|
Právě je 568 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116820948 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Re: Re: Prosba na Jaelu (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Sobota, 21. listopad 2009 @ 11:26:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ssns Mi se také hodně věcí nelíbí. Ale pochop, že jsou věci, které mohu a které nemohu. Myslím si, že když diskutujete o tak závažné věci, jako je úcta M. Jana Husa k P. Marii, že si něco nastudujete a ne pouze plácnete do větru.
Momonka plácla do větru, že kdyby M. Jan, nezemřel, kdoví, jestli by nezměnil svůj pohled na Pannu Marii - píšu to svými slovy, ne jejími - nebudu se již vracet k tomu co píše Momonka. Po ní nechceš, ať ti to nějak doloží? Stvoř článek, kde se ji zastaneš.
Já ti teda napíšu, že jeden člověk z naší rodiny píše o tom, co chceš vědět, abych nebyla křivá a fanatik, jak píše Momonka a ty ji můžeš bránit. A dejme tomu tímto na GS končím.
Promiň, že chci zůstat ve virtuální realitě. Je přece více protestantů, kteří by Momonce měli vysvětlit, jak se mýlí a ne abyste se sesypali na mne.
Měj se hezky. Jaela
|
| Nadřazený |
|
Re: Re: Re: Prosba na Jaelu (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 21. listopad 2009 @ 11:38:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj ssns
Neznám konkrétně Husův postoj k Panně Marii, ale Je pravdou, že zvláště v začátku reformace byla i mezi protestanty velká úcta k Marii. O Lutherovi je známo, že měl ve své ložnici Dürerův obraz Matky Boží, před kterým se často modlíval. Stejná úcta k Marii byla z počátku i mezi Českými bratry. Dá se očekávat, že Hus, jako katolický kněz neměl důvod mít jiný postoj k Marii, než jeho okolí. Mezi jeho spisy najdeš cokoli, ale spis proti uctívání Marie tam není. A jestli se nepletu, tak Marie nefiguruje ani na soupisu jeho skutečných, či údajných herezí.
Teprve později následkem názorových střetů katolicizmu s protestantismem (snahou se proti druhému co nejvíce vyhranit), byla na reformační straně úplně potlačena mariánská úcta (i úcta ke svatým obecně), na straně katolické byla zase potlačována důležitost studia Písma a vyzdvihována úloha církve. Obojí postoje jsou extrémní, jako následky střetu, se kterými je třeba se historicky vyrovnat.
|
| Nadřazený |
|
Re: Re: Re: Prosba na Jaelu (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Sobota, 21. listopad 2009 @ 12:27:54 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ssns Luteránský biskup o Panně Marii Johannes Hanselmann (l975 - 1994 zemským biskupem evangelické luteránské církve v Bavorsku) Cituji: Evangeličtí křesťané se setkávají se jménem Marie zejména ve vánoční době, ale také ve vyznání víry, když říkají "narodil se z Marie Panny." Naši římskokatoličtí spolukřesťané mají většinou silnější vztah k matce našeho Pána. V poslední době roste však i v evangelické církvi zájem o ni. Protestanté tím navazují na své reformační kořeny. Martin Luther ctil a miloval "něžnou Boží Matku", jak ji nazýval, jako zářivý vzor křesťanské víry. V jeho Malém katechismu z roku 1529 se na začátku jeho vysvětlení k druhému článku víry praví: Věřím, že Ježíš Kristus, pravý člověk, zrozený z Marie Panny, je můj Pán (....)"
Augsburské vyznání z roku 1530 v třetím článků říká, "že Bůh Syn se stal člověkem, narodil se z čistě Panny" a v konkordanční formuli z roku 1577 stojí" "Proto věříme, učíme a vyznáváme, že Maria nepočala neporodila jen pouhého člověka, nýbrž pravého Božího Syna, proto se právem nazývá Boží Matkou a opravdu jí také je" (Epitome VIII, 12). Nikoli náhodou obsahuje také nový Evangelický zpěvník dvanáct chorálů, jež opěvují Marii.
Přesto neexistoval pro Luthera a ostatní reformátory důvod, dále ji prosit o přímluvu u Krista, protože přece víra očekává veškerou pomoc v životě a ve smrti od trojjediného Boha. I když v důsledku toho neexistují v evangelické církvi modlitby k Marii, přesto úcta k Marii ano, už od reformace má své oprávněné místo. Tak přece Luther v roce 1521 důkladně a citlivě "do němčiny přeložil a vyložil" chvalozpěv Marie z Lukášova evangelia. Toto biblické místo se podle prvního slova latinského textu nazývá Magnifikat.
........... ............
Jen tak je možné opravdu naslouchat slovo o pokoře Boží služebnice, a tím také dát Marii jí náležející místo v naší církvi a v naší osobní zbožnosti. O tomto místě máme za to, že ji ho přidělil Bůh Jak už bylo řečeno: Nevzýváme ji, ale milujeme její pokoru, učíme se z její poslušnosti, ctíme její víru, tušíme, co zažila a vytrpěla. Je nám lidem blízká na její obtížné cestě po zemi: jako služebnice Pána, jako Matka Ježíšova - ve všech nadměrných požadavcích a v odpírání, ve stavu bez střechy nad hlavou a na útěku, v mnohé osamělosti až po hořké hodiny pod křížem toho, kterého ve jménu Božím nosila ve svém těle, porodila, vychovala a milovala - vždy s Božím příslibem v srdci: Tento Ježíš "bude velký a budou ho nazývat Synem Nejvyššího". K tomu Martin Luther: Toto srdce Marie je pevné a stejné v každé době, nechává v sobě působit Boha podle jeho vůle, z ní si bere jen dobrou útěchu, radost a důvěru v Boha. Tak bychom si měli počínat i my, tak by bylo zpíváno pravé Magnificat.
|
| Nadřazený |
|
|
|