Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 201, komentářů celkem: 429742, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 577 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Mikim
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116634997
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: ex opere operato
Vloženo Úterý, 02. červen 2009 @ 21:36:35 CEST Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Platnost udělení svátostí, aneb jak působí Duch svatý skrze svátosti.


Protože se zde opakovaně vyskytuje nesprávná interpretace toho, jak katolíci vnímají svátosti, pokusím se vnést do této záležitosti trochu světla. Svátostná ekonomie spočívá v komunikaci (sdílení) plodů Kristova vykoupení prostřednictvím slavení svátostí církve a zvláště eucharistie, „dokud nepřijde“ (1 Kor 11,26) . Svátosti jsou tedy součástí liturgie, kterou slaví církev jako kněžské společenství. Duch svatý připravuje člověka k přijetí svátosti Božím slovem a vírou, která toto slovo přijímá. Vzkříšený a oslavený Kristus v církevní liturgii znamená a hlavně uskutečňuje své velikonoční tajemství. Tímže dal apoštolům Ducha svatého, udělil jim a jejich nástupcům moc uskutečňovat dílo spásy skrze eucharistickou oběť a svátosti, v nichž on sám působí, aby uděloval svou milost věřícím všech dob a v celém světě. Svátost se tedy neuděluje spravedlností člověka, ale Boží mocí.
Svátosti jsou vnímatelná a účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená církvi, skrze něž se nám uděluje božský život. Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství. Tajemství Kristova života jsou základem toho, co Kristus nyní prostřednictvím služebníků své církve rozdává ve svátostech.   „Co bylo viditelné na našem Spasiteli, přešlo do jeho svátostí“ (sv. Lev Veliký).Kristus svěřil svátosti své církvi. Jsou „církve“ ve dvojím významu: jsou „z ní“, protože jsou úkonem církve, jež je svátostí Kristovy činnosti; a jsou „pro ni“, v tom smyslu, že budují církev. Svátostný charakter je duchovní pečeť, udělená svátostmi křtu, biřmování a kněžského svěcení. Je to příslib a záruka božské ochrany.V síle této pečeti je křesťan připodobněn Kristu a různým způsobem se podílí na jeho kněžství. Náleží k církvi podle různých stavů a funkcí. Je tedy zasvěcen božskému kultu a službě církve. Protože je charakter nezničitelný, svátosti, jež jej vtiskují, se přijímají jen jednou za život. Svátosti nejenže víru předpokládají, nýbrž ji slovy a obřadnými prvky živí, posilují a vyjadřují. Odtud pochází starobylé úsloví: „Lex orandi, lex credendi“, totiž že církev věří tak, jak se modlí.  Svátosti jsou účinné ex opere operato, (už tím, že se koná svátostný úkon) protože v nich působí Kristus, jenž udílí totiž milost, kterou znamenají, nezávisle na osobní svatosti služebníka. Nicméně plody svátostí závisejí také na dispozicích toho, kdo je přijímá.

Toto je nutné pro pochopení účinků svátostí.
Při udílení svátostí zde máme dvě strany. Stranu dávající (Krista, viditelně zastoupeného tím, kdo se podílí na jeho kněžství) a stranu dostávající. Aby člověk obdržel milosti, plynoucí ze svátosti, musí pro to být disponován - plody svátostí lze obdržet jen skrze víru.

I člověku bez víry je tedy svátost sice udělena (Bůh nikdy nebere své dary zpět), ale člověk bez víry z toho nemá zatím žádný duchovní užitek. Člověk bez víry se dá přirovnat k nádobě, obrácené dnem vzhůru. Takovou nádobu nelze naplnit, má zpřevrácené hodnoty. Ovšem Boží láska i trpělivost s člověkem je bezmezná. Bůh k sobě člověka volá po celý jeho život. Pokud se takový později skutečně obrátí, bývá pak stejně naplněn dary Ducha - plody kdysi přijaté svátosti. Bůh má čas, ale lidský čas je omezen. Je tak člověku ke škodě kvality jeho života nestrávit ho ve spolupráci s Bohem.

Tridentský sněm mluví o trojím způsobu přijímání: svátostně, duchovně, svátostně i duchovně zároveň. I středověcí autoři mluví o "duchovním jídle", ale rozumějí tomu výrazu velmi široce: jí tělo Kristovo, kdo je spojen milostí s Vykupitelem. Protože je však eucharistie hlavní zdroj milosti, každé rozmnožení milosti má nějaký vztah k svatému přijímání. "Kdo v duchu církve věří," píše sv. Tomáš Akvinský, "ten podle úmyslů církve také touží po eucharistii a také přijímá…" Podle dnešního způsobu mluvy patří k duchovnímu svatému přijímání na prvním místě touha. Píše sv. František Saleský: "Nemůžete-li mít to štěstí, že byste mohli přijímat skutečně při mši svaté, přijímejte alespoň srdcem a duchem, spojte se s životodárným tělem Spasitelovým alespoň touhou." Je to touha po eucharistii. Nenazýváme tedy dnes "duchovním přijímáním" každou touhu po větší milosti a spojení s Bohem. Je to touha oživená láskou. Předpokládá tedy stav milosti, tak jako bychom měli přistoupit k přijímání skutečně. Je to touha vědomá. Náznaky této zbožnosti čteme už u sv. Augustina. Kdo touží po dokonalosti, touží i po onom "chlebu z nebe". Mojžíš a Áron jedli jenom manu, která je symbol eucharistie. "Protože však chápali ten viditelný chléb duchovně, duchovně po něm lačněli, duchovně ho okusili a duchovně se nasytili." Čteme, že nezemře, kdo jí tento chléb (srov. Jan 6, 51). Toto jídlo je podle sv. Augustina především jedení duchovní, "v srdci a ne zuby".
Rozlišujeme svátost, nakolik je viditelný úkon, a její sílu (virtus sacramenti). Ty dvě věci se dají od sebe oddělit. V tomto duchu mluví často středověcí autoři. Někomu se může dostat účinku svátosti (res sacramenti), i když navenek svátost nepřijal. "V církvi je dvojí přijímání těla Kristova," píše Alger z Lutychu, "jedno je tělesné, druhé duchovní, jedno ústy, druhé srdcem." Teologicky se tato pobožnost opírá o dvě základní pravdy. Věříme, že hlavní zdroj nadpřirozeného života je v eucharistii. Živ bude jen ten, kdo "jí toto tělo" (Jan 6, 51). Věříme však i v účinnost vnitřní touhy po dokonalosti. Toto přání může nahradit i vnější svátostný úkon. Touha žít je už životní úkon. Najde Krista, kdo ho hledá.

Teologové však rozlišují dvojí užitek svátosti: ten, který působí sama svátost (ex opere operato), a ten, který závisí na vnitřní dispozici, připravenosti toho, kdo přijímá (ex opere operantis).

Pro přijímání, které je pouze duchovní, jde ovšem o ten účinek druhý. Neznamená to, že by se dala přijatá milost matematicky dělit a počítat. "Může se stát,že dostanete tolik milostí, kolik jich dostane kněz ve svátostném přijímání, budete-li přijímat duchovně s velkou touhou…" Aby tato touha byla účinná, je ovšem potřeba, abychom byli ve stavu posvěcující milosti (bez smrtelného hříchu, v přátelství s Bohem). Jak tedy přijímat duchovně? Následování Krista píše: "Zbožný člověk může každý den i každou hodinu s užitkem a bez zábrany přistupovat k duchovnímu přijetí Krista." Opravdový vztah k Bohu nelze totiž nahradit ničím.


Podobná témata

Katolicismus

"ex opere operato" | Přihlásit/Vytvořit účet | 39 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:11:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Děkuji mému Bohu, že ač je článek možná pravdivý z hlediska toho, co se učí v řkc, neříká pravdu ohledně působení Ducha Svatého v Církvi, i když zmiňuje věci, které se tváří dobře a správně, ovšem bez poznání skutečnosti. Amen.

willy



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 02. červen 2009 @ 23:49:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za pěkný článek. Měl bych jen pár otázek:

Tímže dal apoštolům Ducha svatého, udělil jim a jejich nástupcům moc uskutečňovat dílo spásy skrze eucharistickou oběť a svátosti, v nichž on sám působí, aby uděloval svou milost věřícím všech dob a v celém světě.

Dar Ducha svatého nedostali jen oni, ale je přislíben všem věřícím, ne? Členění Písma na kapitoly je občas zavádějící. Druhá kapitola skutků navazuje na první a tak to "všichni" ve 2,1nn je nutno chápat jako pžímé pokračování první. Takže Duch nesestoupil jen na apoštoly, ale asi na 120 lidí. I na jiných místech se dočteme o obdržení Ducha svatého. V čem je tedy obdarování apočtolů vyjímečné? - myslím ve vztahu ke svátostem.

 Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.

Co je to vlastně biskupské (potažmo jáhenské) svěcení, když to není svátost? A pokud tedy není, znamená to, že to svěcení může být člověku zase odebráno? Udělená svátost platí jednou provždy - člověk zůstává platně pokřtěným, i když se z něj stane satanista, kněžské svěcení je taky stále platné, i když se člověk stane heretikem.

Duchovní přijímání

Zařadil bys sem např. protestanty, kteří přijímají chléb a víno v církevním společenství, kde je pochopení darů symbolické a kde ani nemůže vzhledem k absenci apoštolské posloupnosti k platnému vykonání svátosti oltářní docházet?



Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. červen 2009 @ 15:10:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dary Ducha dostáváme všichni. Každý měrou vrchovatou, jak jen naše duchovní "nádoby" stačí. Jak naše víra roste, roste tím i naše schopnost přijmout více milostí.

V prvotní církvi měli apoštolové mezi křesťany obrovskou autoritu. To oni hlásali Boží slovo na shromáždění, oni vzkládali ruce na své pokračovatele ve službě. Tedy svěcení kněží je vlastně pověření konkrétní službou v nepřetržité řadě. Touto službou pověřil apoštoly Pán Ježíš: "To konejte na mou památku".  Nepověřil tím dalších dvaasedmdesát učedníků, nepověřil tím ani ženy, které ho doprovázely.

Jáhenské i biskupské svěcení jsou vlastně různé stupně pověření službou svěcení kněžského. Jáhenské svěcení je nižší než kněžské, je to pomocná služba. V ŘKC ji může přijmout jak ženatý, tak i svobodný. Svobodný ovšem už se závazkem celibátu.
Biskupská služba je rozšířením na udělování biřmování (biskup neřídí farnost, ale celou diecézi), v případě jmenování kardinálem právem volit papeže.

Svěcení nemůže být odebráno - Bůh své dary nikdy nebere zpět. Člověk však tyto dary může zahodit a učinit svým jednáním ze svého těla údy nevěstky (1. Kor 6,15).

Naprosto jsem si jist, že i protestanti přijímají skutečného Krista duchovním způsobem, skrze duchovní přijímání.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 16:27:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aha, takže ta tři svěcení jsou různé stupně jedné svátosti. Chápu to dobře? Zajímala by mě, Oko, jedna věc. Až do 11. či 12. století mohli tuto svátost dostat i ženatí. Pak se to mimo jáhenského stupně změnilo, i když třeba v ŘecKC může být na kněze vysvěcen i ženáč. Jak vlastně církev nějak teologicky vysvětluje takovou nauku, respektive změnu nauky? Samozřejmě že celibát jako jakýsi ideální způsob života křesťana (každého) se do církve prosazoval díky rozmachu mnišství poměrně záhy, ale manželský stav je jen jinou formou povolání ke svatosti. Nebojíte se toho, že taková praxe vlastně hodně škodí církvi, že ji připravuje o spoustu dobrých pastýřů?


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. červen 2009 @ 20:47:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není to změna nauky, přece už apoštol Pavel doporučuje správný směr.
(1. Kor 7,7-9)
Chtěl bych totiž, aby všichni lidé byli jako já; ale každý má svůj vlastní dar od Boha, jeden tak a druhý jinak.
Svobodným a vdovám tedy říkám, že by pro ně bylo dobré, kdyby zůstali jako já.
Nemohou-li se však zdržet, ať vstoupí do manželství. Je přece lepší vstoupit do manželství, než se pálit.

Celibát souvisí s povoláním. Celibát není článkem víry, je to ustanovení církve k jejímu prospěchu.  Má -li člověk povolání od Boha jako kněz, je k dispozici věřícím dvacet čtyři hodin denně. To je na celý úvazek. Pokud by měl rodinu, bude nutně jedno zanedbávat.
Teoreticky má sice papež právo celibát zrušit, ale neudělá to. Z hlediska funkce kněžské služby ženatý kněz slouží dvěma pánům, je vnitřně rozdělován.

(1. Kor 7,32-34)
Přeji si, abyste byli bez starostí. Kdo není ženatý, stará se o věci Pána, jak by se zalíbil Pánu,
kdo se však oženil, stará se o věci světa, jak by se zalíbil své ženě.
Mezi ženou a pannou je také rozdíl. Nevdaná žena se stará o věci Pána, aby byla svatá tělem i duchem; vdaná se však stará o věci světa, jak by se zalíbila svému muži.

Manželský stav má zrovna tak svou důstojnost a své místo v životě pro toho, kdo je do něho povolán.




]


Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 23:27:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
OK, chápu, není to změna nauky, ale je to změna v církevní praxi. Je to otázka vkusu, ale když já potřebuju nějakou tu duchovní útěchu či radu, volím radši lidi, kteří jsou v podobném postavení, tj. civilní zaměstnání a ženatí, protože mají podobnou zkušenost.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 07:51:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je ověřenou praxí, že lidé si své poznatky a zkušenosti předávají. Vždyť v minulém režimu mělo mnoho kněží také civilní povolání a všichni jsou v úzkém kontaktu s ostatními věřícími, pomáhají řešit manželské problémy. Zkušenost, na základě které je možno se dobrat řešení, nemusí tedy být nutně osobní. Je to otázka znalosti, ne vlastní zkušenosti. Vlastní zkušenost totiž vtahuje do problému, zapojuje city a nedovoluje patřičný odstup. Kněz, který vyslechne pod zpovědním tajemstvím tisíce osudů i s jejich důsledky a dopady tedy určitě nežije v jiném světě a není mimo.

Obecně platí, že v životních problémech ti spíš dá dobrou radu kněz vzdělanější, než kněz zbožnější. Znalost řešení předešlých problémů u jiných vytváří informační základnu, ze které se člověk může snáz poučit, vyvarovat se chyb tvých předchůdců a poradit optimální řešení.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 05. červen 2009 @ 16:44:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, Oko, moje zkušenost, kterou nechci zevšeobecňovat, je taková, že mi lépe poradí pastýř (duchovní), který zná z vlastní zkušenosti strasti i radosti manželství. Člověk, který není hned po škole z hlediska materiálního doživotně zajištěn tím, že se o něj církev postará, a který tudíž musí pracovat, může o práci přijít atp.

Když si vyslechneš tisíc vyprávění o tom, jaké to je a co lidé prožívají, když jim někdo blízký zemře, stejně to napochopíš, dokud tě to nepotká. Když už tu zkušenost máš, můžeš se lépe vcítit. Nijak ti to nevnucuju a pokud najdeš duchovní útěchu u katolického kněze, pak je to jen a jen dobře. Jsem holt jiný.


]


Re: Re: Re: ex opere operato, sedm stupňů (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 03. červen 2009 @ 16:30:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Svěcení kněží má sedm stupňů. Obyčejně vnímáme spíše jáhna, ale i učitel náboženství má svůj stupeň.
Názvy odrážejí původní funkce v církvi.
U dveří byl bratr, který dohlížel na vcházení a dokud trvaly jen modlitby, byli vpouštěni příchozí. Ale před proměňováním – eucharistií bratr vrátný zamkl dveře a nic nerušilo tuto chvíli.
Další funkce byl předčitatel úryvků ze Starého zákona, z epištol a Skutků (z evangelia předčítá až kněz nebo jáhen), a dnes je tato funkce často v katolicko církvi svěřována laikům,
Takže prvé dva ´stupně´ byly :
Ostiarius (vrátník) a lector (předčitatel. V Kartágu byli lektoři i ve věku 12 let.
Další zní dnes exoticky, je to vymítač duchů (exorcista), protože i Ježíš vymítal duchy z obětí,
Čtvrtý je akolyta, toje pomocník, přisluhovač, neboli ministrant a v tom je vyučována schopnost vyučovat náboženství. Dnešní paseme ovšem raková, že ministrant koná drobné úkony, jako přinese konvičku s vodou na umytí prstů knězi a podá ručníček. Kdysi totiž kněz opravdu přinášel plodiny jako oběti, z úrody, a zamazal si ruce. Zvyk umývat zůstal dodnes.
Potom by byl jáhen, diakon jak to známe ze Skutků. Tam se diakoni věnovali službě společenství, aby odlehčili apoštolům – potřebných bylo dost, rozdávalo se jim jídlo a nebo byli ošetřeni. Jáhen také může konat některé úkony, jako svatby, křest a pohřby. A aby toho nebylo málo, ještě i jáhen má podstupeň, podjáhena, ten je jeho pomocníkem..
Takže stupňů je sedm :
Vrátník, předčítač, vymítač, pomocník, podjáhen, jáhen a kněz, latinsky:
Ostiarius, lector, exorcista, akolyta, subdiakon, diakon, sacerdos.
V luterské církvi je diakon a kněz. Diakon tam koná vyučování, nebo ošetřování (jako milosrdný bratr) a pomáhá při oltáři. Není-li přítomen z nějakého důvodu kněz, může diakon vybavit celý obřad, neboli bohoslužbu. Akorát Večeři Páně sám ne.
V Německu je práce diakonek velmi rozšířena, jsou podobně organizované jako kdysi kláštery (ale měkčeji), svobodné (nevdané) a jsou jich desetitisíce po celé zemi při luterské církvi, jen domů, kde se shromaž´dují je na osmdesát. Německá jáhenka – diakonka, to je pojem. Z péče povstalo slovo Diakonie používané i u nás. V katolické církvi může žena dosáhnout stupeň jáhenka. A anglikánské a luterské církvi může být i kněžka a biskupka.
Poslední svěcení je na biskupa. Ten dostává úřad s mocí vysvětit všechny stupně, i na kněze. Biskup má pravomoc spravovat církevní záležitosti v diecézi a má takzvaný ´učitelský úřad´, takže sám učí nebo organizuje vyučování. Má na to učitelský stupínek (katedru) v kostele, který je z toho důvodu katedrální neboli katedrála (kostel s vyučováním katechumenů) a tím pádem má také křticí kostel (těch vyučených katechumenů), postaru zvaný basilica minor, ale dnes se křtí v každém kostele knězem.
Na otázku ´´…Co je to vlastně biskupské (potažmo jáhenské) svěcení, když to není svátost?...´´ lze odpovědět: je to svátost, v různém pověření služby, rozlišení.


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato, sedm stupňů (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 23:22:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za vysvětlení. Je to o dost složitější, než jsem si myslel. Jen by mě zajímalo, jak je to tam s celibátem. Předpokládám, že pro stupně pod jáhnem je to stejné nebo měkčí než u jáhna, ale rád se nechám poučit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato, sedm stupňů (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 00:50:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že miloslav nemá pravdu, svátostná svěcení jsou jen tří stupňů, ty tzv. nižší svěcení jsou ovocem jisté starověké přebujelosti a v případě podjáhnů i dosti potrhlé tradice. Pochybuji, že se to dnes používá - aspoň jsem o tom ještě neslyšel. Každopádně kandidáti pro duchovní službu začínají svou dráhu vysvěcením na jáhny.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato, sedm stupňů (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 15:42:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já jsem si taky myslel, že jsou tam 3 stupně, tj. jáhen - kněz - biskup. Ale je fakt, že některé ty termíny, co použil, už znám odjinud, ale nespojoval jsem si to se svěcením.


]


Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. červen 2009 @ 15:13:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Můj synovec tento měsíc přijme jáhenské svěcení.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 16:28:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že gratuluju. Mimochodem, je ženatý? Já jen aby jednou nelitoval ...


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. červen 2009 @ 20:28:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je svobodný a chce být knězem.


]


Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 03. červen 2009 @ 09:14:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš:
Ovšem Boží láska i trpělivost s člověkem je bezmezná.

Ptám se, opravdu BEZMEZNÁ, anebo jen nepředstavitelně velká, ale mající svoje meze?



Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 03. červen 2009 @ 15:11:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Až na ty meze narazím, budeš první, komu o tom dám vědět.


]


Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 03. červen 2009 @ 14:18:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
,,Svátosti jsou vnímatelná a účinná znamení milosti, ustanovená Kristem a svěřená církvi, skrze něž se nám uděluje božský život. Je jich sedm: křest, biřmování, eucharistie, pokání, pomazání nemocných, (kněžské) svěcení a manželství.,,

Myslím že tu je kameň úrazu...katolícke ,,sviatosti,, sú síce ustanovené cirkvou (rozumej RKC) ale nie sú ustanovené Kristom...
Podľa biblie sú iba dve sviatosti ktoré ustanovil Kristus a to:
 1.krst svätý
 2.večera Pánova
Sviatosť je iba to čo priamo prikázal Kristus a skladá sa zo Slova Božieho (čo prikázal Kristus) a z vonkajších vidieľných znakov,
to jest Voda pri krste a chlieb a víno pri večery Pánovej...tieto dve veci musia byť spolu...

...manželstvo nie je príkaz ale možnosť pre veriaceho a nie od Krista ale ešte z raja...
...kňažské svätenie je blud, pretože kňažský úrad Kristom skončil a neprešiel ďalej na nikoho...
...pomazanie nemocných je pekná vec a veľmi účinná ale nie každý kresťan sa s tým môže v živote stretnúť...
...pokánie je veľmi potrebná vec, alepokánie bolo potrebné aj v starom zákone, neustanovil ho Kristus...
...birmovanie...tomu naozaj nerozumiem ale isté je že to nenariadil Kristus...

je paradoxom to, že ani v RKC nikto nemôže prijať všetky ich ,,sviatosti,, pretože ak je nieko kňaz, nemôže mať sviatosť manželskú...ak má niekto sviatosť manželskú nemôže byť kňazom...
ešte smutnejšie na tom je to, žeani sám KRISTUS nespĺňa parametre pre všetky katolícke ,,sviatosti..(nebol ženatý)


ivanp



Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 18:19:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Neměli bychom ke křtu a večeři přidat i to pomazání s ohledem na Jk 5,14 (Je někdo z vás nemocen? Ať zavolá starší církve, ti ať se nad ním modlí a potírají ho olejem ve jménu Páně.)? Sice to neustanovil přímo Kristus, ale je to přeci jen ustanovení Písma. A tak bych to chápal jako jednu z věcí, do které nás měl podle samotného Krista uvést Duch svatý později.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Středa, 03. červen 2009 @ 19:24:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen aby to s těmi svátostmi nebylo jako se smrtelnými hříchy: Pýcha, hněv, závist, nečistota, obžerství, lenost, lakomství. Prostě se to dá z Písma vydedukovat, ale nikde to v Písmu není uvedeno jako svátost. Když píše Jan sedmi církvím ve Zjevení, co píše: To mám proti tobě, že zanedbáváš svátosti ???

Můj kamarád Pepík (katolík) tvrdil, že bude první ženatý kardinál. Začal tím, že si pořídil motorku v barvě kardinálské červené :-)


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 03. červen 2009 @ 20:35:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Neměli bychom ke křtu a večeři přidat i to pomazání s ohledem na Jk 5,14

A co myti nohou? S ohledem na J 13:14-16. V nekterejch cirkvich se to tak dela, aspon v Americe jsem to videl a ucastnil se toho.

A.


]


Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčasnosť (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 03. červen 2009 @ 19:56:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kristus nemusel všetko stanoviť, ale vyjadril sa k tomu.
*
MANŽELSTVO je posvätný stav, pretože Kristus povedal :
Marek 10,  6 ale od počiatku stvorenia ich učinil Bôh mužom a ženou.
7 Preto opustí človek svojho otca i mať a bude sa pridŕžať svojej ženy.
8 A tí dvaja budú jedno telo, takže už nie sú dvoje, ale jedno telo.
9 Čo tedy Bôh spojil, človek nech nerozlučuje!
A tu je vidieť, že Kristus prišiel Zákon naplniť, nie zrušiť, pozri :
Matúš 5, 17 Nedomnievajte sa, že som prišiel zrušiť zákon alebo prorokov: neprišiel som zrušiť, ale naplniť.
*
KŇAZSTVO je vysvetlené v evanjeliu Jána 20,
22 A keď to povedal, dýchnul na nich a povedal im: Prijmite Svätého Ducha!
23 Keby ste odpustili hriechy niektorých ľudí, sú im odpustené, a keby ste zadržali hriechy niektorých ľudí, sú im zadržané.
*
POMAZANIE yysvetlil ssns v Středa, 03. červen 2009 @ 18:19:41 kde píše : ´´ Neměli bychom ke křtu a večeři přidat i to pomazání s ohledem na Jakub 5,14 (Je někdo z vás nemocen? Ať zavolá starší církve, ti ať se nad ním modlí a potírají ho olejem ve jménu Páně.)? Sice to neustanovil přímo Kristus, ale je to přeci jen ustanovení Písma. A tak bych to chápal jako jednu z věcí, do které nás měl podle samotného Krista uvést Duch svatý později.´´
*
POKÁNIE je opísané viackrát, na doklad ´´kolkokrát mám odpustit´?
Mat 18, 21 Vtedy pristúpil k nemu Peter a povedal: Pane, koľko ráz zhreší proti mne môj brat, a odpustím mu? Či do sedem ráz?
A komu sa odpúšťa? Tomu, kto o odpustenie žiada. A ďalej :
Mat 5, 23 Teda keby si doniesol svoj dar na oltár a tam by si sa rozpamätal, že tvoj brat má niečo proti tebe,
24 nechaj tam svoj dar pred oltárom a idi, najprv sa smier so svojím bratom a potom prijdi a obetuj svoj dar.
A kto má odpustiť mne, ak som zhrešil pred Hospodinom? Predsa kňaz podľa : Ján 20, 23 Keby ste odpustili hriechy niektorých ľudí, sú im odpuštěné…
Ďale je povedané aj : ´´nech nezapadá Slnko nad hnevom vašim´´
Sám Ježíš sa azda nemusel vyspovedať, bol čistý vždy.  Ale dal nám príklad na pokoru pri umývaní noh apoštolov. A pokorenie seba samého je treba pri vyznaní hriechov, nám, čo sme horší od Neho (česky : horší než On).
Ján 13, 4 vstal od večere, složil rúcho a vezmúc zásteru opásal sa.
5 Potom nalial vody do umyváka a začal umývať nohy učeníkov a utierať zásterou, ktorou bol opásaný.
15 Lebo som vám dal príklad, aby ste, jako som ja vám učinil, aj vy tak činili
*
BIRMOVANIE je utvrdenie vo viere, dar od Ducha svatého. Mal by na nás pri tom zostúpiť. V praxi to vyzerá rozdielne a nie je jednotné.
Jána 20, 22 A keď to povedal, dýchnul na nich a povedal im: Prijmite Svätého Ducha!
Cirkev pri birmovke (konfirmácii) používa olej,
Luk 4, 18 Duch Pánov je nado mnou, a preto ma pomazal zvestovať chudobným evanjelium, poslal ma uzdravovať skrúšených srdcom, vyhlásiť zajatcom prepustenie a slepým návrat zraku, zlomených poslať na slobodu
*
Ku slovám: ´.. KRISTUS nespĺňa parametre pre všetky katolícke ,,sviatosti´´..(nebol ženatý)...´.
Ale Kristus sa nemusel ženiť , mal tu inú úlohu, zvestovať kráľovstvo nebeské, slová Otca a rozdávať milosť. Obetoval čas pre toto dielo.


]


Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčasnosť (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Středa, 03. červen 2009 @ 20:30:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Biřmování by měly být vlastně Letnice, Svatodušní svátky (Skutky 2).
Jan 15, 26 ....ale až příjde ten Utěšitel, kterého vám pošlu od Otce, totiž Duch pravdy, který vychází z Otce, ten o mě bude vydávat svědectví.

A ten Duch byl už seslán, tak ho používejme !


]


Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčasnosť (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 03. červen 2009 @ 20:34:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
sviatosť je:
1. ...pod viditľným spôsobom (Chlieb a víno; voda) prímame neviditeľné veci ducha
2....usanovil ich Kristus rozkazom pre všetkých kresťanov (aj pre pápeža)

toto spĺňa len krst a večera Pánova...

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčasnosť (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 01:09:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Už jsi našel, že by JK něco stanovil rozkazem? Nejsme přece ve válce.


]


Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčasnosť (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 08:38:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
čo je to JK ?
ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po súčas (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 10:46:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jozef Korec ?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ex opere operato, Kristus a sviatosti od pradávnosti po s (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 04. červen 2009 @ 11:33:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ja myslel Jozef Króner...
ivanp


]


Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 08. červen 2009 @ 11:37:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ona všechna podobenství z hmotného světa, snažící se vyjádřit nějakým způsobem věco duchovní, obvykle v něčem pokulhávají.

Pokusím se tedy ještě o jeden příměr, abych přiblížil, jak katolíci vnímají "ex opere operato".

Svátost je tedy platně udělena, i když je ten, kdo ji přijímá, je bez víry. Bez víry z ní nemůže čerpat milosti, není pro to disponován.
Je to podobné, jako když vám někdo otevře na vaše jméno bankovní účet. Vy však k tomu účtu nemáte volný přístup (absence víry), nemůžete z něho čerpat. Z tohoto pohledu je vám vlastně na nic. Ale z jiného úhlu pohledu jste vlastně získali. Stali jste se majetným vlastníkem účtu v bance a je zde možnost, že jednou získáte i právo s tímto účtem manipulovat (možnost, že získáte víru a ta umožní přístup k milostem oné svátosti).





Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 08. červen 2009 @ 13:33:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, Bůh nám otevřel bianko bankovní účet. Banka se jmenuje Golgota, účet kříž a je podepsán krví Božího Syna. Čeká jen na náš podpis. A to nemluvně udělat nemůže. Nic míň, nic víc.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 09. červen 2009 @ 21:20:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ovšem je běžnou věcí, že jménem dítěte vystupují jeho zákonní zástupci. Podpis rodičů má před zákonem stejnou platnost až do plnoletosti dítěte. Ovšem pro některé je to jako mluvit do dubu.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 14. červen 2009 @ 01:18:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, mě se víc líbí přirovnání k závěti. Ostatně to řecké i anglické slovo použité pro název té sestavy knih, co jí říkáme Nový zákon znamená poslední vůle/závěť. Taky to, co Ježíš odkázal, nebyla jen smlouva, ale i závěť a dědictví. Dobře je to popsané v Galatským:

1 Říkám však, že dokud je dědic nedospělý, ničím se neliší od otroka, ačkoli je pánem všeho,
2 ale je pod poručníky a správci až do času určeného otcem.
3 Stejně i my, když jsme byli nedospělí, byli jsme zotročeni pod principy tohoto světa.
4 Když však přišla plnost času, poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy, narozeného pod Zákonem,
5 aby vykoupil ty, kteří byli pod Zákonem, abychom přijali právo synovství.
6 A protože jste synové, Bůh poslal do vašich srdcí Ducha svého Syna, volajícího: "Abba, Otče!"
7 A tak už nejsi otrok, ale syn, a když syn, pak také Boží dědic skrze Krista.
8 Tehdy, když jste neznali Boha, otročili jste těm, kdo přirozeností nejsou bohové.

  To je docela hezky popsané. Mne se ta plnost času zpřítomnila když mi bylo 22 let a přijal jsem právo synovství a tím i to dědictví. Předtím jsem otročil těm, kdo přirozeností nejsou bohové - jak výstižné (já konkrétně jsem byl odmala zasvěcen patronu ztracených věcí - a kdo zná můj život zblízka, ví jak silné otročení to bylo ;-).


]


Re: ex opere operato způsob věci a termín ekonomie (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 08. červen 2009 @ 16:06:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozastavení k neobvyklému pojmu ´ekonomie ´.
V řečtině to znamená způsob, jak je věc spravována , na příkald ekonomie hospodářství je způsob vedení hospodářství. Z toho povstává v ruštině slovo ´ekonomiť´, to zanmená šetřit a v angličtině ´to economize´, rovněž nerozhazovat, ale šetřit, ne šetřit peníze na hromádku, ale úspornš hospodařit. V němčine ´sparen´, z toho je i Sparkasse, spořitelna..
V latině tedy ekonomie znamená zařízení, uspořádání, ale kněží, kteří znají latinu jako chleba zapomínají, že každý to nezná a používají někdy to slovo ´ekonomie´ v textu pro všechny, čímž vyrábějí zmatek.
Protože v češtině třeba říci ´ekonomie Kristovy spásy´ neznaměná, že na nás Kristus šetřil , nebo že jsem byli ošulení, bylo na nás spořeno, nebo že spása se udělala šetrně, ale znamená to ´způsob, jakým byla zařízena Kristova spása (pro lid)´. Občas se to slovo ´ekonomie´ vyskytne v textech pro všechny, i pro ty, kdo latinu neznají a nevědí vlastně, že to slovo speciálně v církevní stylistice znamená ´zřízení, obstarání, spořádání´.
A tak slova ´Svátostná ekonomie spočívá v komunikaci ...´znamenají (mají být stylizovaná) , že Způsob svátostí spočívá ve způsobu sdílení...´, čili Svátostný způsob spočívá v komunikaci (sdílení) ...prostřednictvím slavení svátostí církve a zvláště eucharistie,
Do českého jazyka pronikají jiné výrazy , před sto lety ještě z němčiny, teď z angličtiny, celá staletí z řečtiny i latiny.  
Také z iných jazyků, na příklad ze slovenčiny ustálený výraz ´horko ťažko´, což znamená ´s námahou a obtíží´. Nebo český výraz ´vypít pivo na stojáka´ (bez usednutí) je italsky ´stando pede´, což starší generace zná také jako ¨ihned, bez zdržování´ (na příkald na úřadech), nebo ´vyřídit obratem, bez zdržování, na otočku´ a podobně.



Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Čtvrtek, 11. červen 2009 @ 09:42:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko, o duchovním přijímání eucharistie vím. Zajímalo by mně, jestli res sacramenti platí jen,  pro přijímání Těla Kristova a nebo i pro některou jinou ze sedmi svátosti.



Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 12. červen 2009 @ 22:33:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Středobodem všech svátostí je eucharistie. Mluvil jsem tedy zvláště o ní.

Nemůžeš touhou přijat vúplnosti třeba biřmování, protože ho uděluje biskup. Můžeš ale touhou být naplněna Duchem svatým. Vztah je v křesťanství to nejdůležitější.

Zrovna tak můžeš dokonalou lítostí dojít odpuštění hříchů i mimo zpověď - v nebezpečí smrti, kdy neseženeš zpovědníka. Existuje i křest touhy, ale zase se uplatňí jen ve vyjímečných případech. Takže touha funguje i u jiných svátostí. 


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pátek, 12. červen 2009 @ 22:49:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko
No vlastně je, křest touhy - křest krve mučedníků. A odpuštění hříchů v hodině smrti taky. Díky za vysvětlení. Touha asi hraje velkou roli i v oblastech kam se misionář dostal jednou za dva roky a dodatečně uzavíral sňatky. Touha před Hospodinem, to je asi obrovská věc. Asi nejdůležitější. Doklad s razítkem bez touhy, by mi asi nebyl k ničemu na cestě do nebe.


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 13. červen 2009 @ 11:23:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je i křest krve - u mučedníků. kteří přijali srdcem Krista a nestihli se pokřtít, i křest touhy, kdy katechumen může náhle zemřít třeba v důsledku nemoci, i když krev nebyla prolita.

Nejsem zas takový odborník na církevní právo, ale slyšel jsem o možnosti uzavřít církevní sňatek se zpětnou platností. Svátost manželství si totiž udělují manželé navzájem a zvláště pokud neměli možnost církevního sňatku je i tak jejich uzavřený svazek před Bohem platný.


]


Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 14. červen 2009 @ 01:20:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj oko.

  Jak moc se tedy biřmování liší od naplnění Duchem svatým? Dokážeš definovat ten rozdíl?


]


Re: Re: Re: Re: ex opere operato (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Neděle, 14. červen 2009 @ 14:50:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
cizinec
 Také mne bude zajímat odpověď    -oko. Duch svatý vane kam chce.


]


Stránka vygenerována za: 0.36 sekundy