Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 194, komentářů celkem: 429735, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 564 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116630624
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Baptistický seminář
Vloženo Úterý, 28. duben 2009 @ 15:15:43 CEST Vložil: Olda

Etika poslal pirmin

Je psáno vedle na notabene:

   "Považujete za mravné, že pracovníci občanského sdružení Biblický teologický seminář v Pelhřimově pobírají prostřednictvím Bratrské jednoty baptistů státní platy pro duchovní?"



Baptisté jsou - zdá se podle notabene - již delší dobu ve sporech až v rozkolu. A já tomu sice nerozumím, ale o to mi nejde. Baptisty moc neznám. Jde o toto:

PROČ se ti, kdo kladou tuto otázku, nezamyslí nad tím, zda je mravné, že Biblický teologický seminář si baptisti založili ve formě občanského sdružení, ačkoli jde jasně o duchovní službu, a dále zda je mravné, že účastníci jejich sněmu zřejmě ani netušili, z čeho je tato služba kryta, jinými slovy že na to účastníci zřejmě nedali korunu?

Pokud mi nějaký baptista dokáže na tohle odpovědět, budu rád.


"Baptistický seminář" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Baptistický seminář (Skóre: 1)
Vložil: Petro v Úterý, 28. duben 2009 @ 22:19:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajimave, vubec Vam nerozumim.Jsem schopen pochopit, ze Vam jde o vydyceni  hranice dobra a zla. Mozna by ale nebylo od veci, kdyby jste s vytycovanim sporne linii zacal sam a presneji formuloval otazku.Spatne je podle vas co? Obcanske sdruzeni, cerpani statni podpory, neinformovanost ucastniku snemu, nebo baptiste jako takovi?       



Re: Re: Baptistický seminář (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 00:37:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Skutečně nerozumíš. Ani mě nenapadlo vytyčovat nějaké hranice mezi dobrem a zlem.

Nejspíš jsi nepochopil, že tu otázku jsem nepoložil já, ale "notabene". Ale zněla nelogicky. Proto jsem se pozastavil nad věcmi, které SKUTEČNĚ vzbuzují pochybnosti. Ty byly již víceméně vysvětleny.

Já se omlouvám, ale skutečně neznám situaci v baptistické církvi. Ale když se tyto věci objeví v médiích, zveřejněné samými baptisty, stávají se věcí veřejnou.


]


několik faktů o otázce občanského sdružení BTS (Skóre: 1)
Vložil: informator v Úterý, 28. duben 2009 @ 22:31:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
několik faktů k otázce o.s. BTS v Pelhřimově:

V roce 2007 byl zahájen provoz BTS v Pelhřimově. Iniciativa k jeho založení vzešla z prostředí Bratrské jednoty baptistů (BJB) v ČR a původně se také mělo jednat o společný projekt celé této denominace. Nejvyšší orgán BJB – Sjezd delegátů, však plány na vybudování nové školy odmítl. Důvodem byla zejména neshoda v celkové směřování a teologické koncepci, podle které má studium probíhat. Více k okolnostem vzniku BTS viz http://notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=1226

Sjezd delegátů BJB v roce 2005 odmítl projekt BTS jako společný projekt BJB a "vzal na vědomí, že zde vzniklo společenství sborů a dalších členů BJB, kteří se ve spolupráci s komisí pro vzdělávání chtějí sdružit za účelem vzdělávání pracovníků pro službu v naší BJB."
viz usnesení SD - http://notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=769

Toto usnesení Výkonný výbor BJB a zejména předseda VV Vladislav Donát uchopil jako výzvu v rámci občanské sdružení o.s. Biblický teologický seminář, které dle <a href="http://aplikace.mvcr.cz/seznam-obcanskych-sdruzeni/Default.aspx">Seznamu občanských sdružení na webu Ministerstva vnitra</a>, bylo založeno již v roce 2001, vybudovat za pomoci finančních darů z USA BTS v Pelhřimově.

Na Sjezdu delegátů BJB, který se konal 25. dubna 2009 vyšly najevo okolnosti financování zaměstnanců BTS (Donát junior a jeho manželka), které byly sborům dosud utajeny. Předseda VV zveřejnil, že ze státních dotací pro duchovní BJB jsou vypláceni ředitel Biblického teologického semináře v Pelhřimově (prostřednictvím sboru v Cvikově, kde je kazatelem místopředseda VV Milan Svoboda), jeho manželka (coby vedoucí Výchovného odboru BJB) a jeden student BTS (prostřednictvím sboru v Cvikově). Viz - http://notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=1732







Re: několik faktů o otázce občanského sdružení BTS (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 00:33:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za informaci.

Jestli to mohu rekapitulovat - abych se ujistil že rozumím - tak BJB chtěla založit seminář, nakonec se ale neshodla na projektu a tak jen část této denominace školu  založilo. Tím se vysvětluje, proč je to občanské sdružení. 

Co ale znamená ten zbytek?
Registruji již delší dobu, že části baptistů (zřejmě jiné části) se nelíbí, že je tato denominace (resp. její duchovní) na výplatní listině MK. To chápu. jsem z denominace, kde bychom se s tímto křídlem shodli všichni. 
Jestliže ale už jednou jsou baptističtí duchovní na výplatní listině - komu vadí a proč, že tam jsou nějací tři Donátovi? je to osobní nepřátelství? Je snad něco vyjímečného na tom, že kazatel otec má kazatelem i syna a někdy i manželku? V celé řadě denominací je to běžné. Buď jsou na seznamu duchovních nebo nejsou. To je podle mě jedno, jak je seminář registrován. Vždyť by to mohl být seminář založený jediným sborem, a jeho ředitel by patřil do toho sboru třeba jako druhý kazatel. 
Kromě toho se mi zdá, že okolnosti jak jsou placeni lidé o seminář se starající by měly zajímat pouze ty sbory, které ho založily. Těch ostatních se to netýká. Oni to neplatí. Platí je stát a pokud vím, stát zaplatí KAŽDÉHO duchovního, kterého uvolníte. Nebo ne?

Proč tedy otázka zní zda je to mravné? Jedna věc totiž je, že část denominace z nějakého důvodu o ten seminář nemá zájem, ale tohle budí dojem, jako že jim vysloveně vadí. A TAM bych měl pochyby o nějaké té mravnosti.    


]


Re: Re: několik faktů o otázce občanského sdružení BTS (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 29. duben 2009 @ 01:09:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pelhřimovský seminář nezaložil žádný sbor BJB ale fyzické osoby, které tvoří občanské sdružení BTS. Ze své činnosti neskládají Bratrské jednotě baptistů (jejímu nejvyššímu orgánu, jímž je Sjezd delegátů) žádné účty (výroční zprávy, zprávy o hospodaření apod.).

Kdo všechno je členem tohoto občanského sdružení, není v BJB obecně známo. Dle webových stránek BTS se v Pehřimově angažují místní učitelé: Vladislav Donát jr., Eliška Donátová a hostující učitelé: Vladislav Donát Sr. - Předseda VV BJB, Mgr. Milan Svoboda - Kazatel sboru BJB ve Cvikově,  Ing. Pavel Coufal, M.Div.- Kazatel sboru BJB v Brně, Mgr. Marek Titěra, M.Div. - Kazatel sboru BJB ve Zlíně

Část BJB je nespokojena s těmito jevy:

a) utajování skutečností, kde se aktivity propojují s BJB
b) předseda VV věnoval větší energii těmto aktivitám než výkonu své funkce
c) funkcionáři BJB získávali v zahraničí finanční prostředky pro BTS jménem BJB (místo toho, aby tyto prostředky získávali pro společné aktivity BJB) a některé zahraniční partnery (baptistické organizace) uváděli v omyl co se týče povahy projektu BTS
d) manželka ředitele BTS byla zaměstnána Výkonným výborem jako pracovnice BJB (nikoliv některého ze sborů) bez vědomí Sjezdu delegátů
e) nadužívání státních dotací na platy duchovních, které ohrožuje pověst BJB ve veřejnosti

Je naprostou anomálií, že čelní funkcionáři denominace věnovali významnou část svého času a energie na realizaci nejvyšším orgánem denominace odmítnutého projektu (coby společného denominačního projektu).
Mnozí v BJB si kladou otázku: Proč v roce 2007 znovu kandidovali do výkonného orgánu denominace? Zřejmě proto, aby měli přístup k rozhodování o státních platech.

Samostatnou problematikou je teologická orientace BTS na Jižní baptistickou konvenci (většina zahraničních hostujících vyučujících je ze semináře JBC Southeastern Baptist Theological Seminary), která před několika lety vystoupila ze Světové baptistické aliance, které je BJB členem.


]


Re: Re: Re: několik faktů o otázce občanského sdružení BTS (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 01:45:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odpovědi.
To je skutečně spousta problémů, které my nezasvěcení ani nemůžeme hodnotit. A může tam být i řada morálních problémů - aniž bych hodnotil, zda skutečně jsou, když jsem neslyšel ty o nichž se mluví.

Jen bych si dovolil OBECNÝ pohled: odmítnutí projektu je málo. Na to, aby věc byla pro denominaci nežádoucí, by denominace musela odmítnout ty lidi. Cokoli založí baptisti, je baptistické. Cokoli založí metodisti, je metodistické. Cokoli založí katolíci, je katolické. Kdyby měl všechno schvalovat nějaký vrcholný orgán, nestalo by se ve jménu Páně skoro nic. Cokoli založili lidi z mýho sboru i beze mě a i tehdy, když se mi to moc nelíbilo, patřilo k našemu sboru. proč? protože sbor nejsem já pastor ani to není staršovstvo. Sbor jsou lidi. 
A tohle dílo založili nikoli nějací okrajoví baptisti, ale vaši představitelé, docela známý jména, a pro vaši denominaci, jak se mi zdá. A furt má podle mě jaksi navch ten, kdo seminář založí a vede před tím, kdo ho nezaloží a nevede.

Kromě toho se omlouvám - snad nevadí, že jsem to sem přenesl. Bratra Donáta neznám, ale z toho, že tam figuruje Milánek Svoboda a Pavel Coufal a Marek Titěra usuzuji, že je to celý nějaký charismatický, což tedy není řečeno. A z grana vím, že některým baptistům ležíme my charismatici v žaludku jako šutr. No jo - to je těžký.
 
A ta Jižní baptistická konvence - to už vůbec nechápu: Jižní baptisti jsou snad největší americkou protestantskou denominací, nebo se pletu? Jestli se nepletu tak snad mají co vyučovat(?) 


]


poslední poznámky k problematice o.s. BTS (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 29. duben 2009 @ 07:49:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Cokoli založí baptisti, je baptistické"

V obecné rovině to určitě platí. Také ovšem platí ne vše co je baptistické, je BJB. Ne všichni baptisté jsou v BJB. A tak se dostaneme třeba i k projektu GranoSalis, který ještě před pár lety figuroval ve schématismu BJB. Je GranoSalis baptistický, když ho odmítají představitelé BJB?

"A tohle dílo založili nikoli nějací okrajoví baptisti, ale vaši představitelé, docela známý jména, a pro vaši denominaci, jak se mi zdá. A furt má podle mě jaksi navch ten, kdo seminář založí a vede před tím, kdo ho nezaloží a nevede."


I to v obecné rovině určitě platí. Také ovšem platí, že když zaměstnanci nějaké organizace (a funkcionáři BJB jsou zaměstnanci BJB) neplní úkoly svého zaměstnavatele, který je platí, a vytvářejí si svoji pracovní agendu, tak je zaděláno na průšvih. A k tomu tady došlo. Na dubnovém Sjezdu delegátů byly vzaty na vědomí rezignace předsedy a tajemníka VV a odvolán zbytek Výkonného výboru. Kuriózní je, že když předseda a tajemník hovořili o důvodech, proč spolu dál nemohou spolupracovat, tak se v obou případech hovořilo o BTS - oba podporovatelé neschváleného projektu BTS se rozhádali právě na otázce BTS.

A ta Jižní baptistická konvence - to už vůbec nechápu: Jižní baptisti jsou snad největší americkou protestantskou denominací, nebo se pletu?Jestli se nepletu tak snad mají co vyučovat(?)"

I to v obecné rovině určitě platí. Také ovšem platí, že Jižní baptisté ze zasadních teologických důvodů opustili Světový svaz baptistů a k obdobnému kroku vyzývali spřátelené kruhy ve světě. Trnem v oku je jim obzvláště Evropská baptistická federace, jíž je BJB členem (kancelář EBF dokonce sídlí v Praze, v areálu Mezinárodního baptistického teologického semináře). V zemích, kam Jižní baptisté vyslali své misionáři, vznikají z tohoto důvodu často těžká pnutí uvnitř místních jednot, protože Jižní baptisté "lákají" svými finančními možnostmi. EBF vnímá projekt BTS jako určitý truc podnik ke svému Mezinárodnímu baptistickému teologickému semináři v Praze.


]


Re: poslední poznámky k problematice o.s. BTS (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 11:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar.

Děkuji za všechno, jsi v pravdě informator. Kéž bych byl do této míry Pirmin!
Nevím o baptistech a dění v této české minicírkvi, ale zato světové gigacírkvi spoustu důležitých věcí, které bych asi vědět měl. To je tím, že posledního živého baptistu jsem potkal asi před osmi lety (zamiloval jsem si ho na první pohled jako správnýho Božího borce, ale už jsem ho pak neviděl). Kdo je tady vlastně v ústraní, já nebo vy? Asi já, vzhledem k mému dnešnímu řemeslu.

Já jsem si sice vždycky říkal, že lepší dva semináře, než jeden, a mnohem lepší dvanáct seminářů, než dva, a církev by tomu měla přát bezpodmínečně (pokud se tam neučí totální bludy), ale to co líčíš je jiný kafe, to vypadá na nikoli český, ale světový rozkol a to je smutný. Lidi mě teologicky blízcí jsou, zdá se, "jižní", ale já z toho nemohu nic vyvozovat. Vždyť až dosud nemám tušení, na čem se strany vlastně "spoří". Mimochodem mám ještě otázku: slavný Rick Warren je taky "jižní"?


]


Re: Re: poslední poznámky k problematice o.s. BTS (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 29. duben 2009 @ 19:24:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ke vztahu Ricka Warrena k Jižním baptistům:

Rick Warren o odchodu SBC z BWA

Rick Warren vyjasňuje své vazby na SBC

Ke vztahu Jižních baptistů k charismatikům:

Misijní organizace Jižních baptistů přijala nová kritéria výběru misionářů

Misionáři Jižních baptistů se nesmí modlit v jazycích

Konflikt o mluvení v jazycích mezi Jižními baptisty pokračuje



]


Re: Re: Re: poslední poznámky k problematice o.s. BTS (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 29. duben 2009 @ 20:20:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar!

Děkuji za odkazy. Od nějaké doby sleduji na notabene tyto zprávy z baptistického světa, ale tyto jsou starší, takže jsem je neznal.

Chtěl bych ti upřímně říci, že zejména odkazy na téma vztahu j.b. k charismatikům připadají člověku "odjinud" jako že jsou jižní baptisti padlí na hlavu. Zvenku se to nedá ani pochopit.

Víš - baptisti jsou zvláštní úkaz: v mládí mě jimi maminka strašila. Nebyla zapomenuta doba, kdy baptisti byli zakázaní a zavíraní do basy, a moje ateistická maminka měla ve slovníku slovo "baptisti" asi jako dnes lidi používají slovo "jehovisti". Pochopitelně že jsem živýho baptistu neviděl a nepotkal jsem nikoho z této církve ještě dlouho po tom, co jsem uvěřil.
V době mého osobního charismatického hnutí, když jsme zakládali křesťanskou konferenci (z ní se vyloupla KMS) jsem zval na naši akci jediného baptistického kazatele, jehož jsem od vidění znal, z našeho města. Stavil jsem se u něj doma ale byla doma jen manželka a tak jsem mu nechal vzkaz. Hleděla na mě tak podezíravě a řekla, že určitě nepřijde, že jsem se hlasitě divil.
Také později, v dobách, kdy jsme pořádali kdeco, stýkali se s Církví bratrskou, metodisty, Jednotou, ácéčkem, to vypadalo, že baptisti žijí stále v ilegalitě. Nebylo možný je vůbec potkat. Až jsem potkal na přípravě Pro Christ požehnaného bratra Kerna z Brna (tehdy z Brna) a konečně jsem viděl "normálního", předvídatelného a komunikativního baptistu.

Vypadá to jako komedie, ale je fakt, že slyšet o denominaci, která řeší teologické problémy, které venku mimo baptistický svět vůbec jako problémy nevypadají, je zvláštní pocit. Ačkoli jsem nepochybně stejný křesťan jako vy tak si říkám - ještě že tam nejsem. Ale neber to jako odsouzení, jen jako osobní pohled, ba co víc - jako osobní zájem. 

Nejvíc se mi z předloženého líbil tento postoj: Warren varoval, že jako baptisté jsme často "známí spíše tím, proti čemu jsme, než tím pro co jsme." A dodal: "já se modlím za druhou reformaci církve, která bude více zaměřena na činy než na slova. První reformace byla o víře. Nyní jde o chování. ... My jsme měli reformaci. Co potřebujeme nyní, je transformace." 
Já si myslím totéž. Sice se nemodlím za reformaci, ale taky si myslím, že věrouka je jasná, dnes jde o chování a činy.


]


Re: Re: Re: Re: několik faktů o otázce občanského sdružení BTS (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 29. duben 2009 @ 10:27:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Bratra Donáta neznám, ale z toho, že tam figuruje Milánek Svoboda a Pavel Coufal a Marek Titěra usuzuji, že je to celý nějaký charismatický, což tedy není řečeno. A z grana vím, že některým baptistům ležíme my charismatici v žaludku jako šutr."

Ze jmenovaných lze pouze jednoho identifikovat jako jednoznačného představitele charismatického křídla - Milana Svobodu. Ten, jak je známo, přešel do BJB z Křesťanského společenství (měl úzké vazby na Dana Drápala). Coby kazatel BJB se snaží rozvíjet vztahy s Jednotou bratrskou (Evald Rucký a spol.).

Marek Titěra, obdobně jako ředitel BTS a jeho manželka studoval teologii na fundamentalistickém Southeastern Baptist Theological Seminary. Zlínský sbor již dlouho nelze charakterizovat jako charismatický, jak byl v určité době kazatelování otce Marka (stávající tajemníka VV v demisi). Naopak ke konci působení Jana Titěry ve Zlíně byla řada charismaticky orientovaných členů z baptistického sboru vypuzeni. Většina z nich založila KS Zlín, jiní přešli do AC.

Pavel Coufal (neplést s jeho bratrem Petrem Coufalem) úzce spolupracuje s mezidenominačním teologickým seminářem TCM International Institute v rakouském Heiligenkreuz. Zdá se, že teologicky tenduje ke konzervativnímu evangelikalismu.

Takže teologicky viděno jde v BTS o pragmatické propojení fundamentalistů (Donát jr. i sr.) s konzervativními evangelikály (Coufal, Titěra) a ambiciozním charismatikem Svobodou.

Ve hře je, jak tomu bývá v malých církvičkách, i nepotismus - předávání a zprostředkování funkcí (a s ním spojeného finančního zajištění) v linii otec-syn, případně dalších příbuzností.


]


Re: Baptistický seminář (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 29. duben 2009 @ 09:19:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Informátore,

o baptistech toho moc nevím a ani mne to moc nezajímá. Co by mne však zajímalo, zda stále existují snahy, aby přes opakované zamítnutí sjezdem delegátů, BJB vstoupila do ČEA?

Děkuji

P.



Re: Re: Baptistický seminář (Skóre: 1)
Vložil: informator v Středa, 29. duben 2009 @ 19:05:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V současné době není na stole žádný oficiální návrh (ať už ze strany Výkonného výboru nebo některého sboru) tohoto typu. Nevylučuju, že se může kdykoliv znovu vynořit.

Sbory jsou ve své většině ve vztahu k ČEA indiferentní. Členy ČEA jsou pouze dva sbory (Praha 3 a Jablonec nad Nisou). Část sborů je k myšlence členství v ČEA vstřícná (hlavní proud sborů se asi teologicky považuje za evangelikální, ale příliš to nezdůrazňují) a část sborů je odmítavá (buď z důvodů kongregacionalismu nebo jim vadí politická agenda ČEA nebo se nepovažují za evangelikály).

Hlavní zájem o kolektivní členství v ČEA měli někteří funkcionáři BJB - těm šlo především o to, stát se součástí Evangelikální platformy představitelů církví ČEA. No a vedení ČEA zřejmě stálo o to, aby mohlo vystupovat jménem většího počtu denominací.  V rámci BJB se však nevyvíjeli žádné významnější aktivity směrem k praktickému (nikoliv jen formálnímu či "vrcholovému") propojování denominačních aktivit s aktivitami ČEA.


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy