Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 491 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116605371
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Re: Re: Re: Svoboda nebo otroctví (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 28. duben 2011 @ 20:43:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Úplně jinou otázkou je "svoboda volit dobro a zlo (hřích)." Tuhle svobodu má každý člověk.

  Tak, tohle je asi jádro celé věci. Ale já přece tyhle pojmy nepletu: Článek jsem psal právě proto, že je oko plete dohromady a že míchá dohromady "svobodu" a "možnost volit dobro a zlo". Pokud jde o otázku "volit dobro nebo zlo" tak si pod tím fakt nedokážu představit slovo "svoboda". Tyhle dvě věci nedokážu spojit, pojem "svoboda" (viz wiki http://cs.wikipedia.org/wiki/Svoboda, pořád sem nejde dát odkaz na slovo svoboda ;-) pro mne znamená něco jiného. "Možnost" něčeho, navíc jen teoretická, přece neznamená "svobodu"!


  Za komunistů například nebyla svoboda cestovat do zahraničí. Mohl sis sice vyrobit vrtulník a přeletět, přejet na vozíku po drátech vysokého napětí, přeplavat Dunaj či projít přes ostnaté dráty. Byla to teoretická možnost, ale ta možnost volby vycestovat byla velmi daleko vzdálená slovu "svoboda". To je vnější zábrana.

  Za komunistů například nebyla svoboda podnikat a podnikání bylo označeno za šmelinu, podnikatelé za šmejdy. Jakákoliv "možnost" podnikání ve stylu výrobních družtev či veksláků byla jen náhražkou skutečné svobody. Výchova v tomto stylu vytvořila mnoho vnitřních bloků, takže přesto, že by mohli podnikat, nemohou, nemají svobodu: Mají vnitřní zábrany, strachy přestat být zaměstnanci, mají předsudky.


  Stejné je to u možnosti "volit dobro a zlo". To přeci není žádná svoboda! Každý normální člověk má jak vnitřní, tak vnější zábrany k tomu, aby "měl svobodu hřešit". Přesto, že má teoretickou možnost hřešit - jako má teoretickou možnost se svléknout donaha a běhat po Václavském náměstí - tak nemá skutečnou svobodu to udělat. Zastánci "svobody hřešit" by řekli: Má předsudky. A pokud má svobodu to udělat, je nemocný, není v pořádku. Ať si zastánci svobody v čemkoliv a likvidace předsudků říkají co chtějí.
 
  Aby byla tahle teoretická možnost volit si zlo překonána, musí nastat velmi silné věci: Například se člověku dostane vadné výchovy, kdy je hřích označen jako něco dobrého. Nebo člověka vábí vlastní žádostivost: Je otrokem závisti, žádostivosti, sexu, bezbožnosti... Zkrátka musí nastat velmi, velmi silný amorální impuls, který překoná svědomí, ohledy na druhé, výchovu, Boží zákaz či lásku. Ale takovou situaci lze jen těžko nazvat "svobodou".


  Pokud jde třeba o rozhodnutí, tak já mám opravdu nulovou svobodu jít do obchodu a nezaplatit zboží. Nikdy, nikdy v životě jsem tuhle svobodu neměl. Nemám ani praktickou ani teoretickou možnost něco takového udělat: Zábrany, které do mne vložila rodina a Bůh jsou natolik velké, že jsem jejich 100% otrokem, jak by napsal oko. Jsem prostě otrokem předsudků, že "krádež se nedělá". Nikdy v životě jsem nestál před rozhodnutím, jestli budu v obchodě krást nebo ne: Nikdy jsem neměl byť jen malilinkou možnost se svobodně rozhodovat v této věci.

  Naopak jsem byl třeba komunismem vychován, že "co je venku patří všem". Bylo pro mne běžné, že když se někde něco válí, seberu to a je to moje. Když na poli roste hrách, slunečnice, mák, kukuřice, ... natrhám si, kolik potřebuju. Řekněme, že jsem měl naprostou svobodu krást a mohl jsem se rozhodovat. Když jsem uvěřil Kristu, byl jsem jednou v tomto tématu konfrontován. Jel jsem okolo pole hrachu, a trhal jsem hrách. Přijel tam majitel pole a dost nevybíravým způsobem nám ukázal, co si o našem počínání myslí. Pak ke mně Bůh mluvil a v téhle věci mne vychovával. Stačilo pár minut: Od té doby mám nulovou "svobodu" utrhnout si byť jen jedinou palici kukuřice. I když existuje teoretická možnost, že bych znovu kradl, tak je z mého pohledu jen teoretická: Nedokážu si prakticky představit, že bych znovu vlezl do pole a kradl. Zábrany v téhle věci jsou příliš veliké. Tak veliké, že nejsem schopen spojit slovo "svoboda" s "možností" krást na poli.



  Čili řekl bych, že oba píšeme totéž, takže nerozumím, proč se vlastně v téhle věci neshodneme.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy