Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Květoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 314, komentářů celkem: 430064, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 570 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
gregorios777

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116817058
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma
Vloženo Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 13:23:01 CET Vložil: Olda

Úvod do křesťanství poslal oko

Co pro nás představuje kánon?

Upozorňuji, že v tomto článku se pokouším vyjádřit jen své osobní názory a dopředu uznávám, že nemusím mít ve všem pravdu, ale stojím proto i názory jiných.

Je docela zajímavým jevem, že ti, kteří nejvíce kritizují  praxi dogmat v ŘKC, si stejně tak vytvářejí dogmata vlastní. Např. „sola skriptura,“ „sola fidei“ apod. Z tohoto úhlu hodnotí  potom i postavení jednotlivých částí Bible – kánonu, jako nedotknutelné.


Určitě se zde všichni shodneme na tom, že dnešní obsah Bible je dostačující k naší spáse. Ale je skutečně úplný i z historického hlediska? Kam až sahá jeho neměnitelnost?

Tato debata je sice jenom akademická, ale může se klidně stát realitou. Na počátku formovala víru a život křesťanské komunity živá tradice. Po smrti apoštolů křesťanské komunity určily, které knihy tato živá tradice předala a fixovala v "Písmu".

Od té doby se tyto knihy staly jednou provždy nediskutovatelným základem křesťanské víry, nakolik obsahují dějinné zjevení, předané božskou autoritou (Ježíšovou) od apoštolů. Nový zákon se dostal vedle, ba dokonce nad knihy Starého zákona, a tak vznikla naše "Bible".

Abych předešel vlně protestů, odvolávajících se na (Dt 4,2)
Ke slovům, která vám přikazuji, nic nepřidávejte a nic z nich neubírejte, ale zachovávejte přikázání Hospodina, svého Boha, jež vám přikazuji….upozorňuji, že se konkrétně vztahují na zákony, které Hospodin dal Mojžíšovi (Dt 4,1).

Zrovna tak závěr Janova Zjevení platí v kontextu pro Janovo Zjevení.  (22,18-19)
Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: kdo by něco přidal k těmto věcem, tomu Bůh přidá ran zapsaných v této knize.  A kdyby někdo ubral ze slov knihy tohoto proroctví, Bůh odejme jeho díl z knihy života a ze svatého města a z těch věcí, které jsou zapsány v této knize.

Ale ani tak nemůže být žádné řeči o svévolném měnění smyslu Písma, přidáváním, či ubíráním části textu.
Ale co když se třeba najde další prokazatelně Pavlův dopis? Víme, že napsal více dopisů, než se dochovalo.

Je opravdu kánon Písma v takovém případě nedotknutelný?
Já se domnívám že ne, protože kánon Bible stanovila církev Římskokatolická (r.393), měla by mít také právo ve světle nových poznatků ho změnit, tedy rozšířit. (Mt 18,18)
Amen, říkám vám, že cokoli svážete na zemi, bude už svázáno v nebi, a cokoli rozvážete na zemi, bude už rozvázáno v nebi.  

Zrovna tak víme, že existovaly části Starého zákona, v Ježíšově době ještě známé, které se ale nedochovaly. Co když se někde v Kumránu zase vynoří? Jak se k nim postavíme?


"Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 13:45:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Já se domnívám že ne, protože kánon Bible stanovila církev Římskokatolická (r.393), měla by mít také právo ve světle nových poznatků ho změnit, tedy rozšířit.

Ja myslim, ze tahle formulace je ponekud zavadejici. Ty koncily z konce 4. stoleti spise jen uznaly vysledek vyvoje predchozich ctyr stoleti, nez aby skutecne nejak zavazne urcovaly kanon. Jako prirovnani bych asi pouzil tohle: kdyz se dnes zeptate literarnich kritiku, co patri mezi poklady svetove literatury, tak vam kazdej kritik napise rekneme sto titulu. Mezi nima bude na 90% prunik a ten prunik bude predstavovat "kanon evropske literatury". Bylo by ale samozrejme smesne, kdyby kritici zacali tvrdit, ze ten kanon je vysledkem jejich rozhodnuti. Samozrejme ze ne: kazde dilo se do te literarni pokladnice prosadi svou vlastni kvalitou a ty stejne knizky by patrily k tomu nejlepsimu z evropske literatury, i kdyby zadny literarni kritici neexistovali.

Zrovna jsem ted cetl jednu studii na tohle tema (od Bruce Metzgera), z nehoz tohle celkem jasne vyplyva. Navic tu byly pomerne zretelne rozdily mezi vychodem a zapadem. Podle Metzgera mel vychod mnohem lepsi cit pro uroven a kvalitu jednotlivych spisu a mel lepsi schopnost rozlisovat. Zapadni krestanstvi bylo naopak mnohem vic motivovano takovym cernobilym videnim, ze tohle se bud smi cist nebo nesmi cist. Moudrost na vychode versus moc na zapade, kdyz to trochu zjednodusim.

