. 








]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Milka v Středa, 24. duben 2019 @ 20:08:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vota
Co myslíte, slavili první křesťané Pesach tak jako Židé nebo tak jako Vy, kristovci, slavíte Velikonoce? :)

Pavel píše toto:(Řím.14)
Nebo někdo rozsuzuje mezi dnem a dnem, a někdo soudí každý den jednostejný býti. Jeden každý v svém smyslu ujištěn buď.

 Kdož dnů šetří, Pánu šetří; a kdo nešetří, Pánu nešetří. A kdo jí, Pánu jí, nebo děkuje Bohu; a kdož nejí, Pánu nejí, a děkuje Bohu.

Takže někdo tak...a někdo jinak...
A je to o prvních křesťanech.

Sebe bych přiřadila k těm, co mají den jako den. Tedy žádné extra sváteční dny s nějakými speciálními tradicemi spojenými se slavením těch dnů. 
Za jiné mluvit nebudu.







]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 30. duben 2019 @ 04:31:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Hm, zajímalo by mě, co si představují křesťané a zejména kristovci pod tím, co je to pro Židy ten kvas v potravině, (když trocha kvasu prokvasí celé těsto).

  Ahoj.

  Já si nepředstavuji nic. A za dlouhá léta života jsem nenarazil na potřebu si něco o někom druhém představovat.

  A ta otázka je položená opačně k tomu, jak obvykle věci řeším: Pokud bych chtěl vědět, co je pro židy ten kvas, zeptám se židů (logicky). Stejně jako kdybych chtěl vědět, co je ten kvas pro jiné skupiny lidí - zeptám se té konkrétní skupiny.

  Má nějaký význam ptát se křesťanů na to, co si představují v něčem o někom úplně jiném? 
  
  Toník


]


Re: Veľká noc (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Sobota, 27. duben 2019 @ 10:03:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řečníkovi, (i řadě lidí zde na GS) naprosto uniká, že nežijeme ve Věku Zákona, ale ve Věku Milosti . . . 
BA



Stránka vygenerována za: 0.44 sekundy