Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116652954
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení
Vloženo Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 12:56:06 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal Karels

Pro všechny čtenáře Grano Salis, kterým není lhostejné Boží slovo

V druhém verši Bible je řečeno: „Ale nad vodami vznášel se duch Boží.“ (Gn 1:2) V hebrejštině je řeč o – רוח [rúach] To je asi známé všem čtenářům Grano Salis, i když jste se hebrejštinou více nezabývali.

Překladem onoho hebrejského slova רוח [rúach] dostaneme dva možnosti:

1. רוח [rúach] jako Duch
2. רוח [rúach] jako vítr


První možnost je osobní a druhá neosobní – výklad hebrejského slova רוח [rúach] je tedy možný dvěma způsoby tj. osobně a neosobně.

Viz. například W.Panenberg: „ Starý zákon úzce spojoval Božího ducha s větrem a bouří. Tak se začíná zpráva o stvoření tím, že Boží duch uvedl do pohybu vody praoceánu. Ezechiel viděl Boha jako Sturmwind (37.kap.).

Zdá se, že při výkladu רוח [rúach], bychom měli počítat s tím, že musíme zahrnout obě možné varianty výkladu.

Celým biblickým vyučováním, i v Novém zákoně se na jednu stranu musí počítat s tím, že רוח [rúach] je osobní i neosobní svým charakterem. Zdá se, že i Pán Ježíš si je toho vědom. Jeho řeč: „Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je duch רוח [rúach]. ... Vítr רוח [rúach] vane kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“ (Jan 3:6–8) to dokládá.


Příklady neosobního charakteru Ducha svatého רוח [rúach]:

Boží – Mat.3,16
lásky – II.Tim.1,7
Pravdy - Jan 14,17

Z toho seznamu je naprosto zřejmé, že Písmo označuje duchem něčí princip nebo podstatu a nejde vždy nutně o osobu.


Duch svatý רוח [rúach] jako osoba:

1. Duch svatý jako přímluvce – Jan 14,6
2. Duch svatý rozděluje dary – 1 Korintským 12,11
3. Duch svatý mluví – Zj 22,17


Můj závěr: pokud se někdo rozhodne vyložit obsáhlé téma Ducha svatého (pneumatologie) pouze jako neosobní sílu, potom se nemýlí, ale je to jenom polovina odvedené práce. Pokud se někdo rozhodne vyložit obsáhlé téma Ducha svatého pouze jako osobu, potom se nemýlí, ale je to opět jenom polovina odvedené práce.

Protože jsou jasné důkazy pro jednu i druhou možnost (osoba; moc), potom je poctivé vzhledem k biblickému textu zachovat tento (pro nás) těžko vysvětlitelný rozpor ve výkladu biblického textu a vykládat Ducha svatého osobně i neosobně. To je můj další závěr.

Vzhledem k tomu, že je Duch svatý osoba, Boží osoba, potom to mnohým teologům nedalo spát a rozhodli se „klasifikovat“, rozpoznat Ducha svatého coby třetí osobu božské Trojice...

Ale:

Řecké slovo τρίας (trias, trojice) se objevuje až ve 2. století u apologetů, např. u Athenagory z Athén – takže to není učení apoštola Pavla, nebo Ježíše Krista.

V západní církvi se objevuje latinské slovo trinitas (trojice) na počátku 3. století u Tertulliana. Jedná se o neologismus, který Tertullianus vyvinul, aby zároveň postihl trojici i jednotu (tres + unitas). Takže to není učení apoštola Pavla, nebo Ježíše Krista.

Tvrdit, že Trojiční učení není biblickým učením, není zase tak úplně přesné. Trojiční učení je biblickým výkladem, který ale není systematicky vykládán ve Svatých textech Bible Ježíšem Kristem, nebo některým z apoštolů. (o Starém zákoně ani nemluvě) To je opět můj další závěr.


A tady jsme u protestantů – ti tvrdí, že pro ně je vodítkem pouze biblický text a jenom biblický text. (Sola Scriptura) Trojiční otázka je poprvé vyložena až Tertulianem, ten ale není součástí biblické textu, že ne? Takže tady jsou protestanti poplatní tradici, sice staré, velice staré tradici, ale jdoucí už nad Bibli.

Pokud je Duch svatý osobou, jak to, že pro mě není třetí osobou trojice? Na mnohých textech bible vidíme, že Duch svatý je sice osobní, ale ne nová osoba Boží. Jak to myslím?


Uvedu příklad na překladu biblického textu:

„Duch je tím Pánem, kde je Duch Páně, tam je svoboda.“ (2 Korintským 3:17 čep)

„Nebo Pán /Ježíš/ Duch jest, a kdež jest Duch Páně, tuť i svoboda.“ (2 Korintským 3:17 kralický překlad Bible)


Jde o překlad řeckého textu – /ho de kyrios pneuma estin/ První (ekumenický) překlad je poplatný trojičnímu pohledu – tedy Duch svatý je Pán. Duch svatý jako třetí osoba je Pán.

Mé pochopení leží v kralickém překladu Bible – tedy Duch svatý je Pán Ježíš. Duch svatý je neviditelná přítomnost Ježíše Krista mezi námi. To je můj druhý závěr. Vzpomeňte například na řeč o tom, že „Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“ (Matouš 18:20) Co mezi námi Pán Ježíš dělá, když je tady Duch svatý a Ježíš je vlastně po pravici Boží? Nebo je to tak, že Pán Ježíš je zde v Duchu svatém, [Nebo Pán /Ježíš/ Duch jest.] (2 Korintským 3:17) a zároveň po pravici Boží?

Namítneme mi, pokud Ježíš říká, že k učedníkům přijde přímluvce, tak mluví o přímluvci jako o něm, nemluví však o sobě.


Podívejme se na ten text blíže:

„... a já požádám Otce a on vám dá jiného Přímluvce, aby byl s vámi navěky“ (Jan 14:16) – podle toho je Duch svatý jinou osobou od Syna, to je pravda – ale to je jenom jedna věta z řeči Pána Ježíše.


Ale hned další text:

„Ducha pravdy, kterého svět nemůže přijmout, poněvadž ho nevidí ani nezná. Vy jej znáte, neboť s vámi zůstává a ve vás bude.“ (Jan 14:17) Vzhledem k tomu, že se navíc o pár vět dříve Ježíš identifikuje s pravdou /já jsem ta cesta, pravda../ a nyní hovoří o Duchu pravdu, dále hovoří, že v nich bude /V onen den poznáte, že já jsem ve svém Otci, vy ve mně a já ve vás./ – potom věřím, že v přímluvci (řecky parakletos) nepřichází někdo nový, ale Ježíš samotný. V Duchu svatém přichází k první církvi, k celé církvi Ježíš Kristus – ač je i po pravici Boží.. Navíc řeč o parakletu je opravdu jenom na dvou místech v celém Novém zákoně – v těchto řečech Pána Ježíše a pak apoštol Jan mluví o parakletu – „Toto vám píšu, děti moje, abyste nehřešili. Avšak zhřeší-li kdo, máme u Otce přímluvce, Ježíše Krista spravedlivého.“ (1 Jan 2:1) Tedy máme dva přímluvce, nebo jednoho, který je u Otce (Ježíše Krista) a zároveň v Duchu svatém s námi a v nás?


Dobře, ale proč by Pán Ježíš nehovořil přímo a jasně, ale mluvil zastřeně?

Učedníci měli problém pochopit věci pozemské, jak by rozuměli věcem nebeským? Mohlo by kupříkladu vzniknout nepravověrné učení, že příchod Krista už proběhl (o letnicích) a tedy ho nemusíme čekat. No ano, já věřím, že v Duchu svatém přišel Kristus – ale také věřím, že fyzicky doslova Ježíš přijde až při svém druhém příchodu. Je to napětí mezi tím tady a teď a pak potom.

Pokud člověk přijme tezi, na které jsme pracovali s Karlem Orlíkem na těchto stránkách, potom je zde několik závěrů – Trojjedinost neexistuje – jinak řečeno, je to určitá varianta výkladu biblického textu, která si poradí, co s Duchem svatým.
V našem pojetí v Duchu svatém přichází Sám Ježíš Kristus, ne někdo další nový. Prostě tradiční biblický výklad počítá jednoho dvakrát. Ježíše jednou osobou, Ducha svatého druhou osobou.

V našem způsobu pochopení se Duch svatý „kryje“ s Pánem Ježíšem. O letnicích přichází v Duchu svatém Ježíš Kristus Samotný, aby s církví a v církvi byl už navěky a navždy.

Přirozeně, můj výklad nevysvětlí naprosto všechny biblické texty, ale ty rozporuplné přeci jenom vyloží a podle mě se staví k problematickým místům s větším nadhledem, než klasický výklad o Boží Trojjedinosti. Pokud bych věřil v Boží Trojjedinost, potom bych si například nevěděl rady s „A život věčný je v tom, když poznají tebe, jediného pravého Boha, a toho, kterého jsi poslal, Ježíš Krista.“ (Jan 17:3) „Já a Otec jsme jedno“ (Jan 10:30) /moje otázka, kde zapomněl Ježíš na třetího Ducha svatého?/ atd...


Praktický dopad se nejvíc projeví v liturgii u nás protestantů. Nemodlím se k Duchu svatému, protože k tomu v Bibli není pokyn. Všechny podobné chvály – adorující osobu Ducha svatého bych vyřadil ze zpěvníků. Nevzývám na modlitbě Boha jako Trojjediného, protože v Bibli k tomu není podklad. Vstup do církve bych opravdu nechal na apoštolu Pavlovi, jinak řečeno na jeho slovu – „Vyznáš-li svými ústy Ježíše jako Pána a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš spasen.“ (Římanům 10:9)


Můj poslední závěr je takový, že připouštím a musím připustit omylnost svého pohledu na celou problematiku, ale to mi vůbec nevadí, abych si za svým výkladem stál. Mohl bych pokračovat ve výkladu i dále, ale všechno je napsané už vlastně zde. Pokud se mýlím, budu Pánem Bohem spravedlivě potrestán, pokud se nemýlím, ať mi to Pán Bůh počítá za spravedlnost. Amen



Podobná témata

Kázání

"Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 21 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 13:52:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


To, že v celé Bibli ( jak ve SZ, tak v NZ) nenajdeme ani jedinou modlitbu k Duchu svatému, je jasné. Věřící se modlí vždy k Bohu nebo k Ježíši Kristu.

Kdyby však Duch svatý byl totožný s Ježíšem kristem, pak by v modlitbě k Duchu svatému, nebyla žádná překážka, protože modlitba k Duchu by byla zároveň modlitbou K Ježíši Kristu.

Z Bible však můžeme dovodit, že Otec a Syn jsou DVĚ samostatné Osoby, které jsou JEDNO ve své přirozenosti. Ke smíšení jejich Osob v jednu však nemůže dojít. To by byl blud modalismu. A Duch svatý je také třetí samostanou Osobou, která je svojí přirozeností JEDNO s Otcem i Synem. Ale ani Jeho Osobu nelze směšovat ani s Otcem ani se Synem. Duch svatý NENÍ Syn a Syn NENÍ Duch svatý.
To dokazují také Písma, ze kterých vyplývá, že zatímco Syn je předvěčně rozen z Otce (Jan 1,14), tak Duch vychází z Otce (Jan 15,26).
Což jasně dokazuje, že jde o dvě různé Osoby.

Je faktem, že Otec je v Synu i v Duchu, Syn je v Otci i v Duchu a Duch je v Otci i v Synu, v tomto smyslu jsou také JEDNO, ale nelze tyto Osoby směšovat nebo korigovat jejich počet. To by byl blud modalismu.

A naopak, pokud bychom tyto Boží Osoby rozdělili na tři úplně samostané identity, pak by to byl blud triteismu, popírající, že Bůh je pouze JEDEN.





Re: K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 14:31:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš: Kdyby však Duch svatý byl totožný s Ježíšem kristem, pak by v modlitbě k Duchu svatému, nebyla žádná překážka, protože modlitba k Duchu by byla zároveň modlitbou K Ježíši Kristu.

No jasně, ale platí, že mě v Bibli k tomu nikdo nevede.


Můj pohled vede například k rozluštění této biblické hadánky..

"Nevěříš, že já jsem v Otci a Otec je ve mně? Slova, která vám mluvím, nemluvím sám od sebe; Otec, který ve mně přebývá, činí své skutky. Věřte mi, že já jsem v Otci a Otec ve mně; ne-li, věřte aspoň pro ty skutky! Amen, amen, pravím vám: Kdo věří ve mne, i on bude činit skutky, které já činím, a ještě větší, neboť já jdu k Otci." (Jan 14:10-12)

Zatímco ve verši 10 hovoří Ježíš o Otci, který v něm přebývá, tak hned v další řeči hovoří (v. 12), že musí jít k Otci...

Pokud by v Ježíši přebývala 3. osoba Boží Trojjedinosti tak je Otcem Pána Ježíše Duch svatý(!) a podle verše 13 zároveň Otec nebeský.. Takže by Pán Ježíš měl dva Otce... Nebeského a Ducha svatého zároveň... 

Nebo je to tak, že Otec - ten nebeský Otec svým svatým Duchem - ne nějaká třetí osoba, ale svým svatým Duchem přebýval v Ježíši - proto mohl říct Ježíš - "Já a Otec jedno jsme".

Podobně v nás přebývá svým svatým Duchem Ježíš... Ježíš je v nás a přece po pravici Boží.

Osobu Otce a Syna nesměšuju, to je jasné... Ale na Ducha svatého mám tady to stanovisko....

karels
















]


Re: Re: K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:20:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Karelsi,

ale Pán Ježíš v nás svým svatým Duchem přebývá proto, že je zároveň v Duchu. Ale Ježíš sám, není Duch svatý. Přebývá v nás nejen Ježíš, ale i Bůh Otec, a neznamená to, že Ježíš je Otec, tak jako neznamená, že Ježíš je Duch svatý.


]


Re: Re: Re: K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:29:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán Ježíš v nás svým svatým Duchem přebývá proto, že je zároveň v Duchu. No dobře, ale co to pro tebe znamená, že je Ježíš v Duchu? Pro mě to znamená, že je v nás především svým slovem - "Z jeho rozhodnutí jsme se znovu zrodili slovem pravdy, abychom byli jakoby první sklizní jeho stvoření." (Jakub 1:18) a "... Slova, která jsem k vám mluvil, jsou Duch a jsou život." (Jan 6:63) Být v Duchu pro mě znamená i to - "Kdo se oddá Pánu, je s ním jeden duch." (1 Korintským 6:17) Být s Pánem Ježíšem jeden Duch znamená sdílet s ním jeho plány, jeho myšlení, jeho slovo (jsou to neosobní věci) ale sdílet s Pánem Ježíšem navíc i samotnou boží podstatu...

Tak to chápu já...



]


Re: Re: K Duchu svatému se nemáme modlit. (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:21:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
No jasně, že v Kristu přišel sám Otec a v Duchu sv. působí Otec i Syn. To je totiž ta jednota v trojici a trojice v jednotě...Nějak nechápu v čem jsou ty tvoje dedukce v protikladu k Trojici. Spíš bych řekl, že jsou k protikladu k tvému nesprávnému pochopení tohoto učení (respektive pochopení Karla Orlíka).


]


Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 14:35:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Podobně i MY jsme JEDNO s Kristem v Kristu, avšak pouze skrze Boží přirozenost, na které máme účast a skrze to, že On je v nás a my v Něm. Avšak nejsme s Kristem JEDNO v Osobě. My jsme v Kristu a Kristus je v nás, tak jako je Otec v Synu a Syn v Otci, ale přesto nejsme JEDNA Osoba. Jsme JEDNO, ale naše Osoby jsou nesmíšeny. Má osoba není smíšena s Kristovou Osobou. Kdyby tomu tak bylo, byl bych Kristus. Nebyl by mezi námi žádný rozdíl. Ale tak to není. Já jsem JÁ v Kristu a Kristus je ve mně.

Proto je důležité V JAKÉM SMYSLU je kdo s kým JEDNO.



Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:10:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, samozřejmě to stojí na výkladu slova jedno (hebrejsky echad)

Ale například modalisticky vypadá - "Vy však nejste živi ze své síly, ale z moci Ducha, jestliže ve vás Boží Duch přebývá. Kdo nemá Ducha Kristova, ten není jeho. Je-li však ve vás Kristus, pak vaše tělo sice podléhá smrti, protože jste zhřešili, ale Duch dává život, protože jste ospravedlněni. Jestliže ve vás přebývá Duch toho, který Ježíše vzkřísil z mrtvých, pak ten, kdo vzkřísil z mrtvých Krista Ježíše, obživí i vaše smrtelná těla Duchem, který ve vás přebývá." (Římanům 8:9-11)

Boží Duch=Duch Kristův=Kristus=Duch Boha Otce

S pohledu pravověří by se dalo to mé pojetí chápat jako modalistické, ale určitě to není typický modalismus. Protože já nesměšuju osobu Otce a Syna!

Pouze tvrdím, že Otec a Ježíš svým Duchem v nás přebývají a tento Duch je samotná přítomnost, podstata Boha. Můžu tedy například říct, že je ve mně Kristus, nebo Duch Ježíše Krista...

Otec se Synem jsou jedno, nikoliv jedna bytost, Otec je Duch - "Bůh je Duch a ti, kdo ho uctívají, mají tak činit v Duchu a v pravdě." (Jan 4:24) a Ježíš je Duch - "Nebo Pán Duch jest, a kdež jest Duch Páně, tuť i svoboda." (2 Korintským 3:17)

Pokud někdo směšuje osoby Boží, tak to v prvním případě dělá sám Pán Ježíš, v druhém apoštol Pavel...


UPOZORŇUJI VŠECHNY ČTENÁŘE, ZÁSADNĚ ODMÍTÁM JAKÉKOLIV SMĚŠOVÁNÍ OTCE A SYNA, BŮH OTEC JE JINOU OSOBOU, NEŽ SYN JEŽÍŠ KRISTUS!!








]


Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:48:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Karelsi,

píšeš:


///Ale například modalisticky vypadá///


V tom případě ale musíš také trvat na tom, že i Kristus je vlastně Otec, jestliže Duch je Kristův a zároveň i Boží. A jsme zase u modalismu.

K té rovnici: Boží Duch nerovná se Kristus. Duch Kristův je to proto, že obsahuje Krista v sobě a Duch Boží je to proto, že obsahuje i Boha Otce v sobě. Všechny Osoby mají jednu přirozenost, jednu mysl, jedny city, jednu vůli, jedny skutky, jeden záměr a jeden cíl, jedno působení, jednu energii. Co dělá Otec, dělá i Syn a Duch.

