Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 09. říjen 2022 @ 12:25:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
A ty zkus použít obyčejný zdravý rozum.
Kánon Písma nikdy předtím oficiálně stanoven nebyl - až ve 4. století. Zachovalo se sice pár seznamů kánonu v dopisech některých církevních autorit, ale ty seznamy nejsou úplné a také nejsou úplně jednotné - shodné. V některých knihách se liší.
Takže kánon byl ustanoven až v r. 397 na sněmu v Kartágu a následně někdy po r. 401 potvrzen papežem Inocencem I.
Až od té doby má církev kánon Písma (pravoslavní si do něho přidali tuším ještě 3. knihu Makabejskou.)
V souvislosti s touto skutečností bylo logicky nutné přikázat, aby už žádné jiné literatury se neoznačovaly jako Boží slovo. Toto ovšem nemá nic společného s významem "sola scriptura".
|
| NadřazenýRe: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 09. říjen 2022 @ 12:42:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
A ty zkus použít obyčejný zdravý rozum.
Dobrá připomínka. To zkus, Stando.
Takže už rozumíš, že to pravidlo znělo " Stejně tak bylo rozhodnuto, že kromě kanonických písem se v církvi nesmí nic číst pod jménem Božích písem"? A že odkaz, který jsem uvedl, říká přesně toto pravidlo?
Takže kánon byl ustanoven až v r. 397 na sněmu v Kartágu a následně někdy po r. 401 potvrzen papežem Inocencem I.
Až od té doby má církev kánon Písma (pravoslavní si do něho přidali tuším ještě 3. knihu Makabejskou.)
Takže kánon nebyl ustanoven v Hippo regiu 393?
Nebo byl kánon ustanoven 2x?
Jak to máš vymyšlené teď ponovu?
Takže už to není historická zkušenost a předělal sis to tak, že "kánon byl ustanoven až v r. 397 na sněmu v Kartágu"
Stando, tak trochu to vypadá, že tu píšeš cig-cag, klikyháky, jak se ti to zrovna hodí...
Zpět k tématu:
Pravidlo pouze písmo, tedy "kromě kanonických písem se v církvi nesmí nic číst pod jménem Božích písem", které stanovil sněm v kartágu a které jsem citoval, je klasické pravodlo "sola scriptura".
Zkus použít Stando ten zdravý rozum. "kromě kanonických písem se v církvi nesmí nic číst pod jménem Božích písem" = "Jako Boží písmo se smí číst v církvi pouze kanonická písma".
Sola scriptura. Totéž.
Toník
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 09. říjen 2022 @ 16:27:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kánon Písma měl svůj historický vývoj.
Seznamy nebyly ještě úplné a lišily se v drobnostech jednotlivých knih jeden od druhého.
Až r. 397 byl seznam definitivní.
..." Jako Boží písmo se smí číst v církvi pouze kanonická písma".
Sola scriptura. Totéž. "...
To je jenom tvoje mylná interpretace.
Ve skutečnosti první věta znamená, že nic mimo kánon není inspirované Boží slovo a nesmí se tak nazývat.
Sola scriptura pak znamená ve významu, že Písmo je jediným zdrojem křesťanské zvěsti - a s tím katolíci nikdy souhlasit nemohou.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 06:15:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Ve skutečnosti první věta znamená, že nic mimo kánon není inspirované Boží slovo a nesmí se tak nazývat.
Přesně tak, Stando. Souhlasím. Přesně to dané sněmovní pravidlo říká.
Dané sněmovní pravidlo říká, že pouze písmo je inspirované Boží slovo a smí se tak nazývat.
Sola scriptura.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 10:27:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." Dané sněmovní pravidlo říká, že pouze písmo je inspirované Boží slovo a smí se tak nazývat.
Sola scriptura.
"...
Tato tvoje interpretace je nebetyčná hloupost.
Sola scriprura znamená, že Bible je jediným a dostačujícím zdrojem pravdy o Bohu.
Říká, že Bible je jedinou vrcholnou autoritou. (Jedině Písmo!)
Nikoli tedy už sbor apoštolů, kteří se sejdou a oni a Duch svatý rozhodnou ....
Vynechává tedy zcela roli učitelského úřadu církve i neustálé působení Ducha svatého v církvi. V podstatě tím do důsledku také říká, že když máš Bibli, tak církev už vlastně k ničemu nepotřebuješ.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 19:20:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Tato tvoje interpretace je nebetyčná hloupost.
Ahoj Stando.
A interpretace "nic mimo kánon není inspirované Boží slovo a nesmí se tak nazývat." by pro tebe nebyla nebetyčná hloupost?
Sola scriprura znamená, že Bible je jediným a dostačujícím zdrojem pravdy o Bohu.
To máš nějaké tvoje divná pravidla. Ty ti neberu.
Je ale hloupé a bigotní trvat na této tvé herezi. Pokud ti mohu radit netrvej na těhle tvých hloupých a bigotních pravidlech.
Ale když už si to stále držíš, tvoje věc.
Nikoli tedy už sbor apoštolů, kteří se sejdou a oni a Duch svatý rozhodnou ....
Stando, Bible, to je sbor apoštolů, kteří se sejdou a oni a Duch svatý rozhodnutí - ať už to, co psal Izaijáš, Jeremiáš, Mojžíš, Marek, Matouš, Lukáš, Pavel, Petr, Jan, Jakub - to vše je napsané z rozhodnutí Ducha svatého a Božího lidu.
Vynechává tedy zcela roli učitelského úřadu církve i neustálé působení Ducha svatého v církvi. V podstatě tím do důsledku také říká, že když máš Bibli, tak církev už vlastně k ničemu nepotřebuješ.
Tak to máš blbá pravidla, Stando.
K tomu ti můžu poradit jen to, co ostatním diskutujícím, co mají ty ješu, kapitalisty, agenty putina, boha za postelí, konkubíny a kde co dalšího přinášíte do diskuze - vyhoď takové hloupé pravidlo do koše, až půjdeš s odpadem.
Toník
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 11. říjen 2022 @ 07:54:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Sola scriprura znamená, že Bible je jediným a dostačujícím zdrojem pravdy o Bohu.
To máš nějaké tvoje divná pravidla. Ty ti neberu. "...
Ty, Toníku, najednou neumíš googlit?
"Sola scriptura (lat) je jedním ze základních protestantských teologických důrazů. Latinský výraz „sola scriptura“ odkazuje k autoritě Písma svatého, sloužící jako jediná norma všeho, co se vyučuje a vyznává v církvi.
Evangelická "Formule svornosti" z r. 1577:"
"„Věříme, učíme a vyznáváme, že
jedinečným pravidlem a vodítkem, podle něhož mají být posuzovány a
rozsuzovány jak všechny nauky, tak i učitelé, jsou sama prorocká a
apoštolská Písma Starého a Nového zákona.“
Následuje několik odstavců popisujících význam těchto slov. Celý článek je zakončen následujícími slovy:
“Písmu svatému zůstává vyhrazena úloha soudce, pravidla a vodítka,
s nímž mají být veškeré nauky porovnávány, jakoby přiloženy
k prubířskému kameni, a tak posuzovány, jsou-li dobré či špatné,
pravdivé nebo lživé.
Ostatním symbolům a spisům...nepřipadá totéž
soudcovské postavení jako Písmu svatému, ale jen vážnost svědectví a
vysvětlení víry, jak bylo Písmo svaté během času chápáno a vykládáno
v církvi Boží, když v některých bodech vyvstaly spory, a jak přitom byly
přemoženy a zavrženy nauky Písmu protiřečící.“ "
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 12. říjen 2022 @ 08:37:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | No, Stando, já umím googlit. A hledat na internetu umím už z doby, kdy existovala AltaVista. Proto taky vím, co znamená pravidlo "sola scriptura" pro evangelíky, reformované a další skupiny a že to pravidlo pro tebe. To jsem ti psal i v diskuzi:
Pokud měli přístup "sola scriptura" protestanté, tak to pravidlo definují například takto [www.reformace.cz]: " Písmo je konečnou autoritou v poznání Boha a ve způsobu života." či [www.reformace.cz] " Bible je jediným měřítkem, podle kterého poznáváme pravost nebo nepravost všeho ostatního."
Takže už netrváš na tom nesmyslu "že Bible je jediným a dostačujícím zdrojem pravdy o Bohu"? Vygůglil sis, co znamená "sola scriptura" pro protestanty?
To by bylo dobře. Pak bys mohl rozumět, že pravidlo "Jen písmo" sněmu v Kartágu má stejný význam - tedy že "jen kanonická písma se smí v církvi číst jako Boží písmo". Zřejmě to v té době bylo potřeba, podobně, jako ve středověku, kdy pobíhalo spousta herezí typu odpustků, očistců ....
Toník
|
]
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Neděle, 09. říjen 2022 @ 15:35:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Neděle, 09. říjen 2022 @ 16:38:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Sám o tom píšeš, že kánon tehdy nebyl ještě úplný (r.382) - to pořád zdůrazňuji, že kánon Písma měl svůj historický vývoj a úplným byl prohlášen až na oné synodě v Kartágu. A tento kánon papež Inocenc I. pak po r. 401 "ratifikoval".
Ten kánon, který známe dneska.
Předchozí synody schválily podobné, ale mírně odlišné kánony.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 10:08:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko ano, ale píšeš, že kánon byl ustanoven až v roce 397, ale on byl ustanoven již 382 na římské synodě. Ta synoda v Kartagu jen přijatou římskou synodu projednala a ujednotila se, že by Církev měla do SZ zařadit i knihu proroka Barucha a papež to schválil, což je v pořádku, neboť SZ byl přijat až na koncilu florentském a NZ byl schválen až na koncilu tridentském. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 10:19:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." píšeš, že kánon byl ustanoven až v roce 397, ale on byl ustanoven již 382 na římské synodě."...
Odvolávám se v tomto na kolektiv překladatelů ekumenické Bible, kde toto uvádějí hned v úvodu. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 10. říjen 2022 @ 16:22:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko ekumenickou Bibli hoď do koše. Ekumenickou Bibli nařídilo vydat v omezeném množství Husákovo vedení , když po Helsinkách byl komunistický režim kritizovánm že omezuje víru věřících a brání vydání Bible. Ale nastal problém. Každá z církví tehdy měla úmysl vydat svoji Bibli a to nechtěl režim dopustit. A tak se představitelé církví včetně ŘKC dohodli na tkz. ekumenické Bibli, kde hlas a požadavek ŘKC byl potlačen. Hned po roce 1989 se o tom vyjádřil kardinál Tomášek, že ekumenická Bible není naše Bible a byla to Bible kompromisu, kdy překlad byl formulován protestaty, evangelíky a husity. Opravdu hoď do koše. Nejlepší je Bibla Svatováclavská. Já nejsem pro novinky, které jsou prý více srozumitelné dnešnímu člověku. Já bych nikdy nečetl a nevybral si Jerusalémskou Bibli. Původ je ve Francii od Dominikánů. To samozřejmě nadchlo Duku jako Dominikána a tak začal prosazovat Jerusalémskou Bibli až se zde také vydala. Byla to spíše "sbírková záležitost" protože ta Bible byla vadaná v omezeném počtu, v kůži vázaná a stála 5000,-Kč, protože já ji tehdy kupoval jako dárek pro jednoho člověka, který mě o to požádal, protože nebyl z Prahy. Pozor nezaměňovat za Bibli v tkz. jemném potažení kůže což bylo tehdy okolo 2000. Ta za 5000 korun byla sbírková proto, že byla vydaná v malém omezeném množství. Oboje mi vadí. Písmo má být vydáno co nejlevněji, aby bylo dostupné všem zájemcům a nikoliv sbírkové a jiné záležitosti. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 11. říjen 2022 @ 09:27:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Kánon Písma byl potvrzen papežem Inocencem I. až po r. 401. Až od té doby se stal církevně platným a závazným pro všechny křesťany.
Veškeré předchozí synody se sice pokoušely (a ve svých závěrech i vydaly) o jisté seznamy inspirovaných knih Bible, ale jednotlivé seznamy nebyly úplné a lišily se v drobnostech - až do koncilu r. 397. Ten vydal poslední verzi kánonu a tuto verzi papež potvrdil.
|
]
|
|