Rekl bych, ze je rozhodne naivni se domnivat, ze kdyz by nejaka cirkev (jedno jestli RKC nebo jina) od zejtrka zmenila kanon, tak ze by se hned krestanstvo postavilo do late a zmenilo hned svuj usus. To je prave ono: Duch vane, kam chce, a to rozlisovani kanonicity se svym zpusobem deje (stejne jako v tech prvnich trech - ctyrech stoletich) spontanne v dusledku kazdodenniho zivota cirkve.

Aviaf



Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 13:58:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S tím souhlasím, že živý kánon (nesený apoštoly) předcházel písemné podobě. Církev vlastně v kánonu jen vyjmenovala to, co tu už bylo a oddělila to od spisů nekanonických.
Spíš mě zajímá, jak se postavit ke spisům, o kterých víme, že existovaly a dneska nejsou. Ale co když se objeví? Je v takovém případě kánon nedotknutelný, nebo by se mohl rozšířit?


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 14:49:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja rikam: nech to Bohovi, ten ma vetsi hlavu. Nejakej koncil nebo papezska bumazka jsou v tomto smeru zcela bezmocny. Metzger napriklad popisuje, jak ekumenicky Trullsky koncil roku 692 zaradil do kanonu i apostolske konstituce a dve epistoly Klementovy, ale cirkevni praxe to stejne vesele ignorovala. Taktez vychodni cirkve mely vzdycky velmi ambivalentni vztah ke Zjeveni (od dob montanistu) a taky dodneska nejsou pasaze Zjeveni v lekcionari: opet cirkevni praxe je proste jina, nez uradky potentatu. O tom, ze syrska, armenska, etiopska a koptska cirkev maji jine kanony ani nemluve. Protestanti si deuterokanonicke knihy do kanonu nedaj, i kdyby se celej trident postavil na hlavu. A mormoni si tam zase pridali celou Knihu mormon. Jak rikam, Duch vane, kam chce, a ze snah cirkevnich bafunaru neco zavazne rozhodovat vetsinou nadela fasirku.

Aviaf 


]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 14:34:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím, Oko!

Pokúsim sa iba nahlas premýšľať. Myslím, že koľko teológov, toľko by bolo názorov na túto vec. Dnes by zrejme nikto mimo KC neprijal knihu, ktorú by ona prijala do kánonu Biblie... A myslím si, že je na to KC dosť múdra, aby to nerobila, nech by sa objavilo na obzore čokoľvek. V záujme pokoja a jednoty by asi bolo najrozumnejšie urobiť nejaký spoločný konsenzus aj s inými. Ale aj tak sa mi to zdá fantázia, pretože by sa vždy našla vplyvná osoba, ktorá by si doterajší status Biblii vysvetlila "prozreteľnostne", a teda zdôvodňovala by to tak, že zrejme úmyselne Pán chcel, aby sa táto kniha vtedy nenašla a pod...  A veru, bolo by naozaj veľké riziko dnes čosi pridávať, viem si predstaviť tie problémy. Ked sa naapr. Luther  zahrával s myšlienkou vylúčiť niektoré knihy z Nového zákona, ktorý sa sž skoro celé tisícročie už používal, museli ho dosť presviedčať jeho priatelia, aby to nerobil... Zrejme tiež cítili vo vzduchu ten precedens, ktorý by tým mohol vzniknúť...

Teda ak by som mal odpovedať na tebou položenú otýzku ohľadom nedotknuteľnosti súčasného kánona Písma, odpovedal by som asi tak, že teoreticky by sa čosi mohlo zmeniť, ale prakticky to dnes urobiť, bolo by veľké riziko a zrejme nemúdre.





Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 14:51:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
V záujme pokoja a jednoty by asi bolo najrozumnejšie urobiť nejaký spoločný konsenzus aj s inými.

No to je strasny: "v zajmu pokoje a jednoty"! A co takhle v zajmu pravdy? Mimochodem, pokud jde o ty Lutherovy snahy, tak Bible bez Jakuba, Judy, a Zidum snad skutecne vychazely asi cely jedno stoleti.

Aviaf


]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 20:03:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedná se o to, že sám Pán Ježíš se odvolává na místa Starého zákona, která neznáme.


Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE (J 1,44) Filip našel Natanaele a řekl mu: "Našli jsme toho, o kterém psal Mojžíš v Zákoně a proroci - Ježíše, syna Josefova z Nazaretu!" (J 5,46) Kdybyste totiž věřili Mojžíšovi, věřili byste i mně; neboť on psal o mně. Neznáme místa, kde by Mojžíš, nebo proroci mluvili o Nazaretu.

(Mt 2,23) Když tam přišel, bydlel ve městě zvaném Nazaret, aby se naplnilo to, co bylo řečeno skrze proroky - že bude nazván Nazaretský.   (Mt 4,13-15) Opustil Nazaret a přišel bydlet do Kafarnaum u moře, v krajinách Zabulón a Neftalí,  aby se naplnilo to, co bylo řečeno skrze proroka Izaiáše:  "Země Zabulón a země Neftalí, při cestě k moři, za Jordánem, Galilea pohanských národů:   V Izaiáši, jak ho známe, není ani zmínky o tomto výroku.



Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 21:20:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Izaiáši, jak ho známe, není ani zmínky o tomto výroku  Konec 8. kapitoly Izajáše a záčátek kapitoly 9?


]


Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 22:03:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, Stanislav, že Ján sa neodvoláva na proroctvá Mojžiša a prorokov o Nazarete - ale priamo o Pánu Ježišovi.
A tých je spústa. Napríklad: Gen 3:15, 22:18, Iz 7:14, 11:1, 53:2, Mich 53:2 - toto sú odkazy, ktoré uvádza pri Tebou uvádzaných veršoch p. Roháček v svojom preklade Písma z pôvodných jazykov. Mne tento preklad s odkazmi + konkordancia špeciálne k nemu veľmi pomáha. Tiež je pre mňa dôležité poznať význam mien v hebrejčine, preto Ti odporúčam výkladový slovník biblických mien od Jana Hellera a z neho sa dozvieš, že Nazaretský znamená "zasvätený Bohu", ak Ti môžem poslúžiť.

K Mt 4:15 p. Roháček uvádza odkaz na Iz 9:1: "Lebo niet únavy tomu, ktorá jej pôsobí úzkosť. Tam prvého času ľahko doložil svoju ruku na zem Zabulona a na zem Naftaliho, ale posledného ťažko doloží, na cestu k moru za Jordánom, na Galileu pohanov."

Skús si zadovážiť i iný, než katolícky, preklad Písma a skúmaj ako Berojskí (Sk 17:11). Buď požehnaný, Stanislav. Nech Ťa Boh obdarí múdrosťou, ktorá je zhora. V mene Pána Ježiša Krista. Amen.


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 09. leden 2009 @ 07:50:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--ale priamo o Pánu Ježišovi. A tých je spústa.--
 
podrobnějším studiem Bible se ukazuje,že ani jedno


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 09. leden 2009 @ 07:51:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky oběma za inspiraci. V klidu si to projdu.

Pořád zde ale zůstává Pavlův list Korintským, který se nedochoval a časově předcházel 1. listu Korintským. Pavel se o něm zmiňuje v (1. Kor 5,9)
Napsal jsem vám v dopisu, abyste se nesměšovali se smilníky.


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 09. leden 2009 @ 07:56:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Myslím, Stanislav, že Ján sa neodvoláva na proroctvá Mojžiša a prorokov o Nazarete - ale priamo o Pánu Ježišovi"...

To Pán Ježíš se zde odvolává na Mojžíše.

(J 5,46) Kdybyste totiž věřili Mojžíšovi, věřili byste i mně; neboť on psal o mně.


Ono to nejsou věci podstatné pro naši víru, ale rád bych si v tom udělal jasno.


]


Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Pátek, 09. leden 2009 @ 21:14:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Áno, priamo Pán Ježiš sa odvoláva na Mojžiša. Píšem tu pomerne neskoro, keď už je doma kľud – a únava sa občas prejaví i takto.

Len nerozumiem Tvojmu dodatku, že to nie sú veci podstatné pre našu vieru. Pán Ježiš odtrhnutý od SZ a židovského národa je akoby bez koreňa, bez ukotvenia, ktoré potrebuje poznať každý veriaci, lebo potom je náchylný prijímať nepravdivé výklady omnoho ľahšie a bez dostatočnej bdelosti. Kým som si nenaštudovala čo-to z histórie Izraela (veľmi skratkovito), nerozumela som, prečo mám v „nejakého“ Ježiša veriť a odmietala som Ho. Bol pre mňa mýtom, neskôr samozvancom, až potom som vďaka Božej milosti prezrela. To mi vadí dodnes. Že sa evanjelium zvestuje bez úvodu do dejín Izraela. Filip zvestoval eunuchovi evanjelium počnúc Izaiášom, Štefan začal priamo Abrahámom, aby ukázal nádheru vyvolenia Izraela za Boží ľud a naplnenie jeho nádejí v Pánovi. Peter Ho zvestoval odvolávajúc sa na prorocké Písma SZ. A dokonca i sám Pán Ježiš „započnúc od Mojžiša a od všetkých prorokov vykladal im (emauzským), čo kde je napísané o Ňom“. I cez SZ sa ukotvujem v Pravde – veď „každé písmo vdýchnuté Bohom“ slúži na naše poučenie, potešenie, naprávanie. A Pán Ježiš je Synom Boha Abraháma, Izáka a Jákoba.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 10. leden 2009 @ 11:14:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ve Starém zákoně je dost jiných míst, které předpovídají Ježíše a které jsou naprosto jasné. Můj dodatek směřoval ke konkrétním místům, které jsem zmiňoval výše, kde mám nejasnost v pramenu. Nikde ve Starém zákoně není zmínka o nazaretském, přesto se na to Ježíš odvolává. A nikdo ze znalců zákona toto nezpochybnil. Zřejmě znali více, než známe dneska my.

Výraz "Nazaretský" neznamená zasvěcení Bohu, je to slovo podobné "Nazarén."

Nazaréni se nazývali ti, kteří svůj život zasvětili výhradně Bohu, žili v přísném odříkání (nepili opojné nápoje a pod.) a stranili se věcí světa.

I Jan Křtitel patřil zřejmě k Nazarénům.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 10. leden 2009 @ 12:17:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko,

tam, kde se používá v NZ výraz "Nazaretský" je v řeckém originále slovo, které by mělo být přeloženo spíše "Nazorejský, a to právě odpovídá tomu "zasvěcený Bohu ve smyslu starozákonního dobrovolného zasvěcení lídí, kterí nepatřili do kněžského rodu a jimž se říkalo "Nazorejci" (Nazarén může být obdoba téhož) podle jejich slibu - "nazorejský slib". Jméno městečka Nazaret má zřejmě stejný základ, pocházející nebo mající původ možná i v hebrejském slově necer = výhonek z pařezu Izai (Izaiáš 11:1). Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pátek, 09. leden 2009 @ 16:18:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gen.3,15   Může jít o jakéhokoliv potomka ženy, tzn. může to být kdokoliv.

Gen.22,18 Může jít o jakéhokoliv potomka Abrahama.

Iz.7,14 Když pomineme to, že Matouš nejspíš citoval proroctví z nepřesného překladu Septuaginty, potom z kontextu to vůbec nevypadá na Marii, která se objevila několik století po vyřčení těchto slov. A i kdyby panna počala, lze nějakým způsobem dokázat pannenské početí Mariino, tedy, že nešlo o styk s mužem? To, že nějaká žena bude tvrdit "počala jsem z Ducha svatého", to je myslím dost málo. Proto si myslím, že zde nemůže jít o žadné znamení, snad jen pro tu dotyčnou ženu, pro nikoho jiného.

Iz.53,2 Myslím, že to je jediné proroctví jenž by mohlo popisem určitých vlastnosti Krista.

Mich.5,2 Nemohu si pomoci, ale to co předvedl Matouš s různými proroctvími ve svém evangeliu mne přivádí k této myšlence: Původ Ježíšuv byl všeobecně znám, Galilea, ale také byl židum znám tento verš z Micheáše. Bylo se s tím třeba vyrovnát, vytvořít příběh, bájku, která by tyto neslučitelné informace spojila.


]


Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Pátek, 09. leden 2009 @ 18:23:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, Biblia je Vas odveky nepriatel, chapem ze vy musite podryvat jej autoritu ako sa len da ... ale preco takymto nejapnym a blbim sposobom ?



]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 08. leden 2009 @ 21:31:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když si kde kdo sám přidává "zaručené" věci, to by se dalo překousnout. Když je ale někomu silou nutí jako nezbytnou součást víry, tak to pěkně zasmrádá. Sola skriptura je dobrá "pomůcka" jak nezabřednout do různých výmyslů a nádstaveb.



Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 09. leden 2009 @ 08:15:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Zrovna tak víme, že existovaly části Starého zákona, v Ježíšově době ještě známé, které se ale nedochovaly. Co když se někde v Kumránu zase vynoří? Jak se k nim postavíme?--
 
Myslím,že do Bible by se těžko dostalo,protože by to u řady lidí v církvích způsobilo zmatek.Jedním z hlavní nástrojů se kterými církve (i sekty)  pracují je totiž vytváření pocitu jistoty v člověku,že se může o něco pevného opřít na něco 100% spolehnout  v tomto případě na knihu prohlášenou za Boží slovo.  

 
Ono třeba se znovunašlo tzv. Tomášovo evangelium soubor tradovaných Ježíšových výroků,který je podle některých indícií starší než NZ evangelia,v ranné církvi bylo toto evangelium dobře známe a rozšířené  i tzv. církevní Otcové zněj citovali ,později bylo zapomenuto některými kritizováno ,dneska tam některé věci církvi nevoní protože ukazuje jiný pohled na tradiční staleté výklady.         



Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 09. leden 2009 @ 08:55:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tomášovo evangelium je evidentně heretické, gnostické. (Gnóze učí o existenci zlého boha Starého zákona a dobrého boha Nového zákona, zlo jako rovnocený protiklad dobra.) Církevní Otcové jej od začátku nekompromisně odmítali (např. Órigenés), a nikdy nebylo součástí raných neúplných (tzv. zkrácených) kánonů Nového zákona, jenž se nám dochovaly.


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik v Pátek, 09. leden 2009 @ 12:19:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, Tomášovo Evangelium není úplně heretické. Jsou zde i logia velmi blízká biblickému podání. Teď ti je, žel nemužu uvest, protože knihu o novozakonních apoktyfech (pseudoepigrafech) mám na vysokoškolských kolejích.


]


Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pátek, 09. leden 2009 @ 16:22:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005010001


]


Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 11. leden 2009 @ 13:09:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Celkově působí jako výtah z evangelií od někoho, kdo nepochopil vždycky pravý smysl jednotlivých míst.

(1.Kor 2,9)
Ale jak je napsáno: "Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani na lidské srdce nevstoupilo, to připravil Bůh těm, kteří ho milují."

17 Ježíš řekl: Dám vám to, co žádné oko nevidělo, žádné ucho neslyšelo, čeho se žádná ruka nedotkla a co žádnému člověku v srdci nevzešlo.

(Mt 6,33)
Hledejte nejprve Boží království a jeho spravedlnost a toto vše vám bude přidáno.

49 Ježíš řekl: Blažení, kteří jsou samojediní a vyvolení, neboť vy naleznete království. Pocházíte z něj a opět se tam vrátíte.

Cožpak z toho není vidět posunutí vlastního smyslu?


30 Ježíš řekl: Kde jsou tři bohové, jsou to bohové. Kde jsou dva nebo jeden, jsem s ním já.

70 Ježíš řekl: To, co máte v sobě, vás zachrání, když to vytvoříte sami ze sebe. Jestliže to v sobě nemáte, pak vás to, co v sobě nemáte, zahubí.

A co je křesťanského na tomto?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik v Neděle, 11. leden 2009 @ 14:04:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko Tomášovo evangelium jistě obsahuje gnostické a heretické prvky ale je jistě možné, že originál předtím než se dostál do rukou gnostikům dle mého názoru mohl být křesťanský.
Co si myslíš o těchto logiech:
Logion 9: Ježíš řekl: Hle, vyšel rozsévač, nabral do dlaně a rozhazoval. Něco spadlo na cestu, přilétli ptáci a sezobali to. Jiné dopadlo na skálu a nemohlo se zakořenit a nevyhnalo klas. A jiné dopadlo do trní a to udusilo semena a červ je sežral. A jiné dopadlo na dobrou zem a ta vydala dobrý plod. Přinesla šedesátinásobek a stodvacetinásobek. (obdoba Mk4,3-10)
Logion 17: Ježíš řekl: Dám vám to, co žádné oko nevidělo, žádné ucho neslyšelo, čeho se žádná ruka nedotkla a co žádnému člověku v srdci nevzešlo. (obdoba 1K 2,9)
Logion 26: Ježíš řekl: Třísku v oku svého bratra vidíš, ale břevno ve svém oku nevidíš. Když odstraníš břevno ze svého oka, pak prohlédneš, abys odstranil třísku z oka svého bratra. (obdoba Mt 7,35 L6,41)
Logion 54: Ježíš řekl: Blažení chudí, neboť vám patří království nebe. (obdoba Mt 5,3 L6,20)

Myslím si tedy, že originál mohl pocházet z křesťanského autora až později, možno v dokonce blízké době sepsaní originálu, byly přidaný čí upravený aby odpovídali jiné názorově skupině tedy dle mého názorům gnostikům.
 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 11. leden 2009 @ 18:11:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zrovna tak to může být určitý zkrácený "výtah" z evangelií, přčemž některé zkrácené a trochu obměněné výrazy posouvají smysl do gnóse. Samozřejmě je zde pak i mnoho věcí duplicitních (či úplně identických) s evangeliem.

Původní evangelijní znění je ale jednoznačnější ve vyjádření smyslu a bohatší ve významu.

(1K 2,9)
Ale jak je napsáno: "Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani na lidské srdce nevstoupilo, to připravil Bůh těm, kteří ho milují."

17 Ježíš řekl: Dám vám to, co žádné oko nevidělo, žádné ucho neslyšelo, čeho se žádná ruka nedotkla a co žádnému člověku v srdci nevzešlo.

(J 2,19)
Ježíš jim odpověděl: "Zbořte tento chrám a ve třech dnech ho postavím."

71 Ježíš řekl: Zbořím tento dům a nikdo jej nebude moci [znovu] postavit
.

(Mt 7,6)
Nedávejte svaté věci psům a neházejte své perly před svině, aby je snad svýma nohama nepošlapaly, neotočily se a neroztrhaly vás."

93 (Ježíš řekl:) Nedávejte svaté psům, aby to nehodili na hnůj. Neházejte perly sviním, aby je ne[zničily].



Jsou zde i zmatené výroky, které do Písma nepatří:
37 Jeho učedníci řekli: Kdy se nám ukážeš a kdy tě uvidíme? Ježíš řekl: Až se svléknete bez studu a vezmete své šaty a položíte si je pod nohy jako úplně malé děti a stoupnete si na ně. Pak uvidíte syna Živého a nebudete se bát.

81 Ježíš řekl: Kdo se stal boháčem, má být králem. A kdo má moc, ať se jí zřekne.

84 Ježíš řekl: Když uvidíte toho, kdo je vám podoben, radujte se. Když ale spatříte své obrazy, které vznikly před vámi - ani neumírají, ani se nezjevují - kolik snesete?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Neděle, 11. leden 2009 @ 21:11:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Se vším co zde píšeš souhlasím. Dle mého názoru ani původní text nebyl sepsán pod vnuknutím Ducha svatého, ani nebyl určen k veřejnému předčítaní mezi křesťany.


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 09. leden 2009 @ 13:16:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Tomášovo evangelium je evidentně heretické, gnostické.--

silně zjednodušený pohled plynoucí zřejmě z neznalosti.

např. Katolický týdeník

http://www.katyd.cz/index.php?cmd=page&type=11&article=668&webSSID=009cf9248c42a94d972969fe52ddcb0f

Některé logia mají gnostický charakter jenže to má i Janovo evangelium např. hned začátek- na počátku bylo Slovo je typické gnostické vyjadřování     

--(Gnóze učí o existenci zlého boha Starého zákona a dobrého boha Nového zákona, zlo jako rovnocený protiklad dobra.)--
 
také zjednodušené

--Církevní Otcové jej od začátku nekompromisně odmítali (např. Órigenés)--

nepravdivé tvrzení .Origenése bych zrovna nezpomínal ten měl ke gnózi celkem kladný vztah,v církvi bylo také později odmítnuto jeho učení o preexistenci duší  

--a nikdy nebylo součástí raných neúplných (tzv. zkrácených) kánonů Nového zákona, jenž se nám dochovaly.--

asi 1/3  logií odpovídá  NZ dokonce jsou zřejmě původnější


]


Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 09. leden 2009 @ 18:54:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Některé logia mají gnostický charakter jenže to má i Janovo evangelium např. hned začátek- na počátku bylo Slovo je typické gnostické vyjadřování

Uz jsme si to vysvetlili jinde, tak alespon mej tolik soudnosti, abys neopakoval stary omyly. A.


]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pátek, 09. leden 2009 @ 12:13:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem pro rozšíření a uznání, pokud to neodporuje nynějšímu Písmu.



Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 09. leden 2009 @ 12:20:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
POdľa mňa je veľa bohatstva myšleinok v spisoch apoštolských žiakov /Klement, Ignác, Papias a i./ t.j tá prvá generácia. Oni v podstate nevymýšľajú nič nové, viacmenej citujú listy apoštolova Evanjeliá, no dá sa z nich vyčítať, ako ich treba jasnejšie chápať. keby to boli ochotní podaktorí trochu viac si pripustiť, neboli by nútení fantazírovať nové váklady, odvolávajúc sa akoby na Písmo, no v podstate na svoje videnie, sklonnonsť psychiky a pod.


]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 09. leden 2009 @ 17:46:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Už jsem tu jednou psal, že nejsem přímým zastáncem Sola Scriptura, že ale toto pravidlo považuju za velmi dobré a užitečné i nyní a velmi nezbytné ve své době vzniku (kdy celému známému světu vládlo náboženství soch, obrazů a pověr a bylo potřeba rozlišit Pravdu). A psal jsem, že jsem vděčný za tradici církve.


  Třeba když církev řešila, jestli si křesťané mohou vyrábět a uctívat modly. To je docela zajímavé místo dějin. Část církve, si zvolila výrobu a uctívání model, část církve (mezi nimi byli i naši tehdejší slovanští předkové) byla proti uctívání model. Hlasovalo se o Pravdě a zvítězil názor, že křesťané mohou modly vyrábět a uctívat.

  Dnes se na tuhle část můžeme dívat s nadhledem. Pro nás křesťany je už to, že církev řešila tuto otázku tak, že napomínala ty, co likvidovali modly nebo hlasovala o tom, jestli modly mají být, nebo ne a ne tak, že by napomenula ty, co si modly vyrábějí, dostatečným znamením co asi byla tehdejší nevěsta a co nevěstka. O pravdě se hlasovat nedá.

  A navíc celá ta staletá tradice dává jednoznačné odpovědi na otázky okolo model v křasťanství. Stačí se podívat na ovoce náboženství soch, obrazů a pověr a na ovoce církví, které modly odmítly. To je důležité a jednoznačné znamení a rozlišení.


  Pokud jde o kánon, myslím, že by záleželo na tom, co by se našlo.

  Pokud by se našel ztracený čtvrtý dopis apoštola Jana o Nanebevzetí Královny Nebes s následným zjevením Neposkvrněného Početí, byl by bezpochyby velmi brzo zařazen do katolického kánonu bible (a ani by nevadilo, že originál byl napsán v latině).

  Pokud by se našel ztracený čtvrtý dopis apoštola Jana do Pergamonu, kde by byly precizně popsány skutky Nikolaitů s podrobným příkazem, jak s nimi zacházet, nejspíš by do římsko-katolického kánonu zařazen nebyl.






Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 09. leden 2009 @ 18:48:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, myslel som si, že v novom roku si múdrejší. Žiaľ, stále sú tu výrobcovia modiel, tí najhorší modlári v KC a PC. Inteligentný človek by mohol mať schopnosť aspočn inteligentne akceptovať názor iných, a neznačkovať stále bez ohľadu na 100-násobné vysvetlenia... Trošku keby si sa hanil, by ti to nezaškodilo. Aspoň trochu...

Chceš, aby som ti zakaždým ťa oslovoval "sobotár" a pod.?... Nuž, komu není vzhuru dáno...


]


Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 09. leden 2009 @ 21:22:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Teď ti nějak nerozumím. Výrobci model tu jsou stále, ale za to já nemůžu. Byl jsem nějakou dobu mezi nimi, i jsem nějaké modly vlastnil (třeba zázračnou medailku Neposkvrněné), ale přiznám se, že se spíše považuju za oběť a člověka oklamaného, než za toho, kdo by mohl za to, že jsou tu stále výrobci model. Takže si nemyslím, že bych se konkrétně za tohle měl hanit. Trochu se teda haním že jsem celý ten systém Neposkvrněné neprohlédl dříve a podílel se na něm.