Kdyby Bůh nebyl Trojicí Otce, Syna a Ducha, nemohl by Syn přijít na zem vykonat dílo spásy a Duch svatý by nemohl výsledky a účinky tohoto díla přenášet do věřících v Krista.

Např. Otec sám na svět nepřichází. Přichází pouze v Synu a v Duchu.

Největším důkazem rozdílnosti Osob Syna a Ducha, je Synovo předvěčné zrození ( Syn však nezapočal existenci později než Otec - existují souběžně od věčnosti) a vycházení ( věčné - od věčnosti) Ducha svatého z Otce. Syn je rozen, Duch vychází. Proto to není jedna totožná Osoba. Syn je s Otcem spojen svojí rozeností a Duch svým vycházením.


]


Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:52:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Karelsi, píšeš:


///Pokud někdo směšuje osoby Boží, tak to v prvním případě dělá sám Pán Ježíš, v druhém apoštol Pavel...///


Je třeba vědět V JAKÉM SMYSLU směšuje ty Osoby.




]


Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:17:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Podle Bible je Bůh množinou tří Osob, které nejsou smíšeny v jednu, ale tajemně se vzájemně PRONIKAJÍ. Představme si množinu atomů, z nichž některé jsou červené a jiné modré a které kmitají ve stejné nádobce. Vzájemně se pronikají, ale nikdy se neslijí v atomy jednotné barvy. Nebo si přestavme tři Slunce, vzájemně se pronikající v jednom Slunci. Jejich přirozenost je úplně stejná, jsou vzájemně jedno v druhém a přesto to jsou pořád tři nesmíšená Slunce.


]


Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 15:22:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale tak jo, když to říkáš Gregorie... já si to nemyslím... rozdíl v praxi oproti 99% ostatním křesťanům je - že se nemodlím k Duchu svatému, věřím tomu, že Bůh Otec je autoritou Pánu Ježíši Kristu...

Modlím se pouze a jenom k Bohu Otci ve jménu Pána Ježíše pod vedením Ducha svatého, nebo k Pánu Ježíši pod vedení Ducha svatého, nikdy nebudu adorovat Ducha svatého, protože v Bibli k tomu není podklad...


karels




]


Re: Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 16:01:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Karelsi,

ale to je v pořádku. Modlitba k Duchu svatému je blud, který nemá v celé Bibli žádné opodstatnění. K Duchu svatému se modlí pouze bludné slupiny charismatiků a letničních.

Já se k Duchu svatému také nemodlím. Modlíme se pouze K Bohu Otci nebo k Pánu Ježíši Kristu - v Duchu svatém. Kdo se však modlí k Duchu svatému, modlí se přinejlepším v těle (ne-li v nečistém duchu), neboť k Duchu svatému se nelze modlit v Duchu svatém. Duch svatý se sám k sobě nemodlí, ani sám sebe neuctívá. Modlí-li se někdo k Duchu svatému, nemá k tomu k dispozici již žádného dalšího ducha, v němž by se k němu mohl modlit, než nějakého nečistého ducha. Právě proto byl Duch svatý dán, aby oslavoval Ježíše Krista, ne aby nechal oslavovat sám sebe.

Ale zároveň vím, že je třetí Božskou Osobou rozdílnou od Otce i od Syna, mající však stejnou Božskou přirozenost.

Musím tě varovat, že učení, které zastáváš je kardinálním bludem, nazval bych to polomodalismus, a že toto učení nemá Ducha svatého. Doporučoval bych ho po podrobném kritickém znovuzkoumání časem opustit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 16:25:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Toto učení se přímo dotýká Boha - říká o Něm něco, čím není a proto pro toto učení platí 2Jan 9:"Každý, kdo přestupuje a nezůstává v učení Kristovu, NEMÁ Boha, kdož zůstává v učení Kristovu, ten i Otce i Syna má."


]


Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 21:21:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle

Tvůj příspěvek je velmi zajímavý hlavně v části, kterou jsi pojmenoval „poslední závěr“, aspoň z hlediska duchovního, je to velmi zajímavá výpověď, hlavně ta poslední myšlenka:
„Pokud se mýlím, budu Pánem Bohem spravedlivě potrestán, pokud se nemýlím, ať mi to Pán Bůh počítá za spravedlnost"
 
Při tak jasném předvídání Božího jednání, tak to jsme všichni bez naděje? Kdo je před Bohem spravedlivý, ten kdo se nemýlí?

Někde v jiné diskuzi jsi udělal kratičký výčet těch, co se mýlí ve výkladu Písmu, takže ti všichni jsou odsouzení k ztrestání za svou omylnost?

rive





Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 15. únor 2008 @ 03:57:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rive,

upřímně v ten text se týkal jedině mě (na druhé jsem nemyslel), a myslel jsem to tak, že ten trest není zatracení, odsouzení do věčného pekla...

Tak jsem to myslel. Takže všichni, kteří jsou znovunarození, kteří mají Ducha svého - ač by si to vysvětlovali jakkoliv, jsou zachránění... pokud se týká mě samotného, pro zdůraznění upřímnosti výpovědi tohoto článku jsem napsal o tom Boží trestu, ale určitě jsem si nemyslel, že za omyl půjdu do pekla, nebo za omyly (podle mě je omyl se obracet a prosit o přímluvu mrtvé) půjdou křesťané do zatracení..

Zase tak radikální nejsem - výpověď se spíš týkala mě samotného - možná jsem to měl napsat - pokud se mýlím, ať mě Bůh potrestá, pokud se nemýlím, ať mám větší odměnu... ale tím trestem jsem nemyslel zatracení! To by kvůli teologickým nepřesnostem bylo zatraceno mnoho lidí a nakonec bych takovým názorem vyprázdnil Kristův kříž..




]


Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 15. únor 2008 @ 06:00:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle
Myslela jsem si to, že ta slova byla spíše myšlena osobně. Ale nějak jsem nepředpokládala, že by jsi tuto větu myslel pouze jako určitý řečnický obrat, jako nějaké klišé.

Je to prostě pro mě nezvyklé vyhlášení - postoj  k hledání Boží pravdy versus vlastní jistota neomylnosti.

rive



]


Re: Re: Re: Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 15. únor 2008 @ 08:08:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rive,

píšeš: Je to prostě pro mě nezvyklé vyhlášení - postoj k hledání Boží pravdy versus vlastní jistota neomylnosti. V této věci jsem napsal: - připouštím a musím připustit omylnost svého pohledu na celou problematiku.

Ale zatím argumenty nikoho nebyly tak přesvědčivé, abych svůj názor změnil. Takže vůbec v této věci (Trojjedinost) nic nového nehledám... Za tím, co jsem napsal si stojím, a nemám důvod něco měnit, něco hledat... to bych dneska mohl být taky křesťan a zítra muslim, protože jejich argumenty nejsou úplně hloupé...

Jsem si svým názorem natolik jist, že jsem měl tu odvahu napsat (a týká se to jenom mě) - Pokud se mýlím, budu Pánem Bohem spravedlivě potrestán, pokud se nemýlím, ať mi to Pán Bůh počítá za spravedlnost. Amen

Což má znamet, že přicházím s tímto názorem s možností obhájit ho třeba i před samotným Bohem - pokud se mýlím (samozřejmě Bůh má vždycky pravdu) tak budu potrestaný - snad menší odměnou, (i když si někteří z křesťanů myslí, že nejsem ani křesťan), pokud se nemýlím, potom mám pravdu, tak budu po zásluze odměněný... - což je pochopitelná, srozumitelná logika.





]


Re: Duch svatý, adorace Ducha svatého a biblické učení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 15. únor 2008 @ 04:08:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
John L. Murény: „Je všeobecně známo, že porozumění otázce Ducha svatého patří k nejslabšímu aspektu trojiční nauky. Pro teology zůstává oblast pneumatologie ochuzená. Existuje rozpor ohledně filioque a zmatky ohledně vztahu Ducha k Otci a Synu. Nutno vytvořit nauku, zabývající se Duchem svatým. Můžeme očekávat námitky, že Duch není třetí osobou, že Bůh musí být „dvou-osobní“.

Jak již napsal Jonathan Edwards: „Nikde nečteme o lásce Otce a Syna k Duch svatému, ani o lásce Ducha k Otci a k Synu. Nečteme ani o lásce Ducha ke svatým. Duch je vzájemná láska mezi svatými.“ Společný výklad je takový, že „láska Ducha“ je vzájemná láska mezi křesťany. Duch je dechem Boha, inspirující Písmo svaté (II.Tim.3,16) Otec a Syn symbolizují rodinu, Duch nikoli. Letniční Duch nad Církví je dechem Boží lásky v Kristu.

Augustin Jankowski: „Duch není jen mocí vzkříšení, ale také nová forma existence Krista.“ (polský katolický kněz ve své knize Duch dokonawca, Katovice 1983)

„Ve Staré smlouvě je souběžnost (paralelismus) mezi Duchem a Slovem. Mocí, která v běhu času uskutečňuje Boží plán spásy, je Duch svatý.“

(A.Jankowski, Zarys pneumatologii nowego testamentu, Krakov, 1982)

Mieczyslaw Bednarz: „Ruach má mnoho významu. Od životadárného dechu, přes mírný vánek až ničitelskou bouři. Duch svatý ve Staré smlouvě není pojímán jako osoba. Je Boží mocí, skrze níž JHVH vstupuje do života lidí.“

( polský kněz v knize Przyjdź i odnów nas, Kraków, 1984)

Hippolytos, metropolita arabský ze 3.století, nepovažoval Ducha svatého za osobu.


Cyril z Alexandrie(440): „Apoštol Pavel nedělá žádný rozdíl mezi Synem a Duchem.“; „Duch svatý je Duchem Ježíše.“


Eduard Schweitzer: „Teologie Ducha není v Novém zákoně plně rozvinuta (reflected).“


Wolfhart Pannenberg: „Není snad obtížnější téma v moderní teologii, než nauka o Duchu svatém.“


Athanasius vnímal Ducha svatého neosobně.

Justin Mučedník hovoří o Otci, Synu a andělích a pak dodatečně o Duchu, nečiníc rozdílu mezi Slovem a Duchem. U prvních teologů nebyl Duch v centru zájmu. Duch je pro něho přítomnost Krista mezi námi, jako toho „jiného“.


Papež Pavel VI. Žádal novou teologii Ducha jako logický důsledek II.Vatikánu.


Jan Damašský: „Syn je obraz (image)Otce a Duch obrazem Syna. Jedině Duch není obrazem jiné božské osoby.“


Ernst Kasemann: „Nový zákon nikde nepřipojuje Duchu osobní vlastnosti.“


Franz J.Schierse: „Kdo hledá v Novém zákoně nauku o Duchu, je na falešné stopě. Vše je o Synu, kterého Otec poslal k nám. Království je v Ježíši přítomno v Duchu. Po vzkříšení nastala proměna ve vztahu mezi Ježíšem a Duchem. Jako poslední Adam je Ježíš Duchem, dávajícím život. Duch je božství Ježíšovo a Ježíš je osobností Ducha.“

Piet Schoonenberg: „Duch je aktivní v Ježíši jako „prodloužení Boha“.


Olaf Hansen: „Pavlovo tajemné „Pán je Duch“ je funkční identifikací, ne ontologickou. Po vzkříšení přestal být Ježíš závislý na Duchu a sám se stal „Pánem Duchem.“

(z knihy Kilian P. McDonnella, The Determinative Doctrine of the Holy Spirit; McDonnell je prezidentem Institutu pro ekumenické a kulturní bádání v Collegeville, Minnesota; studoval teologii v Otawě a v německém Trieru; The Determinative Doctrine of the Holy Spirit)

Don Matzat: „Duch svatý je prodloužením služby Ježíšovy. Apoštolé vyměnili osobu Ducha svatého za osobu Ježíše Krista. Být veden a kontrolován Duchem svatým je totéž, jako být veden a kontrolován Ježíšem(Sk.16,6-7; Řím.8,9). Žít a chodit v Duchu svatém je totéž, jako žít a chodit v Ježíši Kristu (Kol.2,6). Být naplněn Duchem je totéž, jako být naplněn přítomností Kristovou. Duch svatý nemůže být oddělen od Ježíše Krista.

Ježíš nikdy neslíbil, že bude pokračovat ve svých zjeveních po nanebevzetí („Neopustím vás, přijdu k vám“!!!).

Duch svatý je spojen se Slovem Božím. Je náš jediný učitel (Pán říká: „Já jsem váš učitel“) Přijímáme Ducha svatého od Ježíše Krista, který k nám přichází skrze Slovo Boží.

(Don Matzat: Služba Ducha svatého, Issues Etc.Journal, 2/96, ko)


„Duch je přítomnost Boží a přítomnost vyvýšeného Krista věřící obci i jednotlivci.“

(Křesť.revue, 1982/6, str.141)

Zdeněk Trtík: „Bible trinitární nauku neobsahuje. Chybným pojetím trojiční nauky přispěla křesťanská teologie ke vzniku ateismu. Podle Nového zákona je Duch svatý Bůh sám, totožný s Duchem Kristovým. V trinitologii existuje tradicí nám předaný pojmový zmatek.

(Trtík,Trojiční teologie,1984)

Arend Remmers: „Duch Boží je Duch Kristův. Oba výrazy jsou jména Ducha svatého, který je častěji nazýván Duchem Božím, ale také Duchem Ježíšovým, Duchem Ježíše Krista nebo Duchem Kristovým. Duch Kristův a Duch Boží je jedna a táž božská osoba. Zatímco jméno Duch Boží odkazuje na vnitřní charakter Ducha svatého, Duch Kristův pak na fakt, že byl poslán Kristem. Duchem Kristovým není míněno Kristovo smýšlení. Také nelze vztahovat výraz Duch Kristův na na dílo Ducha v Pánu Ježíši jako v člověku během pobytu na zemi. K tomu se vztahuje výraz Duch Ježíšův.

Je-li tedy Duch Kristův a Duch Boží jedna a táž osoba, nelze mít jednoho bez druhého. (v článku Gottes Geist - Christi Geist? Ermunterung und Ermahnung, Jahrgang 1989, str.119, autor píše do www.biblecentre.org)

G.W.H.Lampe:

„Přestože je Boží Duch základním Lukášovým tématem, nepíše o povaze Ducha, ale o vztahu člověka k Ježíši. V židovském písemnictví je Duch Boží všeobecně chápán jako neosobní božská moc. Ruach je odvozen od „vítr“ nebo „dech“, tedy životní síly a moci. Zejména je to prorocká energie, umožňující příjem a interpretaci Božího zjevení, jako tomu bylo u Baláma a Saule – Num.24,2; I.Sam.10,6nn a Elíši – II.Král.2,15. Prorok byl muž Ducha – Oz.9,7 (Septuaginta má: „muž, nesoucí Ducha“) Někdy je Duch opsán jako „ruka Hospodinova.“ – I.Král.18,46.
 




Re: Re: Duch svatý, ....a biblické učení, ale také anglické překlady slova ´control´ (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 03:53:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mám pocit spíše jako ´smutná povinnost´ se zde pozastavit nad jedním výrazem.
Píšeš ´....Být veden a kontrolován Duchem svatým je totéž, jako být veden a kontrolován Ježíšem....´.
Snad bych psal raději: ´...Být veden a řízen Duchem svatým je totéž, jako být veden a řízen Ježíšem...´.
Překrývání významu slov není vždy automatické. Jistě je to překlad z angličtiny, protože slovo CONTROL znamená dvě věci: kontrolu a řízení, také ovládat a dohled.
Na příklad to control a market je ovládat trh (ne jej pouze kontrolovat), control bar je řídicí páka, automatic control je automatické řízení i autopilot.
Ostatně si nedovedu představit, že bych byl pod kontrolou Ježíše,  ale spíše ve spolupráci s Ním a jsa řízen Ježíšem.
Slova v jazyku mohou být ošidná. Odbočím k čistě jazykovým věcem: umíte cestovat v autobuse v sedle? Já ano. V odborném jazyku energetiků je špička a sedlo. Graf spotřeby energie nebo hustoty provozu na silnici má dvě maxima mezi půlnocí nula hodin a druhou půlnocí ve 24 hodin: to je ráno a odpoledne/navečer. Tomu se říká špička. Necestujme v čase dopravní špičky (to je v době, kdy na papíře je vidět výrazné zvýšení hodnot). A mezi nimi je na grafu vidět pokles, který připomíná horské sedlo, jakýsi průsmyk.
Instrukce dopravy nebo odběru elektřiny by se mohly říci takto : zapojujte větší spotřebiče, když je na grafu vidět průsmyk, raději než v době, kdy je na grafu vidět zvýšení odběru. Proto některé podniky zapojují žíhací a tavicí pece v noci, kdy je odběru méně.
A místo toho se píše : v sedle (křivky) a ve špičce.
Tedy raději používejte cestu v sedle, než ve špičce (grafu). Učitel třeba pojede s žáky na výlet. Jsa poslušný rad dopravního podniku, nasedne se svými žáky do dopravného prostředku v sedle, aby nenasedali ve špičce.
Rozdíl je v tom, že je to časové sedlo, ne skutečné.
A jestli si lidé pochybně rozumějí v obyčejných věcech, jak chtějí rozumět Božím? 



]


Re: Duch svatý, ...a biblické učení a praxe (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 03:21:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsem byl zde a jsem smutný. Lidé si vysvětlují své názory a nemluví o Duchu , jen slova.
Nebylo by lepší Ducha zažít? Co takhle být svědkem větru jaký byl o letnicích ? Ale co to tu mluvím ? Nechci snad být jako ti charismatici, abych něco přímo poznal? Kde by potom byla moc slova (mého, vašeho, tvého)? vždyť se máme vzdělávat !
Ale já raději budu spíše citovat:
Izaiáš 55,8
Nejsouť zajisté myšlení má [jako] myšlení vaše, ani cesty vaše [jako] cesty mé, praví Hospodin.
Izaiáš 55,9
Ale jakož vyšší jsou nebesa než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše, a myšlení má myšlení vaše.



Re: Re: Duch svatý, ...a biblické učení a praxe (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 04:02:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidé si vysvětlují své názory a nemluví o Duchu , jen slova. Nebylo by lepší Ducha zažít?

Ahoj,

ano, já jsem prožil to, čemu říkají někteří křest Duchem svatým - taky hovořím novými jazyky...

Přítomnost Ducha svatého pociťuju občas v církvi (nebo hlavně na nějaké křesťanské konferenci) doslova fyzicky. Podobně jsem pocítil vanutí Ducha svatého třebas, když jsem byl jako protestant ve katolické zpovědnici, jak ten kněz se mnou vedl duchovní rozhovor.





]


Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy