Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 588 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116601458
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: TAKO sbory I
Vloženo Pondělí, 27. listopad 2006 @ 21:49:55 CET Vložil: jakobi

Kritika bludů jakobin poslal:  TAKO sbory I Lawrence A. Pile   Lednové/únorové vydání časopisu Ministries Today z r. 1990 upoutalo pozornost čtenářů svým tučným titulkem.    “Učednictví bylo špatné. Činím pokání. Prosím o odpuštění.—Bob Mumford.”   Pro ty, kteří znali Boba Mumforda a hnutí spojené s jeho jménem, to byl šokující výrok. Pro ty, kteří ho znali méně či vůbec, vyvstaly otazníky: “Co je na učednictví špatného? Jak to? Proč činit pokání z učení ohledně učednictví?“

Takové otázky jsou pochopitelné. Jestliže uvážíme záplavu knih a článků, které učednictví během několika posledních desetiletí obhajovaly, a také Ježíšův příkaz: „Jděte do všech národů a čiňte mi učedníky”....(Mt 28:19), musíme se zcela pochopitelně ptát, z čeho vlastně činil Mumford pokání. Další otázky zřejmě vyvolal název pilotního článku, který podával vysvětlení této podivné omluvy. Z pera Jamie Buckingham vzešel tento titulek: “Konec učednické éry”. Bez znalosti učení Boba Mumforda a dalších, by člověk považoval za učednickou éru dobu počínající před 2000 lety trvající až do druhého příchodu Krista. O čem se tu ale ve skutečnosti mluví? Jedná se o hnutí (počátek v r. 1974), s nímž se pojí jména charismatických učitelů: Bob Mumford, Derek Prince, Don Basham, Ern Baxter a Charles Simpson. Oficiální název hnutí byl Christian Growth Ministries (CGM), ale pro silný důraz na poddání se pastýřské autoritě za účelem učednického vedení věřících, se více ujal název pastýřsko-učednické hnutí. Ačkoli na začátku jistě stálo biblické pojetí, v mnoha sborech CGM se brzy vyvinul systém zneužívající autoritu, který v posledku okradl jedince o svobodu v Kristu. Buckinghamová ve svém článku uvádí: “Kritici vypočítávali množství příkladů pastýřů, kteří vedli své ovce k tomu, aby žádali souhlas před tím, než šli na schůzku, změnili práci či měli učinit jiné závažné rozhodnutí. 1] V tomto oficiálním pokání Mumford řekl: „Vykazatelnost, osobní vedení druhou osobou a efektivní pastýřská péče jsou potřebné a biblí podložené pojmy. Skutečná duchovní zralost bude vyžadovat, aby byly zachovány. Tyto biblické pravdy v sobě ale musí obsahovat omezení, která jsou Novým zákonem také naznačená. K mé bolesti a zármutku totiž musím konstatovat, že tyto důrazy bývají velmi často používány jako zástěrka nezdravého poddávání se, které vyúsťuje v perverzní a nebiblickou poslušnost lidským vůdcům. Ve sféře mé vlastní odpovědnosti se objevilo mnoho těchto zneužití“. Hnutí se začalo rozpadat v r. 1986, kdy kvůli ztrátě finanční podpory zanikl jeho časopis New Wine. Koncem 80. let Baxter, Basham a Mumford oficiálně propustili své učedníky z jejich pyramidální struktury autority. Derek Prince přerušil své formální vazby s ostatními už v r. 1983. Bez ohledu na Mumfordovu veřejnou omluvu a navzdory Buckinghamové nekrologu ohledně Učednické éry - zneužívání učednictví a duchovní autority vytrvale pokračuje v jiných hnutích skrze jiné muže a ženy z jiných církví. V dubnu 1976 napsal T. Hitt článek pro časopis Eternity s názvem “Strážci duše” ve kterém popsal množící se případy zneužívání pastorační a učednické autority v několika dobře známých protestantských charismatických, evangelických a Římsko-katolických hnutích a denominacích . V úvodníku nazvaném “Pastýři, zloději a stádo” napsali vydavatelé časopisu Christianity today toto: “Touha mít moc nad lidmi je často pokřesťanšťována a je aplikována silnými duchovními osobnostmi s laskavým přístupem k lidem. V roce 1985 napsal Gordon Mac Donald ve svém článku Učednické zneužití (Discipleship Journal, č. 30): „Zneužívání činění učedníků začíná, když někdo hledá lidi s vědomým či nevědomým úmyslem je nikoli směrovat a působit na jejich růst, ale ovládat je. To se může dít a bohužel často efektivně děje ve jménu učednictví. Tyto tendence jsou ve svých extrémech již sektářstvím“. Christian Growth Ministries se svými přestaviteli - Mumford a spol. ukončilo svou činnost, nicméně existuje nejméně sedm známých národních a mezinárodních hnutí, které pokračují v praktikování podobného stylu učednictví. Kromě těchto existuje množství menších asociací a jednotlivých sborů, které spadají do téže kategorie. Během své poradenské služby obětem duchovního zneužívání ve Wellspring Retreat a Resource Center v jihovýchodním Ohiu jsem osobně pracoval s bývalými členy mnoha jednotlivých organizací, které také aplikují tento model. Ze striktně doktrinálního pohledu nelze tyto sbory nazvat“sektami” ve významu, ve kterém je chápán většinou křesťanů. Každý z těchto sborů a církví vyznává fundamentální doktríny považované konzervativními evangelikálními křesťany za nezbytné ke spasení. Přesto bývalí členové a zainteresovaní vnější pozorovatelé obviňovali tyto organizace z různých typů a stupňů duchovního zneužívání. Jakou podobu na sebe toto zneužívání bere? Ronald M. Enroth vytvořil významnou pomůcku k rozpoznávání nebezpečí oné odvrácené strany učednictví. Identifikoval 6 primárních charakteristik skupin či sborů, které zneužívání učednictví praktikují. Tyto body jsou přejaty z článku "Churches on the Fringe,"a jsou to tyto:
  • autoritářské vedení
  • postoje vedoucí k izolaci
  • duchovní elitářství
  • přísnost ohledně životního stylu
  • odrazování od nesouhlasu
  • bolestivý odchod
Skupiny s těmito restriktivními charakteristikami jsem nazval “ totalitářské aberantní křesťanské organizace” (TAKO). Jsou totalitářské svou tendencí k ovládání téměř každé oblasti života svého člena. Jsou aberantní v tom smyslu, že vyučují doktríny a praktiky, které ačkoli nemohou být přímo nazvány heretickými, jsou vskutku excentrické - v doslovném významu slova (mimo střed) - mimo proud historicky zakotveného ortodoxního křesťanství. Přesto je ale možné zahrnout je mezi křesťanské organizace (ač jsou často na pomezí). Výraz TAKO je také vhodný ještě z jiného důvodu: Tyto skupiny jsou často tak blízko pravdě, a odchýlení od ní je tak neznatelné, že když se někdo snaží uchopit daný problém, je to velmi obtížně formulovatelné. Tyto věci budou lépe objasněny, podíváme-li se blíže na Enrothovy body (pod trochu jinými názvy). Začněme tím, který jím není specificky zmíněn: Překrucování Písma Enroth (a další, kteří studovali tyto skupiny) by souhlasil, že všechny ostatní charakteristické rysy v pastýřsko-učednických skupinách jsou odvozeny od tohoto bodu. Nedbalá četba, interpretace a aplikace Písma vedou k různým způsobům duchovního zneužívání a často k hloupostem nejen v TAKO sborech, ale i v dalších jinak důvěryhodných církvích. Zejména převažuje apel na poddání se autoritativnímu vedení (Enrothův první bod). Praxe čtení Písma bez jeho textového, kulturního a historického kontextu může vyústit ve vyžadování poslušnosti v oblastech týkajících se života ve společenství, jako je např. chození na schůzky či do kina. Možná existují i jiné důvody pro zákazy a omezování či regulování různých věcí, ale za tyto důvody nemůže být považován prostý fakt, že v bibli toto jednání je či není uvedeno. V podstatě žádná totalitářská křesťanská skupina nedokáže rozlišit mezi biblickými příkazy, principy a příklady. Jestliže jsou schopni v bibli nalézt příklad chování či životního stylu, o němž jsou přesvědčeni, že je vzorem pro všechny křesťany (Abraham, Mojžíš, či Pavel), pak budou vyučovat tomuto životnímu stylu jakožto božskému nároku pro všechny. Možná, že ještě vážnějším problémem v těchto skupinách je jejich běžná praxe - povýšení vlastních aplikací obecných principů na úroveň biblického příkazu. Např. Apoštol Pavel napsal v 1. Kor. 10:23: 'Všecko je dovoleno' - ano, ale ne všecko prospívá. 'Všecko je dovoleno' - ano, ale ne všecko přispívá ke společnému růstu. Otázka, která vám okamžitě vskočí do mysli je: “Které věci nám neprospívají a které nepřispívají ke společnému růstu? Pavel to zde neuvádí, ale než budeme moci uvést v život tento princip, potřebujeme vědět, které věci to jsou. Totalitářští “pastýři” nám rádi řeknou, které věci to jsou. Problém je, že pokud to Bůh explicitně nezakazuje na jiných místech v Písmu, pak tyto věci reprezentují výhradně názor církevního vedoucího. Každý věřící se musí učit přicházet k Bohu přímo v modlitbě a studovat Písmo k nalezení odpovědí na tyto otázky v jednotlivé situaci. Žádný církevní vedoucí nemá právo něco nařizovat tam, kde Písmo mlčí. Nanejvýš mohou nabídnout dobrou radu, ale na této úrovni to musí zůstat. Další druh překrucování písma je fenomén, který jsem slyšel nazývat pojmem „hermeneutická anarchie“ – čtení, překlad či aplikace Písma jako kdyby neexistovala žádná pravidla, která je v tomto ohledu třeba respektovat.. Verše a celé pasáže Písma jsou uměle poslepovány k sobě, aby přinutily Bibli říci něco, co ve skutečnosti neříká. Výsledkem je často totální zmatek a chaos. Toto je metoda často užívaná organizacemi jako jsou Svědkové Jehovovi, Adventisté sedmého dne, Církev sjednocení (Moonisté) a ostatních, kteří stanovují datum návratu Krista na konci časů. Vede to také k předuchovňování Písem. Klasickou ukázkou tohoto je případ jednoho zakladatele sboru TAKO, se kterým jsem byl v kontaktu po dobu 5,5 roku v 70.letech. Během svého sdílení při biblické hodině tento muž řekl, že ho Pán ujistil, že jednoho dne se ožení. Verš skrze kterým mu sdělil toto ujištění byl Izajáš 34:16
34,16 Hledejte v knize Hospodinově, a čtěte. Ani jedno z těch nechybí, a jeden každý bez své druže nebude; nebo to ústa Páně přikázala, a duch jeho shromáždí je. Zašel jsem za tímto bratrem po shromáždění a poukázal na fakt, že daný verš absolutně nemá co do činění s lidským sňatkem. Pokud ho budeme číst v kontextu, je zřejmé, že se vztahuje ke kompletnímu zničení celého Edómského národa, za užití obrazů vykreslujících pustinu obydlenou divokými zvířaty bez účasti člověka. K lidem se daný verš vůbec nevztahuje. Jeho odpověď byla následující: Vím, že to, co jsem řekl, není v pravém slova smyslu interpretace daného verše, ale stále to vnímám jako jeho legitimní aplikaci. Jedna z dalších věcí, která vede k překrucování Písma a zneužívání učednictví je jednoduše nedbalost ve čtení Bible. Často nebývá vynaloženo příliš úsilí za účelem proniknout do skutečného významu daného textu, což mívá nezřídka za následek chybné a škodlivé interpretace a aplikace. Například učitelé, kteří trvají na uplatňování učednického modelu one-on-one (koučink), jež bývá označován za klíčový či nezbytný k dosažení zralosti v křesťanském životě, tak činí na základě verše z 2. Tim. 2:2 -a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, svěř to věrným lidem, kteří budou schopni učit zase jiné. Problém je, že tento verš neříká absolutně nic ohledně formy učednictví one-on-one. Pokud bychom chtěli tento princip z daného verše přeci jen vyčíst, bylo by potřeba úplně ignorovat celou tuto část verše: a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky. Pavel zde neříká, že by učil Timotea one-on-one, ani že Timoteus také musí vyučovat druhé one-on-one. Místo toho popisuje skupinové sezení během kterého byl Timoteus vyučován spolu s druhými a instruuje Timotea, aby dané poznání předával dál těm, kteří budou schopni činit totéž. Pavel nespecifikuje způsob, jak to má udělat. V podstatě neexistuje ani jeden příklad, kdy by sám Pán Ježíš praktikoval one-on-one učednické vedení. Nejmenší počet, se kterým kdy pracoval, byli tři lidé. Jsou doby, kdy one-on-one může být vhodnou formou vyučování či poradenství, ale nelze dokládat nutnost praktikování tohoto modelu Písmem. Další příklady různých druhů překrucování Písma budou podány v diskusi ohledně přetrvávajících charakteristik totalitářských sborů. Překlad první části jakobin Originál zde




"TAKO sbory I" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 27. listopad 2006 @ 22:51:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky jakobin!

Z tvého materiálu vyplývá, že mé dojmy, ačkoli to jsou jen dojmy, jsou asi správně orientovány.

Zamlada jsme slyšeli něco o pastýřsko-učednickém hnutí, a to, co jsme slyšeli, bylo varování. A to byl jediný kontakt s pastýřskoučednickým hnutím, o kterém vím, že naše charismatické prostředí a KS mělo.

Toho R.Enrotha neznám, ale podobným vyučováním o zneužívání učednictví jsme prošli na našich pastorálkách už asi před 12 lety, a to skrze D.Drápala.

Prince tu byl poprvé asi v r. 1986. Mumford tu byl jednou v r. 1988.

Skoro dvacet let vývoje, kdy se mnozí z nás vydali úplně jinou cestou, než tzv. pastýřsko-učednické hnutí. Vlastně nevím o nikom, kdo by tuto cestu vědomě následoval, ale pochopitelně nevím o všem.

Proto považuji uvažované souvislosti mezi českými charismatiky a touto zaniklou školou za ránu vedle.

Pokud má někdo konkrétní zkušenosti jiné, ať je uvede. Ale zkušenosti, ne jalová obvinění.

Olin




Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:17:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Zamlada jsme slyšeli něco o pastýřsko-učednickém hnutí, a to, co jsme slyšeli, bylo varování. A to byl jediný kontakt s pastýřskoučednickým hnutím, o kterém vím, že naše charismatické prostředí a KS mělo.

Mne do toho teda dohromady nic neni, ale tohle mi trochu nesedi. Jestlize Mumford sveho ucednikovani litoval az v roce 1990, tak jeho navsteva v Cesku v roce 1988 se zda spadat do doby, kdy se jeste k tomuto proudu vice ci mene hlasil. Nebo se ho alespon jeste nezrekl.

Tudiz by se mi z komparace tvych slov a udaju v clanku zdalo, ze to varovani nebylo tak uplne tim jedinym kontaktem...

Navic: Derek Prince podle tvych slov prijel jako prvni z techto dvou, a to v roce 1986. To bylo tri roky po te, co podle clanku prerusil s pastyrsko-ucednickym hnutim svoje styky (1983), takze uz asi mel na celou problematiku svuj vyhranenej - negativni - nazor (mozna, ze nejake to varovani jste si vyslechli i od nej...?).

Ale proc jste pak teda o dva roky pozdeji zvali toho Mumforda, kterej v tom podle dostupnych informaci porad jeste jel?

Ta celkova casova souslednost - a priznavam rovnou, ze zadne jine nez zde zminene udaje nemam - mi prijde spis jako postupny PRIKLON k pastyrsko-ucednickemu hnuti (v druhe polovine 90. let).

Odklon asi nastal az po padu zelezne opony, opet s nekolikaletym zpozdenim (cemuz by nasvedovala ta pastoralka s DD). Jestli totiz ta pastoralka Dana Drapala o nebezpeci zneuzivani autority byla (asi) pred dvanacti lety, tak to spada zhruba do roku 1994, coz je dost s krizkem po funuse.

Proste chci rict, ze mi ten tvuj prispevek moc presvedcivej neprijde. Hlavne kdyz jakobin sem pastne celkem obecne ladenej clanek z anglosaskeho sveta, a ty na to reagujes rozhodnou sebeobhajobou, jak kdyby ten clanek miril rovnou na tebe. Kliiiid...

Aviaf


]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:25:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
OPRAVA:

Veta

postupny PRIKLON k pastyrsko-ucednickemu hnuti (v druhe polovine 90. let).

ma znit

postupny PRIKLON k pastyrsko-ucednickemu hnuti (v druhe polovine 80. let).

Aviaf


]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:36:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobrý postřeh, Aviafe,

o Mumfordově návštěvě jsem netušil, ale vrhá mi to nyní světlo do jedné důležité věci, kterou budu muset blíže prostudovat a zdokumentovat. Jinak ohledně "pastýřsko-učednického hnutí" a KMS nabízím jeden citát z charismatiky respektované publikace "Charismatická církev sjednocení?"
----------------------------------------------------------

Časopis Život víry v článku „Kdo to je Derek Prince“ uvádí způsob, jak Derek Prince pracoval na uskutečnění této vize, tedy jak dle svých slov pracoval na „mluvení ke kostem“.

„Počátkem sedmdesátých let začal Derek Prince cítit, že ho Bůh povolává do nové služby, aby investoval svůj čas do služby dalších lidí, potencionálních vedoucích… Shledal, že ho Duch svatý vede do nových, hlubokých a plodných vztahů s mladšími, kteří právě dělají první kroky v křesťanské službě. Pro jejich výchovu našel vzor ve způsobu, jak Ježíš vychovával svoje učedníky. Ježíš si vybral určité lidi, aby s ním pracovali a učili se z Jeho skutků a slov. "Derek Prince podle tohoto vzoru sám sebe -svoje zkušenosti a poznání- "investovat“ do druhých, a tak násobit svoji službu" (38).

Uplatňováním tohoto principu na více rovinách, začalo toto „Pastýřsko-učednické hnutí“ získávat drasticky pyramidální strukturu. Dle švédského teologa Gustafssona, který se touto problematikou v rámci svého doktorandského studia zabýval, zasáhlo Pastýřské hnutí i Českou zemi (39).

„V roce 1984 tato služba pokročila dále a Derek Prince zahájil svůj GLOBAL OUTREACH Leaders Program. Jeho vyučování jsou… k dispozici křesťanským vedoucím v národech. V roce 1988 byly tyto materiály k dispozici téměř 1400 vedoucím ve více než 100 zemích na všech kontinentech. Derek Prince to vidí jako vkládání "nástrojů do rukou těm, kterým Bůh svěřil důvěru být dělníky na velké celosvětové žni poslední doby“ (38).

Není bez zajímavosti, že v roce 1986 let vedl Derek Prince tajné semináře pro vedoucí i v Praze, kterých se účastnil i výše citovaný představitel KMS (40).

Ačkoliv Život víry nejméně třikrát publikoval články, které obsahovaly údaje o historii Princeho služby (22), (38) a (40), pojem „Pastýřské hnutí“- v originále „Shepherding-Discipleship Movement“ zde není vůbec zmíněn. A to přes to, že jeho principy -pastýřsko učednické vztahy (38) i jeho vůdčí osobnosti – Basham, Simpson a Mumford (22), jsou zde zřetelně a kladně oceněny. Přitom se jednalo, vedle hnutí Víry, o jedno z nejvlivnějších charismatických hnutí sedmdesátých a osmdesátých let.

Z webové stránky služby Dereka Prince se však můžeme na Internetu dočíst: „Zprávy, které se začaly v polovině 70 šířit, říkaly, že lidé začaly být (v tomto hnutí) manipulováni a spoutáváni. Hnutí začalo být silně kontroverzní. V roce 1983 začalo být Derekovi jasné, že dále nemůže hnutí podporovat a odstoupil. Následně se i ostatní muži rozešli a pyramida se rozpadla“ (41).

Je zde uveden i doslovný citát Dereka Prince: „Věřím, že jsme se provinili jako Galatští. Začali jsme Duchem, avšak rychle jsme skončili tělem. Ve světle zmíněného uznávám a lituji této své chyby. Je mi hluboce líto škody, která byla způsobena tělu Kristovu a v životech nadějných mladých mužů a žen“ (41).

O této problematice se v diskusi na konferenci o hnutí Víry v Kolíně zmínil i šéfredaktor Života víry (42).

Další vývoj Pastýřského hnutí byl následující. Po Princově odchodu se začalo Pastýřské hnutí, za účelem dosažení plného zjevení, sjednocovat s hnutím Víry. Proto, na fóru v Denveru, demonstrujícím jednotu charismatického hnutí, na kterém byli právě Mumford se Simpsonem zúčastněni a kde mimo jiné byli i muži zvučných jmen jako Kenneth Copeland, John Wimber a John Gimenz, provolali tito, že učení „Pastýřského hnutí a hnutí Víry, je platná a důležitá součást mnohostranného zjevení, které bylo dáno nezávislému charismatickému hnutí“ (43).

Copeland doslova řekl: „Zatímco já jsem učil principům prosperity, Charles Simpson, Bob Mumford, Don Basham a Ern Baxter uchopili význam Božích smluv“ (44). Simpson, tedy jeden z těch, kterého Bůh údajně spojil s Princem, k tomu poznamenal: „Vždycky jsem věřil, že tito mužové (učitelé Víry) mají něco, co církev potřebuje slyšet, a jsem pohnut otevřeností, kterou u mnohých vidíme. Ken (Copeland) například udělal několik smělých a odvážných kroků, aby se ztotožnil s námi a jinými vůdci. Tím získal můj obdiv“ (45).

Obě hnutí, ačkoliv se původně vzájemně kritizovala, se však spojila v době, kdy zakoušela ovoce svých nauk a byla vystavena obrovskému tlaku kritiky ostatních křesťanských vůdců. Jednalo se tedy o smír spíše z donucení. Aby předešli další možnosti veřejné kritiky, zavázali se jejich vůdci, že své nauky nebudou vzájemně kritizovat. Tak vlastně navázali na charismatickou tradici, která začala již v roce 1971 v Seattlu a která se snažila urovnávat spory okolo Pastýřského hnutí. Na setkání v Oklahoma City v roce 1976, tehdy zúčastnění přítomní podepsali dohodu:

„…nevyjadřovat veřejně žádnou stížnost ani kritiku proti spoluslužebníkovi v oblasti "etiky a nauky dokud by se nejprve nesnažili o sblížení v soukromí, pak se dvěma dalšími služebníky a nakonec před širší skupinou služebníků“ (46). Tedy, jak už bylo řečeno v úvodu – v praxi to znamená: ruku na ústa.

Na tuto tradici rovněž navázala i obě spojená hnutí a tak se v roce 1985 konala první celonárodní konference „Network of Christian Ministries“, sítě spojující oba proudy.

Přes tyto peripetie je i Pastýřské hnutí, alespoň dle uveřejněného článku v Životě víry (38) a Princeho citací o spojení s jeho vůdci (22), nedílnou součástí Princeho vize o obnovení těla Kristova a tato vize slouží i pro výklad charismatické jednoty vedoucím představitelem KMS (14).

Více o tom zde:
http://www.apologet.cz/?q=articles/category/14-apostolska-hnuti/id/23-charismaticka-cirkev-sjednoceni/find/investoval/paging_rows/4/paging_page/2



]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 21:41:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ani mě to moc jednoznačně nevyznívá. Proto se toho snažím dopátrat.

situace: existují jisté indicie, že osobní pastorace, jak se provozuje v dnešní Jednotě bratrské, má velmi daleko k tomu, jak si představujeme ("my") povolávání lidí k učednictví.
podobně znepokojivé, ba odpudivé jsou zprávy, které přinesla na toto fórum jakobin z prostředí jednoho sboru Církve bratrské, a které zase korespondují s tím, co se dovídám z přímých zdrojů z mé denominace - a to už je konkrétnější.

Do tohoto procesu, který se mi pranic nelíbí, ale který je třeba pěkně rozkrýt zrníčko po zrníčku, vpadlo několik ředitelů zeměkoule, kteří "rozpoznali" vliv pastýřsko-učednického hnutí z 70.-80. let z USA. Jediným důvodem přitom, zdá se, jest, že o něm četli.
A všichni jsme sakumprásk pod jeho vlivem, včetně ¨nebohého KAM, který o tom zřejmě nemá ani tušení - a hlavně není dosud prokázáno, že by jejich praxe jakkoliv toto dávno rozpadlé hnutí připomínala.

Já se snažím přijít na to, jaký ten vliv opravdu byl, a jestli vůbec.

B.Mumforda sem pozvali moji blízcí spolupracovníci jako známého (a hlavně asi dostupného) představitele charismatického hnutí - a to ještě za komunistické vlády. nevím, zda vůbec věděli, že zároveň patří k topmuto hnutí, a dále určitě v r. 1988 neregistrovali, že toto hnutí má nějaké problémy. Uvědom si - internet neexistoval a my jsem byli v mezinárodní izolaci.
Mumford sám tu mluvil na 1.československé charismatické konferenci o duchovních darech, zejména o jazycích, prorokování, o křtu v Duch svatém - zkrátka klasické letniční téma. Učednictví nebylo na programu.

Ve věci učednictví nás tehdy jednoznačně inspirovali Navigatoři, a to charismatici nejsou.

Zkus ale se v tomto prostředí, kde u takového pastýře a jeho kozlů je vše podřízeno účelu - někoho diskreditovat, jiného nalakovat - se něčeho reálně dopátrat a zjistit, kdo je kdo!

Vždyť oni se bojí toho jediného, co má smysl: vyrovnat se nějak s úlety, s kterými se skutečně setkávají ve svých církvích. proto hledají náhradní terče, na které by všechno lacino svedli.

Problém je zkrátka v tom, že mě toto všechno zajímá už dlouho a doopravdy - ne pro nějakou sezónní kampaň.

Olin


]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 28. listopad 2006 @ 22:39:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ani mě to moc jednoznačně nevyznívá. Proto se toho snažím dopátrat.

No, ja jsem jen chtel napsat, ze v tom prvnim prispevku jsi znel DOST jednoznacne (jednoznacne ve stylu: my nic, my muzikanti, Dan Drapal nas poucil o bezpecnosti prace...)

A ja s tebou i souhlasim, ze do toho stoura kdejakej rozumbrada, kterej vo tom dohromady nic nevi (osobne se hlasim jako jeden z nich) - na tom jeste nemusi bejt nic zkazonosnyho, pokud si takovej rozumbrada uvedomuje, jak odvaznej soud si na zaklade dostupnejch dat muze dovolit (a to ja se snazim respektovat).

ALE: neodbytne otazky zustavaji a tvoje formualce je spis probouzeji, nez naopak.

Napriklad:

1. Ti tzv. "reditele zemekoule", kteri prej rozpoznali ten vliv p.-u. hnuti, mohou na podporu sve teze citovat prave zminene navstevy, ceske preklady publikaci z pera autoru s hnutim spojenych, kladne vyznivajici clanky ceskych autoru na totez tema atd. Mozna, ze to vliv p.-u. hnuti nedokazuje, ale myslim, ze ten, kdo tento vliv popira, pak stoji pred problemem, jak jinak (nez spriznenosti s hnutim) vsechny tyto navstevy, publikace a cinnosti vysvetli.
Mne se zda, ze ten vliv z tech navstev a publikaci vyplyva (tzn. ze je to dostatecnym dukaznim materialem) a ze tudiz nema smysl kolem toho bruslit.

2. Pises, ze Mumford prijel, ale dost mozna o nem nikdo vlastne nic moc nevedel. No, to mi opet neprijde moc pravdepodobny. Evidentne jste si jako organizatori konference dokazali toho Mumforda zaradit prinejmensim mezi charismatiky. Proto taky prijel na konferenci charismatiku. Museli jste asi i vedet, ze v ramci char. hnuti tento clovek neni zadny vorezavatko, ze jo. A z toho, co tu pises, to nevypada, ze jste byli tak dusledne odrizli od sveta. Prijel Prince, prijel Mumford, prijeli jiste i dalsi (Margies? ja nevim), predpokaldam, ze od jednoho jste se mohli dozvedet o dalsim a od nej zase o dalsim atd.
Proste tvrzeni: kde se vzal, tu se vzal, zjevil se na konferenci Mumford - to ve mne nebudi zadnou duveru ani pro obdobi zahnivajiciho socialismu.

Tvrdis, ze mnoho tech samozvanych kritiku akorat hleda nahradni terce, ale kdyz napisu, ze tvuj prispevek neni moc presvedcivej, tak hned do druhyho odstavce nacpes "reditele zemekoule".
No, rekni mi uprimne, jestli tam nahodou neslouzej za nahradni terc...?

Ano, lecktery kritici vylejvaj s vanickou i dite. Opacnej extrem ovsem je nevylejvat vubec nic.
A to, co my potrebujeme, je vylejt vanicku a dite si nechat.
Ty podle me zachranujes to dite, ale vylejvas dost malo. Vylejvej vic.

Aviaf


]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 22:53:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
souhlasím, tam kde má člověk k dispozici hlavně útržky vlastní paměti, to těžko může dopadat jinak.

1/ oponuji především paranoidním filiačním teoriím, kde jsou vybraná fakta poskládána podle starých komunistických rčení "všechno souvisí se vším" a "ono to je zákonitě".

2/ hledám vědomé vazby, které máme anebo jsme kdysi měli mezi sebou, vazby k učitelům, jejich skutečný vliv, následky tohoto vlivu, alternativy.

3/ důležité pro překonání neblahé praxe je znalost toho, co se děje ve skutečnosti, a rozpoznání toho, co z toho, co se děje, má význam, a co je marginální nebo irelevantní.

4/ rozhodující pro překonání neblahé praxe však není znalost toho, co bylo eventuelně špatně, ale znalost cesty, která vede k cíli.
A zase mi jde o to, zda vede k cíli ve skutečnosti.

Olin


]


Perfektní článek! (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 28. listopad 2006 @ 10:49:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Perfektní, Jakobin!

Za nejdůležitější část textu v našich podmínkách považuji toto:

Například učitelé, kteří trvají na uplatňování učednického modelu one-on-one (koučink), jež bývá označován za klíčový či nezbytný k dosažení zralosti v křesťanském životě, tak činí na základě verše z 2. Tim. 2:2 -a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, svěř to věrným lidem, kteří budou schopni učit zase jiné.

Problém je, že tento verš neříká absolutně nic ohledně formy učednictví one-on-one. Pokud bychom chtěli tento princip z daného verše přeci jen vyčíst, bylo by potřeba úplně ignorovat celou tuto část verše: a co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky. Pavel zde neříká, že by učil Timotea one-on-one, ani že Timoteus také musí vyučovat druhé one-on-one. Místo toho popisuje skupinové sezení během kterého byl Timoteus vyučován spolu s druhými a instruuje Timotea, aby dané poznání předával dál těm, kteří budou schopni činit totéž.


To je typický popis aberantního výkladu této pasáže učednickými hnutími.

Navrhuji proto překlad tohoto článku na Zlatou perlu GS, za jeho aktuálnost v podmínkách českých církví.

Pastýř




Re: Perfektní článek! (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 12:16:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek nní sice aktuální z časového hlediska (1990), ale obsahově, což je důležitější, určitě ano.

Zbývá tedy dotázati se pastýře, zda ví a pokud ví, kdo a kde uskutečňuje koučink one on one. Jediné věcný rozhovor, který jsem dosud na toto téma vedl s Viktorem Hojkou, se totiž mluvilo o koučinku skupinovém.

one on one totiž, podle toho skrovného počtu věcných materiálů, které se dosud na Granu objevily, není koučink.

Prodělal jsem před lety krátké školení na téma mentoring - což je v podstatě totéž - a Peter Read, který to vedl, tento způsob výslovně vyloučil.

One on one způsob tu zmínil pouze vedoucí jedné nám dosud neznámé církve.

Zato si pamatuji, že osobní učednictví typu one on one se pokoušeli uvést do praxe někteří moji kolegové v době, kdy tu po nějakém koučinku nebo mentoringu nikdo nevzdechl.
¨
A tehdy, tj. v r. 1992 (!), jsem já osobně začal v církvi vyučovat o formách a podobách učednictví, v němž jsem one on one vyloučil jako metodu nevhodnou a nerespektující Bibli.

Pokud je tedy veškerá protikoučingová hysterie vedena snahou se vyrovnat s touto praxí, pak:

1/ to musíte jasně říci
2/ to musíte zkusit dělat líp
3/ jste povinováni respektem k tomu, co již vaši předchůdci na tomto poli vykonali
4/ jste povinni vzít v úvahu nikoli teoretické, ale skutečné výsledky této praxe - tj. život konkrétních lidí.

Olin



]


Existuje i u nás individuální "one to one" koučink? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 28. listopad 2006 @ 13:07:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
„Mé prvé setkání se systematickým koučingem se událo ihned po prvém anglickém kempu. Tehdy jsem tomu ještě koučing neříkal. Todd, který vedl první kemp, zůstal v České Republice, navštěvoval mě, volal mi, a neustále se vyptával na to, jak pokračujeme s účastníky kempu. , Ptal se na nově vzniklou skupinku, jak se mi v tom daří, co děláme, co studujeme, jak to aplikujeme, jak je vedu k evangelizaci jejich přátel a spoustu dalších otázek, které směrovaly mou službu. Dave mi při každém setkání kladl mnoho otázek, které mi pomáhaly v přemýšlení, jak činit učedníky. Také mě obohacovali různými materiály o učednictví, o Ježíšově plánu evagelizace skrze učedníky, o malých skupinkách, o vedení, o duchovních darech apod.“.

(HOJKA, V. Podpora růstu - Viktor Hojka, Křesťanská akademie mladých – KAM: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=56&search=koučink&cid=32)


"Hlavním záměrem tohoto oddělení KAM je pomoc vedoucím služeb a sborů v rozvoji a v hledání řešení problémů ve službě. Jedná se zpravidla o situace typu: služební struktura, správné obsazení služebních pozic, delegování a motivace služebníků, určování priorit, způsoby hodnocení, změny apod. Forma koučinku: setkání, email, telefonní rozhovor, rozhovor, otázky, společné přemýšlení, pozorování dotyčného v akci, hodnocení."

(HOJKA, V. Podpora růstu, Křesťanská akademie mladých – KAM: http://www.kam.cz/akademie/index.php?mid=20&cid=31)



Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 13:16:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že přímá řeč je ti cizí. O předmětu samém asi nic nevíš, proto jsi nucen - zase jen - stahovat výňatky cizích řečí a řadit si je podle svého porozumění.

Normální čtenář ale asi bude konsternován zjištěním, že na telefonování, mailování a osobních rozhovorech by mělo být něco špatného.
A když - tak co a za jakých podmínek.

Olin



Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: agur v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:20:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Olin nezklamal, opět popírá skutečnost.
Připadá mi jako pralesní člověk, co neví nic vůbec o ničem a najednou se setkal z civilizací. Nebo pravicový extrémista, který popírá holocaust.
Na jeho řečech ale vůbec nezáleží a není třeba se jimi (nejlépe již nikdy) zabývat. To, co udělal Mumford ,většinu našich discipleshipáků teprve čeká, neboť jak dobře Jakobin přeložila:

„Bez ohledu na Mumfordovu veřejnou omluvu a navzdory Buckinghamové nekrologu ohledně Učednické éry - zneužívání učednictví a duchovní autority vytrvale pokračuje v jiných hnutích skrze jiné muže a ženy z jiných církví.“
Přeji jim sladké probuzení.

Jsem velmi rád, že Jakobin zpřístupňuje české kotlině zamlžené americkými prdy čerstvý vítr.



Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 17:30:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ztrácíš trpělivost, agúre.
O zneužívání autority jsem už taky "něco slyšel". Snažím se ale zjistit tu skutečnost. a oddělit ji od pomluv a mediálních kampaní, postihujících nevinné.

A to je přesně to, co se pastýřům kozlů nehodí do krámu. Tobě taky ne, že? Mohlo by se zjistit, že bys musel začít kritizovat své blízké.
Měls na to někdy dost odvahy?

Olin



]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 28. listopad 2006 @ 18:17:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Agure,

máš pravdu, že jde o americké výmysly, nicméně kořeny mají ve středověkých katolických řádech. Ohledně těch amerických mutací, je to podobné jako se vším ostatním, tzn., že jde o věc naší poptávky. Dříve jsem si myslel, že Amerika je plná pornografie, protože údajně většina pornografie pochází z USA. Nicméně v USA se s ničím podobným téměř nelze setkat, snad krom několika stánků v New Yorku. I aberantní církve v USA nejsou majoritní a ostatně i článek od Jakobin je, tuším, z USA. Je to naše bída, že namísto šperků importujeme cetky. Nelze se ale divit, protože úroveň našeho křesťanství není na takové úrovni, abychom to dokázali rozeznat. Spousta pastorů, kteří jsou bičováni falešným učením o probuzení poslední doby a scestnými proroctvími o růstu svých sborů, jsou frustrováni a sahají po kdejaké nové, nejlépe zahraniční metodě. Mnohdy je to i pragmatismus, protože z těchto zdrojů přicházejí finance, ketré jsou často velkou motivací.

S pozdravem,

Pastýř


]


Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 28. listopad 2006 @ 19:18:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
//V podstatě neexistuje ani jeden příklad, kdy by sám Pán Ježíš praktikoval one-on-one učednické vedení. Nejmenší počet, se kterým kdy pracoval, byli tři lidé.

Tuto větu opakuji jako základ vyučování - no nevím jak dlouho - ale určitě alespoň deset let.

Copak jste dělali a učili vy, páni chytráci? Nu ovšem - amerika a katolické řády, ty jsou vinny. Tam je počátek. Koučink one on one. Vymysleli ho v klášteře. A v kterém? Přece v šao-linském!

Myslím, že není naděje, aby se na tomto fóru, tak bažícím - obrazně řečeno - po krvi chrismatiků, s těmito problémy jednalo. Mohlo by se přijít na to, že se inkriminovaného jednání dopouští blízký anticharismatik, že?

Olin



Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 28. listopad 2006 @ 22:33:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý je i názor katolíka, Dr. Prokopa Remeše, v článku, který je zkopírován i zde, na GS, a který dokumentuje infiltrační tendenci tohoto z počátku paracírkevního hnutí: http://granosalis.cz/article.php?sid=2001

PASTÝŘSKÉ HNUTÍ

V charismatickém hnutí existovala snaha obnovit a oživit stávající křesťanstvo entuziastickou zbožností zevnitř. Touha nerozdělovat církve však bohužel nezabránila tomu, aby u mnohých charismatických skupin nevznikl pocit výlučnosti a duchovní nadřazenosti, který vedl k dělením a konfliktům s autoritami. Tím spíše, že mnozí charismatici začali zakládat své vlastní "mezidenominační" organizace, kterými se usilovali prorůstat stávající církevní společenství, a na autoritu jejich vůdců brali občas menší ohled než na autoritu svých představitelů.

Organizátoři tohoto tzv. Pastýřského hnutí (Shepherding Discipleship), z nichž nejznámější byli Derek Prince, Bob Mumford, či Charles Simpson,(18) zdůrazňovali autoritu charismatických vůdců napříč členstvem stávajících církví, což se stalo zdrojem mnohých kontroverzí i mezi samotnými charismatiky. Po určitém váhání byla koncepce Pastýřského hnutí většinou charismatiků odmítnuta a antidenominační působení se začalo projevovat spíše tím, že "nezávislí" charismatici začali vystupovat ze starých církví a zakládat zcela samostatné sbory (které se ovšem zdráhali nazvat denominacemi).(19) Zatímco charismatická obnova v tradičních církvích projevuje poslední dobou zjevné známky odlivu, jsou to v devadesátých letech právě tyto samostatné sbory, které vykazují mimořádné misijní úspěchy po celém světě (jihovýchodní Asie, Afrika, Jižní Amerika).



Re: TAKO sbory I (Skóre: 1)
Vložil: agur v Čtvrtek, 30. listopad 2006 @ 14:13:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když čtu to, co Mumford řekl v tom svém pokání:
„Vykazatelnost, osobní vedení druhou osobou a efektivní pastýřská péče jsou potřebné a biblí podložené pojmy. Skutečná duchovní zralost bude vyžadovat, aby byly zachovány. Tyto biblické pravdy v sobě ale musí obsahovat omezení, která jsou Novým zákonem také naznačená. K mé bolesti a zármutku totiž musím konstatovat, že tyto důrazy bývají velmi často používány jako zástěrka nezdravého poddávání se, které vyúsťuje v perverzní a nebiblickou poslušnost lidským vůdcům. Ve sféře mé vlastní odpovědnosti se objevilo mnoho těchto zneužití“,

tak mě udivuje ta zarputilá tvrdošíjnost s jakou ten, jak by pravil Olin, ředitel zeměkoule, tvrdí, že ty pojmy, do kterých nalil takový obsah, jaký se mu k vštěpovaní své vlastní vůle lidem hodil, jsou biblí doložitelné. Zřejmě leda překroucenou či povytrhovanou z kontextu.
Je to již téměř charakteristické, že ti, kteří okusili špatné ovoce ze stromu, který sami vypěstovali, jej zavile budou prohlašovat za dobrý i navzdory zlému ovoci. Špatní jsou lidé, ti ho zkazili a jim nechutná.
A co je ještě horší, podobné věci se budou v církevním managementu používat dále. Proč bychom se měli učit z chyb druhých, to byli hlupáci.!
Ó hrůzo!



Stránka vygenerována za: 0.39 sekundy