Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 201, komentářů celkem: 429742, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 577 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116633863
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri
Vloženo Pátek, 29. prosinec 2006 @ 06:28:07 CET Vložil: Bolek

Přednáška poslal katolik

Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické principy Na zahájení Obrany Církve uvedu několik subjektivních neúplných náhledů na to, co znamená církevní dogma. Toto pojednání si nečiní nárok na "článek". Jedná se o pouhé "vaření z první vody".

V hovoru o dogmatu nemůžeme pominout znevážení samotného slova "dogma". Každý kritik Církve používá slovo "dogma" tak, že už samým jeho vyslovením docílí u posluchačů zamýšleného hrozivého účinku. Dogma je podle současného chápání (a naprostou poplatnost tohoto pojetí osvícenské a především komunistické rétorice zde musím pominout) věta, která říká jasné stanovisko, které nepřipouští výhrady a pokud ho někdo odmítá, nepatří do Církve a tím pádem se s ním není možné už vůbec bavit. Zároveň je podle všeobecného pojetí hříšný, špatný, někdo, kdo stojí mimo a nemůže se nijak Církvi přiblížit - protože neuznává její dogmata. Obecně je totiž dogmat velmi málo. To, co někteří nazývají slovem "dogma" je součást kanonického práva Církve, které se vyvíjí jako každé právo. Dogma se týká článků víry, dá se pochopit něco jako "axiom", třeba ve smyslu Aristotelova "zákona sporu" - pokud někdo neuznává zákon sporu, tedy že o jedné a též věci nelze zároveň říci, že je i není, není možné se s ním dál racionálně bavit. Není to myšleno pejorativně, ale čistě formálně. Když někdo prohlásí, že určitá myšlenka je zároveň pravdivá i nepravdivá, dialog musí skončit. - Poslední dogmata byla vyhlášena na 1. Vatikánském koncilu. Od té doby žádné dogma vyhlášeno nebylo (Tedy na posledním 2. Vatikánském koncilu nebylo vyhlášeno žádné dogma!) Moje otázka: Kdo z kritiků by uměl citovat, nebo jen přiblížit aspoň tři dogmata Církve? - Než budou případní kritici číst dál, ať se prosím chvíli zastaví a v duchu si odpoví. (Dvě dogmata nestačí, protože právě na 1. Vatikánském koncilu byla vyhlášena dvě dogmata problematická, která jsou možná nejznámější, ač naprosto neprávem. Tedy prosím tři! - A že jich musí být, když Církev dogmatizuje VŠECHNO) Existují takzvaná základní dogmata Církve. Lze je nalézt třeba v Kancionálu. A opět prosím čtenáře, aby si vybavili psychologické souvislosti, které pocítí, když slyší samotné spojení slov: "základní dogmata Církve". --- Nedají se tyto pocity souhrnně vyjádřit jako "základní donucení", "základní omezení", "základní diktatura", "základní nesvoboda"? Posuďme tedy tato základní omezení, je jich šest. Toto jsou Základní dogmata Církve:
Bůh je jeden.
Bůh je nejvýše spravedlivý.
Jsou tři božské osoby: Otec, Syn a Duch svatý.
Bůh Syn se stal člověkem, aby nás svou smrtí na kříži vykoupil a navěky spasil.
Duše lidská je nesmrtelná.
Milosti Boží je ke spasení nevyhnutelně potřeba. Ve společnosti lidí není možná víra beze slov. A bez skutků. Člověk sám může věřit a myslet si, že nepotřebuje ke své víře žádné společenství lidí, a to jistě oprávněně, z jeho pohledu, který musí být respektován. Ale stejně se ho vždy někdo na jeho víru zeptá. Příklad otázek, kterými se na víru dnešní lidé ptají: Ty věříš - v co věříš? Věříš v Boha - jak, když je ve světě tolik zla? Jak by mohl existovat Bůh, který by tohle všechno dopustil? - A tys si myslíš, že v životě někdo potřebuje nějakýho boha? Proč, k čemu, vždyť on nic nedělá, nikde ho není vidět, nikdy se nikomu neukázal. A jestli už v nějakýho boha věříš, na co ti to je, když stejně lidi budou dál hrabat do vlastní kapsy a žádnej tvůj bůh ti nepomůže, když bude někdo z tvé rodiny umírat, nebo když někdo zabije někoho z tvého okolí, nebo když onemocníš smrtelnou nemocí. - A nebo jestli věříš, tak bůh se o nás stejně nezajímá, jestli je to nějaká dokonalá bytost, tak co je nám po něm, v tomhle světě? Všechny otázky mají svá oprávnění, žádnou z nich není možné odbýt. Jsou to otázky člověka, který žije v současném světě --- Celý "vtip" je v tom, že ta základní dogmata vyjadřují základní pocity víry. A dogmata byla formulována právě kvůli tomu. Ne kvůli nařizování a přikazování, vylučování a omezování lidské svobody. Jenom kvůli tomu, aby víra v Boha, důvěra Bohu, mohla být oděna do slov. A byla formulována tak, že kdo nesouhlasí s těmito dogmaty, není schopen bavit se o víře, není schopen ji pochopit. (A to není nic, co by ho odsuzovalo! Je to psychologický fakt). Konkrétní příklad na předvedení významu prvního dogmatu. Zazní třeba otázka (sama jsem ji slyšela asi stokrát a nikdy jsem nevěděla, co říci): Jak můžeš věřit v Boha, když je na světě tolik zla? - Odpověď člověka, který je "dogmatický", tedy spoléhá na dogma Církve: To nevím, ale vím, že Bůh je jeden. To je elementární "axiomatická" věta, ve které je už obsaženo filosofické rozvedení: Je jeden, tím pádem má větší moc než všechno zlo. --- Nevím, proč je zlo na světě, ale kdybych neměl důvěru v jednoho Boha, který stvořil celý svět i s tím zlem, nebyla by mi moje víra k ničemu. Protože bych se pořád musel zla bát. Když vím, že Bůh - nejvyšší dokonalá bytost, která stvořila svět celý a se vším všudy - je jeden, což znamená, že mu není v tomto světě na roveň postaveno nic, ani to zlo - tak mohu věřit, že on zlo překoná. Nemohu brát zlo za tak mocné, jako říkají třeba manichejisté, kteří myslí, že tento náš hmotný každodenní svět stvořil nějaký zlý bůh a my tento nedokonalý svět musíme stále překonávat a bránit se mu, abychom se dostali k bohu dobrému, osvobodili se od světa, a tím dosáhli štěstí a spásy. Manichejisté uznávají dva rovnocenné principy - dobrý a zlý. Křesťané pouze dobrý. To vyjadřují dogmatem - základním tvrzením (a nejen tímto jedním): Bůh je jeden. Podle křesťanů nejsou dva rovnocenné principy ve světě: dobro a zlo. Vše je stvořeno jedním, dobrým Bohem. Kdyby byl zlý princip rovnocenný dobrému, byli by dva bohové. A zde je bůh pojímán ve smyslu absolutního vládce a pána, stvořitele a mocného původce. Souhrnně: Manichejisté říkají: Zlo je stejně mocné jako dobro, my se musíme osvobodit od zlého světa, zahodit hmotu a tělo a hříchy a sexualitu apod. a tím se dostat do duchovní sféry, k dobrému Bohu, který je neprostým protikladem boha zlého a všeho, co on stvořil. Křesťané říkají: zlo není stejně mocné jako dobro, Bůh stvořil VŠECHNO a v Bohu může být každé zlo překonáno. Dogmata se netýkají všeho, jen základních filosofických principů:
Ano, pro křesťany existuje zlo! Ale zároveň je všechno, i to zlo, Bohem nějak stvořeno, nikdo za celé dějiny teologie nevysvětlil jak. A při vší nepochopitelnosti zůstane jen to jedno (jen to jedno dogma): Bůh je jeden, není ve světě stejně mocný princip. A nikdy žádné dogma nepojednalo takto o zlu! Žádné dogma takto nevysvětluje zlo!! Protože dogma je princip, na který lze přijít na základě zjevení a přirozenou schopností lidského rozumu - a na to, co nelze lidským rozumem přijít, se žádné dogma nevztahuje. Na tajemství zla se proto žádné dogma vztahovat nemůže. Křesťan pouze ví, že Bůh stvořil celý svět a řekl: je to dobré, a to je dogma (a vlastně ani to, že je všechno dobré, není dogma, dogma je jen to, že Bůh je jeden, což ale zásadně souvisí s tím, že je "všechno dobré"). Křesťan ale už neví, proč je ve světě zlo. (A zde je možno si povšimnout, už u prvního dogmatu, že Církev nedogmatizuje VŠE, protože jsou tajemství, která ani sebelepší rozum a sebeschopnější církevník nikdy nevybádá, ačkoli se o to stále musí pokoušet, jak ukazují celé dějiny theodiceje a v poslední době tzv. "teologie po Osvětimi" - pořád ten samý pokus vyložit, proč je ve světě zlo, aneb: jak je možno ospravedlnit Boha za zlo ve světě?) Proč Anathema sit?
Proto křesťané výslovně odsoudili manichejisty. Anathema sit! Buď vyloučen (nebo jak to přeložit? - buď dán do klatby? - Je to to samé) - Buď vyloučen ten, kdo tvrdí, že KŘESŤANSKÝ Bůh má jako svůj protiklad nějakého boha zlého, který je stejně mocný jako on a který je stvořitelem tohoto našeho světa. - To neznamená: buď vyloučen jako v podstatě špatný a zlý člověk, ale buď vyloučen jako ten, kdo tvrdí, že my, křesťané, tvrdíme o světě, že byl stvořen zlým bohem. Když mi naopak tvrdíme a stále to budeme tvrdit, ať tomu třeba celá tvoje zkušenost se světem odporuje, že svět byl stvořen Hospodinem, dobrým Otcem, který drží celý svět ve své náruči a není temnota a zlo, do které by nepronikl - a do každé temnoty pronikl činem Ježíše Krista. Tedy buď kacíř vyloučen jako ten, kdo prohlašuje, že káže nauku Církve, ač jí v nehlubší rovině odporuje. To je smysl onoho "anathema sit"! Církev nikdy nikomu, kdo nebyl v Církvi, neřekla Anathema sit! Znovu opakuji: Vyloučen může být jen ten, kdo prohlašuje, že je křesťan, patřící do Církve a přitom tvrdí něco, co je s její filosofií, antropologií a psychologií naprosto neslučitelné a co by znemožnilo veškerou radost, víru, důvěru a lásku k Bohu. Mimo Církev si každý může myslet, co chce, jenom nemůže prohlašovat: toto je stanovisko Církve a křesťanství. (Tím také padá neustále opakovaná námitka všech, kdo by se třeba chtěli Církvi přiblížit, ale pro její "dogmatismus" a vylučování všech, nemohou. Anathema se vztahuje jen na ty, kdo se prohlašují za pravé křesťany a církevní obec se po dlouhém rozvažování dopátrá toho, že jejich stanovisko křesťanské není!) Vyhlašování dogmat jako kolektivní odpovědná práce
A je snad zřejmé, že neexistuje žádná osoba zvaná Církev. Že k tomu, aby se církevní představitelé shodli na nějakém dogmatu, nestačí prohlášení jednoho, ale vyžaduje to čas, odpovědnou práci a zkoumání, posudky od univerzit - jak se to dělo ve středověku, kdy často církevní představitelé, když chtěli posoudit nějakou otázku, vyžádali si stanovisko univerzity. A mluví za sebe také předlouhé trvání zasedání koncilů. Všechna snaha koncilů spěje ke shodě všech shromážděných, jde o shodu, o odpovědné hledání toho, co je opravdu křesťanské, a to vždy na základě evangelií i Starého zákona. A také a možná především, když se všichni ti, kdo mají v úmyslu nějaké dogma vyhlásit, modlí k Duchu svatému, takže to konečné rozhodnutí je nejen výsledkem obtížného, pracného racionálního zamyšlení, ale i Boží pomoci. Křesťanská nauka podepřená dogmaty jako krajina svobody a naděje
Možná tento jediný příklad zatím stačí. Takto chápu všechna základní dogmata. Jako naprosto zásadní otázky víry. A lze takhle rozebrat i všechna ostatní, ale nechci se do toho pouštět, protože jsem nestudovala tzv. "dogmatickou teologii" a mohla bych se dopustit nepřesností, které by mohly negativně ovlivnit vnímání dogmat. Dogma je pro mne jako základní, pevné lešení, ke kterému se mohu vždy vrátit, když pochybuji, když mne opouští víra, když se mi zdá, že je všechno beznadějné, že svět je přece jenom hrozný. - Dogma mi víru vrátí. Vrátí víru v naději a krásu Božího stvoření. Právě proto je pro mne katolická víra krajem svobody a radosti. A že mám v sobě tolik hrůz, které mne stále znovu a znovu strhávají do beznaděje! Dogma není pro mne něco svazujícího, naopak, jsou to věty osvobozující, věty víry a důvěry, věty které nepoutají, ale dávají novou naději, novou radost, jako se za víru musí bojovat stále znovu, den za dnem. A když už člověk nemůže a hrůzy ho přemohou, přečte si základní dogmata: To, o čem Církev prohlásila: O tom nikdy nemůžeš pochybovat, jinak vyloučen jsi - vyloučen jsi z naděje a radosti. A já si přečtu ta dogmata, třeba po marné snaze pochopit svůj život a vlastními silami se nějak vyhrabat ze strachu a neschopnosti pracovat, mít radost, komunikovat s ostatními atd. - přečtu si: Milosti Boží je ke spasení nevyhnutelně potřeba. A pro mne to znamená: Hoď starost svoji na Hospodina a on tě zachová (jak se podobně říká v žalmu). Přestaň se týrat tím, že nic pořádného neděláš, že neumíš projevit lásku, že mrháš své dny atd. Protože člověk sám sebe nikdy nespasí, i kdyby se snažil jak chtěl. Víra je v tom, hodit svoji starost na Hospodina. Jak praví dogma. Františka Jirousová, 11/2005
www.katolicka-dekadence.cz    


"Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri" | Přihlásit/Vytvořit účet | 52 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 07:45:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Anathema se vztahuje jen na ty, kdo se prohlašují za pravé křesťany... toto není nic nového.. je okolo sto anathemat, které skrze ústa Tridentského koncilu proklínají mne a všechny věřící křesťany, kteří nevěří ve spasitelnou moc "Církve".. ale svého jediného Pána, Spasitele, Vykupitele a Mesiáše - Ježíše Krista samotného.


...všichni ti, kdo mají v úmyslu nějaké dogma vyhlásit, modlí k Duchu svatému...
Jan 14,14 Budete-li mne o něco prosit ve jménu mém, já to učiním.

Jan 16,23 V onen den se mě nebudete již na nic ptát. Amen, amen, pravím vám, budete-li o něco prosit Otce ve jménu mém, dá vám to.

Efezským 5,20 a vždycky za všecko vzdávejte díky Bohu a Otci ve jménu našeho Pána Ježíše Krista.


... proč se tedy nemodlí k Bohu Otci ve jménu Pána Ježíše Krista?


...Dogma je pro mne jako základní, pevné lešení, ke kterému se mohu vždy vrátit, když pochybuji, když mne opouští víra, když se mi zdá, že je všechno beznadějné, že svět je přece jenom hrozný. - Dogma mi víru vrátí. Vrátí víru v naději a krásu Božího stvoření. Právě proto je pro mne katolická víra krajem svobody a radosti....

1 Petrova 2:6-8 Neboť v Písmu stojí: 'Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.' Vám, kteří věříte, je vzácný, ale nevěřícím je to 'kámen který stavitelé zavrhli; ten se stal kamenem úhelným',ale i 'kamenem úrazu a skálou pádu'. Oni přicházejí k pádu svým vzdorem proti slovu - k tomu také byli určeni.


Izajáš 28:16 Proto praví toto Panovník Hospodin: "Já to jsem, kdo za základ položil na Sijónu kámen, kámen osvědčený, úhelný a drahý, základ nejpevnější; kdo věří, nemusí spěchat.

Lukáš 20:17-18 On na ně pohleděl a řekl: "Co tedy znamená slovo Písma: 'Kámen, který stavitelé zavrhli, stal se kamenem úhelným'?Každý, kdo padne na ten kámen, roztříští se, a na koho on padne, toho rozdrtí." ?????????

Římanům 9:33 jak je psáno: 'Hle, kladu na Siónu kámen úrazu a skálu pohoršení, ale kdo v něho věří, nebude zahanben.'

Skutky 4:11 Ježíš je ten, kámen, který jste vy stavitelé odmítli, ale on se stal kamenem úhelným.

Žalm 118:22 Kámen, který zavrhli stavitelé, stal se kamenem úhelným.

1 Samuelova 2:2 Nikdo není svatý mimo Hospodina, není nikoho krom tebe, nikdo není skálou jako náš Bůh.

Žalm 18:32 Kdo je Bůh krom Hospodina, kdo je skála, ne-li Bůh náš!

Žalm 18:47 Živ je Hospodin! Buď požehnána moje skála, vyvýšen buď Bůh, má spása!

Žalm 62:3 Jen on je má skála, má spása, můj nedobytný hrad, mnou nikdy nic neotřese.


Pán Bůh sám je tou skálou, kamenem o který se svou vírou můžeme opřít. On je tou skálou, na které můžeme bez obav stavět náš dům víry. Když bude postaven na písku, či na čemkoliv jiném, než na Něm samotném, jak vydrží? Nevydrží.

Sláva budiž skále spasení našeho - Pánu Ježíši Kristu.


Cristiano




Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 08:16:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Římskokatolické, pravoslavné učení a praxe jsou v řadě případů v přímém rozporu s Písmem. Tato učení, která jsou v rozporu s Písmem, lze právem nazvat učením lidským. Poznal jsem, že Ti lidé, kteří se řídí tímto učením a zatvrdile (fanaticky) odmítají argumenty z Písma, lze právem nepovažovat za naše bratry a sestry, ale jen za naše bližní. Standa.



Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 09:01:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando,vzhledem k blížícímu se konci roku oceňuji tvůj smysl pro humor, jinak si tvůj příspěvek vyložit nelze.
Tak přeji aby ti humor vydržel i v příštím roce neb jak praví klasik, s úsměvem a dobrou vůlí pochopit druhého jde vše lépe.
Honza


]


Re: Honzovi (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 09:22:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Honzo! Tento můj komentář nebyl myšlen ani náhodou humorně! Máš pravdu, že s úsměvem a dobrou vůlí pochopit druhého jde vše lépe. Ale jen v určité záležitosti a rovině.
Písmo lze vzkládat jen Písmem. Ne učením lidským a lidskými, případně pohanskými tradicemi. Srdečně zdraví Standa.


]


Re:pro Standu (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 12:02:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Stando, to je škoda, že nemám pravdu a nebyl to humor.
Písmo vykládáme svým lidským poznáním. Jak víš lidské poznání je nedokonalé a můžeme se občas mýlit. Jsem trochu více skeptický ke komukoliv, kdo prohlásí, že pochopil Písmo a jedná jen podle Písma.
Mnoho míst je obtížně pochopitelných a o to více s oblibou citovaných např. kniha Zjevení. Myslím, že studovat třeba listy sv. Pavla je práce na velmi dlouhou dobu a stále tam budeš nacházet nové věci. Dokonce stejná slova tě po letech mohou oslovit jinak. Tohle podle mě platí o celém Písmu a proto není v našich silach jej plně pochopit.
Přesto celé Písmo lze shrnou do dvou vět.
1. Miluj svého Boha ze všech svých sil
2. Miluj svého bližního
Není to úplná citace ale určitě si bez problému doplníš.
Jak jednoduché a jak občas obtížné dodržet .

Jistá skupina lidí si říká badatelé Písma a přesto je lze nazvat sektou.
Tohle je u Písma nebezpečné, příliš se zahledíš do vlastního poznání a začneš mít pocit, že jsi jediný kdo správně pochopil. Těchto lidí v historii nebylo málo, někteří strhli i další a většinou to skončilo velmi špatně - násilím.
Zajímalo by mě (ale není to nutné) ke které církvi či společenství se hlásíš, protestatský svět je trochu roztříštěný a těžko se v něm orientuje, tak třeba mi pomůžeš.
S přáním všeho dobrého.
Honza


]


Re:pro Honzu (Noname) (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 13:42:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Honzo!

Kdo je tou "pravou a svatou církví" ? Jaká doopravdy je? Zřešila? Zůstala na ní krev mučedníků a nevinných? Je její učení a praxe v souladu s Písmem?

Katechismus § 865

Církev je jedna, svatá, katolická a apoštolská ve své nejhlubší a konečné totožnosti, protože právě v ní už existuje a na konci časů se dovrší „nebeské království“, „Boží království“, které přišlo v osobě Krista a které v srdci těch, kteří jsou k němu přivtěleni, tajemně roste až do svého plného projevení navenek při konečném Kristově příchodu. Tehdy všichni jím vykoupení lidé, kteří se v něm stali „svatí a bez poskvrny“ před Bohem „v lásce“ (Ef 1,4), budou shromážděni jako jediný Boží lid, „choť Beránkova“, „svaté město“, které sestupuje „z nebe od Boha a září Boží vznešeností“ (Zj 21,10-11); má „hradby s dvanácti základními kameny a na nich dvanáct jmen dvanácti Beránkových apoštolů“ (Zj 21,14).

§ 866

Církev je jedna: má jednoho Pána, vyznává jednu víru, rodí se z jednoho křtu, tvoří jen jedno tělo, oživované jedním Duchem k jedné naději, jejímž naplněním budou překonávat všechna rozdělení.

§ 867

Církev je svatá: přesvatý Bůh je jejím původcem; Kristus, její ženich, se za ni obětoval, aby ji posvětil; Duch svatosti ji oživuje. I když jsou v ní hříšní lidé, přesto je bez poskvrny: „ex maculatis immaculata“. Její svatost září ve svatých; v Marii už je celá svatá.

§ 868

Církev je katolická (všeobecná): hlásá celou víru; nese v sobě a spravuje plnost prostředků ke spáse; je poslána ke všem národům; obrací se ke všem lidem; objímá všechny doby; „svou podstatou je misionářská“.
_____________________________________

Já se hlásím k církvi, kterou pro své věrné připravil pán Ježíš. Jedině On je ta pravda, cesta i život. V Jeho království a v Jeho církvi lze nalést pravou víru, lásku a spravedlnost.
Taková je má odpověď. Na druhou stranu v žádném případě nechci, aby sis myslel, že Tě nenávidím, nebo, že Tebou pohrdám. Naopak.
Snažím se milovat své bližní jako sám sebe. Bez chyby a bez chříchů ovšem nejsem. Srdečně Tě zdraví Standa.




]


Re:pro Standu (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 16:00:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Stando, Děkuji za uvedené citace, má to ale háček, já mluvil o něčem jiném. Věřím, že katolická církev, respektivě strach o její osud a spásu ti leží na srdci proto tyto články a napomínání, pokud tomu tak opravdu je, patří ti díky i když s některými námitkami nemohu souhlasit. Některé věci jsou prostě jinak, než si je vykládáš. Neboj, nebudu je opakovat bylo by to nošení dříví do lesa.

Ptal jsem se Tě ke které církvi se hlásíš a dostal pozoruhodnou odpověď : "Já se hlásím k církvi, kterou pro své věrné připravil pán Ježíš. Jedině On je ta pravda, cesta i život. V Jeho království a v Jeho církvi lze nalést pravou víru, lásku a spravedlnost. "
Vzhledem k tomu, že v toto věříme asi všichni, pak vítej v Římskokatolické církvi.

Honza


]


Re:pro Standu (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 16:11:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Wau!! 10 bodů pro Honzu!!


]


pro Honzu (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 23:13:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Honzo,
promiň, ale Tvůj postoj mi přijde jako postoj člověka který hlásá lásku a mír, a proto nevzbudí lidi v hořícím domě. Aby se zachránili před plameny, je ale třeba je nešetrně vzbudit, ze začátku se jim to nebude líbit budou dotčeni, když ale rozpoznají, že jde o život pochopí to.To co *****eš o spáse a osud ŘKC je s odpuštěním hloupost.O ŘKC vůbec nejde. Jde o množství jejich členů, lidí, kteří jsou jen ukolébáni, že mají život věčný a spasení a že se do nebe nakonec dostanou.Tak jak jsem to prožil já se ale skutečné evangelium jak má být člověk spasen nehlásá.Když si člověk uvědomí tu tragedii je mu těch lidí moc líto.Nechci mluvit za Standu, ale nevím jestli jsi pochopil, že skutečná Církev - tělo Kristovo je jen jedna neviditelná a ne vždy se shoduje s těmi viditelnými i když to některé z nich prohlašují.
Nechť Ti Pán žehná
Petr


]


Re: pro Učedník (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 23:51:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Petře.
Standa napsal svoje vyznání dle mého soudu velmi dobře a já s ním souhlasím. Ty snad ne ?
Honza


]


pro Honzu (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Sobota, 30. prosinec 2006 @ 12:27:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Honzo nezklamals,
jako vždy vyhýbavé odpovědi.
Petr


]


Re: Učedník (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Sobota, 30. prosinec 2006 @ 14:38:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Petře,
Možná to bude tím, že každý považujeme za jasnou odpověď něco jiného.
Diskutovat o sporných bodech nechci, protože respektuji tvůj názor. To samozřejmě neznamená, že s ním souhlasím. Ty přeci nehledáš jiné poznání, (nebo se mýlím ?) k čemu by tedy měla vést diskuze?
Navíc nejsem Vševědoucí abych ti dal jasnou odpověď a obávám se i kdybych byl stejně bys mi nevěřil. :-)
Přeji a vyprošuji Ti hezký zbytek roku a vše dobré v tom následujícím.

Honza


]


Re:pro Noname (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 19:24:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tím rozdílem, že já se hlasím k církvi pána Ježíše a ty k římskokatolické církvi. A římskokatolická církev je jak korouhvička na věži. Vždy se točí po větru. A to pán Ježíš nikdy nedělal. Pán Ježíš byl Boží syn a ne katolík. Ten kdo nectí a zpochybňuje Boží slovo, ten nemůže být Boží dítětem. Může si to jen myslet a tvrdit, že jej nechápeme. S pozdravem Standa.


]


Re:pro Noname (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 20:46:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Stando
Tvé vyznání mluví o něčem jiném, následná slova opět o něčem jiném, pořádek si v tom musíš udělat sám.
Nechť se to to podaří.
Ti přeje

Honza


]


Re:pro Noname (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Neděle, 31. prosinec 2006 @ 21:06:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
"A římskokatolická církev je jak korouhvička na věži. Vždy se točí po větru." A tím větrem je Duch svatý :-) , krásnému Bohu díky! "A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou." Krásnému Bohu díky!


"Ten kdo nectí a zpochybňuje Boží slovo, ten nemůže být Boží dítětem." Děkuji ti, Pane, že nám dáváš být tvými dětmi (i když jsme katolíci :-) ), že nás sytíš svým slovem a svojí krásnou lásku, že nepochybuješ o naší spáse, ale umíráš pro nás! Krásný a dobrý Bože, jsi Láska, děkuji ti za tvé otevřené srdce! Miluji tě Ježíši, protože ty jsi první miloval nás. Klaním se ti, Králi ošacený krví a ozářený světlem tvé lásky. Jsi Pán.


]


Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 08:22:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne jak pravi dogma, ale jak pravi Pismo! A kdo je Pismo-Slovo Bozi? Nas Pan Jezis Kristus. V nem je plnost vseho. I nasi nadeje, viry, lasky. K nemu se utikam. Bratri a sestry mne pomahaji, podporuji jeden druheho, ale na zaklade Pisma. A mame Ducha Svateho, ktery nam Pismo ozivuje a osvetluje. Jednotlive a celkove pro cirkev. Pro mne je stredisko viry osoba-Jezis Kristus, Pan, Spasitel, Buh. Ja si nectu dogmu, ale Pismo o Nem a nasledovne k Nemu hovorim, on mi odpovida svym Duchem Svatym. Je to oboustranny vztah, ktery se musi neustale udrzovat, hyckat a rozvijet. Je nutne znat Pismo, protoze clovek potrebuje rozlisit ty hlasy, zda jsou od Svateho Ducha. On nerekne nic co by nebylo v souladu s Pismem.



Co obhajovat? (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 10:53:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K čemu dogmata, milý Katolíku?

Nestačí Slovo Boží?

Pán přijde k Soudu a vyjdou najevo všechny hříchy nás lidí!

Také i to, co lidé pokládali za správné bude nazváno hříchem.

jdu




Re: Co obhajovat? (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 11:28:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Neodsuzuj tak brzy sám sebe, buď alespoň k sobě milosrdnější!


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 15:25:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo jsi, že zpochybňuješ Boží slovo?


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 15:28:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
To že jsem řekl???


]


Re: Co obhajovat? (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 17:37:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Lukine,

vyjdou najevo hříchy o kterých člověk ani neví...

...a mnohé z těch věcí, které lidé pokládají za správné budou nazvané hříchem.

Někteří lidé však nejsou schopni žádné sebekritiky...

V Kristu
jdu


]


Re: Co obhajovat? (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 17:44:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
To jsem rád, že jdeš do sebe ;-)


]


Re: Co obhajovat? (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 17:57:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím, posluž si...


]


Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 11:33:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ale kam vlastne vedu katolicke dogmy? Dovolil som si uverejnit cast textu, ktory je celi umiestneny na http://www.christ-net.sk/portal/?q=knihy/maria_nauc_nas_zit/6 V texte sa nam dava za vzor katolicka modla - maria tento raz ako vzor odpustania, pricom nenapadne prebera odpustajucu a spasitelsku rolu Jezisa Krista, ktora sa v texte uplne vytraca. Na Jeho miesto prichadza katolicka maria, povodom babylonska semiramis, ktoru uctievali uz staroveky Zidia, pred cim nas varuje uz prorok Jeremias. Tato modla, je v katolickom katechizme oznacena ako Kralovna vesmiru
...Jeremiáš 7:18  Deti zbierajú drevo a otcovia zakladajú oheň, kým ženy miesia cesto, aby pripravili koláče kráľovnej nebies a obetujú úliatby iným bohom, aby ma zarmucovali.

Posudte sami:
Človek môže poznať mnohé spôsoby, ako sa dá v živote oslavovať Otcova milosrdná láska. Najdôležitejšie je spojiť sa s Máriou v modlitbe vďaky a chvály. Ale Mária nás učí tento spôsob oslavy Božej prežívať i v našich medziľudských vzťahoch. Ona sama v mnohých situáciách života musela prejaviť vzácnu odpúšťajúcu lásku. Neláska a nenávisť voči Ježišovi sa zaiste dotýkala aj jeho milovanej matky. No Mária odpúšťa a miluje. Svoje milosrdenstvo zjavuje predovšetkým v Jeruzaleme, keď mysliac na jej zverené deti sveta sa stáva bolestnou spoločníčkou pri vykúpení celej ľudskej rodiny. Áno, to je priezračný pohľad na Máriu, ktorá oslavujúc Otcove milosrdenstvo, ho aj viditeľne zjavuje človeku. Mária nám predstavuje milosrdenstvo v jeho dokonalej nadprirodzenej kráse, podobne, ako ho prijímame z Otcových rúk. Rozjímajúc nad touto najvznešenejšou Božou vlastnosťou, aj my musíme byť pohnutí k veľkodušnosti voči všetkým bratom a sestrám, ktorí nás akýmkoľvek spôsobom zraňujú. Nemôžme zabudnúť, že skutočné odpustenie, týkajúce sa srdca, ich musí , priviesť ku dôležitej skúsenosti a istote, že sú opäť milovaní. Až tak môžeme svetu zjaviť odpúšťajúcu lásku, v jej plnosti a vznešenosti.


Mili bratia evanjelikáli: Co myslite, za co zomierali vasi predchodcovia v dobach inkvizicie? A ozaj, myslite ze nasi predchodcovia by podpisovali s katolicizmom zmluvy ako napriklad Charta Ecumenica ????



Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: EdPilgrim v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 14:38:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hele "katolíku", to jsi na tom tak špatně, že nedovedeš vypotit nic ze své hlavy a musíš se zviditelňovat cizími bláboly? Vysvětli mi co je to kanonické právo, kde se vzalo, kdo ho vymyslel? Mohu číst bibli od předu dozadu a naopak a nikde ani ťuk! Jak je možné, že katolíci si pomáhají pohanskými vědami? Když jim dochází dech tak se odvolávají na antické filosofy a jiné hříšníky. Proč jste celý středověk a část novověku měli bibli v řetězech a pod klíčem?



Re: Obhajoba církve katolické 1 - Základní dogmata Církve jako nutné filosofické pri (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 14:53:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Chytrému napověz, hloupého trkni a nechápavému ani ťuk!


]


Re: Obhajoba filosofů (Skóre: 1)
Vložil: paganus v Pondělí, 01. leden 2007 @ 09:37:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když chcete něco kritizovat, tak také důkladně zjistěte co to vůbec je (teď nemyslím katolickou církev).
1. filosofie není věda
2. i kdyby to věda byla, nebyla by pohanská
3. i vy a kterýkoliv jiný křesťan používá myšlenkové postupy popsané v dílech Aristotela, Platona etc., pokud jste člověk, tak filosofujete
4. kdyby se všichni křesťané chovali jako ti pohanští hříšníci, nemuseli byste si tady navzájem spílat a mlátit o hlavu inkvizicí (nejen tou katolickou)


]


Dovolte mi dotaz..... (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 16:26:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych se lidí z ŘKC zeptal na tuto otázku:

Kdyby jste dnes zemřeli, a Bůh se vás zeptal, proč by vás měl pustit do nebe, jaká by byla vaše odpověď?

Neberte to jako provokaci, jen bych si rád ověřil, zda moje lokální zkušenosti s tím co učí ŘKC řadové věřící jsou pouze místní odchylkou nebo všeobecně praktikovanou praxí.

předem děkuji za odpovědi

Ucednik Petr



Re: Dovolte mi dotaz..... (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 17:16:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Protože jsi Láska, můj Bože a Pane, a já jsem v to uvěřil. Vím, že jsem hříšník, ale ty jsi si mne zamiloval a nechal jsi kvůli mne zemřít svého jediného a nádherného Syna. Zhřešil jsem, prosím, odpusť, můj krásný Pane a pro své velké milosrdenství mne přijmi do svého domu. Věřím, že jsi poslal Ježíše pro naši věčnou spásu, že je tvůj Syn, že zemřel pro naše hříchy. Smiluj se nade mnou, Pane. Jsi krásný, jsi Král.


]


Re: Jsi take proklet Rimskokatolickou cirkvi, Lukine? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Sobota, 30. prosinec 2006 @ 10:11:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jsi take proklet Rimskokatolicku cirkvi Lukine?

Pokud veris, ze jsi spasen pouhou Bozi milosti, skrze viru v Jezise Krista, pak ano. Pak uz nejsi rimsky katolik, ale krestan. Potom ovsem nechapu, proc tu hajis uceni RKC.

zdravi
reformovany



]


Re: Jsi take proklet Rimskokatolickou cirkvi, Lukine? (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Sobota, 30. prosinec 2006 @ 14:48:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Hájím učení ŘKC proti těm, kteří toto učení neznají. Můžeš mi úvést, který výrok kterého koncilu máš na mysli? Rád o této věci budu s tebou věcně diskutovat. Zatím předesílám tento výrok z Tridentského koncilu z dekretu o ospravedlnění, hlava 8:

"´Jsme ospravedlněni vírou´: toto se říká proto, neboť víra je pro člověka začátkem spásy, základem a kořenem ospravedlnění; bez ní se nikdo nemůže líbit Bohu (Žid 11,6) a nemůže dosáhnout společenství jeho synů. Říká se, že jsme ´ospravedlněni zadarmo´, neboť ničím z toho, co ospravedlnění předchází, ani vírou, ani skutky se nezasluhuje milost ospravedlnění, neboť jestliže je ono z milosti, už není ze skutků, jinak by milost nebyla milostí (Řím 11,6)."

A dále v hlavě 9:
"Kdo říká, že člověk se může před Bohem ospravedlnit svými skutky, které se konají silami lidské přirozenosti nebo podle učení Zákona bez Boží milosti, která je dána skrze Ježíše KKrista, anathema sit."


]


Jsi vyjímka Lukine (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:41:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Lukine, jsi naprostá vyjímka.Nikdo z římských katolíků v mém okolí nebyl schopen na tuto otázku odpovědět.Dodávám, že to byli povětšinou lidé biřmovaní, v mládí ministrující a pravidelně chodící do kostela. Já sám jsem z ŘKC odešel z mnoha důvodů, které by se dali shrnout slovy: nenalezl jsem tam opravdové Křesťanství, ale jen pokřivený obraz pravé víry v pravého Boha. Jen namátkou pokřivené desatero (vynechané 2. přikázání), neposkvrněné početí Marie (mimochodem většina mých katolických přátel si myslí, že je to Mariino panenství i když ŘKC má na mysli vynětí z dědičného híchu), nanebevzeti Marie, očistec, křest dětí, uctívání a modlitba ke svatým....


]


Re: Jsi vyjímka Lukine (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pondělí, 15. leden 2007 @ 23:54:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Uznávám, často je špatná praxe (ne však teorie - tzn. učení). Když se člověk spoléhá na předpisy a ne na živého Boha, pak těžko může předat dar víry. Já si trvám na správnosti učení ŘKC, ale jeho naplňování je často na míle vzdáleno. Kdo z nás ale může říci, že je lepší? Co můžeme udělat, udělejme, zbytek svěřme Pánu. Pravda je však taková, že každý máme vlastního nebožtíka ve své skříni a je pokrytectví mluvit o nebožtíku druhého. A kde je bolest, svolávejme Krista, protože on je Pán, a to něco znamená!


]


správnost učení ŘKC (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 17:31:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Lukine,

věřím, že to míníš dobře. Píšeš, že věříš ve správnost učení ŘKC. Pominu nyní bludy, které podle mne hlásá a pominu i to, že valná většina i praktikujících katolíků z mého okolí je skutečným evangelie netknutá. Co si mohu myslet o církvi, která se hlásí ke Křesťanství a přitom zpochybňuje Bibli a Biblické stvoření světa?Kdo zpochybňuje Genesis, zpochybňuje i Ježíše - našeho spasitele, který se na ni odvolával. Čemu tedy katolíci věří? Připojuji článek, který popisuje pohled ŘKC na evoluci:

Papež Benedikt XVI. věří vědcům i Bibli

Papež Benedikt XVI. nebude upalovat vědce jako před staletími jeho předchůdci, naopak s nimi diskutuje

Vatikán - Papež Benedikt XVI. plánuje vydat knihu, v níž spojuje teorii stvoření života s vědeckými tezemi. Ta má ukázat, že katoličtí učenci nevidí rozpory s čistě "racionální" vědou a že lze oba pohledy sloučit.

Kniha vzniká na základě semináře, který vedl spolu se svými bývalými doktorandy a který měl propagovat dialog mezi vírou a vědou. Záměr oznámili podle agentury Reuters účastníci v neděli po konci semináře.

"Řekl, že setkání může být impulsem pro oživení dialogu mezi teology a evolucionisty", sdělil otec Stephan Horn, který organizuje schůzky někdejšího profesora Josepha Ratzingera a jeho studentů ze 70. a 80. let.

"Už dlouho, a ještě víc z pozice papeže se snaží podporovat diskusi víry a rozumu. Zřejmě věří, že na toto téma tu není dostatečná veřejná debata, a chce ji podnítit."

Vídeňský kardinál Christoph Schönborn, rovněž aktivně propagující církevní náhled na evoluci, sdělil, že zápisy ze semináře by mohly vyjít v listopadu. "Bylo to důležité sezení na nejvyšší akademické úrovni," řekl rakouské agentuře Kathpress.

Evoluce ano, ale řízená vyšší mocí
Toto téma je velmi diskutované v USA. Konzervativní křesťané tam brání vědecké teorii, která je v Evropě ve standardních školních osnovách. Američtí studenti mívají na výběr, jakému výkladu věří a jakému se budou učit.

Alternativou je třeba koncepce "inteligentní design", který bývá propagován jako vědecká teorie nadřazená té evoluční. Většina vědců ale inteligentní design odmítá jako pseudovědu a náboženství v přestrojení.

Darwinova teorie měla své odpůrce vždycky
větší obrázekZdroj: Aktuálně.cz
S inteligentním designem se neztotožňuje ani katolická církev. Ta Boha vysvětluje filosofickými, nikoli vědeckými argumenty. Na druhou stranu církev už dávno opustila doslovný výklad biblického stvoření světa za šest dní. Takové vysvětlení ovšem stále zastávají kreacionisté.

Papež a vůbec představitelé římskokatolické církve tedy souhlasí s široce přijímanou evoluční teorií, nikoli už s "evolucionismem", který je podle nich "fundamentální filosofií, jež se snaží vysvětlit celou realitu" bez Boha.

V evoluci podle nich hrála roli inteligence, tedy Boží vůle. Neodarwinisté, kteří ji popírají, tak dochází k ideologickým závěrům, neověřeným teorií, vyjádřili se už několikrát Benedikt i Schönborn.

Stručně shrnuje argumenty představený floridské katolické univerzity Ave Maria, otec Joseph Fessio: "Když se podíváte na svět, vidíte určitý řád a design. To, že je tu jistý tvůrce a designér, ovšem není vědecký závěr, ale filosofický."



]


Re: správnost učení ŘKC (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 17:47:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Pokud vím i z církevních dokumentů, tak církev je schopna maximálně přijmout "evoluční kreacionismus", tzn. že určitá evoluce ano (o čemž svědčí různé nálezy), avšak stvoření člověka je bezprostřední a exkluzivní zásah Boha a nikoliv evoluční posun. To je věc, na které si církev trvá a bude trvat, že člověk se nevyvinul, ale byl stvořen Bohem. Jak, to nevíme.

Církev není autoritou v ryze vědeckém světě, ale musí bránit svoji víru a výpověď o Bohu i člověku, jak ji přijala na počátku (od Krista). Pokud něco není v rozporu s Písmem, nevidím důvod, proč se jistými věcmi nezabývat a nevnímat určitý vývoj, včetně našeho empirického poznání.

Zdá se mi, že ten článek máš z nějakého světského zdroje, nikoliv církevního.


]


"evoluční kreacionismus" (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 17:58:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle Tebe Bůh Tvořil evolucí? Dovol otázku. Věříš Písmu tak jak mu věřil a odvolával se na něj Ježíš?
Ten postoj ŘKC je v příkrém rozporu s Písmem. Církev - to je ta, která je součástí těla Kristova by měla bránit Boží slovo a Víru před světem bez ohledu na to zda je to populární.ŘKC v této otázce naopak chodí se světem.

Zdroj je světský, ale chceš tvrdit, že toto není postoj ŘKC?


]


Re: (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 22:24:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Bůh netvořil evolucí, Bůh tvořil (a stále ještě tvoří) svojí mocí. Nevylučuji však jistý organický vývoj ve stvoření, ani ho nepotvrzuji. Co si ale představuješ pod evolucí? Je několik pojetí evoluce.

Tak jako Ježíš v Písmo nevěřím, neboť Kristus byl a je nad Písmem - On sám je Zákon i Zákonodárce, a On sám je Slovo, a to vtělené. V toto Slovo věřím a o tomto Slově Písmo podává svědectví. Takto i Písmo přijímám, jako neměnné svědectví o Slovu života, které se stalo tělem.

Nemůžeš vědět, zda ten postoj ŘKC je v rozporu s Písmem, protože v tom článku vlastně nic není uvedeno. Je napsaný takovým stylem, že se z něj dá odvodit cokoliv podle přání případného vykladače. A co je tam podle tebe v rozporu s Písmem?

Nějaké dokumenty ŘKC zkusím pohledat, ale nevím, kdy se k tomu dostanu. Pokusím se ti to ale vyhledat.

Pokoj tobě!


]


Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 23:20:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já věřím Bibli jako pravdivému Božímu slovu. Věřím, že je pravda vše co je zde psáno. V Genesis je psáno jak Bůh stvořil svět a nejde jen o metaforu. Pokud je mi známo zastánci evoluční terie tvrdí, že jsme se my lidé vyvinuli z nižšších forem života. Tvrdí, že smrt zde bylavždy a ne až po pádu člověka....

Podle mne je v rozporu s písmem např:
Papež a vůbec představitelé římskokatolické církve tedy souhlasí s široce přijímanou evoluční teorií,...

Na Ty dokumenty se těším.

I Tobě Lukine přeji hodně Božího pokoje.

Ucednik Petr


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 09:51:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
"Podle mne je v rozporu s písmem např:
Papež a vůbec představitelé římskokatolické církve tedy souhlasí s široce přijímanou evoluční teorií,..."

Otázka zní: jak široce pojímanou? To v tom článku vůbec není, takže s čím konkrétně údajně ŘKC souhlasí? To se z toho nedozvíš.

Další pojetí evoluce kromě toho, které uvádíš, je "evoluční kreacionismus", tedy že Bůh všechno stvořil, ale v jeho stvoření je za jeho současného působení jistý vývoj, což není v rozporu s tím, že člověk byl stvořen Bohem a nikoliv že se vyvinul z opice, což církev neříká. Nebo máš důkaz, že to někde říká, že se člověk vyvinul z opice? Církev stále trvá na bezprostředním stvoření člověka Bohem, jak jsem napsal výše, a tak, jak je to v Bibli. Bible je pravdivá a Církev ji nemění. Nemíní však ani pomíjet poznatky vědy a snaží se obojí úvést v soulad, avšak nikoliv na úkor Písma. Pokud něco není v souladu s Písmem, tak je to z důvodu nedokonalého vědeckého poznání.

Stěmi dokumenty prosím o trpělivost :-) .



]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 11:02:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Lukine,

víš já si nejsem jist, zda to je tak jak říkáš. Připojuji ještě jeden článek, který také vypovídá o postoji k Bibli.
Budu moc vděčný za ty dokumenty, ale samozřejmě to nespěchá.

Katolická církev už nebere Bibli jako zdroj pravdy

Hierarchie římskokatolické církve vydala dokument, v němž sděluje věřícím, že některé části Bible nejsou pravdivé.

Katoličtí biskupové v Anglii, ve Walesu a ve Skotsku jím varují pět milionů britských katolických věřících, aby neočekávali od Bible "faktografickou přesnost". "Nemůžeme od Bible očekávat úplnou vědeckou či historickou přesnost," píší biskupové v dokumentu nazvaném Dar Písma svatého.

Tento dokument je velice aktuální, poznamenává britský list The Times, protože náboženská pravice, zejména v USA, jejíž vliv tam sílí, požaduje doslovnou interpretaci Bible. Chtějí zejména, aby se příběh o stvoření člověka, jak je vyprávěn v biblické knize Genesis, vyučoval ve školách vedle Darwinova teorie o evoluci. Tito lidé jsou přesvědčeni, že teorie "inteligentního designu" je stejně přesvědčivá jako Darwinova evoluční teorie.

Avšak prvních 11 kapitol knihy Genesis, které líčí dva rozdílné a občas si protiřečící historie stvoření člověka, patří právě mezi ty části Bible, o nichž nyní oficiálně varují britští katoličtí biskupové, že je není možno brát jako "historická fakta". V nejlepším případě tyto části Bible obsahují "stopy historie".

Tento nynější postoj katolických biskupů dokazuje, jak dlouhou cestu ušla katolická církev od 17. století, kdy byl odsouzen Galileo jako kacíř za to, že odmítl tehdy téměř univerzální víru v boží inspiraci Bible a argumentoval pro koperníkovský názor na uspořádání sluneční soustavy. Papež Pius X. odsoudil modernistické katolické vědce, kteří přizpůsobili historicko-kritické metody analýzy staré literatury pro studium Bible.

Britští katoličtí biskupové konstatují že církev musí předkládat veřejnosti evangelium "způsobem,který je vhodný pro měnící se dobu. Musí být srozumitelné a atraktivní pro naše současníky."

Bible má pravdu v těch svých částech, kde hovoří o spasení, tvrdí biskupové, ale pokračují: "Nemůžeme od Bible očekávat úplnou přesnost v jiných, světských otázkách."

Odsuzují fundamentalismus za jeho "tvrdohlavou nesnášenlivost" a varují před "vážným nebezpečím", které se skrývá ve fundamentalistickém přístupu.

"Takový postoj je nebezpečný, například, když lidé z jednoho národa nebo z jedné skupiny vidí v Bibli mandát pro svou vlastní nadřazenost a dokonce si myslí, že jim Bible dovoluje, aby používali proti jiným lidem násilí."

Co se týče nechvalně známé protižidovské kletby v Matoušovi 27:25: "Jeho krev nechť padne na nás a na naše děti", výrok, který ospravedlňoval staletí antisemitismu, biskupové zdůrazňují že tato a obdobná jiná slova nesmějí být už nikdy zneužívána jako záminka pro zacházení s židy s pohrdáním. Biskupové označili tuto pasáž jako "dramaticky přehnanou" a dodali, že měla "tragické následky", protože vyvolávala nenávist a pronásledování. "Postoje a jazyk sporů z prvního století mezi židy a židovskými křesťany by už nikdy neměly být ve vztazích mezi židy a křesťany napodobovány."

Biskupové také varují, že první kapitoly knihy Genesis nelze brát doslovně. Srovnávají je s ranými legendami o stvoření světa, zejména ze starého Východu. Biskupové zdůrazňují, že je zjevné, že význam těchto textů je náboženský a nelze je považovat za historické texty.

Biskupové také odmítalí apokalytická proroctví ve Zjevení, v poslední knize křesťanské Bible, v níž její autor líčí dílo Krista, který vstal z mrtvých, smrt Bestie a svatební hostinu Krista Beránka.

Biskupové konstatují: "Takový symbolický jazyk musí být respektován pro to, čím je, a není možné ho interpretovat doslova. Nemůžeme předpokládat, že tato kniha obsahuje podrobnosti o konci světa, ani o tom, kolik lidí bude spaseno a kolik zahyne."

Nové vysvětlení o Bibli bylo vydáno jako součást čtyřicátého výročí dokumentu Dei verbum, textu z druhého vatikánského koncilu, který vysvětlil význam Písma svatého při zjevení katolické víry.

Následující výroky v Bibli jsou podle britských katolických biskupů nepravdivé:

Genesis ii, 21-22

I uvedl Hospodin Bůh na člověka mrákotu, až usnul. Vzal jedno z jeho žeber a uzavřel to místo masem. A Hospodin Bůh utvořil z žebra, které vzal z člověka, ženu a přivedl ji k němu.

Genesis iii, 16

Bůh ženě řekl [poté, co ji obloudil had]: "Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti v těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout."

Matouš xxvii, 25

A všechen lid mu odpověděl: " Krev jeho na nás a na naše děti."

Zjevení, xix,20

Ale šelma byla zajata a s ní i falešný prorok, který k její cti činil zázračná znamení a svedl jimi ty, kdo přijali cejch šelmy a klekali před jejím obrazem. Za živa byli šelma a její prorok hozeni do ohnivého jezera hořícího sírou.


Britské listy 7.10.2005

http://www.blisty.cz/2005/10/7/art25293.html


Anglická verze:

http://www.timesonline.co.uk/article/0,,13509-1811332,00.html


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 11:09:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Myslím, že je to docela tendenční článek, který se chce "dostat na kobylku" kat. církvi, ale je zkresleně napsaný a tudíž jako celek nevystihuje katolický přístup.

Já osobně jsem přesvědčen, že mnohé věci jsou v Bibli napsány symbolicky, ale zároveň odrážejí jistá a nezpochybnitelná fakta.


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 20:46:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Lukine,

nejde mi o strefování se do ŘKC. Je to smutné, ale podobné odchýlení se od Biblické víry se děje i v některých protestantských církvích. Ale ŘKC svádí tímto učením papírově miliardu věřících a to je tragedie.

Zkus mi odpovědět přímo, bereš Genesis jen symbolicky? Podle mne bereš potom symbolicky i Ježíše...

Hodně Božího požehnání

Ucednik Petr


Více než sto let po smrti geniálního anglického přírodovědce Charlese Darwina se katolická církev nakonec smiřuje s ním a s jeho evoluční teorií.

Vyplývá to z dopisu papeže Jana Pavla II. vatikánské Akademii věd. Výslovně prohlašuje, že teorie o vzniku biologických druhů vývojovou cestou a o evoluci života od jednoduchých forem ke složitějším, "je víc než pouhá hypotéza" a že je s katolickým učením o stvoření člověka slučitelná.

Dopis byl adresován vědeckému sympoziu právě v akademii konanému pod názvem Vznik a prvotní fáze života. Jan Pavel II. nyní mj. píše: "Jestliže lidské tělo vzniká v živé hmotě, která existovala už před ním, ukazuje to, že duši stvořil Bůh." Už první komentáře z vědeckých a teologických kruhů naznačují, že církev již pojímá akt stvoření člověka, tak jak je podán v Bibli, spíše symbolicky, aniž by však popřela existenci a roli Boha. Až doposud ovšem, jak známo, katolická církev Darwinovu evoluční teorii striktně odmítala, neboť byla v rozporu se stvořením Adama a Evy tak jak je vylíčeno v tzv. první knize Mojžíšově... Ještě před několika desítkami let papež Pius XII v encyklice Humanis generis tvrdě Darwinovu teorii odsoudil, nicméně už věřícím povolil, aby o této problematice diskutovali, už to nebylo tabu. Nynější papež již uznává, že Darwinova teorie se ve vědě prosadila a není protikladná katolickému učení. Filosof a teolog Tullio Gregory to hodnotí slovy: "Jako mnohdy; má církev opět zpoždění."



]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 22:48:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Znovu to zopakuji s mírnou změnou:

Já osobně jsem přesvědčen, že mnohé věci v prvních kapitolách Genesis jsou napsány symbolicky, ale zároveň odrážejí jistá a nezpochybnitelná fakta.


]


liberální teologie (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 22:59:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neocitáš se tímto pohledem na Genesis už na poli liberálních teologů?


]


Re: liberální teologie (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 23:07:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Z jakého důvodu?


]


Re: liberální teologie (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 23:20:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oni také berou Bibli jen symbolicky...


]


Re: liberální teologie (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 23:25:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Jenže já jsem nenapsal, že beru Bibli jen symbolicky. Napsal jsem toto:

"Já osobně jsem přesvědčen, že MNOHÉ VÉCI V PRVNÍCH KAPITOLÁCH GENESIS jsou napsány symbolicky, ALE ZÁRTOVEŇ odrážejí jistá a nezpochybnitelná fakta."

To je myslím docela rozdíl oproti tvému tvrzení...


]


Re: Lukinovi - dodatek (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 19. leden 2007 @ 22:51:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Izajáš 40:8  Tráva usychá, květ vadne, ale slovo Boha našeho je stálé navěky."

Matouš 5:18  Amen, pravím vám,: DOkud nepomine nebe a země, nepomine ani jediné písmenko ani jediná čárka ze Zákona, dokud se všechno nestane.

2 Timoteovi 3:16  Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti,


]


Re: Lukinovi - dodatek (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 23:08:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Já tohle nepopírám.


]


Re: Lukinovi (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Pátek, 19. leden 2007 @ 22:51:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
"Už první komentáře z vědeckých a teologických kruhů naznačují, že církev již pojímá akt stvoření člověka, tak jak je podán v Bibli, spíše symbolicky, aniž by však popřela existenci a roli Boha."

Myslím, že toto je špatně pojatá věta, která nevystihuje názorové přesvědčení ŘKC. Snad časem více v dokumentech, které jsem slíbil.


]


oficiální dokumenty (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 18:02:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Budu rád, když mi jako znalec učení ŘKC dodáš oficiální dokumenty, které jasně ukazují postoj ŘKC k Bibli a evoluci.
Ucednik Petr


]


Co obhajovat. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 29. prosinec 2006 @ 18:16:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Budeme-li rozebírat dogmata, skončíme u lidského hříchu...

jdu



Stránka vygenerována za: 0.37 sekundy