  Pokud mi chceš říkat Sobotář, tak klidně do toho. Pro mne to bude pochvala, i když, jestli si vzpomínám dobře, pro tebe by to měla být nadávka, výsměch? Což asi tvůj vztah ke mne neprohloubí?



]


Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 11. leden 2009 @ 15:08:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, nato že sa stále nazývaš kresťanom a silne to podčiarkuješ, že  ním si, myslím, že by si sa naozaj v komunikácii správať menej ironicky a menej provokatívne. Ak normálny človek, a to ani ie kresťan si uvedomí, že neustále narážky na niekoho druhého /hoci možno by boli podľa pravdy.../ len vytvárajú napätie a zhoršujú vzťahy, tak je taký slušný, že to nerobí. V toimto zmysle si - nehnevaj sa - naozaj nevychovaný primitív...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pondělí, 12. leden 2009 @ 00:43:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Elo, jestli se tě neustále dotýká slovo o modlách, tak to mne mrzí. Řešení je jednoduché - vyházej je, tak jako to udělali jiní. Jestli ne, tak proč se tak vztekáš?

  Víš, musíš si uvědomit, že já jsem na tom dost jinak, než mnozí diskutující tady. Oni vědí, že modly jsou špatné, ale já jsem to zažil. Je můžeš balamutit v tom, co se v ŘKC děje nebo neděje, co se tam učí nebo neučí. Jenže já jsem na tom jinak. Nosil jsem v průvodu na Svaté hoře Královnu nebes a pak jsme ji korunovali. V kapse jsem měl zázračnou medailku Neposkvrněné a naprstě její kroužek, který jsem jednou či dvakrát denně používal.

  Líbal jsem sochy a jejich šatičky, poklekal před obrazy a vzdával božskou poctu kousku hmoty označené červeným světýlkem. Hltal jsem zjevení různých andělů světla i s navijákem. Putoval dlouhé cesty k různým modlám a jako nejvzácnější svatební dar jsem dostal vzácnou a prastarou modlu. A nebyl jsem v tom sám.


  Potkal jsem více lidí, kterým modly ničí život podobným způsobem, jako ničily život můj. Těžko, velmi těžko můžeš v tomhle tématu ode mne očekávat nějakou slušnost. Velmi těžko se mi nachází slušná slova, která by to svinstvo dostatečně vyjádřila.

  Znovu ti to napíšu: Jestli píšu nějaké narážky o modlách, píšu je na sebe, nijak se tě to netýká. A jestli týká, tak se nad tím vážně zamysli.

  A to, že jsem křesťan s tím, co píšu, velmi souvisí. Kdybych nebyl, jako do svých 22 let, velmi bychom si rozuměli. Argumentoval bych stejnými naprogramovanými poučkami, jako každý jiný programovaný v tomnáboženství.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 12. leden 2009 @ 06:19:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Som presvedčený? Cizinec, že tvoje hodnotenie toho, čo bolo vtedy, je dodatočnou spätnou projekciou  na základe názorov, ktoré si si osvojil neskôr po vystúpeni z KC. Pochybujem, že normálny aspoň dospievajúci človek, ktorý už má rouzum by tieto úkony, čo si popisoval chápal ako klaňanie sa modlám ,ako klaňanie sa obrazu, či soche Panny Márie. To sú tvoje spätné projekcie---

Nech by bolo akokoľvek, Cizinec, ty ak už ra zjeden dospelý, zrelý muž, s rodinou, máš deti, máš určitú úroveň, inteligenciu, vzdelanie.Mal by si mať aj nejakú kultúru komunikácie. Hovorí sa tomu jednoducho zdvorilosť, slušnosť. Neustále pripomínanie po stonásobnom vysvetlení, objasenení... nehnevaj sa, to je naozaj nevychovanoasť a primitívnosť. Mysli so, čo chceš. Doma medzi svojimi si rozprávaj ako chceš. Ale na  verejnom bloge by sme mali jednať slušne, taktne, a zdvoilo, a nevyprovokovávať neustále /tisíc ráz dokola dokola.../ to isté... Potom naozaj to zbaľme, chďme radšej kydať hnoj a nehrajme sa na svútých, na kresťanov, ke´d sme len obyčajní tlčhubovia, machri, ktorí vedia len zhadzovať, vyvyšovať sa nad druhých. Už by si naozaj mohol mať na tvoj vek a postavenie v spoločnosti dosť rozumu...

 /To, že okrem teba je na strane hlavne tých "biblických kresťanov" ich ešte viac, nech ťa neutešuje. To len znásobuje vašu hanbu. To kresťanstvo je potom lepšie naozaj nepripomínať... Ja sa ako kresťan naozaj niekedy hanbím za kultúru našej komunikácie na GS, a mám z toho nervy, preto niekedy sa nechám vyprovokovať ako teraz s tebou. Rád by som začal normálne ako sa na kresťanov patrí. Môžem? Dovolíš mi to?.../


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Úterý, 13. leden 2009 @ 11:05:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Elo. Co ti připadá na mojí komunikaci neslušné? Víš, jestli napíšu svoji životní zkušenost a ty se mi vysměješ a nazveš to neslušností, protože se tě to nějak dotýká, tak to je problém mojí komunikace? Fakt si to trošku srovnej.

  Já tě neposílám do blázince nebo k psychiatrovi, jako někteří některé tady (s kterými souhlasíš a sám se k nim přidáváš). Nanazývám lidi pitomci, hlupáky, sektáři, bludaři... Když to někdo dělá, je v pohodě, ale moje chování je neslušné? Naštěstí slušnost a neslušnost člověka neposuzuje jen ten, kdo se mnou nesouhlasí.

  Já ti rozumím. Rád by si mě "přeprogramoval " do svého systému. Srovnal do myšlenek, které máš odmala. Protože tak, jak jsem, ti do nich nezapadám. A když to nejde, tak jsem neslušný. Ze vší síly se mi snažíš odvysvětlit, že moje spoléhání na zázračnou medailku Neposkvrněné nebo vyvyšování a korunování sošek, svěcení dřev a tak nebylo modlářství ale tvoje zoufalá snaha skouhávat pravdu, ponižovat druhého a vysmívat se jeho životní zkušenosti svědčí sama za sebe jak věci jsou.

   Ten kdo s tebou souhlasí je slušný ať píše cokoliv a ten, co s římskokatolickými názory nesouhlasí, je neslušný ať se chová jak chce slušně a korektně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 13. leden 2009 @ 12:08:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, len si prečítaj ešte raz svoje príspevky počnúc od 9.1. atď.  a netvár sa tak sväto. Svätý nie si naozaj vôbec na základe tvojich prejavov tu na GS /neustále narážky a podsúvanie nám toho, čo my necítime napriek viacnásobným vysvetleniam.../  Ty nie si malý chlapec, a ja  tiež, a aj další. Tak vyjadrujme sa ako zrelí muži, a nie nejakí uličníci... Medzi kresťanmi by sa to patrilo... Nemusíš so mnou súhlasiť. Ale môžeš slušne povedať o výrobe obrázkov a sôch, a nie o výrobe modiel, lebo naozaj nikto z nás to za modly nepovažuje, a ak si to ty považoval alebo považuješ, tak si to nechaj pre seba, a nepripisuj to nám. Vyjadruj sa tak,  aby si druhých nezhadzoval... Predídeš aj tomu, že na tvoju adresu sa bude niekto tak vyjadrovať...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 15:43:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, ja som ti jasne vysvetlil, čo mi pripadá neslušné. Keďže máš asi trochu "dlhšie vedenie", vidím, že ti musím to zopakovať...
Ak ty máš vedomie, že si konal modlársky, maj si ho. To je tvoja vec, a ja ti to neberiem...

 Ale nepodsúvaj toto vedomie nám. A toto práve ty neustále robíš vždy pod nejakou zámienou, hoci by sa dalo veľakrát bez nej aj zaobísť. Proste, ako keby si mal v tom vyslovene záľubu stále nám katolíkom to vyhadzovať na oči, že sme modlári, lebo nezdielame tvoj názor na také prejavy nábožnosti  ako používanie obrazov a sôch Márie a svätých. Jednoducho nám svoj názor nepodsúvaj, mysli si čo chceš. My naozaj to nepovažujeme za nijaké klaňanie sa sochám, ani obrazom. My sa klaniame naozaj len Bohu, Kristovi, a svätých si uctievame kvôli Nemu ako súčasť jeho uctievania, ďakujeme za nich, lebo sú nám vzorom od Boha a preto, že veríme, že sú u Neho, prosíme ich o príhovor na základe viery /ako je to aj v spoločnosm kresťanskom Vyznaní viery.../ "v spoločentsvo svätých"...

Žiadam preto od teba nič iné, len obyčajnú slušnosť, zdvorilosť, aká sa žiada nielen medzi kresťanmi, ale vôbec medzi ľuďmi. Nazýva sa to rešpektovanie názoru druhého na určitú vec. Na to má každý právo, aby si ho za jeho odlišný názor nezhadzoval takýmtio provokatívnym spôsobom, ako si to doteraz robil.
Ja ťa nechcem naozaj preprogramovať, len čakám od teba obyčajnú slušnosť. Akonáhle to dokážeš, nebudeš mať so mnou žiadne problémy v podobnej komunikácii. Máme predsa právo brániť svoju česť a brániť sa proti podsúvaniu nám pohnútok a myšlienok, ktoré sú nám cudzie. Prosím ťa, ber to na vedomie a  skús sa podľa toho správať.  Vopred ďakujem.


]


Re: Uzavřenost a nedotknutelnost kánonu Písma (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 09. leden 2009 @ 20:51:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně bych byl také pro rozšíření nebo přidání některých knih. Nebo třeba o doporučení některých děl, některých služebníků.

- Ale zřejmě by to také přineslo další velké spory mezi křesťany.

isim



Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy